Garyn sekalai/opäiset projektit

Aloittaja Gary Grand, 10 tammikuu, 2020, 17:27

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Alkoi olla sen verran pohjia, että katsoin viisaimmaksi jättää moottorisahan ja isommat koneet tältä illalta rauhaan..

Jospa Impiin laittelis taas jotain.. :thinking:

JOO!!
Konehuoneen sähköjä onkin nyt hyvä värkkäillä.

Ensimmäiseksi revitään valojen johdot pois konehuoneesta..
Tuosta.. Tulipellin liittimellä musta ja punainen.



Hitonmoinen pujottelu, että sai karvat irti muista piuhoista.
Kaikki narut on muuttunut aikojen saatossa ihan luunkoviksi. >:(  Tällasella 20 asteen lämpötilalla niihin voi sentään koskea, mutta yhtään viileämmällä kelillä kuoret raksahtelee poikki ja kappaleiksi taivuttaessa.

Irtosihan ne viimein..



Korvaan nuo Bilteman valojen releistyssarjalla, jolle laitan suoraan ohjauksen omilta johdoilta.
Pitkien valojen kahdennuksen teen myöhemmin jos jaksan.. Sisemmille umpioiden reiille saattaa olla muutakin käyttöä.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Ei jaksanu enää illalla päivitellä täällä.
Jatkoin tuota johtojen uusimista jonkun aikaa. Aina kun uutta väriä piti löytyä, niin joutu penkomaan tallia ja autokatosta.. ::)
Jostain syystä mun varastointijärjestelmä on vähän epäselvä. Johtokieppejä voi löytyä vähän sieltä täältä, riippuen mistä autosta ne on purettu.

Sytytyksen piuhat nappasin irti seuraavaksi.



Kuvassa paksut ruskea ja tumman sininen raidalla.
Nuo piti muuttaa muutenkin, kun Moparin alkuperäinen ballast resistor ei jää käyttöön.. Pistän TBI-koneen puolan tuohon.

Hetki johtosarjan selvittelya, irroittelua, kiroilua ja sormien puhdistelua teippien liimajäämistä ja voíla!



Puolan johdosta olikin jo kuori murtunut ja laturin piuha oli palanut ja uusittu punaisella jo jossain vaiheessa auton historiaa.. Lupaa todella hyvää muidenkin johtosarjojen osalta.. :oushit:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Seuraavaksi äänimerkin nerokas johdotus..



Releelle tulee musta herätepiuha ja violetti + -piuha. Molemmat yhtä ohutta narua ja plussa tulee starttireleeltä.. Ainakin yhtä kaukaa kuin heräte. ::)
Rele ja torvet on apukuskin puolella etukulmassa!?! No, viepähän noinkin kuormaa pois ratin keskiön kontakteilta.. :pckahvi:
Nuo vihreät narut releen jälkeen menee vain torville.

Nappasin johdon jo pois tulipellin liittimeltä noiden keltaisen ja vhreän välistä.



Laitan uuden piuhan tulipellin läpivienniltä asti ohjaamaan ja plussan tulemaan suoraan releen vieressä olevalta jakorasialta.
Muutenkin syöttö kaikille laitteille tulee sen jakorasian kautta. Jakorasian kautta menee myös latausvirta suoraan akulle.
Releistän tuon sytkäpuolan syötönkin, kun siihen kerran on nyt tilaisuus.

En yhtään tykkää tosta Moparin tulipellin läpiviennistä.. >:( Valianttikin jäi ysärin alussa pari kertaa kosteilla ilmoilla seisomaan vääriin paikkoihin, kun sinne tuli kosketusvikaa.
Sitten kun syy löytyi, niin eihän se vaatinut kuin nitkuttelua ja taas pelasi.. :shitfan:

Ja jarrun jakotukin vikailmaisimen johto..



Napsahti kuori poikki heti kun siihen meni koskemaan.. :'(
Tämäkin naru on violetti.. Samoja värejä on käytetty johtojen määrään nähden ihan liikaa. Tässä on ihan pieni, silmälle(minun) näkymätön vaalea raita kupeessa. :shitfan:

Nuo raidat erottuu kunnolla vain paksummista piuhoista.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Tekaisin laturin hihnankiristimen nurkissa lojuneista hilppeistä.
Saattoi olla italo-moparin kiristin, mitä jatkoin.. :P



Ja paikallaan:



Vaikutti riittävän jämäkältä. 8) Kuitenkin 8x40 lattaa, niin yhtä jäykkää ei kaupasta saa.. Kaikki tuppaa olemaan jotain 6x30, tms.

