6.5 diesel (mekaanisella pumpulla) tyhjäkäynti

Aloittaja caprice307, 14 kesäkuu, 2021, 09:25

« edellinen - seuraava »

caprice307

Mikähän piru tuon tuli  :o 
Jossain vaiheessa vaan alkoi tehä sellasta, että vaihde päällä tyhjäkäyntikierrokset laskee aika alas, kun kone on lämmin.
Pysyy käynnissä, mutta ihan kintaalla varmaan on, että sammuuko vai ei.
Lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Vetää hyvin. Pääsääntöisesti ei savuta, paitsi jos oikein rauhassa ajelee pitkään, niin saattaa harmaata pölläyttää täyskaasulla.
Vaihdoin suodattimen jo, ei vaikutusta.
Caprice 6.5D

Jussi

Noilla oireilla tulee mieleen, ettei vaan olis ollu nopean tyhjäkäynnin ohjauspiiri rikki ja yritetty säätää tyhjäkäyntiä. Ja nyt se on jostain syystä toipunu, eikä olekaan enää solenoidin varassa...
En varmasti oo.

caprice307

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 kesäkuu, 2021, 14:38Noilla oireilla tulee mieleen, ettei vaan olis ollu nopean tyhjäkäynnin ohjauspiiri rikki ja yritetty säätää tyhjäkäyntiä. Ja nyt se on jostain syystä toipunu, eikä olekaan enää solenoidin varassa...

Tällänen juttuhan vois olla mahdollinen. Ainakaan mun aikana tuossa ei oo toiminu se tyhjäkäynnin korotus.
Hissukseen rompsottaa aluksi, kun kylmänä laittaa käyntiin ja pikkuhiljaa nousee tyhjäkäynti normaaliksi.
Caprice 6.5D

Poweri

Omissa on ollut parikin tapausta aivan ostamisen jälkeen että ovat tehneet tota, varsinkin jos en ole ajanut pariin viikkoon niin se alkaa. Manuaalivaihteisissa jopa niin että kone sammuu kun tulee pysähdykseen, joutunu kikkaileen jarrun ja kaasun kanssa samaan aikaan.

Kaikki ovat kuntoutuneet reippaalla voiteluaineiden käytöllä löpössä. Oletan että edelliset omistajat eivät ole käyttäneet yhtikäs mitään.

Nyt on sama vaikka seisoo koko talven, pumputin pelaa aina hienosti heti kun käyntiin lyä.

En tiiä yhtään mikä osanen siellä vittuilee, mutta näin on ollut.

Eli mitä käytät voitelun varmistamiseksi?
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Miten tomaattiautoissa muuten on järjestetty tyhjäkäyntinopeuden vakiointi vaihde päällä/pois?
Omat on kaikki manuaaleja.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

sössö


Poweri

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 kesäkuu, 2021, 16:20täytyykö se jotenki vakioida :o
Ei kai pakko ole, mutta on noissa pruukannu olla joku IAC venttiili tms tyhjäkäynnin kompensoimiseen, siis pensakoneissa.
Rieseleissä governor, mikä tossakin lie.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Mudracer

Ei pumpun sisällä voi mennä jumiin oikein mikään muu kuin ennakonsäätömäntä, kaikki muut osat liikkuu mekaniikan voimalla ympyrää.
X

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 15 kesäkuu, 2021, 21:21Ei pumpun sisällä voi mennä jumiin oikein mikään muu kuin ennakonsäätömäntä, kaikki muut osat liikkuu mekaniikan voimalla ympyrää.
Paljoskos noissa on ennakkoa jollain kierroksilla ja toisaalta tyhjäkäynnillä?

Kuormitus vaikuttaa johonkin suuntaan sekin, kaasuvivussa on se ramppi.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 15 kesäkuu, 2021, 15:36Eli mitä käytät voitelun varmistamiseksi?

No mitäs teikäläinen käyttää? Mä aina välillä laitan Redlinea
All work and no play makes Jack a dull boy.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 17 kesäkuu, 2021, 07:19No mitäs teikäläinen käyttää? Mä aina välillä laitan Redlinea
Mulla oli aikanaan tota Redlinen mömmöä, mutta 2-t-öljyn kanssa pelasi ehkä paremmin.. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

kuutio

Joo varmaan noissa ihan mekaanisissa. Mulla subbessa se saat... Stanadyne missä optista anturia ym "turhaa" sähköhärpäkettä niin mua viisaammat sanonu ettei niihin 2-t ölppää.. tiedä sitten..
All work and no play makes Jack a dull boy.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 17 kesäkuu, 2021, 07:19No mitäs teikäläinen käyttää? Mä aina välillä laitan Redlinea
2t öljyä minäkin, Stanadynen ainetta, Power Servicen ainetta. Eikä välillä vaan aina, joskus on noita kaikkiakin. 2t on semmonen perusta.

Stanadynen ja power servicen aineet on myöskin luonnollisesti sellaisia että eivät suinkaan liuota vettä polttoaineen sekaan, vaan pyrkivät erottamaan veden polttoaineesta. Toi olis hyvä tiedostaa jos ottaa jotain muita merkkejä, useimmat on paskaa.
Jees jees kiva kiva
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 kesäkuu, 2021, 07:25Mulla oli aikanaan tota Redlinen mömmöä, mutta 2-t-öljyn kanssa pelasi ehkä paremmin.. :thinking:
Mulla kokeilussa RL sai molemmista koneista tyhjäkäynnin huonoksi. Kubotan ja Chevyn.
En varmasti oo.