Minarelli P6R

Aloittaja Harri S, 09 tammikuu, 2024, 17:00

« edellinen - seuraava »

samulis

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 17 tammikuu, 2024, 18:54Minkä edun saavuttaa laittamalla mopon runkoon 20 hp / 0,05 litraisen moottorin vs laittaa samaan raamiin muokkaamalla vaikka "tuutin koneen". Siis jos sattuu jäämään kiinni, niin saako kuutioista alennusta?
Orkkis kone istuu suoraan, tuutin kone ei ja vaatii järeetä vahvistelua. Kattoo sitä pohjanmaan Hayabusa pappista tai StuntFreamTeamin 450cc ja 62hp PV:tä.
Kai se tärkein on et "tällasen mä oon aina halunnu".

Teippi-Mikko

Jos tekee sellaseen mopoon mistä on jo kevariverot maksettu niin ei siitäkään tule lisäkuluja.
Toki kyllä tekijän huomioon ottaen tuskin tulee ongelmia esivallan kanssa. Pääasia että tehään myös tämmösiä, itselle täysin uutta tietoo koko moottori

Harri S

Tämä on suht koht harvinainen moottori näillä leveyspiireillä ja muutenkin jo aika vanha, 70-lukuinen museokapistus jonka rakentelu alkaa olla historiaa, uudempien ja tehokkaampien tultua tilalle.

Sain Gary G:ltä postia jossa oli italiankieliset oppaat ja ne tulee varsin hyvään saumaan nyt kun puolet osista on vielä hankkimatta. Kiitos vielä kerran.



Tänään tuli myös Nakkilasta Sepon lähettämä paketti kilpaosaa: eli kaikki laakerit, tiivisteet, Corsa Lunga speciale kilpakampura sekä shimmejä ja muuta pikkutavaraa vaihteistoon.



Naputtelin lohkoihin uudet KOYO neulalaakerit jotka on yksi P6R spesiaalijutuista (muissa on usein pelkät prossipuslat) jotta pääsin mittaamaan akseleiden pituudet lohkoon ja selvittelemään millä shimmeillä saan välykset kohdalleen ja ensiö- ja toisiorattaat tarkasti toistensa kohdalle.



Välitykset on selvitykseni mukaan yhdistelmä cross- ja velocita-välityksistä, kohtuu tasaisin välein joka pn pääasia katupyörässä jotta pääsee ajossa oikein kunnolla pykältämään.
Mukanatulleista otin yhden karkaistun shimmin neulalaakeria päittäiskulumiselta suojaamaan ja miljoonalaatikoidtani yhden kuulalaakerin puolelle kolla sainkin akselit oikeaan mittaan ja hammasrattaat kohdalleen.







Tiedä vaikka huomenna sais soviteltua kaikki vaihteistonosat sekä kampuran paikalleen ja lohkot tiivisteineen kasausvalmiiksi.
Tarvii käydä myös ostamassa lohkon kasausta varten siihen uudet kuusiokolopultit
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Viitisentoista vuotta sitten oli ihan hilkulla etten ostanut P6R:ä Helkama CR:n runkoon.. :P
Italiassa silloin usein pyörivä kaveri lupasi sen kyytiä koti-Suomeenkin, jos päädyn ostamaan.

Jäi vaan sitten ostamatta ja homma kuivui kokoon CR:nkin osalta vähän myöhemmin..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

samulis

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 tammikuu, 2024, 16:54Sain Gary G:ltä postia jossa oli italiankieliset oppaat ja ne tulee varsin hyvään saumaan nyt kun puolet osista on vielä hankkimatta. Kiitos vielä kerran.

Googlen LENS kameralla pystyy kääntämään tekstin suoraan. Lueskelin tolla Japanilaisia autolehtiä.

6PPC

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 24 tammikuu, 2024, 16:54Tämä on suht koht harvinainen moottori näillä leveyspiireillä ja muutenkin jo aika vanha, 70-lukuinen museokapistus jonka rakentelu alkaa olla historiaa, uudempien ja tehokkaampien tultua tilalle.

Sain Gary G:ltä postia jossa oli italiankieliset oppaat ja ne tulee varsin hyvään saumaan nyt kun puolet osista on vielä hankkimatta. Kiitos vielä kerran.



Tänään tuli myös Nakkilasta Sepon lähettämä paketti kilpaosaa: eli kaikki laakerit, tiivisteet, Corsa Lunga speciale kilpakampura sekä shimmejä ja muuta pikkutavaraa vaihteistoon.



Naputtelin lohkoihin uudet KOYO neulalaakerit jotka on yksi P6R spesiaalijutuista (muissa on usein pelkät prossipuslat) jotta pääsin mittaamaan akseleiden pituudet lohkoon ja selvittelemään millä shimmeillä saan välykset kohdalleen ja ensiö- ja toisiorattaat tarkasti toistensa kohdalle.



