Laturi saako 4 napaisen kytkettyä 2 napaisen tilalle?

Aloittaja NonSenCe, 21 joulukuu, 2023, 23:42

« edellinen - seuraava »

NonSenCe

mitsu carisma, laturi rikki. autodoc lähetti väärän version. siin on 4 napainen johto.. autossa on 2.

alkuperänen md327551 (bosch). on S ja L liitin pinnit (L, Lamppu, S ,battery sensor .kai?)

tämänlainen pitäis olla.. eli a0558s. https://as-pl.com/tr/p/A0558S#gallery-5

tällänen tuli kun väittivät monessa paikassa juuri tähän autoon sopivaksi.. a5044pr.  https://as-pl.com/en/p/A5044PR#gallery-5

eipä ollut.. paikalleen sopi muuten kuin pitäisikin (eli mitsu mutta väärä vuosimalli?)

paitti tuo johdotus.. nelipinninen G S L F
(G= cpu  control pwm, S=batt. sensor, L= Lamp, F= feedback)

kun kytkettiin S ja L paikoilleen.. luultiin että sehän toimii näinkin.. auto alkoi lataamaan ninkuin pitäisi kai.. (13.8-15v riippuen kierroksista)

paitsi.. että tänään akku taas loppu, tyhjeni yön aikana.

nyt testailin vähän kun töistä pääsin.. laturi lämpenee kun on akun navat kiinni.. vartin oli irti akun piuhat kun huomasin kokeilla kädellä sitä laturia, mittasin, 15c lämmin laturi, muu moottori asteen verran plussalla tallissa oltuaan muutaman tunnin.

 vuotovirtaa menee jonnekin eli sinne kai yli 4A! ei ihme että tyhjä akku yön jälkeen.

eli saako tommosen nelipinnisen laturin toimimaan kaksi pinnisenä.. ja miten?

 vai pitääkö vaan yrittää vaihtaa oikeampaan?

olisi äitee vähän tarvinnut autoa täl viikol ja ens viikollakin..


-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Jussi

Sori, ei hajuakaan tollasista vehkeistä.
Mutta jos arvauksen haluut, niin sen voin antaa. Luultavasti on vaan etittävä se oikee laturi.
En varmasti oo.

Nikuzai

Googgleli kertoili et kaipaa signaalin cpu;lta tohon G napaan kertomaan laturille et sen pitäisi lakata magnetoimasta

Tai sitten se voi jopa säätää magnetointia et lataa tasaisesti 14v kierroksista ja kuormasta riippumatta


Kun tietäisi mitä se cpu tarjoilee tolle G navalle, onko se maadoitettu virrat poissa vai antaako se jotain volttia kertomaan laturille et nyttei ladatakkaan

Ja jos väylä härveli, niin se voltti määrä latauksen lopetukselle voi olla jotain alle 4 volttiakin

NonSenCe

siihe oikeanlaiseen minäkin oon kallistumassa tässä vitutuksessa.. mutta olis kiva tietää onko se mahdollista oikasta toimimaan..

miksi se kuumenee ja vie virtaa. ja saako sen lopettamaan sen ja toimimaan oikein. :D

eka vitutti että se hajos. akkukin tietenkin kärsi kun ajettiin muutamassa pätkässä kotipihaan. sammui, hetki lepoa ja uus yritys. ajoi just nii kaua ku jaksoi käydä.. sitten hetki lepoa ja uus kilsan mitta ajoa.

sitten ettei löydy näemmä edes jännitteensäätäjää suomesta, ei purkamoilta laturiakaan.
eikä tainnu olla ees kellään suomen varastoissa just tota laturia (ollut kai vain tossa kyseisessä 1.8 koneessa ja eihän kukaan mitään harvinaisempaa osaa varastossa pidä.)

eli ja sitten tutkiin autodokkeja ja muita.. monessa eri paikassa kaikki väitti että juuri tää "väärä" laturi on oikea just tohon autoon.. (en uskonu yhteen paikkaan vaan neljään eri paikkaan.. joo mitsu 1.8 ton ikänen, rekkarillakin hain)

saksassa se olikin yli 50e halvempi ja käytännössä sama toimitusaika.. eli tarpeeksi iso summa että se kannatti säästää. kai? (suomessa 180e +40e pantti eli 220e ostaessa.. saksasta sai 130e hihnan kanssa toimituksineen ilman panttia)

jouluruuhkaa posteissa mutta ehtii se tänne tulla kai ennen joulua.. jee saapui ajoissa. hyvin kerkee vaihtaakin joku ilta (eilen) ja saa auton ajoon.

eilen kun saapui.. kun sai vanhan irti. muuten hyvä paitti vääränlainen pistoke.. vitutti. onneks en pihalla pakkasessa alkanut vääntää vaan sain sen vietyä kaverin firman tiloihin vaihdettavaksi illan päätteeksi.

