H4 led poltin

Aloittaja -kk-, 15 elokuu, 2024, 18:43

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: -kk- - 20 elokuu, 2024, 02:33Noniin. Vaihoin sit ledit kirkkaisiin H4 polttimoihin. Akunkenkää irti pitämällä ei apukuskin puolen lyhyt eikä pitkä alkanu palaa (Jeep 2008). Käytin tutun korjaamolla painattaa entteriä nii alko palamaan. Jeepissä valoja ohjaa valomoduli, ei releitä eikä sulakkeita... Ilo kesti vajaan viikonlopun nii tietenkin työviikolle lähtiessä pimeni apukuskin valo taas kokonaan... Kyselin kuukkelilta lontooksi asiaa nii ilmeisesti ko.valon maadoitus huono, koska sammuu molemmat kerralla... Onneksi keulan lisävalojen heräte kuskin puolelta jotta näkee työviikon (7vrk/80h) reissus ajella. Kattolisäpitkän heräte tulee nyt pimeästä apukuskin valosta.... Vitun nykyaika...
H4 releytys tekis poikaa mutta mahtaa automatiikka vetää vitun päähän ja herjata palaneesta?

Tuleekos maadotus johtonipusta vai onko ihan lyhkäsellä konehuoneeseen?
Sinä vain

-kk-

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 20 elokuu, 2024, 09:17H4 releytys tekis poikaa mutta mahtaa automatiikka vetää vitun päähän ja herjata palaneesta?

On useampi maapiste konehuonees mihin niputettu. Esim just valojen läheisyydessä. Onnex esim molemmat ajovalot maadoitettu erikseen jottei huonolla maalla häviä molemmat valot😅. Tossa ko. autos ollu vähä johtosarja  vikaa muutenkin koska moottori vaihettu kokonaan uuteen nii johtosarjoja murjottu sillo. Sähkövikasena ton ostinkin aikoinnaa just 1000km sisäänajetulla koneella. Pitää putsailla toi herjan aiheuttava maapiste ja jossei auta nii hyppymaa vaa ronskisti tuolle apukuskin valolle. Joskus oli käynnistys vikaa pakkasella. Mitään järkevää syytä ei löytynyt... Tein 25mm2 kumikaapelista maakaapelit joilla maadoitin moottorin koriin, startin koriin ja akunkin koriin. Sillä hävisi muutamat mystiset käynnistysongelmat kovemmilla pakkasilla (-30-38C°)👍

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 20 elokuu, 2024, 09:17H4 releytys tekis poikaa mutta mahtaa automatiikka vetää vitun päähän ja herjata palaneesta?

Yhessä tietokoneihmeessä oli rinnalle isäntä laittanu emännän autoon manuaaliset johdot

Eli kun bitti pierasee poikittain emännys käy vaihtamassa pistokkeen pimeän puoleisessa valossa ja sytyttää valot koelaudassa olevasta erilliskatkaisijasta.

Suoraan ei kuulemma onnistunu ku auto menee vikatilaan jos ei havaitse valoja.

Mut nohin älyvaloihin kait on olemassa relesarjoja joissa tietokone boxi huijaamassa auton valo järjestelmää
Oikeiston ja vassarin ero on:
Oikeisto ei tykkää siitä mitä sanot, vassari ta***a sut sen vuoksi mitä se kuvittelee sinun sanovan

NonSenCe

ostin uudet H4 led polttimot äsken kiinasta/aliexpressistä. katsotaan koska saapuvat.

mä oon aina halunnut nimenomaan tehokkaampia lähivaloja (lisäpitkiä nyt on aina ollut erikseen myytävänä). ja ledivaloissa aiemmin ollut ongelmana se että ovat aina olleet vain 6000-7000k räikeän valkosilla tai sinertävillä sävyillä. (mun silmät ei tykkää niistä). ja aikoinaan ne ebay&kiina special halvat kxenonit kärähteli tiheeseen tahtiin jos olivat lämpimämmällä värillä varustettuja. ja näin vanhoissa autoissa mitä mulla on ollut ne valkoisemmat valot kiinitti liikaa polsi-setien huomiota. uudemmissa autoissa ne saikin olla kaikilla rauhassa.

mutta jos vaikka nyt olisi kehitystä jo tapahtunut..?

löysin h4 ledit jokka noin puolet halvemmat kuin esim Philips Ultinon sarjan halvimmat (3000 sarja?). eli eivät ole siis mitään halpa ledejä nuokaan.

mutta noiden pitäisi olla (minusta ja minulle) kivemmalla ja järkevämmällä värisävyllä olevia, eli 4300k. (vs philipsin valkonen 6000k).

useamman venäläisen ja brasilialaisen youtube testailu videon katselin tässä uudenvuoden alennuskuponkien voimaantuloa odotellessa tuon valmistajan tuotteista. aika paljon niitä kehuivat kyllä vrt esim halogeeniin. ja ei se että joku brassi helteisessä maassaan kehuu toimiviksi, mutta jos venäläinenkin niistä pitää, niin ei kai ne kauheen huonoja ole heidänkään keleissään. pakkasessa huurtuvat&jäätyvät linssit tms mistä oon ennen kuullut ongelmana. sitten sen näkee kun paikelleen saa (ja mä en yleisestikään aja pitkiä matkoja niin epäilen ettei se huurtuminen tuu oleen mulle liian iso ongelma).

