Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Harri S

Viime vuoden toukokuussa ostamani Healey saapunee Suomeen kuun vaihteessa.
Pitkät on shippausajat kun LA - Helsinki vie viitisen kuukautta. Kontti makas mm. Hollannissa toista kuukautta.

Healey on vm -69 ja ostin sen ekalta CA omistajalta ja siinä on 70-luvun alun pinkslippi jossa on vain merkki ja malli.
Auto toki tullataan pelkkänä Healeyna, onhan isoa Hiiliä saanu 3L koneellakin.
Nostan tuosta neloskoneen pois ja laitan siihen viritetyn 3,5L alumiinikasin tilalle ja uskoisin että ~200hp sekä 650kg liikahtaa maito kaupasta kotiin kohtuu sukkelaan.
Käyn sen sitten leimaamassa suoraan tuolle kasikoneelle tai ajan tarrakilvillä.



Auto on auringon karrelle polttama, osin ruskeaksi paahtunut ja sitä ei siistitä tai muuten tehdä koreaksi vaan se riisutaan kaikesta ylimääräsestä ja alkuperäinen patinapinta tekee siitä kohtuu viattoman ja söpön näköisen liikkujan tuolla nykyliikenteessä.
Ruostetta ei ole missään koska haussa oli täysin ehjä koppa projektin lähtökohdaksi.
Tuulilasin kehys tuosta uupuu mutta niitä saa englannista muutamalla kympillä, jos en sitten laita tilalle vain matalaa duval- mallista pleksilirpaketta.

Tänään hain viime kesänä ostamani 3,5 L alumiinikasin kotiin ja alan sitä kasailemaan asennusta varten.
Mulla on tuohon muös BW automaatti ja oikeastaan kaikki mitä tuulettajansiipien ja taka-akselin väliin tarvitaan.



Mottori on korkeapuristeinen versio, siinä on rullajakopää ja virinokka ja siihen tulee Offenhauserin 360 imari ja 600 holley.
Nostin alakerran huvipajaan pukkiin loppukasausta odottamaan.



Kivaa puuhastelua kun pientä konetta voi nostella auton takakonttiin ja pois ihan issekseen sekä kanniskella ihan sylissä, kun kokonaispaino jää varsin maltilliseksi.

Jtn tuollaista olis tavoitteena:

Päätoiminen harrastaja

Rusty

Nämä Harrin projektit on kyllä toinen toistaan tylsempiä.
Ah, ahtaita aikoja.

Kalu

Tottahan amuliinimotin päälle pitää laittaa lisää köykämiiniä, niinkuin nähtävästä joku muukin


Antti

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 23 maaliskuu, 2022, 18:29Nämä Harrin projektit on kyllä toinen toistaan tylsempiä.
Todellakin. Herää vain hämmentynyt kysymys, että mistä yhdellä miehellä riittää aikaa kaikelle?

sössö

varastanut minun ja muiden saamattomien ajan.

1320

Nyt on mielenkiintoinen projekti, tämä menee ehdottomasti seurantaan! Roverin kasi kuljettaa tällaista koppaa varmasti kohtuu hyvin. 8)

Ainoa että tällaiseen autoon ei mun mielestä saisi missään olosuhteissa laittaa automaattilaatikkoa... ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Mulla oli aikoinaan Volvoon ostettuna tuommoinen saman sortin tekniikka, Oldsin pakosarjat, Buickin jakopäänkoppa ja vesipumppu sekä 2 reikäinen imusarja. Ja BW automaatilla... aikoinaan oli todella hankalaa löytää manuaalitekniikkaa.

Tänään kattelin 215:ta, missä oli remmiahdin päällä... tulossa kilpiin T-bucket. Tuo Austinhan on yhtä kevyt liikuteltava...

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 23 maaliskuu, 2022, 20:25Ainoa että tällaiseen autoon ei mun mielestä saisi missään olosuhteissa laittaa automaattilaatikkoa... ;)

Ihan samaa meinasin kommentoida.

