'62 Chevrolet Chevy II 2D Sedan

Aloittaja 1320, 10 tammikuu, 2020, 11:27

« edellinen - seuraava »

1320

Laitanpa tän projektiketjun tuolta OD:lta tänne, kun ei sitä tiedä mitä kaikkea tuolta vielä poistetaan... Hetkeen en ole ehtinytkään rakentelemaan tätä muiden kiireiden ja projektien takia, mutta ehkä kohta taas pääsee tämänkin kimppuun... ;)

Syksyllä 2015 kaveri tuli maininneeksi, että hänellä olisi '62 Chevy II (4D Sedan tietysti  ;D  ) josta saattaisi luopua edullisesti. Oikeastaan tarkoitus ei ollut hankkia uutta projektia, vaan jatkojalostaa Impalaa, mutta toisaalta olishan tällaisesta pienestä ja ei niin arvokkaasta korista paljon parempi tehdä Street & Race tyyppinen katuauto.

Joulukuussa Pikkukakkosta lähdettiin katsomaan ja aihio näytti hyvinkin sopivalta omaan tarkoitukseen. Eli siis ei liian hyvä (=kallis) eikä mikään umpimätä raatokaan. Hinta ei tosiaan ollut kovinkaan korkea, joten rullaava kori haettiin pariviikkoa myöhemmin trailerille ja lähdettiin viemään autoa mökille talliin odottamaan sitä että pääsisin armeijasta pois ja rakennuspuuhiin.



Viimeiset 8 vuotta tuo oli siis seissyt Etelä-Suomessa omakotitalon pihalla pressun alla. Sitäennen koppa on maalattu telalla tuolla punaisella pohjamaalilla ettei se alkaisi ruostumaan. Ja se on kannattanut, ei tuosta ole kovinkaan montaa ruostekohtaa vielä löytynyt. Tuota edeltävästä elämästä mulla ei ole muuta tietoa, kuin että viimeksi tämä on tainnut olla liikenteessä 1982. Joku tuota on kuitenkin joskus jo rakennellut, koria on hitsailtu useistakin eri paikoista ja vieläpä hyvinkin siististi. Ja onhan tuossa viisipulttiset pyörännavatkin joskus joku vaihtanut.

Ajatus on rakentaa sellainen suhteellisen ripeä katuauto ja ainakin ulospäin auton pitää näyttää siltä kuin sillä olisi voitu ajaa kilpaa joskus '60 luvulla. Muutenkin koitan pitää tämän mahdollisimman Old School tyylisenä Tosin projekti toteutetaan opiskelijabudjetilla, eli kerralla tätä ei valmiiksi saa tehtyä. Ulospäin ehkä isoimpana muutoksena tuossa on ovimäärän vähennys, eli siis 2D Sedan tuosta tulee.

2015 Joulukuussa auto siis vietiin mökille säilöön. Yllättävää kyllä, muistaakseni kaikki paitsi yksi etukumeista oli täynnä ilmaa 8 vuoden seisonnan jälkeen. Etukumi suhisi samantien tyhjäksi kun sitä yritti kompuralla täyttää, joten Letukka vinssattiin kärrylle sellaisenaan ja mökille saavuttuamme vaihdoin sitten tuon eturenkaan toiseen joka piti ilmat sisällään. Senverran on tuo "pihatie" mökillä ahdas, ettei kärryllä olisi siitä mahtunut. Nyt kun kaikki gummit oli täynnä ilmaa, rullasi Chevy aikapaljon helpommin talliin...











Tällä välillä oli tietysti hyvä suunnitella tuon rakentelua ja armeijassahan sitä aikaa tähän oli riittävästi. Kesän 2016 aikana sain haalittua ekat osatkin projektia silmälläpitäen, aloitin ehkä sieltä olennaisimmasta päästä ja löysin eturenkaat swapista. ;D  No, pakkohan ne oli hankkia kun eivät olleet yhtään kalliimmat kun "normaalit" etukumit, joten tähän tulee Hurstin 165/80/15 kumit eteen. Sopivan kapeat vanteet pitäisi vaan löytää jostain...



