'60 Chevrolet Impala HT

Aloittaja 1320, 12 maaliskuu, 2020, 12:47

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 01 kesäkuu, 2020, 18:15Vikat kuvat otin oikein kameralla, niissä toi motin väri on paljon lähempänä todellisuutta...
Jos ne on oikeemmat väriltään, niin sehän on väärä väri. Ei Chevyn koneet punasia kuulu olla.
En varmasti oo.

1320

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 kesäkuu, 2020, 02:21Jos ne on oikeemmat väriltään, niin sehän on väärä väri. Ei Chevyn koneet punasia kuulu olla.

Joo, motti on tosiaan kirkkaanpunainen orkkissävyisen oranssin sijaan. Tää on ihan tietoinen valinta, kun tämä ei museopeli ole, eikä tule olemaankaan. Hyllyssä olis ollut itse sävytettyä Chevy Engine Orangeakin purkillinen, joka itseasiassa sattui hyvinkin lähelle oikeaa värisävyä, et halutessaan motin olisi voinut maalata silläkin. Tuo sävytettiin kilpurin koneeseen silloin kun se rakennettiin ekan kerran.

Faija on tän motin maalannut tällä samalla kirkkaanpunaisella vuonna 1990, niin ajattelin et jatketaan samaa rataa ja maalataan se edelleen punaiseksi. Jos saan joskus oman haaveen toteutettua, eli 409 + 4 Speed tän auton nokalle, niin sitten entisöin tän Matching Numbers tekniikan pilkuntarkasti ja laitan moottoripukkiin odottelemaan. 8)
Tradition Never Goes Out of Style!

Kalu

Oliko ne ekat v8:sit punasia? Vai näänkö mä muutevvaa punasta tuommosen motin nähdessäni, esim fordin nokalla...

rb

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 17 maaliskuu, 2020, 12:35

Alkuperäinen pelti oli siis päässyt huonoon kuntoon. Sen oli Texasin mies korjannut lyömällä vanhan pellin kuopalle ja popniittaamalla päälle suoran pellin. Kyljen muoto oli haettu lapiollisella kittiä, parhaimmillaan sitä olikin sentin paksuinen kerros.
Joo!!......... Samaa ongelmaa naisen letukassa.

Oikea puoli vielä menee,  mutta vasempaan takasiipeen on kittiä mätetty oikein urakalla.

Täytyy talveks saada se johonkin,  kun itse en uskalla alkaa sitä koko kylkipalaa vaihtamaan.

1320

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 03 kesäkuu, 2020, 11:45Oliko ne ekat v8:sit punasia? Vai näänkö mä muutevvaa punasta tuommosen motin nähdessäni, esim fordin nokalla...

Mun tietääkseni ne ekatkin taisi olla oransseja, eli taitaa olla niin että sä näet vaan punaista jos joku on parantanut muun merkkistä ajoneuvoa Letukan motilla. :rotfl:

Lainaus käyttäjältä: rb - 03 kesäkuu, 2020, 12:30Joo!!......... Samaa ongelmaa naisen letukassa.

Oikea puoli vielä menee,  mutta vasempaan takasiipeen on kittiä mätetty oikein urakalla.

Täytyy talveks saada se johonkin,  kun itse en uskalla alkaa sitä koko kylkipalaa vaihtamaan.

Tässä tarttis kyllä korjata oikeakin puoli, ja vasemmallekin pitäis vaihtaa vielä se kaaren takaosa. Et siinä on vielä tuleville talville korjattavaa. Sitten kun noi on joskus tehty, niin voisi maalata koko auton uusiksi, kun tämänhetkinen maali ei enää ole ihan siisteimmästä päästä.

Ei tuon kyljen vaihtaminen niin hankala operaatio ollut, kun 18 vuotias 1320kin selvisi siitä ihan kiitettävästi. Toki aika tarkkana siinä saa olla ettei joku kohta mene pieleen...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Vähän on ollut muita kiireitä niin ei ole hirveästi ehtinyt rakentelemaan. Jos nyt saisi tän nippuun niin pääsisi sit ajelemaankin... ;)

Pakosarjathan tähän ostettiin jokunen vuosi sitten. Kun vanhat putket oli niin mädät, että ne tarvi kuitenkin uusia, päätettiin hankkia Hedman Heddersin peltisarjat sitten samalla. Ne tuli aika edukkaasti US Partsin kautta. Pahvilaatikko oli järjettömän kokoinen, sinne olis mennyt toinenkin satsi pakosarjoja, etenkin kun nämä ei kovin pitkät sarjat edes ole.



Pinnoitus oli sitten seuraavana operaationa, ja tietysti hopeaa väriä piti saada noihin. Pinnoituksen tekijäksi valikoitui Ceramet Oy Viitasaarelta, kun heistä olin kuullut paljon positiivisia kommentteja. Sarjat pinnoitettiin molemmilta puolilta ja lopputulokseen voi olla tosi tyytyväinen.