Harri S

Arvasin että BW aiheuttaa ajatuksia.
Saattapi kuitenkin olla että automaatilla aloitan.
Ei jaksa nyt alkaa metästämään manuaaliosia näiden kaiken maailman autoprojektien ohessa.
Sen kyllä ehtii sitten myöhemminkin.
Eri asia on jos ne ennen elinsiirtoa jostakin sopivasti eteen putkahtaa, mutta eforttia en mokomaan asiaan nyt laita.

Tänään akkupuuhien jälkeen ja iltapäivän kunniaksi nappasin koneen työn alle, ja osin valmiiksi kasattua alakertaa tutkin sen verran että sinne on laitettu ainakin uudet laakeriliuskat ja pytyt kevyesti hoonattu.



Purin loiskepellit yms. pois ja putsasin sisuksista vuosikausien roskat, heinät ja paskat ja laitoin öljypohjan takas paikalleen.
Muutenhan tuon kasailu on melko suoraviivaista hommaa, ja nyt siinä on myös koko yläkerta, imusarja ja jakopää momentissa.





Kyllähän se aina hieman jännittää kun 10-20 vuotta osina ollutta projektikonetta kasaa, kun ei tiedä miten eri omistajat on osista huolta pitäneet. Tämähän on alunperin rantautunut aikoinaan Ruotsista, osina ja tässä kuosissa, yhden Eurofoordin takakontissa.
Mutta niin vain löytyi kaikki koneenosat, kannen-, jakopään- ja imusarjanpultit laatikoiden pohjalta. Muutama öljypohjan pultti on vielä hakusessa.

Tuo tulikin hierastua puolivahingossa lähes valmiiksi...
Päätoiminen harrastaja

samiralfey

Minulla on Capri joka muutoskatsastettu tuolle Roverille yli 20 vuotta sitten ja silloinkin oli hankala löytää Roverin omaa 5-vaihteista manuaaliaskia mutta sain sen jonkun offroadcenterin kautta. Nykyään taitaa olla helpompaa sovittaa vaikka joku RX-8:n manuaali kun valmiita adaptereita löytyy ja laatikoita pilvin pimein.
Or Pontiac if you know what I'm sayin', po' old nigg thinks it's a Caddy

A.Naali

Jonku bemarin askin saa muutamalla satasella ja lensu muutoshitsaa sen sopivaksi. Ei tartte paljon vaivaa nähdä. :+1:

juhapih

Onko tuo kone henkilömallinen vai Rangen? Viimeksi mainitussa on tuo vesipumppu aikalailla korkeammalla kuin Buick versiossa. Sen vuoksi hommasin aikoinaan Buick jakopäänkopan ja pumpun. Oli tarkoitus laittaa ihan propelli pumpun päähän.

1purehell

Tuollainen Austin on järjettömän pieni auto. Kaverilla oli joskus sellainen ja mulla samaan aikaan Triumphin Spitfire. Spitfire tuntui suorastaa isolta autolta siihen Austiniin verrattuna.  :))
No, jotta ei totuus unohtuisi...

Spitfire:
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Harri S

BMW ei. Lensu ei. Mulla ei muutenkaan ole ihan kärkeen tapana tukeutua ulkopuolisen töihin näissä autojutuissa kun itse tapana rakentaa.

Automaatilla tää aloitetaan, koska auton alkuperäinen peräkään ei tuu kestämään manuaalia. Tulee vaan tekniikassa ketjureaktio ja kustannukset karkaa eläkeläisen käsistä. Nyt päivitetään tekniikka satasilla. Päivitetään sitten lisää kun on löysää rahaa ja jos siltä tuntuu.

Moottorin alkuperästä ei ole hajua, uskoisin että landroverista. V-pumppu ainakin on melko korkealla ja venakopissa pitkät tötteröt.

Tosi pienihän tämä auto on, Minin kokoluokkaa, ja siksi hyvinkin sopiva V-kasitukseen. Keula on hieman korkeampi kuin vanhemmassa, saa nähdä onnistuuko tehdä ilman konepellin pahkaa, joka tukee viatonta ulkonäköä.

Pieni auto - iso moottori = Austin V8
Suuri auto - suurempi moottori = BB Meteor
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Ihailtavaa toimintaa.. :+1:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement