Minikaivurit

Aloittaja sämpy, 24 helmikuu, 2020, 07:00

« edellinen - seuraava »

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 04 huhtikuu, 2020, 14:13Painoa tuolla on kilven mukaan 3.3tn 60cm kauhalla, No, sen olen nostanut lavalle (+muita). Jää siitä kuitenki 200-300kg yli painoa mille tahansa 3½tn kärrylle - paras on ihan lyhyt fleet lavatraikku. Saa puomin taakse, painopisteen akseleille (kulj.asennos 5.1m pitkä), vajaa 2m peräylitystä. Toiste päin ei ole löytynyt riittävän kantavaa traikkua, että tasapainoon saa. Auto (omamassa 4tn) kestää kyllä koukun mukaan 373kg aisapainoa, mutta 3.5tn kestoisesta 50mm kuulasta ei ole tietoa vaikka onkin AlKon. Jäisi pääpuomi alhaalla niin pitkäksi että autoon ottaisi.. Autolla 10.6tn yhdistelmämassa, vaan O2-peräkärryissä tulee paino vastaan.

Joskun meinannut 3x1.5tn akselein ja 10" pyörillä alustan löytäisi, niin siitä riisumalla turhat pois, vois parhaan ritilällisen outlaw-version saada.  ::)
Viimeksi kun ajelin naapuriin peltojen yli reilun kilometrin ja sama takaisin, sitten sai molemmat ylärullat vaihtaa ja 3 alarullaa.. olisko paremmin kestänyt kilpparivauhtia, tiedä häntä kun rabbittia mentiin..

Mä kun tuon hommasin, niin 3 eri kiintestön naapuriukkoa meinas, että "älä vaan myy pois, hommia riittää joka vuodelle".. onhan noita ollutkin  8)



Onko lavastus kuvaa kuljetus tilanteesta?

Eli sainko oikean käsityksen et kaivuri on kärryssä ja kaivuu puomisto pikkarin lavalla?

Paljonkohan moisella sovituksella sais painoja tasattua o2 yhdistelmälle etenkin jos ois mahdollisuus et kauha sais olla lavalla sidottuna ja puomistosta antaisi kellutuksella perää taitoksissa

Jossain videossa oli valokuva minikaivurista lavurin perässä ja kärryn aisa näky olevan auton alla kiinni, et kauha oli kuulan pisteessä lavalla

dslcat

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 12 huhtikuu, 2020, 18:36..
Eli sainko oikean käsityksen et kaivuri on kärryssä ja kaivuu puomisto pikkarin lavalla?

Paljonkohan moisella sovituksella sais painoja tasattua o2 yhdistelmälle etenkin jos ois mahdollisuus et kauha sais olla lavalla sidottuna ja puomistosta antaisi kellutuksella perää taitoksissa

Jossain videossa oli valokuva minikaivurista lavurin perässä ja kärryn aisa näky olevan auton alla kiinni, et kauha oli kuulan pisteessä lavalla

Mielenkiintoinen ajatus ;D

Kyllä mä olen kauhan (tai useamman) olen ihan irtona jättänyt lavalle. Sidottuna tietty.
Reilun toistasataa kiloa keventää..
Lisäksi lähemmäs 200kg aisapainoa jättäen vielä kaivurin sijoituksella, niin alle 3tn mennään traikun renkaiden alta mitattuna. Tapissaan tai ylikin kuitenki.

Joskus aikoinaan joku kaivuri (50-60 -luvulta?) oli sellainen että kuljetusakselisto (renkaat?) laitettiin alavaunuun, ja kaivuupuominpää lavalle veturiin kiinni - eikun menoksi.. mikähän oli merkki  ???

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 12 huhtikuu, 2020, 19:06Mielenkiintoinen ajatus ;D

Kyllä mä olen kauhan (tai useamman) olen ihan irtona jättänyt lavalle. Sidottuna tietty.
Reilun toistasataa kiloa keventää..
Lisäksi lähemmäs 200kg aisapainoa jättäen vielä kaivurin sijoituksella, niin alle 3tn mennään traikun renkaiden alta mitattuna. Tapissaan tai ylikin kuitenki.

Joskus aikoinaan joku kaivuri (50-60 -luvulta?) oli sellainen että kuljetusakselisto (renkaat?) laitettiin alavaunuun, ja kaivuupuominpää lavalle veturiin kiinni - eikun menoksi.. mikähän oli merkki  ???


