Ducato? (ja vähän Dailystakin)

Aloittaja sämpy, 22 maaliskuu, 2024, 07:13

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Tuli tässä varmaan tästä keskustelusta mieleen, ku yks puheli et heillä oli firmassa keikkahuolto autona tollanen yökötti

Koneestaan varma ja aina lähti käyntiin, muuta ehjää tai toimivaa siinä ei sit ollukaan paitti jarrut

Sivuovi oli adoptoitu firman keikka pakuun joten huolto kurvaili ilman sivu ovea, takalasit oli korvattu eri mittasilla kattopellin paloilla samassa herran lahjojen innostus rytäkässä ku ne oli hajonnu oli koelaudasta melkeen kaikki rikottu joten virrat oli suoraan akun navasta, muttei haitannu ku ajovalot piti kuitenkin sytyttää suoralla johdolla akkuun.


Parasta kulkineessa oli et vaikka kaupunki asetteli siirtokehotus lappuja, niin varkaat ja narkkarit jätti laitoksen rauhaan kehnommillakin alueilla mistä piti pelastaa kalusto yöksi turvaan

sämpy

Tuonne aiempaan, kevytkuorkkia olen itsekin harkinnut, tosin en halua mahdottoman pitkää. Dailyjä katselinkin jo myös. Se taitaa olla vähän leveämpi kuin Ducato? Minullahan on ollut 3kpl mk1 Dailyä, mutta uudemmista tai niiden vioista en tiedä mitään.

Jostain syystä Ducatot kevytkuorkkina, niin niillä ei saa vetää kuin 1,5 tonnia jarrullista?

Juuh parkkihallithan saa näillä joka tapauksessa unohtaa, ei taida mk3 ducato mennä matalimmillaankaan tavalliseen parkkihalliin, jotain 2,25-2,30 se taisi olla korkea. Daily ei mene varmasti. Mutta jotenkin tällä pitäisi onnistua kuitenkin työpyörittely kaupungissakin ja omakotitalojen pihoilla että mitään yli 6 metriä pitkää en halua.

Näytti melkein kaikki myytävät Dailyt olevan 2,3:lla. Onkohan se suurennettu versio Fiatin 2-litran JTD koneesta. mk2 Ducaton 2,8 lienee kehitelmä vanhasta 2,5 Sofimista?? Varmaan suoraruisku mutta onko mekaaninen. Dailyn 3-litraisesta en tiedä mitään.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 maaliskuu, 2024, 05:47Tuonne aiempaan, kevytkuorkkia olen itsekin harkinnut, tosin en halua mahdottoman pitkää. Dailyjä katselinkin jo myös. Se taitaa olla vähän leveämpi kuin Ducato? Minullahan on ollut 3kpl mk1 Dailyä, mutta uudemmista tai niiden vioista en tiedä mitään.

Jostain syystä Ducatot kevytkuorkkina, niin niillä ei saa vetää kuin 1,5 tonnia jarrullista?

Juuh parkkihallithan saa näillä joka tapauksessa unohtaa, ei taida mk3 ducato mennä matalimmillaankaan tavalliseen parkkihalliin, jotain 2,25-2,30 se taisi olla korkea. Daily ei mene varmasti. Mutta jotenkin tällä pitäisi onnistua kuitenkin työpyörittely kaupungissakin ja omakotitalojen pihoilla että mitään yli 6 metriä pitkää en halua.

Näytti melkein kaikki myytävät Dailyt olevan 2,3:lla. Onkohan se suurennettu versio Fiatin 2-litran JTD koneesta. mk2 Ducaton 2,8 lienee kehitelmä vanhasta 2,5 Sofimista?? Varmaan suoraruisku mutta onko mekaaninen. Dailyn 3-litraisesta en tiedä mitään.
Vetopainot on kakkoskoppaisissa pieniä, mutta eipä tuo kummoinen olekan vetoautona. Muuten kyllä, mutta se pakki.. >:(

Kone on Sofim 2.5 tai 2.8 mutta noissa 2001-> kakkoskoppaisissa jo HDI tai JTD commonrail, auton valmistajasta riippuen. Ysärimalleissa oli vielä normipumpulla nuo "isolohkotkin"..
Yökötissä oli 128hv/300Nm ja pari vuotta uudemmissa ohjelmalla oli laitettu 144/310, mutta vääntö niissä tuli jo 1500rpm, kun vanhassa se oli 1800..
Kaverin Chitikalla kävin pätkän ajamassa ja tuo uudempi ohjelma tuntui oikein hyvältä..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

sämpy

Ei kyl ota taas tolkkua, että pitääkö piirturi tai rajoitin katsastaa jossain erillisessä laitoksessa säännöllisesti vai riittääkö normaali vuosikatsastus. Sekin että jos on pakun päästötaso, niin rajoitin ei olisi pakollinen alle 2014 ikäisessä. Ehkä tai miten lie Ducato voisi siis mennä ilman rajoitinta mutta Daily ehkä ei.

