'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1purehell

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 17 helmikuu, 2022, 19:38Omaan makuun juuri mk1 Granada/Consul on se mieluisin. Coupesta tuollainen Jussin kuvan mukainen, jossa takasivulasi kaartuu alas.

Piti hetki miettiä, mitä tarkoitat, mutta niitähän onkin näköjään kahta eri mallia.  :o
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

1320

Viime viikolla motti siirrettiin tosiaan lämpimälle puolelle, niin on vähän mukavampi tehdä. Koska moottoripukki tai nosturi ei tuolla lumipöpperössä kovin hyvin liiku, niin joutui turvautumaan peräkärryyn. No, motti saatiin kuitenkin sisään.



Ja eikun purkamaan. Heti aluksi huomasin että 7 sylinterin pakoventtiili oli jumittunut auki. Se selittäneekin ehkä sen, miksi tuo välillä paukkui putkissa. Mäntään ei ollut kuitenkaan venttiili osunut, eli mitään isoa vahinkoa ei ole päässyt käymään. Täytyy katsoa onko kannessa venttiilin ohjuri missä kunnossa samalla kun kannet purkaa.




Tänään kävin purkamassa vielä loputkin sisuskalut eli männät, veivit ja kampuran. Kaikki laakerit oli ihan ehjiä niinkuin aavistelinkin, mutta jonkun verran kulumaahan niissä jo alkaa olemaan. Vaihtoon suosiolla, niin ei tarvii sitten myöhemmin sen takia ainakaan purkaa.



Jokohan enskerralla muistais ottaa öljynsuodatinavaimen mukaan niin saisi tuon suodattimen irti teurastamatta sitä ruuvarilla... Seuraavaksi ohjelmassa onkin osien perusteellista putsausta ja koneen osien maalausta, jonka jälkeen uusilla rojuilla kasaan...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Osia on haettu paikallisesta vauhtiputiikista ja jotain jouduin tilailemaan maailmaltakin, onneksi mitään kovin ihmeellisiä hankintoja ei tarvinnut kuitenkaan tähän hätään tehdä niin on kesällä vähän rahaa sit ajellakin. ;)

Tänään nappasin moottorin kiinnikeraudat lohkosta irti ja öljynsuodattimen. Tosin arvatkaapa muistinko ottaa vieläkään sitä öljynsuodatinavainta mukaan...No lähtihän se irti kun teurasti suodattimen tökkäämällä ruuvarin siitä läpi.
Sitten perusteellinen putsaus moottorille ja öljypohjalle, ja uutta maalia pintaan. Mä olen maalaillut mun moottorit aina Miranolilla ja pensselillä, tämäkään ei ole poikkeus vaan kävin hakemassa K-Raudasta sinistä Miranolia pensselöitäväksi. Kestävää, helppoa maalata ja kuivuu kiiltäväksi, eikä tarvitse ryhtyä siihen teippailusavottaan joka tulisi vastaan jos haluais ruiskulla maalata. Ja toisaalta tuollaista röpelöistä valurautapintaa kun maalaa, niin pensselimaalauksella saa ihan tarpeeksi hyvän pinnan aikaan.







Tradition Never Goes Out of Style!

JiiTee

Mulla on muuten tuon öljypohjan kehälle kuuluvat raudat millä pohja kiristyy tasaisesti. Oliko siinä sellaisia? Mä en tee niillä mitään ja jos haluut ne, niin voin laittaa ne tulemaan.

1320

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 26 helmikuu, 2022, 09:31Mulla on muuten tuon öljypohjan kehälle kuuluvat raudat millä pohja kiristyy tasaisesti. Oliko siinä sellaisia? Mä en tee niillä mitään ja jos haluut ne, niin voin laittaa ne tulemaan.

Ei ollut noita rautoja tässä, ne voisi kyllä olla hyvät laittaa paikalleen... Laitanpa YV:n. :+1:
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Kansiremonttia seuraavana. Purin molemmat kannet, oikeassa kannessa ei oikeastaan mitään vikaa ollutkaan, kaikki oli ehjää ja seetitkin oli hyvässä kunnossa. Hioin venttiilinlautasten päältä ylimääräiset karstat pois pylväsporakoneen ja hiomapaperin avulla. Hioin myös seetipinnat kevyesti. Sitten vaan kansi uusilla ohjurinkumeilla ja venttiilinlukoilla kasaan.

Vasemmassa kannessa seiskapytyn pakovena oli tosiaan jumittunut auki. Purin muut venttiilit irti ja rälläköin jumittuneen venttiilin poikki siten että jumissa ollut jämä oli helppo naputtaa kannesta irti. Ei se onneksi kovin kovaan ollut tarrannut kiinni, ja venttiilin irrottua huomasi että onhan se vähän osumaa ottanut. Venttiilin lukot ei olleet paikallaan, eli ne on ilmeisesti pettäneet ja sen takia venttiili on jäänyt auki ja mäntä sen on ilmeisesti lyönyt kieroksi. Ihme kyllä, männässä ei ollut mitään vauriota, eikä kannen ohjurissakaan joten kalliilta remontilta vältyttiin. Muuten tässä kannessa ei ollut sen kummempaa kuin tuossa toisessakaan, ainoa että tietysti yksi uusi venttiili piti vaihtaa lisäksi.




Kun kannet oli kasattu, maalasin ne samalla Miranolilla kun lohkonkin.



