Autolle talveks kattoa päälle

Aloittaja Smirkelimies, 18 heinäkuu, 2022, 12:02

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Anza - 18 heinäkuu, 2022, 22:114x11m säilytyslato ainakin mittojen puolesta aika hyvä. Eikä hintakaan päätä huimaa. Muutama ajatus mitä säilyttelyyn on tullu tässä parin vuoden mittaan.

Mikäli tilassa ei oo mitään eristystä, vaan pelkät lautaseinät. Se on kostea --> tavarat ruostuu.
Eristetyn tilan lämpötila muuttuu hitaammin kuin pelkän lautaseinäisen. Eristetyssä tilassa vesi ei kondensoidu pinnoille niin helposti, vaikkei tilaa lämmitettäisi. Tuuletus ei tähän paljoa auta kun olosuhteet on Suomessa suurimman osan vuotta märkää.
Asia varmaan muuttuu vähän, jos tila on suuri.

Ite oon miettiny pressukatosta. Siinä taas maasta nouseva kosteus on vähän ongelma, paitsi jos lattia betonia tai hyvän sepelin päällä pressut tms. estämässä maasta nousevaa kosteutta. Seiniin/kattoon vois laittaa pressut tuplana, tällä vois olla lämpötilan äkilliseen muutokseen jotain helppiä. Ainakin intissä oli kovilla pakkasilla kaks telttaa päällekkäin ja se oli erittäin lämmin. Lämpimämpi kuin yhdellä pressulla syksyllä, eikä pressutalli vaadi useinkaan rakennuslupaa.

Yks väliaikainen pihakoppi oli harkkojen päällä takapihan nurmikolla. Jotain levyjä vähän lattialla sinnepäin. No myyrät nosti vuosien mittaan mullat seinille. Jatkossa teen hyvät perustukset kaikelle. Myyrät ei viihdy kun kevyt murskekerros.

Sit vielä jalaksien päällä oleva rakennuskoppi. Eli joku varastokontti. Sekään ei vaadi rakennuslupaa, mutta siinä ei periaatteessa saa säilyttää autoa. Romuja kylläkin. 

Jep, lämpöeristetty talli ilman lämmitystä on talvella ainakin 10 astetta lämpimämpi kuin ulkoilma kovilla pakkasilla. Semmonen on kotosalla, on hyvä ratkasu. Keväällä kun ilma lämpenee nopeesti, ikkunoista valuu vesi mutta sillon voi aukoa ovia ni kuivaa.

Rakoliiterissä tulee kondensiovettä pinnoille väkisinkin mut toisaalta ilma kiertää hyvin. Jotkut vissiin pitää valaisinta tms pientä lämmitystä auton sisällä ainakin ajoittain. Joku etäohjattava ois kätevä, vois laittaa kelin mukaan kuivatusta.

Ehkä joku kissanhiekkapussi tms silicageeli vois olla vähä avuksi.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 19 heinäkuu, 2022, 09:33Ehkä joku kissanhiekkapussi tms silicageeli vois olla vähä avuksi.

Täytyy juosta ilmasten ämpäreiden
perässä ja sitten niihin tiesuolaa niin toimii.
Välillä muistaa kipata suolavesi pois ja uus satsi.
All work and no play makes Jack a dull boy.

Anza

Rakoliiterissä jos säilyttelee autoa, kondensaatio syntyy myös luukkujen ja ovien sisäpinnoille. Ovet, konepelti ja kontinluukku auki, niin pääsee kuivamaan. Pitkään ladossa seisoneessa Mersussa oli takaluukku aika hyvä, paitsi sisäpuolelta luukku ruosteessa, samoin ovien alareunat muhinu tiivisteiden kohdalta. Hiiriä siellä näytti asuneen muutenkin, joten ois ollu sama pitää ovet ja luukut auki. Sellanen sähköinen äänekäs sirisevä hiirenkarkotin saattaa toimia.

Ens talvi menee varmaan ihan pressun alla. Pressun kun virittää irti pelleistä että pieni ilmarako. Tai vaikka useampi pressu joiden välissä ilmarako. Pitäis toimia. Ja auto hiekalla kuivassa paikassa irti maasta. Hommasin motonetistä kosteudenpoistoon pussukoita auton sisälle. Muistaa välillä tyhjätä nesteet. Hyvä puhtaus estää homeiden muodostusta, home lähtee itämään pölystä, jätskitahroista, rasvajäljistä jne.