vähän kun niitä ja nettiä siinä auton vieressä vähän tuuriaan kiroten tutki näki että kaksi neljästä pinnistä on samoin ilmotettu.. S ja L. ja kun yhdisti hyppyjohdoilla ne, auto alkoi lataamaan. eli kerrankin viritys onnistui. eikun johdot paremmi kii ja menoks.

auto siis toimi eilen muutaman kerran kun kokeili. eikun talliin parkkiin.

tänään se ei sit kuulemma startannukkaan.. akku loppu? voltteja oli kyl 12.5v jo ennen kun auton laturi alkoi lataamaan.. eli olisi sen pitänyt ladata sen puolentunnin ajeluiden ja koekäyttöjen aikana tarpeeksi että olis tänäänkin startannut.. jos siis laturi toimi. joo voltteja tulee yli 14 kun auto käy. no auto oli oli hetken akkulaturissa kiinni.. ja taas käynnistyi kiltisti. ja sitten kun äitee sen ajoi kauppakeskukseen kun vihdoinki pääsi omalla autollaan taas liikkeellee.. se auto jätti sinne kaupan pihalle. akku tyhjä taas? ei ehkä kerinny lataantumaan ton muutaman kilsan aikana.. mutta enemmän sen pitäs silläkin välillä latailla kun 4ah akkulaturi.

eiku mä meen pelastaan apustartterilla heidät pois sieltä.. auto käyntiin ja kotipihaan.. joo o. lataa edelleen kyllä ok. mikä vitt.. eli onko se akku sittenkin ottanut ittensä samoin kuin ne exidet ja vartat mitä mulla joskus oli.. voltteja on, amppeereja ei.

laturi lataa.. joten..

no.. ostetaan uus akku ny varmuuden vuoksi. biltema kun tossa ihan vieressä on ja on ainakin 15min aukikin vielä. kun huomenna piti oikeesti hänen lähtee sukuloimaan ja sun muuta pidemmälle ajeleen joulu juttujen takia..

eikun akku kii.. ja antopa se ison kipinän kun laitto akkukengän paikalleen.. sitten tuli mieleen kokeilla virta vuotoa.. ja että ompa tuo laturi hassusti lämpimän tuntuinen vaikka pakoputkeen voi koskea ja se on kylmä..

vittussaatana. mittari väliin.. miksi milliappeerit ei riitä? 4-5 amppeerii kulkee.. voi helvata. mikä siellä laturin sisällä ny noin lämpee kun auto ihan on vaan, sammuksissa.

ei oikeen voi ees uskaltaa lähtee mihkään ajeleen sillä pidemmälle.. ties kui kuumana silloin käykään, vaikka syttyy palaan tai rikkoo jotain, jännitteensäätäjän esim..



-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

NonSenCe

eäilen että on niin vanhoja autoja ja halpoja joissa tuon pitäisi toimia ettei ole mistään väyläohjauksista vielä kuultukkaan. (vanhin mitsu mihin pitäs ton väärän sopia on vuodelta 94.. meen on 97)

entäs toi Feedback liitin pinni. eiks siihen just pitäs tulla joku takasin kommentointi käskyä, esim tolta cpu:lta?

huokaus.

ei taida toimia yksinkertaisena laitteena vaan pitää olla "älykkäitä" lisäpistokkeita joihin tulee juuri oikea komento oikeaan aikaan.

volttei tai maa.. helppo arvata oikein mikä se olisi. hah.

 puhumattakaan että pitäs sitten rakentaa joku äly piiri ihan itte sen tehtaalaisen korvaajaksi joka ohjaisi sitä väärässä autossa? hahah.

mitä enemmän maailman tuotteet kehittyy "järkevämmiksi" huonompia ja tyhmempiä niistä tulee.

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Hullu-Jussi

Vaihtovirtalaturit on minulle enempi tuntematonta aluetta, mutta pisti silmään F-koodattu pinni. Amerikkalaisilla, briteillä ja japanilaisilla on yleensä niin, että F = field eli kenttä.

Camino79

Äkkiseltään vaikuttaisi siltä että tuo pwm ohjaus tarkoittaa että ois väyläautoon tarkoitettu laturi... eli kotikonstein ja ilman suunnatonta modailun halua taitaa olla lähes tekemätön temppu saada toimimaan halutulla tavalla.