Välitykset on selvitykseni mukaan yhdistelmä cross- ja velocita-välityksistä, kohtuu tasaisin välein joka pn pääasia katupyörässä jotta pääsee ajossa oikein kunnolla pykältämään.
Mukanatulleista otin yhden karkaistun shimmin neulalaakeria päittäiskulumiselta suojaamaan ja miljoonalaatikoidtani yhden kuulalaakerin puolelle kolla sainkin akselit oikeaan mittaan ja hammasrattaat kohdalleen.







Tiedä vaikka huomenna sais soviteltua kaikki vaihteistonosat sekä kampuran paikalleen ja lohkot tiivisteineen kasausvalmiiksi.
Tarvii käydä myös ostamassa lohkon kasausta varten siihen uudet kuusiokolopultit


Toivottavasti näen väärin, eikä tuolla neulalaakerin pesässä ole halkeama

Harri S

Se on työpöydänkansi, siellä reiässä.
Ympärillä on italialaista valuoksennusta
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: 6PPC - 25 tammikuu, 2024, 06:05Toivottavasti näen väärin, eikä tuolla neulalaakerin pesässä ole halkeama
Eikä tuossa neulalaakerin koyo y-kohdasta vahviketta pitkin kuulalaakerin pesään.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 25 tammikuu, 2024, 11:00Eikä tuossa neulalaakerin koyo y-kohdasta vahviketta pitkin kuulalaakerin pesään.
Se on muotin särö..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Juurikin niin. Valuoksennusta.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Pulttikaupasta hain pultteja ja koska millilleen oikeanmittaisia ei ollu piti 7/13:sta lyhentää oikeaan mittaan. Lohkon kierteet putsasin vanhoista liimoista vanhalla kierretapilla.
Kampiakseliin laitoin prässillä uudet laakerit samoin vaihdeakseleihin.
Messinkimutteri limppujen välissä tukee akselia prässäyksen ja kampuran lohkoon asennuksen ajan, vaikkei nuo niin tiukkoja akselille olleetkaan, kun ovat petilaakereiksi alunperinkin mitoitetut.
Kytkinpuolen stefan ulkopuolelle tulee vielä kolmas petilaakeri ja siellä on kolme seegerirengasta pitämässä stefaa ja laakereita paikallaan. Sekin on P6 erikoisuus jolla tuetaan kahden lisävaihteen vaihteistoon vaatiman lisätilan vuoksi vastaavasti pidempää kytkinpuolen akselia.
Sen kolmannen petilaakerin laitan paikalleen vasta kun kasaaminen on edistynyt siihen vaiheeseen että lohkoja ei tarvitse enää avata ja keskitiiviste liimattu kiinni.





Sitten laittelin stefat lohkoon ja rasvasin kaikki laakerit ja stefat vaseliinilla.
Seegerirenkaan sovitin siten että petilaakerille tuleva voitelukanava tulee katkoksen kohdalle eikä kurista voitelua. Kokeilin kasata vaihteistoa ensiksi magneeton puolelta alkaen mutta aika pian selvisi että helpompi se on sinne kytkinpuolelle kasata ja ruuvasinkin lohkot tiivisteen kera paikalleen jotta pääsin testaamaan vaihteiden toimivuuden.
Ja toimihan ne.







Nyt pitää vielä kerätä rahaa virityssylinteriä varten jolloin selviää mahdollinen lopullinen lohkon lisäavarrustarve, kun noiden sylinterien helmojen ulkomittoja on aika huonosti tiedossa, ja joka tapauksessa nuo pitää sovittaa keskenään jo ihan kampikammion virtauksienkin vuoksi.
Mutta kalliin virityssylinterin huutelukanavia en lähtökohtaisesti ala alhaalta viilaamaan kun ei tällä kuuhun oo tarkoitus lentää muutenkaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Skootterin runko (Tubone) saapui eilen ja myyjän kutale oli napannu siitä bensatankin korkin itelleen ennen lähettämistä ja annoin sille kotvasen aikaa kertoa miten asiassa edetään.
Kyseessä on alumiininen fliptop korkki joka on muutenkin vaikea löytää tällaisen 70-lukuiseen runkoon kun täyttöaukon mitta on tässä omanlaisensa. Harmitus oli kohtuu suuri kun nimenomaan korostin että tuossa pitää tulla joka ikinen osa mukana mitä myyntikuvassa oli paikallaan. Jos muu ei sitten auta niin pyydän Paypalin kautta fyrkat takas. Dokumentit toki löytyy kauppa-aktin alusta loppuun asti valokuvineen.



