Ruhalan Romun muita rojekteja

Aloittaja juhapih, 17 kesäkuu, 2020, 10:28

« edellinen - seuraava »

juhapih

Tein tuommoiset tukivarret vanhoista offitangoista, että saa kohta laskea pyörilleen tämän...


juhapih

Aattelin tehdä tuon entisöidyn tuolin kaltaisen, mutta hieman "paremman" tuolin itelleni ja samalla oppilaille malliksi.

Liimailin istuinosan koivusta, alkuperäisessä oli vain koivuinen kehys, jossa vaneri.



Kehikko on samanmoinen, mutta tuo pinta on 2 cm paksu.



Tuossa Billnäsin tuolissa oli valurautainen jalkojen keskiosa, jossa oli kallistustoiminto. No valurautaosaa en ala tekemään, mutta kopioin pianotuolista tuon jalkaosan idean. Pylväs, jossa jalat kiinni.
Jalat ja keskiosa valmiina.



Ostin Motonetistä tapetsikierrettä ja pari mutteria. Toisen sorvasin jo haluttuun malliin. Tolpan läpi porasin reijän jonne mahtuu 24 mm trapetsikierre.



Tuossa vielä lähikuvaa.



Tätä värkkäilen aina silloin tällöin työpaikalla, kun on noita vapaita hetkiä joskus...

juhapih

Kyä tänään taphtuu...

Nyt on kottero maassa tassuillaan...







Peräluukku muuttuu tuommooiseksi Range Rover malliseksi.



Etupäässä ei kauheesti ole varmaan koneen ja akselin välissä tiloja...


Gary Grand

Vähän mielenkiinnolla seurasin Jeeppi-kerholaisten naamanilmeitä eilisellä osienmyyntireissulla, mutta Ruma Jeeppi on otettu yllättävän positiivisesti vastaan. :))
No, lähtökohta on tainnu pelastaa mun kasvot oikeiden harrastajien silmissä. :o

Tuleeko madalletuista Jeepeistä joku ilmiö nyt, kun tämäkin on yleisessä tiedossa.. :thinking:
Työn jälki on kyllä ihan toisella viimeistelytasolla. :rotfl:

Mulla on johtoajatuksena enemmän rotta, kuin siloiteltu.. :shitfan:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Enpä malttanut olla laittamatta noita helmoja...

Eteen tulee tämmöinen BBS Performance spoileri, mutta hieman muutettuna.



sitten nuo lasikuidut keskelle.



Takakulmasta tullee tämmöinen...hieman hakee paikkaansa...



Ja takaa sitten näin. Tämäkin on BBS Performance paketin osanen. Lamppu puuttuu vielä nurkasta.


juhapih

Viikonloppu meni tallin nurkkia siivotessa ja kamoja siirrellessä tallilta toiselle. Sunnuntaina pajotettiin Voovoa. Saatiin uusi akkuteline paikoilleen..



Ja sitten saatiin tuo katkennut pultti taka-akselista laitettua. Ja sen jälkeen meni nuo käkkärin taustapellit viimein paikoilleen.



Kaivelin tänään tuolta tallin vintitä toiset renkaat ja vanteet alle. Samalla zuumailin noita levikkeitä taas.





Hieman on paremman oloinen noilla tassuilla kuin Jeepin omilla ja mutiaisilla.


juhapih

Ettei menisi joka päivä muniin puhalteluksi, niin nappasin tuon paskemman etuoven käsittelyyn.

Ekaksi piti purkaa lasit ja lukot ym pois... Oli aikamoinen pirun nyrkki, jote piti ottaa "Raamattu" käteen, siis XJ:n TSM, josta selkis purun salat...



Repsikan ovessa oli kunnon mäntyyn nojailun aiheuttama pusu...



Hioin tuosta huonosta kohdasta (siis melkein koko ovesta) maalit ja pakkelit pois. Ja sitä sitten piisaskin. Oli  kitattu moneen otteeseen vuosikymmenten aikana tuolla Ruåttin maassa. Pahimmillaan oli tuossa oven keskellä sentin verran kittiä. Paikoin 4 kerrosta pakkelia! ja viimeisin veto oli kitattu isojen ruostekraatereiden päälle. Hieman on ollut hipaisuja eri omistajilla.



Hieman on painumaa pellissä.



Alareuna uusiks, kahvan kohta uusiks.

juhapih

Nyt kun tuli tuo oven purku selville, niin toinen työn alle.