Eilisiltana muistuikin mieleen mihin olin tuon lootan jäähylinjat pistänyt. Hyvässä tallessa tallissa, seinän vieressä, mutta Jeepin purusta kun on vähän aikaa, niin olivat ikäänkuin hautautuneet. :-[
Toisessa niistä olikin takaiskuventtiili. :o Enpä ollut tuostakaan tietoinen..

Etummainen linja meni heittämällä paikalleen, mutta takimmaista on saanut muotoilla uusiksi jo jonkun aikaa..
Jeepissä se menee aika reilusti ylöspäin ennen lähtöä eteenpäin, mutta Impissä ei moiseen ole tilaa.

Lyhyeksihän nuo jää kun autolla on kokoa vähän enemmän kuin Grandilla, mutta pikaliittimet kummassakin päässä on niin houkuttelevat, että tehdään sitten etupäässä enemmän töitä. Mieluummin kuin auton alla.. :oushit:

Jeepissähän oli lootalle lisäjäähdytinkin!
Pitää koittaa sekin tällätä tuonne Impin keulalle. Tilaa on kyllä syylärin edessä vaikka kuinka, mutta letkujen/putkien tuominen jäähdytinkehikon läpi saattaa vaatia lievää törkeämpää väkivaltaa.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Tuollainen automaatin jäähdytin on Grandissa:



Paskanenhan se oli kuin mikä, mutta paineilmaa, harjaa ja bräkleeniä vuronperään, niin sieltä kaivautui esiin ihan asiallinen kennosysteemi.
Eipäs se sitten väkivaltaa vaatinutkaan autolle.. Putkia sai kuitenkin taivutella ihan urakalla, ennenkuin suostuivat menemään syylärin ja kehikon välistä kampeamatta. ::)
Tuossa syylärin kiinnityksen alla olikin sopiva 10 senttiä korkea rako kuin suunniteltuna tuolla setupille. 8)



Pistin yläreunan jo kiinni. Taiteiltava kiinnityskehikkoon vielä jatkoa alaspäin.. :P

Noiden putkien taivuttelun tuloksena lootan toisen linjan saa nyt pikaliittimellä tökättyä tuon kennon putkeen kiinni. Toisen putken kierrätän syylärin jäähyn läpi ja yhteen tuon kennon toisen putken kanssa.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX

On se vaan tekevä heppu tuo janoisten sankari  :o
Valmistuu Impiki ihan silmissä  ;D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 03 syyskuu, 2020, 18:15On se vaan tekevä heppu tuo janoisten sankari  :o
Valmistuu Impiki ihan silmissä  ;D
:o
Eipä tossa paljon näkyvää ole kuukauteen( Lue: koko kesälomalla..) tullukaan.. :rotfl: Tais mennä edellinenkin kuukausi ilman isompia.. :o
Tarkoitus oli tehdä tota ihan tosissaan lomalla, mutta kaikkea muuta tuli vaan touhuttua. :-[

No, parin auton katsastuskunnostus.. Pihan mylläys ja viikon reissu Lofooteilla. Hyvin ne imi kaiken ajan! :shitfan:
Capriceen vaihdoin apparin alapallon toissapäivänä, niin vois sitäkin nyt tarjota jälkitarkastukseen.

Maanantaina vois töistä tullessa ajellakin konttorin kautta.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Vähän vielä sain näprättyä, vaikka suurin osa ajasta meni sopivia komponentteja etsiskellessä.. ::)
Jonkun varasto ei ole oikeen järjestyksessä. :-[



Siinäpä muutama sulake ja rele rivissä.. Tai oikeastaan ihan miten sattuu. Tuollaisesta muodosta olis seurannu hirveätä sikaa intissä..
:panic:  :panic:  :panic:  :panic:  :panic:  :panic:  :panic:

Joutu laittamaan flektien Maxi-sulakkeet reunoille, kun ei tuossa taustalevyssä ollutkaan järkevästi kiinnitysreikiä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

HendriXXX

Tuohan on komia! Ajaa oikein hyvin asiansa.. Eipähän roiku wermeet nippusiteiden ja piuhojen varassa ainakaan.  :+1:

Gary Grand

Rasittaa päätä nää sähköjen vedot nyt..
Kahdesti olen jo konehuoneen layoutin pistänyt uusiksi ja nyt saattas olla se lopullinen mielessä.
Siirrän ruiskun boksin apukuskin jalkatilaan ja syttyosat konehuoneen kuskinpuolelle.
Puola tullee kiinni moottorin päälle, ohjaustehostimen jalkaan kiinni vesipumpun päälle. ::)

Noin sijoiteltuna ei pitäisi ruiskun johdot tulla lähellekään mitään häiriöitä aiheuttavaa.. ::)
Tämä on ollut johtoajatuksena koko ajan..
Tuon mun boksin ei pitäis olla enää herkkä häiriöille, mutta varman päälle pelaaminen ei maksa kuin vaivaa.

