Autoramppi/ajosilta ulos

Aloittaja Camino79, 15 helmikuu, 2021, 13:18

« edellinen - seuraava »

Camino79

Noniin, täältäkin kun löytyy ensinnäkin monen alan ammattiosaajia plus muuten vaan ajatusmaailmaltaan laajakatseisempaa sakkia ni herätellääs vähän tämmöstä keskustelua tulevaisuuden tekemistä ajatellen.

Elikkäs omalta kohdalta lähtökohta on saada alustanhuuhtelupaikka/alustan tarkistuspaikka jne. Mm. Hiekkapuhaltamiseen soveltuva ramppi, ponni, mitä näitä nimityksiä nyt ihmisillä onkaan.

Korkeutta sen verran että kyykyssä pääsis helpolla alle mutta ei liian korkea ettwi esim. Se helmojen hiekkaputsi onnistu enää ulkoa. Jonkunlainen öljynerotus ois varmaan tehtävä kun vesi tulee omasta kaivosta ~30m päästä niin ainakaan ihan kaikki paska ei liukeaisi sinne.

Tallistahan mulla tulee juurikin sijainniltaan passelisti samalle nurkalle hiekanerotuskaivon poistoputki (alunperinkin oli tarkoitus tehdä öljynerotus vasta tallin ulkopuolelle erinäisistä rakennusteknisistä syistä johtuen) joten hienointahan olisi tehdä systeemi niin että se tallin poistovesikin kiertäisi samaan öljynerotukseen.

Oma visio on tällä hetkellä sellainen että tekisi harkoista rundin tai kaks sanotaan vaikka 3mx6m kokoisen kehikon ja valaisi ihan vaikka 5cm raudoitetun valun jonka keskelle sen kaivon ymppäis. Sit siitä nostais puurakenteena itse rampin haluamalleen korkeudelle. Tallin nurkalta siis viettoa metsään päin melko reilusti niin se itse huuhtelupaikka jäis siis tavallaan monttuun jolloin rampille ajo ei vaatisi hirmuista "ylämäkeä" ja sitä olisi helppo hyödyntää talvellakin.
Talvea ajatellen pulttais vaikka ritilät ramppeihin.

Mutta onko jotain mitä välttää/tehdä eritoten mitä tulee mieleen?

Talvella kaivon jäätyminen on käytännössä väistämätöntä ellei sinne jotain sulanapitokaapelia laita, mutta eipä tuo ongelmaksi varmaankaan muodostu, kun tuskin sitä käyttöä talvella kovin hirveästi on.

Pääasiallinen tarkotus ainakin näissä omissa hommissa ois ehdottomasti alustan pesu alustaremonttia ja ruostesuojauksia ajatellen. Tallin sisällä kun alkaa päästämään nosturilla painepesurin kanssa paskoja irti niin sen tietää jokainen mikä siivo siitä tulee niin siksi tää on huomattavan paljon parempi vaihtoehto  :))

Ideoita/ajatuksia?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Olikos se Lerssinen vai kuka kun rakenteli jtn tommosta?
All work and no play makes Jack a dull boy.

Camino79

Joo lerssinen teki siihen tallinnurkalle ja sillä oli siinä se maakasa mistä ajo sille.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

kuutio

Niin tiedät tän mun "uuden" paikan.. sinne takapihalle kanssa suunnitellu jtn tommosta justiin pohjan pesuun, pikku puhalluksiin jne.
Seuraan tätä kyl mielenkiinnosta..
Tuli just imuriin et mullahan on muutama noita vanhoja puhelinpylväitäkin..
All work and no play makes Jack a dull boy.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 15 helmikuu, 2021, 13:18Noniin, täältäkin kun löytyy ensinnäkin monen alan ammattiosaajia plus muuten vaan ajatusmaailmaltaan laajakatseisempaa sakkia ni herätellääs vähän tämmöstä keskustelua tulevaisuuden tekemistä ajatellen.

