Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Ihan kun mun vanhat silmäni näkisivät HEI-modulin olevan ruuvattu moottorin valuun. Jäähtyy alussa hyvin, mutta pidemmälle mennessä ei niinkään. Se moduli tuottaa jonkin verran lämpöä ja saattaa kuumana alkaa jarrutella puolan latausvirran maksimia, jolloin kipinät hiipuvat. Mut voin nähdä väärin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Tuo kuva oli moottorin asennuksesta ennen ensimmäistä koekäyttöä eikä yksikään kuvassaolevista sytkäosista ole enää käytössä.
Tuo kuva on viestistä #79.
Oli se toki myös hetken kii piitahnan kera sisälokasuojassa kun vanhan jakajan kanssa touhusin.



Mutta on sittemmin poistunut käytöstä kuten jakaja ja puolakin.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Komea on pirssi!
Tippunut jo tahdista, joten kysyn, onko konehuonetta alapuolelta pellitetty? Sehän tehostaa ilmanvaihtoa, kun maskista taaksepäin on suljettu konehuone alapuolelta niin, että taakse jää rako tulipellin etupuolelle. Pieni lippa alas siinä lopussa vielä ennestään lisää alipainealuetta sinne tulipellin alle, jolloin konehuoneen ilma pyrkii sieltä pois.
Takavetopihtaaja

Harri S

Kyllähän se aika umpinainen sieltä alhaalta on.
Nuo soikeat reiät on mm. neloskoneen pakoputken läpivienti ja se miksi samanlainen on toisellakin puolella johtuu varmaan siitä että startin alapulttiin ja kytkimem työsylinteriin pääsi käsiksi sen kautta.



Noi palkithan oli alunperin suorat ja vaihteisto oli tulipellin kohdalta taemmas siirretyn poikkipalkin päällä kun kardaanitunneli on alhaalta umpinainen, vähän sama kuin keskusputkirunko.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Niin että se on oikein tuommoinen maljamainen, joka "halaa" tekniikkaa noinkin tiukasti.  :o
Tuo voi kyllä olla ilman poistumisen kannalta aika kinkkinen, kun sitä romuakin on nyt jonkinverran enempi kuin vakiomoottorin kanssa.
Takavetopihtaaja

Harri S

Toi alumiinikasi on onneksi tosi pieni. ;D 
Hieman ahtaampaa oli jenkillä kun lattoi 478 Hemin vanhemman malliseen koriin jossa rakenne on ihan sama kuin minulla, pintapeltejä lukuunottamatta. Siinä venttiilikoppa onkin sitten jo pyöräkotelossa.


Antaa hyvin mittakaavaa kuinka pieniä autoja nämä ovat.
Akseliväli on lyhyempi kuin Minissä ja korikin on kapeampi.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Siirsin Smiths mekaanisen öljynpainemittarin konehuoneesta kojetaulun alaosaan apparin puolelle keskikonsolin viereen. Alkuperäinenhän on rikki ja samassa olevan lämpömittarin takia en alkanut sitä poiskaan ottamaan.
5mm kupariputkella veto mittarille ja kiinnitykset samoihin kohtiin kuin jarruputkellakin ja nyt ei tarvi ajaessa kuulostella alkaako hydynostajat rapisemaan öljynpaineen vähyydestä.

Nyt kun bensaa tulee tarpeeksi, on kaasarin seokset rikkaalla kautta linjan. Otin kaasuttimesta K-pumpun tangon pois kokonaan ja nyt kone ei saa liikaa bensaa kiihdytyksessä.
Pitää siis tilata säätösarja tuolle kaasarille.

Tuo teräksinen tarvikebensapumppu menee kuitenkin välillä hervottomaksi eikä pumppaa kunnolla ja aloinkin metsästämään imevää SU kalvopumppua tilalle.
Muovinen yksilö oli kuoresta haljennut ja vuoti kuin seula eikä imutehoakaan kaksisesti ollut.
Eipä tunnu Suomesta löytyvän, ei edes noita halpoja muovisia joten otin auton orkkispumpun käsittelyyn ja siitähän oli ne molemmat letkunipat lahonneet ja murenivat käsiin silloin viime kesänä. Uusia ei saa ja alkuperäinen pumppu on muutenkin aika kallis ja ostettavissa lähinnä Englannista, joten päätin korjata tämän.



Pumppu heräsi henkiin kun siitä viilasi hapettuneet kärjet puhtaaksi.
Sorvasin alumiinitangosta uudet kupit ja niihin teräsnipat, jotka kierteyttäen ja kierrelukitteella kiinni. Niissä on sama 5mm reikä kuin alkuperäisissäkin.
Kolmikerroksinen ja muovilla päällystetty kalvo on ehjä ja notkea mutta uusin sen tarvittaessa nitrillikumista jos tuo alkaa sulamaan.



Huomenna testailut, jos ei sada vettä.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Nyt ei tietty enää tarvi, mutta olis mielikuva tollasesta pumpusta, tai jopa kahdesta tuolla jossain varastolootien kätköissä...
En varmasti oo.

minorv8

Harri, noita banjoja saa Englannista esim. Burlen.co.uk, varaosanumero on AUB663. Toki sun ratkaisusi on takuuvarmasti pitkäikäisempi  :)

Harri S

Joo.
Hyvin alko tuolla pumpun korjauksella toimimaan toki imi taas ilmaa sieltä tankin imuputken ja bensapumppulinjan liitoksesta. Katoin et sais koko pumpunkin tuolta Englannista, useammasta paikkaa mutta nopammin sai kuntoon kun sorvas noi osat ite.
Bensalinjan imuvuoto poistui kun tein koko imuputken ja bensapumppulinjan yhdestä palasta ja juotin siihen vanhasta putkesta ottamani kartion jolla se sitten tiivistyy tankkiliitäntään.
Oli pakko saada hetikuntoon, kun oikein ajokiima iski päälle, ettei vaan tuu laitettua seisontaan ja otettua Timi tallista tilalle. ;D

Kaasarin säätösarja tulee näemmä taas Ranskan tullin kautta EU alueelle, joten varmaan sen pari kuukautta se taas ottaa ennen kuin se on Suomessa. Kuten sen Diesel BH kytkinkopankin kanssa kävi.
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 05 heinäkuu, 2023, 19:01Joo.

Kaasarin säätösarja tulee näemmä taas Ranskan tullin kautta EU alueelle, joten varmaan sen pari kuukautta se taas ottaa ennen kuin se on Suomessa. Kuten sen Diesel BH kytkinkopankin kanssa kävi.
Minulla yksi raidetangonpätkä tuli rockautosta ensin Ranskaan, sitten Saksaan, sieltä Tukholmaan ja takaisin Ranskaan, Saksaan, Tukholmaan... Neljä kierrosta tuota ja sen jälkeen Saksasta joku pisti sen suoraan Vantaalle ja tuli viimein kotiin asti.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Harri S

Oli sitten Austini seisoessaan kussassu vaihteistoööliä parkkihallin lattialle. Huomasin kun noudin sitä kotipihaan kaasarin säätöjä varten.
Turbiinista valahtanu öölit vaihteistoon ja tursunnu mittatikun tiivisteen välistä lattialle, aivan kuten El Caminokin kusasi muutama vuosi sitten.
Onneksi imeytysrakeita mukana jotka kippasin lätäkköön ja ajoin Leafin siihen päälle näkösuojaksi.