Yksi osa joka onnistui erittäin hankalaksi löytää, oli imusarjaan tuleva Oil Filler Tube / Breather Tube. US Partsilla oli kyseinen osa loppu ja South West Trade yritti sitä pariin kertaan mulle toimittaa siinä kuitenkaan onnistumatta. Koitin etsiä kaikki muutkin osaputiikit kotimaasta mitkä mulle tuli mieleen, mutta mistään ei näyttänyt saavan kyseistä osaa. Jenkeistä toki olisi voinut tilata, mutta kaikki firmat mitä katsoin, tarjosi joko eioota, tosi pitkää toimitusaikaa tai järjettömiä postikuluja (Summitilla osa $10, postit $60...). Lopulta tämän foorumin kautta löytyi käytetty putki, joten sunnuntaina ajelin Lahteen hakureissulle. Kiitokset vielä nimimerkille Kalu.

Vanhat maalit pois ja vähän tuoretta maalia tilalle:

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Jottei tämä olis ihan liian helppoa, niin pitää välillä ottaa pari askelta taaksepäinkin. ;)

Tuossa joku päivä tuli mieleen, että prkl, mähän unohdin asentaa imusarjan alle Road Draft Tuben "Bafflen" (mikähän toikin on Suomeksi...). Ilman sitä tuo ei kuulemma toimi, vaan alkaa imeä öljyä kampikammiosta koneen käydessä. No eihän siinä auttanut kun tänään illalla/yöllä ottaa imusarja irti ja rapsutella tiivisteliimat pois.



Tuon näköisestä palikasta on siis kyse:



Asennuksen jälkeen uusiin tiivisteisiin ei ollut paketissa kuin yksi lämpökanavan blokkaukseen tarkoitettu peitelevy. Dyykkasin roskiksesta toisen vanhan tiivisteen, ja otin tämän metallisen peitelevyn siitä. Pikku entrauksen jälkeen sen sai asennettua uuteen tiivisteeseen ja sitten vaan uutta liimaa ja tiivistettä kehiin ja imusarja paikalleen.



Jonkin verran sai taas tehdä remonttia ja ulkoisesti ollaan täsmälleen samassa pisteessä kuin aikaisemmin...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Kaasariksi valikoitui Rochester Quadrajet. Joku saattaa ihmetellä kaasarivalintaa, mutta Quadrajet on oikein säädettynä hyvä kaasari ja sen sielunelämä on jotenkuten tullut tutuksi. Lisäksi tämä sattui löytymään jo valmiiksi hyllystä, tämä on siis kilpurin vanha kaasari...



Bensalinjan lähtö osoittautui kuitenkin ongelmalliseksi, kun kaasariin sopivaa liitintä ei löytynyt mistään. Kierre taitaa olla kokoa 1", eikä sen kokoisia liittimiä näyttänyt puissa kasvavan... Lopulta Loimaalla US Centerin rompetorilla/loppuunmyynnissä tärppäsi, kun bongasin hyllystä likaisen sähkö-Rochesterin, jossa oli tarvitsemani liitin. Kaasari ei ollut kallis, niin ostin pois ja sain siitä tuon liittimen joka on kuvassa kaasarin edessä...



No nyt oli sopiva liitin kaasariin, mutta bensaputken liittimen ja tämän kaasarin liittimen väliin piti löytää vielä adapteri jostain. Tämäkään ei ollut ihan helpoimmasta päästä löytää, mutta Nippeli-Tepolta sellainen löytyi ja tilasinkin samalla pari kappaletta noita varastoon. Samasta osoitteesta löytyi myös kuparista bensaputkea.



Ja miksi halusin bensaputken pumpulta kaasarille, kun letku olisi tietysti ollut sata kertaa helpompi ratkaisu? No, halusin tuon lasikuvulla olevan bensasuodattimen laittaa tuohon välille. Kyseinen suodatin on pyörinyt Impalan osalaatikossa 30 vuotta, ja nyt se vihdoin pääsee käyttöön. Kuvassa pitäisi olla aikalailla kaikki bensaputken tarvikkeet...




Bensapumppu piti myös putsailla. Aika törkyinen se oli:



Putsailin sen huolellisesti ja kiillotin hyvin pikaisesti rätillä ja Mothersilla. Koneella tuon olisi saanut tietysti kunnolla kiiltämään, mutta ei tämä mikään näyttelyauto ole - tämä riittää mulle...



Ja samalla laitoin bensapumpun ja öljyputken molemmat paikalleen, niin irto-osat väheni taas parilla.

Tradition Never Goes Out of Style!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 10 heinäkuu, 2020, 01:46Kaasariksi valikoitui Rochester Quadrajet. Joku saattaa ihmetellä kaasarivalintaa, mutta Quadrajet on oikein säädettynä hyvä kaasari
Paras. Ei vain hyvä.
En varmasti oo.

1320

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 heinäkuu, 2020, 01:57Paras. Ei vain hyvä.

Jep, Quadrajetissä on ominaisuudet kyllä aikalailla kohdallaan. 8) 

Toimii myös hyvin kilpurin koneen päällä, toki pakko on toimiakin kun Stockerin kaasaria ei saa vaihtaa muuhun kuin mitä on tehtaalta saanut...