Kesäkuussa 2016 armeija loppui, ja syksyllä vihdoin päästiin hakemaan Chevy II kotitalliin kun Impala saatiin siirrettyä muualle.





Lattian putsailun jälkeen paljastui kohtuukuntoiset lattiapellit. Kuskin jalkatilaa saa vähän hitsailla, muuten vaikuttaa melko hyvältä...


Takakontissa oli jonkin verran tavaraa myös. Tankki meni jo vaihtokaupassa auton myyjälle, kun orkkistankkia en ajatellut tähän enää laittaa.


Lokareita on joku joskus hitsaillut ihan siististi, ulkopuolelta maalin alta ei näkynyt mitään merkkejä mätäkorjauksista, mutta alapuoli paljasti totuuden. Siistiä jälkeä:



 Toisenpuolen lokaria tarvii tosin hieman itsekin hitsata, se kun on jostain "DeLuxe" mallista listanreikineen.  ;D

Sisälokarit, ja oikeastaan koko konehuone on pelleiltään todella hyvä. Vanhoja hitsipaikkoja sieltäkin löytyy, mut onneksi ne ei näytä siltä että niitä tarvisi tehdä uudestaan, vaan joku on joskus tehnyt ihan kunnolla.



Tottakai purkaminen pitää aloittaa heti kun aihio saapuu talliin:


...Ja se takaluukun lattiakin paljastui hyväkuntoiseksi kun sai tavarat muualle säilöön. On sinnekin hitsailtu joskus, mutta työnjälki on ollut kohdallaan.



Sitten rupesin ihmettelemään noita takakylkiä, kun joku on selvästi hitsannut kylkilistojen reijät umpeen. Ajattelin ekaksi, että tää on ihan varmasti se todellinen karvalakkimalli eli Chevy II 100, mutta runkonumeron tarkempi katselu paljastikin, että tämä onkin ollut alunperin kerskamalli, Chevy II 300.  ;D  Ei ainakaan tarvii kenenkään pahoittaa mieltä, että olis tehty halvimmasta mallista joku SS replica, vaan toisinpäin...



...Jatketaan itse rakentamisella seuraavalla kertaa, muuten tulee niin pitkä viesti ettei kukaan jaksa lukea...
Tradition Never Goes Out of Style!

jiipee


Sleepercooler

Olet kyllä hyvän aihion saanut käsiin ;) tollsesta on hyvä aloittaa projekti,kun ei tartte ensimmäisen hitsata neliö tolkulla peltiä :).
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1320

Kiitos mielenkiinnosta!

Jiipeeltä taisinkin käydä ostamassa jotain pikkuosia tätä projektia varten, kun kuvakansio ja auto näyttää tutuilta. Ainakin syylari, takakylkien merkit ja vilkkujen ja ajovalojen katkaisijat lähti matkaan.

Sleepercooler on oikeassa, tää oli hyvä aihio mun tarkoitukseen, eli ei kovinkaan mätä (kun joku edellinen on hitsannut jo neliötolkulla peltiä tähän, onneksi kuitenkin aika hyvällä työnjäljellä), mutta ei niin hyväkään että mobilistipapat paheksuisi kauheasti tän auton rakentelua.

Laitanpa samalla pari kuvaa lisää.

Itse rakentelu alkoi takapyöräkoteloiden levityksellä, kun eipä noihin alkuperäisiin pyöräkoteloihin kovinkaan kummoista pyörää mahdu. Ei tähän mitään läskejä ole tulossa taakse, kun ulkonäkö pitää pysyä vanhantyylisenä, mutta senverran teen lisää tilaa, että siirrän pyöräkoteloita alkamaan tuosta "runkopalkista". Eli joku hieman reilu viisi senttiä sinne tulee lisää tilaa joka helpottaa jo kummasti. Sitten täytyy vielä tilailla maailmalta jousien siirtosarjat niin ei tule jouset renkaan tielle.

Lähtökohta...



