Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

JAMANT

Käytitkö hengityssuojainta, vai onko nenä nyt sisäpuolelta saman värinen kuin käsi?? Ja loput keuhkoissa, aina kun yskäsee, maku on sitten sen mukainen...
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

Harri S

No en tietenkään!

4mm tavan kivilaikalla irtoo.
Päätoiminen harrastaja

FuryIII 71

Hyi hitto. Ite tein valianttiin jokunen vuosi sit saman jumpan lehtijousiin, ku jouduin vaihtamaan norrat uusiin.

Periaatteessa helpoimpia mutta samalla vittumaisimpia hommia. Yskin varmaan vieläkin sitä ruostepölyä...
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Harri S

Laittelin jousipakat eilen nippuun ja sorvasin loput tarvittavista puslista. Etutapit tein 18mm pultista johon sorvasin rasvakanavan, kierteytin nipan ja tein kylkeen rasvauran, josta rasva leviää koko nylonpuslan leveydelle.



Setti tuli asennusvalmiiksi ja samalla koesovitin nuo etupään U-pultit holkkeineen.



Sitten vaan ähräämään jousia paikalleen ja putsauksen sekä ruosteiden poiston jälkeen ne näyttää olevan nyt kaarevuudentaan samaa paria. Luolassa on hiukka ahdasta kun siellä on Cyclonen #match tekniikka, orkkisosat ja muutama remppaamani th200r4 automaattiaski jaloissa pyörimässä (käytän noita askeja ekaksi rungon päällä "lisäpainoina" ennen poisroudaamista). Muutenhan tuota rakentelutilaa on ihan nussakasti.





Huomenna sitten taka-akselia sovittelemaan, jotta siihen saa hitsattua jousilaput kiinni ja maalin päälle ennen tiippareiden saapumista.



Päätoiminen harrastaja

Lassi

Niin hieno projekti, että joutui rekisteröitymään ihan senkin takia foorumille🙂

Onko korin tarkoitus jäädä rungon päälle vai upota runkoaisojen väliin, miten tämän tyylisissä kilpureissa näkyy monesti olevan?

Harri S

Kiitos. Rungon ulkomitat on korin ulkomittoja eli kopasta tulee vajaa 900mm leveä ja se kapenee pyrstöksi heti ohjaamon (taka-akselin) jälkeen.

"Entisöin" tässä ohessa pikku hiljaa tuota ketjun alkuosaa niiden kadonneiden kuvien osalta.
Säilyy tän homman juju paremmin.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ruokiksella kävin puhaltamassa akselin jousikiinnikkeet ruosteista vapaiksi. Ne oli kuin meressä uineita eikä niitä saa ilman puhallusta kunnolla puhdistettua.



Illansuussa koesovitin osat auton takajousitukseen, merkkasin kiinnityspaikat ja kulmat murikkaan nähden ja lopuksi hitsasin kotipihassa akselikuoreen kiinnikkeet kii.



Sitten saattoikin hioa vanhat hitsikohdat puhtaiksi, putsata omat hitsaukset ja pensselöidä banjoon musta maali.
Lopuksi osat huvipajan suojiin kuivumaan.





Murikan ja takakannen putsaukset ja maalaukset vielä.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Uudet perän tiipparit saapui eilen, myös uudet pyöränpultit ja holkkimutterit prikkoineen.

Kävin äsken uusimassa pinionin stefan joka oli sormitiukkudessa ja vuoti solkenaan. Vuotoon oli ilmeisesti joskus reagoitu muuraamalla murikka ja takakansi kiinni reilulla määrällä moottorisilikoonia.



No putsasin silikoonit, öljyt ja moskat murikasta pois ja maalasin sen mustaksi.



Samalla banjo sai toisen maalikerroksen ja huohottimen, puuttuneen tilalle.



Huomenna murikka uusilla tasotiivisteillä kii ja ehkä myös uudet vetarit tiivisteineen, jos kelit sallii.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Banjoon uudet vetarien stefat ja hioin kannen peltikirkkaaksi. Päälle sinkkimaali.



Tuota en maalannut pensselillä vaan mustaa alkydimaalia sprayna.



Murikka kii banjoon uusilla muttereilla, prikoilla ja tiivisteellä.



Taoin 5x50mm latasta uudet U-pulttien suojat alkuperäisten peltisten tilalle. Noita voi myöhemmin hyödyntää pohjaanlyöntikumien vastineina. Pintaan sinkki ja musta alkydi.



Myös U-pultit maalasin kiiltäviksi ja nyt olis peräosaston osat maalissa ja asennusta vaille.



Kävin ostamassa Terästarvikkeelta 4kpl 190mm teräskangesta leikattuja 60mm limppuja. Huomenna sorvataan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Sorvailin taakse 190mm teräskangesta pari tuumaa paksut adapterit joilla akselin pulttijako muutetaan 6x5.5 —> 5x4.75 ja samalla vanteita tuodaan pari tuumaa ulos, ettei ne ota kii etupäässä raidetangon päähän ja jarrukilpi rumpuineen tulee oikeaan kohtaan vannetta.
C4 Corveten pinnavanteet on omiaan tuohon hommaan, koska tilaa jää kunnolliselle pulttijaon muutosadapterille reilusti, eikä leveissä vanteissa näinnollen ole älytöntä aikakauteen sopimatonta vannehuulta.
Noi taka-akselin adapterit tarvi tehdä tässä välissä, jotta ne sai sovitettua tarkasti vetareihin, ennen P-pulttien asennusta ja vetarien asennusta banjoon.
Toiselle puolelle tuli 5mm syvä "naaras potero" akselin keskitysnapaa varten ja ulkopuolelle 5mm korkea "uros napa", jossa on letukan vanteen keskireikään käypänen koko.



