A-Kuuppa

Aloittaja Kalu, 02 tammikuu, 2022, 01:12

« edellinen - seuraava »

Kalu

No koitetaas jos tästä sais sit jotai. Mulla oli tästä aikoinaan jo projekti kertomus H.A.M.B. sivustolla, mutta kun latasin kuvat photobukettiin, niin nehän kaikki sit katosi. Jotain sain nyt pelastettua.


Kaikkihan lähti siitä, kun mä aloin 20v sitten parikymppisenä haaveilemaan matalasta lokarittomasta A-Coupesta bloweri lättiksellä. Noh, tuntu et kaikki rodi tyypit oli joitain vanhoja ylimielisiä kubbeja jotka ei kerro mistään mitään eikä ota sellast nuorta raggaria tosissaan. No epäilin kyllä itekkin, ettei ikinä pystyis rahallisesti sellasta autoa hankkimaan ja rakentamaan.
 Kaikennäkösiä vempeleitä on ollut, mut omin kätösin rakensin '56 ja '39 fordit Kustomiks ja noiden jälkeen tallissa olikin orkkis kuntoinen '31 Ford Tudor. Koska korimalli ei ollut se haaveilemani, niin tein siitä vaan alustaltaan tosi matalan, lokareilla ja leppäjeepin tekniikalla olevan laitoksen.
 Elettiin vuotta 2009 ja kevättä, kun sain tän Tudorin katsastettua ja ajelin sillä kesän väliaikaisella värityksellä, aikomuksena maalata/maalauttaa se kunnolla seuraavana talvena.
No tuona vuonnahan pamahti joku lama päällensä ja olin oikeastaan koko alkuvuoden lomautettuna ja työtilanteen takia sain silloin keväällä kenkääkin, niin syksyn tullen tulin siihen tulokseen ettei mulla ole työttömänä varaa maalata sitä, joten kokeillaan myydä se tuommoisena.

Lokakuussa 2009 laitoin Tudorin nettiautoon yhdellä tosi huonolla kuvalla (joo, ei mulla ikinä oo ollu kunnon kameraa), no sehän meni viikossa kaupaks, ja käteisellä. Sit funtsin, et nyt tai ei koskaan, se haave toteutetaan nyt!



Piinallisen nettiselailun jälkeen californiasta löytyi sopiva aihio josta tein kaupat joulukuussa. Kottero saapui tallin pihaan helmikuussa 2010

You cannot view this attachment.

Mottina siinä oli Pinton 2.3L nelonen

You cannot view this attachment.

Käyntiinhän se piti laittaa ja ihmettelinkin kun ottaa aika hitaasti kierroksia. Motin jatkona oli '39 Fordin loota, A-Fordin fourbangerin vauhtipyörällä mikä oli kampuran päässä aika pitkän jatkoksen päässä. Toi vauhtipyöräpakettihan paino sit aika paljon, tai siis tosi paljon!

You cannot view this attachment.

Kalu

No sehän tuli sitten saman tien paloteltua

You cannot view this attachment.

Orkkis runkohan on oikeastaan ihan suora. Runko tuli boksattua ja tehtyä eteen tulipellin kohdalle 4" Zetaus ja taakse 8" Kicksautus, eli akselinylitys. Keskivaiheille jonkun sortin äksäjäykiste. Joojoo, on se orkkis, kröhöm....
Taka-akseliks fourlinkeillä lutkan 8.2" perä.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Koppaa tuli laskettua rungolle 4", tässä nyt oikeastaan ainut kuva uuesta lattiasta.

You cannot view this attachment.

Kattotolpista 4" siivut pois. Takaikkunan alareunaa laskin 1", ajatuksena ettei se oo ihan postiluukun kokonen ja sekin, et alareuna on pokkaukseen nähen samassa korossa kuin sivu ikkinatkin.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Kalu

Tuon peräpellin uusin, koska orkkis oli jo sen verran mätä kaiken sen pakkelin alla. Samalla jo koitin sovitella takaluukun kantta aukkoon istuvaks.

You cannot view this attachment.


Mulle tullessa tässä takaluukku aukes Rumble seat, eli anopin istuin tyyliin. No minä halusin Trunk mallisen, eli normi peräloosteri tyyliin. Takakontin reunaan joutu tekee tollasen pellin, mikä siinä pitääkin olla, kun luukku aukee peräkonttimallisesti. Harvoja onnistumisen hetkiä, kun se onnistui noinkin hienosti.

You cannot view this attachment.

Niijoo, ja takaluukun kannessa kun oli se kahva tuolla ylhäällä ja nyt jouduin muuttamaan sen tonne alareunaan. Niin eihän se vaatinut muuta kuin rälläkällä pöllytti kitit pois, niin alareuassa oli kahvalle reikä... Lukku ilmeisesti vaihtunut, tai jotai..

