Willys Overland Jeepster 1950

Aloittaja juhapih, 07 helmikuu, 2020, 15:07

« edellinen - seuraava »

juhapih

Nuo Willys Wagonit on koriltaan eri autoja. Samat nokkapellit näissä on ja pick upissa on samat takalokarit.
Uudempia Jeepstereitä on muutama ja sitten viimeistä Jeepster  Commandoa kanssa.
Jeepster on monessa suhteessa outo lintu, esim kun alunperin sitä tehtiin 48-50, niin sitten 16 vuotta myöhemmin se otetaan uudelleen tuotantoon, hieman muutettuna ja nelivetoisena Jeepsterinä...

juhapih

Tämän helmat olivat aivan kauheaassa kunnossa. Ruostetta, pakkelia ja verkkoa sekä lytyssä tietysti...

Kuskin puolelta rapsuttelin irti ylimääräisiä...

Siis tämän...



Tästä kohtaa.



No toisella puolella ei ollut tuonkaan vertaa...



Ruosterippusia ja kantin pätkiä sekä pellin jämiä (ja tuo bodon pala) oli sen verran, että sain selville saumojen paikat helman kaaren, alakantin muodon, lokarin alaosan upotuksen mallin ja muuta sen semmoista. Pahville kopion mallia ja muotoa, että sai oikean ja vasemman puolen muotoja yhdistelemällä käsitykseen oikeasta mallista mittoineen. Ainoa mihin ei löytynyt mallia tai mitään oli tuo korin etummaisen alakulman tienoo. Kumpikin puoli puuttui kokonaan. Siihen löysin netistä yhden ainoan kuvan avuksi...

Tästä se alkoi...



Ulkopinta tehty. ja sovituksessa...



Helmaa on myös sisäpuolella... ollut siis joskus...




Nyt on otettu huonot pois.



Tuommoiset palat tarvittiin siis. Samalla vaivalla syntyi oikea ja vasen.



Pala paikoillaan. Tulevia hitsauksia haittaa se, että alunperin on ulkopellit hitsatu pisteillä sisäpuolelta ja sitten laitettu sisähelman osat paikoilleen. Viimeiselle hitsille (etukulmalle) on tehty hitsausluukku palkkiin.



Samalle kohtaa, mutta sisälle tulee tämmöistä. Mallina alkuperäinen palikka.



siis näin... Palkin yläosana olemisen lisäksi se jäykistää kylkipellin.



Helman keskiosa irroitettuna ja uusia osia sisällä jo...



Uudet palikat aikalailla valmiina. Näitä olisi saanut ameriikan kauppiailta, mutta kuvia kun tutki, niin ne olivat väärän malliset. Ne oli joka suuntaan suoria kantattuja paloja. Oikeasti näissä ei ole yhtään suoraa reunaa. Ne ovat taipuneet joka suuntaan, hienoa!




Näin ne menee paikoilleen.



Valmiina



Hiphei...



Toiselle puolelle sama käsittely.



Kaikki samoin...



No ihan samalla lailla.



Ja sama hiphei tälläkin puolella...



Suraava paikka olikin hieman isompi.



Samasta pellistä syntyi oikea ja vasen etukulma. Oikea aika paljon pienempi.



Siis näin.



OI joi



Oikoa piti...



Lokari kiinni ja sovittelemaan



Ja sovittelu jatkuu...



Sovitusta kolarijälkeen...



Kuvakin sen kertoo:OK!



Tästä tulee se kokonaan kadonnut pala etukulmaa



Malli ja valmis kulmaosa. Kuva josta otin mallia oli tietysti toisen puolen...




Oikea puoli olikin helpompi...





Sovittaa sitäkin piti lokarin kanssa.



Ja nyt meni helpoksi, kun mallina oli saman puolen kuva...



hieman poseerausta




Vuokralainen

 :o

On tuossa ollu kyllä jeesusvittumikähomma.
Hattua,

Taustalla hieno konepelti L88 pahkalla. Tuon viereisen Americaanon?
?

juhapih

Se on tästä mun 65 American Hardtopista... Tämä on kuva tuolta Mobiliasta, missä se on ollut vuoden näytillä.


juhapih

Sitten oli aika ottaa koppa pois rungolta. Hieman piti laittaa rautaa, ettei vinksahda. Kehikkoa kun tein, niin laitoin vanttiruuveja, että voi säätää jos on  korissa heittoa.



No niin, koppa irtos



Tämmöinen on sitten Jeepsterin runko.



Ja pohja näyttää nyt tältä.



Ja grillissä...



Sitten hieman zuumailua...





Tässä oli paikka, mistä oli kirveellä hakattu pala pois. Hieman sitä jo siistin ja alaosaan tuli jo lattiahommassa uutta peltiä.



Paikka hahmottuu..



Puhallushommaa tuli tehtyä.







Nyt alkaa malli oll selvillä...



Viat korjattu ja kitattu ja maalattu ja listankiinnikkeet tilattu Tepolta ja asennettu.



Maalia pintaan...



Ja tähän kanssa...



Kittiä jiiriin





Hitsausta



Ja lisää hitsausta



Maalia kitin jälkeen..



...lisää maalia.



Molemmin puolin tietty..



Kirvesmiehen työmaa taputeltu nippuun ja maalattu. Täällä alueella on maalia ensimmäistä kertaa ikinä..



Takanakin tuli kaikki saumat tehtyä, kun auton sai grilliin.



Seuraavana olikin edessä takapään ruosteviat, joita olikin ihna riittävasti.

Rusty

Esko kattelee pilven reunalta työn edistymistä, hän ei ole turhaan tätäkään taltioinut.  :)

Näinkin kesällä Mobiliassa tuon Americanin, kyllä siellä kelpaa auton olla säilytyksessä
 
Ah, ahtaita aikoja.

Sleepercooler

Vetää kyllä hiljaiseksi! Ja eihän niitä valmiita sopimattomia apeltejä kannata ostaa, kun kerta niiden tekeminenkin onnistuu, saa vielä oikealaiset ja istuvuus on luokkaa 10.
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

juhapih

Noiden surkeiden ameriiikan kynnyspeltien strategiakin selkis aikoinaan muiden projekteja kattellessa. Ja tuo Jeepsterman-firmakin entisöi noilla palikoilla kans. Nimittäin nuo alkuperäiset kyljen, helman ja etulokarin peltien saumat pykältää parhaimmillaan noin 3mm... Mutta ameriika poijjaat laittaa kaikki suorasta vetää ainakin sentin bondoa päälle ja hioo koko hoidon siistiksi ja hinkkaavat nuo "saumat" näkyviin pakkelista... Minä en.
Nyt noissa saumoissa on alkuperäinen pykällys, vaikka kuinka joitakin se voi sylettää... SANO.

Sleepercooler

Aikaisemmin tuli pulattua vw kuplien kanssa, vaikka kaikenmaailman pellit sai ostettua kaupasta niin kyllä se istuvuus oli päin vittua, lähes tulkoon kaikilla valmistajilla... Aina sai olla veistelemässä ja vääntämässä sopivaan muotoon.
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

palontie

Eniten vituttaa kaikki.

juhapih

Juu, tuo lattia ja tulipelti on hakattu aikoinaan kirveellä, että on saatu tilaa lootan tieltä. Ja tuo runkoristikko on polttoleikkurilla silvottu.

juhapih

Mutta ennen kuin pääsin rungon kimppuun oli takaosan suursavotta tiedossa.

Tämmöstä oli alussa... seitin ohutta harsoa jälellä.



Jotta koppa ei nitkahda, piti laitella poisotetupalikat takaisin.

Pyöränkoteloa korjataan..



Sovitellaan



Vahvikepalat laitettu..



Kulmapalat työn alla...



Valmiit palat



Hitsattu ja maalattu





Ulkopuoletkin korjasin ja maalasin. Tässä autossa on ollut halvat suojapellit kaaren reunassa, siksi reikiä. Olisi ollut hienoa, jos tässä olisi ollut ne alumiiniset astinlaudat, jotka on melkein kaikissa otettu lisävarusteeksi.



Tämmöset


juhapih

 Tuolta alta kun puhaltelin hiekalla ruosteita pois, niin noiden ilmiselvien mätäkohtien lisäksi paljastui, että paljon muutakin oli pilalla. Vain tuo keskiosa oli ehjää.



KAikkialla ruostetta...



Pensan täyttöputken suojakotelokin oli sökö ja hieman meni huonoon kuntoon irrotushommassa.



Edellinen kohta ulkopuolelta...



Tän verran piti poistaa.



Uusi pala syntyi kanttaamalla ja mankeloimalla



Noin...



Haaveena oli yhdestä palasta tehty kotelo...



Ja haaveeks jäi...

Nimittäin paloista sen tein kuitenkin..



Ja sille tuli kohta valmiiksi



Ja osa paikoilleen..



Alapuolelta tässäkin on ihmeellinen monimutkainen ranenne, niin kuin  monessa muusakin kohdassa. Outoa...



Välipala paikolleen...



Palkin pala kanssa...



Ulkopellistä ei ehjää kohtaa ojan puolelta löydy... Kulmakin säkönä...



Ja suorasta uutta...  englannin pyörällä ja kutistajalla ja vasaralla ja ihan kaikilla laitteilla, mitä käteen sattui... reuna piti hitsata.



Sopii...





Tuo keskiosakin piti laittaa uusiksi, kun oli ihan haperoa.



Tuosta taas tuli kulmapala pienen työstön jälkeen...



Sitten se "kurkistusluukku" tuli tehtyä. Tää on siis alkuperäinen pistehitsauslaitteen mentävä reikä, josta on ulkopellit hitsattu...



Takahelmakin oli jo työn alla.



Toinenkin puoli sai huomiota osakseen..




Tässä kulmassa olikin vain pieniä pistesyöpymiä, ihme juttu... Pari pikku paikkaa ja hitsiä...




Sisäpuoli alkoi taas samalla tavalla.



Ja seuraavakin vaihe oli sama.




Sitten keskipala lopullisesti kiinni.



Ja ulkohelma samalla.



Tässä oli takaosan savotta...

juhapih

Takapään hitsaamisen jälkeen oli edessä pikku hommia..

Saumojen kittausta.




Muutaman puuttuvan pellin hitsausta.



Ennen kuin koppa maalataan,pitää hoitaa kanssa muutama pakollinen homma, ettei maalipinta mene pilalle.

Penkin rungot piti sovittaa. Ne tulee Wagonista. Siinähän kaatuu sekä oikea, että vasen selkänoja. Saan tuosta idean, että tähänhän täytyy tehdä katon sijasta Tonneau Cover- tyylinen kate. Siis ei alkuperäistä kattoa, ainakaan toistaiseksi.



Sitten oli aika maalin.



Massan myös... Tämmöinen tässä oli alunperinkin.



Pohjaan sama käsittely.





Ja massa tännekin...



Penkin kiinnikkeet unohtui tehdä... niihin löytyi malli intterin webbinetistä...



Tämäkin näyttää ihan alkuperäiseltä... pitkästä aikaa.



Sitten hommasin korimaalia mattana ja tempaisin sen tuohon koppaan.



Kojelautaankin tuli nyt mattapinta kiiltävän sijaan. Kiillotetaan sitten museokatsastukseen mennessä.



Takalattia maalissa.



Koppaankin vetelin maalia.



Penkit otin työn alle. Etupenkkien tila oli aika lohduton...



Takapenkistä oli jäljellä vain tuo selkänojan kaari ja kiinnityskorvakkeet lokareissa. Onneksi koska niiden mitoitus olisi ollut aika vaikea kuvista hahmottaa. Istuinosa puuttui ja siitä ei ollut edes netissä kuvia. Sain sitten aikoinaan yhdeltä Amerikan harrastajalta kuvia siitä. Hän oli ainoa, joka viitsi nostaa istuimen ylös autostaan ja kuvata sitä... Silloin huomasin peltitöiden aika tapahtuneen mokan... nimittäin kiinnityslenkki jäi tekemättä. No siitä ei ollut mitään jäljellä, ei edes painannetta pellissä, saati sitä hitsattua osaa... No uusia ratkaisuja tuli keksittyä, niinkuin  tämä vaneripohja. Tämän mukaan tei istuimen, vaikka Volvon penkin rungosta olisi saanut aikalailla oikeanoloisen...



Päätin, ettei tähän "ratrod"-vaiheeseen tule alkuperäisiä heinätäytteisiä resoripenkkejä... Honda Preludesta teurastin tämmöiset osat.



Loput pehmusteista nappasin Astrasta ja Transitista... Sattui sopivasti kohdalle penkin raadot...




palontie

Tuleeko sulle koskaan epätoivoista tunnetta kun puhaltelet osia autosta ja löytyy todella pahoja ja laajoja ruostevaurioita?
Eniten vituttaa kaikki.