Ei ollut tälle uutiselle sopivaa ketjua, niin avataanpa samalla keskustelu aiheesta. Itse ajatellut harrasteautojakin yhtenä sijoituksen muotona. Eipä niissä keskimäärin voitolle jää kun laskee kaikki kulut mukaan, mutta "korkona" pääsee nauttimaan niistä ajelun ym. muodossa. Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä. Toisaalta riskiäkin on sitten vähän hajautettu. Eikä kyllä koskaan ole tullut mietittyä hankintaa siinä mielessä että mikä on tuottopotentiaali (paitsi ehkä autojen iän muodossa että ostaa sellaisia jotka ovat jo ainakin lähellä arvostuksen aallonpohjaa tai sen ohi).
Ja se uutinen: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c7f79157-68db-48f7-bd88-c4f57dc63966
Åålrait, aloitellaan tämmöisellä ruohonjuuritason esimerkillä, ns. entry levelillä.
Aika tasan 10 vuotta sitten hankin (vaihdoin) jalopuumuovipiilofarmarin malliston yläpäästä hintaan 1e/kg. Alkuperäinen, hieno kuntoinen.
Jos olisin viime kevään hintakiimassa myynyt auton, niin olisin saavuttanut noin 2e/kg hinnan (samanlainen, jopa saman värinen häipyi nettiautosta nopeasti tällä pyynnillä). 100% ja kymmenen vuotta.
Koska auto on toiminut kuin Buick, ovat auton ylläpitämiseen käytetyt varat noin kahden tonnin luokkaa. Kalliimmat rempat ovat olleet takasisälokasuojan ruostekorjaukset ja takapenkin takaisin asentaminen.
Tästä voidaan näppärästi päätellä, että nyt myydessä harrastuskuluiksi jäisi lähinnä polttoaine/vakuutus/katsastus/jne. käyttökulut. Koska kesäkaudella auto on sijaistanut kurakelin autoa paremmin kuin hyvin (toimintavarmempi ja taloudellisempi, mitä 2000-luvun kutoskoneiset käyttöjenkit), niin ne rahat olisivat kuluneet muutenkin. Lähes ilmaista ajoa siis.
Ongelmallista tässä on se, että se pirun auto on monella mittarilla maailman paras harrastejenkki, siitä ei puutu kuin ulkonäkö ja suorituskyky. Hinnat ovat jo maailmalla pompanneet, muualla tuo on "uskomaton selviämisihme, harvinaisuus", meillä "hyvä ensijenkki, jos pitää ajaa talvella"(tästä ehkä lisää paatosta myöhemmin).
Joten... joskin sen nyt möisi, sillä rahalla saisi ehkä kohtuullisen käsirahan nimimerkki isalmelan Cadillaciin, mutta itse pitkäkatto lipuisi helposti saavuttamattomiin. Eli hinnan vielä noustessa, en sellaista pystyisi hankkimaan takaisin.
Ei kannata sijoittaa sellaiseen, josta tykkää rahaa enemmän.
Kolmas viesti ketjuun ja nyt luisuu jo offtopic.
Tosiaan, koska "kansa taisteli ja hitsasi", niin Suomessa on säilynyt uskomaton määrä sellaisia arkijenkkejä, mitkä sivistyneet kansakunnat ovat jo ajat sitten lyöneet paaliin. Esimerkiksi ruumari-coronetit, Dodge Aspenit, Valiantit, 80-luvun Chrysler LeBaronit, kaikki nelioviset Mopar B-bodyt tai kutoskoneiset kasarijenkit. Ei näy amerikan myyntipalstoilla, mutta täällä sellainen voi lipua vastaan kylänraitilla muina miehinä ylpeitä nuoria miehiä ratin takana.
Meikäläinen ilmasto kun laskee kaluston yleistä kuntoa, niin yleensä myös keskihinnat ovat "maailmaa" maltillisemmat.
Kurkatkaa vaikka 80-luvun GM F-bodyjen hintoja vaikka ebay motorssista, mobile.destä tai blocketista ja sitten verratkaa nettiautoon.
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 27 syyskuu, 2021, 14:05Ei ollut tälle uutiselle sopivaa ketjua, niin avataanpa samalla keskustelu aiheesta. Itse ajatellut harrasteautojakin yhtenä sijoituksen muotona. Eipä niissä keskimäärin voitolle jää kun laskee kaikki kulut mukaan, mutta "korkona" pääsee nauttimaan niistä ajelun ym. muodossa. Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä. Toisaalta riskiäkin on sitten vähän hajautettu. Eikä kyllä koskaan ole tullut mietittyä hankintaa siinä mielessä että mikä on tuottopotentiaali (paitsi ehkä autojen iän muodossa että ostaa sellaisia jotka ovat jo ainakin lähellä arvostuksen aallonpohjaa tai sen ohi).
Ja se uutinen: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/c7f79157-68db-48f7-bd88-c4f57dc63966
Minäkin sijoitin sijoitus instrumentin , tein tellingit ja nostin instrumentin pressuhallin kattoon , jos se kasvais enemmän korkoa tuolla ylhäällä..
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 27 syyskuu, 2021, 14:05Sijoitustoimintaa haittaa ehkä se että ei anna luonto periksi ostaa yhtä vähän kalliimpaa ja kulut kertautuu kun on monta rom... sijoitusinstrumenttia säilytettävänä ja ylläpidettävänä.
Nojoo.....
Yksi hyvä, vai monta ei ihan niin hyvää....... Miten sen nyt ottaa..
Mulla helpompaa kun ne on kaksipyöräisiä, joten tila ei lopu niin äkkiä, eikä pihalle kertyneiden "aarteiden" takia joudu itsekin ulkoruokintaan... :-\
Mut joo...... Yhtään hankintaa en ole tehnyt arvon nousu mielessä, vaan ihan sillä on menty, mistä pikku rb silloin aikoinaan unelmoi...
Näen autot sijoituksena ja mahdollisen arvon nousun vain hyvänmielen lisänä. Ajatellaan että jos pidät sijoitus mielessä autoa 30-vuotta itselläsi, niin aiotko sitä enää 30-vuoden päästä myydä jos siitä on tullut kuin perheenjäsen?
Meilläkin neljä autoa joista näkee arvon nousua ja ovat olleet perheessä noin 6-30-vuotta ja kaikki ovat nostaneet arvoa ostohinnasta sen 500€-7000€ (jos vertaa myynnissä oleviin).
Isot jenkki sedanit 90-luvulta on pitäneet todella hyvin arvonsa ja ovat nyt periaatteessa aikaisia klassikoita. Asia erikseen jos on loppuunajettu ja kulahtanut romu, jonka arvo on pari tonnia, mutta hyvistä vähän ajetuista näkyy pyydettävän 10 000 - 30 000$. Siinä hintaluokassa yleensä alle 100 000 mailia ajetut, mutta olen nyt vuoden sisällä huomannut että asiassa ollaan edetty seuraavalla tasolle, kun jopa paljolti yli 100 000 mailia ajettujen hinnat on nousussa. Noin niin kuin hankala ennustaa mikä tulee nostamaan hintojaan räjähdysmäisesti, mutta näissä itse olen nähnyt aina potentiaalia, kun 90-luvulla General Motorskin valmisti viimeiset mohikaanit.
Sairas ajatus jos ennuste osuisikin kohdalleen, mutta uskon että sähköautojen yleistyessä jokainen bensiinikäyttöinen 2000-2020 vuoden etuvetoinenkin jenkki nostaa arvoaan jossain vaiheessa.