Vain kaksi tulppaa pimeni liiasta bensasta ja sen jälkeen tilttas vielä syttämodulikin, joten kaasarin säätösarja tuli enemmän kuin tarpeeseen.
Uudella modulilla auto käytiin, kotiin ja kaasari irti ja osiksi.
On nää "lähes käyttämättömät" kaasarit mainioita. Ei ihme että oli hieman rikkaalla kun tämän 500cfm ensiöpuolella oli suurimmat "china made" 750cfm pääsuuttimet ja toisiopuolella pienet vakiot 500cfm ensiösuuttimet. Lisäksi neulat oli ne pienimmät 500cfm vakiot noissa väärissä 2x suuremmissa pääsuuttimissa sekä onneksi vakiot alipainejouset ja kiihdytyspumpun suuttimet.
Eli säätösarjasta tarvi ottaa loppujen lopuksi käyttöön vain oikeankokoiset toisiosuuttimet kun siirsi ne toisioina olleet vakiot enskat takas sinne ensiöpuolelle mihin ne kuuluikin.
Eli pelkästään kaasarin vakioimalla tehdaskuosiin se alkoi toimimaan oikenlaisesti, voimaa mukavasti lisää ja kiihdytyspumpun vivunkin saattoi laittaa takas paikalleen.
Lopuksi uusien tulppien ostoon ja nyt auto toimii paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Oppina tässä tuli se että pura aina ja tarkista harrastajalta ostettu osa, vaikka se olis lähes käyttämätön ja hyväkuntoinen.
Tilasin jakajaan varamodulin.
Eturenkaat ottaa syystä tai toisesta kurvatessa kii sisälokasuojan reunaan, liekö jouset laskenu tai rengaspaineet vajunnu. Ihan ymmärrettävää ne kun on 30mm liian leveät noille vanteille ja siksi hieman hassun muotoiset.
Huomenna vois kylmätakoa takalehtijousiin hieman lisää ryhtiä.

Edit. Eipäs ollutkaan syykämoduli vaan puola joka hajosi äsken lopullisesti. Laitoin tilalle takakontissa varalla olleen Bilteman sinisen suurtehopuolan. Nyt varmaan ruopii vielä kovemmin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Taoin takajousipakasta lehdet puupölkyn päällä ja aloitin apparin puoleisesta. Sateen alettua asensin taotun pakan paikalleen ja perä nousikin tarvittavat muutamat sentit.
Sen verra poutaa välissä että sain illansuussa taottua sen toisenkin jousipakan.







Auto on ollut aika värinätön viime päivät mutta liikenneympyrässä ajaessa pitänyt raapivaa mekkalaa joka luulin kuuluvan liian leveästä eturenkaasta sen ottaessa välillä sisälokasuojaan.
Nyt noita jousia laitellessa huomasin että vaihteiston takakannakkeen pultti on poikki ja kardaanin etulaippahan se kaarteessa sitä mekkalaa pitikin, osuessaan kardaanitunnelin laitaan. Siellä kardaanitunnelissa kun ei ole kuin sentti suuntaansa ylimääräistä tilaa.

Tein uuden kiinnikkeen vaihteistolle ja kahinat loppui mutta tutut moottorin värinät palasi takaisin :))
Uuden kaatosateen alla siirsin auton nopeasti parkkihallin suojaan kun tarvin vuorostaan Leafia huomenna ja samalla huomasin että öljysuodattimen siirtolaippa on alkoi vuotamaan öljyä...
Tylsää olis elo ilman näitä harrasteita.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Uhhuh, kyllä on taas ollu tekemistä. Mistähän sitä alottais, tuli luettua parin päivän aikana aina koneelle istahtaessa.

Miata kaveri oli Trafilla duunissa just ennenkuin viimeisimmät muutokset tuli voimaan, ei pitäis tarvita pelätä et nää poistuu. Siel nuorempi osa porukkaa istu käsiensä päällä vuosia ja odotti että viimeisimmätkin vanhat jäärät jää eläkkeelle et pääsee järkeistämään koko touhun ja muuttamaan säännökset nykyiselle mallille.
Suomessahan alkaa olla euroopan vapaimmat rakentelusäännökset, edellä taitaa olla enään Ruotsi ja Brexit UK. Saksassa saa TÜV hyväksyttyä osaa laitella, Kreikka on yks mistä tuntuu kans tulevan todella tehokkaita ja rakenettuja autoja, mut kielimuurin takia ei omaa tietoa asiasta ole.
Monessa kohtaa noi säännösten muutokset tehnyt muuta kuin teki autoista laillisia, noita yli tonniheppaisia euro/japsi pelejä ollu melkein siitä asti kun E85 ilmestyi myyntiin ja mahdollisti ahtamisen isoilla paineilla. Eikä tehokkaat jenkitkään tuntemattomia olleet. Samalla poistui turhat "katsastusosien" vaihtamiset.

