'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1320

Laitetaas tästäkin jotain juttua jos vaikka jotain kiinnostaa lueskella. Ja ainakin itse pysyy ehkä vähän paremmin kartalla mitä remonttia on tullut tehtyä. ;)

Kun päätin luopua Malibusta viime vuonna, niin ajattelin että tilalle tarttee löytää joku hieman suorituskykyisempi laite. Kaveri vihjaisi jo kesällä, että tämä Ford saattaisi olla ostettavissa mutta eihän mulla tietysti rahaa silloin ollut. Syksyllä Malibun mentyä kaupaksi lyötiin sitten Consulista kaupat lukkoon ja ennen joulua se tulikin haettua omaan talliin.

Auto on '90 luvun lopulla muutoskatsastettu Fordin 302 koneelle ja automaatille, mutta minua edeltänyt omistaja teki hyvän päivityksen ja vaihtoi automaatin 6-loviseen manuaalilaatikkoon ja päivitti myös perän. Laatikko on peräisin BMW:stä, kuten myös lukkoperä (Consul ja Granada oli alunperinkin Fordin eka erillisjousitetulla perällä oleva korimalli). Laatikko ja perä on senverran vahvaa tekoa, että niiden kestävyyden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia ainakaan näillä tehoilla. Mottihan ei mikään älyttömän tehokas ole, mutta kyllä se hieman piristeltynä ihan mukavasti tätä koria liikuttaa.

Kun autoa lähdettiin hakemaan, niin takarenkaathan siitä oli sileänä. Mutta @fileeraus oli mukana ja väänsi käsipelillä vanhat takakumit pois vanteilta ja uudet...Tai no, mulle uudet Ässät tilalle. ;)

Tuossa pari kuvaa autosta ostamisen jälkeen.






Leimalla ei Consulilla oltu pariin vuoteen käyty, moottorinkiinnikkeiden kumit siihen piti vaihtaa, joten hain uudet kaupasta ja porukalla Fileerauksen kanssa kevennettiin hieman mottia ylöspäin ja kumit sai vaihdettua helposti, tähän operaatioon ei mennyt kuin varmaan puoli tuntia.



Samalla kertaa asennettiin katsastusvarusteet eli töötti ja pissapoika kun niitä ei ollut.
No luntahan se sitten satoi maahan, joten nastarenkaat piti saada alle että pääsee konttorille. Nettivaraosasta löytyikin toiset vanteet, tai itseasiassa kaksi sarjaa. Noi missä on renkaat päällä, menee varmaan kiertoon jossain kohtaa, mutta irrallaan olevat oli hiekkapuhallettuja ja pohjamaalattuja, joten niistä ajattelin tehdä yhdistetyt talvi/burnisvanteet.


Melkoinen teippailu niissä oli, että sai maalattua orkkismallin mukaisesti...



Ja sitten vielä lakka päälle.


Nastarenkaat löytyi kanssa muistaakseni parilla kympillä.


Tuo ylläoleva kuva on uudenvuodenaatolta, kun käytiin Fordilla tallibileissä. Uudenvuoden burniksetkin saatiin tehtyä ja Ässät meni vaihtokuntoon, kohtuu helpostihan tuo rengasta käristää, kakkosella pyörä pyörimään ja sitten kolmonen ja nelonen tupaan... Mutta pientä remonttiakin saatiin aikaan.
Burniksen jälkeen ajelin parkkiin ja katoin vielä mittarit läpi, öljynpaineet ja lämmöt näytti hyvältä. Sammutin ja motti hieman yskäisi takaisin (eli siis yritti jälkikäydä). Tämä ilmeisesti rikkoi öljypumpun koska seuraavalla käynnistyksellä öljynpainetta ei ollut. No onni onnettomuudessa, että kone ei ole käynyt käytännössä yhtään ilman öljynpaineita, eli se on pumppua ja katkennutta pumpun akselia lukuunottamatta ehjä. Akselin katkenneen pätkänkin sain ongittua öljypohjasta pois magneetilla.