Kalu

Sit näköjää kuvista löytyy sarja vaihdekepin teosta. No pahvimalli ja kaveri poltti laserilla. Sitvaa räkäsaumaa ja rälläkkää.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.



Bensatankin teko olikin ihan kivaa. Myönnän et tuolloin tuli oltua vähän huppelissa ja tuli ajatus katkos ja käänsin viimesen mutkan jotenki väärin, et jouduin purkaa ton kanttikoneen, et sai käikäleen pois siitä....

You cannot view this attachment.

Joku tommoi siit tuli ja tonne se sujahti.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Ton tankin hitsaushan sit meni ihan perseilleen. Mä sen vaan heppasin ja annoin kaverin kaverille tig hitsattavaks, että varmasti tulee laakista tiivis. No nii just, saumat hirveemmän näkösiä mitä migillä ois saanu räittyä. Vaalean epoksin kun ruuttasin pintaan, ni silmiin pisti omituinen musta piste saumassa. No reikä! No se täpättyä ja sit aikanaan bensat tankkiin, ni tottakai se vuoti seuraavasta paikasta! Siihen aikaan alko jo olla aika kiire saada auto ajoon ja kyllä muute jännitti putsauksen ja tuuletuksen jälkeen alkaa hitsaa tankkia missä bensat oli jo ollu.. Että tälläsiä niinsanottuja ammatti säiliöhitsareita...

Kalu

Tässä näemmä kaasuvivuston rakentamista. Kaikennäkösii pahvimalleja tuli tehtyä, et sai vipusuhteen kohilleen. Tuon reitetyn mutkaraudan teetätin kaverilla laserilla, jonka pahvimallin kaarevuudet tein ämpärin reunoja käyttäen.

You cannot view this attachment.

Ensin tein toisenlaiset, kuin tälläset, iskarin/lampun jalan. Tähän tuli idea tuosta jo tehdystä vaihdekepistä, jotka vähä imitoi tota I-Beam etuakselia. Laserilla pahvimallin mukaan myös teetin ensin noi. Ihan ei muoto miellytä mun silmää, mut huono malli ja insinöörin huono luovuus, niin olkoo sit tommoset.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Takavaloja mietin ja hain jokusen tovin, ettei ois samallaisii ku muilla. Sit tärppäs ebaysta. Ihan tarkkaan en muista miten meni, mut kaverin nakitin huutamaan. Ekaks hävisin ja sit löyty toiset ja vielä suomalaiselta myyjältä.

Olikos nää nyssit '37 DeSoton tuikut.

You cannot view this attachment.


No sit piti eteenki saada jotkun harvinaisemmat lyhdyt. Päähän tuli Edmund&Jones type20 lyhdyt. '20-'30 tarvike/ökyautojen lamput. Aika saatanan kallita! No sellaset oli pakko saada, joten etsitäämpä. Kaikemmailman lasikuitu huonosti valettuja kopioita aihioita ois ollu. Yks vanha myynti ilmo löyty suomesta, kysyin, on vielä, ei hitoo ei perse kestä. Sit tuli mieleen, suomeen tuli rodi jossa semmoset tuikut oli ja kun auto meni seuraavalle omistajalle niin lamput oli vaihtunu. No eikun hirveetä puhelin numeron metsästystä tän auton tuojalle. No sillähän oli ne jemmassa, eikun kyläilemään. Kaupathan niistä synty.

You cannot view this attachment.

Ovatten kyllä hienoa tuon ajan valua, puolikkaat loksahtaa toisiinsa tosi hienosti. Koska niissä oli aika rajuja kolhuja, mutta kun jo tuossa vaiheessa luotin taitoihini, niin eikun rälläkkä käteen ja hiomaan siloseks ja lopulta kiillotus peiliks. Linssit löytyy ihan uustuottantona. Eipä ny ollunna lähikuvaa kunnostetuista valoista.

Kalu

No eipä tässä mitää ihmeellistä, akkukotelo tonne peräkonttiin.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Sit tos näköjää möllöttää syylärin kuva... Sen tilasin Us-Partsin kautta Griffiniltä ihan mittatilaus hommelina. Koska Zetatun rungon ja Channeloidun korin kanssa syyläri ei voinut olla kovin korkea, koska maski nousis muuten liian ylös ja valmista ei löytynyt niin teettäminen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Ja tilavuuttakin halusin mahdollisiman paljon. Satasia makso, alle tonnin.

You cannot view this attachment.