On niitä vieläkin, brøyt kaivuri josta puuttuu ajomoottorit kokonaan.

komee logo  ;D


Toisaalta ei sitä kauheesti tarviikkaan ajomoottoreita sen aikusissa töissä ja mihin brøyt oli tarkoitettu


Jotkut kuulemma viritelleet hydraulisia moottoreita avustamaan siirtymässä ettei tartte kauhalla raahata


Yllättäen ei enempää ole moista rakennetta hyödynnetty, vai onko sitten niin kiellettyä maailmalla ettei ole markkinoita moisella toiminnalle

Vois tulla pikkasen sanomista jos lahen motarilla Brøyt perässä peltipyörät ilmassa kauha lavalla huitasee kamera maijasta ohitte


Yhen ite tehdyn kaivurin olen nähnyt moista siirto tyyliä käyttävän

Tuttu jututtanut omistajaa ja suomen typerä lainsäädäntö ei antanut käyttää alkuperäistä ideaa et tukijalat ois toiminu vetoaisana, joten matkassa piti aina retuuttaa ylimäärästä vetoaisaa

Hyvin nerokkaasti laite oli toteutettu, Wanhan mallinen vetopää jossa jarrujen veto oli väkipyörän kautta vaijerilla ja puomin kääntämällä taakse sai kuulemma koneen tasapainoon koukussa

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: dslcat - 12 huhtikuu, 2020, 19:06Lisäksi lähemmäs 200kg aisapainoa jättäen vielä kaivurin sijoituksella, niin alle 3tn mennään traikun renkaiden alta mitattuna.
Auto (omamassa 4tn) kestää kyllä koukun mukaan 373kg aisapainoa, mutta 3.5tn kestoisesta 50mm kuulasta ei ole tietoa vaikka onkin AlKon
Joskun meinannut 3x1.5tn akselein ja 10" pyörillä alustan löytäisi, niin siitä riisumalla turhat pois, vois parhaan ritilällisen outlaw-version saada.  ::)

Se on harmi ettei suomessa ole ne isommat kuulat sallittu

Ite monesti miettiny, et jos isomman trailerin hommaa, niin siihen ja veturiin se vähintään seuraavan koon kuula eli ilmeisesti ihan riittävä 60mm kuula ja 6000kg


Samalla tulisi se eduksi, ettei kukaan voisi pummia kärryä lainalle

Lerssinen

Muutin rattorin rattorikaivuriksi ja kävin tiehoitoalueella taas kattelemassa kiviä, 19 kappaletta nostelin poies sellaisia joissa lana on ruukannu pomppia. Osa oli vähä isompiaki  ;D





Kustannustehokas laite tuollaiseen kun kivet näin keväällä on löyhässä..

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 25 huhtikuu, 2020, 18:20Muutin rattorin rattorikaivuriksi ja kävin tiehoitoalueella taas kattelemassa kiviä, 19 kappaletta nostelin poies sellaisia joissa lana on ruukannu pomppia. Osa oli vähä isompiaki  ;D





Kustannustehokas laite tuollaiseen kun kivet näin keväällä on löyhässä..

Joku oli märissyt tollasesta takalaite kaivurista ettei sillä tee mitään

Koneen omistaja oli osoittanu taloa ja navettaa tälläsellä nää on maksettu ja sit osoitti riukuvammasta


Kyllä tollasella varmasti suo ojaakin kaivelee, johkin harmaaseen verkuun kiinni ja puolitelat paripyöriin, niin melkosen vetelää saa olla, että vieläkin kelluu

Sit tollasessa on keveys etuna, jossain kuvissa perkasivat valtaojia tupla paripyörillä ja nostolaite kaivinkoneella
Oja oli niin leveä ettei tukijalat yltäny reunoille, mutta silti vaan kaivelivat

Joku 5-6tonnia omapainosta oleva kersantti siihen tuplaparipyörät ja ojan päälle ajaa niin on 5tonnisessa vetarit kovilla  :-\

Lerssinen

Kun ei kuvittele mahdottomia niin yllättävän pätevä laite tuo on, enempi se tuntuu vuodessa saavan aikaan kuin täysimittainen ukkomestari-telarattorikone johtuen ihan siitä että tuo liikkuu jokapaikkaan ketterästi.

Mulla on tuohon pari lisäkauhaa tulossa, sovitteet on teettymässä paikallisella amiksella.. Toinen on 120 leveä laatikko ja toinen pieni luiskakauha. Meinasin hallintaakse ajaa täyttömaata ja liippailla laatikkokauhalla sitten ne irtomaat levälleen.

Se mitä tuolla nostolaitehommelilla ei voi tehdä on painattaminen kun koko laite nousee, eli justiin tuo liippaaminen on tehtävä vähä erilailla kuin "oikeilla" kaivinkoneilla..

