Sisävesiristeilyä Suviexpress kantosiipialuksella

Aloittaja Pertti K, 17 heinäkuu, 2022, 19:24

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Oli semmoinen kokemus että täytyy ihan kirjoittaa pieni raportti. Varsinkin kun palveluntarjoaja ei itse markkinoi tätä juuri ollenkaan. Kuulemma harrastuspohjalta toimitaan ja voin kuvitella että ainakin tänäisellä matkustajamäärällä ei kyllä kulujen jälkeen taida näppiin jäädä juuri mitään.

Olisikohan ollut Tanskassa tahi sitten Ruotsissa kesälomareissulla kohta 20 vuotta sitten kun ensimmäisen ja tähän päivään saakka ainoan kerran näin kantosiipialuksen. Oli jotenkin epätodellinen näky kun se painalsi järvellä menemään pikaliippareiden vauhtia, mutta oli kuitenkin ihan täysmittainen matkustajalaiva. Enpä olisi uskonut että Herran vuonna 2022 olisi mahdollista kenen tahansa päästä kantosiipialuksen kyytiin Suomessa, mutta niin vain on! Ja ihan sattumalta bongasin maininnan tästä Facebookissa vaikka laivan kotisatama on tuossa reilun 20 km päässä. Ja hetihän tuo risteily piti toteuttaa kun sääkin vaikutti sopivalle: ei juuri tuulta, ei liian kuuma tai kylmä ja lopulta ei satanutkaan yhtään koko reissulla. Sade sinällään ei haittaa mutta kova tuuli ja aallokko ei varmaan ole kovin nautinnolista.

Laivan omistaja / laivuri - mikä lie oikea titteli - kertoili paljon aiheesta, koitan muistaa edes osan, oikeus pikku virheisiin pidätetään. Laiva on valmistettu Valkovenäjällä 1980-luvun lopulla ja aktiivipalveluksessa ollut (ainakin) Viron Tartossa, josta se hankittiin Suomeen. Kuulemma Neuvostoliitto kieltänyt sillä liikennöinnin kun loikkauksen vaara ollut liian ilmeinen näin nopealla aluksella. Suomessa laivaa on kunnostettu ja mm. moottori vaihdettu hiukan modernimpaan ja luotettavampaan saksalaiseen laivadieseliin. Reippa 40 l iskutilavuutta on tuossa V8:ssa ja hevosvoimia tuhannen kieppeillä. Istumapaikkoja löytyy 54 matkustajalle.

Laivan käsittely pienissä nopeuksissa ja ahtaissa paikoissa ei ole aloittelijan hommaa. Keulapotkureita ei ole, tyhjäkäynnillä nopeus on normi sisävesilaivan marssivauhtia (6 solmua) ja jos heittää vapaalle niin ohjattavuus on nolla. Aikamoista säätöä oli välillä laituriin ajo, voisin kuvitella että vähän navakammalla tuulella ei kaikkiin laitureihin edes pääse - tai sitten aika rytinällä... Mutta sitten kun plaaniin päästään niin meno on ainakin tyynellä säällä varsin eleetöntä ja mukavaa, hiljaistakin. Ja polttoainetaloudellista, kulutus tosin 90 l tunnissa, mutta siinä tunnissa mennäänkin jo aika huikonen. Mukava matkanopeus 32 solmua eli rapiat 60 km/h. Kovempaakin pääsee ja joskus joutuu kuulemma mennäkin, että saa kilpasille lähteneet juppiveneet karistettua koska niiden nostamat aallot tekevät menon aika epämukavaksi.

Muutaman kuvan ja videonpätkän latasin tuonne: https://photos.app.goo.gl/Ztyn1G9TTWCkAm67A
On myös kuva Tarton ajan miehistöstä.

Laiva liikennöi tänä kesänä reittiliikenteessä vielä kaksi viikonloppua, eli heinäkuun ajan, Suolahdesta Jyväskylään ja Viitasaarelle. Jyväskylään mennessä on muistaakseni 4 sulkua (jotka kokemus sinänsä jos ei aiemmin ole ollut), Viitasaarelle ei yhtään. Puheli että ensi kesänä saattaa aloittaa liikennöinnin juhannukselta. Mutta jos vain on mahdollisuus niin ehdottomasti kannattaa tämä kokea - voi olla että ei ole ihan loputtomiin mahdollista!

Tuolla varustamon nettisivut: https://suvi-express.fi/
Ja tuolla FB: https://www.facebook.com/kantosiipialus - näyttää olevan kunnostuksestakin vähän tarinaa.

Tiukasti aisalinjalla.

Pande

Kiitos raportista ja kuvista. Eipä ihme etten ole kuullut tällaisen liikenteen olemassaolosta jos sinäkään lähellä asuvana et ollut kuullut. Jos kantosiipialuksista jossakin lehtijutussa mainitaan niin korkeintaan muistellaan Päijänteellä aikanaan liikennöinyttä Tehiä.

En ole muistaakseni ikinä nähnyt liikkeellä olevaa kantosiipialusta saati ollut kyydissä. Tulevina viikonloppuina en ainakaan tuonne ennätä mutta täytyy pitää mielessä josko seuraavina kesinä olisi mahdollisuus käydä.