Tänään sitten veetutuksen laannuttua aloin palastelemaan runkoa ja onneksi alumiininen jarrupoljin vipuineen sekä jalkatappien rungot sentään olivat mukana.
Takahaarukan pultti oli ihan helkkarin lujassa kiinni kun tuo lie maannut jossakin metsässä vuosikymmiä ruosteesta ja naavasta päätellen. Siksi se haarukka varmaan rulikin rungon mukana, kun yleensä näistä on otettu haarukat visusti talteen ennen myyntiä.



Kun sain pultin lopulta pyörimään niin renkutin sitä puolisen tuntia hylsyn ja räikän avulla irroitusöljyn kera ja sitten siirsin sen pieneen prässiin. Tuommonen purettava halpisprässi on kätevä kun sen voi purkaa ja kasata eri asentoon ja niin tein tässäkin tapauksessa, haarukkaa tosin pitä hieman vääntää että sain rungon sopimaan prässin sisälle.
Hakkaamalla pultti olis vaan levinny entistä tiukempaan reikäänsä. Prässillä pultti irtosi kohtuu pientä väkivaltaa käyttäen, poistin rungosta haarukan puslat ja kaiken mitä irti lähti ja nyt runko ja haarukka ovat enää putsaamista vaille.





Tankki oli ikivanhaa bensa ja öljysotkua täynnä joten haju on ihan hirveä mutta ruostetta siellä ei onneksi ollut. Liemi oli puuttuvan tankinkorkin takia levinnyt tehokkaasti koko rungon muovikääreeseen postituksen aikana. Onneksi muovikäärettä oli monta kerrosta niin postitus ei aiheutanut lisälaskua ja bensahanakin oli jopa tallella.
Kaadoin tankkiin polttoöljyä ja vanhaa metanolia, josko ne sais liotettua töhnät irti, toivottavasti ainakin haju laimenee.



Jatketaas tähän samaan viestiin kun tuli tuo bensahana purettua ja korjattua.
Mieluiten sitä laittaa tämmösen vanhan metallisen hanan kuin uuden kiinalaisen muovihanan kun tämä oli purettavissa, ja muoviahan tuossa ei ole kuin vipuvarren mustassa kuoressa.
Se ei ollut onneksi pilalle syöpynyt ja poranterällä kaivoin umpeenkivettyneet kanavat auki sekä leikkelin tiivistematskusta uuden tasotiivisteen. Kuoren putsasin teräharjalla ja kääntöventtiilin tasopinnan hienolla vesihiomaapaperilla.
Kierre on M10x1 joten kierrepakalla sai senkin helpoiten puhtaaksi.









Saattaa olla että en laita tuohon varatankkipilliä ollenkaan kun se on aika ohut ja saattaa rajoittaa bensansaantia.
Jostakin täältä PK seudulta olis kyllä hyvä löytää hiekkapuhaltaja jotta tuon sais kunnolla putsattua. Tattarisuon puhaltaja hinnoitteli itsensä ulos mun budjetista.
Päätoiminen harrastaja

Harri S



Etuna tässä LEM mopossa on muihin vastaaviin runkoihin verrattuna moottorin alapuolelle tuleva kehtoputki joka tulee moottorin etukiinnikkeeseen ja siihen tulee kiinni myös jalkatapit. Rakenne tukevoittaa moottorin kiinnitystä mikä on suotavaa varsinkin jos tehot on tarkoitus kymmenkertaistaa alkuperäiseen 1,5 hevosvoimaan nähden.
Pääosin näissä on ollut Morinin moottorit mutta kaikenlaista mm. vaakasylinteristäkin on ollut saatavilla.

Tänään otin sateiden tauottua rungon käsittelyyn.
Hyvin oli yön aikana öljyliisterit lionneet ja kippasin tankista ruskeat rasvamönjät pois ja poistin rungosta kaikki maalit ja ruosteet budjettityyliin sopien, eli käsipelillä. Tuossa oli lopulta aika paljon kaikenlaista koloa, hitsisaumaa ja sopukkaa mutta aika helposti se lopulta putsaantui.







Rasvanpoistopesun jälkeen ruuttasin runkoon useamman kerroksen puolihimmeää mustaa maalia ettei ota heti ruostetta itseensä.

Päätoiminen harrastaja

palontie

Onko myyjä vastannut korkkiepisodiin?
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Tänään aamulla vastasi. Se oli oikeesti rikkonu sen runkoa pakatessa kun oli muovirengaskiinnitteinen, eikä kannata resuja lähetellä kun uusia vastaavia korkkeja löysin eilen myynnistä 18€:lla. Kun tuo oli muutenkin vain 50€ runko, ja joutu Italiasta pakkaamaan ja lähettämään, niin en ala siltä lähes puolikkaan rungon hintaa kinuamaan. Koitetaan mennä kohtuudella täälläkin päässä.
Päätoiminen harrastaja