Elikkäs omalta kohdalta lähtökohta on saada alustanhuuhtelupaikka/alustan tarkistuspaikka jne. Mm. Hiekkapuhaltamiseen soveltuva ramppi, ponni, mitä näitä nimityksiä nyt ihmisillä onkaan.

Korkeutta sen verran että kyykyssä pääsis helpolla alle mutta ei liian korkea ettwi esim. Se helmojen hiekkaputsi onnistu enää ulkoa. Jonkunlainen öljynerotus ois varmaan tehtävä kun vesi tulee omasta kaivosta ~30m päästä niin ainakaan ihan kaikki paska ei liukeaisi sinne.

Tallistahan mulla tulee juurikin sijainniltaan passelisti samalle nurkalle hiekanerotuskaivon poistoputki (alunperinkin oli tarkoitus tehdä öljynerotus vasta tallin ulkopuolelle erinäisistä rakennusteknisistä syistä johtuen) joten hienointahan olisi tehdä systeemi niin että se tallin poistovesikin kiertäisi samaan öljynerotukseen.

Oma visio on tällä hetkellä sellainen että tekisi harkoista rundin tai kaks sanotaan vaikka 3mx6m kokoisen kehikon ja valaisi ihan vaikka 5cm raudoitetun valun jonka keskelle sen kaivon ymppäis. Sit siitä nostais puurakenteena itse rampin haluamalleen korkeudelle. Tallin nurkalta siis viettoa metsään päin melko reilusti niin se itse huuhtelupaikka jäis siis tavallaan monttuun jolloin rampille ajo ei vaatisi hirmuista "ylämäkeä" ja sitä olisi helppo hyödyntää talvellakin.
Talvea ajatellen pulttais vaikka ritilät ramppeihin.

Mutta onko jotain mitä välttää/tehdä eritoten mitä tulee mieleen?

Talvella kaivon jäätyminen on käytännössä väistämätöntä ellei sinne jotain sulanapitokaapelia laita, mutta eipä tuo ongelmaksi varmaankaan muodostu, kun tuskin sitä käyttöä talvella kovin hirveästi on.

Pääasiallinen tarkotus ainakin näissä omissa hommissa ois ehdottomasti alustan pesu alustaremonttia ja ruostesuojauksia ajatellen. Tallin sisällä kun alkaa päästämään nosturilla painepesurin kanssa paskoja irti niin sen tietää jokainen mikä siivo siitä tulee niin siksi tää on huomattavan paljon parempi vaihtoehto  :))

Ideoita/ajatuksia?


Mähän laitoin whatsapissa pätkän kun venäläinen ajoi riukujen päällä.
Eniten vituttaa kaikki.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: palontie - 15 helmikuu, 2021, 16:32Mähän laitoin whatsapissa pätkän kun venäläinen ajoi riukujen päällä.


Eiköhän se ollu enempi joku kinkki tms.  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 15 helmikuu, 2021, 16:27Niin tiedät tän mun "uuden" paikan.. sinne takapihalle kanssa suunnitellu jtn tommosta justiin pohjan pesuun, pikku puhalluksiin jne.
Seuraan tätä kyl mielenkiinnosta..
Tuli just imuriin et mullahan on muutama noita vanhoja puhelinpylväitäkin..
Paat sillat siihen joen rantapenkalle, niin hommaan kyllästyessä on kätevä tuupata raato jontkaan.. :))
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

TwistOla





Tuollainen versio löytyy ex-mummolasta, mannekiinina allekirjoittaneen Amukka. Pukki on ollut käytössä varmaankin liki 20 v. Ylempi kuva on v. 2005 ja alempi parin vuoden takaa. Nokkelimmat pokkelimmat varmaan huomasivatkin, että alemmassa kuvassa on ilmestyneet etupönkät. Puhelinpylväitä ja muuta hirsimateriaalia on jykevimmät tarpeet. Etujalat on ainakin valettu betoniin. Hyvin tuo kestää pakettiautojakin. Tuo on oikein hyvä esim. pohjan käsittelyyn. Mitään öljynerottelua tms ei ole.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

palontie

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 helmikuu, 2021, 17:38Paat sillat siihen joen rantapenkalle, niin hommaan kyllästyessä on kätevä tuupata raato jontkaan.. :))