---------------------------------
Muokattu: Jos ajatellaan että jossain vaiheessa vanhojen farmareiden hinnat oli pohjamudissa ja tällä hetkellä esim. 50-lukulaisistakin pyydetään helposti satatonnia rahaa. Mikä voisi olla seuraava hyljeksitty kohde? Minivanit? Olisi sekin sairas ajatus, mutta kuka uskoi silloin joskus että farmareiden hinnat pomppaisivat ylös?
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 27 syyskuu, 2021, 20:33Näen autot sijoituksena ja mahdollisen arvon nousun vain hyvänmielen lisänä. Ajatellaan että jos pidät sijoitus mielessä autoa 30-vuotta itselläsi, niin aiotko sitä enää 30-vuoden päästä myydä jos siitä on tullut kuin perheenjäsen?
Meilläkin neljä autoa joista näkee arvon nousua ja ovat olleet perheessä noin 6-30-vuotta ja kaikki ovat nostaneet arvoa ostohinnasta sen 500€-7000€ (jos vertaa myynnissä oleviin).
Isot jenkki sedanit 90-luvulta on pitäneet todella hyvin arvonsa ja ovat nyt periaatteessa aikaisia klassikoita. Asia erikseen jos on loppuunajettu ja kulahtanut romu, jonka arvo on pari tonnia, mutta hyvistä vähän ajetuista näkyy pyydettävän 10 000 - 30 000$. Siinä hintaluokassa yleensä alle 100 000 mailia ajetut, mutta olen nyt vuoden sisällä huomannut että asiassa ollaan edetty seuraavalla tasolle, kun jopa paljolti yli 100 000 mailia ajettujen hinnat on nousussa. Noin niin kuin hankala ennustaa mikä tulee nostamaan hintojaan räjähdysmäisesti, mutta näissä itse olen nähnyt aina potentiaalia, kun 90-luvulla General Motorskin valmisti viimeiset mohikaanit.
Sairas ajatus jos ennuste osuisikin kohdalleen, mutta uskon että sähköautojen yleistyessä jokainen bensiinikäyttöinen 2000-2020 vuoden etuvetoinenkin jenkki nostaa arvoaan jossain vaiheessa.
---------------------------------
Muokattu: Jos ajatellaan että jossain vaiheessa vanhojen farmareiden hinnat oli pohjamudissa ja tällä hetkellä esim. 50-lukulaisistakin pyydetään helposti satatonnia rahaa. Mikä voisi olla seuraava hyljeksitty kohde? Minivanit? Olisi sekin sairas ajatus, mutta kuka uskoi silloin joskus että farmareiden hinnat pomppaisivat ylös?
Eiköhän näiden bensakrematorioiden hinnat romahda ~10v sisään kun ei bensaa enää saa kuin määrätyiltä paikoilta ~10e/l hintaan jne.
Ite oon tavallaan saanu "säästettyä" lyömällä rahat kiinni rautaan mutta en mä näitä sijotuksena ajattele. Nytkin oon hiljaksiin yrittäny esmes MÖRKÖÄ myydä omakustannehintaan että sais tallin valmiiks mutta aika hiljasta on rahakauppa.
Harrastajathan näiden kanssa enää pelaa ja vaihtokauppaa se on enimmäkseen, eli siinä kohtaa kun bernerit ym. Huoranvittuperkeleenkissanemättimet keksii että nyt se bensanmyynti tosissaan lopetetaan niin siihen loppuu näiden romujenkin arvo.
Että turhaan pelkäät ettö sähköistyminen näiden aevoa ainakaan LISÄIS. Sen aika meni jo useampi vuosikymmen sitten... valitettavasti.
Harrastamisesta menisi maku, jos miettisin autojen rahallista arvoa. Omat autot oon hankkinut muumion tyylillä sen mukaan, mikä kiinnostaa.
Käyttikseksi valmistuva Letukkakin on ilmeisesti aika suosittua/kallistuvaa mallia, mutta ei sekään tullut koristeeksi.
Lainaus käyttäjältä: Poju - 27 syyskuu, 2021, 21:32Harrastamisesta menisi maku, jos miettisin autojen rahallista arvoa. Omat autot oon hankkinut muumion tyylillä sen mukaan, mikä kiinnostaa, enkä käytön suhteen ole kermap@#se, joka ajaa vain aurinkoisena sunnuntaina jätskikiskalle.
Käyttikseksi valmistuva Letukkakin on ilmeisesti aika suosittua/kallistuvaa mallia, mutta ei sekään tullut koristeeksi.
Niin siis mitäs sille caminolle tapahtu? :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:35Niin siis mitäs sille caminolle tapahtu? :thinking:
Perä tuhoutui. :-[
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:37Olipa ylläri :))
Ilmeisesti joku aiempi omistaja oli sillä polttanut rengasta ja paljon, joten ristitapin pultti katkesi ja tappi leikkasi kiinni pikkurattaisiin. Lisäksi öljy oli jossain välissä päässyt aika vähiin. :(
Lainaus käyttäjältä: Poju - 27 syyskuu, 2021, 21:40Ilmeisesti joku aiempi omistaja oli sillä polttanut rengasta ja paljon, joten ristitapin pultti katkesi ja tappi leikkasi kiinni pikkurattaisiin. Lisäksi öljy oli jossain välissä päässyt aika vähiin. :(
"Aiempi omistaja"?! :))
Se 7,5"nen kestää ihan ok kun laitat tiukan lukon ja et hulluttele ;)
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:44"Aiempi omistaja"?! :))
Kyllä se myös mulla suti. ;D
Lukko ja 3.55:1-välitys tulossa ja auto on pajalla tällä hetkellä, kun kaikkea ei vaan ehdi tekemään.
ei ilman lukkoa saasuditella eikä autoja ostaa kuvitellen että se on joku sijoitus instrumentti, tai jos saa vaimolta luvan paremmin perustellen noin niin sitten.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 27 syyskuu, 2021, 21:24Eiköhän näiden bensakrematorioiden hinnat romahda ~10v sisään kun ei bensaa enää saa kuin määrätyiltä paikoilta ~10e/l hintaan jne.
Ite oon tavallaan saanu "säästettyä" lyömällä rahat kiinni rautaan mutta en mä näitä sijotuksena ajattele. Nytkin oon hiljaksiin yrittäny esmes MÖRKÖÄ myydä omakustannehintaan että sais tallin valmiiks mutta aika hiljasta on rahakauppa.
Harrastajathan näiden kanssa enää pelaa ja vaihtokauppaa se on enimmäkseen, eli siinä kohtaa kun bernerit ym. Huoranvittuperkeleenkissanemättimet keksii että nyt se bensanmyynti tosissaan lopetetaan niin siihen loppuu näiden romujenkin arvo.
Että turhaan pelkäät ettö sähköistyminen näiden aevoa ainakaan LISÄIS. Sen aika meni jo useampi vuosikymmen sitten... valitettavasti.
Sitten tulee esim. kaasukonversiot ja isomoottoriset nostaa arvoaan vaan entisestään. Ehkä ne mopautoluokkaa olevat kulkuneuvot paalataan kaikki kun sinne ei kaasupulloja mahdu tai jos mahtuu niin ei ainakaan mitään muuta sen jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 28 syyskuu, 2021, 06:30Sitten tulee esim. kaasukonversiot ja isomoottoriset nostaa arvoaan vaan entisestään. Ehkä ne mopautoluokkaa olevat kulkuneuvot paalataan kaikki kun sinne ei kaasupulloja mahdu tai jos mahtuu niin ei ainakaan mitään muuta sen jälkeen.
