Vanteet ja pulttijako

Aloittaja Toyopet, 18 huhtikuu, 2023, 10:19

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Joku koneistamo varmaan osaisi porailla vanteisiin toisenkin pulttijaon.
Mitenkähän, jos kotioloissa yrittäisi, keinot mittatarkan lopputuloksen saamiseksi?
Vai onko jo ajatuksena tuhoon tuomittu?

Yhdet mangelssit nyt ainakin on, missä saisi olla vaikka 5x4.5 jako myös tuon 4.75 lisäksi, voisi useampiinkin, niin saisi samoja käytettyä näissä eri konsernin autoissa, yhdellä kun vaan voi kerrallaan ajaa.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 huhtikuu, 2023, 10:19Joku koneistamo varmaan osaisi porailla vanteisiin toisenkin pulttijaon.
Mitenkähän, jos kotioloissa yrittäisi, keinot mittatarkan lopputuloksen saamiseksi?
Vai onko jo ajatuksena tuhoon tuomittu?

Yhdet mangelssit nyt ainakin on, missä saisi olla vaikka 5x4.5 jako myös tuon 4.75 lisäksi, voisi useampiinkin, niin saisi samoja käytettyä näissä eri konsernin autoissa, yhdellä kun vaan voi kerrallaan ajaa.

Kävin kerran kattoo oliko Hamina vai Kotka yhtä D100 ja siinä oli pultinreiät vaan suurennettu silleen vinosti ja isot peittävät prikat väliin. Oli muuten hyväksyttykin näin.

Sulle?  ;)

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 18 huhtikuu, 2023, 12:19Kävin kerran kattoo oliko Hamina vai Kotka yhtä D100 ja siinä oli pultinreiät vaan suurennettu silleen vinosti ja isot peittävät prikat väliin. Oli muuten hyväksyttykin näin.

Sulle?  ;)
joo, ei noin.
Ajattelin, että voisi olemassa olevien reikien väliin porata uudet.
Tehdasvanteissa(siis automerkkien oem) on monesti semmoiset prässäykset, joita ei saa kyllä tehtyä mitenkään mutta noissa mankeleissa on vaan reiät porattu siihen keskiöön, joten siinä mielessä toiset viereen voisi onnistua.

Yhdet vanteet tuolla on, missä on jo sisäpuolelta tehty reiän alut, nekin jotkut kolmioreikäiset mutta en ole tarkistanut, että mikä se toinen jako niissä mahdollisesti olisi. Niihin nyt saisi kyllä helposti tuplajaon.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Hupeli

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 huhtikuu, 2023, 12:55tuplajaon.

Jaa..ihan niin kuin "kunnolla" ;)

Porautin kerran Muuramessa yksiin jarrulevyihin uudet reiät.
Tarvii se varmaan ihan oikeat koneet että saa viisteetkin ok. ..tai käyttää välispacereita mallina jaotukseen ;)

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 huhtikuu, 2023, 12:55joo, ei noin.
Ajattelin, että voisi olemassa olevien reikien väliin porata uudet.
Tehdasvanteissa(siis automerkkien oem) on monesti semmoiset prässäykset, joita ei saa kyllä tehtyä mitenkään mutta noissa mankeleissa on vaan reiät porattu siihen keskiöön, joten siinä mielessä toiset viereen voisi onnistua.

Yhdet vanteet tuolla on, missä on jo sisäpuolelta tehty reiän alut, nekin jotkut kolmioreikäiset mutta en ole tarkistanut, että mikä se toinen jako niissä mahdollisesti olisi. Niihin nyt saisi kyllä helposti tuplajaon.


Yläjyrsin ja astesäädöllä oleva pidin minkä keskittää? Kotikonstein väittäisin että KUNNOLLISEN lopputuloksen saanti voi olla haasteellista. Toimivan saa varmasti tehtyä mutta mikä sit kenellekin kelpaa ???
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Itse porasin 5x4.75" jaon yksiin 5x5" vanteisiin käyttämällä pyörännapaa porausjiginä. ::)
60ast. viiste reikiin vaatikin sitten ihan oman poran teroituksen.. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

LPR

Kunnon tukeva pylväspora ja siinä jakolaite, niin miksei onnistuisi. Ilman jakolaitetta on kyllä melkoisen haastava saada tarkkaan.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Vaikka pihi oonkin ja vielä innokas kokeileen tollasia omavirityksiä, niin tuota en kyllä ole vielä edes yrittänyt käsivaralta. Niin huonoo tahtoo välillä olla muutkin reikien osumiset tarkoista mittailuista huolimatta.
Toi Garyn konsti vois olla ainoo, jolla pääsee edes lähelle ilman "oikeita" vehkeitä.
En varmasti oo.

Toyopet

Joo, ehkä parempi jättää.
Pylväspora on mutta ei hyvä eikä tukeva, eikä mitään jakolaitteita. Ja sen verran pieni, ettei siihen mikään vanne edes mahdu.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39