Lista irti ulkopellistä, ja kauheeta rapaa vastassa... ja olihan siin lommoakin.



JA sitä pakkelia piisas, oli kitattu Ruåttissa aika monta kertaa.



Yläreunassa oli tuommoinen lommo...



Ja alareunassa...



Sitten tässä oli repeämiä...





pittää keksiä jottai...

juhapih

Eilessä päivin irrottelin saranoista tapit, tai sen mitä niistä oli jäljellä. Repsikan ovessa oli saranan tappi katkennut offiajossa. Korin puolen jämä oli niin lujassa, ettei lämpö auttanut, joten rälläkällä lenkki halki...

Osa lähti niin kuin piti, mutta toiset oli umpijumissa.  Samalla kun hakkas niitä irti kävi selville, että saranat olivat revenneet koripellistä. Kaikki samalla tavalla.



Ja kaikesta ryskeestä johtuen ei tappien linjat oikein ollut kohdillaan...

Kuskin puolella haritusta...



Ja repsikan puolella myös...



vararoimalla oikeisiin kohtiin, sain linjat kohdilleen.



Ja sitten repeämät hitsillä kuntoon.


Gary Grand

Nuo onnettoman ohueen pilarin peltiin hitsatut saranat on sielunvihollisen keksintö. :panic:

Ja käytössä vähän kaikilla merkeillä. >:(
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

juhapih

Tässä olis ollut säädettävän saranan (samalla vahvistetun) teko-ohje, mutta katotaan nyt vielä alkuperäisellä versiolla...

https://youtu.be/fcK-cs6z1Ho?t=966

juhapih

Mätärööri tuli otettua ajoon viime viikonloppuna. Ja kun ekan kerran sitä tankkasin, niin muistui mieleen se hankaluus. Tuo aikoinaan tekemäni "race" pensaputkisto ruikki kintuille gasoa... Mutta onneksi ostin vuosien jälkeen uuden korkin.

Piirsin tarkan mittauksen ja mallinnuksen jälkeen eksaktin kohdan lokariin, mihin poraisin reijän. Nyt raskii puhkoa peltejä, kun on tuo varaosaauto liiterissä...



Sisällä oli tuommoinen putki. Ihan omatekemä...



50mm reikä paikkaan ja vanhan korkki pois, että sai putken irti.



Uudesta putkesta tuli tuommoinen jatkettu malli monestakin syystä...



Ja tietysti piti tukkia vanha viritelmä ja ruuvata uusi korkki paikoileen.



Tuosta kun lorottaa, niin ei tule enää kintuille.



Ai niin... sitten kun otan tämän entisöinnin alle, niin tämä kylki vaihtaa paikkaa tuon varaosa-auton kylkipalan kanssa ja saan siis tähän ehjää peltiä. Korkki siirtyy siihen ruåttiautoon ja hitsaan silloin tuon hienon alumiinipaikan  kohdalle siloisen pellin...

juhapih

Tuohon pensa-aukkoon aloin kehittelemään "lukittavaa" korkkia, ettei ala gasot haihtumaan.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 24 huhtikuu, 2021, 16:06Mätärööri tuli otettua ajoon viime viikonloppuna. Ja kun ekan kerran sitä tankkasin, niin muistui mieleen se hankaluus. Tuo aikoinaan tekemäni "race" pensaputkisto ruikki kintuille gasoa... Mutta onneksi ostin vuosien jälkeen uuden korkin.


Piirsin tarkan mittauksen ja mallinnuksen jälkeen eksaktin kohdan lokariin, mihin poraisin reijän. Nyt raskii puhkoa peltejä, kun on tuo varaosaauto liiterissä...



Sisällä oli tuommoinen putki. Ihan omatekemä...



50mm reikä paikkaan ja vanhan korkki pois, että sai putken irti.



Uudesta putkesta tuli tuommoinen jatkettu malli monestakin syystä...



Ja tietysti piti tukkia vanha viritelmä ja ruuvata uusi korkki paikoileen.



Tuosta kun lorottaa, niin ei tule enää kintuille.



Ai niin... sitten kun otan tämän entisöinnin alle, niin tämä kylki vaihtaa paikkaa tuon varaosa-auton kylkipalan kanssa ja saan siis tähän ehjää peltiä. Korkki siirtyy siihen ruåttiautoon ja hitsaan silloin tuon hienon alumiinipaikan  kohdalle siloisen pellin...

Mistä tuo korkki on?
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.

Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

juhapih

Taitaa olla sallenkerista...