i
Taitaa tulla aikast komia pikuppi. :+1:
^ näin mäkin luulen! Nätti on väri.. :iwantit:
Kiitos, Renaultin väri. En oikein oo tykänny punaisesta, mutta pikuppi oli punainen harmaalla raidalla, niin onneks sattui toi renaultin kolmikerros väri. Massa pohjalle, kuullote ja lakka. Eka kerta kun sotken tämmöistä. Kuvassa näyttää ihan hyvälle, mutta on lommoja ja pinta ei oo ihan tasainen. Mutta menee pikkarissa😄
Tänään kokeilin temppuja. Sinistä massaa jonka päälle turkoosia ja muovia.
No nyt meni erikoiseksi. ;D
Hetken oli normaalia, mutta se hetki meni. Eikä sitä voi tähän jättää. Lakkaa kun saan lisää niin sokka irti.
En malta odottaa. :panic:
Eilen teippailin ja peittelin autoa ja tänään töitten jälkeen mustaa massaa raitojen pohjalle. Kotiin syömään ja reilun tunnin kuivattelun jälkeen teippasin 6mm rajausteipillä raitaa mustan päälle. En siis lakannut mustaa massaa tässä välissä vaan sit kullan väristä massaa päälle. Joka sit loppui kesken ja jatkoin auton takaosan rusehtavalla sävyllä. Jonkin verran irtoili rajausteipit ja sumuja siellä täällä. Samoin teipit lipes kädestä märän maalin päälle. Jonkin verran siis mokia, mutta niitä oli odotettavissakin.
20200908_192658.jpg
Jostain syystä joku kuva tahtoo tulla ylös alaisin, mutta eipä väliä.
Sävyä
Aistin maalauksessa ripauksen kasarihenkeä..? :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 08 syyskuu, 2020, 21:20Aistin maalauksessa ripauksen kasarihenkeä..? :thinking:
Jo senkin puolesta että tämä tehdään maalaamalla, eikä osteta kaupasta valmiiks kuvioitua autonkokoista kontaktimuovia joka vaan lähmästään pääle.
Hyvä meininki!
Just 80- 90-luvun tyyliä tavoittelen. Kotikutoisuus on aistittavissa valumista ja sähellyksestä. Mutta ajatus ois hiljalleen kasvattaa kerrosta ja lisätä värejä. Ei oo tarkoituskaan mitään näyttelyautoa maalata, vaan pitää hauskaa
Nyt on siistii!!! :+1: :+1: Kiinnostaa itseänikin tuo maalaaminen, joten laita vaan kuvia ja raporttia tekemisestasi, harvemmin on ollut tälläistä maalaus prokkis topiikkia,
Seuraan kyllä
i
Lainaus käyttäjältä: Anza - 09 syyskuu, 2020, 09:39Mulla on viiden vanha tytär taiteellisena johtajana tässä projektissa. Liian vähän vaaleansinisiä raitoja kuulemma. No niitä sitten lisää.
Nyt on tytöllä taiteellista silmää! 8)
Kyllä tuo on niin tyylipuhasta -80-90-lukujen vaihdetta kun voi!
Ysärillä tuli sitten ne Splatter/splash-maalaukset, jotka näytti vaan hölmöltä.
Tuosta tulee piristävän eri näkönen! 8)
Lowrider maalaukset on tyylikkäitä. Harmi kun ei taidot sellaiseen riitä, joten tyytyminen valkoihoisten tyylisuuntaukseen.
Splatterit on vähän tylsiä, mutta joku neonputken näköinen kiemurteleva värikäs korostus vois olla cool.
Tässä on hyvät värit omaan silmään. Jotain samantyylistä vois suunnitella jatkossa.
Väreistä ja vastaväreistä en vielä mitään ymmärrä, mutta ilmeisesti tietyt värit sointuu paremmin yhteen ja täydentää toisiaan. Jonkun väriympyrän jo netistä löysinkin
Ihmeitä pelkällä Fareclan hiontavahalla ja myllytyskoneella saa aikaan.
Talvihuoltoa. Öljyt, jäähdytinnesteet ja jarrunesteet. Imurointia ja vahaus. Auto on perästä kolaroitu ja pistän talveksi tai kahdeksi odottelemaan vuoroaan ja osia. Takaluukun kansi ja takalasi rikki. Varaosa-autosta löytyy rikotun tankin tilalle käypänen. Samoin muuta osaa jää jemmaan.
C1500 sain leimattua elokuussa ja se on toiminut hyvin. Vilkun rele alkoi temppuilla, mutta en tiedä ottiko nokkiinsa perävaunun vetelystä. Lähemmäs 3tkm tuli mittariin syksyn aikana. Kiva peli ajella.
Dodgen moottoria elvyttelin vkl käyntikuntoon. Uutta on sytkävermeet, bensapumppu, vesipumppu, syylari ja letkuja. Tankissa oli mujua samoin kaasari oli jotain mössöä täynnä. Tankin pesin painepesurilla ja pa linjat puhalsin ilmalla. Kaasariin korjaussarja. Vähän meinas neulat vääntyillä vääriin paikkoihin kasatessa, mutta ihmeen hyvin alkoi käydä kun lämpesi. Vielä olis jarruihin pääsylinteriin korjaussarja, kardaaneihin uudet ristikot, jakikseen öljyt ja taka-akselille uudet stefat pyöränlaakereille. Nääs rummut vuotaa öljyä.
Kiva kun moottori sentään lähtee käyntiin.
Ja lisää rautaakin hankittu..? :thinking:
Rautoja alkaa olla sen verran että jostain pitäis kohta luopua.
Uutta jakohihnaa ja talvihuoltoa appiukon tojotaan. Toivotaan että onnistu, ettei oo joulupöydässä hiljaista. Toinen jakohihna minkä oon vaihtanu. Muiden autoilla on hyvä harjoitella.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 lokakuu, 2020, 17:33.. Toivotaan että onnistu, ettei oo joulupöydässä hiljaista.
:rotfl:
Olisko se välttämättä huono asia.. :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 lokakuu, 2020, 17:33Uutta jakohihnaa ja talvihuoltoa appiukon tojotaan. Toivotaan että onnistu, ettei oo joulupöydässä hiljaista. Toinen jakohihna minkä oon vaihtanu. Muiden autoilla on hyvä harjoitellä.
Sehän voi olla vaan tyytyväinen, jos ei, ja saa hyvän syyn vaihtaa tojotan johonkin oikeeseen autoon.
hah, no on sillä joku oikeakin auto. Korolla on jotain jäämistöä ja käyttöarvoa.
Mittarin taustavalot ja vilkunrele vaihdettu C1500. Oli ikävä ajella pimeellä kun bensamittarin puoli oli pimeenä. Mittari purkenee syliinpäin, ja taustalevy jää autoon kiinni. Kehykset ja lasi irti. Pikkumittarit piti irrottaa pohjasta että pääs mittarin taustavalon polttimoihin käsiksi. Ruuvien jälkeen varovasti vetämällä lähti pikkumittarit. Nopeusmittaria ei kannata irrottaa. 5mm ja 7mm hylsyillä purkenee.
Hyvät nahkapenkit löytyi 850 Volvoon. Etu ja takapenkit eri myyjiltä. Pienellä siistimisellä. Toisessa penkissä bägin tunnistin on ottanu kolhua. En tiiä uskaltaako pistää piuhoja kiinni. En oikein tiedä onko mun 93 vuoden autossa ees moisia. Pitää tutkia onko penkin rungot samanlaiset. Jos olis vaihtanu etupenkkeihin noista nahkat.
C1500 sisälämppärin puhallin vaihdettu. Se olikin helppo vaihtaa. Vanhassa ei juuri välystä tuntunut, mutta laakeri vinku jopa käsin pyöritellessä. Uusi Four seasons puhallin-made in Canada tarroilla ja jotenkin rumiseva ääni kuuluu pienillä kierroksilla. Onkohan ominaisuus, vai saisko jollain tasapainotusniksillä hiljaiseksi. Vanhassa joku metalliklipsi tuulettimen siivessä.
C1500 roikkuvan kattoverhoilun korjausta. Homma tuntu sujuvan kuin itsestään. Sit huomasin liimanneeni vanhan verhoilun väärinpäin. Vitutuķseltani muistin et jotain kankaanpaloi ois hyllyssä. Siitä sopiva pala liimaten.
Sprayon S03103 liima toimi hyvin. Purkki 10v vanha ja just riitti verhoiluun. Pitänee selvitellä saako samaa jostain lisää. Tässä Pentisol Ky Järvenpää maahantuojana
Ei sitä kukaan olis huomannu. ;D
😂 no ei sitä ois ehkä huomannu. Vähän nuhjuisempi oli liimapuoli ja yksin sitä ajelee kuitenki
Fiilistelykuvia viikonlopulta. Pakkaskelillä oli kiva ajella. Ei sotkeentunu auto ja lämmintä piisas hytissä. Oisko kuutisen sataa tullu kilsoja.
.
Uskomatonta kädentaitoa täältä kellarista löytyy. :o
Samaa ite ajatellu. Kiva seurata eri tyyppien projekteja. Kellarissa on korkeatasoista jalostamista.
Kerrohan lisää tuosta kilpurista. A-mallin alustalle tulossa? Mimmosella tekniikalla?
A-mallia hyvin pitkälle. Ihan en yksityiskohtia sen paremmin halua kehua kun kaverin auto.
Tallin siivoilua ja järjestelyä. Meinasin letukkaan vaihtaa venttiilin varteen kumit. Ois kivempi tehdä kun pöydät tyhjänä. Siivoilun lomassa rentouduin lempipuuhani öljynvaihdon parissa.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 maaliskuu, 2021, 21:46Tallin siivoilua ja järjestelyä. Meinasin letukkaan vaihtaa venttiilin varteen kumit. Ois kivempi tehdä kun pöydät tyhjänä. Siivoilun lomassa rentouduin lempipuuhani öljynvaihdon parissa.
Onhan se tapa tehdä noinkin.. :thinking: Joskus kokeillutkin. :shitfan:
Yleensä kömmin kyllä auton alle ja lasken ne vanhat pois moottoria irroittamatta. ::)
Kuulostaa liian helpollle :)) :)) Aattelin että pysyis ehkä laakerit parempana, jos tulee pitkä säilyttely kun tuoreet öljyt. Vasta kolmisensataatuhatta ajettu 2,4 matalapaine T. Tämä jo uudempaa mallia missä ei ole virranjakajaa, siinä omassa vanhuksessa on moottorinohjaus vanhanaikainen tähän verrattuna. Mutta pakosarjan tästä vois ainakin hyödyntää jos ei sähköjä osaa rakennella.
Vanteiden kiillottelua. Aluvanteet ei lähteny pesemällä paremmiksi, mutta hyvä tuuri kun on aidot amerikkalaiset, joita ei oo alunperinkään lakattu. Joten ensimmäisenä kokeilin Autosolin kiillotustahnaa ja harmaata hiomakangasta. Sillä ei kovin hyvin vielä hapettumaan päässeet kohdat puhdistunu ja jonkin verran joutui hankailemaan. Sitten keksin kokeilla samaa kiillotustahnaa teräsvillan kanssa. Se olikin nopea keino saada puhtaaksi ja jäi melko vähän naarmuja. Villa on karkeudeltaan nr.1 ja nr.0 ois ollu varmaan sileämpi. Ihan kokeeksi pyyhin vielä 1500 hiomapaperilla loputkin sävyerot.
Ei ollu myllytyskone kotona joten epäkeskolla ja autosolilla sai vähän kiiltoa. Täytynee hommata tarkoitukseen sopiva laikka myllytyskoneeseen ja viimeistellä joskus. Mutta ihan hyvin lähti mielestäni näillä konsteilla puhtaaksi.
Tämmönen villa. Oisinko puuilosta.
Ja lopuksi lutraa sinolilla. ^-^
Värittelin sapluunalla kuvaa. Olis pitänyt hieroa teippiä vähän kovempaa peltiin kiinni, joistain kohdista imas teipin alle maalia. Kokeilin myös kynäruiskua ja lurautin maalia tumpelona ison pisaran keskelle kuvaa. Piti vähän improvisoida värittelyjen kanssa sen jälkeen 😆. Antaa kuivaa ja yritän jotain varjostumia lisäillä vielä
Chevrolet Firebird Fleetside Pickup. :+1:
.
.
Kuvio näyttäisi leviävän mielellään konepeltiin. Täytyy mattailla pohjia ja sommitella teipit tarkemmin.
Vähintään erikoinen, eikä ihan sellainen mitä olin ajatellu🤣 no uskon vakaasti että pelastettavissa kun lisää väriä pintaan ja raitoja kylkeen
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 huhtikuu, 2021, 12:44Vähintään erikoinen, eikä ihan sellainen mitä olin ajatellu🤣 no uskon vakaasti että pelastettavissa kun lisää väriä pintaan ja raitoja kylkeen
Meniköhän nuo etulokarin mustat raidat vähän överiksi? ::)
Olis voinu vaikka kaventaa niitä eteenpäin mennessä ja ehkä katkaiset ne myöhemmin ennen pyöränaukkoa? :P
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 27 huhtikuu, 2021, 14:01Meniköhän nuo etulokarin mustat raidat vähän överiksi? ::)
Olis voinu vaikka kaventaa niitä eteenpäin mennessä ja ehkä katkaiset ne myöhemmin ennen pyöränaukkoa? :P
Joo, jotain sille pitää keksiä. Sen kullanvärisen raidan pohjana on samanlainen musta, joten noita vois värittää vielä. Mietin vähän kans, että jättäiskö lyhyemmäksi elementiksi. Mutta sit mietin että jääkö liikaa papanan näköiseksi. Ja jos pohja harmaa, että hädin tuskin erottuu, jos on koko matkan. Mutta kyllähän toi nyt erottuu🤣
Ajattelin että teen kylkeen samanlevyisen mustan raidan, punaisella korostuksella, joten siinä mielessä yks noista kolmesta mustasta vois olla lokarin kaaren yli ja tuota värikästä raitaa on pyrkimys värittää mustalla stroboraidoituksella. Joten mustaa ois tulossa lisää. Mutta hyvin sanottu toi raitojen rajaaminen.
Ei jää epäselväksi kuka oli kun toi ajaa vastaan. :pckahvi:
Sateenkaariauto
Kieltämättä hieman gay. Mutta viiden vanha tytär tykkäsi, niin ei se voi ihan huono olla. Tosin hän toivoi nyt vaaleanpunaista lisää ja sydämiä.
Gaybird
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 huhtikuu, 2021, 17:33Kieltämättä hieman gay. Mutta viiden vanha tytär tykkäsi, niin ei se voi ihan huono olla. Tosin hän toivoi nyt vaaleanpunaista lisää ja sydämiä.
Vaaleanpunaista vaan lisää.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 huhtikuu, 2021, 18:21Gaybird
Kyllä tuosta tulee nuoruus mieleen.. 8)
Vielä on tuo tummanharmaa alue vähän hallitseva, mutta eipä taida jäädä.. :mosh: :coolsmoke:
Oonkohan mä ainut jolle tulee spinnerin(?) projektipikkis mieleen? ???
Vai oliko se peräti v8sin proggis :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 huhtikuu, 2021, 20:23Oonkohan mä ainut jolle tulee spinnerin(?) projektipikkis mieleen? ???
Vai oliko se peräti v8sin proggis :thinking:
Kromi&Powerin pikappi muistaakseni.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 huhtikuu, 2021, 18:21Gaybird
:rotfl: :rotfl: Terveellä itsetunnolla varustettu heteromies pystyy aivan hyvin liikennöimään Gaybirdillä. :)
O0 meilläpäin gay tarkoittaa iloista. Itsetunto koetuksella, mutta itsehän tätä pyysin. Nyt ei voi perua. Lisää vaan vaaleanpunaista ja takatukka hulmuamaan.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 huhtikuu, 2021, 20:23Oonkohan mä ainut jolle tulee spinnerin(?) projektipikkis mieleen? ???
Vai oliko se peräti v8sin proggis :thinking:
Millanen laitos?
Kun en löydä kuvaa tähän hätään :))
Street&Race oli se lehti kyllä.
Onkohan sama peli
Lainaus käyttäjältä: Anza - 27 huhtikuu, 2021, 22:10Onkohan sama peli
On, kilvet ja maali osuu yks yhteen.
Hyvä että muilla ei oo dementiaa :))
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 huhtikuu, 2021, 22:42Hyvä että muilla ei oo dementiaa :))
Keneltäs sä sen olet saanu? :-[
Sama täällä. Yläpäästä lahoa, mutta onneksi oksa on vielä kova.
.
On siinä ripaus Modern Talkingiakin.
.
.
Volvossa päässy moottorin johtosarja vähän huonoon kuntoon. Ihme kyllä auto toimi ihan normaalisti. Johdoista kuoret oli murentunu niistä kohdin missä muovinen suojaputki ollu auki. Varmaan moottorin lämpö hapristanu
Lisäkuvia ja -tietoa Volvosta, näyttää olevan aika mintissä kunnossa! 8)
Volvo 760 vuodelta 1986. 2.8 (PRV) V6 moottori ja automaatti. Mittarissa 200tkm ja kertoman mukaan viimeiset 8 vuotta seisonut jossain hallissa ennen minua. Huoltokirjassa merkintöja 100tkm asti. Koriltaan hyvä ruosteeton, sellainen oli hakusessa. Vähän on lommoja ja maalissa vikaa. Sisusta sininen aika siisti, paitsi penkkien kangasverhoilu auringon polttama ja likainen. Joten mallailin jo 960 mallisen harmaata takapenkkiä.
Akuuttia korjattavaa ruosteinen bensalinja, hapristuneet moottorin sähköt ja venttiilien säätö ja pakosarjan tiiviste, sekä pakoputki.
Uutena myyty sveitsiläiselle diplomaatille. Jonkin vuoden näitä seiskasarjan volvoja katsellu, isälläkin oli joskus 740 ja muotoilultaan hauska laatikko. Ehdottomasti sedanina. Muutamasta autosta jo kyselinkin, mutta ne meni ohi. Onneksi tää sattu kohdalle ja just sellanen mitä toivoinkin.
.
Ai saakeli kun on upea! Tuollainen 700- tai 900-sarjan hyväkuntoinen Volvo pitäis hankkia kalustovahvuuteen.
Nuoriso näitä usein harrastaa ja oisko sattumaa että bensan hinta kun nousee pykälän, niin myyntiin tulee autoja. Muutama 740 meni ohi. Näillä oli ajettu 100-150 tkm. Kohtuullisen siistejä/ruosteettomia pikkuvikaisia. Toki nettiautossa on ollu pitkään myynnissä useampi museokuntoisia.
Must ihan hauska objekti vaikka isompaa jatkojalostusta ajatellen. Tai menee näinkin niin pitkään kun pikkufiksailulla pysyy leimattuna
Tuohon kun vielä sais jenkkivalot niin voiko ihminen muuta enää toivoa..? :panic: :iwantit:
Just näin! Jenkkivalot on hakusessa O0
Volvon pervo moottorin johtosarja alkaa olla laturin ja startin piuhoja vaille valmis. Asentajalla oli jäänyt lohkosta peltilätkästä pultti laittamatta ja lohko vähän sotkuinen mehineestä öljystä. Putsailin pahimmat ja laturin siistiksi.
Eteen löytyi edulliset nahkapenkit kankaisten tilalle. Apukuskin penkistä yksi sauma ratkennut. Värjäsin mustalla nahkan väriaineella kulumat ja halkeamat, sekä reilu kerros valkeaa rasvaa pehmittämään. Kuskin penkissä enemmän arbeettia.
Poistin sips bägin apparin selkänojasta. Yllätys ettei se toimi sähköllä, vaan siinä letkut anturin ja bägin välillä. Itsenäinen laite siis. Ois kai sen voinu jättää, mutta ohjeessa lukee ettei saa siirtää toiseen autoon.
Penkit on 850 etupenkit ja 900 sarjan takapenkit. Samat leikkaukset ja saumat molemmissa, näyttävät saman tyylisiltä, joten kokeilen josko onnistuis siistiä paikoilleen.
Volvoon toinen etupenkki soviteltu. Melko pienellä väännöllä sopi T5 850 jakkara 760 kiskoihin. Otin kiskot 850 penkeistä irti korkeudensäätöjen pulteista. Nämä kokoa m6 ja korkeudensäädöissä halk.10mm holkit.
M6 Pultit vaihdoin M10 joissa n. 30mm pitkä sileä osa ennen kierrettä ja 30mm pyörötangosta rälläköin 15mm leveät sovitepalat, eli prikat, joihin porasin 10mm reiät pulteille. Koska penkit on 15mm puolelleen kapeammat kuin kiskot.
Näillä M10 pulteilla ja 15mm leveillä prikoilla sai 760 kiskot 850 penkkeihin kiinni. Kiskojen etureiät sopi penkin korkeuden säädön reikiin ja kiskoihin porasin taakse uudet 10mm kiinnitysreiät.
Noi prikkojen aihiot olis saanu Puuilosta hintaan 8€/kpl. Onneks oli pyörötankoa pätkä
Lisäksi taaempaa penkin turvaputkea ja verhoilumuovia piti vähän keventää, että penkki mahtuu liukumaan taka-asentoon. Tässä 760 verhoilumuovi olisi ottanut vastaan.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 28 huhtikuu, 2021, 11:29
Tässä hakenu inspiraatioo musiikista. Melkoisen kovaa settiä kasarin lopulla! Kaikkia en viitti linkittää ja ZZ Top nyt kirkkaasti paras, sitä kuuntelen muutenki
Tasan heti muistin tän sieltä.
Tänään pääsin aloittelemaan 1973 vuotista C20 Chevyn pickupin hitsailuhommia. Aihio on päässy pelleiltään vähän huonoksi, mutta kuitenkin ihan korjattavissa. Rullannu tehtaalta tuplatankeilla, ilmastoinnilla ja 454 isolohkolla. Sekä tuo 1973 vuosi oli mallisarjan ensimmäinen. Alkuperäinen väri kullanhohtoinen two tone valkoisella korostuksella. Lisäksi posti kiikutti Volvoon originaalin lampunpohjan jenkkivaloihin. Tätä toista puolta vielä sai uutena Skandix verkkokaupasta. Toisen puolen kohdalla "eioota"
Tätä on odotettu. :+1:
Aijai.. :P
Tuo eka kuva sai huokaisemaan.. :P
On tässä useampi vuosi menny kun aina jotain muuta tullu. Mutta toisaalta sinä aikana jotain osaa on löytyny hyllyyn ja ehkä ajatuskin jalostunu. Jotain härskiä olis tarkoitus rakennella ja korjailla ruostevaurioiden yhteydessä vähän matalammaksi koria alustaan nähden. Jotenkin silleen että pelleiltään ronski, mutta pahimmat mädät pois, vaikka kuppaiselle näyttäiskin
Kappas.. saitille tullut toinenkin c sarjalainen. Vähän nuorempi vain.
Taitaa olla tekemistä siinäkin..
Lavan pohjalevy vuorossa. Kokeilin alapuolen pintaruosteiden poistoon fosforhappoa. Aika hyvin toimi ainakin niiltä osin kun mekaanisesti irtonaisen ruosteen poisti. Muutaman päivän hapotus. Kävin välillä lisäämässä pensselillä uutta happoa. Talli ehkä liian viileä. Vähän vielä putsailtavaa teräsharjalaikalla ja epoksia niskaan. Sitten jäykkäreiden hitsailua. Ne onkin kuumasinkitysta 2.5mm pellistä.
Hyvä kun säästin alkuperäisen lavan kylkien päädyt, nuo kullanväriset. Niistä sai mallia ruosteisten korjaukseen.
Pintapeltien paikkoja oon hitsaillu tigillä, mutta argonkaasu loppui ja pullossa katsastus edessä. Saan pullon takas vasta parin viikon päästä ja pintapeltien sepitys jatkuu sitten. Kokeilin mikillä pintapeltejä hitsailla, mutta hyi sentään. Lähes vulgaaria kipinöiden roiskahtelua, ei kiva. Mag hitsaus sopii kyllä hyvin noihin tulppahitsaushommiin ja paksumpiin ainevahvuuksiin.
No nyt on perusteellista remonttia.
Perus nelkytvuotishuolto. Löysät pois.
Lavan pohjalevy sotkettu epoksilla kahteen kertaan alapuolelta. Sain teollisuuteen maalailevalta ammattilaiselta sellaista vinkkiä maalaamiseen että epoksilla kalvon paksuus olisi hyvä olla riittävä. Silloin sillä on hyvät edellytykset pysyä pitkään siistinä. Perus yläkannullisella automaaliruiskulla vaikea saavuttaa riittävää paksuutta, joten lutrailin maalit pintaan telalla. Tällä tapaa ei maalit pöllyä. Muutama tippa lattialla. Värikin oli sopivan pinkki. Antaa kuivaa joulun pyhät ja sit jäykkäripalkkeja hitsailemaan.
Tässä vielä muutama otos hakureissulta Lahden suunnalta. Lava oli sen verran hapero ettei siitä ollut kuin korjauspaloiksi. Auton runko on melko kova,siihen riittänee hiekkapuhallus. Etulokarit on ehjät, vähän ruttuiset ja konepeittokin löytyi. Akselit on kasipulttiset ja 14bolt perä.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 23 joulukuu, 2021, 18:31..Auton runko on melko kova,siihen riittänee hiekkapuhallus..
Niin mäkin luulin.. :shitfan: Vaan kyllä sitä parsia sai ihan urakalla. Esimerkiksi lehtijousien kiinnikkeiden alta oli runkopalkit mennyt puhki monesta kohtaa ym. Runko taitaa olla tehty 4mm raudasta, mää tein korjauspalat kuitenkin kolmosesta kun semmosta löytyi.
Tää on jotenkin erikoisella tapaa hyvä tai huono. Tuotu jenkeistä ysikytluvulla. Sit ajeltu 2000 puolväliin ehkä ja jääny seisomaan. Eli suolaa ei oo juuri nähny, mutta seisonu taivasalla jonkun vuoden.
Niistä kohden mistä maali kulunut, niin siinä reikä. Lavaa ei oltu ruostesuojattu, niin se oli aika pahasti syöpynyt sisäosista kauttaaltaan. Siinä olis ollu mahdoton savotta putsailla ja korjata. Verrattuna tuohon suomilavaan. Joka on jossain vaiheessa kotelosuojattu ja jäljelle jäävältä osin tosi hyvä.
Maalaushommina tälläisen patinan toteuttaminen on kiehtonut jo useamman vuoden.
Lavan etureunan choppailua. Alkuperäisessä sahailtu aukko pakoputkelle tms. Pistin sen umpeen ja siistin siivun koko matkalta pois välistä. Arvioin että 70mm pudotus onnistuisi lavalle nätisti. Niin sanotusti point of no return. Sen verran tippuu kori suhteessa runkoon.
This should be interesting.. :thinking:
Hitsauskaasua odotellessa innostuin kokeilla maalaushommia. Kävin kahdessa maalikaupassa kyselemässä PPG alkuperäisellä värikoodilla sävyä. Kummassakaan ei onnistunut koodin mukaan sävyttää ja aikani katselin väriliuskoja, eikä sieltä mikään natsannu. Erikoinen väri tämä Ochre, eli okran sävy. Autosta kun katsoo, sävy näyttää ihan perus akryylivärille, mutta siinä kuitenkin on hilettä.
Keksin että otan akryylimaalina sen mikä täsmää lähimmäs ja sotken sekaan metallimassaa. Lopputulos on omaan silmään mieleinen ripulin sävy. Ja lopullinen sävy löytyi lisäilemällä eri purkeista värejä.
Pohjalle sutasin puhtaat akryylit, se jäi turhan keltaiseksi. Seuraavalle ruiskutuskierrokselle sotkin akryylin sekaan kultaista massaa sen eri sävyissä. Vähän ruskeaa tuomaan syvyyttä ja kullanväriä raikastamaan.
Nyt jännityksellä odotan että kuivaako ne yhteen vai nouseeko jotain rakkuloita. Eri maalilaatuja ei pitäis sekoitella
Sävy näyttää oikein maukkaalta. 👌
Lainaus käyttäjältä: Anza - 11 tammikuu, 2022, 13:48Hitsauskaasua odotellessa innostuin kokeilla maalaushommia. Kävin kahdessa maalikaupassa kyselemässä PPG alkuperäisellä värikoodilla sävyä. Kummassakaan ei onnistunut koodin mukaan sävyttää ja aikani katselin väriliuskoja, eikä sieltä mikään natsannu. Erikoinen väri tämä Ochre, eli okran sävy. Autosta kun katsoo, sävy näyttää ihan perus akryylivärille, mutta siinä kuitenkin on hilettä.
Keksin että otan akryylimaalina sen mikä täsmää lähimmäs ja sotken sekaan metallimassaa. Lopputulos on omaan silmään mieleinen ripulin sävy. Ja lopullinen sävy löytyi lisäilemällä eri purkeista värejä.