Ja kuskinpuolelta homma alkoi, koska kaari on hieman vaikeamman mallinen kuin apparin puolella. Leikkasin kotelon halki tuosta keskeltä, ja sitten poistin lattiapellin aina tuohon "runkopalkkiin" asti.



Se kohta mistä lattiapelti ja runkopalkki on pistehitsattu toisiinsa alunperin, joutui lähtemään niin nyt täytyi itse hitsata lattiapelti ja runkopalkki toisiinsa uudelleen. Ei tuohon mitään ammattilaistason saumaa tullut, mutta ajaa asiansa etenkin, kun nuokin saumat täytyy siloitella ennenkuin pyöräkotelon voi räiskiä paikalleen.



Tuossa muuten näkee, että on joku joskus nähnyt ihan vaivaa tän auton kanssa. Takapyöräkoteloa on joskus hitsailtu aika antaumuksella:


Taka-akselin pohjaanlyöntikumi oli alunperin runkopalkissa pyöräkotelon puolella. Nyt kun pyöräkotelo levenee runkopalkkiin asti, ei pohjaanlyöntikumia voi jättää sinne pyöräkoteloon, vaan se pitää siirtää runkopalkin sisäpuolelle. Rälläköin kumin kannakkeen irti rungosta, ja alta löytyikin vähän mätää. Ei tosin ihme, kun lika ja vesi pääsee muhimaan tuossa kohtaa aika vapaasti.

Ei tuossa onneksi isoa paikkaa tarvittu.


Pyöräkotelon sisäosa jonka leikkasin autosta irti, vaati kanssa pari mätäkorjausta massojen raapimisen jälkeen...


Sitten pyöräkotelon sisäosa täytyi sovitella autoon paikalleen. Parilla täpillä kiinni ja vähän hienosäätöä vasaralla, sitten sauma kiinni koko matkalta. Aika helposti se tuohon asettui. Ja tässä näkee hyvin, kuinka paljon pyöräkotelo levenee samalla.


Seuraavaksi leikkelin pellistä paikkapalat joilla pyöräkotelosta tulee taas yksiosainen. Kolme palaa tein joka helpotti operaatiota kummasti. Keskimmäinen oli hieman haastavampi hitsailla paikalleen, mutta sain kuitenkin yläpuolelta sen hitsailtua, niin ei tarvinnut olla auton alla kipinäsuihkussa...



Sitten vaan sama homma apparin puolelle. Pieni mätäreikä löytyi täältäkin pohjaanlyöntikumin kiinnikkeen alta.


Pyöräkotelon sisäosa paikalleen...



Ja rako umpeen...



Detroit Speed olisi myynyt vastaavia "Mini Tubs" pyöräkoteloita hintaan $475. Tuohon kun lisää vielä rahdit ja muut kulut, niin ei varmaan tarvii ihmetellä miksi tein itse. Tää oli vielä varsin helppo operaatio toteuttaa. Tuollaiset niistä tuli:


Seuraavassa postauksessa sitten ovimuutosta 4D -> 2D.
Tradition Never Goes Out of Style!

Sleepercooler

Näyttää olevan hyvä meininki rakentelussa heti alusta alkaen.
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1320

Kiitos! Tuolloin ekana talvena eteni hyvin kun ei ollut muita laitteita rakenneltavana. Sen jälkeen onkin tahti hieman hiipunut, kun joutunut rakentelemaan useampaa laitetta ja kaikenlaista muutakin kiirettä on ollut samaan aikaan. No, kyllä se siitä vielä valmistuu... ;)

Seuraava operaatio oli sitten aloittaa ovimuutos, eli 4D Sedan -> 2D Sedan. Onneksi tuttavapiiristä löytyi kaveri jolta sain hyviä neuvoja, kun oli tehnyt itse saman muutoksen '67 Cutlassiin. Näistä neuvoista olikin iso apu.


Ekaksi piti leikata etuovesta sisärakenteiden takaosa pois, eli tuo kohta jossa oven lukkohilut on kiinni. Samalla paljastui, että oven pintapeltiäkin on joskus hitsattu, onneksi kuitenkin varsin siististi.