Sen mitä tässä on ajanhermolla "joutunut" olemaan niin kaasu jäi jo sähkön jalkoihin lupaavan alun jälkeen, eli ehkä harrastajat kääntää kaasulle mutta ei se autojen hintaa siltikään nosta koska ei se kaasukaan ole ilmaista.
Ne 99€/kk tankkaa niin paljon kuin haluat on ihan täyttä kusetusta eikä toteudu millään. Jollain pihistely tgi-seatilla saattaa se tankkausraja riittääkin mitä kk:ssa saat tankata mutta esmes tommoseen Lq4 vaniin/suburiin ni ihan huuhaata ja hyöty bensaan nähden onneton.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 syyskuu, 2021, 00:36ei ilman lukkoa saasuditella eikä autoja ostaa kuvitellen että se on joku sijoitus instrumentti, tai jos saa vaimolta luvan paremmin perustellen noin niin sitten.
Tossa funtsailin kun tuli mahdollisuus ostaa Shelby Americanilta yks niistä Shelbyistä jotka on ollu rentti käytössä Hertzillä ja Sixtillä GT-H /GT-S ..jos siitä sais jonkinlaisen bisneskeissin täällä aikaseks... vaikka kuinka optimistisesti arvioi tulevaisuuden hintakehitystä, niin kannattaa ostaa kaksio ja laittaa vuokralle. Tulos on satavarmasti parempi, kiitos meidän autoveromme
(https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/2019-ford-mustang-shelby-gt-s-lead2-1566224220.jpg?crop=0.808xw:0.881xh;0.0743xw,0.00847xh&resize=980:*)
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 syyskuu, 2021, 07:46Sen mitä tässä on ajanhermolla "joutunut" olemaan niin kaasu jäi jo sähkön jalkoihin lupaavan alun jälkeen, eli ehkä harrastajat kääntää kaasulle mutta ei se autojen hintaa siltikään nosta koska ei se kaasukaan ole ilmaista.
Ne 99€/kk tankkaa niin paljon kuin haluat on ihan täyttä kusetusta eikä toteudu millään. Jollain pihistely tgi-seatilla saattaa se tankkausraja riittääkin mitä kk:ssa saat tankata mutta esmes tommoseen Lq4 vaniin/suburiin ni ihan huuhaata ja hyöty bensaan nähden onneton.
Mistä helvatin niin paljon kuin tankkaat jutuista. :o Itse luen hinnan asemalta ja se on siinä. Ei se sen kummempaa kuin normaalilla bensa-asemalla.
Vaikkapa tuosta -- > https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/kiinteahintakampanja/
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 28 syyskuu, 2021, 10:32Mistä helvatin niin paljon kuin tankkaat jutuista. :o Itse luen hinnan asemalta ja se on siinä. Ei se sen kummempaa kuin normaalilla bensa-asemalla.
Kannattaa siis ehkä vähän perehtyä vielä aiheisiin ennenkun hirveästi alkaa huutelemaan :))
SENSUROITU (piti sensuroida itse kun aikosin kirjoittaa jotain järjestä ja sen käytöstä tai käyttämättömyydestä, mutta saisin siitä bannit ;D )
Olen kuullut kyllä joskus jostain tankkauksista, mutta ilmaiset jutut on aina huijausta tai niissä on jokin taka-ajatus. Maailmassa kun ei saa mitään ilmaiseksi.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 28 syyskuu, 2021, 11:34SENSUROITU (piti sensuroida itse kun aikosin kirjoittaa jotain järjestä ja sen käytöstä tai käyttämättömyydestä, mutta saisin siitä bannit ;D )
Olen kuullut kyllä joskus jostain tankkauksista, mutta ilmaiset jutut on aina huijausta tai niissä on jokin taka-ajatus. Maailmassa kun ei saa mitään ilmaiseksi.
Nimenomaan... Siksipä ne kaasuvehkeetkin on flopannu myynnillisesti aika rajusti kun sähköautoilu nyt vaan ON tätä päivää.
Varsinkin kun sekä hallitus että media on onnistunut myymään sen kansalle vihdoin että niihin on alettu siirtymäänkin. Eikä siinä, mukaviahan ne on ajaa ja hiljaisiakin vielä. Mutta se kuinka infra pysyy perässä on kysynysmerkki. Ja kunhan toimintasäteet saadaan sinne liki tuhatta km:iä niin taatusti sähköautojen myynti nousee exponentiaalisesti kun niillä alkaa pärjäämään täällä pohjoisemmassakin.
Offtopik sähköautoista, mutta ovathan nekin sijoituskohteita.
Sähköautot ehkä kivoja kaupunkiautoja äänettömyyden takia, mutta sanoisin että pitkän matkan ajoissa äänettömyys on huono juttu. Ajatellaan että tuolla tienlaidalla metsässä olisi jotain eläimiä kuten vaikka peuroja. Polttomoottoriauto kun tulee tietä pitkin, niin uskon että eläimet sen kuulevat ja osaavat jonkin verran ennakoida tulevaa, vaikka hyppäisivätkin autotielle. Sähköauto kun lähestyy äänettömästi, uskoisin että eläimet huomaavat sen vasta kohdalla ja saavat totaalisen paniikin. Näin niin kuin teoriassa, jos ajattelee. Tiedä sitten onko näistä mitään tilastoja.
Sähköä ei tule vielä riittämään autoilulle, jos ei sitä tuoteta ydinvoimalla. Siinäpä on ongelmaa kerrakseen. Sähköautot voivat olla tätä päivää, mutta niin on myös vaikka esimerkiksi kuivakäymälät, joissa myös hidasta kasvua. Sähköautot vaan lyönyt suhteessa paremmin läpi, vaikka nykyaika ei aina tarkoita jonkin asian hurjaa kasvua. Aurinkopaneelit ja tuulivoimalat voisivat olla kolmas esimerkki nykypäivästä.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 28 syyskuu, 2021, 11:52Offtopik sähköautoista, mutta ovathan nekin sijoituskohteita.
Sähköautot ehkä kivoja kaupunkiautoja äänettömyyden takia, mutta sanoisin että pitkän matkan ajoissa äänettömyys on huono juttu. Ajatellaan että tuolla tienlaidalla metsässä olisi jotain eläimiä kuten vaikka peuroja. Polttomoottoriauto kun tulee tietä pitkin, niin uskon että eläimet sen kuulevat ja osaavat jonkin verran ennakoida tulevaa, vaikka hyppäisivätkin autotielle. Sähköauto kun lähestyy äänettömästi, uskoisin että eläimet huomaavat sen vasta kohdalla ja saavat totaalisen paniikin. Näin niin kuin teoriassa, jos ajattelee. Tiedä sitten onko näistä mitään tilastoja.
Sähköä ei tule vielä riittämään autoilulle, jos ei sitä tuoteta ydinvoimalla. Siinäpä on ongelmaa kerrakseen. Sähköautot voivat olla tätä päivää, mutta niin on myös vaikka esimerkiksi kuivakäymälät, joissa myös hidasta kasvua. Sähköautot vaan lyönyt suhteessa paremmin läpi, vaikka nykyaika ei aina tarkoita jonkin asian hurjaa kasvua. Aurinkopaneelit ja tuulivoimalat voisivat olla kolmas esimerkki nykypäivästä.