Eihän mulla mitään kuvia enää oo, mut noista lämpöhommista saarnaisin pari sanaa.
Tuo mun syylärin kenno on 15" korkea ja 16" leveä. Ensin mulla oli siinä 14" flekti koteloituna. Tilojen takia, se kotelohan oli sillei aika matala, miten sen selittäs, flekti aika lähelä syyläriä, ei minkää tötterön päässä... Flekti huus koko ajan, maantielläkin, paikallaan keitti. Ensi reissuilla tapahtumaan jostain syystä flekti jotenki kyrvähti? En muista, mut kuitenki revin hittoon koko ropellin ja kotelon. Yllätys oli suuri kun maantiellä lämmöt laski alle 80 asteen, kun ennen ajossakin oli aika korkeella! Sitten siihen laitoin 16" ropellin, eli se vähän tursuaa alareunasta yli, mut ei se mustassa pistä silmään. Lämpöongelmat loppui siihen. Ilmeisesti paikallaan virtaa just sen verran enemmän et riittää jäähdyttämään ja sit se tärkein, maantieajo. Siitä pääsee ilma virtaamaan ohitte, eikä jarruta sitä ilmasiks ajoviimasta tulevaa vilvotusta.

Kalu

Tämähän ei kiinnosta ketään, joten ohitetaan pikasesti......
Tää moottorin rakennus topikki HAMBissa vituttaa kaikista eniten, hyvän jutun sinne tein, mut kuvat död.

Täs ny jotai. Moottoriaihion mä kans löysin jenkkilästä silloin '09. '51 Ford porattu lohko stroukki akselilla ja T5 lootalla noin pääpiirteittäin. Loota vaikka letukasta olikin, niin sen pulttijako kytkinkoppaan on kuitenkin Fordin, eli '94 ja up. Valmiin kytkinkopan lättis/T5 sais kyl vanhempiin letukan jakosiin, mut ei toho, vai oisko joku sikahintai ollu. No mukana tuli lättiksen trukkikytkinkoppa johon tein välilaipan jolla sain liitettyä T5 lootan lättikseen.
Aika sekavaa sepostusta, olkoon, sitä kuitenka kukaa lue...


Motti

You cannot view this attachment.


Scatin veivit ja Rossin takomukit

You cannot view this attachment.


Scatin mutkarauta. Rällälöin sitä vähän silosemmaks.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Lohkosta tuli kans hiottuu röpelöt ja kaikki terävät pois.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.



Lättäpään porttausta tuli opiskeltua aika paljo. Ei mulla mitää virtaus arvoja oo, mut se et miten syvälle uskaltaa mutkia oikoa.

Tossa jotai pari kuvaa, imu ja pako

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Lättäpiässähän virtauksiin vaikuttaa myöskin palotila. Eli se mite paljo venttiilin ympärillä on tilaa ja siirtymä alue kansi/lohko männälle. Tossa jossain kuvassa näkyyki se lohkon relief alue

Kalu

Mottihan tuli sitte väritettyä flakella. No, ei se ihan putkeem mennyt, hileitä oli enemmän ympäri tallia, kuin itse maalattavassa kohteessa. No on sitä nyt jo harjoteltu, et onnistuu vähän paremmin ja toi mottikin tulee maalattua uuestaan

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Kyllä tää melkosen erektion moottoripäissä aiheuttaa

You cannot view this attachment.


Ensikäynnistys Santalan penkissä

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Tehoja tuli sen mitä haaveilinkin, tosin puolet pienemmällä ahtopaineella.

Nii tosiaan nokka-akselin tilasin tähän Schneidercamssilta sillei, et mullon tän kokoi motti, ahtopainetta laskukaavojen mukaa 0.7bar ja tahon voimoo tän verra. Customi nokka, oliko 270asteinen, 234astetta .050" nostolla. .395"venanosto ja 104LSA. Penkissä ei ahtanu ku 0.4bar, mut tehot saavutettiin.

Kalu

2012 alkukesästä liikenteeseen. Tämmöi siit sitte spreillä ja pensselillä, sekä vähän tikkurilan maaleillakin maalattuna sit tuli

You cannot view this attachment.

Kaikkeen löytyy muttia, mut mut vartilla 13.8/160. Seisova maili 199kmh

Tarkotus oli et lastentaudit korjataan ja sit heti hieno maali ja verhoiu... Joopa joo, motissa oli jo penkissä havaittu öljynpaineen vähyys. Sen selvittämiseen ja korjaukseen ynnä muuhun fiksailuun meni yks talvi. Sit taastuli talvi ja toinenkin, into vaan katos jonnekkin...

