Homeen poistoa

Aloittaja palontie, 23 helmikuu, 2023, 04:35

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Oli tosiaan meille tullessa tuo Impperiali aika homeessa. Kärys niin hirveästi etten oikein heti edes hoksannut mistä kyse ja kun näkyvää hometta ei kovin paljon loppujen lopuksi ollut ja oli yritetty "raikastaa" kylvämällä kaikenlaisia hajusteita auto täyteen. Autotallissa kun oli niin haju tuli kahden oven läpi sisätiloihin vaikka tallin ovikin oli raollaan, piti pikkuhiljaa raottaa ikkunoita enemmän ja enemmän.

Sitä kun sitten 2 vuotta tuuletteli aina kun mahdollista, pesi ja imuroi joka käänteessä, ajoi ikkunat auki, jätti luukut auki auringonpaisteeseen kun mahdollista ja kaikki mitä autosta kävi irrallaan meni takaisin vasta perusteellisen putsin jälkeen niin aika hyvin se haju hälveni. Viime loppukesästä en enää itse juuri noteerannut hajua, oli vähentynyt ehkä 1/10 alkuperäisestä ja kun nenä on vissiin logaritminen niin oliko sitten 1/100 hajun aiheuttajista jäljellä. Rouvan kanssakin jo käytiin tuossa kylillä 2 km päässä eikä ihan hirveästi tullut mainintaa asiasta, pikkuisen nenää nyrpisteli.

No nyt sitten sattuneista syistä oli 10 kk ajamatta ja tuo seisakki tuli vähän pyytämättä ja yllättäen niin jäi siivoamatta ja kosteudenpoistajat laittamatta, eli oli olosuhteet otolliset (kosteutta, seisovaa ilmaa, likaa ja nyt kesällä vielä lämpöäkin) niin jopa se pentele oli vallannut aika hyvin taas elintilaa itelleen. Eilen ajelin 70 km kaikki ikkunat auki mutta sai kyllä kotona pistää vaatteet pyykkiin saman tien. Näkyvääkin hometta oli ainakin kattoverhoilussa, lattiamatossa ja jopa tavarasäiliön peltipinnoissa!

Olin jo vähän että palattiinko lähtöruutuun mutta eilen kun oli puolipäivää ikkunat auki auringossa ja sen jälkeen tyhjensin auton kaikesta ilman työkaluja irti lähtevästä sekä imuroin perusteellisesti ja jätin luukut auki autotalliin niin todella paljon hälveni käryt jo nyt. Pitää pestä se nyt testivoittajahomeenpoistoaineella, vähän tosin arveluttaa mitä se tekee vanhoille pinnoille. Lattiamatto on jo menetetty tapaus muutenkin ja mennee ensi talvena vaihtoon, mutta eniten arveluttaa kattoverhoilu, haurastuttaako tai haalistaako sitä. On lähes mintti vielä, jokunen tahra mutta ei ensimmäsitäkään repeämää. Nahalle ja koville pinnoille tuota taitaa olla turha tarjota, lie niistä lähtee muutenkin pesemällä homeet pois vai miten lie?
Tiukasti aisalinjalla.

Pertti K

Jaa, tässä testivoittajahomeenpoistoaineen vaikuttamista odotellessa tavailin että ei saa käyttää mm. tekstiiliin, metalliin, alumiiniin, laminoituun muoviin...  ::)

No vetelen minä sillä tuon lattiamaton kävi miten kävi.
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

ite olen putsannu tolulla sisustoja. Kerran jos pääsee homeeseen niin kyllä se vaan helposti menee uudelleen. Ei sitä hometta pois saa vaikka sen saiskin johonki remissioon.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 24 heinäkuu, 2023, 19:45Jaa, tässä testivoittajahomeenpoistoaineen vaikuttamista odotellessa tavailin että ei saa käyttää mm. tekstiiliin, metalliin, alumiiniin, laminoituun muoviin...  ::)
No vetelen minä sillä tuon lattiamaton kävi miten kävi.
No, mitenkäs semmoinen otsoonipuhdistus? Onko siitä mitään kokemusta?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Springer - 24 heinäkuu, 2023, 23:37No, mitenkäs semmoinen otsoonipuhdistus? Onko siitä mitään kokemusta?
Vähäisellä kokemuksella pelaa oikeinkin hyvin. Otsonilla on vaan kaikki samat ikävyydet ku tehokkailla pesuaineillakin, haurastuttaa kumeja ja muoveja, haalistaa helposti värejä ym. On kyllä helppokäyttönen ja kulkeentuu sinnekin, mihin pesuaine ei mene helposti.
Mulla on siihen hommaan vanha katulampun runko ja ulkokuoreltaan rikottu elohopealamppu. Se antaa melko voimakasta UV-C valoa, joka itsessään jo tuhoaa vaikka mitä elollista, mutta myös generoi otsonia. Raikastaa kyllä tilan, jossa on käytössä ollu.
En varmasti oo.

Pertti K

Otsoneittoriakin lainasin nimim. @Turre11 lta, mutta en sitä halunnut kovin pitkään käyttää Jussin mainitsemista syistä.
Tiukasti aisalinjalla.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 23 helmikuu, 2023, 14:40Etikka ja Fairy on teollisia tuotteita.  ;D

On. Toinen tarkoitettu astioiden pesuun ja toin ruoanlaittoon. Mm. Dr. Beckmannilla on homeenpoistoainetta. Varmasti monella muullakin valmistajalla. Yleinen pulma mm. veneissä.

NonSenCe

otsonointi pienissä erissä ja ei usein on ihan toimiva ratkaisu hajuhaittoihin.
se tappaa kyllä kaiken leijuvan ja elävän (hajun), oli se bakteeri, virus tai home itiö.. eli homeen hajullekin tehokas kun niitä tunkkasia itiöitä on kuitenkin siellä ilmakanavissa jne. home vaan on sellanen pirulainen että usein sitä jää jonnekin joku sitkeä tapaus, ihan pieni itiönpoikanen, joka leviää aina vaan uudelleen jos mahdollisuudet siihen on. ei oikeen kunnolla pääse eroon koskaan.
 
jatkuvasti ja usein käyttäen jne saattaa otsonointi nopeuttaa kumien muovien yms haurastumista (onhan se agressiivisesti hapettava aine). mutta ns kertakäsittely ei suurta tuhoa aiheuta. otsonia kun on vähän ilmassa muutenkin. etenkin ukkosilmalla (se outo katku ukkosen jälkeen, syynä usein on otsoni. ja parin tunnin päästä ilma on kivan raikasta.. koska otsoni hapetti/poltti niitä ilman epäpuhtauksia)

enkä ole huomannut kauheesti nopeuttaneenikaan jo valmiiksi hauraiden osien lisä haurastumista vaikka olen autojani useita kertoja otsonoinut tässä vuosikymmenen aikana (samoja autoja). usein keväällä tai syksyllä kun teen sisäpesun autolle, niin otsonoin sen sitten sen jälkeen kun on kuivunut, ihan varmuuden vuoksi.

vaikka otsoni on tehokas "tappaja" niin on se silti turvallisempi käyttää, myös pinnoille kuin esim kloori jota usein on esim homeenpoisto/pesuaineissa.  etikkakin tappaa suurimman osan homeista, ja on paljon turvallisempi ja hellempi käyttää kuin kloori. siksi minä alotan itse etikkaliuoksella.

kaikkia voi käyttää ja ehkä jopa kannattaakin jos on pahasti homehtunut. koska toinen voi tehota paremmin johonkin tiettyyn ongelmaan.
 
itse käsittelen etikkavedellä pahimmat alueet, kuivatetaan. jos muutaman päivän päästä kun etikan haju häipynyt niin huomaa vielä tunkkasen homeen hajun, uusin etikka käsittelyn.

harvoin tarvinnut/käyttänyt klooripohjaisia aineita, se kun tosiaan valkaisee ja halkaisee helposti pintoja, yliagressiivinen peroksidi kankaille, veneiden ja markiisien muovipressuihin ihan ok aine mutta autoon, esim kangaspenkeille jne en halua klooria laittaa.

