Ventiiliohjurin vaihto

Aloittaja jusssi, 24 joulukuu, 2023, 20:57

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Nyt alkaa kuulostamaan jo harrastajan jutuilta!  :+1:
Sinä vain

Hupeli

Kuinkahan tarkkaan noita pystyy käsipelillä tekemään kun ajattelee jottei koneilla käsi heilu.
Tai siis väännä vinosti tai jotain?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 25 joulukuu, 2023, 14:57Kuinkahan tarkkaan noita pystyy käsipelillä tekemään kun ajattelee jottei koneilla käsi heilu.
Tai siis väännä vinosti tai jotain?



Jos ohjuri on tiukka ohjaintappiin ni kyllä seetit vielä ajaa. Uudelle seetirenkaalle en lähtis ilman miraa pesää tekemään.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

FeV-8

https://www.ebay.com/itm/294596022064?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=ZxeU0V-ATVa&sssrc=4429486&ssuid=zt6mfP6sTQq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Siitäpä valitsemaan sopivaa kokoa. Ei nyt ihan kympillä lähde, mutta tulleineen alta 30€ postilaatikkoon tuotuna. Ite yllätyin positiivisesti Taiwanin laatuun. 2 paria oldsin kansia ja yhdet pikkuletukan hatut tullut jyrsitty, ja terät edelleenhyvässä käyttökunnossa.

Tuohon tarvii lisäksi ohjaintappisarjan eri paksuuksisille ohjurin reijille, sekä T- vääntimen.

Esim. https://www.ebay.com/itm/394631984969?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=o0pdmqtptue&sssrc=4429486&ssuid=zt6mfP6sTQq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Tässä tulee jo mukavasti teriä ja T väännin ja pilotteja joilla pääsee hyvin alkuun.

Sitten kun on jyrsitty haluttu koko, pitäisi hiontakivellä pyöräyttää lopuksi seetipinta sileäksi, koska ainakin itsellä jää aina hieman pykälää johonkin kohtaa, voisi sen saada läppäämälläkin tasaiseksi, mutta kovaa hommaa ja suotta kuluttaa venttiiliä.


https://www.ebay.com/itm/325942214484?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=Ix5c1hrPSUy&sssrc=4429486&ssuid=zt6mfP6sTQq&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Tuossa setti missä myös kivien seetikulman hiontaan soveltuvat värkit.

Nuo kaikki kun ynnää, niin ensimmäisen kansi parin jälkeen ovat suunnilleen maksaneet itsensä. Toki aikaa tuohon menee, mutta harrastus mielessä tässähän ei työtunteja lasketa


sössö

läpätä ei kannata juuri koneistettua seetiä ellei ole suurta epäilystä ettei pidä.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2023, 15:47läpätä ei kannata juuri koneistettua seetiä ellei ole suurta epäilystä ettei pidä.



Öööö, miksei? Ite ainakin pyöräyttäny tahnalla seetien ajon jälkeen ni näkee samalla pitopinnan?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2023, 15:55Öööö, miksei? Ite ainakin pyöräyttäny tahnalla seetien ajon jälkeen ni näkee samalla pitopinnan?
ei mitää järkeä hioda sitä tiivistepintaa leveemmäksi (=vähemmän pintapainetta) ja vetää mataksi keräämään kaikkee töhnää. Pitopinnan näkee liidullakin. Parempi kokeilla kaikki muut keinot ensiksi esim. vaihdella venttiilien paikkoja ja kokeilla ajaa hiukan syvemmälle.

Dart 67

Jokunen vuosi siitä aikaa kun noita tilailin aliexpressistä, niin just vilkaisin mitä hinnat on nyt. Alle kympillä on tarjolla teriä ja kiviä ja free shipping.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2023, 16:03ei mitää järkeä hioda sitä tiivistepintaa leveemmäksi (=vähemmän pintapainetta) ja vetää mataksi keräämään kaikkee töhnää. Pitopinnan näkee liidullakin. Parempi kokeilla kaikki muut keinot ensiksi esim. vaihdella venttiilien paikkoja ja kokeilla ajaa hiukan syvemmälle.

Ei se tahnattu pinta mitää  paskaa ehdi keräämään kun se ajossa jo kiillottuu. Hiebolla tahnalla pyöräyttää just sen että näkee että taatusti on tasainen pitopinta ja oikealla kohtaa venttiiliä. Eikä se tiivistepinta myöskään leviä siitä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Itselle tilasin joku vuosi sitten ison sarjan kovametallijyrsimiä Kiinasta.. Tai taisi itse asiassa tulla Intiasta jos oikein muistan. :o
Kokoja jyrsinterissä löytyy yli 2" kokoihin asti kaikille kolmelle kulmalle ja keskitystuurnat millisille ja tuumaisille ohjureille.
Ainakin kuusi kantta noilla olen jo tehnyt ja hyvin puree karkaistuihinkin istukoihin. :P

Ainoa itseä häiritsevä piirre on parillinen teräpalajako. On herkkä "värisemään" ja tekee sitten epätasaisen pinnan istukkaan. Pariton ei pääsisi hyppäämään aina tasajaolla..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2023, 16:09Ei se tahnattu pinta mitää  paskaa ehdi keräämään kun se ajossa jo kiillottuu. Hiebolla tahnalla pyöräyttää just sen että näkee että taatusti on tasainen pitopinta ja oikealla kohtaa venttiiliä. Eikä se tiivistepinta myöskään leviä siitä.
kyllä se vaa jokasesta hionnastalevenee ja mattaantuu, ei sitä siellä ajossa mikään kiillota. Johonkin pakoseetiin kun tarraa joku nokihiukkanen kiinni niin se on siellä ikiajat "ylimääräsenä" ja kerää vaan lisää. Ei tollasta kannata turhaan tehä uudelle koneistetulle pinnalle. Sen pitopinnan ja paikan kun näkee liidullakin hyvin ja lähtökohta on että uusi koneistettu pinta on pitävä.

jos kannet on koneistamolla, tosta hiomatahnan käytöstä kaikkialle näkee yleensä sen onko menty sieltä missä aita on matalin vai edes vähän nähty jotain vaivaa jos ei koneistuksen jälkeen pidäkkään. Sillä hiomatahnalla saa kyllä pitämään jos on esimerkiks tylsällä terällä ajanu miralla jonkun vähän kovemman seetin (tai ajanu liian nopeesti kiireessä) ja pinta on haitarilla, mutta oikein se ei ole tehty. Yksittäiselle venttiilille se hiomatahnan käyttö on OK kun välillä ne ei vaan jostain syystä pidä vaikka tekisi mitä, mutta kaikkiin automaattisesti sotkettuna ei ole OK.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 25 joulukuu, 2023, 16:14Ainoa itseä häiritsevä piirre on parillinen teräpalajako. On herkkä "värisemään" ja tekee sitten epätasaisen pinnan istukkaan. Pariton ei pääsisi hyppäämään aina tasajaolla..
näissä värinöissä kyl huomasi mirallakin mikä kansi on tehty edes vähän oikeesta materiaalista ja mikä taas ei. Jossain cologne V4 kannessa sai syöttää täysillä ja terä uppos kun kuuma veitti voihin kun taas joku oldsi oli ihan saatanasta. Jos vähänki syötti liikaa niin koko vehje alko hakkaamaan, jollei reagoinu heti niin sitte sai aika kauan ajaa niitä "huippuja" pois että sai pinnan taas tasaseksi. Kärsivällinen sai olla ja terät piti olla kondiksessa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2023, 16:19kyllä se vaa jokasesta hionnastalevenee ja mattaantuu, ei sitä siellä ajossa mikään kiillota. Johonkin pakoseetiin kun tarraa joku nokihiukkanen kiinni niin se on siellä ikiajat "ylimääräsenä" ja kerää vaan lisää. Ei tollasta kannata turhaan tehä uudelle koneistetulle pinnalle. Sen pitopinnan ja paikan kun näkee liidullakin hyvin ja lähtökohta on että uusi koneistettu pinta on pitävä.

jos kannet on koneistamolla, tosta hiomatahnan käytöstä kaikkialle näkee yleensä sen onko menty sieltä missä aita on matalin vai edes vähän nähty jotain vaivaa jos ei koneistuksen jälkeen pidäkkään. Sillä hiomatahnalla saa kyllä pitämään jos on esimerkiks tylsällä terällä ajanu miralla jonkun vähän kovemman seetin (tai ajanu liian nopeesti kiireessä) ja pinta on haitarilla, mutta oikein se ei ole tehty. Yksittäiselle venttiilille se hiomatahnan käyttö on OK kun välillä ne ei vaan jostain syystä pidä vaikka tekisi mitä, mutta kaikkiin automaattisesti sotkettuna ei ole OK.


Kauas sä olitkaan ollu koneistamolla hommissa ja monestiko näit niitä samoja kamoja jälestäpäin  ::)

Ite oon aika monetkin edellä mainitsemallani tavalla tehdyt kannet nähnyt ja jollei vuotoa ole ollut niin kyllä seetipinnat on ollu ihan kirkkaat kun ne on ajossa vielä läppääntyny.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2023, 16:26Kauas sä olitkaan ollu koneistamolla hommissa ja monestiko näit niitä samoja kamoja jälestäpäin  ::)

Ite oon aika monetkin edellä mainitsemallani tavalla tehdyt kannet nähnyt ja jollei vuotoa ole ollut niin kyllä seetipinnat on ollu ihan kirkkaat kun ne on ajossa vielä läppääntyny.
Ei niitä siellä ajossa mikään läppää...se matta toki kuluu pois jossain vaiheessa kun venttiili ja seetitkin kuluu. Sitä ennen se seeti +venttiili on mattana jo keränny kaikkee karppua väliin mikä ei ole tavoite.

Täskin kohtaa on se, että asioita voi tehä joko oikein tai sitte hälläväliä "ihan hyvä"- tekniikoilla.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2023, 16:37Ei niitä siellä ajossa mikään läppää...se matta toki kuluu pois jossain vaiheessa kun venttiili ja seetitkin kuluu. Sitä ennen se seeti +venttiili on mattana jo keränny kaikkee karppua väliin mikä ei ole tavoite.

Täskin kohtaa on se, että asioita voi tehä joko oikein tai sitte hälläväliä "ihan hyvä"- tekniikoilla.


Meinaat että venttiilinjousen paine ei riitä putsaamaan pintoja?

Vastaa edellisen viestini kysymyksiin ni katellaan sit lisää.

Mä nyt kummiskin luotan enemmän kundien ammattitaitoon jotka on vuoskymmeniä tehny kansia ralliautoista kiihdytyspyöriin ja kaikkeen siltä väliltä kuin sun mielipiteeseen tässä asiassa  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D