Joten tarkoitus olisi nyt nostaa motti pois nokalta ja vaihdan samalla kaikki laakerit niin eipähän tarvii niiden takia sitten uudelleen purkaa mottia joskus, ja samalla saa hieman siistittyä konehuonetta. Eipä tuo sinänsä harmita, koska nyt on kuitenkin talvi aikaa turailla. ;)  Ja näkeepähän mitä motti on syönyt muutenkin.

Tuossa kuitenkin vähän rengassavua uudeltavuodelta.


Auto jätettiin tallille yöksi ja seuraavana päivänä kaverin kanssa roudattiin Fordi Hyvinkään tallille, josta suuret kiitokset.



Sitten joutuikin vähän odottelemaan että pääsee rakentelemaan koska paikkaa ei ollut, kunnes nyt sellainen löytyi. Kylmä halli, mutta tilaa on mukavasti ja pääasia ettei lumisateessa ja tuulessa tarvii tehdä, ja että auto on kuivassa tilassa.



Joten tänään tuli hieman käytyä aloittelemassa, purin pakoputket pois. Oli melko haastavat saada irti kun pakosarjan ja putkien liitosten pultit oli melko ruosteessa ja lisäksi hyvin hankalassa kulmassa. Mutta lopulta putket oli irti. Ne on tarkoitus korvata melko samanlaisilla, mutta ajattelin tehdä uudet hieman paksummasta 2,5" putkesta niin hengittää hieman paremmin.

Pakosarjoina Consulissa oli jotkut Fordin orkkispeltisarjat, ilmeisesti Fox Mustangista tai siitä seuraavan korimallin Mustangista. Ne on melkoista mehupilliä, joten paksummat peltisarjat meni ostoslistalle. Kaverilta löytyikin uudet Fox Mustangin shorty-peltisarjat kohtuuhintaan, joten ostin ne pois vaikka sopivuudesta ei mitään takeita ollutkaan.


Vanhat pois ja uusien koesovitus, hyvinhän ne tuntui paikalleen menevän. 8) Kuskin puoli tässä oli se kriittisempi, apukuskin puolella tilaa on huomattavasti enemmän...



Samalla laskin vedet pois ja purin muita sekalaisia osia irti kattilasta että sen pääsee nyppäämään pois keulilta.



Tästä on hyvä jatkaa. Tarkoitus on saada kevääksi ajoon, joten päivitellään sitä mukaa kun etenee.
Tradition Never Goes Out of Style!

fileeraus

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 12 helmikuu, 2022, 00:47Ja sitten vielä lakka päälle.


Nastarenkaat löytyi kanssa muistaakseni parilla kympillä.


Unohdit mainita että kampesin käsipelillä parin kympin renkaat pois ja takaisin noille kuvan vanteille  :coolsmoke:
- 1920 Willys-Overland Touring Car
- 1990 Ford P100

https://www.youtube.com/user/file582

1320

Lainaus käyttäjältä: fileeraus - 12 helmikuu, 2022, 01:05Unohdit mainita että kampesin käsipelillä parin kympin renkaat pois ja takaisin noille kuvan vanteille  :coolsmoke:

Olishan tuohon voinut tarinoida kaikenlaista lisääkin mut eihän kukaan olis jaksanut niin pitkää juttua lukea. :))  Mutta joo, rengastyöt hoitui kätevästi jopa yöaikaan ja siitä jälleen suuret kiitokset. :+1:
Tradition Never Goes Out of Style!

pantera

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 12 helmikuu, 2022, 01:11Olishan tuohon voinut tarinoida kaikenlaista lisääkin mut eihän kukaan olis jaksanut niin pitkää juttua lukea. :))  Mutta joo, rengastyöt hoitui kätevästi jopa yöaikaan ja siitä jälleen suuret kiitokset. :+1:
Minusta tää on ihan yyberiä. Suomi hotroddingia parhaimmillaan

MJF

Nämä on hienoja pelejä  :) Tuttavapiirissä on kaksi kasille muutettua, toinen coupe Consul ja toinen neliovinen Granada
Mopar on parsa

palontie

Hieno auto ja kauneimpia euroford koppia.
Eniten vituttaa kaikki.