Teoriassa EHKÄ jos releistää noi 2 tulevaa karvaa että virta kulkee läpi vain virrat päällä vois onnistua saamaan ajettavan siitä, koska yleensä noissa kuitenkin on joku "peruslataus" olemassa vaikkei saisikaan ohjausta mikäli herätteen saa. Mutta aika kikkailuksi menee sekin  :thinking:

Koska todnäk se toimii nyt pyöriessään ok, mutta tuskin antaa vajaaseenkaan akkuun 14,4 vaan jättää latausjännitteen jonnekin sinne 13,8-14v nurkille joka taas rasittaa akkua pidemmässä juoksussa.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Autodocin kanssa onnea palautukseen/vääntöön jos samanlaista kun joku 3-4v sitten kun lopetin asioimisen ko puljun kanssa. He ei tee virheitä.

https://ovoko.fi/haku?man_id=92&cmc=647&cm=1059&mfi=92,647,1059;&q=Laturi löytyykö tuolta käypästä?
Sinä vain

'59 Kingswood

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 22 joulukuu, 2023, 09:16Äkkiseltään vaikuttaisi siltä että tuo pwm ohjaus tarkoittaa että ois väyläautoon tarkoitettu laturi... eli kotikonstein ja ilman suunnatonta modailun halua taitaa olla lähes tekemätön temppu saada toimimaan halutulla tavalla.

Pwm:n puuttuminen ei kuitenkaan tyhjennä akkua parkissa ollessa;kuten tässä oli kaiketi käynyt?? Ja hyvin usein ne pwm-ohjatut laturit on ladanneet ihan normaalisti signaalin puuttumisesta huolimatta



A.Naali

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 22 joulukuu, 2023, 23:35Pwm:n puuttuminen ei kuitenkaan tyhjennä akkua parkissa ollessa;kuten tässä oli kaiketi käynyt?? Ja hyvin usein ne pwm-ohjatut laturit on ladanneet ihan normaalisti signaalin puuttumisesta huolimatta




Ainakin volvon laturi lataa, vaikka ei saa signaalia, toki ei täyttä jännitettä työnnä.

B-66

90030

NonSenCe

äh.. pitkä tarina nollautui kun tän sivuston sisäänkirjaantumis aika meni umpeen.. (edelleen minulle tunti on liian lyhyt, ja vuorokausi liian pitkä.. pitäs olla joku 2-6h aika vaihtoehto täällä kanssa)

eli pidin joulutauon asian kanssa enkä tehny mitää asian eteen.

joo tuskin saa helposti toimimaan.. kun ei nytkään toimi tolla s ja l johdot paikalleen tyylilä.. joku ohjaus katkaisu käskytys piiri siitä puuttuu kun se kuumenee ja vie 4a sammuksissa.. vaikka lataakin ajossa.

joten tilasin toisen. toivottavasti "oikeamman" laturin siihen nyt (kai suomesta, Nimark firmalta.) se on toi a0558s, eli nimi on eri. ja kuvissa on oikeampi, kaks pinninen. tuon pitäisi siis sopia paikalleen (vähän ninkuin ton väärän piti ennekuin sen näki)

 toivotaan toivotaan.. kattotaan koska kerkee saapumaan.. nää pyhäpäivät vaikeuttaa kulkemisia.

ja pah. unohdan aina tuon Ovako sivuston. oli siellä ainakin pari käytettyä jokka pitäs kuvien mukaan olla samoja (bosch md327551). 50-60e oli hintana. ei paha, mutta ei näkynyt missään kilometrimääriä mistä autosta kotoisin että kuinka rohjoja ovat jo.. kämäsen näkösiä kuvissa vrt poisotettuunkin. hah. yksi espanjalainen vastasikin kyselyyni mutta ei osannut yhtään sanoa ajomäärää. niiden toimitusaika sama kuin autodoc/nimark, paitsi että heiltä saa oletetusti uudeksi remontoidun version (kolminkertaseen hintaan) ja kun ei oo oma auto kyseessä ehkä parempi ottaa sellanen silti kuin epämääränen romis osa.. jos suomen romikset olisivat sellasta myyneet olisin ehkä ottanutkin riskin vielä edellisviikolla.


-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

LPR

Aina tuolta ulkomailta tilatessa selvittäkää tarvittavan varaosan alkuperäinen varaosanumero ja hakekaa sillä, niin tulee oikea osa. Ja autodocilta en tilaa mitään, niin paljon huonoa olen kuullut. Ehkä parhaiten tällä hetkellä toimii Aeromotors.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Kyrpov

Iparts myös jees. Autodoc tosiaan paskaa.

Ovokolta kyllä kaikki osat tulleet ja olleet hyviä vaikka aika hähmäsen näkösiäkin oon pihyyksissäni ostanut.


Johonkin japsiin uskaltaa kyllä käytetyn pelin ottaa kun odotettu kesto-ikä on jopa 400-500tkm
Sinä vain

sössö

aeromotorssilta kesti ja kesti tilauksen tuleminen vaikka kaikki varastossa, en ole toista kertaa tilannu sieltä.