Kattopellin oikaisu

Aloittaja Toyopet, 22 tammikuu, 2023, 16:56

« edellinen - seuraava »

Toyopet

https://photos.app.goo.gl/3f6LCmajauccT6op8

Mitenkäs tuommoinen auton pyöreämuotoinen kattopelti, mihin lumet tullut rakennuksen katola päälle.
U-mallinen kouru reunasta toiseen keskeltä loiva ja reunoissa melko terävät vekit.
Kannattaako aloittaa oikominen keskeltä reunoille päin vai niitä teräviä vekkejä yrittää saada käännettyä?

Sitten joskus täytyy kysyä sitä lämmöllä ja/tai rosterilaikalla kuumilla annettavaa kiristelyä/oikomista.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Rusty

En keskeltä lähtis aloittamaan, ja kyseessä on varmaan sen verran paksu pelti ettei kylmänä oikein tottele.
Ah, ahtaita aikoja.

Camino79

Suosittelen tutustumaan esmes juuyuubin puolelta japhands kustoms kanavaan. Siellä on aika hyviä opetuspätkiä pellinmuokkauksen perusteisiin ja mm. Just katon/konepellin oikasemisiin  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Toyopet

En tuommoisten isompien lommojen oikomista heti löytänyt mutta pienten painumien oikomiseen kyllä ihan selkeitä videoita.

Mutta joo, isommat lommot oikaistu, enää niitä pieniä ja sitten olisi pellin kiristelyä, jos sille tiellä haluaisi lähteä.

Koritunkilla pänninkiä ja vasaralla vähän apua niihin kireimpiin kohtiin ja lopuksi ihan ihmisvoimin eli selkä pyöreäksi ja nosto.
Ja plops, suurinpiirtein muodossaan.

https://photos.app.goo.gl/KGddNQvkanxFCfDDA
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kustom STW

Mä oikaisin karkeasti syksyllä parin Bedford K kuorma-auton kopan kattoja sekä yhden CA Bedfordin, olivat vuosikymmenten aikana metsässä pompittu kasaan.
Yllättävän hyvin pomppasivat muotoon ihan sisältä lyömällä tai selällä nostaen. Osa kuorkkien syvistä lommoista sitten lekalla.

Markok

Kiristystä lumpsahtelevaan peltiin oon tehnyt ihan mig hitsillä, pieni yli kinnaus ja hitsillä lyhyt sauma, nopea jäähytys vesi rentulla ja jos käsin pitää jäpinkiä niin löysätä kinnausta. Näitä sitten tarvittava määrä.

Vastuuta en ota enkä ole ammattilainen, näin itse toiminut ja saanut tarvittavan kireyden peltiin.