`87 Chevrolet C30 Crew Cab dually Cummins 5.9 TD

Aloittaja 1purehell, 19 syyskuu, 2020, 18:53

« edellinen - seuraava »

1purehell

Ja sitten tää. Teen tätä tosiaan rinta rinnan tuon Bel Airin kanssa, mitä nyt kotona ehdin joskus käydä.

Autohan on ollut minulla yli 20 vuotta ja viimeiset 9 vuotta vaihtelevasti työn alla. Intoonnuin jatkamaan projektia kesällä 2015.


Ostin auton vuonna 2000 kesällä. Se oli silloin tuon näköinen. Tumman vihreä, kapea paripyöräakseli todella tiuhalla välityksellä. Tekniikkana 6.2d+Th400+14 bolt.


Toi oli mulla oikeasti ihan käyttöautona. 10 vuoden aikana ajoin sillä noin 150000km, eikä tullu paljo säälittyä.



Tuohon se lopulta hajosi. Startti paloi ja alkoi kaikki olla vähän rempallaan.  ::) Vettä vuoti sisälle, niin tuo pressu oli sitä varten, ettei se ihan märkänis, myöhäistä oli.



Ostin pari varaosa-autoa, ihan vain kaiken varalta...  :-[


Dodge oli kyllä, ulkonäöstään huolimatta, niin hyvässä kunnossa, että leimasin sen ja ajoin sillä pari vuotta. Tulipa testattua tekniikka kunnolla.



Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Sitte piti alkaa purkamaan tuo, ihan vain jos siihen vähän huoltoa tekis ja vaihtais startin... tai koneen... Tais olla vuosi 2010 tai 2011.


Kuvasta näkee, että aika hapan tuo hytti oli.




Suunnilleen tuohon kun tulee kone, niin se on hyvä siinä.


Tulikin muutaman vuoden luova tauko.  :pckahvi:
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

2015 tuli yhtäkkinen inspiraatio ja vein rungon hiekkapuhallettavaksi.



Pian oltiinkin tässä pisteessä.

Dodge luovutti hyvin toimineen tekniikkansa. (laatikkoon vaihdoin kaikki laakerit, tiivisteet ja pari siirtäjää) Koneeseen vaihdoin stefat, turbon uudemmasta Cumminssista ja teetin pumppuremontin.


Kone nostettiin kerralla paikoilleen, eikä sitä enää pois siitä otettu.



Yhtäkkiä oltiinkin tässä pisteessä.



Cummins istui melkolailla "heittämällä" tuonne. Etummaista runkopalkkia siirsin 5 senttiä, korvakot ostin valmiina (amerikan puolivalmisteet) ja ilmastoinnin kompressorille piti tehdä ihan vähän tilaa runkoaisaan.
Vaihdelootan palkki ja kardaani meni suoraan paikoilleen, mitä nyt ristikoksi piti vaihtaa sellainen missä on kahden kokoiset kupit.



Täysin uudelleen pellitetty hytti meni paikoilleen. Tai alkuperäistä ei ole kuin 0,25 neliön pala keskellä lattiaa. Etupää ja lattia on tuosta Suburbanista ja katto takaseinineen on jostain ruotsalaisesta paloautosta.


Sitte vähä väriä päälle.

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Tarvishan tuo tietenkin luukutkin. Parempia ovia keräilin monesta autosta.


Ja näitä tuli sitten hinkattua.

Hiontaväri päällä.


Hytti tuli jollain tavalla valmiiksi, niin sitten oli vielä tuo lava.  :-\  Ja siinähän olikin jonkinverran kittiä. Parhaimmillaan 1,5 senttiä.



Vänkärin puolen etupuoli ja kuskin puoleinen takanurkka oli pahimmat. Tein kummankin suorasta pellistä. Samalla upotin toisellekin puolen tankin luukun, kun tähän tulee tuplatankit.




Tästä kuvasta näkee, miten paljon pakkelia tuossa leikkauspinnassa oli. Tuo takanurkka vaihtui toisesta lavasta, kun vanha oli ihan pitsiä.

Siihenkin tuli uus pala:


Pojan pihakeinu on jostain höyryputkesta tehty. Kestää nostaa moottorin tai vaikkapa lavan.

Noi tulee tuohon:

Lava olis nyt tässä pisteessä, eli hiontavärissä "kypsymässä"


Kaikki pohjatyöt on etulokasuojia lukuunottamatta nyt tehty, mutta ne on uudet ja ainakin testisovituksen perusteella suhteellisen sopivat paikoilleen. Lava ja konepeitto pitää maalata pintaväriin seuraavalla lomalla.

On tuo hallikin vähän siistiytynyt tässä samalla.  :)) Sekin on vielä kesken.  ::)

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Verhoilijalta tuli tieto, että penkit olis valmiit. Noi on luonnossa sellaiset "charcoal" -harmaat ja kangas on likimain samanlaista, mitä niissä oli alunperinkin, toki vain ruskeana.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Sattuneesta syystä projektit ei oikein etene, mutta jotain sentään tapahtuu. Aloin haalimaan osia takajarrujen päivitykseen oikeiksi levyjarruiksi, levyjarrun sisäisellä käsijarrulla. Alunperin suunnittelin laittavani taakse ne Eldoradon isot satulat, missä on käsijarrumekanismi, mutta niiden toimivuus ja teho ei oikein vakuuta.

