Jenkki-taksit nykypäivänä ja menneisyydessä?

Aloittaja redneck1, 12 tammikuu, 2020, 12:20

« edellinen - seuraava »

1320

Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 14 joulukuu, 2020, 07:12Ei tainnut olla juttua lainkaan maailman ainoista/ainoasta Checker A2 takseista. Suomeen tuotu aikoinaan n. 500kpl käytettyinä.

Suomesta löytyy yksi entisöity Checker A2. Löytyy oma sivustokin Checkereistä.
http://www.checker.fi/index.php?lang=fi

Eikö niitä todella ole säilynyt enempää? Tuota sivustoa kun selailee niin mielestäni kuvissa näkyy kaksi raatoa. Osia varmaan hankala saada, jos ei itse valmista. Eikös jossain ollut kuva jostain Checker A2 metsäraadostakin? Nyt kun muistelen niin eikös ollut punainen Checker A2 myös ajokunnossa?

V8 magazinessa ollut 80-luvun lopulla juttua Checker A2 autosta, josta joku olisi alkanut customoimaan coupea. Mihin lie kadonnut vai onko vielä työn alla?

Checkereiden historia on mielenkiintoinen, jos enemmän kiinnostaa niin suosittelen vahvasti hankkimaan Checker Suomessa kirjan, erittäin mielenkiintoista luettavaa ja paljon tietoa.

Noitahan tuotiin se noin 500 kappaletta Olympialaisia silmälläpitäen, mutta autot oli käytettyjä eivätkä kaikki siten päätyneet ajoon vaan osasta tuli varaosa-autoja kun olivat liian kulahtaneita. Olympialaisten jälkeenhän noita myytiin maakuntiin oääosin taksikäyttöön, jossa ne sitten ajettiin loppuun, mutta osasta tehtiin myös pickuppeja.

Syy miksi noita ei ole maailmalla säilynyt, Checkerin tehdas on sulattanut käytöstä poistuneet taksit aina uusien raaka-aineiksi, eli tämän takia suurin osa Checker A2:sta lienee Suomessa. Onhan niitä toki mennyt romuksi täälläkin (valitettavasti), mutta Checker yhdistyksen heput ovat myös haalineet parhaita raatoja säilöön ja löytyyhän noita tosiaan vielä metsistäkin johon niitä on aikanaan hylätty. Itse olen kuvannut neljä Checker metsäraatoa, kaksi hieman parempikuntoista ja kaksi jotka olivat vain jäänteitä.

Liikennekelpoisia noita on tosiaan nuo kaksi, se Mobilistissakin esitelty rankasti patinoitunut, entisöimätön punainen yksilö ja sitten tuo Checker yhdistyksen hienosti entisöimä vihreä yksilö.

Se '50 luvulla Suomessa rakennettu Custom on edelleen olemassa. Nykyisellä omistajalla työn alla sen entisöinti '50 luvun Customoituun kuosiin.
Tradition Never Goes Out of Style!

Pande

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 14 joulukuu, 2020, 08:10Checkereiden historia on mielenkiintoinen
Näin on. Yksi vaihe maamme autoistumisessa kun autojentarve oli suuri.

Kyllähän siinä suuri osa autoilijoista koki itsensä huijatuiksi ja varmasti aivan syystä, kun tänne rahdattiin Amerikassa poistokuntoon ajettuja autoja. Siihen nähden hyvä että edes joku näytekappale on säilynyt ja että muutama aktiivi jaksaa Checkereiden muistoa pitää yllä.

Ihan merkkinäkin Checker on mielenkiintoinen. Säilyi hengissä aina 80-luvulle asti. Mulla on yksi Checker-kirja joka lähinnä on kooste uudempien mallien koeajoista. Voin pistää jossakin vaiheessa kirjallisuusketjuun siitä jonkun sanasen.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Marklin

Edellä mainittu vihreä yksilö Salon Toritapaamisessa 2018:

 

Marklin


Carpenter

Tämän kylän taksitolpalla oli 30v sitten samaan aikaan nuo:

(väritkin suurinpiirtein täsmää, vaik nuo kuvat netist otinki)


Caprice 1988 V6


Caprice 1990 V8 Brougham ja just tuollaisella katolla, tää ol hieno!
Arvatkaa vaan pissinkö sitä mehiläisten tuottamaa kun tuo tuli myyntiin...
...En pystynyt ostamaan. :(


Chevy Van 6.2D 1988, Suomalaisella "linja-auto" verhoilulla...

Ol tääl aika monta muutakin ihmeellistä taksia just silloin samal aikaan
ollu, esim. MB W126 1984 ja tuo mulla yli kymmenen vuotta ollut
2.4 bensa/automaatti/ilmastoitu 1988 Laurel.



-never give up-

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pande - 14 joulukuu, 2020, 08:41Kyllähän siinä suuri osa autoilijoista koki itsensä huijatuiksi ja varmasti aivan syystä, kun tänne rahdattiin Amerikassa poistokuntoon ajettuja autoja. Siihen nähden hyvä että edes joku näytekappale on säilynyt ja että muutama aktiivi jaksaa Checkereiden muistoa pitää yllä.
Ehkä, tai sitten oltiin tyytyväisiä kun muutakaan ei ollut saatavilla.