Willys Overland Jeepster 1950

Aloittaja juhapih, 07 helmikuu, 2020, 15:07

« edellinen - seuraava »

palontie

Yhtään ei tunne itseään mitättömäksi kun tätä aihetta seuraa.
Eniten vituttaa kaikki.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 16 helmikuu, 2020, 13:06Yhtään ei tunne itseään mitättömäksi kun tätä aihetta seuraa.
Sanoppa elä muuta  :-[
Vtu tää hymyily sattuu

juhapih

Tuolla oli jo aiemmin kuva alkperäisestä sököstä akselista, joten uutta piti etsiä. Tarjolla oli jotakin Rambler akselia ja PV Volvon kanssa sekä Chevy 2:n akseli ilman jarruja... Mutta tallin vintiltä löytyi tuommoinen Ford 8, jossa oli jarrut mukana.





Jarrut oli saaneet uutta palikkaa ja kaikki oli maalattu punaisella, ihan kaikki osat. Jarru rummut puhalsin puhtaaksi, koska ne oli paklattu paksulla kittikerroksella... ihme juttu.



Hienosti meni ilman muutoksia paikoilleen.



Tein pienet kallistukset laskupaloihin, että sai kulmat kohdalleen...



NOin..



Etujarrut oli hieman entiset... toisella puolella ei ollut mitään rummun sisällä. Rummut oli ruosteessa ja toinen kiero.



Englannista tuli toinen osapaketti. Tällä kerralla jarruosaa täys... Aiemmin tuli akselin osia ja joitakin nippeliä...

Kaikki alkuperäistä Jeep NOS palikkaa tehtaan paketissa. Ja halavala... Ameriikan uustuotanto-osat on muokattu Mustangin rummuista ja ovat täysin erinäköiset ja ne pitää asentaa erilailla.. Ja piti kai vielä jotenkin työstää tuota kilpeäkin....



Alkaa näyttämään jarruilta. etusylinterit tuli USpartsilta... ja aika edukkaasti...outoa.



Eli nämä tulee tuonne pulttilaipan taakse ja uustuotannot nykyaikaisesti tuohon päälle.



Tuli se paketti Ameriikastakin Jeepstermanilta. Ja hintaa oli, mutta sellaista kampetta, mitä ei saanut muualta. Jostakin syystä kesti melkein puolivuotta tulla... joku konttijuttu tai muuta..



Peili



Kynnyspellit "proudly made in united states of china"



Vaijereita..



Lasipyyhkijän nuppi...



Johtoja...



...kokonainen vyyhti.



Sitten kaikkea ei Ameriikasta asti tarvinnut hommata... Tässä ei ollut RAhkoselta lähteissä syyläriä mukana. Tarmo Rahkonen kertoi, että semmoinen oli ollut, mutta jonnekin kadonnut. Ehkä korjaamolle vuosia sitten...

Malli ja jonkinmoinen hahmo oli jäänyt netin kuvia katellessa, jotta jos tulee vastaan suurinpiirtein samanmoinen, niin osaan bongata. Olin jo ajatellut tavallista Willys wagonin syyläriä, johon muutan kiinnikkeet vastaamaan tuon kehyksen mallia. Se kun ei ole sama kuin Wagonissa...

eipä tarvinnut muokata mitään... Forssan pick nickin rompetorilla tuli vastaan minulle tutunoloinen, myyjälle tuntematon syyläri helsinkiläisen jäähdytinkorjaamon laatikossa.... 20 euroo... BINGO! Se meni tuohon paikoilleen heittämällä!!!



Takalamppujakaan ei sitten tullut tilattua. NOS osaa ei ollut ja tarvikeosa on huomattavasti erillainen... Joten ruostepitsiksi muuttuneet kotelot saivat ohuen lasikuitukerrosen sisälle ja ulkopintaan sekä kunnon kittauksen...

Ennen puhallusta...



kitattuna... taitaa olla ruiskukittiä siveltimellä vedettynä...



Maalattuna...



ja toinen




juhapih

Kun sain tekniikat niputettua, niin aloin laittelemaan sisustaa nippuun. Ajatus oli päästä ajelemaan jonakin kesänä.

Joten kun penkin rungot oli tehty, niin jätin ne alkuperäiset rispaantuneet pehmusteet sivuun ja alon kasata tähän rotta lookiin sopivaa versiota.
Matoksi nurkista löytynyttä messumattoa.





Penkkien pehmusteet tulivat taakse Preudesta, eteen Transiitista leveään penkkiin ja repsikan istuimeen veistin Astran takapenkistää sopivan palan...



Siis tämä oli Transiitin repsikan istuin ja Astran takapenkin pala...



Tämä oli Hondassa...



Kun laturi vaihtui 12V tasavirtaiseksi, niin merkkivalon tein tuommoiseen telineeseen, jonka tein kojelaudan reikien mukaan...



Peilin tein romulaatikosta löytyneestä motskarin peilistä.



Autossa ei ole koskaan ollut vilkkuja, joten ne piti tähän sommitella tarvike viiksellä.



Tämmöisen torven laitoin. Myöhemmin sille tuli samanlainen kaveriksi, eri nuottia soittava.



Kone sai putkia... Lämpärin hana tuli Duetista...



Bensalinja kuparista...



Tulipellin "äänieriste" oli hieman heikossa kunnossa.



Puuttuvien osien sommittelua.



Ääriviivat "matkalaukkupahviin" piirrettynä.



Itse eriste syntyi 5-kertaisesta aaltopahvista, kuten alkuperäinen.



Reikiä piti tehdä...



Samoin kuin pintapahviinkin.



JA paikoileen vaan.



Taakse piti tehdä heijastimet. Taas romulaari soi antejaan... Pösö Pick upista kotoisin olevat heijastimet löytyi... Kiinnikkeet tein ite.



Niin kuin leveämmän akkutelineen Motonetin 12V pikiakulle.



Takajarrut asennettuna ja kitkapinnat kohdistettuina rumpuihin. Nyt ottaa enemmän kuin peukalon kokoiselta alalta.



Jarruputketkin tuli pujoteltua...



Sitten jostakin syystä innostus haihtui ja tämä oleskeli aivan liian kauan katoksessa, kunnes tuuppasin sen "työpöydäksi" viime syksynä... Suurin syy pysaädykselle oli tuo SCRambler replica...