Nokan hiotuttaminen

Aloittaja Camino79, 16 kesäkuu, 2020, 20:52

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 kesäkuu, 2020, 09:36Joku roti silti pitäis olla koneistuksen hinnoillakin. Viis vuotta sitten paikalliselta kysyin v6 kansien hionta + mahd muutama ohjuri. 500-800€ heitti hinta-arvioksi kun tosiaan usasta sai valmiiksi kasatut uudet 500€.




En oikeen ymmärrä mikä siinä työssä maksaa. Ammattimies tekee sen rutiinilla helposti, suurin osa koneistamoista on jo kauan olleet alalla ja varmasti työkalut/koneet maksettu takaisin jo moottorikoneistuksen kultavuosina.





Kun ei nuo tarvikekannetkaan ihan ilmaisia ole ja varsinkin tuoreempiin euroautoihinkin saattaa tonnin maksaa helposti. Ei silti kaikkia koneistamoja kiinnosta kustannustehokkuus. Tottakai asiakas ostaa samaan hintaan uuden missä monesti vielä tosiaan venttiilit ym nokkakin ja valmiiksi kasattu.



Monessa paikassa kun kannen purku/kasauskin maksaa älyttömästi. Minäkin tumpelo ilman ammattivehkeitä ruuvipuristimella ym kasaan ja puran kannen suht vikkelään.
v6 on jo induktiokarkaistut seetit mikä on ihanälyttömän kovaa, voi olla älyttömän ongelmallinen ja syö työkaluja älyttömästi. Eri asia kairata johonki euro ford paskaan. Mulla oldsissa yhtä pakoseetiä kairasin varmaan päälle tunnin kun ei vaan uponnu terä vaan rupes pomppimaan ja tekemään kaikkea hullua. Sen lisäksi sen kannen kiinnittäminen koneeseen, terien hakeminen, venttiilien mittailu ja terän kohdistus, ohjausholkin asennus, pitävyyden mittailu, vian ettiminen jollei pidä tms. vie älyttömästi aikaa vaikka rutiinilla meniskin.

Se on myös nää eläke sun muut maksut. Minäki laskin että mun työpanoksesta menee pikkupoikien veroprossalla joku 30% valtiolle siitä mitä työnantaja maksaa mun työstäni.

Ei se aina ole ahneuttakaan vaikka iha pöljiä hintoja välillä onkin.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 heinäkuu, 2020, 14:06v6 on jo induktiokarkaistut seetit mikä on ihanälyttömän kovaa, voi olla älyttömän ongelmallinen ja syö työkaluja älyttömästi. Eri asia kairata johonki euro ford paskaan.

Se on myös nää eläke sun muut maksut. Minäki laskin että mun työpanoksesta menee pikkupoikien veroprossalla joku 30% valtiolle siitä mitä työnantaja maksaa mun työstäni.

Ei se aina ole ahneuttakaan vaikka iha pöljiä hintoja välillä onkin.
mistä v6 koneesta nyt puhuit induktiokarkaistujen seetien suhteen?
Sinä vain

sössö

Aattelin jotain jenkki v6.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 heinäkuu, 2020, 14:13Aattelin jotain jenkki v6.
no sitten oltiin  samalla asialla. Koska ne tuli noihin? Eurovehkeissäkö jotain tinaa seetit?
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 17 kesäkuu, 2020, 11:20jos niitä hintoja ei saa kannattavaksi tai ahneuksissaan kiskotaan niin ei siinä paljon vaihtoehtoja jää.


Kyllä mä ymmärtäisin jos uusia kansia sais ihan ykkös satasilla, että nyt ei käsityöammatilla tähän pystytä mutta jos se 15-20€ tunnissa tienaava moottorikoneistaja 30-40v vanhassa koneistamossa missä kalut maksettu, hiplii jotain vanhaa valukantta useiden satasten arvosta ilman, että tehdään mitään porttauksia ym niin jossain on mätää.



Väitän nimittäin, että ammattimies tekee kunnon vehkeillä parissa tunnissa kannelle vaikka mitä, ihan en uskalla sanoa yhdessä tunnissa. Kun nyt puhutaan perustöistä eikä mistään haljenneesta tai sellaisesta mistä pitäis kaivella +100hv lisää.
väitä vaan, mutta 2 tuntia on aika lyhyt aika jos siinä ajassa täytyy kiinnittää kansi, porata k linerille reikä, prässätä k lineri sinne, ajaa sitä kuulatankoa läpi k lineristä, leikata isoimmat pois ja vetää loput sillä porahärvelillä. Tämä kaikki x6, sen jälkeen terottaa terän miraan, ettii keskitystapin mikä toimii, mittaa venttiilistä tiivistyspinnan kohdan, kohdistaa terän tämän mitan mukaan. Tän jälkeen, keskittää miran ja alkaa kairaamaan ja tarkastaa tiivistyspinnan kohdan venttiilistä ja tekee lisäsäätöjä jos menee persiilleen x6. Sitte testaa venttiilin tiiveyden imumittarilla ja ettii mistä vuotaa jos lukema on outo, lutraa öljyä sinnetänne ja siivoo ne x6.

Ja kaikki vielä kertaa kaksi jos sulla on kaksi kantta siinä v6 koneessas. Jollei vena pidä niin taas uusi keskitys koneella ja kairaamaan. Mahdollisesti vielä välillä pitää terottaa miran terä jos sulla on joku ongelma kansi, john deere tms. superseeti.

