Soodapuhallus kokemuksia

Aloittaja 1purehell, 18 kesäkuu, 2020, 15:28

« edellinen - seuraava »

1purehell

Tuli tuossa mieleen, kun yks nuori harrastaja kyseli soodapuhallusmahdollisuuksia omalle 114-sarjan coupe Mersulleen. Suosittelin käyttämään ihan mitä tahansa muuta, kuin soodaa. Ainakin mulla on liikaa huonoja kokemuksia siitä hommasta. On aika paskamaista, jos vaikkapa 6 vuotta maalauksen jälkeen, alkaa maalipinta yhtäkkiä kesimään irti. Mulla on nyt työn alla olevassa pickupissa 2 ovea ja konepelti puhallettu joskus soodalla ja jo etukäteen jännittää, pysyykö niissä maali vai ei.  :-\  Tiedän tuttavapiiristäkin ainakin 5 autoa, joista maali lähti joko vuodessa, tai sitten 5-6 vuotta maalauksesta. Ja on pesty etikalla yms.

Mä puhdistin noi omat osat kaiken varalta moneen kertaan. Eka höyryllä ja liuottimella, sitten pariin kertaan lämpimällä etikkavedellä ja karhunkielellä. Sitten sumutin pintaan Metal Readyn, jonka pesin sitten vielä pois, ennen hiontaa. Siltikin epäillyttää.  ::)
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Kalu

Ei oo kokemusta soodasta, lähinnä juuri noiden kauhutarinoiden takia. Lasimurskaa suosittelisin. Sen lisäks et sillä voi puhaltaa pinnatkin peltiä venyttämättä, niin se poistaa myös ruosteen mitä käsittääkseni sooda ei tee.

Anza

Soodapuhalletusta sellainen kokemus kun ovien sisäpuolet aikaisemmin puhallettu soodalla. Mä hioin ja putsailin siistiksi käsipelillä ja pesin tinnerillä ennen pohjaväriä. Olin huolellinen mielestäni. Silti hetken päästä sieltä kantatun pintapellin välistä alkoi tursuamaan vaaleaa möhnää joka irroitti maalit.

Uskoisin ettei siitä soodasta ole pintapelleissä haittaa, mutta saumakohdissa ja taitoksissa sooda tunkee väleihin, eikä sitä saa millään ilveellä pois. Muuten kuin ajan kans turpoaa pois irrottaen maalit samalla

1320

Mopoikäisenä käytin Tunturin etuhaarukan putket, T-kappaleet ja joitain muita pikkuosia soodapuhalluksessa. Pesin ne pikaisesti etikalla puhalluksen jälkeen ja maalasin sen kummemmin asiaa ajattelematta päälle. Hyvin on kestäneet vajaa kymmenen vuotta.

Mutta koska aika paljon juttuja olen minäkin kuullut näistä soodapuhalluksen jälkeisistä ongelmista, niin voisin kanssa suositella lasimurskaa hieman turvallisempana vaihtoehtona.
Tradition Never Goes Out of Style!

Toyopet

Lasimurskasta semmoinen kysymys, että minkälaista hilettä siitä lasimurskasta tulee puhalluksen jälkeen?
Eli puhaltaisitko omalla pihalla, missä kesällä tallustellaan paljain jaloin?
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 01 tammikuu, 2021, 18:59Lasimurskasta semmoinen kysymys, että minkälaista hilettä siitä lasimurskasta tulee puhalluksen jälkeen?
Eli puhaltaisitko omalla pihalla, missä kesällä tallustellaan paljain jaloin?
Ihan samanlaista se on kuin vaikka hiekkakin. Tuoreenakin, siis suoraan säkistä se on ihan hiekan oloista, et ei ne mitää sirpaleita ole...
edit. tarkistin vielä, et toi millä mun auto puhallettiin ja mitä meillä on tallilla puhalluskaapissakin, niin raekoko 0.2-0.5mm, et sellast hienoa se on, niinkuin muukin tuon koon puhallustavara.