Jakopäänkopan putsailin myös tässä joku päivä. Siinä olikin melkoinen homma kun tuo on aika hankalan mallinen osa... No nyt sekin on maalattu sinisellä, vaikka olishan sen joku saattanut jättää puhtaalle alumiinipinnallekin...



Joitain muitakin irto-osia on tullut maalailtua, toivottavasti maailmalta tilatut tavarat tulee pian niin pääsee sitten kasaamaan mottia...
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Clean parts are happy parts, sanoi Ameriikan Joe joskus...

1320

Pitää paikkansa. ;D

Jotain pientä saanut aikaan, laitoin kampuran ja männät sekä kiertokanget koneeseen paikalleen, uusilla laakereilla tietysti. Jakopää tuli uusittua samalla, laitoin samanlaisen Cloyesin valmistaman mikä tässä olikin.




Sitten jakopäänkopan stefa prässillä paikalleen ja jakopäänkopan asennukseen. Pultteja piti hetki metsästää, en tiedä olisko ollut niin että joku pultti puuttui kokonaan kun konetta purkasin, onneksi korvaava pultti löytyi niin sai kopan ainakin tiivistymään hyvin. Dampperin laitoin samalla paikalleen sekä uuden öljypumpun ja pickupin.



Öljypohjaa varten ostin nimimerkki JiiTeeltä tuollaiset kiinnikeraudat, ne onkin hyvät, eipähän pääse öljypohja vääntyilemään pultteja kiristettäessä. Niihin piti tietysti hakea pidemmät pultit, mutta Uudenmaan Pultista sai halvalla sopivat.




Nyt pitäis kasata vielä motin yläkerta, ja sitten sen voisi suunnitella laittavansa kohta takaisin auton keulille. No, ehkä konehuonetta täytyy vähän putsailla nyt kun kone kerran on pois tieltä.
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Seuraavaksi nostelin kannet paikalleen ja pudottelin nostajat koloihinsa.



Huomasin, että pari nostajaa meinasi olla hieman jumissa eikä ne liikkuneet kovin jouhevasti. Kokeilin auttaisko nostajien purkaminen ja putsaus. Se ei ollutkaan kovin monimutkainen operaatio ja nyt kaikki tuntuisi toimivan.



Työntötangot ja keinuvivut paikalleen seuraavaksi ja sitten säädin venttiilit. Vesipumpunkin asensin paikalleen, tilasin Tuumacidin kautta Proformin sähköisen vesipumpun vanhan mekaanisen tilalle. Toi on tehokkaampi, ei syö niin paljoa tehoa ja sen voi jättää huutamaan motin sammuttamisen jälkeen jos lämmöt meinaa nousta korkealle eli varmaan ihan hyvä päivitys. Ja kilpurissa on ollut samanlainen jo vuosia eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa sen kanssa.


Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 12 maaliskuu, 2022, 12:03Pultteja piti hetki metsästää,
Fordin vesipumpun, jakopään tai apulaitekiinnikkeiden kanssa ei yleensä todella kannata hukata pultteja. Ne on sellasia, joita ei ihan joka paikasta löydäkään. Ne ohuet ja pitkät.
En varmasti oo.

1320

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 maaliskuu, 2022, 04:02Fordin vesipumpun, jakopään tai apulaitekiinnikkeiden kanssa ei yleensä todella kannata hukata pultteja. Ne on sellasia, joita ei ihan joka paikasta löydäkään. Ne ohuet ja pitkät.

Jep, mulle tullessa jakopäänkopan pulteista taisi puuttua yksi, mutta sain onneksi lainattua vanhoista vesipumpun pulteista yhden vastaavan. Vesipumpun pultit kun meni kaikki uusiksi muutenkin tuon pumpun sähköistämisen myötä... :)
Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Mulla lojuis hyllyssä pari uutta 302:n nostajaa.. ::)
Jäi Mercuryn kyydistä kun myin.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

1320

Ei taida just olla tarvetta itsellä, kun sain noi vanhat herkisteltyä, sitten jos tulevaisuudessa tarvii vaihtaa, niin laitan sit samalla kertaa mielellään kaikki nostajat uusiksi. Mutta pidetään toki mielessä jos iskee paniikki. ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Kampuran hihnapyörä meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia, tässähän oli ostettaessa paikallaan sellainen neliurainen järkäle joka hädin tuskin mahtui edes dampperin ja syylarin väliin ja painoikin yllättävän paljon. Ostoilmoitukset kaksiuraisesta Fordin pikkulohkon hihnapyörästä ei tuottaneet tulosta, ja pari Forditietäjää sanoikin, että ne on aika harvinaisia, tuskin löytyy käytettynä kovinkaan helposti. Uusia toki saa, mutta ne on aika kalliita, joten iso rälläkkä laulamaan ja suhautin sillä pari ulointa hihnauraa tuosta mun hihnapyörästä pois. Helppo homma ja lopputuloksesta tuli hyvä kun viimeisteli leikkaussauman vielä rälläkän lamellilaikalla.



Kävin samalla myös laittamassa imusarjan, öljytikun, moottorinkiinnikkeet paikalleen ja tekemässä muutamia muita pikkujuttuja moottorille. Aletaan olla aika lähellä sitä, että tekniikan saisi nostaa takaisin paikalleen...

Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

AMC kasissa on kanssa noita mahottomia siivapyöriä.

Tuohon remmiahdin koneeseen kun vetopäätä suunnittelin, niin ahtimen hihnapyörä olisi ollut 32 cm päässä laakerin etureunasta...  :o

Teetätin sitten dampperin ja hammaspyörän väliin billettilimpun, jossa 2 hihnauraa.