Kuormavaunut

Aloittaja kuutio, 04 maaliskuu, 2020, 16:15

« edellinen - seuraava »

juko7

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 27 joulukuu, 2020, 17:20Joku tuollainen olisi mukava, mutta hiukan menee hinta kipurajoille just nyt.

https://www.nettikone.com/scania/p92m-l-38-46/2003750


Nosturia jos on miettimässä, niin onhan niitä vaihtolavaan asennettuinakin. Itsellä ei ole sellaisista käyttökokemuksia, että onko tukevuudessa eroa runkoasennukseen verrattuna? Mutta satunnaiseen käyttöön voisi olla ihan käypä ratkaisu. Ja jos on esim. vaihtolavassa perään asennettu niin käyttökelpoista ulottumaa tulee suoraan taaksepäin 1.5-2 m lisää kun ei tukijalat verota nostosädettä. Nosturin asennussuunta kannattaa silloin tarkistaa/ottaa huomioon (kokonaiskääntökulman rajautuminen)

Kourahydrauliikka puomin päässä voisi olla rakennushommiin hyvä ratkaisu, pieniä pyörittäjiä ja ns. maatalouskouria saa kohtalaisen edullisestikin esim. Ikh:lta. Kääntöpuoli on, että kouravarustuksella ollut nosturi on ehkä ollut keskimääräistä rasittavammassa käytössä, vaikka varsinaiset urakoinnit kai yleensä tehdäänkin puutavarakuormaimen tyyppisillä.

Nosturin nostokyky ja puomin ylhäällä pysyminen lämpimänä kannattaa yrittää todentaa ostaessa, tiivisteet tietty voi vaihtaakin mutta jos öljyä suihkuaa jostain niin männänvarsien kunto kannattaa tsekata.

Sitten on ne nosturitarkastukset jotka ainakin työmailla pitää olla voimassa. Tyven kunto ainakin kannattaisi yrittää tarkastaa, se lienee yleisin väsymisvauriopaikka. Toisaalta vaikeimmin tutkittavakin. Oma Palfinger pitäisi kymmenvuotistarkastaa jossain vaiheessa, kysyin tarkastajalta että mikä on ennakkoarvaus kunnosta, kun on aika vanha laite. Hieman yllättäen tarkastaja sanoi, että uudemmissa on enemmän ongelmia hänen mielestään kahdesta syystä:
1) radio-ohjaus on osaamattomissa käsissä rasittava nosturille, kun "käsituntumaa" ei ole,
2) rakenteet pyritään optimoimaan entistä tarkemmin. Lisäksi käytetään korkealujuusteräksiä, samaan aikaan puomista tulee sen seurauksena entistä joustavampi ja kaikenlaisia dynaamisia heiluntakuormia ym. syntyy siksi enemmän


kuutio

Ihan omaan harrastekäyttöön vois olla paras sellanen nosturilava jonka saa päälle kumminpäin vaan tarpeen mukaan.
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio


Cummitus käyntiin ja lava tyhjäks kevään kunniaksi
All work and no play makes Jack a dull boy.

juko7

Suunnittelen jonkinlaista autonkuljetuslavaa, johon tulee tuommoinen luiska johonkin kohtaan. Onko kokemusta/ näkemystä, että mitä tuon kuvassa olevan kulman pitäisi olla, jotta tyypillinen (madaltamaton ilman mattolaituria oleva) full size -jenkki ei jää mahastaan tai perästään kiinni? Mitat tuossa kuvassa näkyy hieman typerästi, mutta tuossa siis luiska laskeutuu noin 7.6 asteen kulmassa. Voisiko se olla jyrkempikin? Lastaus tulisi tapahtumaan rampeilla, joita nyt ei ole kuvaan hahmoteltu


Nikuzai

Toihan on helppo laskea,ota alustan korkeus mitta keskeltä koria ja akseliväli

Sit mittaat sen kaaren asteet joka tulee

juko7

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 25 maaliskuu, 2021, 18:29Toihan on helppo laskea,ota alustan korkeus mitta keskeltä koria ja akseliväli

Sit mittaat sen kaaren asteet joka tulee
Joo kyllä mutta ajattelin että onko ehkä joku yleispätevä ohje olemassa, esim. että mistä normiauton pitää suoriutua, voisi sitten verrata omia tuloksia niihin?

