Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Katotaan nyt.
Runko on rullaava (vaikka U-pultit puuttuukin).

Sorvasin takajousien etupäihin nylonpuslat, samatyyppiset kuin tuonne etuaisoihinkin. Tapit niille syntyy 18mm pultista, johon teen vielä rasvakanavan ja laippalukituksen ettei pyöri jousen mukana ja syö runkokiinnilettä soikeaksi.
Leikkasin jousilatat irti taka-akselista, siirsin keskemmäs mutta hitsaan ne kiinni vasta kun tekniikan paino on päällä, jotta saan pinionin kulman aseteltua järkeväksi.





Jousipakkoja on joskus sepitty muutamilla vääränmallisilla, lähes suorilla, lehdillä ja siksi apparinpuoleiset on viitisen senttiä matalammat.
Tarvii hommata muutama kpl kaarevia 50 millisiä lehtiä joista teen korvaavat. Norrat ja pari-kolme kpl siitä alaspäin, on onneksi kaikki kunnossa.
Seuraavaksi purku ja rungon siirto moottorin luo ennen vkl rajuilmoja.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Jos tarvii ni voin kysästä onko frendil viel '48 Studebakerin sammakot tallessa? Ja semmosen halpis kansanauton, eli Fordin sammakoita luulis löytyvän melkein joka nurkalta...

Jarona

Miten musta näyttää että nuo etushakkelit nyrjähtää väärään suuntaan?
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Harri S

Huoli pois, ei nyrjähdä.

Eilen vietiin vaimon avustamana valmis runko rakenteluluolaan.



Tänään haalasin moottorin runkoaisojen väliin, yksi tukijalka kerrallaan.
Tukijalka irti - rungon sivuttaissiirto - tukijalka takas kiinni - moottorin kääntö - seuraava tukijalka... jne.
Rungon matalin osa mahtui helposti liukumaan moottorin ali sen matalimmastakin kohdasta.
Moottorinorsu ei kokeillessa mahtunut tuonne sekaan ollenkaan, sen verran ahdasta tuolla luolassa on.



Mulla oli koko ajan varmistus poikkiparrulla mikäli tunkki/pukki pettää koska koneen kaatuminen olis tiennyt täystuhoa.



Kone asettui kiinnitypalkkien taakse, ja rungon nostin oikealle tasolle, jotta sen pystyi työntämään koneenkorvakkeiden alle, kun kaikki tukijalat oli poissa, ja moottori tuettu edestä ja takaa vaateriin.
Millipeliä, mutta pienellä nitkuttamisella 50 milliset koneen kiinnityspalkit juuri ja juuri mahtuivat koneenkorvien alle ja lohkon ristipulttien muttereiden päälle.







Kiinnitin moottorin runkoon tässä vaiheessa neljällä pultilla (1/korvake), jotta se pysyy paikallaan eikä muljahda pois paikaltaan.

Sitten se kriittinen osuus; eli miten mun laskelmat ja arvioinnit auton maavarasta, jousituksesta, sen kasaanpainumisesta, etuakselista ja rungon etuylityksestä onnistuivat, ja minkälainen stuukki auton etupäälle tulee, kun se on akselin ja jousien varassa.

Eli etuakseli ja jouset luolaan ja paikalleen, tukipukit pois etupäästä. Nyt "auto makaa etuakselin ja rungon takapään jousien etukiinnityspisteisiin siirrettyjen tukipukkien varassa.
Jousishakkelit asettui tismalleen laskelmieni mukaan, takaviistoon, eikä ne kääntyneet pystyasentoon edes satakiloisen lisäpainon pomppiessa etupoikkipalkin päällä.







Maavara kasvaa tuosta vielä n.150mm kun pinnavanteet renkaineen saadaan asennettua.
Illalla on siis pikku tumutuksen paikka!
Päätoiminen harrastaja

palontie

Jumalauta!mä mä vasta nyt avasin tämän osion kun ekana luulin että tää on joku datsun bluebird ;D  ;D
Oot sä saamari uskomaton seppä,syvä umarrus.
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Kiitos.
Kävin tänään ruuvaamassa koneen kunnolla kiinni tuohon runkoon.
Se on nyt kiinni yhtä lujasti kuin panssarivaunussa, eli 8kpl 12x150mm pultteja, jotka varmistettu lukkomittereilla.
Uskoisin että kun moottori tuli nyt yhdeksi kantavaksi osaksi runkoa, on vääntöjäykkyys kohdallaan.

Samalla tein päätöksen siitä että korihommelit aloitetaan puukehikon ja korikaarien teolla, mikä tarkoittaa sitä että 20-luvun tyyliin auton kori tehdään puukehikon varaan.
Näin saan nikkaroitua tuolla tallissa autoon puisen lattian ja korirungon kaarineen, mikä sitten "pellitetään" joko tavan pellillä tai alumiinipellillä.

Puisen kehikon teräskiinnikkeet pultataan tuohon runkoon 8mm pulteilla ja siksi pistin tilaukseen 8mm niittimutterit ja niittipihdit noiden mutterien runkoon niittaamista varten.
Päätoiminen harrastaja

Peto

Ääni paljaalle alumiinikorille ;)

Kojelauta nyt ainakin ehdottomasti pyöröharjattusta alumiinista.

Rusty

Jos päädyt alumiinipeltiin niin ota yhteyksiä.  :thinking:
Ah, ahtaita aikoja.

Harri S

Kävin alkuviikolla röntgenisaä ja vasemman etusormen nivel on halki ja senttinen luunsiru vaeltelee siellä jossakin ja saattaa siten vaatia leikkuuta.
Kk sitten tunkki lipsahti ja auto putos sormen päälle; ei se kipee ole ollut, koska hermo katkes siinä samalla. Lastotettuna se nyt hieman hidastaa hommia.