Nyt on tarkoituksena laittaa AAM 11.5 perän levyt, missä on tosiaan rumpu käsijarruille levyn sisällä ja isot satulat uudemmasta duallysta.  Pääsen eroon niistä muuripadan kokoisista ja painoisista takajarrurummuista, jotka on melko on/off malliset liikkeelle lähdettäessä. Pyörivät massat vähenee huomattavasti.

Rockautolta löytyy melkeinpä kaikki tarvittava. Tärkeimpänä tuo käikäle, mihin tulee GM:n alkuperäisosana jarrukilpi ja käsijarrun vivut mukaan.


Leikkuutin näillä vietnamilaisilla uudet laipat akseliputken päihin, kun tuossa meidän työmaan vieressä on iso laser. Puoli tuntia, niin mr. Phuong toi mulle osat käteen.  ;D


Tuossa on piirustus, jos joku tarvii samanlaisia. Tuo kuva meinasi olla hukassa, mutta onneksi löytyi. Tuossa on tuollainen olake keskitystä varten, mutta pitää katsoa miten tuon kanssa tarvii menetellä, kun tuo vanhan 14-pulttisen akseliputki on vähän paksumpi.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

Lava sai lopullisen pintavärin ennen reissuun lähtöä. Tulikin aika hyvä.


Ainahan noihin jotain pientä loimua jää, mutta on se lähtökohta huomioon ottaen tosi siisti nyt. Pitää keväällä vetää sisälle raptori sen jälkeen kun se on pultattu takaisin rungolle.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell

No nyt tääkin olis lopullista maalia vaille valmis. Hytti ja ovet on jo kerran vedetty mustalla akryylilla, mutta niihin tulee nyt vielä musta lakkaväri pintaan. Lokasuojat on uudet (olihan työmaata sovittaa ne). Konepelti on muuten ainoa alkuperäinen peltiosa, mikä tähän autoon on tehtaalla asennettu.  ;D Sähköt on 80%:sti valmiit ja viimeistelen ne sitten, kun kasaan ovet loppuun ja nostan vuosi sitten maalatun lavan paikoilleen. Oikeastaan suurin tekemätön asia on pakoputki ja sille pitää vielä tehdä lisää koloa vaihteiston palkkiin, kun 4" rööri ei sopinutkaan ihan heittämällä.  ::) Ajelin tuolla tuossa tontilla ja en tosiaan muistanutkaan, miten helvetin kankea tuo on. Se ei käänny, se vain pikkuisen kaartaa.  :P

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 28 kesäkuu, 2022, 22:34No nyt tääkin olis lopullista maalia vaille valmis. Hytti ja ovet on jo kerran vedetty mustalla akryylilla, mutta niihin tulee nyt vielä musta lakkaväri pintaan. Lokasuojat on uudet (olihan työmaata sovittaa ne). Konepelti on muuten ainoa alkuperäinen peltiosa, mikä tähän autoon on tehtaalla asennettu.  ;D Sähköt on 80%:sti valmiit ja viimeistelen ne sitten, kun kasaan ovet loppuun ja nostan vuosi sitten maalatun lavan paikoilleen. Oikeastaan suurin tekemätön asia on pakoputki ja sille pitää vielä tehdä lisää koloa vaihteiston palkkiin, kun 4" rööri ei sopinutkaan ihan heittämällä.  ::) Ajelin tuolla tuossa tontilla ja en tosiaan muistanutkaan, miten helvetin kankea tuo on. Se ei käänny, se vain pikkuisen kaartaa.  :P


Tuosta kaartamisesta tulikin mieleen.. :P
Olikos se niin, että squaressa pyörät kääntyy takavedossa vähemmän linkkuun kuin nelikossa? :o
Eihän ne mahdottomia D44/8.5":ssakaan käänny, mutta..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 kesäkuu, 2022, 07:33Tuosta kaartamisesta tulikin mieleen.. :P
Olikos se niin, että squaressa pyörät kääntyy takavedossa vähemmän linkkuun kuin nelikossa? :o
Eihän ne mahdottomia D44/8.5":ssakaan käänny, mutta..

En pitäs mahdottomana. Mietin sitäkin, että jos neliveto on yhtään kankeampi, niin mihin sillä ylipäätään pääsee.  :)) Toisaalta, ihan normaali GM:n etuakselihan tuossa on. Akseliväli on vain niin pirun pitkä...
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell



Olis nyt teipattu. Huomenna sitten maalia ja lakkaa päälle.  :P
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1purehell



Se on nyt lopultakin lopullisessa värissään. (jos jotain muuta tulee, niin se on teippiä sitten). Hyvä tuli, pari roskaa jostain pölähti ja yks pieni valuma takalasin karmissa, mutta ne ei ole ongelma. Seuraava poutapäivä kun tulee, niin nostan lavan rungolle.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 13 heinäkuu, 2022, 17:32

Se on nyt lopultakin lopullisessa värissään. (jos jotain muuta tulee, niin se on teippiä sitten). Hyvä tuli, pari roskaa jostain pölähti ja yks pieni valuma takalasin karmissa, mutta ne ei ole ongelma. Seuraava poutapäivä kun tulee, niin nostan lavan rungolle.
On se kyllä kaunis.. :P  :iwantit:  :coolsmoke:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

1purehell

Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

juhapih