Poikkeaviin vesikulkineisiin liittyen niin Neuvostoliitossa kantosiipialusten lisäksi kehitettiin muunmuassa ekranoplaneja. Muutama vuosi sitten joku yritys aikoi hankkia muutamia pienehköjä ekranoplaneja Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Matkan oli tarkoitus kestää puoli tuntia. Kovasti olisi kiinnostanut ja takuulla olisin mennyt matkustamaan jos homma olisi alkanut. Liekö suunnitelma nyt haudattu kokonaan kun ensin tuli korona ja sitten sota, nimittäin ekranoplanit olisi teetetty Venäjällä.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Toyopet

Aika pienimuotoista tuo toiminta on viime vuosina ollut.
Samalla henkilöllä oli aiemmin aika paljon hitaampi katamaraanipohjainen Suvetar-niminen alus, Suolahden satamasta operoi Viitasaarelle, ennen kanavaa, olin aika pieni silloin, kun Suolahdessa asuttiin.

Yrittäjä on myös rautalangan soittaja.

Mainonta on kyllä myös hyvin pienimuotoista tai oikeastaan olematonta, joskus Paatelan Portilla on jotain tapahtumaakin mutta ei niistä turhia huudella. :)

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

LPR

Kolin-Lieksan väliähän tuo ennen ajoi. On hauska, kun siivillä ajaessa ei allokko juuri haittaa, kun runko ei ole vedessä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Bantam


Jussi

Ei yhtä nuukaa ku niissä formulaveneissä tollasen pintapotkurin kanssa. Niissähän on heti pussi päällä, jos ne näkyy jollekin...
En varmasti oo.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 18 heinäkuu, 2022, 23:34Ei yhtä nuukaa ku niissä formulaveneissä tollasen pintapotkurin kanssa. Niissähän on heti pussi päällä, jos ne näkyy jollekin...
Ryssien tekemä niin ne ehkä toivoo että joku antais hyviä vinkkejä?
Tiukasti aisalinjalla.

Rane 66

Minä olen pienenä jannuna vuonna -70 mennyt Tehillä Jyväskylästä Lahteen. Jäänyt mieleen kun vesi pärskyi ihan hemmetisti.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Rane 66 - 22 heinäkuu, 2022, 01:42Minä olen pienenä jannuna vuonna -70 mennyt Tehillä Jyväskylästä Lahteen. Jäänyt mieleen kun vesi pärskyi ihan hemmetisti.
Siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan (veden)....
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Kerkesin just olla jo alottanu veneilyharrasteen ennen Tehin uppoutumista. Aika näyttävä kapine täydessä vauhdissa. Sit myöhemmin se näky vielä uppoumaveneeksi muutettuna, jolloin aika surkee näky. Jonnekin vuostuhannen vaihteeseen asti se ainakin liikku vielä Päijänteellä.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 heinäkuu, 2022, 02:12Kerkesin just olla jo alottanu veneilyharrasteen ennen Tehin uppoutumista. Aika näyttävä kapine täydessä vauhdissa. Sit myöhemmin se näky vielä uppoumaveneeksi muutettuna, jolloin aika surkee näky. Jonnekin vuostuhannen vaihteeseen asti se ainakin liikku vielä Päijänteellä.
Olikohan se Porvoossa viimeks. Sen jälkeen kyllä on myynnissä ollut, en muista mihin meni.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 heinäkuu, 2022, 02:21Olikohan se Porvoossa viimeks. Sen jälkeen kyllä on myynnissä ollut, en muista mihin meni.
Old Raketa's never die. Sitkee vehje.
En varmasti oo.

LPR

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 heinäkuu, 2022, 02:35Porvoossa vieläkin...

https://www.friendshipcruises.fi/
On toi vähän ton vehkeen väärinkäyttöä. Mutta sitkeesti silti elossa vieläkin.
En varmasti oo.

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Rane 66 - 22 heinäkuu, 2022, 01:42Minä olen pienenä jannuna vuonna -70 mennyt Tehillä Jyväskylästä Lahteen. Jäänyt mieleen kun vesi pärskyi ihan hemmetisti.

Nää muuten pärskyttää..kovaakin. :)

Itse ainoan kerran tällasella matkustaneena mitä muistan oli turkista rhodokselle.
Tämä odeklonin tuoksuinen turkkilais kapteeni siistillä ulkomuodolla oli kova jätkä.
Antoi kyytiä meille matkustajille turisteista pääasiassa koostuvalle porukalle.
Matkalla oli aallokkoa jonkunlaisesti, vaikkakin kantosiipi oli kookas, niin hyppyytti ihan kivasti.
Merta piti tässä räiskeessä päästä katsomaan ja salonkien välillä oli tällainen pienehkö kattamaton aukko.
Työnsin sitten pään reunan yli ja just samalla osui laiva kunnon aaltoon.
Seurauksena kunnon paukku päin naamaa :)
Jos joku koskaan on kasvoja painepesurilla pessyt niin muistaa tuntemuksen ;D  ;D