Pohjalle sutasin puhtaat akryylit, se jäi turhan keltaiseksi. Seuraavalle ruiskutuskierrokselle sotkin akryylin sekaan kultaista massaa sen eri sävyissä. Vähän ruskeaa tuomaan syvyyttä ja kullanväriä raikastamaan.
Nyt jännityksellä odotan että kuivaako ne yhteen vai nouseeko jotain rakkuloita. Eri maalilaatuja ei pitäis sekoitella
No sehän lie tehty nyt mutta entäs jos sillä lähelle löytyneellä sävyllä maalaus, sitten päälle lakkaa, johon sekoittaa kultaista helmiäistä?
Tai miten lie likelle olisi löytynyt kunnon hileellistä temadur metallic-värikartasta?
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 11 tammikuu, 2022, 15:36No sehän lie tehty nyt mutta entäs jos sillä lähelle löytyneellä sävyllä maalaus, sitten päälle lakkaa, johon sekoittaa kultaista helmiäistä?
Tai miten lie likelle olisi löytynyt kunnon hileellistä temadur metallic-värikartasta?
Aattelin notta tuota kun akryylillä saa pohjat yhteen sävyyn ja sinnepäin. Sit maali on helpompi sävyttää purkkiin lisäilemällä eri värejä ja tarkistaa vertaillen. Jos sävyä laittaa lakan sekaan, se on vähän haastavampi hakea irrallisille pelleille sama sävy kun sävy riippuu montako kerrosta tai miten paksulti lakkaa ruiskuttaa Ja tuon akryylivärin myötä meinasin ettei tarvi lakata. Nyt pinta jäi vielä sopivasti mataksi.
Tuo lakkaaminen on hyvä ajatus ja sillä saa hienon efektin aikaseksi, mutta vaikeampi saada just tietty sävy
Noinnikkaasti. Listat ja villku ruuvattuna. Jännästi muuttuu sävy valon mukaan ja kamerakin tekee omansa.
Keinovalossa vähän kukertavan vihertävä. Auringonvalossa vähän kellertävä ja hämärässä rusehtava.
Se jää nähtäväksi minkä värisiä auton muista osista tulee.
Ovelan hieno väri! :+1:
Pelkään vähän että kaadun tässä omaan oveluuteen :)) tykkään että kiva sävy. Mutta saanko millään enää sekoitettua samaa. Ja toisaalta alkuperäinen ajatus oli maalata hyttiä ja ovia mahdollisimman vähän. No kyllä suunnitelma ajan saatossa valkenee.
Tänään jatkui hitsuutteluhommat vihdoin kaasupullon myötä.
Uskoisin että lavan kylkien pintapuolen saumat on huomenna hitsattuna. Sitten loputkin maalit hioen pois ja pienet putsailut sisäpuolelta ja epoksia reilu kerros. Epoksit saa kuivaa useamman viikon rauhassa.
Kylkien sisäpuolten maalauksen jälkeen kyljen sisäpellin voi hitsata takasin kiinni ja lavan kylki olisi valmis pultattavaksi lavaan kiinni ja sovitettavaksi rungolle.
Ei oo aikomusta juuri kittailla. Vain saumakohtia tasoittelen siistiksi. Muutoin lommot ja paukamat saa jäädä näkyviin.
Lavan kyljet on uudemmasta square bodystä, jossa luukku polttoaineen aukolle. Vanhemassa on pyöreä upotus ja korkki näkyvissä. Kylkilinja laskee näillä näkymin 70mm, joten en vielä tiedä pitääkö täyttöaukon kohtaa myös muuttaa korkeussuunnassa. Päivitän samalla luukkumallin siihen vuosimallia mätsäävään pyöreään upotukseen
Kuskinpuoli hitsattuna. Huomiselle jäi oikomishommat. Tasoittelen sauman ympäriltä pahimmat montut vasaralla ja sit toisen puolen kimppuun. Se onkin jo aika pitkälle hitsattuna, mutta vanhat maalit hiomatta.
Voi voi sentään, nyt ei mahdu lavalle enää niin isoa multakuormaa kuin ennen. ???
Ei kait tällä viedä kuin terveisiä enää.
Ohjaamosta tulee ahdas. Penkistä pitää leikellä kiskot ja tilttiratti että ees ne terveiset kulkee.
Jospa kuitenkin choppais katonkin vielä.. ;D
Hah, ei saakeli se ei käy. Mielummin korotus. Silleen T-mallin ford tyyliin. Että mahtuu hattu päässä ajelemaan :driving:
Lainaus käyttäjältä: Anza - 14 tammikuu, 2022, 09:56Hah, ei saakeli se ei käy. Mielummin korotus. Silleen T-mallin ford tyyliin. Että mahtuu hattu päässä ajelemaan :driving:
Tää oiskin jotain erilaista! 8)
Dare to be differential.. :rotfl:
Melko vapaasti antaa muuten rakennemuutosmääräykset korottaa autoa. :o Siis kattoa..
"kunhan rakenne ei heikkene.." Eli minkäänlaista korotusta ei saisi sallia. :))
:rotfl: älä istuta nyt mitään hullutuksia mun mieleen!
Noi rakentelumääräyksen polveutuu jostain 1500-luvun Paavin vallasta. Tottakai sen ajoneuvon pitää silleen korkea olla että kirkonmies näkyy seisaaltaan sieltä sisältä. Sen takia max korkeutta ei oo säädetty. Riippuu paavista
Toki noita a pilareita ei voi loputtomiin jatkaa. Muuten tulee a ja b pilariin kolmion kulma.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 14 tammikuu, 2022, 11:26Toki noita a pilareita ei voi loputtomiin jatkaa. Muuten tulee a ja b pilariin kolmion kulma.
Korotus toimisi paremmin panoraama-tuulilasilla.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 14 tammikuu, 2022, 11:26Toki noita a pilareita ei voi loputtomiin jatkaa. Muuten tulee a ja b pilariin kolmion kulma.
Olis kyllä komea ajella lasipyramidilla.. 8)
Korotus ei sovi kyl muuhun kun siihen G mallin mersuun millä paavi ajelee lasisessa kasvihuoneessaan :))
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 14 tammikuu, 2022, 11:09Melko vapaasti antaa muuten rakennemuutosmääräykset korottaa autoa. :o Siis kattoa..
Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,40m :rolleyes: :rotfl:
Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 14 tammikuu, 2022, 12:18Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,40m :rolleyes: :rotfl:
Tulis ehkä vähän kaatumatautinen jo tuollasella kattokorolla.. :o
Lainaus käyttäjältä: Anza - 14 tammikuu, 2022, 11:26Toki noita a pilareita ei voi loputtomiin jatkaa. Muuten tulee a ja b pilariin kolmion kulma.
:rotfl: :rotfl:
Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 14 tammikuu, 2022, 12:18Auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,40m :rolleyes: :rotfl:
Mukava numerosarja 8)
Mieleinen muistisääntö max korkeudelle
Joo se oli ennen 420, mutta muutettiin just tämän muistisäännön takia 440:n.
:rotfl:
Pintapellit ois sinnepäin. Tuosta apukuskin puolestakin pitänee korjata takaluukun kiinnitys. Eli sen verran vielä hitsuuteltava. Alkuviikosta virittelen puhalluskelloa käyttövalmiuteen ja suihkin epämääräiset kohdat puhtaiksi ennen epoksia.
Kustom kulture mukit ja paidat. Tukekaa tapahtuman järjestäjää
Nyt kun on chevyä pajotettu pari päivää, niin voikin ottaa hyvällä omalla tunnolla pienen välihomman. Suosittelen muillekkin aloittaa projekti toisensa perään eikä ikinä saada niitä valmiiksi. Toisaalta perustelen itselleni asian niin ettei mieleisiä aihioita ihan jonoksi asti tarjolla. Enemmän ne on harmittanu mitä on jääny hankkimatta.
Tässä fresh from barn. Eilinen meni siivotessa hiirenjätöksiä ja barn dustia. Sitä kertyi neljä muovipussia. Pidin hengityssuojainta ja nyt joku outo nuha.
Pesu, siivous, vahaus, myrkytys kloorilla, tolulla ja otsoonilla. Sisustan purkaminen ja kartoitus minkä verran menee uutta peltiä. Parit korjauspalat jo hommasin taakse pyöränkaariin ja helmoihin. On jonkin verran ruostetta. Mutta pienillä kilsoilla, eikä aiemmin hitsattu. Seisonu 1990-luvun tienoilta. Mulla ei museoautoa oo, joten tää sopis siihen ajatukseen.
Tavoitteena on pistää säilytyskuntoon. 20220118_113437.jpg
:+1: Vähän sama tilanne kuin tossa munkin 123:ssa, pintapellit melko hyvät mutta pohja pehkua. Onkohan meillä vähän samanlainen automaku..? (Enkä nyt välttämättä tarkoita Skodaa)
Meillä on hyvä automaku! Pelkät klassikot kelpaa! Toisaalta nämä mun hankinnat on sellasia myyntimääriltään melko yleisiä ja tuttuja. Minun kohdalla hankintahinta usein ratkaisee. Sanotaan että hankintabudjetti on ollu muutaman baarireissun verran rahassa. ..En laske enää markoissa sentään.
Sillon homma pysyy kevyen rentona, eikä putoa korkealta jos epäonnistuu.
Eihän tässä mitenkään voi epäonnistua.
Milläs tekniikalla johtotähti on? Keula on kyllä niin korkealla että liekö rullaava? 😅
Tähän on tekniikka vaihdettu jo 80-luvulla. Perästäkin repästy turbodiesel merkki irti.
Trailerilla kun puljasin auton alas ja hetken päästä katsoin auton alle niin dieseliä vuoti letkusta. Se oli vissiin sen verran aine liikahtanu tankissa autoa kallistaessa että otti lapolla letkun täyteen ja luritti lattialle. Onneks en lähteny mihinkään.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 19 tammikuu, 2022, 10:33Tähän on tekniikka vaihdettu jo 80-luvulla. Perästäkin repästy turbodiesel merkki irti.
