Oletan että mielipiteitä eri litkuista löytyy.. Crc.. Atf.. Pöö/diesel... ja sitten omat cocktail it..
Kertokaa kokemuksia. Ton uusimman hankinnan motori jumissa, ei oikeastaan yllätys
Ei se sinällään merkitystä mitä ohkasta öljyä sinne laittaa. Kärsivällisyys on tärkeempi. Ei kannata odottaa viikossa kahdessa ihmeitä eikä välttämättä kuukaudessa kahdessakaan.
Tossa just hakenu aikaa ja kohdetta, että vois kokeilla jotenkin verrannolisesti atf-asetoni seosta. Se kuulostaa teoriassa tehokkaalta.
Valopetrolia ja ATF:ää..
Haju on vähän paha, mutta ihmeen hyvin on tunkeutunut. 8) :P
Ja se aika! Se on tärkeää. Tietysti lämmöllä saa tapahtumia nopeutettua, mutta tunneissa ei tapahdu mitään ihmeitä.
Lämpöä ja liotinta. Kosanilla kuumaksi lämmitetty pöö tunkeutuu aika tehokkaasti.
Atf+asetoni on toiminu kans hyvin. Joskus tulee tuota koktailia imeytettyä rättiin ja kietastua rätti jumissa olevien kohteiden ympärille. Välillä kastelee sen rätin vaan uudelleen. Ja sitte sitä aikaa varaa sinnikkäimpien tapausten kanssa..
Itse en oo pultteja kummempaa joutunu liottelemaan (joihin on tähän asti ollu grafiitti-ruosteenirrottimet olleet parhaimpia) mutta tuon asetoni/atf-cocktailin nimeen tuntuu ainakin amerikanpetet vannovan ???
Kohta itelläkin edessä kun pitäisi hakea kaverin nurkista jumissa oleva 360.
Kaveri liotteli jonkun nelosvoortin teräketju-öölillä ajan kanssa..
Ei mullakaan ton kanssa oo yhtään kiirettä
Pitäs vaan muistaa noita pitkäaikais-säilöttyjä kerran kesässä vähä pyöräytellä ohikulkeissaan
Yhden juntissa olleen wagoneekerin koneen joskus elvytin kuntoon, varusteet kioskirauta, rautakanki ja moska. Litkuna pelkkä CRC. Tässä oli myös venttiileitä jumissa ja niiden nitkutteluun toi moska ja kioskirauta. Tästä tuli täysin ajokuntoinen eikä edes sauhuttanu enää seuraavana päivänä.
Jos itse lähtisin konetta irrottelemaan, liottaisin ekaksi ruostuneet sylinterit fosforihapolla näkyvästä ruosteesta vapaaksi, tyhjentäisin ja kuivaisin.
Lepuuttaisin jo alkuvaiheessa kaikki venat kiinni jotta litkut pysyy oikeassa paikassa ja täyttäisin hapotuksen jälkeen sylinterit notkealla öljyllä, joka irrottaa ja ehkäisee lisäruostumisen.
Sitten kone moottoripukissa selälleen ja alakautta pytyt täyteen liotusöljyä/naftaa sekä muutamaksi päiväksi likoomaan.
Kiinni ruostuneet männänrenkaat/mäntien yläosat eivät päästä yleensä mitään aineita läpi ja toi hapotus kohdistuisi siten siihen renkaiden yläpuoliseen osaan, ja ehkäiseen ruosteesta johtuvaa jumimista irtoamisvaiheessa.
Fosforihappo on "turvallista" hapotuksen jälkeen ja vaikutus kuitenkin sama kuin sitruunallakin.
Mäntien välykset alakautta ovat olemassa, vaikka olisivatkin renkaistaan jumissa jolloin lopulta nalkissa oleva alue rajoittuu lähinnä männänrenkaiden kohdalle ja on siten leka-pälkky menetelmällä irroitettavissa. Kampuran löysäämisellä voi vapauttaa "väärään suuntaan" menossa olevien mäntien jarruvoimaa jolloin voi kohdistaa voiman vain iskun kohteena olevaan sylinteriin.
Harrihan tais siitä panssarimotistansa irrotella niitä sen jumissa olevia mäntiä, vai muistanko aivan omiani.. :thinking:
Juu kyllä näin oli.
2kk liotus naftalla ja päälle 50tn prässihoitoa. 2kk ei ollut ehtiny hikoilla yhtään naftaa männän ja sylinterin väliin. Tosin ne männät olleet jumissa 48 vuotta.
Eilen tuli lorautettua kynttilöiden koloista ihan pelkkää Pöötä tuohon jumikoneeseen. Nythän sen saa jokskin aikaa unohtaa.
Jaa niin on itselläkin liuoitushoidossa oleva, Vauxhall Vivan moottori ;D yli 30 vuotta ollut pyörimättä, joskus Elokuussa laitoin sylinterit täyteen polttoöljyä, täytyypä käydä katsomassa miten jakselee ;D
5l kannussa ostaa wd40 ja sitä kaataa. Teho on mielestäni eri luokkaa polttoöljyyn nähden
Niin on hintakin.
Kävinpä vilkaisemassa Vauxhallin moottoria, vissiin nyt tulee 5kk aikaa kun laitoin sylintereihin polttoöljyä. Ei vielä pyörähtänyt, odotellaan ;D
Saat odottaa vielä toisen ja kolmannen 5kk.