Uudet U-pultit valmistui keskiviikkona ja sorvasin etupultteihin tuumaiset jatkoholkit, jotka antaa pelivaraa mahdollisille jousimuutoksille, jossa latukoita tulis pakkaan enemmän.

Rakennan moottorille myös sähköisen esivoitelusysteemin hydepumpusta ja 12V sähkömoottorista. Koska tällä ei tulla päivittäin ajelemaan, on esivoitelu hyvä suorittaa ennen käynnistystä. Myös Mocalin tuplasuodatinjalka saapui Englannista (yli 25% halvempi posteineen siellä), jolla moottoriin saadaan riittävä öljynsuodatus koska sitä orkkismallista ämpärinkokoista mötikkää ei ole, eikä sitä myöskään kannata hankkia.

Tuohon moottorin ja startin kulmavaihteen koplinkiin hankin sopivan haitarikumin (Mercruiser Alpha1 vetolaitteen kumipalje), jolla koplingit saa naitettua tuuviisti ja saan sinne tarvittavan vaseliinivoitelun, joka ei sotki startin ympäristöä. Orkkisessa kun on vain pelkät huopalaput tilkkeenä.

Eilen asentelin eturenkaat (vielä peltivanteet) ja samalla selvisi että nuo autoon varatut Corveten 16" pinnavanteet tarvii sen 2" adapterilevyn myös Offsetin takia, koska muuten ne ottaa raidetangon päähän kiinni. Eli kun kerran adapterilimput 6bolt —> 5bolt vaaditaan, saadaan samalla se oikea offsetti.

Purin eilen taka-akselin tarkempia tutkimuksia varten  ja se on Eatonin HO33, johon tilasin Rokkiautosta uudet tiivisteet.



Myös startille tein kiinnityslapun 5mm teräslootusta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Taka-akselin putsailua...
Akselistot oli joskus maalattu jenkkityyliin Por15:lla ja tuo muovimainen mössö oli aika napakasti kii pintaruosteen päällä.
Kaavin sen sitten tänään joka paikasta käsipelillä pois, aseina sakset, puukko ja teroitettu ruuvimeisseli.







Lopuksi erilaisia teräsharjoja kii porakoneeseen ja kaikki ruoste pois banjosta ja jarrukilvistä molemmin puolin puhtaalle raudalle.
Päälle suihkuttelin jo suojaksi sinkkimaalin ja nuo vanhat jousikorvakkeen kohdat hion vasta kun jousikorvat on hitsattu uuteen kohtaan, eikä noita vahojen jälkiä tarvita enää asemoinnissa.



Maalaan tuon sitten mustaksi, jahka hitsuut on tehty loppuun asti.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 08 heinäkuu, 2020, 06:59Pitääpäs poiketa kaverin metsäpalstalla.. Siellä oli aikanaan jonkun kanttikopan tulipelti kuusen alla. Luulen että antaisi näin hyvään tarkoitukseen sen mielellään maatumasta.. :o

Sulla on selkeästi pienempi piha kuin mulla.. :))
Eipä ollu tarjota tulipeltiä enää.. Metsä hakattu viime talvena pois ja yllättäen metsäkoneen jäljet kulki just sen raadon yli. :(
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Noinhan se usein menee. Kiitos kuitenkin.

Tänään ehkä paskasin homma ever (navetanpesun jälkeen) eli lehtijousien puhdistus.
Ne oli melko lailla jumissa ja ulkopinnoissa tietty se sama Por15 muovimössö.



Koska puhallus ei tällä kertaa ollut mahdollista, otin muovimössöt ja irtoruosteet irti rälläkän teräsharjalla.
Sitten kiinteä ruoste rikki kivilaikalla.
Ja lopuksi lamellilla kivilaikan jäljet pois.





Päälle musta alkydimaali.
Tein yhteen lehteen uudet pannat molempiin päihin kun toinen oli pulttipantaviritys ja toinen rustunut rikki.
Uudet pannat niittasin kii tehdastyyliin.



Siinä putsatessa ja touhutessa vaihdoin samalla väriä noiden jousilehtien kanssa.


Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Suoriuduit sä tuosta lehtisavotasta siis päivässä? :o

Mistä sais tuollasen työtehon.. :oushit: Mä liikun ihan liian rauhallisesti että tuollaisia tuloksia pääsisi syntymään. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Pari tuntia meni kun pääsin töistä vasta neljän aikaan ja maalikaupassakin piti käydä.
Päätoiminen harrastaja

stana

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 heinäkuu, 2020, 19:20Noinhan se usein menee. Kiitos kuitenkin.

Tänään ehkä paskasin homma ever (navetanpesun jälkeen) eli lehtijousien puhdistus.
Ne oli melko lailla jumissa ja ulkopinnoissa tietty se sama Por15 muovimössö.



Koska puhallus ei tällä kertaa ollut mahdollista, otin muovimössöt ja irtoruosteet irti rälläkän teräsharjalla.
Sitten kiinteä ruoste rikki kivilaikalla.
Ja lopuksi lamellilla kivilaikan jäljet pois.





Päälle musta alkydimaali.
Tein yhteen lehteen uudet pannat molempiin päihin kun toinen oli pulttipantaviritys ja toinen rustunut rikki.
Uudet pannat niittasin kii tehdastyyliin.



Siinä putsatessa ja touhutessa vaihdoin samalla väriä noiden jousilehtien kanssa.



Millanen kivilaikka? Olis tuota ruostehommaa taas tarjolla.