Sitten sama juttu takaovelle, tosin takaovesta piti leikata koko sisärakenne irti niin, että käteen jäi pelkkä pintapelti. Sitäkin oli joskus ehditty jo hitsaamaan.




Sitten piti sovitella etuovi jotakuinkin paikalleen, ja alkaa sovittelemaan myös takaoven pintapeltiä siihen perään. Pienellä sovittelulla nuo istui senverran hyvin toisiinsa, että hitsailin takaoven pintapellin etuoven jatkoksi ja sain aikaan pitkän oven... ;D 




Tässä välissä kävin kaverilla hieman mittailemassa tehdastekoisen 2D oven mittoja ja oven takareunan muotoa, josta tein pahvimallin. Näiden mukaan leikkasin pistosahalla (vai mikä ton masiinan oikea nimi sit onkaan) pitkän ovipellin kahtia.



Seuraavaksi sovittelin etuoven takapään sisäpellin uuteen paikkaan. Ikkunankarmin takaosa oli kiinni tuossa palassa, eli kun hitsailin palasen muutamalla pisteellä tähän pidempään oveen kiinni, karmista jäi pätkä puuttumaan.

Tuo ikkunankarmi onkin siinä mielessä hankala kohta, että vaikka takaovenkarmia joutuukin lyhentämään saman verran kuin mitä etuovi tarvisi lisää materiaalia, niin takakarmi on vähän turhan kaareva käytettäväksi tuossa etuovessa... Takaovenkarmin etureunan pystyosa on kuitenkin suora, joten oli pakko hankkia yksi varaosaovi, josta saa pätkän tuota karmia. Onneksi kaverilta löytyi edullisesti mätävikainen takaovi.



Varaosaoven ikkunankarmista leikkelin sopivanmittaisen pätkän ja hitsailin paikalleen. Sen jälkeen ovi näytti ulkopuolelta tältä. Ovenkahvan kiinnityskohta pitää vielä siirtää taaemmaksi, mutta muuten ovi alkoi olla aika muodoissaan tässä kohtaa.



Sisärakenteiden pidennys ei ollutkaan aivan yhtä helppoa, kun takaoven sisärakenteista lyhennetyt täytepalat ei olleet ihan samanmuotoisia kuin etuovessa. Voi olla, että tehtaalla ei ole ihan niin tarkkaa ollut kaikkien prässäysten muodot. Pientä hienosäätöä ja noikin sai sopimaan hyvin paikalleen.




Kun itse ovi oli oikeissa mitoissaan, piti alkaa suunnittelemaan B-pilarin siirtämistä taaksepäin jotta ovi menee kiinnikin. Ekaksi leikkasin kynnyskotelosta sen verran tavaraa pois, kuinka paljon tolppa siirtyy taaksepäin.



Sen jälkeen sitten itse tolpan irroitukseen ja se ei ollutkaan ihan yksinkertainen operaatio. Alapuolella ei ollut mitään ongelmaa, mutta ylhäällä tolppa oli hieman hankalasti kattorakenteiden välissä. Sen lisäksi vielä yläpäässä oli jonkin verran tinaa ja messinkijuotoksia, eli taitaa olla tämä koppa ottanut joskus osumaa kylkeen. Kattorakenteiden sisäpuolella oli vielä korjailujälkiäkin.



Pienen rälläköinnin jälkeen tolppa irtosi ja sitä pääsi sovittelemaan uudelle paikalleen. Tosin tolpan yläosa vaati hieman muutoksia. Neliovisessa B-pilari on kokonaan näkyvissä etu ja takaovien ikkunankarmien välissä, kun taas 2D Sedanissa B-pilari on siellä ikkunankarmien takana piilossa. Tästä selvisi pienellä rälläköinnillä, ja sen jälkeen laitoin tolpan muutamalla pisteellä uudelle paikalleen.



Ja ovikin meni hienosti kiinni, ei tarvitse käyttää voimaa eikä kääntää tai vääntää sitä mihinkään suuntaan...