Dawn Knight K7c, 4300k, 110w/pari. eli 55w/kpl joten pitäisi vastata vakiohehkupolttimoa. ottoteho tietenkin tippuu tuosta kun polttimo kuumenee umpiossa.

tässä k7c pitäisi olla kehittyneempi jäähdytysteho ja rakenne kuin aiemmassa mallissa (dawnknight k5c). eli kun/jos pysyy viileempänä valo teho pysyy parempana (ottoteho k7c tippui 39wattiin puolessa tunnissa jossain testissä kun taas k5c tippui 26wattiin kuumentuessaan, silti tuottivat paljon enemmän luxeja kuin halogeenit).

jos noissa k7c onkin kovin huono valokuvio, esim häikisi liikaa muita, niin sitten voi seuraavaksi  kokeilla vielä vaikka aiemman sukupolven polttimosta eri versiota, eli kc5 mini 40w. se on muutaman millin pienempi kooltaan jos tila on ahdas, ja siinä voi olla vähän tarkempi valokuvio ja 15w pienempi virrankulutus kun on lähtöjäänkin 40w.

tai jos tuo k7c käy vähän liian kuumana, voi kai halutessaan kokeilla siitä alennetulla teholla olevaa versiota eli k8c. muuten sama rakenne kuin k7c:ssa, käsittääkseni tällä haettu vaan pidempää käyttöikää "paremmalla" jäähdytyksellä, mutta ei tulisi paljoa valotehon menetystä vaikka ilmotettu wähemmän watteja "kylmänä". (k8c olivat vain 7e kalliimmat kuin k7c tällä hetkellä)

jos taas tilaa riittääkin umpion alueella ja haluaa vähän uudempaa ja tehokkaampaa versiota kokeilla.. olisi heillä myös "k9c pro" tarjolla, 130w/pari tosin eli alkaa vaatimaan jo enemmän virtapiiriltäkin. ja se on selvästi isompi rakenteeltaan kuin aiemmat versiot.

ja onhan niillä myös k5c plus, k7c plus, k9c plus versiot (jotain 150-200w/pari) mutta järjestään kaikki testailijat ovat sanoneet niitä liian tehokkaiksi h4 umpioihin, valoteho hajaantuu liikaa niillä, ja häikiminen pahenee. mutta uudemmissa autoissa joissa projektori tyyppinen umpio joka hoitaa suuntauksen eritavalla niitä voi käyttääkin. mutta ainahan se on niin että kaikki umpiot ja projektorit eivät ole yhtä hyviä kun toiset. joissakin tälläset ledit toimii toisissa ei.

nyt kun saapuvat joskus parin viikon päästä, ne tulee testiin siis ensin mersuun (w124) ja ehkä meidän äidin mitsu carismaan kanssa samalla (sekin on halunnut paremmat valot). sitten joskus vasta tietää sopiiko tai mahtuuko paikalleen, saako niillä valoa lisää tai järkevän valokuvion aikaseksi ilman kauheeta häikimistä..

-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Enemmän kun tuli ajettua niin xenoneita meni suhteessa 3:1. Neljä poltttimoa yksi ballasti.

Jonkun auton mukana tuli ja toristakin ostin aikanaan suomessa myytyjä xenon settejä. Ne kesti jostain syystä paremmin vaikka alista ym kaikenlaisia kokeilin.

En usko, että alin ledit voittais xenonit kestossa ja sitten se linssin huurtuminen/jäätyminen.
Sinä vain

NonSenCe

sillon ku mä ksenoneja käyttelin alix ei edes ollut olemassa. dealextreme tai ebay oli silloin ne paikat mistä jotain sai. ja tosiaan kaikilla ne räikeen valkoset ja siniset xenonit kesti paljon pidempään kuin alle 4000k. kävi vaan liian kalliiksi vaihdella niitä useamman kerran vuodessa minunkin vähillä kilometreillä. hehkupolttimot kun toimi vuosia. huonolla valoteholla tosin. jos tollane led tuo lisää valoa ja kestää vuoden pari riittää nykytilanteeseen kyllä.

mä luulen että mulla pitäs vielä olla jossain varastoituna ehjänä irrotettu joku vähän lämpimämpi sävynen setti vielä.. politzei käski ne poistamaan ettei uudelleen näe niitä siinä. ei ne häikineet, eivät olleet väärää sävyäkään. se vaan näki kun ne käynnistyi ja ampu sen sinisen välähdyksen. "laittomat valot, poistatko vai haluatko sakkoja?" oli helppo kun oli vanhat polttimot takaluukussa mukana, vaihdoin ne samantien siinä, mutta uhkasi sitten tarkistaa että ne ballastitkin ovat poistettu seuraavalla kerralla kun auton näkee.. ja niin muuten tekikin paria viikkoa myöhemmin. samaan aikaan se oli mulkku että mukava. ei sakkoja kun heti vaihtoi pois, mutta tarkisti asian vartavasten kuten oli uhannutkin.

ne on vaan hyvässä jemmassa/hukassa. ja sen hirveän sinisen 7000k tms setin jonka meen isän sillosesta "uudesta" autosta irrottelin 2017 taisin ehkä antaa jollekin jo traktorin valoiksi. ja tästä tulikin mieleen että pitääpä tutkia sen autotallia jossain vaiheessa jos vaikka löytyisi siitä siinä samalla irrotetut lisävalotkin. (3 niitä siinä tais olla, yks rikki)
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-