1purehell

Mukavia muistoja tuon mallin Consulista. Kuljettiin intissä 3.0 V6:lla olleella yksilöllä. Hieno korimalli.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1320

Kiitokset kannustuksesta. ;) 
Tämän ikäluokan Consulin/Granadan korimallista olen kanssa pitkään tykännyt, mutta orkkistekniikalla olevat yksilöt ei pahemmin ole herättäneet omistushaluja. Siksi tämä yksilö kiinnosti heti kun sen näin ekan kerran jossain tapahtumassa useampia vuosia sitten.


Viime lauantaina Fileeraus oli taas kaverina, suurkiitokset avusta, saatiin purettua konehuoneesta melkeinpä kaikki mikä estää motin irroittamisen. Yksinään kun olisi ollut tekemässä, niin olis tullut huomattavasti pidempi päivä.



Duunin jälkeen maanantaina kävin vielä valmistelemassa koneen ja laatikon irroitusta ja tänään (tai no, eilisen puolellahan toi oli) otettiin faijan kanssa laatikko alas ja kone ylös... Vaikka laatikko on fyysisiltä mitoiltaan melko iso, se oli loppujen lopuksi yllättävän kevyt ja muutenkin sen irroitus oli yllättävän helppoa.



Moottorinkin nostin konehuoneesta pois, mutta en saanut sitä vielä moottoripukkiin kiinni kun ei ollut tarpeeksi pitkiä pultteja. Joten huomenna täytyy käydä pulttikaupan kautta. Laskin motin nyt renkaan päälle odottelemaan ja irroitin kytkimen.




Huomenna olisi tarkoitus siirtää moottori tuohon lämpimälle puolelle ettei tartte kylmässä sitä remontoida, ja riippuen siitä miten kauan siihen menee, saatan mä alkaa sitä jo purkamaankin. Tosin voi olla että purkaminen menee perjantaille, kun huomenna tarttee prässätä myös kaverille parit puslat ja laakerit... :)
Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Mulla oli joskus yli 30v sitten tollanen Granada 3 litrasella ja C3 automaatilla. Nyt olis kiva kaivaa se esiin jostain kuivan tallin nurkasta ja alkaa tehä siitä edustuskuntonen.
En varmasti oo.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 helmikuu, 2022, 02:25Mulla oli joskus yli 30v sitten tollanen Granada 3 litrasella ja C3 automaatilla. Nyt olis kiva kaivaa se esiin jostain kuivan tallin nurkasta ja alkaa tehä siitä edustuskuntonen.

tommonen kolapullokylki granada on yhdellä mun kaverilla. Projektikuntoinen, tallissa.

palontie

Hieno ois tollanen Granada.
Eniten vituttaa kaikki.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 17 helmikuu, 2022, 02:25Mulla oli joskus yli 30v sitten tollanen Granada 3 litrasella ja C3 automaatilla. Nyt olis kiva kaivaa se esiin jostain kuivan tallin nurkasta ja alkaa tehä siitä edustuskuntonen.

Jonen Consul/Granada kai on jossain tallissa jemmassa? Joskus oli puhe, että tallessa pitäisi olla mutta ei päästy siihen, että missä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 17 helmikuu, 2022, 09:23Jonen Consul/Granada kai on jossain tallissa jemmassa? Joskus oli puhe, että tallessa pitäisi olla mutta ei päästy siihen, että missä.
Consul. Kyllä se mun mielestä pitäs vielä olla jemmassa. On kans 3 litranen.
En varmasti oo.

ramman

Kaverilla oli 74 tai 75 Ghia Granada 3 litrasella koneella ja automaatilla.

Oli kyllä hieno auto.

Valkonen mustalla vinyylikatolla.


JiiTee

Omaan makuun juuri mk1 Granada/Consul on se mieluisin. Coupesta tuollainen Jussin kuvan mukainen, jossa takasivulasi kaartuu alas. Ennen tämän topicin autoa mulla oli -72 Consul Coupe riivatulla veekutosella. Aijai, kovaa mentiin niin suoraan kuin sivuttain...  ;D Tätä projektia seurataan astetta tarkemmin.