Seuraavana sitten vanhasta takaovesta piti leikellä ikkunankarmin etureuna irti ja sovitella se paikalleen.



Tuossa vielä karmin loppuosa sovituksessa. Toi entinen oven sisäosa tulee sellaisenaan paikalleen jäykistämään rakennetta, mutta kuten kuvasta saattaa huomata, niin se vaatii vielä hieman rakentelua...



Tässä kohtaa hitsailin tolpan lopullisesti kiinni uudelle paikalleen...


Sitten alkoikin entisen takaoven pintapellin sovittelu paikalleen. Sopivuus oli itseasiassa melkoisen hyvä, joten ei muuta kuin hitsikone taas laulamaan ja muutamalla pisteellä kiinni.




...Jatkuu taas seuraavalla kerralla...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Seuraavaksi hitsasin entisen takaoven pintapellin koko sauman matkalta paikalleen.



B-pilarin siirtäminen taaksepäin aiheutti sen, että kynnyskotelon päälle jäi tolpan kokoinen reikä. Se oli kuitenkin helppo täyttää sillä palalla, jonka leikkasin siirtyvän tolpan alta pois, eli käytännössä nämä kaksi osaa vain vaihtoi paikkoja keskenään...



Seuraavaksi siirsin etuovenkahvan kiinnityskohdan taaksepäin kaverin autosta ottamani mittojen mukaiseen kohtaan. Samalla kertaa leikkelin takaovenkahvan kiinnityskohdan pois takakyljestä, ja korvasin sen palan varaosaovesta leikatulla sileällä kappaleella.



Seuraavaksi sitten apukuskin puolelle ja samaa operaatiota tekemään. Taas etuoven takapäästä oven sisärakenteet irti odottelemaan, että ne saadaan siirrettyä taaksepäin.



Seuraavana raahasin oven pihalle ja raavin tuosta takaosasta massat pois, ettei hitsatessa tarvii taas haistella palavan alustamassan käryä... Joku on tuohon oven takaosaankin hitsannut uutta peltiä, mutta jälleen varsin siististi.



Sitten takaovi käsittelyyn ja oven sisäosat taas pois. Karmea homma, rälläkkä kun ei mahtunut kaikkiin väleihin niin joutui sahalla nitkuttamaan. Tuostakin raavin massat pois.



Ja sitten hitsailin pintapellit toisiinsa, tälläpuolella pellit sopi toisiinsa paljon paremmin kuin kuskinpuolella, eli tää oli hieman helpompi operaatio kuin mitä toinen puoli.



Seuraavaksi merkkailin taas uuden oven takareunan lyijykynällä kaverin autosta tekemääni pahvimallia apunakäyttäen ja sahailin ovipellin poikki oikeasta kohtaa.



Seuraavana operaationa oli sovittaa oven sisärakenteesta irtileikattu takaosa uudelle paikalleen. Jonkin verran joutui mittailemaan ja hieromaan tuota, jotta se tulee samaan kohtaan kuin toisellakin puolella, ja sitten laitoin sen muutamalla pisteellä kiinni näin alkuun.



Sitten aloin hitsailemaan noita sisärakenteita kasaan, ja ovipahvin yläpuolelle sainkin hitsailtua tuon palan valmiiksi, mutta alaosan kanssa kävi niin että hitsikoneesta loppui kaasu kesken...



Kaasupullon täyttöä odotellessa leikkelin B-pilarin irti tältäkin puolelta.



Tolppa sai samat muutokset kuin kuskinpuolellakin, että se ei näy ikkunankarmien välistä kuten 4D mallissa. Jostain syystä tämän puolen tolppa ei vain meinannut asettua paikalleen juuri siihen asentoon kuin halusin, mutta lopulta sekin onnistui.



Helmakotelon hitsaaminen umpeen menikin helposti...