Smirkelimies

Syntysköhän väliaikainen talli pienistä heinäpaaleista. Seinät paaleista pinoten, tasakatto johon kertys hieman lunta eristeeksi. Pressu lattialle, paaleilla oviaukko kiinni. Luultavasti kondensiovesihuolet oisi pienet.

Jos laittais harkot alimmaksi, paalit vois kestää useemmankin vuoden.

Muok. Tori-ilmotuksessa latokuivurista paali 1.5 e/kpl. Ei ois kovin kallista tavaraa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 19 heinäkuu, 2022, 11:47Syntysköhän väliaikainen talli pienistä heinäpaaleista. Seinät paaleista pinoten, tasakatto johon kertys hieman lunta eristeeksi. Pressu lattialle, paaleilla oviaukko kiinni. Luultavasti kondensiovesihuolet oisi pienet.

Jos laittais harkot alimmaksi, paalit vois kestää useemmankin vuoden.

Muok. Tori-ilmotuksessa latokuivurista paali 1.5 e/kpl. Ei ois kovin kallista tavaraa.
Kyllä se jonkun jämäkämmän rungon tarvitsee kuin pelkät paalit.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 heinäkuu, 2022, 11:50Kyllä se jonkun jämäkämmän rungon tarvitsee kuin pelkät paalit.

Joo, kattelin netistä että on niissä paalitaloissa puurunko. Ladon sisälle vois tehdä ehkä paaliseinää eristämään. Vois olla hyvä tuoksu. Ja heinän säilytykseenhän ne ladot on alunperin tarkotettu. Pupuset vois alkaa viihtyä ja hiiret.

Muok. Katokseen ainakin sais paalituksella melko helposti lämmöneristystä. Varkaatkin vois luulla vaan paalikasaksi.

Smirkelimies

https://www.finna.fi/Record/lusto.knp-117618

Tuossa on halkopinoja käytetty seininä.

Jotain puita jos kasvais sopivassa kohtaa tueksi. Sitte halkoja seiniks ja jos ei riittäis, säkittäis heinää yms. Ja/tai heinäpaaleja, vanhoja kirjoja  ^-^ Syrjäsessä paikassa ois niin nuukaa, miltä näyttäis.

Latoon voiskin kasata seinustoille halkoja, ne ehkä tasais kosteusvaihteluita.

Anza

-Maasta nouseva kosteus
-Sade ja ilmankosteus sekä
-Kondensaatio lämpötilan vaihteluiden mukaan.

Nämä kun saa jotenkin taklattua niin pitäis olla kohtuullinen säilytyspaikka.
Sit homeet ja muut tuholaiset kans.

Mä hommasin pressutallia varten betonisia paalutuspaaluja. Mitoiltaan 300x300mm ja pituus 4-8m. Näiden päälle kun kasailee pressukatoksen, saa tukevasti kiinni. Sekä nousee sen 30cm maasta, ei oo katolta tulevat lumet helmoja painamassa sisään heti.

Paalutuspaalut kävis kevyenä perustuksenakin jollekin pienelle ladolle tai hökkelille.

Niitä löyty Turusta joltain murskaamolta mikä pulverisoi rakennustyömaalta yli jääneitä.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 19 heinäkuu, 2022, 09:33Jep, lämpöeristetty talli ilman lämmitystä on talvella ainakin 10 astetta lämpimämpi kuin ulkoilma kovilla pakkasilla. Semmonen on kotosalla, on hyvä ratkasu. Keväällä kun ilma lämpenee nopeesti, ikkunoista valuu vesi mutta sillon voi aukoa ovia ni kuivaa.

Rakoliiterissä tulee kondensiovettä pinnoille väkisinkin mut toisaalta ilma kiertää hyvin. Jotkut vissiin pitää valaisinta tms pientä lämmitystä auton sisällä ainakin ajoittain. Joku etäohjattava ois kätevä, vois laittaa kelin mukaan kuivatusta.

