Bluebird Meteor

Aloittaja Harri S, 13 toukokuu, 2020, 16:45

« edellinen - seuraava »

Harri S

Kyllähän tuo möte sopii.
Tuli testattua niittimutteripihdit ja puristin parit mutterit molempiin runkoaisoihin. Sitten hieman sahailua sekä sovitusta ja runkoopuut pystyi ruuvaamaan kiinni aisoihin ja cowlin muutamalla puuruuvilla kii runkopuihin.





Runkopuiden takaosa vaati hieman sahailua jotta tankille sai lovettua asennuspaikan.
Tylsäähän se on pistosahan kärjellä mennä 30mm vanerista läpi mutta kyllä se noinkin onnistuu kun aikansa kihnuttaa.





Molemmilta puolilta 30mm kaistaleet pois ja etukorvakkeille koloamalla paikat, niin tankki istuu napakasti runkopuiden väliin.





Tankin alitse teen poikkipannat jotka kantaa tankin painon ja pannan päät pultataan kii runkoaisoihin.
Täähän alkaa näyttään jo autolta.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

On kyllä asiallisen näköistä toimintaa.. 8)  :mosh:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Kiitos.
Korin etummaisen korikaaren teko. Cowlissa on alunperin ollut puinen tukikaari sekä etu- että takaosassa.
Otin etuosasta pahvisen kaavan, joka synty muutamasta pakkauspahvin palasta jotka ruuvasin työn edetessä puuruuvein ensiksi kiinni rintapeltiin ja lopulta yhteen.





Sitten vaan kaava vanerin päälle piirtoa varten ja kuviosahalla irti. Kytkinkaavelin kohdassa piirtotukena 16" peltivanne.



Reunaosiin laminoin kolme lisäkerrosta vaneria, jotka leikkasin ensiksi karkeaan muotoon kuviosahalla ja jonka jälkeen ruuvasin ne puuruuveilla tiukasti yhteen. Loppuviimeistely samaan muotoon sähkökutterilla.

Sitten vaan uretaaniliimalla ja ruuveilla palaset paikalleen ja näin cowlin ensimmäinen kaari tuli valmiiksi ja se umpinaisena peittää rintapellin ylimääräiset reiät.
Myöhemmin yhdistän tuon kaaren ja koripuut metalliheloilla.





Seuraavaksi on cowlin takaosan puutöiden vuoro.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Puutyöt jatkuu...
Sahailin eilen sopivia kaaripuita tuosta ohuesta vanerista. Mutkaa ja kaarta sekä rappua tuli vähän joka suuntaan, koska tavoitteena on hyvä istuvuus koriin.





Vaati useamman sovituskerran ja siten eestaas ajelua kodin ja tallin välillä ennen kuin pääsin liimaamaan soiroja yhteen. Haasteita aiheutti lähinnä kojelaudan ja ovenpielen suhde toisiinsa sekä ovipellin upotussyvennys kylkipeltiin, jotka vaativat tuumittelua, ennen kuin sopivuus oli tyydyttävä.



Tuossa kilkkeet höllästi paikalleen painettuna ja tarkoitus on että noista kaarien yläpäistä saa siistin liitoksen jalopuiselle koristelistalle, joka kaartaa kojelaidan yläpuolella puolelta toiselle ja peittää kojelaudan kiinnitysruuvit allensa.



Lopuksi liimasin vielä viidennen kerroksen vaneria tuonne takapuolelle, jotta korin kiinnitys on varmasti riittävän tukeva.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään hioin puukalikat liimapurseista ja ruuvasin ne autoon paikalleen. On vielä tuumittelun alla laskenko tuota koppaa muutaman sentin alemmas. Ohjaamon aukko (reunus) väännetään tuuman-kahden rautaputkesta ja sen päät kiinnitetään noiden taempien runkopuiden yläosaan (kojelaudan alapuolelle). Saan haettua sillä ohjaamon aukon muodon, sekä siistit pyöristykset koripelteihin ohjaamon kohdalle. Oviahan tähän ei tule vaan esikuvan mukaiset syvennykset, mistä sitten kilmutaan auton kyytiin.



Sovittelin öljysumpun säiliöksi 24L rosterista vesiautomaatin säiliötä ja se sopisi alunperin suunnittelemalleni paikalle startin viereen, ja siten putkivedoista tulis myös lyhyemmät.



Noi orkkiskiinnikket pois ja uusi teline sekä siihen pannoilla kiinni. Tuossa olis myös manusluukku valmiina johon saa teetettyä öljyliitäntöjä.
Päätoiminen harrastaja

Vuppe


Gary Grand

Todella!
Kyllä tätä seuratessa aina meinaa tippa lirahtaa suupielestä kuolaa.. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Vaihdoin eilen spacereihin tuumaiset pinnapultit. Nyt pitkät holkkimutterit ylettyy lähes koko pultin mitalle. Noihin vielä soviterenkaat niin vannejutut on valmiit.









Tomahawkin swapista tarttui mukaan 20" banjorattiaihio, jonka kehä ootrataan ja lakataan jalopuun väriseksi. Tuota kelpaa aikanaan tempoa tehostamattoman simpukan kera. Ratin leveys on aika maksimi tuohon noin metrin levyiseen  ohjaamoon.





Samasta paikasta mukaan tarttui myös GM pitmanarm, jonka pooriosa oli tönärimittauksieni mukaan lähellä Moparin simpukan akselista mittamiani. Ja sovittaessa se olikin sitten tismalleen sama, neljää umpipooria myöten, joten ohjaustanko menee GM päillä molempiin, sekä simpukkan pitman armiin että kääntövarteen. Ohjaustangon pituus tulee olemaan n. 160cm. Myös umpipoorit asettuu näissä siten että keskiasennossa pitmanarm sojottaa suoraan alaspäin, kun simpukan asentaa kyljelleen runkoaisan päälle, eikä pooreja siten tarvitse viilalla viritellä ollenkaan.







Nyt kun mitat ja simpukan paikka alkoi selviämään, tuolle ohjaussimpukalle piti tehdä teline.
Tein sen lopulta 10mm latasta ja 4mm seinämän rhs raudasta, kiinnityspultit kasvatin 14 milliin ja niihin sitten tiheäkierteiset pultit. Puikkohitsi ja riittävästi virtaa, niin osat tarttuu kunnolla kiinni toisiinsa.









Tuo tulee runkoaisan selkään neljällä paksulla läpipultilla, koska kerrostalon kellaritallissa ei hitsata.
Sisäsyrjään hitsasin lisäksi 50mm latasta liepeen, joka vedetään aisaan kiinni ristiin kahdella pultilla ja joka ottaa ohjauksen sivuttaisväännön vastaan, eikä kiinnitys ole pelkästään kitkan varassa. Vähän lamellilaikkaa ja pohjamaalit pintaan.





Sitten jännä vaihe; osat auton kyytiin ja hopihopi rakenteluluolaan testaamaan että sopiiko simpukka paikalleen ja onko ohjausakselin kulma oikea.





Sinne muljahti ja kaikki meni kuin strömsössä. Simpukan ja moottorin väliin jäi vielä reilu 10mm tilaa suuntaansa. Katotaan, viitsikö vielä viistää tuon kiinnikkeen pään samaan 45 asteen kulmaan, kuten nuo kiinnikkeen muutkin tasopinnat.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

"kerrostalon kellaritallissa"   :o

Sitten kun tuo käy ja kukkuu, niin toki sä sitä edes vähän siinä kerrostalon pihalla testaat...?  :P  O:-)
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 19 syyskuu, 2020, 18:40"kerrostalon kellaritallissa"   :o

Sitten kun tuo käy ja kukkuu, niin toki sä sitä edes vähän siinä kerrostalon pihalla testaat...?  :P  O:-)
Ekat savut siellä kellarissa.. :P  8)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Tarkkana pitää olla. Herkkä aihe tuntuu olevan taloyhtiössä.
En ole jaksanut rakennella tätä hetkeen kun joku kateellinen järkkäs taloyhtiöön autotallien katselmuksen.
No tänään oli katselmus ja kaikki hienosti kunnossa.

Viime viikolla piti laittaa läänin palotarkastajat sitä johtavaa myöten ruotuun kun jakavat ohjeita joissa oli rakennus- ja pelastus- ja kemikaalilakiin liityviä virheellisyyksiä. Ja pelottelivat noilla virheellisyyksillä taloyhtiöiden hallituksia samalla turhaan kiistoja aiheuttaen.
Meni sitten se ohjeistus päivitykseen, tai on kuulemma jo ihan päivitys käynnissä ja valmistuu jo tämän talven aikana.

Perkele, kun tässä olis muutakin puuhaa kuin lakipykäliä kaivaa ja niillä viranomaisia opastaa.

No hommat jatkunee taas viikonloppuna, jos toi pulkka mahtuu tuohon huvipajaan. Ei jaksais suhata jatkuvasti tallin ja pajan väliä osia sovittamassa, sais jotakin aikaiseksi.
Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 01 lokakuu, 2020, 21:20Tarkkana pitää olla. Herkkä aihe tuntuu olevan taloyhtiössä.
En ole jaksanut rakennella tätä hetkeen kun joku kateellinen järkkäs taloyhtiöön autotallien katselmuksen.
No tänään oli katselmus ja kaikki hienosti kunnossa.

Viime viikolla piti laittaa läänin palotarkastajat sitä johtavaa myöten ruotuun kun jakavat ohjeita joissa oli rakennus- ja pelastus- ja kemikaalilakiin liityviä virheellisyyksiä. Ja pelottelivat noilla virheellisyyksillä taloyhtiöiden hallituksia samalla turhaan kiistoja aiheuttaen.
Meni sitten se ohjeistus päivitykseen, tai on kuulemma jo ihan päivitys käynnissä ja valmistuu jo tämän talven aikana.

Perkele, kun tässä olis muutakin puuhaa kuin lakipykäliä kaivaa ja niillä viranomaisia opastaa.

No hommat jatkunee taas viikonloppuna, jos toi pulkka mahtuu tuohon huvipajaan. Ei jaksais suhata jatkuvasti tallin ja pajan väliä osia sovittamassa, sais jotakin aikaiseksi.
osta oma talli?

Kalu

Mä voi jeesata ja ottaa Spoilerin talviautoks, ni pääset sen säilytyspaikassa Meteoria värkkää.....

Harri S

Ihan oma autotalli, mutta taloyhtiössä.
Värkkäilyt jatkuu kuten ennenkin.
Spoiler on poistolistalla edelleen. 
Tietty voishan sen entisöidäkin ja siksi ostin joa pari vkoa sitten varuiksi Spoilerissa kiinniolevaan Tremecin TKO 600:een Chevyn sisäänmenoakselin, jolla sen sais liitettyä tuon Meteorin perään.
Tulis hyödynnettyä vapautuvaa tekniikkaa.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Cammeri sinne keulalle, toisaalta pussihousuversiona maailmanmarkkinat vois olla avoimemmat.
Saattashan  tuo Tremec:ki olla kestävämpi Meteoriitin perässä ja loikkari tois mukavat kierrokset koneeseen motaria pitkin lasketellessa...

Josta tulikin mieleen, miten vähän kierroksia tuo moottori ottaa, tai voi jatkuvasti käyttää?