 sitten etikan hajut ja kuolleet itiöt pois pesuaineella ja harjalla/liinalla pesu/pyyhkiminen, ja imuroin mahdollisimman paljon sitä kuravettä pois. sitten mahdollisimman nopeasti kuivaksi pinnat, ettei sitä homeista vettä/kosteutta jää muhimaan. ja jos saa kuumaan paikkaan (sauna?) kuivumaan niin hyvä sekin. lämmin päivä eli aurinko (ja uv säteet ovat hyvä juttu kanssa). sitten lopuksi otsonointi kone pöhisemään sinne koneen tehoista riippuen joksikin aikaa. sitten odottelen seuraavaan päivään että häipyy loputkin otsonit ilmasta.  pari tuntia pitäisi kestää, mutta aika pistävä on haju vielä silloin kun käyttänyt tehokasta otsoa. (joskus se pistävä otsoni tuntuisi haisevan viikonkin)

jos haju palaa nopeasti, hometta on siis vielä jossain syvemmällä (penkin täytteiden sisällä tai lattiamaton alapuolella asti) eli pitänee purkaa sisustaa enemmän näkyviin että saa etikkaa/klooria/muuta "virallisempaa" ainetta uitettua syvemmälle vaikuttamaan, ihan läpi asti. tai jopa vaihtaa osia.

tänä vuonna cutlassissa oli talven jälkeen vain turvavöissä ja ratissa vihreitä pilkkuja. etikkavesi käsittelyn annoin ja mikroliinalla kuivaksi, pyyhkäsin samalla muutkin pinnat varmuuden vuoksi etikalla. otsoa ei tarvittu.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Pertti K

Ootko siis jättänyt tuon etikan pidemmäksikin aikaa etkä heti huuhdellut pois? Ruostuttaako metalleja?
Tiukasti aisalinjalla.

NonSenCe

ruostuttaa se etikka rautaa. ja vain kankaille ja muoveille oon sitä sumutellut tai pyyhkinyt.

oon tehnyt aika laimeita seoksia niin en oo aina heti pessyt tai laimentanut pesemällä sitä pois. antanut vaikuttaa eli sulattaa itiöt.  pitäisi kyllä aina laimentaa se pois.. mut ku oon usein laiska.. tai loppuu aika/energia kesken.

ne mitkä oon esim ämpäriin tms upottanut läpimäräksi niin ne kyllä oon huuhdellut puhtaammiksi ja laimeemmaksi samanpäivän aikana.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Pertti K

Eilen nuuhkin että aika hyvin on raikastunut nytten auto kun kokolattiamaton ja takaluukun maton pesin sillä homeenpoistoaineella ja kaikki muut pinnat olen vain imuroinut ja pessyt normaalisti. Tai penkit ja ikkunat on vielä pesemättäkin.  Luukut olleet auki 24/7 (paitsi ajaessa vaan ikkunat) puolitoista viikkoa.
Tiukasti aisalinjalla.

LPR

Mä aikanaan ostin ruttutukusta yhden melkein uuden sisältä palaneen auton, tai siis Mazdan. Kaikki ehjänä säilyneet osat pesin puhtaaksi istuimet mukaanlukien. Sitten kaikki irto-osatkin sisään ja paikallinen tulipalosaneerauksia tekevä yritys tuli tekemään hajunpouston. Jotain luonnonensyymejä liuotettuna veteen sumutti hienona aerosolina sellaisella vanhan pölynimurin näköisellä laitteella jonka jälkeen laitettiin kaikki luukut kiinni ja teipattiin saumat ja tuuletusritilät, ym. mistä ilma vaihtuisi. Vuorokauden kuluttua ei haissut millekään. Jotenkin epätodellinen tunne, kun ei haissut autossa mikään, ei savu eikä noki, mutta ei myöskään uudehkon auton tuoksut tai mikään muukaan. Jotakin ainetta on, mikä kuulemma rikkoo hajumolekyylien rakenteen, että lakkaavat haisemasta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Nyt on ollu, ja taitaa tulla olemaan lähipäivinä sellaset kelit, et jos jossain paikassa olevan homeen tai sen hajun tullee huomaamaan. Lämmin kostea kaivaa jo pitkäänkin kadoksissa olleen haisun helposti esiin. Jos nyt ei haise, niin on voittanu.
En varmasti oo.