Tää tulisi luultavasti firman nimiin niin olisi kai piirturi pakollinen...
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Lerssinen

Wikiwaawaa noista moottoreista kertoo nuissa 2000 luvun ivecoissa :

LainaaOriginally there were models with three engine options, all of type 8140 of 2.8 liters. A variant was a suction diesel with 66 kW (89 hp), but they rarely sold. Another had turbocharger, intercooler and 78 kW (105 hp). The last variant gave 92 kW (123 hp) and had common rail injection. Shortly after receiving the largest engine variable geometry turbocharger and an output of 107 kW (143 hp).

In 2003 came the F1A engine with 2.3-litre stroke volume and second-generation common rail injection with 74 kW (99 hp) and 88 kW (118 hp), and in 2004 came the new F1C engine of 3.0 liters, based on F1A with timing chain and 100 kW (134 hp) or 122 kW (164 hp). At this time, the old 8140-engine was completely replaced.

F1C on siis juurikin se mikä itellä on, vetää ja kulkee pienellä polttoaineella ja ohjelmalla sais kuulemma paljon lisääkin löylyjä  8)  Jakopääkin ketjulla ja tuo sama kolmilitrainen on vieläkin kait nuissa uusissa pohjana..






Lerssinen

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 maaliskuu, 2024, 07:31Ei kyl ota taas tolkkua, että pitääkö piirturi tai rajoitin katsastaa jossain erillisessä laitoksessa säännöllisesti vai riittääkö normaali vuosikatsastus. Sekin että jos on pakun päästötaso, niin rajoitin ei olisi pakollinen alle 2014 ikäisessä. Ehkä tai miten lie Ducato voisi siis mennä ilman rajoitinta mutta Daily ehkä ei.

Tää tulisi luultavasti firman nimiin niin olisi kai piirturi pakollinen...

Piirturin synkkatodistus on kahden vuoden välein käytävä ja meilläpäin hinnaltaan 90€, nyt just tosin on tullut taas uus pykälä että sen saa poistaa käytöstä muutoskatsastuksella "ei käytetä ajoajan seurantaan yksityisajossa". Ei siis tietenkään firman ajoissa toimi enkä meinannut omastakaan poistaa kun joskus huvikseni laittelen romureissuille kiekkoja joissa näkyy komeasti joku 15 tunnin ajoaika  ;D

Rajoitin pitää tarkistaa jokavuosi ja siitä todistuksen kans leimalle, sen hinta täällä on ollut viidenkympin luokkaa. Tässä omassa "ne" olis laittanu tän kulkemaan just niin lujaa kuin olisin halunnut mutta aito 90km/h on piisannut.

Rajoittimia saa tarkisteltua melkein jokainen isompi pulju mutta piirturin synkkaan vaaditaan jo tyyliltään raskone-kategorian firma.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 23 maaliskuu, 2024, 07:50Piirturin synkkatodistus on kahden vuoden välein käytävä ja meilläpäin hinnaltaan 90€, nyt just tosin on tullut taas uus pykälä että sen saa poistaa käytöstä muutoskatsastuksella "ei käytetä ajoajan seurantaan yksityisajossa". Ei siis tietenkään firman ajoissa toimi enkä meinannut omastakaan poistaa kun joskus huvikseni laittelen romureissuille kiekkoja joissa näkyy komeasti joku 15 tunnin ajoaika  ;D

Rajoitin pitää tarkistaa jokavuosi ja siitä todistuksen kans leimalle, sen hinta täällä on ollut viidenkympin luokkaa. Tässä omassa "ne" olis laittanu tän kulkemaan just niin lujaa kuin olisin halunnut mutta aito 90km/h on piisannut.

Rajoittimia saa tarkisteltua melkein jokainen isompi pulju mutta piirturin synkkaan vaaditaan jo tyyliltään raskone-kategorian firma.


Toimiiko toi piirturin poisto raskaampaankin kalustoon?

Ois kivempaa ajella huoltikselta huoltikselle ku p-paikalta p-paikalle ja tauottaa ku huvittaa eikä ku piirturi käskee

Valde

Aika surullisen kuntoisia nuo mk3:t on olleet mitä nähnyt. Etupyörän takaa mätii ensinnä helmat, sitten kaikki palkkirakenteet.

Mutta jos hyvän löytää, niin eikait noissa mitään kammottavaa ole. Yksi 2.3JTD söi vetoniveliä, mutta syytän kuljettajaa.

Remontit on perseestä, koska osat on painavia kuin oikeassakin autossa, mutta tilaa minkään tekemiseen on olemattomasti. Perus nykypaku siis. Kytkinjumppa on painajainen jopa nosturilla.