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 25 huhtikuu, 2020, 23:03Kun ei kuvittele mahdottomia niin yllättävän pätevä laite tuo on, enempi se tuntuu vuodessa saavan aikaan kuin täysimittainen ukkomestari-telarattorikone johtuen ihan siitä että tuo liikkuu jokapaikkaan ketterästi.

Mulla on tuohon pari lisäkauhaa tulossa, sovitteet on teettymässä paikallisella amiksella.. Toinen on 120 leveä laatikko ja toinen pieni luiskakauha. Meinasin hallintaakse ajaa täyttömaata ja liippailla laatikkokauhalla sitten ne irtomaat levälleen.

Se mitä tuolla nostolaitehommelilla ei voi tehdä on painattaminen kun koko laite nousee, eli justiin tuo liippaaminen on tehtävä vähä erilailla kuin "oikeilla" kaivinkoneilla..

Sivuttain liippaamalla lähti vammaksesta käännön sylinteri irti, noh tosin oli huonosti jo aikanaan korjattu, ny täytyy hitsata kovilla virroilla korva takasin kiinni ja samalla toiselta puolelta kaaritaltata saumat ja hitsata uusiksi, siinä rajoilla alkaakko vahvistamaan vai luottaa pysymiseen 3500 kempillä hitsatessa. Sillä 8mm rautapalkki lorahtelee lattialle, onneks en istunu tyypilliseen tapaan kappale sylissä  :o   :))



Edit:
 nousemiseen helpottaa vanttikiristin vetokoukusta kolmipisteen yläsilmään

Lerssinen

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 26 huhtikuu, 2020, 22:24Edit:
 nousemiseen helpottaa vanttikiristin vetokoukusta kolmipisteen yläsilmään

Joo, tällainen on suunnitelmissa tehdäkkin kun vain löytyy sopivaa romurautaa  ;D

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 27 huhtikuu, 2020, 07:14Joo, tällainen on suunnitelmissa tehdäkkin kun vain löytyy sopivaa romurautaa  ;D

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/haklift-vanttikiristin


Tohon pätkät ketjua ja tolla tekee muutakin ku kaivinta sitoo


Iso pölkky ketjua ja vanttikiristin, niin sai riittävästi lavaa oikenemaan lattaraudan hitsausta varten

Lerssinen

Saan kuulemma huomenna ne mun kauhansovitteet mitkä on ollu teetteillä jo vasta 3kuukautta  ;D

Talvella ostamani kauhanromut taalasin sisälle valmiiksi, tartteeko joku pikasovitetta johonkin patenttiin ?




Aikani nettiä selasin niin tuo on Harford Safelock-sovite.
https://www.harfordattachments.co.uk/blog/safelock-keeps-you-safe-and-secure/

Raha ei muodostune ongelmaksi jos jollaim tarvetta on..

Lerssinen

Sain ne raudat peräti tänään, seppä kävi tuomassa  :o

No, minähän intoonnuin ja hitsasin heti lootakauhan kiinni


Aika hyvin sen liikeradan sai sopimaan liippaamiseen, ainoa vaan että ei tuo ite laite sovi siihen yhtään  ;D  No, kyllä se siltikin lapion voittaa.

Huomenna toisen kauhan sovittelu, siinä onkin enämpi hommaa..

kuutio

Tais olla jossain toisessa vitjassa jo juttua noista puolalaisista minikaivureista.
Oon ny kauppaa hieronu Nastolan miehen kanssa, siitä vähä isommasta ympäripyörivästä.
Elgo Plus Springer Max tais olla koko komeuden nimi.
Ja ihan juutuuba videoista kiihottuneena.. yks pienempi löytys demokoneena mutta tietty kauppias leuhkii että käsistä nää revitään vallankin näin keväällä.
Kun tuli se vallun tr-kaivuri myytyä niin kovin alaston olo ollu ilman konekuokkaa.. jospa tollanen kukkapenkin pöyhinkin vähän helpottas...
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio

Lisää jännitystä elämään..
Tuli ilmoitus että mun Puolasta tilaama minikaivuri on tullu Tallinnaan ja ny loppu pitäis maksaa..
All work and no play makes Jack a dull boy.

kuutio

Agentti just soitti ettei oo varmaa mahtuuko Suomiliikennöitsijä pe lauttaan mutta ens ma pitäisi olla varmasti täällä..
Pitävät hullua jännityksessä loppuun asti..
Ja huomenna Sisun katsastus.. 🙄🙄
All work and no play makes Jack a dull boy.