Ehkä joku kissanhiekkapussi tms silicageeli vois olla vähä avuksi.
Mulla on vene kylmässä  Siinä on ollu sisällä pakkasvahtilämmitin kellokytkimellä ohjattuna sillein, että tunnin-pari on vuorokaudessa päällä. Ei juurikaan kondenssia ole ollut.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Anza

Muovit, lasikuidut ja puu yms. ei kondensoi pinnalleen yhtä paljoa kuin metallit. En tiiä liittyiskö materiaalin lämmönjohtavuuteen?

Smirkelimies

Kivijärveltä tuli kuvat pulpettikattoisesta 4x11 pariladosta. Sen näillä näkymin hommaan. Hirret on kuivaamattomat, joten kovin pitkään niitä ei voi pitää paketissa. Kunnan rakennustarkkaaja on lomalla, ny ei jaksais oottaa.

Paikkaa mittailin, se on kovalla sorapinnalla, alunperin parkkipaikaksi ajateltu, just mahtuis siihen mut pari puuta kaadettava.

Oispa mukava saada lisätilaa! Päätylatoihin vois ehkä laitella jonkunlaista pientä värkkäilynurkkaa, työpöytää tms. Höyläpenkki ehkä. Mahdollisesti väliseinällä rajattu tila johon ei pääse hyttyset ja jonka vois lämmittää sähkölämpärillä? Siihe vois piisata ihan sivuun vedettävät pressuseinätkin

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 20 heinäkuu, 2022, 13:06Kivijärveltä tuli kuvat pulpettikattoisesta 4x11 pariladosta. Sen näillä näkymin hommaan. Hirret on kuivaamattomat, joten kovin pitkään niitä ei voi pitää paketissa. Kunnan rakennustarkkaaja on lomalla, ny ei jaksais oottaa.

Paikkaa mittailin, se on kovalla sorapinnalla, alunperin parkkipaikaksi ajateltu, just mahtuis siihen mut pari puuta kaadettava.

Oispa mukava saada lisätilaa! Päätylatoihin vois ehkä laitella jonkunlaista pientä värkkäilynurkkaa, työpöytää tms. Höyläpenkki ehkä. Mahdollisesti väliseinällä rajattu tila johon ei pääse hyttyset ja jonka vois lämmittää sähkölämpärillä? Siihe vois piisata ihan sivuun vedettävät pressuseinätkin
Kunhan on hetken asettunu ja painunu, niin tuulensuojalevyt päätyladon sisälle, kelluvasti asennetut koolaukset ja villa. Lämpimän päädyn lattia kannattaa jo rakennusvaiheessa eristää. Samoin yläpohja.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 heinäkuu, 2022, 14:00Kunhan on hetken asettunu ja painunu, niin tuulensuojalevyt päätyladon sisälle, kelluvasti asennetut koolaukset ja villa. Lämpimän päädyn lattia kannattaa jo rakennusvaiheessa eristää. Samoin yläpohja.

Asia vaatii kuutiointia koska rakoseinäladossa seinäparrut on källisti kantillaan. Jos sisään laittaa suoraan levyn, kertyy neulasta ym parrun rakoon. Tarttis olla umpiseinämalli silloin.

Kimi-oz

Onko kukaan väsäillyt autoille katoksia varastoissa käytettävien isojen trukkilavahyllyjen rungoista? Sekalaisia pystyjä ja vaakapalkkeja voisi olla järkevään rahaan tiedossa, ja mietinnässä olisi rakentaa niistä katoksia hallin pihalle ja ok talon seinustan viereen. Nurkissa myös jonkinlainen kasa kakkosnelosta yms puutavaraa, joista saisi tehtyä hyllyrakenteiden päälle katto/kaatorakennetta ja esim pressuja katoiksi ja sivuille. Kaikki kuvat ja ideat asian toteuttamiseksi ovat tervetulleita! Pohjarakenteella ei asian suhteen ole nyt väliä, ne ovat mitä ovat, mutta kunhan saisi raatoja sateen suojaan...

Anza

Jos on vähääkään pidempää puutavaraa ne lavat kannattais ehkä purkaa laudoiksi ja rakentaa niistä mieleinen?