Porasin akselin pään 6x5.5" pulttijaon auki (yksi reikä pitää jättää tässä välissä poraamatta, koska se tulee toisen puolen pulttijaon tielle ja vaatii uuden asemoinnin eri kohtaan).
Välineenä mulla oli keskiöpora, 6mm terä alkureikää varten ja lopuksi 12mm terä ja jykevä pylväsporakone.
Sorvissa noihin adaptereihin tuli ns. Diamond Cut pinta ja ne välkehti vekkulisti sateenkaaren väreissä.



Sitten jarrujen rasvasuojalevyt kii ja pyöränpultit paikalleen ennen vetarien asennusta banjoon. Akselitiivisteen vuoto menee vetarin kuppiin ja laipassa on juorureikä mitä kautta öljy valuu jarrummun ulkopuolelle. Kupissa oli sen verran öljypikeä että vuotoa on joskus ollut.





Sitten vaan koppa kiinni ja akselia voi alkaa haalaamaan auton alle.





Adapterien uuden pulttijaon poraan jahka pinnavanteiden asennus tulee ajankohtaiseksi ja etupään adapterit on sorvattu pyörännapoihin sopiviksi.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 29 heinäkuu, 2020, 19:14Kävin äsken uusimassa pinionin stefan joka oli sormitiukkudessa ja vuoti solkenaan. Vuotoon oli ilmeisesti joskus reagoitu muuraamalla murikka ja takakansi kiinni reilulla määrällä moottorisilikoonia.
Kato, sama tyyppi oli käyny korjaamassa belairin perää...
En varmasti oo.

Harri S

Rullaati rullaa...

Aamusella vaimon kanssa haalattiin akseli Caminon lavalle ja siitä edelleen talliin, rungon alle. Sitä ennen suojasin sen pahvilla ja kuplamuovilla.
Osat alkaa onneksi olemaan sen verran painavia, ettei niitä oikein enää itse voi liikutella ilman damagea. Ei se selkä, vaan tuore maalipinta. Murtunut etusormikaan (myös jänne poikki) ei helpota asiaa.



Sitten olikin mukava pultata akseli kiinni uusilla ja kunnostetuilla osilla. Vakio peltivanteet mahtui juuri ja juuri pujottamaan paikalleen, koska tuon tallin takaosan tekee erityisen ahtaaksi reunassa makaava Cyclonen moottori-vaihteistopaketti. U-pultit; 14mm paksua tavaraa by Vallilan Takomo, joten ei pitäsi kiinnityksen kestävyyden olla ainakaan niistä kiinni.



Nyt Bluebird rullaa ja sitä voi siten alkaa kutsumaan autoksi. Jahka saan etuakselin U-pulttien suojaraudat asennettua ja startin kiinnitettyä, käännän auton toisinpäin ja alan suunnittelemaan puisen korirungon tekoa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Jousilaput asennettu ja näyttäis sopivan paikalleen. Noita jousia ja etuakselia en ala tässä vaiheessa putsailemaan, teen sen sitten joskus myöhemmin.



Startin kinnityskevyn asensin ja shimmailin starttia hollille. Reikien porauksen ajan levyn kiinnnitys parilla vinkalla.





Nyt auto on valmis kääntöön jotta saan peräpään hollille koriosien suunnittelua varten.



Tänään tuotosta voi tulla myös hetkeksi paikanpäälle Espoon Leppävaaraan pällistelemään klo 16.30, jolloin se muljahtaa hetkeksi pihalle luolastaan, samalla koneen mittasuhteet selkenee valokuvia paremmin, eikä tietty työntöapukaan olis pahitteeksi.
Tarkat koordinaatit saa yv:llä.
Päätoiminen harrastaja

JAMANT

Jos vaan kerkeis, niin tulisin työntämään, ei oo kuitenkaan tästä firmasta ihan 10 kilometriä sinne, mutta pojan Skodaan pyöränlaakeria vaihdan, piti ensin aamulla hakea se auto Hämeenlinnasta trailerilla ja nyt odotellaan lisää osia...  :+1:  :+1:  :+1:
www.jamant.fi
Your Jeep specialist

HendriXXX

Sanoin waimolle että lähetäänkö Espooseen kattoo Bluebirdiä.. tuli äkänen vastaus että "jaa että jotain Nissaniako sinne asti kattoo"  :))

Näytin kuvia sitte "nissanista", ni oli ilme  :o
"Ai että tommonen, ku ois vähä lähempänä ni oltais jo menossa". Kysy moottoria ni sanoin että jostain pommikoneesta se kai on.. kuulemma kelpais  :iwantit: