Vaihtoehtoiset polttoaineet ja sähkö. (ei politiikkaa)

Aloittaja 1purehell, 13 maaliskuu, 2021, 14:25

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 21 tammikuu, 2023, 23:35Paskaantumista pahempi ongelma taitaa olla se, että se tavara on hiovaa, eli koneet kuluu hetkessä loppuun.
Vesipesuria niissä on ollu, mutta sopinee vähän huonosti talvikäyttöön...
sekin taisi olla yksi ongelma. Muistaisin vain että myös sen pihka-tervan mikälie erottaminen oli aika vaikeeta jos havupuita poltti. No tosiäijät ei nyt polta muuta kuin koivua niin :D

Tossa se kirja olisi aika lähellä, siitä kai voisi alkaa palauttamaan mieleen miten nää meni. En taida jaksaa...

Toyopet

Häkäpönttö olisi varmaan parhaimmillaan jossain paikalliskäyttösovelluksessa, kuten generaattorin pyörityksessä. Se pesurikin olisi helpompi tehdä.


EDIT: kasikone pyörimään häkäpöntöllä ja sillä pyöritetään edelleen genua, millä ladataan sitä sähköautoa...
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

sämpy

Muokkasin tuon ajomääräkaavan hiukan simppelimpään muotoon

Ajomäärä kilometreinä = akun maksimikapasiteetti kWh / auton paino tonneina x 0,17

esim auto 1600 kiloa ja akku 100kWh (on jo jäätävän kokoinen patteristo) = 100/1,6x0,17 = 367km

Tämä on siis realistinen matka, kun pelkkä polttomoottori korvataan sähköllä ja kori pysyy ennallaan sekä voimansiirron häviöt. Tuosta sitten oikeat autovalmistajat alkaa optimoimaan ja ovat liki tuplanneet tuon ajomäärän.

Esim tesla3+, 54kwh. Laskukaavalla matka 193km, tehtaan ilmoittama 386km.

Toki tuo kaava on nimenomaan realistinen ajomatka, minkä perusteella voi oikeasti suunnitella käyttöä.

Eli sikäli isompien jenkkiautojen tai maasturien sähköistäminen on näillä paristoilla aika järjetöntä. Pitäisi oikeasti olla kokonainen Teslan akusto että pääsee realistisiin ajomatkoihin joita tällaisten omistajat luultavasti haluaa. Mutta jonkin takaveto-escortin saisi kohtuuhelpostikin käyttökelpoiseksi kaupunkirassiksi.  84kg painavalla 30x12x100cm akulla saisi n. 100km ajomatkaa. Pelkkä akku maksaa 3500€ yleisellä ovh:lla
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Chevytb02

kappas pentele tällästäkin on kehitelty


Jotenkin näen sieluni silmin  ett @Harri S rakentelis vastavan corvairista, päivittäis akuston ja ajelis sillä kohti auringon laskua.
Musiikin anti-sankari

mikähelvetinkat

täyssähkössä ei ole todellista vaihtoehtoisuutta (vitusti ongelmia ja kestävyysvajetta.. ) eikä se sähkö edes ole polttoaine, joten pidän täyssähköautoja nyt ja tulevaisuudessa marginaaliryhmien kulkineina.

suunnilleen samaan kastiin lasken "puhdasta" vetyä (joka ongelmallisuutensa ohella ei sekään ole periaatteessa polttoaine 🤪) ja polttokennotekniikkaa hyödyntävät kulkineet.  :thinking:

~ ? ‰

Jussi

Lainaus käyttäjältä: mikähelvetinkat - 05 helmikuu, 2023, 23:12täyssähkössä ei ole todellista vaihtoehtoisuutta (vitusti ongelmia ja kestävyysvajetta.. ) eikä se sähkö edes ole polttoaine, joten pidän täyssähköautoja nyt ja tulevaisuudessa marginaaliryhmien kulkineina.

suunnilleen samaan kastiin lasken "puhdasta" vetyä (joka ongelmallisuutensa ohella ei sekään ole periaatteessa polttoaine 🤪) ja polttokennotekniikkaa hyödyntävät kulkineet.  :thinking:


Tosta vetypuuhastelusta näkee jo aika tumpelokin, et siinä koko homma lepää joidenkin odotusarvojen päällä, siis ratkaisemattomien ongelmien. Jotka hiljaisesti kuvitellaan ratkeavan itsekseen, kunhan vaan aletaan puuhasteleen ja tekeen vetyä joka vehkeeseen.
En oikeestaan haluis nähdä, kun ne ratkomattomat ongelmat jossain käytön laajenemisen alkutaipaleella "räjähtää" käsiin. Ja toi ei oo ihan pelkästään kuvakieltä.
En varmasti oo.