Trailerila kun puljasin auton alas ja hetken päästä katsoin auton alle niin dieseliä vuoti letkusta. Se oli vissiin sen verran aine liikahtanu tankissa autoa kallistaessa että otti lapolla letkun täyteen ja luritti lattialle. Onneks en lähteny mihinkään.
Onko sulla tekniikka tuohon?
Nimim. Yks OM603 tyhjänpanttina.
Pari automaattiakin olis.. ;D
OM603 vois kiinnostaa. Pistän yyveetä
Jonkin verran paljastu maalin alta kupruja. Sen verran kuitenkin ettei oo järkeä paikkamaalailla. Keltanen luovuttaa väriä eikä paneeleja saa mätsäämään toisiinsa. Huutaa siis ylimaalausta. Kromit on aika hyvänä säilyny, vaikka paljaalla silmällä näkee ettei ihan virheettömät.
Lasit irti ja ovet purkuun seuraavaksi, niin näkee mitä ne on syöny. Kannattaako ovia korjata, vai hommaako uudet.
Kuskin puolelta lattia vaikuttaa aika terveelle. Apukuskilla enemmän hommaa.
Tilasin keulaankin peltiosaa sen verran kun löyty. Loput sepittämällä
Kyllähän se laittaa hymyilyttämään kun johtotähti alkaa kiiltämään. :))
Mistä tilasit peltejä?
Klokkerholmin pelleistä ei oo kokemusta, mutta nimenä kuulosti tutulle ja joku oli niitä käyttäny, joten sellaiset oli mielessä.
Skruvat:ilta Helmat, takapyörän kaaren korjauspalat ja taakse pyöräkotelon ulompi sisäosa.
Alvadilta eteen etulokareiden alle kiinnityspellit ja takakonttiin ulommat lattiapalat.
Skruvatilta tulikin tänään paketti kotiin. Noin viikossa siis. Avadilta tulee kuun vaihteessa.
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 19 tammikuu, 2022, 19:46Kyllähän se laittaa hymyilyttämään kun johtotähti alkaa kiiltämään. :))
Yritän valita hyvät kuvakulmat ja suggeroida itseni valheeseen miten hyvä aihio ja muistelen jälkeenpäin miten pikkuhomma. Kyllä tätä aika reilusti joutuu hitsuuttelemaan ja putsailemaan :))
Ja mitä tossa vähän alustavasti kattelin tarjontaa Coupeen niin näytti jostain saavan myös uusia puskureita. :iwantit:
Lainaus käyttäjältä: Anza - 19 tammikuu, 2022, 20:02Yritän valita hyvät kuvakulmat ja suggeroida itseni valheeseen miten hyvä aihio ja muistelen jälkeenpäin miten pikkuhomma. Kyllä tätä aika reilusti joutuu hitsuuttelemaan ja putsailemaan :))
Meillä on nämä aihiot toinen toistaan parempia. :+1:
Joo! Ja Alvadilla tais olla koko peräpelti alle 200, ja rahtivapaana kotiin. Melko hyvin saa peltiosia. Jossain myy eioota ja kuitenki löytyy toisesta verkkokaupasta.
Ovien alareunan korjauspalat sisäpuolelle tais olla autodokilla pari kymppiä ja muualla neljä. Niistä nettisivujen kuvista ei kyllä oikein ottanu selvää millanen korjauspala. Riippuen missä kunnossa ovet, niin jostain saattais löytyä kohtuudella ehjät.
Samoin muoviset sisälokarit meinas erehtyä korjauspaloista.
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 19 tammikuu, 2022, 20:04Meillä on nämä aihiot toinen toistaan parempia. :+1:
No on! Mutta puuhailun kannalta näitä on tullu hankittua :)) sitäpaitsi mersuja ei korjata, niitä huolletaan.
Mersut on siitä kivoja laitteita että melkein kaikkea osaa saa edelleen, tosin yleensä kannattaa istua kun kyselee hintoja.. Huomasin ainakin tuon kasimersun kanssa sen.
Ymmärsin että mersulla on joku pieni putiikki mikä vaikka valmistaa sen osan siihen 30- lukulaiseen, jos ei muuten löydy. Varmasti tulee hintoihinsa siinä tapauksessa, mutta silleen hyvä palvelu ettei asiakas unohdu.
Toisin kun vaikka renault kangoon johtosarja hapertuu ennen aikojaan. Uutta ei saa ja vanhat on samassa kunnossa.
Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 19 tammikuu, 2022, 20:35Mersut on siitä kivoja laitteita että melkein kaikkea osaa saa edelleen, tosin yleensä kannattaa istua kun kyselee hintoja.. Huomasin ainakin tuon kasimersun kanssa sen.
Mites muuten Mersu? :P
On pelannu, lisää videoita?
Tiiä kehtaako toisten aiheita sotkea mutta värkkäsin mää rosteria sinne alle, mersuhan tuo molemmilta lohkonpuoliskoilta oman putken mutta ne kulkee vierekkäin.
Olishan se uskottavampi eri puolilla autoa mutta kunnioitetaan sen verran alkuperäisyyttä kuitenkin.
Pistä jotain kuvaa tai videota, niin näkee millasesta laitteesta kyse
Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 20 tammikuu, 2022, 07:59Tiiä kehtaako toisten aiheita sotkea mutta värkkäsin mää rosteria sinne alle, mersuhan tuo molemmilta lohkonpuoliskoilta oman putken mutta ne kulkee vierekkäin.
Olishan se uskottavampi eri puolilla autoa mutta kunnioitetaan sen verran alkuperäisyyttä kuitenkin.
Lerssisen ketjusta muistaakseni löytyy. :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Anza - 20 tammikuu, 2022, 15:14Pistä jotain kuvaa tai videota, niin näkee millasesta laitteesta kyse
Oli hetken aikaa näytillä tuossa aamulla pörinävideo mutta otin pois kun siinä näkyy kilpi, tuossa nyt joku kuva kuitenkin.(https://karavaanari.org/kuvat/1588768609.jpg)
On siis V8, eli raid.
Vanhat mersut hienoja! Loistoautoja.
Hyvä niksi linkin tankin maalauksessa. Pohjalla flakea ja lakkaa. Teipillä rajaus ja siihen päälle tummuutta kuivatun kertakäyttöisen (wet wipes) käsipyyhkeen harson läpi.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 22 tammikuu, 2022, 11:17
Hyvä niksi linkin tankin maalauksessa. Pohjalla flakea ja lakkaa. Teipillä rajaus ja siihen päälle tummuutta kuivatun kertakäyttöisen käsipyyhkeen harson läpi.
Kyllähän nuissa mielikuvitus on vaan rajana mitä voi käyttää sabluunana.
Tän päivää näitä selaillu. Joku otti tuoreesta lakkapinnasta valuman haltuun maalarinteipillä. Teippi valuman päälle ja roskiin. Toistona uutta teippiä sen verran etta lakkaa lähti. Kevyempi kerros ruiskulla päälle. Monet niksit on sellasia ettei näin vähällä kokemuksella mitä itellä on niin osais ees kokeilla. Mutta just näin kun sanoit. Noissa mielikuvitus vaan rajana
Mulle kohta :)) maalari maalaa Kawan täläisiin väreihin ja tekniikalla.
Erittäin hieno, videon tekniikalla ja väreillä syntyy syvyyttä kuvioon.
Mä tein samasta köyhän miehen version kun en keksiny candyä mistään.
Ruiskutin metallihohto sinistä pohjalle ja annoin kuivaa rauhassa. Siihen päälle oisko turkoosi väri. Heti tän turkoosin päälle märkänä ruttasin auton maalauksessa peittelyhommissa käytettävää ohutta muovia. Just samalla tyylillä kuin tuossa videollakin. Muoviin tarttui märästä kerroksesta väriä ja sinistä tuli alta näkyviin. Eka kerta kun kokeilin mitään tällästä ja tosi hauska.
Tässä haasteina oli että pohjakerros on oikeesti kuiva. Päälle ruiskutettu kerros tuntui vähän "sulattavan" sitä. Ehkä liuottimen takia. Toisaalta toi päällimmäinen kerros meinasi kuivaa liian nopeasti. Esim reunoilta, johon ruiskutin vähemmän. Siellä maali oli jo kuivanut, eikä tarttunut muoviin. Joten kovin iso pinta-ala voi olla haastava toteuttaa.
Lasit irrotin eestä ja takaa. Takana enemmän ruostetta. Sisustakin purettu ja lattiasta äänieriste piikattu. Alkaa ruosteiden putsailu. Ei näytä läheskään niin pahalle kun törky putsailtu, mutta hitsattavaa kyllä on.
Lainaus käyttäjältä: palontie - 22 tammikuu, 2022, 17:22Mulle kohta :)) maalari maalaa Kawan täläisiin väreihin ja tekniikalla.
Tätä pitää joskus kokeilla.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 tammikuu, 2022, 08:37Lasit irrotin eestä ja takaa. Takana enemmän ruostetta. Sisustakin purettu ja lattiasta äänieriste piikattu. Alkaa ruosteiden putsailu. Ei näytä läheskään niin pahalle kun törky putsailtu, mutta hitsattavaa kyllä on.
Mulla on kaikki tuo vielä edessä, ei malttaisi odottaa. :panic:
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 26 tammikuu, 2022, 09:21Mulla on kaikki tuo vielä edessä, ei malttaisi odottaa. :panic:
Ehottomasti paras vaihe on purkaminen!
Peltien sovittelua. Klokkerholmit vois olla paksumpaakin, mutta ihan hyvin ne saa sopimaan. Ainakin noi takakaaret. Pikkusen joutuu tekemään suorasta tavarasta lisäksi. Oon tykänny 1.25mm peltiä laittaa alustaan.