Mietin, että joku kevyen kuormituksen ammattiajossa ollut voisi olla löytö. Tyyliin kukkaliikkeen tai lasiliikkeen auto. Raksafirma poika&peräkärry jos myy, niin kaikki on paskana.
Takavetopihtaaja

Stige

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 23 maaliskuu, 2024, 06:44Vetopainot on kakkoskoppaisissa pieniä, mutta eipä tuo kummoinen olekan vetoautona. Muuten kyllä, mutta se pakki.. >:(

Kone on Sofim 2.5 tai 2.8 mutta noissa 2001-> kakkoskoppaisissa jo HDI tai JTD commonrail, auton valmistajasta riippuen. Ysärimalleissa oli vielä normipumpulla nuo "isolohkotkin"..
Yökötissä oli 128hv/300Nm ja pari vuotta uudemmissa ohjelmalla oli laitettu 144/310, mutta vääntö niissä tuli jo 1500rpm, kun vanhassa se oli 1800..
Kaverin Chitikalla kävin pätkän ajamassa ja tuo uudempi ohjelma tuntui oikein hyvältä..

Ei tossa muuta vikaa oo kärrinvetoon ku toi rajotin, kulkis nii paljo kevyemmi ku vois painaa sen ~100 ku o traileri+farkku caprice perässä esim.
Gps ku kulkee nykysil renkail ~83 ni välil joutu nelosta tiputtaa :(

Mulla siis toi garyn vanha paska.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 23 maaliskuu, 2024, 09:16Toimiiko toi piirturin poisto raskaampaankin kalustoon?


Taitaa olla alle 7500 kokonaismassaltaan ja yksityiskäytössä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

sämpy

Jaah, tarvis vissiin ammattipätevyys jos meinaa N2:sta yrityskäytössä käyttää. Periaatteessa jos siitä mukana olevasta tavaramäärästä on yksi ruuvikin tarkoitus myydä asiakkaalle asennustyön yhteydessä niin pitää olla pätevyys, 500+ euroa?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

leemu

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 maaliskuu, 2024, 12:50Jaah, tarvis vissiin ammattipätevyys jos meinaa N2:sta yrityskäytössä käyttää. Periaatteessa jos siitä mukana olevasta tavaramäärästä on yksi ruuvikin tarkoitus myydä asiakkaalle asennustyön yhteydessä niin pitää olla pätevyys, 500+ euroa?

Mää olen käsittänyt, että niin kauan kun kuljettaa sellaisia kamoja mitkä itse asentaa, niin ei tarvitse pätevyyksiä :thinking:

Aalto

Viisaammat meillä töissä on selittänyt että kaikkea tarviketta mitä itse asentelen kun menen kohteeseen saan kuskailla firman kuorkilla. Siis ilman ammattipätevyyttä. Tietysti ne kaikki mitä kohteeseen laitetaan laskutetaan asiakkaalta. Elikäs myydään sille. Jos tälläsestä myynnistä oli Sämpyn viestissä kyse?

En ole joutunut poliisin kanssa juttusille niin ei ole tietoa onko viranomainen samaa mieltä.

sämpy

Olihan penkominen. Laki liikenteen palveluista, 2017, pykälä 28, kohta kahdeksan:

8 ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja, koneita tai laitteita, joita kuljettaja käyttää työssään, ja kuljettajan pääasiallisena tehtävänä ei ole ajoneuvon kuljettaminen taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa edellyttäen, että pääasiallisena tehtävänä ei ole ajoneuvon kuljettaminen; taikka

Loppupeleissä tuo on poliisin tulkittavissa ja todistustaakka on auton kuljettajalla. Jos esimerkiksi autossa on kontin täydeltä aurinkopaneeleita joita olen menossa asentamaan. Omasta mielestäni osuu tuohon lain pykälään mutta toisinkin tuon voi tulkita. Siitä tulee sitten sakkoa ajokorttiluokan ylittämisen veroisesti ja autoa ei saa siirtää eteenpäin kuin pätevä kuljettaja (tai kunnes poliisit on poistuneet)

Ja mikä on tarviketta. Ilmalämpöpumppu ok. 20 aurinkopanelia ehkä? 400m2 peltikattoa, myyty asennettuna?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Lerssinen

Direktiivikursseilla näistä on jauhettu moneen kertaan ja aina on aikalailla ollut samat lopputulokset eli tämä valvonta on raskaalle tarkoitettu(yli 7500) ja kärsijöinä on sitten muut "kotikuskit" eli alle 7500 kilosilla ajelevat. Siksi on sitten tämä työmaalle tavarankuskaus-pykälä että kallista kurssitusta ei tartte ne jotka tekee jotain muuta sillä autolla kuin ajavat rahtia eli käyttävät sitä esim asennustöiden yhteydessä.

Lakihan on miten sitten sitä tulkitaan mutta en muista kuulleeni koskaan tapausta että olis alettu vaatia direktiivejä joltain putkimieheltä vaikka se ajelis yrityksen omistamalla autolla. Sitten on eri asia jos meinaa ajaa rahtia hohtimet kyydissä ja väittää että keikalle minä vaan.

Taikasana on monen kouluttajan ja direktiivikurseilla olleen poliisin mielestä se että tavaran kuljetuksesta ei saada rahaa.
Tulkinnoista en ole vastuussa mutta jos olen omalla autolla kuskannu tavaraa niin pidän tarkkana sitä että se on minun omistuksessa sen reissun ajan,