Kalu

No 2018 syksyllä sit tuli taas joku innostuspiikki, et vittuperkele, ny toi saatanan romu tehää valmiiks.
 Eiku palasiks koko kottero

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


You cannot view this attachment.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 02 tammikuu, 2022, 01:52Ton tankin hitsaushan sit meni ihan perseilleen. Mä sen vaan heppasin ja annoin kaverin kaverille tig hitsattavaks, että varmasti tulee laakista tiivis. No nii just, saumat hirveemmän näkösiä mitä migillä ois saanu räittyä. Vaalean epoksin kun ruuttasin pintaan, ni silmiin pisti omituinen musta piste saumassa. No reikä! No se täpättyä ja sit aikanaan bensat tankkiin, ni tottakai se vuoti seuraavasta paikasta! Siihen aikaan alko jo olla aika kiire saada auto ajoon ja kyllä muute jännitti putsauksen ja tuuletuksen jälkeen alkaa hitsaa tankkia missä bensat oli jo ollu.. Että tälläsiä niinsanottuja ammatti säiliöhitsareita...
Tää taitaa olla nykyään ihan selviö. Jos yrität saada johkain hommaan osaavan tai ammattilaisen, niin satavarmasti menee aina vituiks. Tää on jo näillä kokeiluilla niin varma asia, että ihan kaikki on opeteltava ite tekeen, jos meinaa hyvän saada.

Paskakaivon tyhjentäjältäkään se homma ei onnistu, koska ei viitti metrin takia hakee 5m jatkoo. Siihen en puuttunu vittuilemalla, vaikka mieli teki.
En varmasti oo.

Kalu

Lasimurskapuhallukseen. 800€ makso

You cannot view this attachment.


Ovien sisällä, sekä takakyljissä on jotain massaa, kaiketi tervaa. En niitä jaksannu ennen puhallusta kaapia pois, koska sieltä alta tulee kuitenkin kiiltävä pelti. No se musta rappinki alko sit kuitenki näyttää niin rumalta et olihan ne kuumailmapuhaltimella ja lastalla sekä viimeseks tinnerillä pyyhittävä pois. No kirkas vuoden 30 ajoneuvon peltihän sieltä paljastui...

You cannot view this attachment.

Joutuhan tuota vähän purkamaan ja pellittämäänkin, et sai kaikki ruosteet pois. Tässä vaiheessa autossa viela katsastus voimassa, ollaan siis '18 loppuvuotta

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.


Tippalistojen välistä näytti ruoste kupruilevan. Eikun porataa pistehitsit poies ja listat irti ja putsataa. No eipä oo korjauksesta muita kuvia.

You cannot view this attachment.


No en tiedä missä tämänkin vaiheen kuvat muka on. Takaluukun sisäpuoli näytti päälleppäin puhallettuna inah hyvältä, mut reistä kuikkiessa ei näyttäny hyvältä. Eikun suolistetan pintapelti ja runko. Jonka jälkeen putsaus ja maalaus ja yhteen hitsailu.

You cannot view this attachment.


Ollaan helmikuussa 2020. Sit vaa epoksit ympäriinsä. sisälle jo ovien sisälle Noxudol äänieriste massa ja valmista pintaa näkymättömiin ja vähän näkyviinkin paikkoihin.

You cannot view this attachment.


You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.

Kalu

Puutahan tämän ikäsissä vekottimissa on jonnii verra. Päädyin olemaan pussihousu ja jätin puurakenteet vielä paikoilleen, siis uusittuna. Lähinnä verhoilun ja ikkunalistojen kiinnityksen takia. Kattopuut ostin valmiina, mut noi ikkunan ympärystät joutu tekee itte. Minä kun en puuta oo ikinä käsitelly, ni pyysin ensin baarituttua tekemään ne. No suuret puheet, pienet teot. Ostin sit saatana puuilosta vannesahan ja paikallisesta puukaupasta hain tammilautaa, sitä materiaalia noi muutkin kaiketi on. Vielä löytyy kaikki sormet ja jonkun näköset kötöstykset tuli ikkunoiden ympärillekkin.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

Kalu

Toukokuu 2020 oltiin tässä vaiheessa, et eiku lekaa patteihin ja pakkelia lommoihin, ei pitäs olla paha homma?

You cannot view this attachment.


No niin se vaan mielenkiinto katos, jossainvaiheessa taas palas ja sit taas katos.
Nyt taas vaihteeks on ilmoilla jonkun näköstä halua saada vihdoinkin tää kottero valmiiks. Maalauksen tulen suorittamaan itse, eli jälki ei päätä huimaa. Verhoilukin pitäisi tehdä. Kovasti kiinnostaisi ite tallikaverin avustuksella tehdä se, mut menee kyllä niin paljon osaamis/ymmärtämis alueen ulkopuolelle, et saas närhä...

palontie

Tää @Kalu :n hoppa on niiiiin upee,mun silmään yksi upeimmista.Hyvä kun toit tämän vaiheita esille.Ja ilmoittele tosiaan mulle kun tulee ajankohtaiseksi vaihtaa hoppa -07 Grand Cherokeehen.
Eniten vituttaa kaikki.