Puukunkoisen korin kyllästys

Aloittaja LPR, 05 lokakuu, 2023, 03:53

« edellinen - seuraava »

LPR

Taas näitä kysymyksiä, mihin ei
oikein yhtä oikeaa vastausta ole...

Tuossa vanhassa MG:ssa on puukehikkoon tehty kori. Eli puusta on veistetty raamit ja pelti on nupinauloilla kiinnitetty siihen. Puuosat on pääpiirteittäin piilossa, eikä näkyvissä, kuten woodie wagoneissa. Alustassa kuitenkin, vaikkapa "helmakoteloissa", on puu näkyvillä. Se on käsittelemätöntä ellei muinoin jollain öljyllä ole öljytty. Toki maaliroiskeita on ja jotain vuosikymmenien aikana roiskuneita öljyjäämiä, ym., mutta ei kovin merkittävästi. Lahoa ei näy.

Pitäiskö niille tehdä jotain? Ajattelin, että jos tervaisi ne. Peltien välin sitä ei saa, mutta ne alustassa näkyvät osat. Sateella ei ole tarkoitus ajaa, mutta joskus sade voi yllättää. Vai onko parempi olla käsittelemättä, että pääsee hyvin kuivumaan tallissa sen minkä kastuu? Mitään kalvoa tekevää maalia ei pidä laittaa. Jotain puuöljyä tai ihan perinteistä tervaa ajattelin. Toisaalta ovat jo yli 70 vuotta kestäneet noinkin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Kyllä se vastaus löytyy venehommista. Pellavaöljy, pineenitärpätti ja sinkkinaftenaatti. Terva on tuossa aika turhake.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 lokakuu, 2023, 04:26Kyllä se vastaus löytyy venehommista. Pellavaöljy, pineenitärpätti ja sinkkinaftenaatti. Terva on tuossa aika turhake.
Näin minäkin ajattelin. Sieltä on näkyvillä osa alapintaa ja sisäpintaa. Osa puupalkista on peltien peitossa. Eli kokonaan ei pääse kyllästämään. Muuten koria en ole tutkinut, miten paljon puuta näkyy, jos verhoilupaneeleita purkaa.

Kuskin oven saranan kiinnitykselle pitää myös jotain keksiä talven aikana. Ovi roikkuu ja saranan ruuvit on korkanneet puusta eli sarana heiluu eikä kiristäminen onnistu. Verhouksen meinasin purkaa pois ja tutkisi saisko porattua läpireiän ja laitettua satiaiset taakse. Jos ei satiaista saa laitettua, on kaiketi peltiin varovasti kairattava isompi reikä ja sovitettava jonkunlainen kierre insertti puuhun liiman kanssa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 05 lokakuu, 2023, 05:10Näin minäkin ajattelin. Sieltä on näkyvillä osa alapintaa ja sisäpintaa. Osa puupalkista on peltien peitossa. Eli kokonaan ei pääse kyllästämään. Muuten koria en ole tutkinut, miten paljon puuta näkyy, jos verhoilupaneeleita purkaa.

Kuskin oven saranan kiinnitykselle pitää myös jotain keksiä talven aikana. Ovi roikkuu ja saranan ruuvit on korkanneet puusta eli sarana heiluu eikä kiristäminen onnistu. Verhouksen meinasin purkaa pois ja tutkisi saisko porattua läpireiän ja laitettua satiaiset taakse. Jos ei satiaista saa laitettua, on kaiketi peltiin varovasti kairattava isompi reikä ja sovitettava jonkunlainen kierre insertti puuhun liiman kanssa.
Jos noita puuosia tarvii korjailla, niin se pitää tehä ennen uusintakyllästyksiä. Epoksilla saa aika hyvin tehtyä "tulpan" ruuvin kohtaan. Vaatii vaan vähän kikkailua esm. reikäsahalla sopivan koon tekemiseen. Jos ei ole tappiporaa, jolla saa helposti syysuunnaltaan oikeanlaisen tulpan auki porattuun ruuvinkohtaan.
En varmasti oo.

LPR

Noista "helmapalkeista" vielä. Arvaa kiinnostaako alkaa luutimaan pellavaöljylirulla ylöspäin ja olla siellä sateessa auton alla itse.  ;D Mutta tehtävähän se olis.

Ihan ot, pikku knoppitieto puukoreista. Morganin merkittävin uudistus korirakenteessa oli vuonna 1988. Siloin alettiin jollain kyllasteellä kyllästämään korin puuosat ensimmäistä kertaa koko auton historiassa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Appiukon resepti puuveneen vuosittaiseen lahonestoon: Ohut Tärpätti/terva/vernissa -seos jonka voi ruiskuttaa. Ilman vernissaa terva ei sekoitu tärpättiin. Terva ei saa kuulemma tehdä pintaan kalvoa. Ohut litku vois ehkä imeytyä puun ja pellin väliin.

LPR

Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Hupeli

Mä taas ajattelen mitä puulajeja on käytetty. Esim joihinkin laudepuihin parafiiniöljy. Monet taas ei ime juuri mitään ilman pinnan "aukaisua" eli hiontaa tai vastaavaa..
Cuprinol?