Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Olihan se repsikan puoli aika kauhea päällepäin.



Ja samaa huttua jousitolpan reunan alta kuin toinenkin puoli, joten pois vaan.



Sitten vaan uusi pelti paikoilleen... vanhaan malliin.


juhapih

Hetken oli muita kiireitä ja räkätautia... mutta taas koetetaan, tosin räkätauti vieläkin hidastaa...

Tolpan CAD-mallia toiselta puolelta piti jatkaa hieman, koska nyt tuli yksimittainen pala.



Tuommosen haitek mallin avulla helposti saa tehtyä tarkan osan. Aihio sovituksessa.



"Rälläkkä-viilapenkki-vasara-joulukuusi" menetelmällä onnistuu.



Hitsattu..



Hiottu... koetin taas matkia noita Ameriikanhitsejä...


juhapih

Konehuoneeseen (ilmeisesti) viimeinen paikka tehtynä...



Ja sitten hitsattuna...



Ulkopuoletakin tuli hiottua.



Vetelin jo kittiä ja pohjamaalia, mutta kuvat ei onnistunu...

juhapih

Koko ehtoopäivän hinkkasin ja putsasin korjattuja kohtia, niin sain vedettyä hinkkamaalia sutilla pintaan.




juhapih

Tämäkin ehtoo oli yhtä hinkkaamista...



Molemmat puolet, tietty...



Sitten illan päätteeksi suihkin mustat pohjamaalit tuohon hinkkamaalin päälle.



Tälle puolelle piisas pintamaalia, mutta toiselle ei. Ilma sakeena vielä maalisumusta...


juhapih

Putsailin konetta isommista pazkoista... ja sitten huomasin rikkinäisen lootan kannakekumin.
No noitahan oli hyllyssä varastoituna, joten palkkia putsaamaan...
Olikin aika saastassa. Päällipuolella sentti tolkulla moskaa ja alapuolella ruosteen ja lian päällä tuhti kerros alustamassaa.



Sain kuin sainkin kaikki pois ja vein ruostesuojamaalin pintaan. Pulttasin uuden kannakkeenkin kiinni.


juhapih

Vihdoin tuli kattovinyyli. Ei se, mikä alunperin piti tulla, vaan toinen versio. Eka olisi ollut aivan samaa kuin alkuperäinen, mutta kun ei tawara liiku, niin vaihtui toimittaja.



Nyt on sitten lokarit lopullisessa kuosissaan...





Lootanpalkki meni paikoilleen...



Putsasin koneen lisäksi vielä nuo etupalkin päätyosat... moskaa ja ruostetta...



Kone on ihan kohtuullisen siisti...



juhapih

Pikkuhiljaa saan osia paikoilleen. Johtonippua korjailin ja ripustelin paikoilleen. Konehuonetta hieman ehostin Fareclalla hinkkaamalla. Akkutelinekin on paikoillaan. Toiselle puolelle nostettiin jo ohjaussimpukkakin. Ison määrän ruuveja ja pultteja hiekkapuhalsin ja maalasin kanssa...


juhapih

Johtojen kanssa piisasi puuhaa... viimeisenä poistin lampunpesimen kytkennät.



Korjaus.



Ja niputettuna.



Kotelosuojaa suihktittu ja mustaa jesaria laitettu lokarin reijän tukkeeksi, niin kuin tehtaallakin...
Puskurin kiinnikkeen hieno vastamutteri löytyi romulaatikosta, toiselle puolelle vielä tarttis.



Johdot ja putket paikoillaan. Ohjausakseli myös. Kotelosuojaa kanssa suihkittu tännekin.
Kaasuvaijerin nivelen klipsu on joskus kadonnut, pitää tilata Tepolta. Tuo oli kiinnitetty sähköjohdolla surraamalla.



Päivän päätteeksi hinkkasin syyläristä pois öljymoskaa, alustamassaa, ruostetta ja paksuja maalikerroksia. Tuossa oli joitakin kohtia maalattu ja massattu, mutta taas paljon oli paljaalla pinnalla ja tietty ruosteessa... outoa...


juhapih

Konehan tässä toimi aluksi ihan kohtuullisesti, mutta ajan mittaan kävi aina vaan huonommin. Lopulta ei tahtonut pörrätä mitenkään... Ja juuri ja juuri pääsi omin voimin talliin. No otin kaasarin auki, ei mitään ihmeempää. Kurkkasin jakajan kannen alle, hieman hapettumaa, muuten oli OK. No sitten tänään kurkkasin tuon hienon alumiinisen kannenkopan alle...



Viisi tönäriä irti, joista kaksi on mutkalla. Pitää alkaa etsimään romulootista varaosia...

No sain kuitenkin syyläriin väriä pintaan. Tuota putsatessa hoksasin, että tämä "pienempi" syyläri on yhtä suuri kuin noissa mun muissa tän koppasissa Eagleissa ja tuossa Sundancerissa. Se vaan on vanhempaa mallia ja sovitettu tehtaalla paikoilleen lisäpalojen avulla. Tässä on itessään paisuntasäiliö, ei tarvitse erillistä.
Syyläriä on korjattu vuosien aikana aikalailla. Voi olla, että vaihtuu vielä johonkin toiseen...


juhapih


Laittelin uudet tönärit taipuneiden tilalle. Muuten meni hieností, mutta yksi jää puolen sentin verran alemmaksi...

Nostajan keskiosa liikkuu sen puoli senttiä kun nostaa magneetilla... Ei taida parantua öljynpainetta nostamalla...

juhapih

Ei noussut paineellakaan.

Porakoneelle pyörittäen uusilla öljyillä alkoi tapahtumaan jotakin....
Laitoin vielä muovin palan tangon ja vipusen väliin, että nostajaan tulisi painetta.



Nousihan se paine ja nostaja, mutta öljy ei. Ja kun poran pysäytti, niin nostaja vuoti paineet...
Hieman on kanavissa tuota veden sekaista ööliä.



Ja löytyi toinenkin nostaja, joka ei pidä paineitaan.

Eli kannen irroitus ja nostajien vaihto edessä... Tänään piti olla kone nokalla ja etuakseli paikoillaan.

juhapih

Irroitan tuosta nuo palkit ja kasaan etuakselin paikoilleen...

juhapih

Tai sitten menen tuonne tallin vintille valkkaan koneen tuon alkuperäisen tilalla varakoneeksi...



Tuo valikoitui conccaan siirtelymoottoriksi.



Jotta tuon sai talliin, piti tehdä lumitöitä ja siirrellä autoja pihassa ja purkaa vintillä ja tallilla koneet irti laatikoistaan... Kaivaa nosturi esille ym ym



Tuosta lähetään kasaaamaan väliaikaista tekniikkaa...


juhapih

Mikäs se siellä?
No uusi mosa, eli sydänsiirto ilmeisesti onnistuu.



Hieman tutun oloinen patahan tuo...
Sportti Eaglen alkuperäinen kone.



Eaglen syvempi öljypohja sopii henkilöauton palkin kanssa oikein mainiosti.. Mutta ei päinvastoin.

Tässäpä sama mosa Eaglen nokalla aikoinaan...