Vanteen ET

Aloittaja manha, 24 lokakuu, 2021, 09:38

« edellinen - seuraava »

manha

Onko pyöränlaakeriin kohdistuva rasitus,spacerin kanssa sama,kuin laittaisi yhtä paljon ulos työntävän vanteen..?

Esim. alkuperäisen vanteen ET -5 vs. uusi vanne ET 40 + 45mm spacer.
Ajettavaksihan ne on tehty !!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: manha - 24 lokakuu, 2021, 09:38Onko pyöränlaakeriin kohdistuva rasitus,spacerin kanssa sama,kuin laittaisi yhtä paljon ulos työntävän vanteen..?

Esim. alkuperäisen vanteen ET -5 vs. uusi vanne ET 40 + 45mm spacer.
On. Jos rengaskoko ja vanteen leveys on sama.
Laakeri näkee kuormat samalla lailla riippumatta siitä tuleeko ne "mutkan kautta", vai suoraan.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Pertti K

Eipä se napa tiedä tuleeko se ET vanteella vai irrallisella metallirinkulalla, vanteen keskikohdan sijainti suhteessa tukipisteeseen / olka-akseliin ratkaisee.
Tiukasti aisalinjalla.

manha

Todisteet välitetty kuvakaappauksen muodossa,väitteleville osapuolille ;)
Ajettavaksihan ne on tehty !!

Pertti K

Ai "kaverin puolesta kyselit"?  ;D
Tiukasti aisalinjalla.

manha

Ajettavaksihan ne on tehty !!

Hupeli

Moro kaikille palstan kirjailijoille.
Tää vois olla vaikka meitsin "neitsyt" kirjoitus.
Toivottavasti näitä tulee lisääkin.

Niin itse aiheeseen...
Ootteko nyt aivan varmoja tästä ulkolaakerin jos tällainen on kyseessä , kuormituksesta.
En nyt haluais olla ilon pilaaja mutten olis aivan varma miten tää menee.
Ristiin naulitkaa jos ilkeette

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 04 marraskuu, 2021, 18:48Moro kaikille palstan kirjailijoille.
Tää vois olla vaikka meitsin "neitsyt" kirjoitus.
Toivottavasti näitä tulee lisääkin.

Niin itse aiheeseen...
Ootteko nyt aivan varmoja tästä ulkolaakerin jos tällainen on kyseessä , kuormituksesta.
En nyt haluais olla ilon pilaaja mutten olis aivan varma miten tää menee.
Ristiin naulitkaa jos ilkeette
Ollaan. Miten se sauma spacerin ja vanteen välissä muuttaa laakerin kokemaa kuormitusta verrattuna siihen että olisivat ns. yhtä puuta? Tai sitten käsitin manhan kysymyksen ihan väärin.

P.s. Tervetuloa joukkoon kummaan!
Tiukasti aisalinjalla.

Hupeli

Mietin vain että jos ojentaa käden ja siinä on kantamus niin tämä sama kuorma kättä pidettynä lähempänä kehoa tuntuu köykäisemmälle.
Miks muuten spacerit ei ole sallittuja jos niillä ei ole merkitystä kuorman kannalta?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 04 marraskuu, 2021, 19:55Mietin vain että jos ojentaa käden ja siinä on kantamus niin tämä sama kuorma kättä pidettynä lähempänä kehoa tuntuu köykäisemmälle.
Miks muuten spacerit ei ole sallittuja jos niillä ei ole merkitystä kuorman kannalta?


Tervetuloa palstalle!


Aiheeseen sen verran että ymmärtääkseni kysymys oli siitä onko sulla 0 et vanteessa vai esim. 50 ja 50mm spaceri sen kanssa jolloin se kuorman keskipiste on edelleen "nollassa"  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Hupeli

Tämähän toimii kivasti.  Voi kirjoittaa tallilta, tabletilla ja varmaan kännystäkin kunhan on kookle.
Joo.. olen vieläkin mieltä että jos se olisi näin helppoa käyttää vannetta kuin vannetta niin kuka niitä "oikeita" hankkisi.
Mullakin yhessä vääränlaiset vanteet, vaikkakin tässä ei ole olkatappi tyylisiä laakereita niin tuli narinaa katastuksessa vaikkakin meni läpi.
Välissä vielä pultattava levitys spacer malli josta väitti ainoastaan autojen valmistajien oman mallin olevan sallittu. Ja näitäkin nähtävämmin todella vähän.
Tää on sinällään hyvä kun monien vanhempien jenkkien et luku taitaa olla pieni.


Camino79

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 04 marraskuu, 2021, 20:35Tämähän toimii kivasti.  Voi kirjoittaa tallilta, tabletilla ja varmaan kännystäkin kunhan on kookle.
Joo.. olen vieläkin mieltä että jos se olisi näin helppoa käyttää vannetta kuin vannetta niin kuka niitä "oikeita" hankkisi.
Mullakin yhessä vääränlaiset vanteet, vaikkakin tässä ei ole olkatappi tyylisiä laakereita niin tuli narinaa katastuksessa vaikkakin meni läpi.
Välissä vielä pultattava levitys spacer malli josta väitti ainoastaan autojen valmistajien oman mallin olevan sallittu. Ja näitäkin nähtävämmin todella vähän.
Tää on sinällään hyvä kun monien vanhempien jenkkien et luku taitaa olla pieni.




Niin siis ne lainausmerkithän siihen helppouteen tulee juurikin lainsäädännöllisistä syistä, teknisesti/rakenteellisesti se on kuitenkin ihan ok muuttaa vanteen et vastaamaan orggista spacerilla  :D

Eriasia JOS JA KUN mennään sitä orggisvannetta spacerilla tuomaan ulospäin, jolloin taas vastaavasti sama efekti tulisi "huulivanteella" ilman spaceria  :D

Ei se laakeri/napa tiedä kuinka paksu keskiö sulla siinä vanteessa on, se ymmärtää vain sen kuormituspisteen etäisyyden kiinnityspinnasta katsoen  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kalu

Väännetään rautakangesta....



Jos auton alkuperäinen vanne on vaikka tuo keskimmäinen ja vaihtaa siihen tuon vasemmanpuoleisen vanteen spacerin kanssa, mikä on yhtä paksu kuin näiden vanteiden back spacingin erotus, niin kuormituksen keskilinja on laakereihin nähden taas ihan samassa kohtaa. Se kovempi rasitus tulee silloin jos tuohon "orkkisvanteen" väliin laittaa spacerin, tai sit ihan sama kuin levität vannetta pelkästään ulospäin.

jahas, Camiina kirjoittelikin jo samoja ajatuksia...

Hupeli

Voihan kana. Näinkös se menee.
Sitä on aivan turhaan tullut haettua yhteen vanhaan Fordiin pieni et lukuisia vannetta.
Sehän riittää kun laittaa pitemmät nastat johon kiinnittää tai näitä pultattavia spacereita joilla voi muuttaa jakoakin.
Miksiköhän natisivat katastuksessa kun mulla on pakko käyttää välikettä jotta toimii tässä yhessä autossa? Kun ei se tee lisä rasitetta alkuperäisille kiinikkeillekkään. Kumma.

Pertti K

Kaitpa ne siksi natisee että riski pyörän irtoamiseen (eli pulttien löystymiseen tai katkeamiseen) on suurempi spacereiden kanssa , etenkin jos riittävää huolellisuutta ei noudateta. Kesällä oli tuosta puehetta että pultattavat jotkut konttorit kyllä hyväksyy - tai ainakin katsoo läpi sormien.
Tiukasti aisalinjalla.