Seuraavaksi hitsailin apukuskin puoleisen kyljen kasaan, eli ekana takasivuikkunan karmin etureuna tolppaan kiinni, ja sen jälkeen hitsailin vanhan takaoven pintapellin osaksi takakylkeä. Toi sopikin aika hyvin paikalleen kaarevuuden ja muotojen puolesta, muistaakseni kuskin puolella tarvitsi hieman enemmän taistelua.




Tradition Never Goes Out of Style!

jamba

Olssi, Riumppi ja läjä muita romuja...

Sleepercooler

Sehän rupee näyttämää pikkuhiljaa jo tehdastekoselta 2d Chevyltä ;)
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

1320

Kiitos! Tehdastekoiseen ulkonäköön tässä olikin pyrkimys, toki varmasti jos tehdastekoisen 2D Sedanin viereen parkkeeraa ja tarpeeksi tarkasti katselee, niin varmasti jotain eroakin löytyy. Mitään museoautoa tästä ei  kuitenkaan tule, niin se tuskin haittaakaan...

Sitten takaisin kuskinpuolelle. Oven kun avaa, niin B-pilarin ja entisen takaoven pintapellin, eli nykyisen kylkipellin väliin jää tuollainen rako.



Se täytyy tukkia, joten ei muuta kuin muotoilemaan peltiä... Tää ulompi sivu oli suhteellisen helppo, kun leikkasi pahvimallin mukaan kuviosahalla oikeanlaisen pellin. Sisempi puoli, joka siis nojaa tuohon tolppaan, ei olekaan ihan yhtä simppeli, kun tolppa on aika hankalan muotoinen. Helpottaakseni operaatiota, tein tämän pellin useammasta palasta jotka hitsailin toisiinsa.
Tietysti tämän kuvassa olevan palan yläpuolelle tarvii vielä toinen pala, koska tämä ei riitä peittämään tuota rakoa kun vaan kylkipokkauksen kohdalle.




Noiden ylimmäisten pellinpalojen tekemisessä oli vähän haastetta, kun ne piti saada aika hyvin sopimaan pintapellin sekä B-pilarin muotoihin, mutta kun teki rauhassa ja koesovitteli noita useaan kertaan niin kyllä niistä ihan siedettävät tuli. Seuraavana täytyy vielä siistiä hitsiknöölit ja korimassalla tiivistää kaikkien pellinpaljon liitossaumat, niin ei vesi pääse tuonne väleihin.




Entisen takaoven hitsisaumat hioin pois ja sen jälkeen aloin somalilaikalla putsaamaan tuosta lähiseudulta maalia pois tinausta varten. Toi takapyöränkaarihan on joskus tehty muutamista palasista, mutta on tehty senverran siististi, ettei tarvii tehdä uudelleen. Kunhan vaan tinailee hitsisaumat sileiksi.



Kaaren keskivaiheilta löytyi kuitenkin ylläri, pintapellissä oli pari pientä reikää jotka olis saanut helposti paikkailtua, mutta koska pyöräkotelo siellä pintapellin takana oli hieman enemmän ruostevikainen, niin ei auttanut muu kuin leikata pintapelti auki ja korjata mädät siitä pyöräkotelostakin.




Pohjamaalin kuivumisen jälkeen taittelin pellistä paikkapalan tuohon pintapeltiin ja räkäisin senkin paikalleen.



Ja sitten taas apukuskin puolelle, takaovenkahvan reijät umpeen. Ja taas pääsi varaosaovi hyötykäyttöön.



Seuraavalla kerralla auton ainoa haastavampi mätäkohta, ja myös ainoa johon ei korjauspeltejä saa mistään. Eli katto. ;D
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Juu, kattoa on kiva korjata...

Tehnyt American HT:n, Roguen ja Eagle Wagonin katon ruostekorjaukset näihin omiin...


Kattelin tuossa yhdessä kuvassa taka-akselin rattaiden kuntoa... tuommoinen Letukan perä on jäänyt nurkkiin. Ilman jarruja...