Tää tuli heti mieleen kun aloin lukemaan topikkia. Auto oli videon teko hetkellä tutun kaverin omistuksessa. Vähän modernimpi kone paketti ja tontissa. Tykkään tosta kovasta katosta todella paljon ja autosta muutenkin.

Miten onnistuisko pakosarjojen keraaminen pinnoitus? Jos sillä sais pidettyä lämpösäteilyä kurissa ahtaassakin tilassa. Toinen mitä käytetään on kultateippi mikä heijastaa lämpöä yllättävän tehokkaasti.

Mitä manuaali laatikkoa olit ite miettiny?
Bemarin ZF askithan on kestäviä, useita yli tonni heppasia/Nm peleissä kestäny selkäsaunaa jo pitkään, välitykset on lyhyet, vitonen vasta suora ja kuus lovisessa kutonen ylivaihde. BMW kun tykkää käyttää todella pitkiä peräruuveja, 2.93 on aika normaali.
Minkä perän meinaat laittaa?

Tuutko tällä ens perjantaina Heurekalle?

Harri S

Toivottavasti asiat säilyy eikä yksittäiset jutut tapa hyvää säädöstöä kuten kävi mm. ilokaasujen kanssa.
Kansan muisti on näissä jutuissa aika pitkä ja paljon on huhuja liikkeellä ja siksi oli parempi pelata varman päälle.

Lämpöongelmasta iso osa katosi nyt kun sain autosta noi polttoeineseokset kohdalleen ja pakolämpötilat ilmeisesti samalla laski, joten lämmönhallinnalle ei enää ole niin suurta tarvetta.
Kävin tällä toissailtana 20km päässä kokoontumisessa joka on palttiarallaa yhtä kaukana kuin Heureka jonne muutama muukin tuttu on autoa kyselly. Säät määrää koska kattoahan tässä ei käytännössä ole ollenkaan. Pelkkä kehikko ja ensi talven aikana olis tarkoitus tilata kattokangas ja asennella se keväällä paikalleen, koska nyt ei budjetti anna tippaakaan myöten.
Matka-ajo on kuitenkin välitysten takia aika tuskaa ja mm. motarille ei ole tällä mitään asiaa muiden joukkoon konetta vinguttamaan.
Laatikon on oltava tosi lyhyt, Volvon M45 luokkaa, jotta saan tähän mahtumaan edes jonkinlaisen kardaanin ja johon saa järkevät kardaanikulmat sekä samalla sallii akselin jouston, koska pitkähäntäinen aski ylettyy tässä lähes suoraan taka-akseliin laippaan. Pitää muistaa että tässä on klassikko Miniä lyhyempi akseliväli.

Perä on myös hankala juttu koska perämurikalle on vähän tilaa ja iso akseli myös kokonsa takia lyhentää kardaania. Iso Atlas tms. vois olla ok koska koria en ala enempää silpomaan ja sleeper linja pitää.
Volvon voimalinja on nyt vahvin kesto-/kustannusehdokas joka kyllä kestää kevyen auton alla
Kun on tällä nykyiselläkin jo vahingossa menty asfaltilla kylki edellä.

Uusi harva välläri ja ehkä stydit vetarit auttaa ensialkuun.
Mutta sitä asiaa pohdin ehkä sitten kun pääoma muutokseen on kasassa, eli mitä tuolla ketjun alussakin jo sanoin, ehkä sitten joskus seuraavana talvena.
Päätoiminen harrastaja