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 25 maaliskuu, 2021, 18:52Joo kyllä mutta ajattelin että onko ehkä joku yleispätevä ohje olemassa, esim. että mistä normiauton pitää suoriutua, voisi sitten verrata omia tuloksia niihin?

Ainakin omalla kokemuksella jättäisin koko kulman pois jos vaan mahdollista

Tais olla traktori ainoa joka mersussa ei tarttunu mahastaan siihen mutkaan, eli siksi meinasin et mittaa ja kattoo onko järkevää mitään kulmaa edes alkaa tekemäänkään, vai käyttäiskö sen materiaalin vaikka kippiin


juko7

^Voi olla tottakin.. auto on varsin korkea, joten  kulmasta tulee ehkä niin loiva, että ramppien pitää olla älyttömän pituiset ::)

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 25 maaliskuu, 2021, 21:57^Voi olla tottakin.. auto on varsin korkea, joten  kulmasta tulee ehkä niin loiva, että ramppien pitää olla älyttömän pituiset ::)

Me yritettiin sellaistakin et ajettiin etupää ajosilloille jotta kulma loivenisi, ei tehny muuta ku jäi vaan lastattava auto mahasta kiinni

Se kulma lavassa tekee sen huonouden ettei voi helpottaa lastatessa ees nostamalla ajosiltojen maanpuoleista päätä, siinä vaan tarttuu ensin puskuri ja sit mahasta




Ton kulman huonoudesta kertonnee jopa et porarifirma oli tasalavaiseksi muuttanu scanian jolla kuskasivat telallista poravaunua ja jatkaneet ajosiltoja

signet

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 25 maaliskuu, 2021, 18:29Toihan on helppo laskea,ota alustan korkeus mitta keskeltä koria ja akseliväli

Sit mittaat sen kaaren asteet joka tulee
Keula ja peräylitykset on otettava myös huomioon.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: signet - 25 maaliskuu, 2021, 22:40Keula ja peräylitykset on otettava myös huomioon.

Yleensä ne on melko antavat paitti jos joku tuning-lumiaura ja ylitykset on helppo kompensoida nostamalla rampin päätä, mutta tota pokkausta on vaikeempi kompensoida

Ainakaan siinä ku mennään hakemaan sitä kyytiläistä jostain navetan takaa ja todetaan et jouset onkin poikki

kuutio


Mattoketjujakin tossa ihmettelin ja totesin ettei noita(kaan) kuntoon saa ennenkun pääsee kaasupillien viereen
All work and no play makes Jack a dull boy.

P. Aholainen

Komea on.

Pillit on kyllä aika pakolliset näiden kanssa.
Paalissa.

signet

Lainaus käyttäjältä: P. Aholainen - 17 huhtikuu, 2021, 17:21Komea on.

Pillit on kyllä aika pakolliset näiden kanssa.
Joo.Sisun miljoonan kilsan huoltohan on se että vedetään runko pillillä poikki hytin takaa ja hitsataan aisa tilalle ;D
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: signet - 17 huhtikuu, 2021, 23:27Joo.Sisun miljoonan kilsan huoltohan on se että vedetään runko pillillä poikki hytin takaa ja hitsataan aisa tilalle ;D

Onko kukaan nähnyt sitä yhdistelmää, missä sorakasetti sisusta on tehty kärry ja kasettikärry kulkee perässä kun yhdistelmää kiskotaan isomman puoleisella traktorilla?

Puheen mukaan ois sisusta tehty hydejarrunen ja vedollinen ja kärry on edelleen ilmajarruilla

Toisaalta luulisi et isommassa koneessa vois jo käyttää ilmajarruja kärryissäkin