Jos joku tarvitsee halpaa sähkö-Rochesteria, niin täältä löytyy. Bensalinjan liitin puuttuu, mut muuten vaikuttaa täydelliseltä.
Tradition Never Goes Out of Style!

jariha

oisit multa kysyny rokkesterin osia :o  ei ois loimaalle asti tarvinnu mennä ;D  taitaa sähkörokkareita olla 3 toimivaa hyllyssä ja yks varaosamalli ;)
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle

1320

Lainaus käyttäjältä: jariha - 10 heinäkuu, 2020, 07:01oisit multa kysyny rokkesterin osia :o  ei ois loimaalle asti tarvinnu mennä ;D  taitaa sähkörokkareita olla 3 toimivaa hyllyssä ja yks varaosamalli ;)

Olishan toi pitänyt arvata, että sulla saattaisi olla noita jäänyt pari hyllyyn. ;D  Onneksi mentiin tuolla mun vähäruokaisella pitkäkatolla Loimaalla käymään niin bensakulutkin jäi hieman alle satasen.  ;)
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Muiden kiireiden vuoksi Impala on odotellut hetken vuoroaan tallissa, mutta nyt pääsee taas vihdoin hommat jatkumaan, että saa auton kesäksi ajoon. Konehuone oli melkoisen likainen, joten nyt kun moottori on puhdas niin täytyyhän konehuonekin entrata. Melkoinen putsaaminen oli, mutta lopulta pääsin maalaamaan tulipellin punaisella Miranolilla ja muut kohdat mustalla Miranolilla. Muutamia pikku maalailuja tuonne täytyy vielä tehdä, mutta kohta saa nostaa koneen paikalleen.

Lähtökohta:


Putsattuna ja maalattuna:


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Ilmanputsari aiheutti hetken aikaa harmaita hiuksia. Halusin nimenomaan käyttää alkuperäistä putsaria enkä laittaa mitään aftermarket mallia, vaikka sen kanssa olisi toki päässyt sata kertaa helpommalla. Ongelma oli, että mistään ei löytynyt ilmanputsarin pohjaa, joka sopisi sekä Quadrajettiin ja tuohon orkkis putsarikoteloon. No nyt varmaan joku kohta linkittää sellaisen jostain, mut eipä sille enää ole tarvetta...

Alkuperäisissä nelikurkkuisissa versioissakin on käytetty Rochesterin Four Jet kaasaria, ja se on erilainen kuin Quadrajet, eli orkkis nelireikäisen putsarikaan ei sopinut.

Joten Edelbrockin kromiputsarin pohja pääsi hyötykäyttöön. Sen keskiosa joka sopii kaasariin, piti siis yhdistää orkkisputsarin pohjaan, ja leikkelyn uhriksi päätyi sitten toi orkkis 2-kurkkuisen kaasarin putsarinpohja.



Pienen sovittelun jälkeen sain nämä sopimaan sen verran hyvin toisiinsa, että hitsikone pääsi tositoimiin ja nyt putsari sopii paikalleen niin kuin halusin. Seuraavaksi se tarttee vaan maalata.


Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Irto-osien maalailua ja muuta pikkujuttuja on tullut tehtyä aika paljon. Aikaavievää ja sinänsä aika näkymätöntä puuhastelua, mutta lopputulos toivottavasti sit palkitsee.

Venakopat ja putsarin hioin mataksi ja molemmat sai uutta maalia niskaan. Nämä tuli suihkittua vaan kilikalilla, ekaks pohjamaali ja sitten pintaväri. Venakopat on jo kuvassa lakattuna, putsari vaatii vielä lakkakerroksen. Venttiilikoppia sai oikoa jonkin verran ennen maalausta, mutta nyt ei pitäisi vuotaa ainakaan niin paljoa kuin ennen...





Bensalinjan teko pumpulta filtterille vaati pari harjoituskappaletta. Tämäkin yksilö voisi olla parempi, tuo yläpäässä oleva kieppi olisi saanut jäädä vähän lyhkäisemmäksi, mutta toisaalta putkentaivutin ja putken päädyn kartiotyökalu aiheuttaa omat haasteensa noiden ekojen mutkien osalta, eli tällä mennään. Kun putket oli taivuteltu ja päät tehty, hinkkasin putket kevyesti teräsvilalla ja perään Mothersin kiillotustahnaa.




Öljytikku on ollut aina huonosti kiinni ja öljytikun putkella ollut taipumuksena irrota herkästi lohkon reijästä. Lohkon reikä olikin varmaan vähän kulunut, sisähalkaisija oli 1,5mm suurempi kuin öljytikun putken ulkohalkaisija. Ratkaisuksi 0,7mm messinkilevystä syntyi tuollainen holkki väliin. Nyt sai naputella öljytikun putken lohkoon paikalleen, ja vaikuttaisi siltä ettei se ihan itsestään lähde irti.


Tradition Never Goes Out of Style!