Eli vaihat suben heti ramiin niin voit sen saman tien ajaa pysähtymättä jontkaan.
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

Kyllä hyvä olis joku pihapukki, jossa ainakin kallistamalla pääsis näkeen alle paremmin pesurin kanssa. Sitä kun nyt on vissiin tarvelistalla. Cadia vois pesasta ihan ruostesuojan uusimista varten ja Chevy varmaan tarvii siivota lootan lähialueelta.
En varmasti oo.

juko7

Jotain tommosta olen itsekin miettinyt. Tekisin semmoisen, että etu- ja takapyörien välillä olevat ramppiosuudet saisi poistettua kun auto on ajettu paikalleen, eli auto jäisi ikään kuin tolppien päälle pyörillään. Olisi paremmin tilaa puuhata kynnyksien ja lattioiden kanssa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 16 helmikuu, 2021, 01:19Jotain tommosta olen itsekin miettinyt. Tekisin semmoisen, että etu- ja takapyörien välillä olevat ramppiosuudet saisi poistettua kun auto on ajettu paikalleen, eli auto jäisi ikään kuin tolppien päälle pyörillään. Olisi paremmin tilaa puuhata kynnyksien ja lattioiden kanssa.


Tätä ideaa täytyykin miettiä  :thinking:

Tosin jos kalustoa on pikku opelista brookwoodiin ja kaikkea siltä väliltä niin toimivan irrotusosan mitottaminen on vähän tympeää  ???

Mutta pääseepä tuota sit 2pilarille itse remontin tekemään kunhan sais huljautettua sen verran puhtaaksi että ei oo 3kiloa paskaa silmillä heti kun alustanosiin koskee  :rolleyes:

Mutta kyllähän jos rampissa pituutta olis riittävästi ja jättäis vaikka metrinkin irrotettavan osuuden sinne rampin alkupäähän niin siihenhän sais sit hollattua kohilleen niin lyhyen kuin pitkänkin kamppeen. Melkein vaatisi vaan rautarakennetta materiaaliksi ja mulla taasen ois vanhaa purkupuuta olemassa niin ehkä se jää ainakin evo 1seen tekemättä  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

signet

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 16 helmikuu, 2021, 01:19Jotain tommosta olen itsekin miettinyt. Tekisin semmoisen, että etu- ja takapyörien välillä olevat ramppiosuudet saisi poistettua kun auto on ajettu paikalleen, eli auto jäisi ikään kuin tolppien päälle pyörillään. Olisi paremmin tilaa puuhata kynnyksien ja lattioiden kanssa.
Kaverilla on noin toteutettu,kulmaraudasta runko,ja hoitotasoritilästä irrotettavat ritilät,aika lyhyitä pätkiä,kun paljon erimittaisia autoja pukilla,ja sit että on kevyempiä nostella.
Toinen oivallus oli  että pukin ulkopuolella kulki hoitotasot,ja auton alla oltiin "syvemmällä".
Tämän pukin kehittely on alkanut jo 80-luvulla,kun suurin osa korjattavista on ollut takavetoisia,ja on riittänytettä pääsee alle ja sivuilta hitsaamaan helmoja.90-luvulla kun kaverin kuutamokorjaamon alkoi ilmestyä myös etuvetoisia,niin tarvittiin tuotekehitystä,ja pukin päähän ilmestyi irrotettava korjaustaso josta pääsee konehuoneeseen,esim. etuvetoisen kytkintä rassatessa,irrotettavuus oli tavallaan turha,koska siellä se nyt on ollut paikallaan jo vuosia, eikä se tielläkään ole ollut.Hyvät raput kannnattaa tehdä.
Tämä teline on monien hätäisesti halvalla (yleensä puusta)jälkeen rakennettu toimiva versio.
Tämänkin "korjaamon"omistaja on monesti muistellut kuinka oli ensin tarkoitus tehdä puusta omaan pihaan "tilapäinen halvalla",mutta hyvä että tuli tehtyä kunnollinen kerralla,nyt se on palvellut jo 30 vuotta.Niitä tilapäisiä oli jo testattu kotitalon pihassa,ja vuokramestoissa.
Kallis se ei kuitenkaan ollut,ritilää ja rautaa löytyy halvalla kun vähän jaksaa etsiä.
Yksi yksityiskohta  muistui vielä,siinähän oli omatekoinen kevennin aivan kun nelipilarinostureissakin,se kulki sisäpuolisisen kulmaraudan päällä,oikein kätevä laite.
Mulla on edelleen firman ekan toimipaikan pihalla anturat samanlaiseen.Ei vaan ole ehtinyt tehdä valmiiksi.Kolmessakymmenessä vuodessa...
Kaverin pukkia ei ole valettu kiinni mitenkään,että periaatteessa se on siirrettävissä,mutta pienillä betonivaluilla pystyy raudan määrää pienentämään huomattavasti.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