1320

Katto vaati kieltämättä jonkin verran työtä, mutta kyllä siitä ihan siedettävä tuli. Tän koko auton katto ei ole muutenkaan missään ihan priimakunnossa, joten tinaa ja kittiä joutuu väkisinkin vähän laittamaan jotta saa tasaiseksi. Ja toki hitsisaumat täytyy tinailla joka tapauksessa.

Toi perä ei tuu mulle käyttöön ollenkaan, vaan kaverilta pitäisi jäädä ylimääräiseksi uudemmasta Novasta 8.5 tuumainen 10 Bolt perä tämän 8.2 tuumaisen tilalle. Sen pitäisi kestää manuaalin iskut vähän paremmin, kun tätäkin olis tarkoitus päästä valmistuttuaan kiusaamaan liimaradalle ja automaattilaatikkoa en ajatellut laittaa. ;)

Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Kittiä jiiriin, on hyvä konsti noiden vanhojen kanssa ihan OK. Ilman ei oo pärjätty.

Täytyy tuo perä laittaa johonkin pois tieltä tuosta puuvajasta... tietty jos sais jostakin jarrut tuohon voisi sen hyädyntää jossakin projektoosissa....

1320

Olet oikeassa, kittiä tarttee levitellä joka tapauksessa. Kaikki hitsisaumat ja joitain isoimpia kolhuja joita ei oikein saa oikaistua helposti, ajattelin käsitellä tinalla ennen viimeistelyä kitillä.

Multa löytyy jarruhilut, poislukien rummut. Ajattelin tosin sovitella ne siihen isompaan perään aikanaan. Joskus kun lakkaan köyhtymästä, päivitän tähän levyjarrut joka nurkkaan, siihen asti täytyy pärjätä orkkisrummuilla...


Seuraavaksi työn alle auton katto, lähinnä kuskinpuolella oli vähän sanomista. Paksun tinakerroksen alta löytyi nimittäin melkoista perunapeltoa ja pitsiä, eli hitsailuhommiksi meni. Tippalistan oli joku edellisistä omistajista leikannut pois, ilmeisesti ajatuksenaan korjata katon ruosteet, mutta ei ollut koskaan päässyt alkuun projektissa. Onneksi tippalista tuli kuitenkin auton mukana.



Heti katon etureunasta puuttui peltiä...


Paikkapalat oli sikäli hieman haastavia tehdä, että katon reunassa menee pieni pokkaus joka piti yrittää itsekin saada aikaiseksi. Vasaran ja ruuvipenkin avulla sain kuitenkin siedettäviä korjauspaloja aikaan.


Osassa ruostekohdista joutui paikkailemaan sisärakenteitakin.



Pahin ruostekohta oli tässä. Pintapelti ei ollut hirveän pahan näköinen, mutta kun sitä leikkasi pois korjausta varten, sisärakenteista paljastui hieman enemmän hitsattavaa.





Tässä välissä täytyi myös paikata tuo kohta, jossa vanha B-pilarin yläosa oli kiinni. Tosin hitsikoneesta loppui lanka kesken, joten ihan loppuun asti en saanut hitsailtua.


Uusi kerä hitsauslankaa, vähän hitsausta ja saumojen siistimistä...


Tässä kuvassa itse kattopelti on hitsattu valmiiksi ja seuraava operaatio olikin aloittaa suunnittelemaan, miten tuon joskus poisleikatun tippalistan saisi viriteltyä takaisin paikalleen... Siitä lisää seuraavalla kerralla...

Tradition Never Goes Out of Style!

Murikka

Tuosta katosta tuliki mieleen.
Ite ku aloin tota ekaa kaminon koppaa puljaamaan, niin se paljasti pakkelin alta hienoja ylläreita useammankin. Katto ja takakyljet on kun perunasäkillä moukaroituja. Jopa lavan puolella katon takapilarissa jäätävät vekit. + takakaaret käytännössä tippu lattialle kun rapsutteli pakkeleita pois.
Joku ajanu aikanaan selälleen sen, tunkannu katon ylös ja leiponu pakkelista sen muotoonsa. Minä taas sitten työnsin sen pusikkoon ja hain toisen korin.  :))