Vielä lisää tulee jos tarttee kompensoida hydynostajia jos seeti on ihan rikki ja pitää koneistaa paljon eli mitata paljonko vena uppoo kanteen ja hioda venan päästä saman verran pois.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 05 heinäkuu, 2020, 14:22no sitten oltiin  samalla asialla. Koska ne tuli noihin? Eurovehkeissäkö jotain tinaa seetit?
joskus 70- luvulla. Ne on induktiokarkastuja missä ei ole erillistä seetirengasta valuraudassa.

Mun kokemusten mukaan eurovehje kovilla seeteillä on mukava koneistettava vrt. jenkkikansi ja paljon tasalaatusempaa. Kaasuseetit kai on kovemmat mitä nää lyijyttömät seetit (en ole ikinä koneistan sellasia) mutta mulle seetikauppias sano että jos on induktiokarkastut ei tartte erillisiä kaasuseetejä.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 heinäkuu, 2020, 14:25väitä vaan, mutta 2 tuntia on aika lyhyt aika jos siinä ajassa täytyy kiinnittää kansi, porata k linerille reikä, prässätä k lineri sinne, ajaa sitä kuulatankoa läpi k lineristä, leikata isoimmat pois ja vetää loput sillä porahärvelillä. Tämä kaikki x6, sen jälkeen terottaa terän miraan, ettii keskitystapin mikä toimii, mittaa venttiilistä tiivistyspinnan kohdan, kohdistaa terän tämän mitan mukaan. Tän jälkeen, keskittää miran ja alkaa kairaamaan ja tarkastaa tiivistyspinnan kohdan venttiilistä ja tekee lisäsäätöjä jos menee persiilleen x6. Sitte testaa venttiilin tiiveyden imumittarilla ja ettii mistä vuotaa jos lukema on outo, lutraa öljyä sinnetänne ja siivoo ne x6.

Ja kaikki vielä kertaa kaksi jos sulla on kaksi kantta siinä v6 koneessas. Jollei vena pidä niin taas uusi keskitys koneella ja kairaamaan. Mahdollisesti vielä välillä pitää terottaa miran terä jos sulla on joku ongelma kansi, john deere tms. superseeti.

Vielä lisää tulee jos tarttee kompensoida hydynostajia jos seeti on ihan rikki ja pitää koneistaa paljon eli mitata paljonko vena uppoo kanteen ja hioda venan päästä saman verran pois.
kuten aiemmin sanoin, kyseessä ois ollut kansiparin hionta ja mahdollisesti muutama ohjuri. Ei kaikkien läpikäynti, holkitus jne.



Muistan vielä kun nimenomaan kysyin minimihintaa millä selviää jos tarvii mahd vähän tehdä.
Sinä vain

sössö

Ohjurin vaihdettaessa täytyy seetikin koneistaa eli ihan samat mittailut sun muut hääräämiset siinä mutta kairaa vaan yhden.

Camino79

Pajaworksilta tuli vastaus: 250 PLUS alvi... Eipä tarvinnu sinne ainakaan viedä  :o
GM only 😉
+Pihatraktori :D

68corvette

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 08 heinäkuu, 2020, 08:00Pajaworksilta tuli vastaus: 250 PLUS alvi... Eipä tarvinnu sinne ainakaan viedä  :o

Jos CNC koneella custom profiilit, eikä mikään kopioitu profiili jostain kawasakista, jossa "pitäisi olla" 280 astetta niinkuin monessa paikassa tuntuu tapahtuvan, niin eikös toi ole kohtuu OK hinta yksittäis kappaleen suunnittelusta ja töistä?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: 68corvette - 11 heinäkuu, 2020, 22:45Jos CNC koneella custom profiilit, eikä mikään kopioitu profiili jostain kawasakista, jossa "pitäisi olla" 280 astetta niinkuin monessa paikassa tuntuu tapahtuvan, niin eikös toi ole kohtuu OK hinta yksittäis kappaleen suunnittelusta ja töistä?


Tarjous oli pelkälle perusympyrän pienentämiselle jotta nostoa sais sen ~1,5mm lisää. Siihen nähden minusta kova hinta.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Sleepercooler

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 17 kesäkuu, 2020, 07:21Onkos tosta paja works sista mitään kokemusta/tietoa?
Mä hiotutin mun lättis kutos koneen nokan siellä antamilleni arvoille,
maksoi jotain  300€posteineen, mutta kun muitakaan vaihtoehtoja ei ollut,
 toivottavasti myös toimii ;D  ;D
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Camino79

Mun nokan teki nyt yks harrastaja ja se on menossa vielä nitrattavaks ni pitäs olla hyvä  :D  arvot ilmeisesti sai mallinnettua kun halusikin nokan takasin kun oli joku tiedosto hävinny ja halus sit mallintaa tms. Sen uusiks  :D  jakka tieto välittyy mulle asti ni kerron sit että mitä tuli  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Sleepercooler

Missä käytän nitrattavana??
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 16 tammikuu, 2021, 18:46Missä käytän nitrattavana??


Se menee kaverin kautta kun se nitrauttaa omiaan mutta olikohan se fyysisesti jossain korpilahdella tms  ???

Voin kyllä selvittää jos haluat?
GM only 😉
+Pihatraktori :D