Tosi hyvä asia kun helmat ja runkoaisat näyttäis kohtuullisen siisteille sisäpuolelta. Jos olis hulluna pöllytetty hiekkatietä, niin palkeissa olis enemmän kuonaa, märkää ja reikiä lopulta.
Helmassa ei ollu ku päädyissä ruostetta. Sisäpuolelta näytti sen verran puhtaalle, ettei koko helmaa toinna vaihtaa. Askartelin vain päädyn.
Putsailin tunkin korvakon ja sovitin helmanpätkään. Rakentelin palkkiin taustaa. Tähän saa pyörän kotelon pellit kiinni.
Helman kun saa paikalleen, niin pyöränkoteloa pääsee nippailemaan kiinnipäin ja on tuossa hommaa. Hitaasti edistyy, mutta eipä tässä kiire.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 tammikuu, 2022, 19:03Klokkerholmit
Ihan vaan jäi mietityttämään mitä tai mikä tämä on
Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 28 tammikuu, 2022, 13:37Ihan vaan jäi mietityttämään mitä tai mikä tämä on
Firma.
Eikös sitä pidetä parhaana tarvikepeltiosavalmistajana?
Klokkerholm liittyy ainakin kuplavolkkareihin. Sitä kautta se on mulle tuttu jonkun kaverin kertoman kautta.
Nää klokkerholmin mersun helmat ja pyöränkaaret näytti olevan 0,8mm peltiä. Muoto on kyl vähintään aika hyvä. Sopii paikalleen. En tiiä verrata muihin, mutta esim. toi chevyn lavan takanurkka, minkä Rustylta sain. Se on reilun paksuista. Yli milli ja oli just niiku piti. Se oli joku taiwanilainen kait. Parempi kuitekin ku nämä.
Kuskin lattia on sinnepäin hitsailtu ja samalla puolella takalattia on pari pientä paikkaa vailla. Huomenna pääsee helmaa kasailemaan, siihen onkin jo päätyihin palat aika valmiina.
Mersussa on kiveniskumassa korissa koko alustan alalla ja erittäin tiukassa. Kenenköhän vinkki se oli että paineilmatalttaan oli hitsannu kittilastan. Kokeilin samaa viivottimen pätkän kanssa, mutta murtui irti useampaan kertaan kun taipui. Sit hitsasin jonkin terävän tulitikkuaskin kokoisen kovametallipalan taltan päähän ja sillä piikkasin kiveniskumassat hitsattavista kohdista ja vähänkään epäilyttävistä.
Massat lähti kohtuudella. Massojen putsailuhommiin, mätien leikkailuun ja korjauspeltien tekoon menikin pari päivää siivillä. Näissä näyttäis ruoste luikertelevan massan alla. Varsinkin jos kaksi peltiä päällekkäin, eli useimmat liitoskohdat vähintään pintaruosteessa. Vaikka päällepäin näyttää ihan ehjälle. Peltejä ei näytä olevan maalattu massan alta. Massa pitää salaisuudet lujasti sisällään.
Noissa käytettiin jotain pvc massaa mikä pitää hyvin kosteuden sisällään kun pinta menee rikki. Muistelen faijan kironneen jo ysärin alussa sitä kun teki noihin jo ruostekorjauksia
Jotain PVC-juttuahan tuo tosiaan on..
Tuolla paskalla on tehty monen Tee-Se-Itse-ihmisen elämä hankalaksi. >:(
Mirafioreissa sitä oli käytetty suht säästeliäästi -> puhkesi soratiellä äkkiä ja keräsi ruostetta tehokkaasti. Fiat-Pösö-Citroen-pakuissa sitä on käytetty suht reilusti -> puhkeaa myöhemmin, mutta on sitten ihan viheliäistä siivota korjausalueen reunoilat pois.
Onhan se tehokas suoja uudelle autolle ja vaimentaa melua ihan älyttömästi.. ::)
Palokaasuista saa sekavan pöhnän.. :panic:
Sellanen paksu valkea savu lähtee jos ei poista. Taltalla isoimmat ja neekerintukalla loput.
Mun eka W123 oli -77 johon jouduin tekeen takakaarien vaihdon vuonna 1989.
Onneksi tein ajoissa sillä faijan -76 pari vuotta myöhemmin katsuri väänsi helmakotelon paskaksi taka-apurungon kulmaa vasteena käyttäen kun liete oli valunu sinne asti pahoja tekemään.
Sehän on hankalin paikka näissä ja vaatii sen kotelon poisleikkuun edestä, jos ei halua apurunkoa irrottaa.
Tuosta PVC massasta käytettiin aikoinaan nimeä juutalaisen nahka.
Edellinen -69 tais olla takakaaret ja katto ainoot mitä en siihen vaihtanu. Kuvassa toi takalamppujen välinen peräpelti on viellä vaihtamatta, mut sekin oli aivan mätä.
(https://img.aijaa.com/m/00892/15030672.jpg) (https://aijaa.com/RxhHAU)
Näissä kuulemma ne apurungon kiinnitykset pettää takaa ja ohjautuu kuin skeittilauta sen jälkeen. Suunnitelmissa olis irrottaa akseli ja tarkistaa kun muut peltihommat valmiina.
Helman rakenne on melko simppeli. Lattiapelti kääntyy ylös ovenpieleen muodostaen helman takapellin.
Pätkä etuhelmaa kiinni ja takaakin jo sommiteltuna ja saumaa vailla.
Täähän on vähän kuin mun tekemä, yhtä tyylikästä :hiphopcar:
Oikeinkirjoitus on vaan kertaluokkaa parempaa.
Hyvää vauhtia se johtotähti siellä edistyy kyllä. :+1:
Kaaren sisäosan hitsailin eilen ja tänään siihen kaaren päälle. Paikan hitsasin tigillä päittäisliitoksella. Vähän siihen pitää kittiä laittaa saumaan, muttei ihan lapiotolkulla.
Klokkerholmi on kevyesti galvanoitu. Lankakoneella kun hitsailee niin tulee roiskeita ja oli sitä vaaleaa käryä nytkin vaikka saumankohdan putsailin harjalaikalla.
Erittäin siistin paikan oot rakennellu👍🏻
Kiitos. Helppohan se kun valmiit palat
Takasiipeen helman sovittelua.
Tän päivän hommat oli nykästä 360 ja 727 yhdistelmä konehuoneesta. Aamupäivä meni kirkkaassa talvisäässä. Iltapäivää kohden olosuhteet muuttui enemmän suomalais-ugrilaisiksi. Mutta hyvät välineet pelasti tilanteen. Eilinen meni lumitöissä. Pudottelin mummin katolta lumet. Metrin verran pahimmillaan ja Valmetilla siivoiltiin pihan kinokset. Hattu päästä kaikille keillä raktori, tai muu väline!!
.
Anzallakin projekti etenee...mutta sähän et teekään sisäloksuja taakse.. ;) kuin eräät..
Sisälokarit on vaikeeta. Purkuhommat on enemmän mieleisiä.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 21 helmikuu, 2022, 22:56Purkuhommat
Näissä mäkin onnistun. Useimmiten.
Minkäs päällä nyt seisotaan muuten.. onko uusi projekti?
Täähän alkaa menemään salapoliisi hommiks seurata kun projektit vaihtuu..
Nyt voi kait levollisin mielin sanoa että kaikki on vanhoja projekteja ;D . Tän Dodgen löysin pitkään seisoneena ja herättelin ajokuntoon. Kaveri innostu tästä armeijan lentokentällä ikänsä viettäneen Moparin vähän ajetusta tekniikasta ja nyppästiin se hänelle mukaan. Jossain vaiheessa pistän pienemmän ruisku V8 tilalle ja manuaalivaihteistolla. Jonotusnumero on jo leimattu
Lainaus käyttäjältä: Anza - 22 helmikuu, 2022, 22:26Jossain vaiheessa pistän pienemmän ruisku V8 tilalle ja manuaalivaihteistolla.
Niin..niin.. lisää projekteja vaan niin tääkin hoituu ihan lonkalta ;D
Kyllä projekteja pitää olla että pysyy poissa pahanteosta ;D
Tää viikko menikin perheen kans lomaillessa. Yhden paikan alottelin takasiiven jatkoksi.
Happamien kohtien korjailua. Hain Levy-jaatista 4mm vaneripalan, johon jäljensin mesen lattian sikkaukset paperin avulla. Sahailin vastaavat aukot vanerista ja naputtelin peltiin aukotuksia vasten muotoja. Vähän näkyy pellissä työstöjälki. Lähdin kokeilemaan että onnistuisko, mutta ihan riittävän hyvä tuli. Kärsivällisellä työstämisellä vois saada aika hyvän, mutta alustamasssa ja sisäpuolella äänieristematto kaunistaa. Ihan nätisti taipu 1.25mm pelti
Lainaus käyttäjältä: Anza - 18 maaliskuu, 2022, 18:59Happamien kohtien korjailua. Hain Levy-jaatista 4mm vaneripalan, johon jäljensin mesen lattian sikkaukset paperin avulla. Sahailin vastaavat aukot vanerista ja naputtelin peltiin aukotuksia vasten muotoja. Vähän näkyy pellissä työstöjälki. Lähdin kokeilemaan että onnistuisko, mutta ihan riittävän hyvä tuli. Kärsivällisellä työstämisellä vois saada aika hyvän, mutta alustamasssa ja sisäpuolella äänieristematto kaunistaa. Ihan nätisti taipu 1.25mm pelti
Siihen ei ihan vähän olekaan muotoa laitettu.. :o
Vähän näyttää kruhmulaiselle. Mutta toi 1.25mm pelti on siitä kiva ettei se oo moksiskaan vaikka sitä vähän kovemmin pajottaa. Jäi edellisestä mainitsematta etten käsipelillä noita muotoja naputtanu. Vaan paineilmataltan terän pyöristin vähän mulkun muotoseksi ja sillä työstin vanerin reunoja vasten. Tää mulle uus kokeilu niin vähän hakusessa vielä :))
Hyvältä näyttää.
Apparin puolelle sovittelin uutta siipeä. Tähän onneks löyty orkkis pelti MB Porista. Ekana helma kuntoon.
Taas on paikkoja näperrelty. Ruostetta saumakohdissa ja siellä missä pellit päällekkäin. Tiivis kuminen alustamassa syyllinen. Silleen ikävästi ruostuu, ettei sitä päällepäin huomaa ennenkuin pelti käytännössä häviää kokonaan massan alta ja hoksaa jollain kokeilla tökkiä tai koputella.
Kesä on menny pihahommissa. Ollu liian kuuma hitsuutteluihin, mutta nyt meni maansiirtokoneesta pyöränsuuntaus sen verran vinnoon että piti laittaa vahvikelappua.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 elokuu, 2022, 12:16maansiirtokoneesta pyöränsuuntaus
Toi yhdistelmä tolla eturenkaalla :) pitäisi katsastaa uudelleen.
Ylipainoa?
"Not for highway use" lukee renkaassa. Eli ei saa ajella kun suljetulla alueella. Enkä kyllä aina oo ihan ajokunnossakaan ollu.
"Joskus ylikuormaa, en kiellä.."
Paikkoja on tullu naputeltua. Tähän löytyikin Rustyltä paremmat lokarit ja muutakin herkkua. 20220824_153347.jpg
Lokareiden paikkailua.
No nyt on tekemisen meininki! Siitähän se muuttuu heti paljon sporttisemmaksi kun tulee Coupen lokaria..
Toisellekkin puolelle alanurkka.
Mitä peltiä toi on?
1mm paksuista hyllypeltiä. Valkoiseksi maalattua. Serkkupojan murheeksi jää putsailut. Tässä ollaan nepotisteja ja kaikki hyvä pitää jäädä sukuun
Sain hyllyt isältäni ja annan ne serkulleni mersun lokareina.
Kaunis tarina. Eipä arvanneet hyllyt aikoinaan että tässä päästään vielä vanhoilla päivillä osaksi Mersua.
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 26 elokuu, 2022, 21:33Kaunis tarina. Eipä arvanneet hyllyt aikoinaan että tässä päästään vielä vanhoilla päivillä osaksi Mersua.
No, tuohan tietää varmaa maatumista .. ::)
Kiertotaloutta ja uusiokäyttöä, eli erittäin modernia. Mallia ituhipeille tulevaisuuden ympäristöystävällisestä ja hiilineutraalista ratkaisuista. Kulkee paistorasvalla jolloin voidaan puhua urbaanista hiilinielusta. En usko että kukaan täysin hetero pystyy tällä ees ajamaan, kun on niin moderni ja muodikas luonteeltaan
:rotfl:
Päivän hitsuutteluja
Viimeistelyä
Lainaus käyttäjältä: Anza - 08 syyskuu, 2022, 16:48Viimeistelyä
Vau..on se hienoa kun löytyy esikuvia mihin pyrkiä :)
Maailma tarvitsee esikuvia, - Mercedes
Ite oon silleen että toivottavasti lasi mahtuu paikoilleen :D
Kiva tehdä paikkaa kun ei tarvi muiden tekeleitä purkaa alta. Suorastaan neitseellistä! Silti vaikka kuinka putsailee niin aikamoinen käry ja savu.
Peräpuolen lattia hitsattu ja kallistuksen vakaajan pultit rasvattu, että seuraavan on kiva availla
Huomenna tulee noutaja. Hitsailkoon vähistä itse loput.
Hienoa jälkeä sieltä vaan syntyy, kuinkas muuten. :+1:
Aina se yllättää miten paljon aikaa menee.Tähänkin meni puolisen vuotta elämästä. Toki kokonaisuuteen vielä monta vuotta lisää. Kova polte jo muihin omiin keskeneräisiin projekteihin.
Paljon se ottaa, paljon se antaa.
Siistiä työtä mitä olen nähnyt kun noita Mersuja turataan itse hitsata. Tuossa on yritetty tehdä alkuperäisen näköistä.
Mun mielestä on kiva yrittää korjata mahdollisimman alkuperäiseksi. Ei siinä mitään järkeä ajallisesti oo. Saman asian ajais kun vaan lätkäsee pellin päälle ja saumaa. Mutta harrastusmielessä tuottaa tyydytysta jos joku onnistuu edes aika hyvin.
Unimogin kunnostelua. Mielestäni oivallinen peli puutarhatraktoriksi. Huippunopeus tällaisella on käyttöohjekirjan mukaan n. 50km/h joten pidemmille siirtymille varattava aikaa.
Toisaalta takana runko-aisojen välissä useamman tonnin vetävä vinssi. Vaikka vetelis puun runkoja hankalasta paikasta. Taakse saa viriteltyä jonkin traktorin nostolaitteen härveleitä varten. Hytti on pieni ja avonainen. Lava on parimetrinen ja kantavuutta ehkä tonnin verran. Just sopivasti pienelle hiekka tai multakuormalle viherhommiin.
Kunnostusta ainakin jarrut, kaikki nesteet ja voiteluaineet, polttoainelinja, tankki, kaikki kumi ja muoviosat. Mukaanlukien kaikki akseleiden stefat. Moottori pölläyttää kaasutellessa ja epäilisin vikaa pa pumpussa. Moottorissa on löysän oloiset puristukset, vaikka käyntiääni onkin aika tuoreen oloinen. Niimpä arvelisin että edessä on täydellinen läpikäynti. Niin moottorin kuin muunkin laitteen osalta. Kunnostan nyt ensin sen verran että nesteet pysyy sisällä ja pääsee kokeilemaan.
Ohjausvaihdetta putsailin. Vanhat öljyt ja kuonat sisältä ja ruosteita päältä. Tässä käyttöohjekirjan mukaan käytetty w80 öljyä perissä, portaaleissa, vaihteistossa ja ohjauksessa. Ajattelin päivittää akselistoille GL5 ja vaihteistoon GL4 moniasteiset öljyt
Ohjausvaihteessa oli kirkkaan oloiset öljyt, mutta harmaata sakkaa pohjalla. Tumputin rätillä ja harjalla pahimmat pois ja dieselillä huuhtelin loput moneen kertaan. Tässä tein silleen että täytin dieselillä ohjausvaihteen tilavuuden ja paineilmalla porisemaan kuplia. Neste muuttui metallinhohtoiseksi ja imaisin tilavuuden tyhjäksi pumpulla.
Ohjekirjassa 1950-luvulta puhutaan pesevistä öljyistä tai moniasteöljyistä suositellun w80 yksiasteöljyn lisäksi.
Yksiasteöljyt ei vissiin likaannu, vaan hienojakoinen metallipöly sakkaantuu vähitellen pohjalle. Joko kyseessä on mielenkiintoinen ilmiö, tai tämä laitos on seisonut niin kauan että lika on irtaantunut öljystä ja sakkaantunut.
Sama ilmiö moottoriöljyssä. OM636 moottorissa on pestävä suodatin. Suodattimessa oli hiuksista lähtien kaikenlaista tahmaa. Vaikka öljyt olikin aika kirkkaat. Vaatinee siis öljypohjan irrotuksen, ettei öljypohjaan sakkaantunut liete lähde liikkeelle.
Samoin epäilen että akselistoissa laakereihin on voiteluaineet jo jässähtäneet. Samoin nivelien rasvat on kuivahtaneet. Hankala niitä on liotella purkamatta, mutta jos niihinkin tuuttais dieseliä pehmittämään ja vetkuttelis liikkuviks ja uutta rasvaa perään.
Jarrupääsylinteri putsaantui siistiksi ja seuraavaksi pyöristä sylinterit irti ja pöydälle. Ties vaikka korjaussarja riittäisi ehostamiseen. Uudet työsylinterit näytti maksavan 100€/kpl, joten vanhojakin mieluusti kunnostelee.
RAL7002 olive grau, eli oliivin harmaa vois olla sopiva sävy jatkoa ajatellen. Kokeilin desert storm tyylistä sävyä mutta ehkä se on liian kaukana alkuperäiseen.
Kattelin just tuubista Unimog videoita. Tiedätkö mallin ja vuosimallin? Hienoja laitteita. Onks tuo ollu jollain sähköyhtiöllä tms.
411 mallinen ja noin 1956. Työkoneena.
Aika huimia lisälaitteita on saanu näihin. Ns. Monitoimikone. Isoja pöllejä veteli jossain videolla. Tosin alamäkeen. Oisko joku 30 heppanen kone. Välitykset toki sellaset 1km/h luokkaa. "Vaikka kivet on pienet, löylyä riittää" saa nähdä onko tällä hetkellä 15hp jäljellä😂
Lumilingoista lähtien. Sivulle kippaava lava jne
Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 marraskuu, 2022, 12:10Aika huimia lisälaitteita on saanu näihin. Ns. Monitoimikone. Isoja pöllejä veteli jossain videolla. Tosin alamäkeen. Oisko joku 30 heppanen kone. Välitykset toki sellaset 1km/h luokkaa. "Vaikka kivet on pienet, löylyä riittää" saa nähdä onko tällä hetkellä 15hp jäljellä😂
Lumilingoista lähtien. Sivulle kippaava lava jne
Joo, jollain sakemannilla oli tommosessa hemmetin iso halkomakone. Offimiehet kai aika paljo teurastaa noita, vievät akselistot ym. Ehkä ennemmin kantsis kiduttaa jotain Suzukeja ja Unimoggeja käytellä muussa järkevämmässä.
https://youtu.be/Fl6ltcm-PTY
Tossa on myös perävinssi. Tuommonen se olla pitäs, ois kyl hieno laite.