Näpertelin ICM:lle tuollasen telineen.



Tarkoitus on sijoittaa se tuonne kuskinpuolen takanurkkaan.



TBI:n syttypuolia lojui tallissa useampi, niin ajattelin käyttää niitä kipinän muodostamiseen..



Voi olla että ostan jonkun perinteisen aftermarket-puolan vielä, mutta kokeillaan nyt tuollasella.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Jussi

En varmasti oo.

Gary Grand

Välillä päässyt talliinkin poikkeamaan, mutta aikaan ei ole saanut oikein mitään.
Ajatuksia olen sentään onnistunut kehittelemään osien sijoittelusta.

Sytytyspuolalle porasin kiinnitysreiät imusarjan etuosaan ja sytytyksen releen päätin pistää tuonne ICM:n telineen kupeeseen. Saa mahdollisimman paljon johtoja kulkemaan samoissa suojakuorissa, niin säilyy konehuoneen yleisilme siedettävänä.
Ruiskun johtosarja on kuitenkin semmonen harakanpesä jo tehtaalta, ettei sitä saisi siistittyä kuin purkamalla kokonaan ja niputtamalla ihan eri lailla. En ala ainakaan vielä moiseen.. >:(

Tänään sain vinkin forcbodiesonly.com :sta, miten tuulilasin etureunan listat irtoaa. Ehjänä.
Kun ne saa kammettua pois, niin saa sen tuulilasin edessä olevan ritiläpellin pois ja lokasuojien yhden kiinnitysruuvin näkyville. En saanut listoja väkivaltaa käyttämättä mihinkään, niin jätin lokarit paikalleen keväällä..

Jos purkaisi nekin nyt pois, niin tulee tilaa askarrella konehuoneessa.. ::) Tilaahan siellä on koko ajan ollutkin, mutta mihinkään ei ylety, kun maha ja munat jää jokasuojan reunalle ja kädet ei silti riitä perille asti.. :oushit: Sitten lipeää jalat ja olen pää edellä koneen ja runkoaisan välissä.. Been there.. :shitfan:
Sisälokareita ei nyt saa paikalleenkaan ennenkuin lokasuojat, tai etuakselisto on pois.

Sisälokarit haluan sovitukseen, että saa nuo sähköviritykset laitettua niiden kanssa sopimaan yhteen.
Niihinhän on alunperin kiinnitetty lämppärin hanaa, sähköjohdotukset, alipainepönttöjä ja -letkuja ja akkuteline. Nuo nyt heti tuli mieleen.. :oushit:

Kuvat on kivoja niin sisälokareista pari:

Kuskin puoli


Ja apparin puoli


Hitto että tuo oli paskanen saapuessaan.. :o
Puhdas se ei ole vieläkään, mutta nyt ei vaatteet muutu mustiksi heti kun konehuoneessa pyörähtää. :shitfan:

Vaihteenvalitsimeen sain kaverilta Tojotan vaijerin, joka pitäisi saada viritettyä Jeepin lootan ja Impin rattitolpan välille. :thinking: Hommaan löytyisi kaupallisiakin ratkaisuja mm. Lokar:lta, mutta kaikkea ei tekisi mieli ostaa. Rahan vois käyttää muuhunkin. :o
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Näpräsin toissailtana Impistä tuulilasin edestä listat ja ritiläpellin pois.



Mitään katastrofia sieltäkään ei löytynyt, mutta yksi ärsyttävä reikä tiivisteen alareunasta suoraan sisätiloihin:



Joutunee kampeamaan ikkunan vielä pois peltitöiden yhteydessä. ::)

Lokasuojia en tietenkään saanut irti, kun keula on niin pitkällä tallissa, ettei ovet mahdu aukeamaan.
Ovien saranan taakse kun on pitänyt yksi kiinnitysruuvi pistää. :smashhead:

Eilen vetelin taas muutaman piuhan koneen päälle ja sovittelin sytytyksen releen ja sulakkeen ICM:n telineen kupeeseen. Muuten ilta menikin sujuvasti paskaa jauhaessa. 8) Mukavaa vaihtelu :+1: a..

Nyt alkaisi olla piuhat laturin herätettä lukuunottamatta koneelle laitettu.
Tuon herätepiuhan taidan vetää toista kautta sisälle, kun alkuperäisessä läpiviennissä ei ole valmiutta sille. Sinne toisen puolen uuteen läpivientiin se häviää ruiskun johtosarjan sekaan näppärästi..