ramman

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 15 helmikuu, 2021, 14:19Olikos se Lerssinen vai kuka kun rakenteli jtn tommosta?

tuolla Lerssisen juutuupikanavallahan tuo ajoramppiprojekti on.

https://www.youtube.com/user/Lerssinen/videos

Camino79

Lainaus käyttäjältä: signet - 16 helmikuu, 2021, 10:52Kaverilla on noin toteutettu,kulmaraudasta runko,ja hoitotasoritilästä irrotettavat ritilät,aika lyhyitä pätkiä,kun paljon erimittaisia autoja pukilla,ja sit että on kevyempiä nostella.
Toinen oivallus oli  että pukin ulkopuolella kulki hoitotasot,ja auton alla oltiin "syvemmällä".
Tämän pukin kehittely on alkanut jo 80-luvulla,kun suurin osa korjattavista on ollut takavetoisia,ja on riittänytettä pääsee alle ja sivuilta hitsaamaan helmoja.90-luvulla kun kaverin kuutamokorjaamon alkoi ilmestyä myös etuvetoisia,niin tarvittiin tuotekehitystä,ja pukin päähän ilmestyi irrotettava korjaustaso josta pääsee konehuoneeseen,esim. etuvetoisen kytkintä rassatessa,irrotettavuus oli tavallaan turha,koska siellä se nyt on ollut paikallaan jo vuosia, eikä se tielläkään ole ollut.Hyvät raput kannnattaa tehdä.
Tämä teline on monien hätäisesti halvalla (yleensä puusta)jälkeen rakennettu toimiva versio.
Tämänkin "korjaamon"omistaja on monesti muistellut kuinka oli ensin tarkoitus tehdä puusta omaan pihaan "tilapäinen halvalla",mutta hyvä että tuli tehtyä kunnollinen kerralla,nyt se on palvellut jo 30 vuotta.Niitä tilapäisiä oli jo testattu kotitalon pihassa,ja vuokramestoissa.
Kallis se ei kuitenkaan ollut,ritilää ja rautaa löytyy halvalla kun vähän jaksaa etsiä.
Yksi yksityiskohta  muistui vielä,siinähän oli omatekoinen kevennin aivan kun nelipilarinostureissakin,se kulki sisäpuolisisen kulmaraudan päällä,oikein kätevä laite.
Mulla on edelleen firman ekan toimipaikan pihalla anturat samanlaiseen.Ei vaan ole ehtinyt tehdä valmiiksi.Kolmessakymmenessä vuodessa...
Kaverin pukkia ei ole valettu kiinni mitenkään,että periaatteessa se on siirrettävissä,mutta pienillä betonivaluilla pystyy raudan määrää pienentämään huomattavasti.


Jos se inhimillisellä vaivalla ois vaan mahdollista niin viitsitkö räpsiä kuvia aiheesta?  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D