Tässä samanlainen perävinssi ja lisäksi sellanen kita mikä ohjaa vaijeria. Eli voi vetää vähän vinossa kulmassa ja vaijeri menee silti kelalle järkevästi.
Haaveilen jo puskulevystä keulalle. Pienestä hiab nosturista lavan reunalle ja vaikka mistä mikä vaatisi hydrauliikkaa.
Jos ois kärry+puomi, tuolla perävinssilläkin vois nostaa. Ihan niinku rattorin juontovinssillä.
Sellasta A-mallista tukea mietin pikupin lavalle. Jos ois vaikka takapuskuriin saranoinu ja sähkövinssillä ja vaijerilla käyttänyt nostohommiin. Jonkun moottorin sais sillä tavoin ilmaan ja siirrettyä peräkärriin tms. Muutaman sadan kilon juttuja ylös maasta.
Fosforihapolla oon putsaillu ruosteisia osia. Teräsharjalla huolellisesti ruosteet mitä lähtee ja pensselillä fosforihappoa raakana päälle. Happoa pitää vähän väliä käydä sutimassa, muuten alkaa jotain plakkia muodostua ja aine kuivahtaa.
Sähköt vaikuttaa simppeleille. Laturi rohisee pyöritellessä. En tiiä oisko kamala rikos päivittää joku uus tarvikelaturi samalla kun laittaa uudet piuhat.
Hydroscandista 10mm sinkittyä putkea polttoainelinjoihin ja vanhoista banjoliittimistä sulattelin tumpit irti. Hopealla juotin uusiin putkiin vanhat liittimet. Nyt ei ole hapertuvia kumiputkia. Saas nähdä toimiiko.
Jäähdytysjärjestelmän putsailua. Syyläriä ja paisaria kypsyttelin pari päivää sitruunahapossa ja huuhtelin sen verran että alkoi tulla kirkasta. Ulkopuolta piti pyyhkiä Autosolilla ennenku kirkastu.
Alkuperäisenä Behr merkkistä jäähärin osaa on myös ainakin W123 mersussa.
Paisari on hytissä. Muuta lämmitystä hytissä ei ookkaan.
Etujarrusta purin työsylinterin todetakseni että huonoksi on menneet. Kumit mureni käsiin ja sylinterin porauksessa tosi syvää syöpymää ja männät iha juntturissa. Joten jatkoin moottorin ja vaihteiston putsailua.
Vinkuun puuilon 2.5€ teräsharja jolla irtonaiset ruosteet ja möhnät pois, happoa pensseli-setänä ja voila'. Eiköhän tuon päälle jo kehtaa säilyttelymaalia sutia.
Jonkin verran on vielä pikkuosia putsattavana ja maalattavana ennenkun pääsee pistämään osia takas. Pakoputkea ja änkkäriä aloittelin. Samoin jäähärin putkistoja. Startti tuntuis pelaavan, joten sen siistin päällisin puolin. Samoin laturi vois olla hauska alkuperäinen. Sen kyllä joutuis tarkistamaan ja laakeroimaan ainakin.
Pensselillä epoksia pintaan ohentamatta. Eka kerros tuntui vähän lurulle. Terävät nurkat kuulsi läpi. Pensselöin ympäriinsä ja palasin toiselle kierrokselle korjaillen valumia. Maali alkoi kuivahtaa ja paksuuntua levitellessä ja tuntui että sain paksun eristävän kerroksen moottorin ja vaihteiston päälle säilyttelymaalia.
Vähän epäilen homman järkevyyttä, mutta hiekkapuhallus ja ruiskumaalaus ei oo vaihtoehto. En myöskään halua purkaa puutarhatraktoria ihan paloiksi kerralla, vaan kunnostella tarpeen vaatiessa. Nyt ei lahkeet sotkeennu ruosteeseen ajellessa, joten ehkä ihan riittävän hyvä.
Siistin startin päällisin puolin ja väriä päälle.
Rungosta purin ne vähät mitä siinä oli kiinni ja renkaat pois. Peittelin seiniä vähän muovilla ja painepesurilla irtonaiset liat.
Yllättävän kovassa on vanhat vaseliinit. Vielä joutuu puukolla veistelemään kuivaneita rasvoja akseleista ja pesasemaan uudemman kerran ennen kun pääsee ruosteiden kimppuun.
https://youtu.be/uSnhmE8yuPY
Olikos tuo tuttu pätkä? Jos aattelee tuon aikakauden keskivertotraktoreita, onkin Unimoggi ollu aika tekijä pellollakin. Hinnaltaan varmaan myös ihan eri luokkaa.
Tää oli uus. Sellasia oon nähny missä ajellaan katujen kunnossapitotöitä.
Näyttäis vähän kaikenlaiset hommat hoituvan UNIversal MOtorGerätillä😄
Valmistusmääriä tais olla useampi kymmenen tuhatta. Näitä "alkuperäisiä" Unimoggeja on valmistettu vuosina 1948-1974.
Paljon menny sähkölaitoksille jne
Änkkäriä rakentelin traktoriin ruosteisen tilalle. Reikälevyn kääntelin putkea vasten rullalle ja mötönetistä änkkärivillaa. Millin seinämällä oleva 110mm meijeriputki päälle ja tigillä saumoja. Ei oo ees kovin painava! Karhunkielellä viimeistely ja äkkisilmäyksellä näyttää sinkitylle, vaikka onkin rosteria.
Biltemasta olis saanut vastaavan rst änkkärin alle satasella, joten ei kovin järkevä duunaus työmäärään nähden😂 Toki nyt pituus on mieleinen
Löytyi Bosch laturi kohtuullisesti ja vaikuttais ehjälle. Ei pidä ääniä ja hiiletkin näytti olevan tallella. Joten pintapuolista siistimistä ja maalia pintaan. Varaosamoottorista myös alkuperäinen kiinnikerauta, joten sopinee siististi moottoriin.
(https://i.ibb.co/d5SDzk3/20231018-092255.jpg)
Kelien huonontuessa jatkuu sisähommat. Omaan silmään sopiva sävy löytyi sattumalta. RAL1011 joka olis mielestäni voinut olla jossain vanhassa maasturissa vaihtoehtona.
Laitan tähän itselleni muistiin.
Stencil Gothic BE näyttäis aikakauteen sopivalle fontille, mikäli tarvitsee tekstiä laitella kylkiin.
(https://i.ibb.co/nnsjXMQ/Screenshot-20231101-150648-Chrome.jpg)
(https://i.ibb.co/Z8hn6wf/20240308-160711.jpg)
Puutarhatraktori jäi kevättalvella odotttelemaan vuoroaan. Lavan nakertelin tehdä ja asetin hytin paikoilleen. Toisessa etupyörässä ilmeni jonkin asteen laakerivaurio ja kasailut keskeytyi siihen.
Seuraavaksi koventelin Nashin peltejä. Tosi ehjä auto sotien aikakaudelta. Tallissa säilytetty. Mutta niin vaan oli ovet ja luukut ympäriinsä pehmeät. Lattiat toki kovaa.
(https://i.ibb.co/5cmwLdz/20240320-182337.jpg)
(https://i.ibb.co/N6cCSDd/20240209-153634.jpg)
Sit kesä onkin menny huoltohommissa kun malttanu tallilla käydä. Sokotaan piti vaihtaa uus EGR, hiukkassuodatin ja öljynlauhdutin tiivisteineen. Jäähärit ja öljyt valui siinä määrin mäelle etten uskaltanu ajella. Onneks vähentyneen jäähdytysnesteen huomasi varoitusvalosta, eikä se paisaria tyhjemmäksi päässyt, kuten öljykään tikusta kokonaan kadonnut.
Kaikenlaista huoltoa siinä tais kyllä olla. Vielä olis lisävesipumpun ja tuulilasin vaihto ennen katsastusta.
Tosi ahdas tehdä mitään konehuoneessa. Oon jo kaks kertaa nostanut moottorin pois kytkimen ja ahtimen huoltojen vuoksi. En tykkää. Ehkä vanhempia kivempi rassailla. Enemmän tilaa, vähemmän uuden aikakauden ratkaisuja.
(https://i.ibb.co/PQkctXG/20240814-125310.jpg)
Varalle löytyi parikin Volvoa, joista ajan kanssa jalostaa käyttistä.
(https://i.ibb.co/FxJNsvr/20240527-195034.jpg)
(https://i.ibb.co/k9NkksZ/20240731-203737.jpg)
Punainen TDI V70 jolla vasta 400tkm mittarissa. Italiasta tuotu ja jos oikein osasin ynnäillä, vasta noin 10v. Ajeltu Suomen suolaisilla teillä. Viimeiset nelisen vuotta seisonut pellon laidalla. Hiiren pesä oli ilmanputsarissa ja kotiin ajellessa toinen hiirenpesä alkoi käryämään turbon päällä. Pohjasta tosi ehjä, eikä sisältä haissut hiirille, eikä pestessä löytynyt mitään tavallisia roskia enempiä. Jakohihnan ja pumpun hihna ajoituksineen on vähän haastavia ja tehostimen pumppuun on moneen kertaan tilattu osia.
(https://i.ibb.co/6mFRwy4/Screenshot-20240524-162530-Whats-App.jpg)
(https://i.ibb.co/zSF3wXx/20241107-150107.jpg)
Tänään katsastettu pakuksi. Biltemasta hain tehostajan korjaukseen ihmeainetta. Uuden haitarikumin reunus oli vähän kostea. Josko litkulla sais tiivareita pehmennettyä.
Pumpun hihna vielä vaihdattaa ja ajoituksen tarkistaa. Peräkonttiin rakennella lisää kiinnityspisteitä jne.
ykköskoppainen on parsa.
Samaa mieltä. Mulla toki on menny jo kohta kuus vuotta tän asian ymmärtämiseen ku puolison auto ei vaan suostu kuolemaan. Ei nyt ihan huonojakaan. Vähän sama kun mersu, muttei ruostu.