Eipä näistä nykyautoista juurikaan moottorin ääni ole se mikä ensimmäisenä maantienopeuksissa ulos kuuluu, kuunteleppas vaikka joskus tienposkessa niin kyllä se on rengasmelu ym. "Aerodynaaminen" ääni mikä sieltä kuuluu moottorin sijaan ;)
rednekki offtopiikkeinen tuli sit paskoon täänkin ketju? :banghead:
Valtateiden lähistöllä elelevät elukat tottuvat liikenteen ääniin.
Just toissapäivänä vasta äänimerkin käyttö sai peuraan liikettä.
Mä soitan aina pilliä villielukoille jos vaan kerkiän.
Kerran sivutiellä hyppäs hirvenvasa ihan eteen, olin just kääntyny ja ihan hiljanen vauhti muuten se olis hypänny suoraan konepellille!
Ja tossa mun Subbessa on äänet.
Ei ihmisen korvaan kuulu edes 80-luvun 98 Oldsmobilesta kuin kohinaa, jos se ajaa ohi. Tänä vuonna kuulostelin kun sellainen ajoi 60km/h ohitse, niin hämmästelin äänettömyyttä.
Kasariautoissa on tällä hetkellä sijoituspotentiaalia.
Paras sijoitus on se, että osaa rakentaa autoja näyttelykuntoon ja myy niitä jos joku tarjoaa tarpeeksi. Ja aloittaa taas alusta.
Lainaus käyttäjältä: Stang81 - 28 syyskuu, 2021, 14:28Paras sijoitus on se, että osaa rakentaa autoja näyttelykuntoon ja myy niitä jos joku tarjoaa tarpeeksi. Ja aloittaa taas alusta.
Kuulostaa enemmänkin työltä.
Lainaus käyttäjältä: Stang81 - 28 syyskuu, 2021, 14:28Paras sijoitus on se, että osaa rakentaa autoja näyttelykuntoon ja myy niitä jos joku tarjoaa tarpeeksi. Ja aloittaa taas alusta.
Ja hyväksi korjaajaksi taas päätyy ostamalla huonoja autoja.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 syyskuu, 2021, 07:46Sen mitä tässä on ajanhermolla "joutunut" olemaan niin kaasu jäi jo sähkön jalkoihin lupaavan alun jälkeen, eli ehkä harrastajat kääntää kaasulle mutta ei se autojen hintaa siltikään nosta koska ei se kaasukaan ole ilmaista.
Ne 99€/kk tankkaa niin paljon kuin haluat on ihan täyttä kusetusta eikä toteudu millään. Jollain pihistely tgi-seatilla saattaa se tankkausraja riittääkin mitä kk:ssa saat tankata mutta esmes tommoseen Lq4 vaniin/suburiin ni ihan huuhaata ja hyöty bensaan nähden onneton.
raskas kalusto ei tuu hetkeensä kulkemaan millään sähköllä jollon se kaasuhomma saattaa ainakin siltä osin jäädä taustalle ja jonkunsorttinen tankkausverkostokin. Teollisuudessakin on raskaasta öljystä ruvettu aika paljon siirtymään jonkun muotoseen kaasuun, sielläkää ei sähkö tai mikään muukaan tule ihan hetkeensä korvaamaan noita.
Kaasu ei oo ilmasta mutta vaikka sitä nykyhinnoillakin yrittäisi miten päin tahansa laskea, on se silti semmonen että kannattaisi tehdä vähän mihin tahansa isompaan autoon jos vaan on mahikset elää sen harvemman verkoston kanssa.
No sitte nähdään kun saan tota lincolnin maakaasutushommaa eteenpäin että mitä se todellisuudessa on.
Joku 99e/kk kiinteehintahommaan en ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota. Liian hyvää ollakseen totta tai ilman jotain kavalaa taka-ajatusta. Aseman hintoja olen kattonu.
Lainaus käyttäjältä: pantera - 28 syyskuu, 2021, 08:20Tossa funtsailin kun tuli mahdollisuus ostaa Shelby Americanilta yks niistä Shelbyistä jotka on ollu rentti käytössä Hertzillä ja Sixtillä GT-H /GT-S ..jos siitä sais jonkinlaisen bisneskeissin täällä aikaseks... vaikka kuinka optimistisesti arvioi tulevaisuuden hintakehitystä, niin kannattaa ostaa kaksio ja laittaa vuokralle. Tulos on satavarmasti parempi, kiitos meidän autoveromme
(https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/2019-ford-mustang-shelby-gt-s-lead2-1566224220.jpg?crop=0.808xw:0.881xh;0.0743xw,0.00847xh&resize=980:*)
Joo o, ei ole järkee. Erikoismalleissa niinku toi shelby ehkä vielä vähän enempi mutta jos jotain jo suomeen verotettua perusmallia alkaa hautomaan niin ihan sama vaikka ostaa lottolappuja sillä rahalla ja toivoa osuuko päävoitto kohdalle vai ei. ts. ostiko nurkat täyteen junakeulavolkkareita vai 70 luvun kuplavolkkareita...escortteja vai morris marinoita jne.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 syyskuu, 2021, 11:40Nimenomaan... Siksipä ne kaasuvehkeetkin on flopannu myynnillisesti aika rajusti kun sähköautoilu nyt vaan ON tätä päivää.
Varsinkin kun sekä hallitus että media on onnistunut myymään sen kansalle vihdoin että niihin on alettu siirtymäänkin. Eikä siinä, mukaviahan ne on ajaa ja hiljaisiakin vielä. Mutta se kuinka infra pysyy perässä on kysynysmerkki. Ja kunhan toimintasäteet saadaan sinne liki tuhatta km:iä niin taatusti sähköautojen myynti nousee exponentiaalisesti kun niillä alkaa pärjäämään täällä pohjoisemmassakin.
hinta tarttis ensiksi saada alas. Ei tuu yleistymään millään kovalla tahdilla nykyhinnoilla vaikka onkin tuupattu kaikki kilpailunvääristämiset peliin mitä valtiolla on käytössä. Se toimintasäde ei kai olisi suurimmalle osalle mikään ongelma. silti joku 30 000-40 000+ hintalappu on aika paljon kun vaikka uuden fiestan kai saa jo 20 000 eurolla mikä ehkä vastaisi sitä halvinta eli leaffia mikä kai on harvoja sähkiksiä minkä hinta alkaa kolmosella?
Kuitenki suomalaisen käyttämän auton keskihinta on jotain 5000-10 000 euroa ehkä? ja niiden tarttisi olla vielä käytettävässä kunnossa akuiltaan yms. kun ne valuu tonne 5000-10 000 hintaluokkaan.
Reittilennot Afganistaniin alkaa taas toimia. Mitenhän sanotaan talibaanien kielellä:"paljolla myötte lentokoneita ja koptereita". Siellä ois muutakin hylättyä hyvää kalustoa joutilaana.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 syyskuu, 2021, 18:52hinta tarttis ensiksi saada alas. Ei tuu yleistymään millään kovalla tahdilla nykyhinnoilla vaikka onkin tuupattu kaikki kilpailunvääristämiset peliin mitä valtiolla on käytössä. Se toimintasäde ei kai olisi suurimmalle osalle mikään ongelma. silti joku 30 000-40 000+ hintalappu on aika paljon kun vaikka uuden fiestan kai saa jo 20 000 eurolla mikä ehkä vastaisi sitä halvinta eli leaffia mikä kai on harvoja sähkiksiä minkä hinta alkaa kolmosella?
Kuitenki suomalaisen käyttämän auton keskihinta on jotain 5000-10 000 euroa ehkä? ja niiden tarttisi olla vielä käytettävässä kunnossa akuiltaan yms. kun ne valuu tonne 5000-10 000 hintaluokkaan.
Kyllä niitä plugareita ym. Alkaa väkisinkin tulemaan sinne "kansanauton"-hintaluokkaan tällä menolla. Niidenkin ranget alkaa olemaan kuitenkin siellä 50-100km niin tottahan ne alkaa ihmisiä kiinnostamaan. Ja siinä oot ihan oikeassa että raskaskalusto ei tuu sähköistymään likimainkaan sillä tahdilla kuin henkilöliikenne, mutta kummasti tossa kaupunkipyörituksessä/kuljetusliikkeillä niitäkin jo vaan on.
Ei sillä, hyvähän se olis jos kaasutushommat ym. Järkeistys ja yleistys mutta sen ois pitäny lyödä ittensä läpi ~10v aiemmin jotta se ei ois jääny sähköpäristimien jalkoihin :thinking:
No mun elämäntilanne on nyt sellanen että pitäisi päästä sen ~300km yhellä latauksella ja noin minimiinsä 3-5tonnin junapainoilla niin jos joku vois esittää polttomoottorin voittavaa vaihtoehtoa niin kuuntelen..
Ja hintaluokassa max 10te
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 syyskuu, 2021, 20:00Kyllä niitä plugareita ym. Alkaa väkisinkin tulemaan sinne "kansanauton"-hintaluokkaan tällä menolla. Niidenkin ranget alkaa olemaan kuitenkin siellä 50-100km niin tottahan ne alkaa ihmisiä kiinnostamaan. Ja siinä oot ihan oikeassa että raskaskalusto ei tuu sähköistymään likimainkaan sillä tahdilla kuin henkilöliikenne, mutta kummasti tossa kaupunkipyörituksessä/kuljetusliikkeillä niitäkin jo vaan on.
Ei sillä, hyvähän se olis jos kaasutushommat ym. Järkeistys ja yleistys mutta sen ois pitäny lyödä ittensä läpi ~10v aiemmin jotta se ei ois jääny sähköpäristimien jalkoihin :thinking:
Ekaks jonkun täytyy ostaa ne plugarit sieltä kaupasta ennen kun ne voi valua tonne keskivertosuomalaisen luokkaan, se ei tuu tapahtumaan ihan hetkessä ellei täällä keksitä jotain todella radikaalia.. Saksahan noita nyt yrittää voimakkaasti ajaa kun ne sais myytyä autoja kauheen määrän jos ihmiset laittaisi nykyset toimivansa vaan paaliin.
samaten valtio pisti kapuloita kaasutouhujen rattaisiin laittamalla sille käyttövoimaveron, olisko siitäkin jo vajaa 10 vuotta aikaa? Ensin toki yrittivät jotain umpivammasta haittaveroa tyyliin nestekaasu mutta EU blokkas. Jäljet varmaa johtaa sylttytehtaalle tässäkin miksi käytettyjen autojen modausta kauheesti yritetään estää...
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 28 syyskuu, 2021, 19:55Reittilennot Afganistaniin alkaa taas toimia. Mitenhän sanotaan talibaanien kielellä:"paljolla myötte lentokoneita ja koptereita". Siellä ois muutakin hylättyä hyvää kalustoa joutilaana.
ehkä niissä olisi niitä himoittuja nato 6.2 motteja.
Nyt tämä käyttövoimaripuli levisi tännekin...
Mites?
Aleniko taulujen arvo, kun valokuvaus tuli markkinoille?
Onko hevoset nyt täysin ilmaisia, kun autollakin pääsee?
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 29 syyskuu, 2021, 14:15Onko hevoset nyt täysin ilmaisia, kun autollakin pääsee?
Hevosenliha maksaa aina. Joku sanoo että savustettuna parasta, mutta menee se metukassakin.
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 29 syyskuu, 2021, 14:15Nyt tämä käyttövoimaripuli levisi tännekin...
Mites?
Aleniko taulujen arvo, kun valokuvaus tuli markkinoille?
Onko hevoset nyt täysin ilmaisia, kun autollakin pääsee?
Periaatteessa ok pointti paitsi että siitä unohtuu valtion ja yleisen "hyväksynnän" ajaminen tauluja/hevosia rangaistaviksi. Eli sinällään vastaavaa arvonalenemaa ei ole ollutkaan odotettavissa kuin vanhojen autojen kanssa ja tässä tapauksessa se vaikuttaa myös niiden kannattavuuteen sijoituksena/investointina. Eli sinällään käyttövoima-asiat ei ole kovinkaan offtopiccia tässä aiheessa :thinking:
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 29 syyskuu, 2021, 14:59En muista laitinko tästä joskus OD:lle, mutta 05.08.2019 hinta on ollut Craigslistissa Arizona, USA:ssa 15 500$ ja nyt hiukan enemmän ajettuna Alankomaissa ilmeisesti sama yksilö 39 950€. :thinking: Pitäisikö tässä nyt puhua hyvästä sijoituksesta? Vai onko se tyyliin, "ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa".
(https://i.postimg.cc/DZ2MW2rR/wrETARYT.png)
(https://i.postimg.cc/fRSLFs94/asfdgsfhdgj.jpg)
Lainaan nyt vähän itseäni toisesta ketjusta, mutta eikö vain, eikö ole ollutkin hyvä sijoitus. ;D
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 29 syyskuu, 2021, 15:00Lainaan nyt vähän itseäni toisesta ketjusta, mutta eikö vain, eikö ole ollutkin hyvä sijoitus. ;D
Alankomaissa/Saksassa/yms pyydetään ihan älyttömiä hintoja kaikesta muutenkin.
Voitot tai tappiot realisoituu vasta myytäessä...
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 29 syyskuu, 2021, 15:00Lainaan nyt vähän itseäni toisesta ketjusta, mutta eikö vain, eikö ole ollutkin hyvä sijoitus. ;D
Eli tiedät että joku on maksanut noin paljon
Lainaus käyttäjältä: rb - 29 syyskuu, 2021, 16:45Voitot tai tappiot realisoituu vasta myytäessä...
Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta.
Sijoita vain sen minkä olet valmis häviämään.
Ja mitä niitä nyt oli...
Lainaus käyttäjältä: kuutio - 29 syyskuu, 2021, 16:51Eli tiedät että joku on maksanut noin paljon
Ei vielä, mutta uskon että ostaja kyllä löytyy.
Onks tää nyt se legendaarinen "matikka nelonen mutta uskonto vahva kymppi"? :))
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 29 syyskuu, 2021, 14:59Periaatteessa ok pointti paitsi että siitä unohtuu valtion ja yleisen "hyväksynnän" ajaminen tauluja/hevosia rangaistaviksi. Eli sinällään vastaavaa arvonalenemaa ei ole ollutkaan odotettavissa kuin vanhojen autojen kanssa ja tässä tapauksessa se vaikuttaa myös niiden kannattavuuteen sijoituksena/investointina. Eli sinällään käyttövoima-asiat ei ole kovinkaan offtopiccia tässä aiheessa :thinking:
ihan yhtäläillä taideteosten arvostus, hyväksyttävyys tms. on vaihdellu ajassa. niinkun arkkitehtuurin ja vähän kaiken, varmaan teollisen muotoilunkin mitä autot edustaa. Bensaa tulee saamaan aina sen verran että niitä sijoitusautoja saa siirreltyä sen verta mitä niitä nyt tarvii siirrellä.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 syyskuu, 2021, 17:26ihan yhtäläillä taideteosten arvostus, hyväksyttävyys tms. on vaihdellu ajassa. niinkun arkkitehtuurin ja vähän kaiken, varmaan teollisen muotoilunkin mitä autot edustaa. Bensaa tulee saamaan aina sen verran että niitä sijoitusautoja saa siirreltyä sen verta mitä niitä nyt tarvii siirrellä.
Samaa mieltä. Veikkaan että kehitys on siihen suuntaan että sijoitusautojen kermainen kärki erottuu vielä entisestään ja loppujen hinnat ainakin suhteessa ellei absoluuttisestikin laskee.
Ei oo kyllä tainnut vaikka höyrykoneidenkaan hinnat hirveästi raketoida, periaatteessa niilläkin pystyy ajamaan mutta hirmu vaivalloista.
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 syyskuu, 2021, 17:30Samaa mieltä. Veikkaan että kehitys on siihen suuntaan että sijoitusautojen kermainen kärki erottuu vielä entisestään ja loppujen hinnat ainakin suhteessa ellei absoluuttisestikin laskee.
Ei oo kyllä tainnut vaikka höyrykoneidenkaan hinnat hirveästi raketoida, periaatteessa niilläkin pystyy ajamaan mutta hirmu vaivalloista.
harrastus ja sijoitustoiminta pitäs erottaa toisistaan tässäkin, jollain 20l sadalla kuluttavalla autolla hupiajo ei ole sijoitustoimintaa vaikka auto sellaseenkin soveltuisi. Se on harrastustoimintaa...ja harrastustoimintaan ei välttämättä tarvita bensaa kunhan joku keksii jonkun toisen polttoaineen, tai pystyy tarjoamaan järkevän hintaisia ja toimivia sähkömuutoksia. Kaikkee muutakin harrastetaan piipusta ladattavista musketeista höyrykoneisiin ja maamoottoreihin, mitään noista ei näe missään päivittäisessä elämässä. Hevosiakin joku harrastaa.
Höyrykonehomma sama, varmasti on jotain aikalaiskoneita mitkä on historiallisesti jotenkin tärkeitä ja siten rahallisestikkin arvokkaita. Niidenkään hintaan ei vaikuta se että on vaivalloinen käyttää, koska sitä ei ole tarkoitus käyttää. Harrastajat erikseen, ne käyttää niitä mutta se ei enää olekkaan sijoitustoimintaa. Se on harrastustoimintaa.
Lainaus käyttäjältä: rb - 29 syyskuu, 2021, 16:45Voitot tai tappiot realisoituu vasta myytäessä...
Tämä! Pyynti- ja myyntihinnan ero voi olla karu.
Siksipä en taida luopua ihan helpolla omista katiskoista.. :))
No, Capricella tekis ihan tiliäkin! :o
Muita ei taida kukaan huolia mun käsittelyn jälkeen.. :shitfan:
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 syyskuu, 2021, 18:42Tämä! Pyynti- ja myyntihinnan ero voi olla karu.
Siksipä en taida luopua ihan helpolla omista katiskoista.. :))
No, Capricella tekis ihan tiliäkin! :o
Muita ei taida kukaan huolia mun käsittelyn jälkeen.. :shitfan:
Äläs nyt, sun Jeepistä näyttää tulevan maailmanluokan vehje. ;D Enkä tarkoita yhtään ironisesti. Jos viimeistelee ulkonäön edes kohtalaiselle tasolle niin voisi se Jeep mennä isoilla markkinoilla hyvinkin kaupaksi. Suomessa sen sijaan ei saa myydyksi mitään poikkeavaa, jos ei hinta ole ostajan mielestä kohdillaan.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 29 syyskuu, 2021, 17:26ihan yhtäläillä taideteosten arvostus, hyväksyttävyys tms.
Taideteosten arvostus riippuu kummallisesti siitä, onko taiteilija elossa vai jo edesmennyt.
Lainaus käyttäjältä: Poju - 29 syyskuu, 2021, 20:21Taideteosten arvostus riippuu kummallisesti siitä, onko taiteilija elossa vai jo edesmennyt.
Ei taida paljon auton muotoilijan elossaolo vaikuttaa?
Jaaniin uksittaistapauksissa ehkä.
Rattorien nysvääjät on ihmeissään ulkomaisten ostajien aktivoitumisesta: Britit ostaa koviin hintoihin Fordson Coynteja ja Manueleja. Itäblokkiin ostellaan Zetoreita ihan käyttökoneiks.
Ja Tsekit alkanu tyhjentää Suomea harvinaisemmista Jawoista, ainakin 500 kuutioiset ja SixDays menee hyviin hintoihin.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 29 syyskuu, 2021, 20:43Ja Tsekit alkanu tyhjentää Suomea harvinaisemmista Jawoista, ainakin 500 kuutioiset ja SixDays menee hyviin hintoihin.
Jaa.. ??? ......... Sikskö ne haluu noista hylsyistäkin helvetisti rahaa.
https://www.nettimoto.com/jawa/cz/2591005
Jawa CZ
19632 800 €(https://cdn.nettimoto.com/live/2020/09/14/8c649b79e43ee4e4-large.jpg)
No mut noille tuskin sitä nuorempaa harrastajapohjaa meillä Suomessa ilmaantuu, joten hyvä että perikunnat saa ne sitten muualle kaupaksi...
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 syyskuu, 2021, 20:30Ei taida paljon auton muotoilijan elossaolo vaikuttaa?
Jaaniin uksittaistapauksissa ehkä.
Varmaan riippuu ihan muotoilijan tuotoksista. Esimerkiksi Edselin suunnittelija oli flopin jälkeen muistaakseni 13 vuotta Britti-Fordilla vastaten useamman onnistuneen täkäläisen mallin muotoilusta.
Bunkie Knudsen puolestaan oli muotaakseni sekä muotoilija että myöhemmin ainakin Pontiac-divisioonan johtaja.
Lainaus käyttäjältä: Poju - 29 syyskuu, 2021, 21:14Varmaan riippuu ihan muotoilijan tuotoksista. Esimerkiksi Edselin suunnittelija oli flopin jälkeen muistaakseni 13 vuotta Britti-Fordilla vastaten useamman onnistuneen täkäläisen mallin muotoilusta.
Bunkie Knudsen puolestaan oli muotaakseni sekä muotoilija että myöhemmin ainakin Pontiac-divisioonan johtaja.
Pompsahtiko niiden hinnat kun heittivät lusikan nurkkaan? Vai ovatko vielä kuvioissa?
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 29 syyskuu, 2021, 21:32Pompsahtiko niiden hinnat kun heittivät lusikan nurkkaan? Vai ovatko vielä kuvioissa?
Edseleistä pidetään aika paljon enemmän nyt kuin uusina ja sen muotoilija kuoli tämän vuosituhannen puolella. Anglioista yms. en osaa kommentoida.
Knudsen taisi kuolla jo 80-luvulla, mutta hänen tuotteista jokunen liittyy elokuva-alaan, eli jonkin verran arvostusta löytyy muualta.
Lainaus käyttäjältä: rb - 29 syyskuu, 2021, 21:14Jaa.. ??? ......... Sikskö ne haluu noista hylsyistäkin helvetisti rahaa.
https://www.nettimoto.com/jawa/cz/2591005
Jawa CZ
1963
2 800 €
(https://cdn.nettimoto.com/live/2020/09/14/8c649b79e43ee4e4-large.jpg)
No mut noille tuskin sitä nuorempaa harrastajapohjaa meillä Suomessa ilmaantuu, joten hyvä että perikunnat saa ne sitten muualle kaupaksi...
Noita perusmallin pikkujawoja on säilyny niin paljo, ettei tsekit taida noista olla kiinnostunu, tarttis olla maastomalli tai 4-tahti 500:nen, tai joku harvinainen -40 luvun malli. Myös Pav-kärryt ois kysyttyjä, niitä ei kai ole ainakaan paljoa tullu Suomeen uutena.
lee iaocca kuoli kohta k-vessat raketoi
Taitaa mennä autoissa siten, että kun merkki kuolee, sammuu pikkuhiljaa kiinnostus malleihinkin.
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 29 syyskuu, 2021, 22:06Taitaa mennä autoissa siten, että kun merkki kuolee, sammuu pikkuhiljaa kiinnostus malleihinkin.
Monasti varmaan noin mutta ei taida päteä ainakaan
aiemmin mainittuun Edseliin eikä DeSotoon.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 29 syyskuu, 2021, 22:01Noita perusmallin pikkujawoja on säilyny niin paljo, ettei tsekit taida noista olla kiinnostunu, tarttis olla maastomalli tai 4-tahti 500:nen, tai joku harvinainen -40 luvun malli
Six Days mallejahan tänne jokunen tuli, mutta vissatasia?
Ainakaan viime vuosina en musta nettimotossa törmänneeni yhteenkään.
Eikä näköjään ihme..
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jawa
Nelitahtinen Jawa 500 OHC (Typ 15) oli lyhytikäinen. Malli oli tuotannossa 1952–1958
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 29 syyskuu, 2021, 22:06Taitaa mennä autoissa siten, että kun merkki kuolee, sammuu pikkuhiljaa kiinnostus malleihinkin.
Pontiacit kiinnostaa ihmisiä huomattavasti enemmän kuin Oldsmobilet. Välillä tuntuu että USA:ssa Oldsmobileita pidetään pappa-autoina ja siksi vanhat Oldsit menee huonommin kaupaksi.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 30 syyskuu, 2021, 06:12Pontiacit kiinnostaa ihmisiä huomattavasti enemmän kuin Oldsmobilet. Välillä tuntuu että USA:ssa Oldsmobileita pidetään pappa-autoina ja siksi vanhat Oldsit menee huonommin kaupaksi.
Osaltaan voi vaikuttaa myös se että pontinakkeihin saa vielä edes jotensakin osia kun taas oldsi on heti käkkylän perästä kallein geeämmäläinen harrastaa :))
Nimim. Vierestä kavereiden käkkylän ja 98:sin osahankintoja seurannut :))
Eikös kaikki ostakaan sitä puoli-ilmaista sekunda tavaraa sieltä rockaavasta autosta. ;D Ilmeisesti ostavat, kun nyt kun niitä osia tarvitsee ei ole enää Turun US-partsia mihin mennä ostamaan. Oli lappuluukulla kun vuosia sitten käytiin katsomassa. Ei auta käyttää kuin paikallista ja tavallista varaosaliikettä, josta ei kaikkea hyllystä löydy, mutta usein saa vuorokaudessa tilattua sinne.
Osien hinnat varmaan myös riippuu ihan vuosimallista/mallista. Cadillacin osien hinnat melkein poikkeuksetta kalliit, kun köyhät ei Cadillacillä ajele. Mutta ei se osien hinnat auton "mainetta" pappa-autona muuta. Samanlaisia pappa-auton maineita saaneet on vissiin Buickeja ja Mersuja.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 30 syyskuu, 2021, 10:31Eikös kaikki ostakaan sitä puoli-ilmaista sekunda tavaraa sieltä rockaavasta autosta. ;D Ilmeisesti ostavat, kun nyt kun niitä osia tarvitsee ei ole enää Turun US-partsia mihin mennä ostamaan. Oli lappuluukulla kun vuosia sitten käytiin katsomassa. Ei auta käyttää kuin paikallista ja tavallista varaosaliikettä, josta ei kaikkea hyllystä löydy, mutta usein saa vuorokaudessa tilattua sinne.
Osien hinnat varmaan myös riippuu ihan vuosimallista/mallista. Cadillacin osien hinnat melkein poikkeuksetta kalliit, kun köyhät ei Cadillacillä ajele. Mutta ei se osien hinnat auton "mainetta" pappa-autona muuta. Samanlaisia pappa-auton maineita saaneet on vissiin Buickeja ja Mersuja.
Nyt ei puhuttu kulutusosista ::)
Ja parempaa kamaa sieltä rokkiautosta saa valita kun partsin valikoimista mistä löytyy tasan championin tulppia, wixin/framin suotimia ja standardin sähköosia :))
Huomaat kyllä sit joskus kun ostat mahdollisesti omaan JENKKIAUTOOS osia ;)
Hyvin on muinaisen Turun US-partsin osat toimineet ainakin meillä. Ovatko sitten konkurssin jälkeen vaihtaneet valikoimaa, kun ei Stadissa asti olla viitsitty osia käydä hakemassa. :))
Ei osien merkillä niin väliä kunhan ei vaan Kiinassa ole tehty. USA osatkin usein Mexicosta, mutta kyllä parempia kuin Kiinalaiset. Siinä missä näyttäisi vanha/alkuperäinen Made in USA/Kanada osa kestävän aikaa reilusti, paukahtaa Kiinan osat nopeasti paskaksi. :shitfan: Yhdessä autossa tuli mukana Kiinan osa joka petti heti, en uskonut kovinkaan vanhaksi tai paljon käytetyksi kun vähän ajettu harrasteauto kyseessä.
Kulutusosat ja merkit. Kuka täällä uskoo että Bilteman autonakku on kestänyt 8-vuotta käyttöä. :rotfl: Bilteman tavaroiden kestävyys kun muuten tuntuu olevan pelkkä vitsi, mutta jotain kestävääkin sieltä löytyy.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 30 syyskuu, 2021, 11:24Ei osien merkillä niin väliä kunhan ei vaan Kiinassa ole tehty. USA osatkin usein Mexicosta, mutta kyllä parempia kuin Kiinalaiset.
Tuossa on pikku probleema, kun etukäteen ei voi enää tietää, mikä on tehty missäkin.
Vaikka kuinka olet jotain merkkituotetta ostavinasi, niin silti se voi olla kiinassa.
Toisaalta se voi olla ihan hyväkin, jos siillä brändillä on tiukka laadunvalvonta ja se pitää huolen, ettei ne kiinalaiset tee sekundaa.
Mutta miten sen tiedät?
Tilasin rockautosta isän toyotaan virranjakajan kannen ja jotain muuta hilpettä. Täällä kun menet toyotalta kysymään, niin "ei niitä enää tehdä eikä saa mistään". No kuitenkin denson osa,kuten alkuperäinenkin ja denson paketissa. Pahvilootan kylkeen, missä lukee made in japan oli vaan lyöty tarra päälle, missä luki made in USA.
Samalla periaatteella jossain usa-osassa voi olla paketissa made in USA ja silti osa tulee kiinasta.
Katos kun se Made in USA voi tarkoittaa sitä missä se pahvilaatikko on tehty, ei välttämättä osaa sen sisällä. ;D Kaikessa muussakin näkyy välillä näin oli sitten tuote mikä tahansa. Olen törmännyt esimerkiksi Made in Denmark tuotteeseen, jonka pakkauksessa luki Made in China.
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 30 syyskuu, 2021, 11:44Katos kun se Made in USA voi tarkoittaa sitä missä se pahvilaatikko on tehty, ei välttämättä osaa sen sisällä. ;D Kaikessa muussakin näkyy välillä näin oli sitten tuote mikä tahansa. Olen törmännyt esimerkiksi Made in Denmark tuotteeseen, jonka pakkauksessa luki Made in China.
No niinpä...
Onneksi tuossa tapauksessa osa oli aito made in Japan Denso eikä usa-valmiste.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 30 syyskuu, 2021, 10:02Osaltaan voi vaikuttaa myös se että pontinakkeihin saa vielä edes jotensakin osia kun taas oldsi on heti käkkylän perästä kallein geeämmäläinen harrastaa :))
Nimim. Vierestä kavereiden käkkylän ja 98:sin osahankintoja seurannut :))
Ei varmaan Buickikaan ihan halpa ole. :thinking:
Esimerkkinä ei-juurikaan-arvostettu kuollut merkki olisi Studebaker.
Ehkä Avanti nyt on vähän hinnoissan, mutta loewy Coupet ei ole vieläkään kalliita. Eikä pikappinakaan.
Ulkonäöllisesti massasta eroavia, ei tule kovin usein vastaan ja moottorit on kovaa tekoa vaikka ahtamista ajatellen.
Lainaus käyttäjältä: Poju - 30 syyskuu, 2021, 14:05Ei varmaan Buickikaan ihan halpa ole. :thinking:
Niistä ei oo kokemusta ni en uskalla veikata :thinking:
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 29 syyskuu, 2021, 20:43Rattorien nysvääjät on ihmeissään ulkomaisten ostajien aktivoitumisesta: Britit ostaa koviin hintoihin Fordson Coynteja ja Manueleja. Itäblokkiin ostellaan Zetoreita ihan käyttökoneiks.
Ja Tsekit alkanu tyhjentää Suomea harvinaisemmista Jawoista, ainakin 500 kuutioiset ja SixDays menee hyviin hintoihin.
Jep. Varmasti erikoisimpia soittoja mihin olen vastannut..
Olin mökillä kesäiltana jo ekan kierroksen löylytelleenä ja pukkarissa vastasin outoon numeroon, sumujen saarilta soitettiin. Onneksi oli tullut jo nautittua useampi leukaöljy nii löyty äkkiä sitä lontoon murretta. Meillä oli navetan takana joku 50- 60luvun Harris-puimuri. Tosi ruosteinen. Aikani yritin sitä kaupitella, kutosen bensakoneella. Luulin että joku brittikuormuriharrastaja olis ees sen koneen takia ostanut, joissain Austineissa kuulemma sama.
No puimureiden tekninen sanasto ei aivan ole hallussa mutta selvisi että olis pitäny olla säiliöversio ja tää oli säkkimallia. Ja rahtikulut takasin englantiin olis kannattanu maksaa luonnollisesti vain huippu yksilöstä.
No pyörät ja pyöräpainot myytiin erikseen ja loppu meni stenalle.
Mutta siis jo vuosia sitten alko kiinnostus ulkomailta meidän vanhoja romuja kohtaan😳😳
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 30 syyskuu, 2021, 10:02Osaltaan voi vaikuttaa myös se että pontinakkeihin saa vielä edes jotensakin osia kun taas oldsi on heti käkkylän perästä kallein geeämmäläinen harrastaa :))
Nimim. Vierestä kavereiden käkkylän ja 98:sin osahankintoja seurannut :))
minkä ikäinen cadillac ja mitä on hankittu? Kun mun mielestäni toi ei mitenkään paljoa kalliimpi ollut harrastaa mitä joku muu amerikkalainen. Lincolni tuntuu paljo kalliimmalta.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 30 syyskuu, 2021, 15:57minkä ikäinen cadillac ja mitä on hankittu? Kun mun mielestäni toi ei mitenkään paljoa kalliimpi ollut harrastaa mitä joku muu amerikkalainen. Lincolni tuntuu paljo kalliimmalta.
Joku 70-luvun taitteen kampe. Esmes perä/sen osat oli ihan kananhampaita ja kalliita. Sit oli jotain niitä avokaton osia ym. Pistekamaa ni aika hankalasti saatavilla
Lainaus käyttäjältä: redneck1 - 30 syyskuu, 2021, 11:24Hyvin on muinaisen Turun US-partsin osat toimineet ainakin meillä. Ovatko sitten konkurssin jälkeen vaihtaneet valikoimaa, kun ei Stadissa asti olla viitsitty osia käydä hakemassa. :))
Ei osien merkillä niin väliä kunhan ei vaan Kiinassa ole tehty. USA osatkin usein Mexicosta, mutta kyllä parempia kuin Kiinalaiset. Siinä missä näyttäisi vanha/alkuperäinen Made in USA/Kanada osa kestävän aikaa reilusti, paukahtaa Kiinan osat nopeasti paskaksi. :shitfan: Yhdessä autossa tuli mukana Kiinan osa joka petti heti, en uskonut kovinkaan vanhaksi tai paljon käytetyksi kun vähän ajettu harrasteauto kyseessä.
farmarissa on bensatankki made in canada. Ei tuu ilma ulos. Pakko juottaa siihen erillinen ilmaputki varmaan ens talvena.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 30 syyskuu, 2021, 15:57minkä ikäinen cadillac ja mitä on hankittu? Kun mun mielestäni toi ei mitenkään paljoa kalliimpi ollut harrastaa mitä joku muu amerikkalainen. Lincolni tuntuu paljo kalliimmalta.
taitaa perusosiltaan cadillac olla gmmän kallein vaan saattaa silti jonkun perua fordin ym osat maksaa samanverran. Gm on ilo kukkarolle harrastaa O0
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 30 syyskuu, 2021, 16:01Joku 70-luvun taitteen kampe. Esmes perä/sen osat oli ihan kananhampaita ja kalliita. Sit oli jotain niitä avokaton osia ym. Pistekamaa ni aika hankalasti saatavilla
joo,se perä on kai kallis sen muistan. Pisteosista en tiedä, mää vaan ajoin :D
E: muistelisin että sinne menis aika helpolla jonkun sevyn perä. Kun joskus lukkoa siihen havittelin.
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 30 syyskuu, 2021, 16:07taitaa perusosiltaan cadillac olla gmmän kallein vaan saattaa silti jonkun perua fordin ym osat maksaa samanverran. Gm on ilo kukkarolle harrastaa O0
cadillacissa on loppuviimeks aika paljon sitä korporaatio osaa
Lainaus käyttäjältä: sössö - 30 syyskuu, 2021, 16:09cadillacissa on loppuviimeks aika paljon sitä korporaatio osaa
nojoo varsinkin muistaakseni buikin kanssa (74) vaan chevystä ei enää niinkään.