mikähelvetinkat

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 helmikuu, 2023, 00:45Tosta vetypuuhastelusta näkee jo aika tumpelokin, et siinä koko homma lepää joidenkin odotusarvojen päällä, siis ratkaisemattomien ongelmien. Jotka hiljaisesti kuvitellaan ratkeavan itsekseen, kunhan vaan aletaan puuhasteleen ja tekeen vetyä joka vehkeeseen.
En oikeestaan haluis nähdä, kun ne ratkomattomat ongelmat jossain käytön laajenemisen alkutaipaleella "räjähtää" käsiin. Ja toi ei oo ihan pelkästään kuvakieltä.


jep. toi vety tullee kuitenkin muuttumaan tässä "matkan" varrella nestemäiseksi polttoaineeksi, jota ei tarvitsekaan pitää juurikaan muun kuin ilmanpaineen alla, mutta siinä vaiheessa kuuljat on jo niin degeneroituneita, että eivät ymmärrä nestemäisen vedyn ja hydratun (muun) polttoaineen eroa..  :thinking:
~ ? ‰

Jussi

Lainaus käyttäjältä: mikähelvetinkat - 06 helmikuu, 2023, 03:09jep. toi vety tullee kuitenkin muuttumaan tässä "matkan" varrella nestemäiseksi polttoaineeksi, jota ei tarvitsekaan pitää juurikaan muun kuin ilmanpaineen alla, mutta siinä vaiheessa kuuljat on jo niin degeneroituneita, että eivät ymmärrä nestemäisen vedyn ja hydratun (muun) polttoaineen eroa..  :thinking:
Nii, milläs me nyt vieläkin ajellaan... No, vedyllähän me. Se vaan on sidottu vähemmän hankalaan muotoon naittamalla se hiileen. Metanoli vois olla kiva, mutta kun silläkin on ikäviä ominaisuuksia. Jonkun pitäs keksiä vetyvesi. Jaa niin taas, sehän onkin jo keksitty, mut piruko se ei pala sit millään helposti.
En varmasti oo.

sössö

oliskin kätevää jos poltettua vetyä eli vesivetyä voisi polttaa vielä uudelleen :o mitäköhä siitä sitte tulis.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 31 tammikuu, 2023, 06:25Muokkasin tuon ajomääräkaavan hiukan simppelimpään muotoon

Ajomäärä kilometreinä = akun maksimikapasiteetti kWh / auton paino tonneina x 0,17

esim auto 1600 kiloa ja akku 100kWh (on jo jäätävän kokoinen patteristo) = 100/1,6x0,17 = 367km

Tämä on siis realistinen matka, kun pelkkä polttomoottori korvataan sähköllä ja kori pysyy ennallaan sekä voimansiirron häviöt. Tuosta sitten oikeat autovalmistajat alkaa optimoimaan ja ovat liki tuplanneet tuon ajomäärän.

Esim tesla3+, 54kwh. Laskukaavalla matka 193km, tehtaan ilmoittama 386km.

Toki tuo kaava on nimenomaan realistinen ajomatka, minkä perusteella voi oikeasti suunnitella käyttöä.

Eli sikäli isompien jenkkiautojen tai maasturien sähköistäminen on näillä paristoilla aika järjetöntä. Pitäisi oikeasti olla kokonainen Teslan akusto että pääsee realistisiin ajomatkoihin joita tällaisten omistajat luultavasti haluaa. Mutta jonkin takaveto-escortin saisi kohtuuhelpostikin käyttökelpoiseksi kaupunkirassiksi.  84kg painavalla 30x12x100cm akulla saisi n. 100km ajomatkaa. Pelkkä akku maksaa 3500€ yleisellä ovh:lla
Energiankulutus ei kyllä taida mennä suorassa suhteessa auton massaan, otsapinta-ala varmaan määräävämpi maantieajossa. Tasanopudella massa vaikuttaa sen verran mitä vastukset lisääntyy.
Tiukasti aisalinjalla.

sämpy

Tuo pätee kyllä riittävän hyvin normaaleihin henkilöautoihin jälkikonvertoinnissa, ainakin suuntaa-antavana. Kuten tuolla oli aiheena, niin jos esittää kovasti tuosta poikkeavia suoritusarvoja, kannattaa nostaa puppusuodatin pystyyn.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Caprice305

All lives matters.
Let's go Brandon

Pertti K

Tiukasti aisalinjalla.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 04 maaliskuu, 2024, 14:06https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/dd799215-83f3-4604-b89b-e563c3c51cde

Nyt se on markkinoilla: 500 kilometriä 10 minuutissa lataava sähköauto
Kiinalainen, eli odotellaan ihan rauhassa tuotantoversiota ja tosielämän testiä.

Ei tule toteutumaan.
Takavetopihtaaja

sämpy

puoli miljoonaa ajettu homeinen 30 vuotta vanha mersu tankkaa saman kilsamäärän kahdessa minuutissa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.