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Viime päivät koittanu saada purettua uutta varaosa-Blätseriä ja alkaahan se vähin erin jakaantua.
Johtosarjat alkaa olla purettu ja etulokaritkin sain jo irti. Johtosarjojen purkaminen oli taas sellanen savotta ettei meinannu sivuleikkurit edes sekaan mahtua.
Kaikki jälkikäteen viritetyt johdot oli niputettu tiheästi nippusiteillä.. ..Suomi-sähköä.
Valoje releistys oli tehty kuskin jalkatilassa!? :o No, katkaisija ei ole enää heikoin lenkki, mutta alkuperäisiin johtoihin oli nuo releistetyt systeemit liitetty jo auton sisällä rosvoilla.. :smashhead:  :banghead: Mitä tuolla on saavutettu?!? Huomattavasti vika-alttiimmat valot.. :))
Tässä tapauksessa eri värisiä johtoja oli sentään löytynyt hyllystä, mutta mitään logiikkaa niiden käytössä en pystynyt havaitsemaan enää..

Ilmeisesti johtoja on parsittu useamassa vaiheessa ja edellisen tekijän värikoodaukset on vedetty seuraavassa rempassa aina vessasta alas. :))

Raadon VINillä siitä löytyi vähän tietoakin:
1982 Blazer ja Flintin tehtaalla kasattu.  :mosh: Oikea jenkkiauto!
Ihan kaikkia merkkejä en vain saanut selville huonosta tarran kuvasta, mutta kaiveltava ne kojelaudan päällä olevasta peltilätkästä, niin saa Trafista katottua tietoja. ::)



Mihinkähän noissa on RPO-kooditarra tuupattu?
Varustelun perusteella tuo olis Silverado. Ilmastointi, Cruise, sähkölukot ja -ikkunat ym. EHJÄT johtosarjat sain talteen kojetaulun alta. Oviin menevissä johdoissa muutama tietysti vaatii huomiota.

Tuon laitteen etujousitusta on korotettu 150mm RHS-putken pätkällä(poikittain) jousen etukorvakkeen välissä, mutta tuo viritys on tuskin ollut tieliikenteessä.. :o



Runko on kova ja 6.2:n normaali huohotus kaikkien tiivisteiden läpi on pitänyt koko raadon etupään hyvässä öljysumussa. 8) Iso osa ruuveista aukesi ihan kivutta! :)) Jopa korin etuosien ruuveista.. :o

Tuohan tuli hommattua lähinnä korjauspeltiosat mielessä, niin iloinen yllätys oli että mm. lämmityslaite on hyvässä kuosissa ja noista kojetaulun sisusten johtosarjoista lähes kaikki on käyttökelpoisessa kunnossa.

Kopan takapäässä oli pari kivaa yksityiskohtaa..
Takalattia on tehty kokonaisuudessaan 3mm turkkilevystä. :o Eipä ruostu heti puhki.. :rotfl: Painaa varmaan 100kg pelkkä lattialevy. :o
Lasikuitukoppa on erittäin hyvässä kunnossa. 8)
Takaluukku on taas raiskattu oikein huolella.. :panic: No, eipähän tarvii ainakaan miettiä miten alkuperäisiä lasinnostimia laittelisi kuntoon.. ::) Niitä ei ole.
Takaluukun ikkuna on korvattu yläreunasta saranoidulla pleksillä, mikä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto näiden kanssa. 8) ..jos ei museoleimaa ole hakemassa.. ::)

Kopan purkuharjoitusten yhteydessä tuli pantua merkille tulipellin eristeiden, ym. hitusvinkuloiden erinomainen kunto.


Nyt kun lokaritkin on purettu pois, niin sen kunto näyttää koko ajan paremmalta: Kova, ryssimätön ja suora.. :P Jopa tuon hylsyn etummaiset korinkannakkeet on kovat!?!! :iwantit: Tällaista en ole omissa vielä nähnyt.. :o
Supikan tulipelti/ympäristö on melkoisen pehmeässä kunnossa ja siihen on hakattu puukolla ja vasaralla useampia reikiä.. ::)

Voi olla että katkaisen tuulilasintolpat ja etulattian molemmista ja vaihdan tuonkin palan Blätserin kopasta.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Gary Grand

Niin.. Eihän tuo mikää Blätseri ole, kun Jimmy! GMC:hän tuo merkiltään on. ::)
Alkuperänen 6.2 dieseli ja ilmeisesti Sierra Classic
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement