No koitetaas jos tästä sais sit jotai. Mulla oli tästä aikoinaan jo projekti kertomus H.A.M.B. sivustolla, mutta kun latasin kuvat photobukettiin, niin nehän kaikki sit katosi. Jotain sain nyt pelastettua.
Kaikkihan lähti siitä, kun mä aloin 20v sitten parikymppisenä haaveilemaan matalasta lokarittomasta A-Coupesta bloweri lättiksellä. Noh, tuntu et kaikki rodi tyypit oli joitain vanhoja ylimielisiä kubbeja jotka ei kerro mistään mitään eikä ota sellast nuorta raggaria tosissaan. No epäilin kyllä itekkin, ettei ikinä pystyis rahallisesti sellasta autoa hankkimaan ja rakentamaan.
Kaikennäkösiä vempeleitä on ollut, mut omin kätösin rakensin '56 ja '39 fordit Kustomiks ja noiden jälkeen tallissa olikin orkkis kuntoinen '31 Ford Tudor. Koska korimalli ei ollut se haaveilemani, niin tein siitä vaan alustaltaan tosi matalan, lokareilla ja leppäjeepin tekniikalla olevan laitoksen.
Elettiin vuotta 2009 ja kevättä, kun sain tän Tudorin katsastettua ja ajelin sillä kesän väliaikaisella värityksellä, aikomuksena maalata/maalauttaa se kunnolla seuraavana talvena.
No tuona vuonnahan pamahti joku lama päällensä ja olin oikeastaan koko alkuvuoden lomautettuna ja työtilanteen takia sain silloin keväällä kenkääkin, niin syksyn tullen tulin siihen tulokseen ettei mulla ole työttömänä varaa maalata sitä, joten kokeillaan myydä se tuommoisena.
Lokakuussa 2009 laitoin Tudorin nettiautoon yhdellä tosi huonolla kuvalla (joo, ei mulla ikinä oo ollu kunnon kameraa), no sehän meni viikossa kaupaks, ja käteisellä. Sit funtsin, et nyt tai ei koskaan, se haave toteutetaan nyt!
Piinallisen nettiselailun jälkeen californiasta löytyi sopiva aihio josta tein kaupat joulukuussa. Kottero saapui tallin pihaan helmikuussa 2010
4.jpg
Mottina siinä oli Pinton 2.3L nelonen
3.jpg
Käyntiinhän se piti laittaa ja ihmettelinkin kun ottaa aika hitaasti kierroksia. Motin jatkona oli '39 Fordin loota, A-Fordin fourbangerin vauhtipyörällä mikä oli kampuran päässä aika pitkän jatkoksen päässä. Toi vauhtipyöräpakettihan paino sit aika paljon, tai siis tosi paljon!
7.jpg
No sehän tuli sitten saman tien paloteltua
9.jpg
Orkkis runkohan on oikeastaan ihan suora. Runko tuli boksattua ja tehtyä eteen tulipellin kohdalle 4" Zetaus ja taakse 8" Kicksautus, eli akselinylitys. Keskivaiheille jonkun sortin äksäjäykiste. Joojoo, on se orkkis, kröhöm....
Taka-akseliks fourlinkeillä lutkan 8.2" perä.
22.jpg
23.jpg
Koppaa tuli laskettua rungolle 4", tässä nyt oikeastaan ainut kuva uuesta lattiasta.
26.jpg
Kattotolpista 4" siivut pois. Takaikkunan alareunaa laskin 1", ajatuksena ettei se oo ihan postiluukun kokonen ja sekin, et alareuna on pokkaukseen nähen samassa korossa kuin sivu ikkinatkin.
28.jpg
32.jpg
33.jpg
Tuon peräpellin uusin, koska orkkis oli jo sen verran mätä kaiken sen pakkelin alla. Samalla jo koitin sovitella takaluukun kantta aukkoon istuvaks.
39.jpg
Mulle tullessa tässä takaluukku aukes Rumble seat, eli anopin istuin tyyliin. No minä halusin Trunk mallisen, eli normi peräloosteri tyyliin. Takakontin reunaan joutu tekee tollasen pellin, mikä siinä pitääkin olla, kun luukku aukee peräkonttimallisesti. Harvoja onnistumisen hetkiä, kun se onnistui noinkin hienosti.
42.jpg
Niijoo, ja takaluukun kannessa kun oli se kahva tuolla ylhäällä ja nyt jouduin muuttamaan sen tonne alareunaan. Niin eihän se vaatinut muuta kuin rälläkällä pöllytti kitit pois, niin alareuassa oli kahvalle reikä... Lukku ilmeisesti vaihtunut, tai jotai..
Sit näköjää kuvista löytyy sarja vaihdekepin teosta. No pahvimalli ja kaveri poltti laserilla. Sitvaa räkäsaumaa ja rälläkkää.
50.jpg
51.jpg
52.jpg
53.jpg
Bensatankin teko olikin ihan kivaa. Myönnän et tuolloin tuli oltua vähän huppelissa ja tuli ajatus katkos ja käänsin viimesen mutkan jotenki väärin, et jouduin purkaa ton kanttikoneen, et sai käikäleen pois siitä....
55.jpg
Joku tommoi siit tuli ja tonne se sujahti.
57.jpg
58.jpg
Ton tankin hitsaushan sit meni ihan perseilleen. Mä sen vaan heppasin ja annoin kaverin kaverille tig hitsattavaks, että varmasti tulee laakista tiivis. No nii just, saumat hirveemmän näkösiä mitä migillä ois saanu räittyä. Vaalean epoksin kun ruuttasin pintaan, ni silmiin pisti omituinen musta piste saumassa. No reikä! No se täpättyä ja sit aikanaan bensat tankkiin, ni tottakai se vuoti seuraavasta paikasta! Siihen aikaan alko jo olla aika kiire saada auto ajoon ja kyllä muute jännitti putsauksen ja tuuletuksen jälkeen alkaa hitsaa tankkia missä bensat oli jo ollu.. Että tälläsiä niinsanottuja ammatti säiliöhitsareita...
Tässä näemmä kaasuvivuston rakentamista. Kaikennäkösii pahvimalleja tuli tehtyä, et sai vipusuhteen kohilleen. Tuon reitetyn mutkaraudan teetätin kaverilla laserilla, jonka pahvimallin kaarevuudet tein ämpärin reunoja käyttäen.
70.jpg
Ensin tein toisenlaiset, kuin tälläset, iskarin/lampun jalan. Tähän tuli idea tuosta jo tehdystä vaihdekepistä, jotka vähä imitoi tota I-Beam etuakselia. Laserilla pahvimallin mukaan myös teetin ensin noi. Ihan ei muoto miellytä mun silmää, mut huono malli ja insinöörin huono luovuus, niin olkoo sit tommoset.
73.jpg
75.jpg
Takavaloja mietin ja hain jokusen tovin, ettei ois samallaisii ku muilla. Sit tärppäs ebaysta. Ihan tarkkaan en muista miten meni, mut kaverin nakitin huutamaan. Ekaks hävisin ja sit löyty toiset ja vielä suomalaiselta myyjältä.
Olikos nää nyssit '37 DeSoton tuikut.
63.jpg
No sit piti eteenki saada jotkun harvinaisemmat lyhdyt. Päähän tuli Edmund&Jones type20 lyhdyt. '20-'30 tarvike/ökyautojen lamput. Aika saatanan kallita! No sellaset oli pakko saada, joten etsitäämpä. Kaikemmailman lasikuitu huonosti valettuja kopioita aihioita ois ollu. Yks vanha myynti ilmo löyty suomesta, kysyin, on vielä, ei hitoo ei perse kestä. Sit tuli mieleen, suomeen tuli rodi jossa semmoset tuikut oli ja kun auto meni seuraavalle omistajalle niin lamput oli vaihtunu. No eikun hirveetä puhelin numeron metsästystä tän auton tuojalle. No sillähän oli ne jemmassa, eikun kyläilemään. Kaupathan niistä synty.
76.jpg
Ovatten kyllä hienoa tuon ajan valua, puolikkaat loksahtaa toisiinsa tosi hienosti. Koska niissä oli aika rajuja kolhuja, mutta kun jo tuossa vaiheessa luotin taitoihini, niin eikun rälläkkä käteen ja hiomaan siloseks ja lopulta kiillotus peiliks. Linssit löytyy ihan uustuottantona. Eipä ny ollunna lähikuvaa kunnostetuista valoista.
No eipä tässä mitää ihmeellistä, akkukotelo tonne peräkonttiin.
79.jpg
80.jpg
Sit tos näköjää möllöttää syylärin kuva... Sen tilasin Us-Partsin kautta Griffiniltä ihan mittatilaus hommelina. Koska Zetatun rungon ja Channeloidun korin kanssa syyläri ei voinut olla kovin korkea, koska maski nousis muuten liian ylös ja valmista ei löytynyt niin teettäminen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Ja tilavuuttakin halusin mahdollisiman paljon. Satasia makso, alle tonnin.
81.jpg
Eihän mulla mitään kuvia enää oo, mut noista lämpöhommista saarnaisin pari sanaa.
Tuo mun syylärin kenno on 15" korkea ja 16" leveä. Ensin mulla oli siinä 14" flekti koteloituna. Tilojen takia, se kotelohan oli sillei aika matala, miten sen selittäs, flekti aika lähelä syyläriä, ei minkää tötterön päässä... Flekti huus koko ajan, maantielläkin, paikallaan keitti. Ensi reissuilla tapahtumaan jostain syystä flekti jotenki kyrvähti? En muista, mut kuitenki revin hittoon koko ropellin ja kotelon. Yllätys oli suuri kun maantiellä lämmöt laski alle 80 asteen, kun ennen ajossakin oli aika korkeella! Sitten siihen laitoin 16" ropellin, eli se vähän tursuaa alareunasta yli, mut ei se mustassa pistä silmään. Lämpöongelmat loppui siihen. Ilmeisesti paikallaan virtaa just sen verran enemmän et riittää jäähdyttämään ja sit se tärkein, maantieajo. Siitä pääsee ilma virtaamaan ohitte, eikä jarruta sitä ilmasiks ajoviimasta tulevaa vilvotusta.
Tämähän ei kiinnosta ketään, joten ohitetaan pikasesti......
Tää moottorin rakennus topikki HAMBissa vituttaa kaikista eniten, hyvän jutun sinne tein, mut kuvat död.
Täs ny jotai. Moottoriaihion mä kans löysin jenkkilästä silloin '09. '51 Ford porattu lohko stroukki akselilla ja T5 lootalla noin pääpiirteittäin. Loota vaikka letukasta olikin, niin sen pulttijako kytkinkoppaan on kuitenkin Fordin, eli '94 ja up. Valmiin kytkinkopan lättis/T5 sais kyl vanhempiin letukan jakosiin, mut ei toho, vai oisko joku sikahintai ollu. No mukana tuli lättiksen trukkikytkinkoppa johon tein välilaipan jolla sain liitettyä T5 lootan lättikseen.
Aika sekavaa sepostusta, olkoon, sitä kuitenka kukaa lue...
Motti
88.jpg
Scatin veivit ja Rossin takomukit
90.jpg
Scatin mutkarauta. Rällälöin sitä vähän silosemmaks.
91.jpg
92.jpg
Lohkosta tuli kans hiottuu röpelöt ja kaikki terävät pois.
98.jpg
99.jpg
Lättäpään porttausta tuli opiskeltua aika paljo. Ei mulla mitää virtaus arvoja oo, mut se et miten syvälle uskaltaa mutkia oikoa.
Tossa jotai pari kuvaa, imu ja pako
100.jpg
103.jpg
Lättäpiässähän virtauksiin vaikuttaa myöskin palotila. Eli se mite paljo venttiilin ympärillä on tilaa ja siirtymä alue kansi/lohko männälle. Tossa jossain kuvassa näkyyki se lohkon relief alue
Mottihan tuli sitte väritettyä flakella. No, ei se ihan putkeem mennyt, hileitä oli enemmän ympäri tallia, kuin itse maalattavassa kohteessa. No on sitä nyt jo harjoteltu, et onnistuu vähän paremmin ja toi mottikin tulee maalattua uuestaan
113.jpg
114.jpg
Kyllä tää melkosen erektion moottoripäissä aiheuttaa
117.jpg
Ensikäynnistys Santalan penkissä
118.jpg
119.jpg
Tehoja tuli sen mitä haaveilinkin, tosin puolet pienemmällä ahtopaineella.
Nii tosiaan nokka-akselin tilasin tähän Schneidercamssilta sillei, et mullon tän kokoi motti, ahtopainetta laskukaavojen mukaa 0.7bar ja tahon voimoo tän verra. Customi nokka, oliko 270asteinen, 234astetta .050" nostolla. .395"venanosto ja 104LSA. Penkissä ei ahtanu ku 0.4bar, mut tehot saavutettiin.
2012 alkukesästä liikenteeseen. Tämmöi siit sitte spreillä ja pensselillä, sekä vähän tikkurilan maaleillakin maalattuna sit tuli
20507511_1578388508898925_1760361108751238767_o.jpg
Kaikkeen löytyy muttia, mut mut vartilla 13.8/160. Seisova maili 199kmh
Tarkotus oli et lastentaudit korjataan ja sit heti hieno maali ja verhoiu... Joopa joo, motissa oli jo penkissä havaittu öljynpaineen vähyys. Sen selvittämiseen ja korjaukseen ynnä muuhun fiksailuun meni yks talvi. Sit taastuli talvi ja toinenkin, into vaan katos jonnekkin...
No 2018 syksyllä sit tuli taas joku innostuspiikki, et vittuperkele, ny toi saatanan romu tehää valmiiks.
Eiku palasiks koko kottero
42699617_1135296839990497_5478735753942925312_n.jpg
43253545_1139220069598174_5816482941194207232_n.jpg
43829042_1142112035975644_4502523226961739776_n.jpg
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 02 tammikuu, 2022, 01:52Ton tankin hitsaushan sit meni ihan perseilleen. Mä sen vaan heppasin ja annoin kaverin kaverille tig hitsattavaks, että varmasti tulee laakista tiivis. No nii just, saumat hirveemmän näkösiä mitä migillä ois saanu räittyä. Vaalean epoksin kun ruuttasin pintaan, ni silmiin pisti omituinen musta piste saumassa. No reikä! No se täpättyä ja sit aikanaan bensat tankkiin, ni tottakai se vuoti seuraavasta paikasta! Siihen aikaan alko jo olla aika kiire saada auto ajoon ja kyllä muute jännitti putsauksen ja tuuletuksen jälkeen alkaa hitsaa tankkia missä bensat oli jo ollu.. Että tälläsiä niinsanottuja ammatti säiliöhitsareita...
Tää taitaa olla nykyään ihan selviö. Jos yrität saada johkain hommaan osaavan tai ammattilaisen, niin satavarmasti menee aina vituiks. Tää on jo näillä kokeiluilla niin varma asia, että ihan kaikki on opeteltava ite tekeen, jos meinaa hyvän saada.
Paskakaivon tyhjentäjältäkään se homma ei onnistu, koska ei viitti metrin takia hakee 5m jatkoo. Siihen en puuttunu vittuilemalla, vaikka mieli teki.
Lasimurskapuhallukseen. 800€ makso
44522782_1147841388736042_5181489631551553536_n.jpg
Ovien sisällä, sekä takakyljissä on jotain massaa, kaiketi tervaa. En niitä jaksannu ennen puhallusta kaapia pois, koska sieltä alta tulee kuitenkin kiiltävä pelti. No se musta rappinki alko sit kuitenki näyttää niin rumalta et olihan ne kuumailmapuhaltimella ja lastalla sekä viimeseks tinnerillä pyyhittävä pois. No kirkas vuoden 30 ajoneuvon peltihän sieltä paljastui...
46511225_1164907503696097_4465784450373910528_n.jpg
Joutuhan tuota vähän purkamaan ja pellittämäänkin, et sai kaikki ruosteet pois. Tässä vaiheessa autossa viela katsastus voimassa, ollaan siis '18 loppuvuotta
47505971_1173972559456258_5189216020019019776_n.jpg
49498845_1187747844745396_3248116476988620800_n.jpg
Tippalistojen välistä näytti ruoste kupruilevan. Eikun porataa pistehitsit poies ja listat irti ja putsataa. No eipä oo korjauksesta muita kuvia.
49710250_1195697500617097_4199030929336827904_n.jpg
No en tiedä missä tämänkin vaiheen kuvat muka on. Takaluukun sisäpuoli näytti päälleppäin puhallettuna inah hyvältä, mut reistä kuikkiessa ei näyttäny hyvältä. Eikun suolistetan pintapelti ja runko. Jonka jälkeen putsaus ja maalaus ja yhteen hitsailu.
80988597_1454816834705161_4534529138567938048_n.jpg
Ollaan helmikuussa 2020. Sit vaa epoksit ympäriinsä. sisälle jo ovien sisälle Noxudol äänieriste massa ja valmista pintaa näkymättömiin ja vähän näkyviinkin paikkoihin.
83320778_1479574388896072_5658589644061671424_n.jpg
84261718_1483316905188487_6447315763261865984_n.jpg84261718_1483316905188487_6447315763261865984_n.jpg
Puutahan tämän ikäsissä vekottimissa on jonnii verra. Päädyin olemaan pussihousu ja jätin puurakenteet vielä paikoilleen, siis uusittuna. Lähinnä verhoilun ja ikkunalistojen kiinnityksen takia. Kattopuut ostin valmiina, mut noi ikkunan ympärystät joutu tekee itte. Minä kun en puuta oo ikinä käsitelly, ni pyysin ensin baarituttua tekemään ne. No suuret puheet, pienet teot. Ostin sit saatana puuilosta vannesahan ja paikallisesta puukaupasta hain tammilautaa, sitä materiaalia noi muutkin kaiketi on. Vielä löytyy kaikki sormet ja jonkun näköset kötöstykset tuli ikkunoiden ympärillekkin.
95502569_1553217951531715_3613581308699082752_n.jpg
95478199_1553217944865049_3336639167458181120_n.jpg
95742054_1558007494386094_9195974552142741504_n.jpg
89852231_1513384378848406_255693842810929152_n.jpg
Toukokuu 2020 oltiin tässä vaiheessa, et eiku lekaa patteihin ja pakkelia lommoihin, ei pitäs olla paha homma?
98338318_1569293709924139_8765303737397805056_n.jpg
No niin se vaan mielenkiinto katos, jossainvaiheessa taas palas ja sit taas katos.
Nyt taas vaihteeks on ilmoilla jonkun näköstä halua saada vihdoinkin tää kottero valmiiks. Maalauksen tulen suorittamaan itse, eli jälki ei päätä huimaa. Verhoilukin pitäisi tehdä. Kovasti kiinnostaisi ite tallikaverin avustuksella tehdä se, mut menee kyllä niin paljon osaamis/ymmärtämis alueen ulkopuolelle, et saas närhä...
Tää
@Kalu :n hoppa on niiiiin upee,mun silmään yksi upeimmista.Hyvä kun toit tämän vaiheita esille.Ja ilmoittele tosiaan mulle kun tulee ajankohtaiseksi vaihtaa hoppa -07 Grand Cherokeehen.
On kyllä upea Voorti! Ja mukava kun
@Kalu avasi postauksessa auton vaiheita, että mistä on lähdetty, mitä tehty ja missä mennään. Mielenkiintoista juttua. :+1:
Helevetin hyvää tarinaa! Ja hieno on rodi, kelepais! :iwantit: :driving:
Mahtavaa tarinaa! 8) Ja Hoppa! :iwantit:
Nuo omasta päästä kehitellyt lampunjalat/vivustot/vaihdekeppi on kyllä makoisan näköset. :P
Ja lättiksen rakentelusta ei koskaan kirjoteta liikaa tarinaa.. ::) Tän kohdalla ei ainakaan näyttänyt että olis menty sieltä missä ei ole aitaa, niin oishan tuon tarinoinnin voinu vaikka linkata H.A.M.B:lta..
Kuvahomma on surkea juttu. Itsellä ei buketissa ollu mitään, mutta jut silloin seikkailin kaikenmaailman jenkkifoorumeilla ja niillä tuli kyllä semmonen katastrofi kuvien häviämisestä ettei tosikaan. :'( >:(
Tuo "loppuun"tekeminen hirvittää..
Välillä tulee vastaavia ajatuksia itselle, että "teen tän siistiksi sitten kun kaikki on valmiina" ja voin hyvin kuvitella että lopputulos olis vähän samanlainen. ::) Auto palasina vuosia ja motivaatio hukassa. :-X
Melkosella varmuudella jätän tekemättä siistiksi..
Olit
@Kalu oikeassa, ei tämmösestä olis kannattanut omaa ketjua laittaa. :pckahvi:
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 02 tammikuu, 2022, 01:52..Bensatankin teko olikin ihan kivaa. Myönnän et tuolloin tuli oltua vähän huppelissa ja tuli ajatus katkos ja käänsin viimesen mutkan jotenki väärin, et jouduin purkaa ton kanttikoneen, et sai käikäleen pois siitä....
55.jpg
:rotfl: :rotfl: Moni olis pitänyt tämän omana tietonaan. Mikäs Amazoni siellä taustalla kurkkii..?
VAU mitä työn tasoa :shutup:
Ohan tuo ihan hypersuperlaite. Jokohan joskus itekin sais -30 lukulaisen hommattua, oon minä niitä katellu ihaillen aina.
Mukavaa tarinaa ja ennen kaikkea tuo että aika kauan olet jaksanut laitteen kanssa vääntää.
Keep on!
Vanha 20/30-luvun kuuppa teettää kummasti töitä eritoten noiden puuosian kanssa, mutta hyvännäköistä jälkeä tulee.
Kokeilenpahan vaan, miten nää kuvat tulee ilman älyä olevasta puhelimesta, jos tulee ollenkaa...
Joo ei taida onnsistua
...
Kalulle ja muillekin rodimiehille vinkkinä Yle Areenastakin löytyvä "Hot Rod unelmaa".
Noniin. Joitakin juttuja jäi kirjottamatta, mut kirjotus virheitä näyttäs olevan senkin edestä...
Yhen jutun voisin vielä näpytellä.
Ahtimeen mä törmäsin joskus kauan sitten ihan sattumalta ja koska se oli halpa ja puutteellinen, niin ostin sen ihan vaan koristeeks. Sitä joskus sitten enemmän tutkiessa, kattelin että tähän projektiinhan sen saatas saada kunnostettua. Laakerit ja stefat, snoutti ym puuttuvat osat kii, niin sehän tuntu porakoneella pyörittäessä puhaltavan ilmaa jonnii verran. Tuohan on ihan 4-71 2-tahti dieselin huuhtelupumppu, vuosimalli valumerkistä päätellen kaiketi 89, tuskin 68. Joskus perehdyin ja koitin laittaa välykset kohdilleen, mutta on niin kulunnut, et kompromissillä joutu menemään.
Kuorestahan on rälläköity ne lipareet pois ja tuo kiinnittyy pohjasta alakautta ruuvaamalla imusarjaan.
Sit tuli aika kun piti opetella alumiinin kiillottaminen, kun kaikki osat oli valujäljellä. No hiomistahan se suurimmaks osaks ajasta on ja se lumputtaminen vain yks pikku hutasu koko prosessista.
94.jpg
95.jpg
96.jpg
Kaasarit tuossa on uudet Edelbrock 94, jotka tuli myöskin kiillotettua. Kaasariadapteri bloweriin vaihtui jossain vaiheessa siistimmän näköseen. Moni muukin pikkujuttu täs on vuosien mittaan vaihtunut, mm pakoputkistokin kokonaisuudessaan. Nuo kaasaritkin tulee nyt tässä tämän kunnostuksen aikana vaihtumaan. Ja lisääntymään...
Lainaus käyttäjältä: Rusty - 02 tammikuu, 2022, 10:34:rotfl: :rotfl: Moni olis pitänyt tämän omana tietonaan. Mikäs Amazoni siellä taustalla kurkkii..?
Pitäähän noita kertoa, joku viel kuvittelis et aina hommat onnistus kerralla...
Toi amazoni saattas joilekkii mielenkiintonen ollakkin. Jos mun viime vuosien rakenteluvauhti on ollu hidasta, niin tää vie voiton. Alotettu jo joskus 90luvun puolivälissä tekemään. Vuostuhannen vaihteessa se hetken liikku ja kävi leimaamassa turbo B20 motin, fourlinkit/coiloverit ja leveet takanakit. Sit tää alko tekee ihan oikee kunnon turbo B20 mottia, mut rojekti hyyty sit siihen. Muutama vuos sitte se jostai syystä nosti nelosen pois, eikä ollut sitä vielä ees käynnistänytkään ja tiputti tilalle jonku 90luvun letukan 350 motin? En tiedä mikä idea siinäkin ja oli ja nyt se on taas useamman vuoden seissy koskemattomana.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 tammikuu, 2022, 08:45Ja lättiksen rakentelusta ei koskaan kirjoteta liikaa tarinaa.. (https://kellari.vip/Smileys/fugue/rolleyes.png) Tän kohdalla ei ainakaan näyttänyt että olis menty sieltä missä ei ole aitaa, niin oishan tuon tarinoinnin voinu vaikka linkata H.A.M.B:lta..
Tos on joku lättis projekti https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/blown-flathead-build-306hp.745332/ (https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/blown-flathead-build-306hp.745332/)
Se on sääli että monesta rodista on lättistekniikka riisuttu pois. :(
Lainaus käyttäjältä: palontie - 03 tammikuu, 2022, 04:04Se on sääli että monesta rodista on lättistekniikka riisuttu pois. :(
Tähän kohtaan EN tarjoa Lässyä vaihtoehtona.. ::)
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 tammikuu, 2022, 08:22Tähän kohtaan EN tarjoa Lässyä vaihtoehtona.. ::)
Miksi et?
Lainaus käyttäjältä: pantera - 03 tammikuu, 2022, 08:59Miksi et?
Tuollainen kolkytluvun laite ei tarvitse mihinkään Lässyn ominaisuuksia, mutta kärsii kovasti sen tuomista haittapuolista.
Mieluummin lättäpää, kuin sbc ja mieluummin sbc, kuin Lässy.
No, tuolle välille jää vaikka mitä muitakin upeita konevaihtoehtoja.. :o
Joskus pyöritelly mielessä avo-hoppaa avonaisella konehuoneella, koneena Moparin RB Long-Ram imareilla, pitkäkeppisellä kolmelovisella manuaalilootalla.. :P
Lainaus käyttäjältä: Hupeli - 03 tammikuu, 2022, 13:22Tämä 58Tbird iin vaiko Sbc. Kumpi?
Ehdottomasti Lässy. ;D
Lässyä en laittais autoon, jos koneen ulkonäkö on edes jonkinlainen kriteeri. Eli kone on näkyvillä.. :o
Ruma®Jeeppi on poikkeus tähän mun omaan sääntöön, ihan siks että se on poikkeus joka ainoaan muuhunkin "sääntöön".. :thinking:
Pariin otteeseen olen jo miettiny Mersun OM603:sta ST:na Jeepin voimanlähteenä, mutta onneks nykyiset käyttövoiman muutospykälät vähän vaikeuttaa sitä.
Ruma, rähisevä, tehokas, muissa ahdistusta aiheuttava moottori on tuollaiseen räyhä-Jeeppiin erinomainen vaihtoehto. :coolsmoke:
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 tammikuu, 2022, 08:22Tähän kohtaan EN tarjoa Lässyä vaihtoehtona.. ::)
Oisinkin tullut vetää turpaan.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 tammikuu, 2022, 13:45Tuollainen kolkytluvun laite ei tarvitse mihinkään Lässyn ominaisuuksia, mutta kärsii kovasti sen tuomista haittapuolista.
jaha, mun 30 luvun vehe tulee sitten kärsimään köykämiinin ominaispainosta
Lainaus käyttäjältä: pantera - 03 tammikuu, 2022, 17:07jaha, mun 30 luvun vehe tulee sitten kärsimään köykämiinin ominaispainosta
Kai sulla tulee siihen jotain kaasarin
näköistä edes.. :o
Tuo muovi-imari(tai sheetmetalkaan) ei sovi ulkonäöltään oikeen huonostikaan. :-\
Tommosessa -30lukulaisessa siisti lättis +100hp ja tyylitaju +35hp.
Jos pitää konepellin kiinni?
Ei banaaniakaan kuorineen syödä.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 tammikuu, 2022, 17:09Kai sulla tulee siihen jotain kaasarin näköistä edes.. :o
Tuo muovi-imari(tai sheetmetalkaan) ei sovi ulkonäöltään oikeen huonostikaan. :-\
Ei tule, jotain hillborn tötteröitä... ehkä
mut ei spämmätä kalun ketjua turhalla ooteellä
(https://kellari.vip/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FKdg3X0g.jpg&hash=e5149c3cf3a0e0c7cb1a3d4ae1c9dd78b25ece9a)
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 02 tammikuu, 2022, 14:20Mukavaa tarinaa ja ennen kaikkea tuo että aika kauan olet jaksanut laitteen kanssa vääntää.
Nii en tiedä, tais jäädä epäselväks, tai sit mä ite vaa kuvittelen, mut kerrompa nyt kuitenki vielä. Täähän oli mulla ajossa kesät '12-'18 ja tuona aikana jotai pikku juttuja tuli myös rakenneltua. Mutta eteenpäi, sano mummo lumessa...
Ei meniaa mun hermoissa riittää kärsivällisyys tälle nyhräämiselle, mut kun en oo antanu itelle muitakaan vaihtoehtoja. Perkeleellinen kiroilu välillä vähän helpottaa. Toi tippalista pitää tulla tollein upotettuna ja päätyy pinnalle. Tuon uran ja muutenki koko homman silloi 2v sitte tinalla jo nysväsin siistiks, mut juosten kustun näkönen siitä meinaa tulla. Kaiken maailman teippivirityksillä se nyt kohta saa luvan kelvata.
271662524_2034221796764659_7510642941911774176_n.jpg
Yhtää en ihmettele, et aika moni on tän kohan oikassu ja pakkeloinu umpeen. Mut, välil tarttee olla pussihousut jalassa...
Tää on hieno rodi, eritoten toi hienosti viimeistelty lättis saa vereni lämpiämään kiihotumispisteeseen asti, uuuuhhhh :-[
Kai siitä edelleen tulee Yellow?On meinaan sairaan hyvä väri tuohon.
ei keltasta... näihen pohjatöihen jälkeen ei oo muita vaihtoehtojakun 121 :))
Lainaus käyttäjältä: jariha - 09 tammikuu, 2022, 06:44ei keltasta... näihen pohjatöihen jälkeen ei oo muita vaihtoehtojakun 121 :))
Ei saatana, sehän saattaa peilata :o
Mattavalkonen raptori peittää minkä kitti heittää :))
Ei vaan, kyllähän tommonen huutaa kiiltävää mustaa kun pohjat on vimpanpäälle hierottu ;)
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 09 tammikuu, 2022, 08:26Ei saatana, sehän saattaa peilata :o
Mattavalkonen raptori peittää minkä kitti heittää :))
Ei vaan, kyllähän tommonen huutaa kiiltävää mustaa kun pohjat on vimpanpäälle hierottu ;)
olen tullut vanhaksi... mutta nytkun sanoit niin maalarinvalkonen ilman lakkaa toimis :))
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 02 tammikuu, 2022, 03:49Mottihan tuli sitte väritettyä flakella. No, ei se ihan putkeem mennyt, hileitä oli enemmän ympäri tallia, kuin itse maalattavassa kohteessa. No on sitä nyt jo harjoteltu, et onnistuu vähän paremmin ja toi mottikin tulee maalattua uuestaan
113.jpg
114.jpg
Kyllä tää melkosen erektion moottoripäissä aiheuttaa
117.jpg
Minkäslaisen pohjan toi flake tartee??
Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 15 tammikuu, 2022, 20:12Minkäslaisen pohjan toi flake tartee??
Suunnillee saman värisen maalin kuin itse hile. Kai se näin oikeastikkin tehää, miten mä oon turaillu. Eli pohjalle tuli kuparin värinen värimassa, sitte lakkaa ja siihen märän lakan päälle ruiskutin hileet omatekemäl hile spruutal. Sit taas lakkaa päälle et hileet peittyy, sileissä osissa vaatis välihionnan, jää muuten aika röpelöiseks.
Lakan seassa isolla suuttimella koitin kans johonkin hilettä vetää, mut siinä käy just niin kuin amatöörille käy. Eli kun sitä hile efektiä ei niin nopeasti tuukka, niin kerralla ruuttaa vaa enemmän sitä lakkaa ja sit se jo valuukin...
Jostain kuulin noista flakehommista sellasta että hopeanväriselle pohjalle ja jos flake tulee maaliruiskusta läpi niin se on liian pientä. Ainakin 70- lukulaiselle tyylille. Isot flaket puhalletaan jollain muulla konstilla märän lakan päälle ja lisää ruiskulla lakkaa flaken päälle. Monta kerrosta ja lopuksi hiotaan ja taas lakataan. Sitä en muista pitikö se väri sekoittaa sitten sen lakan sekaan minkä väriseksi lopputulos halutaan. Ohjeita ja tyylejä on monia.
Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 tammikuu, 2022, 21:21Jostain kuulin noista flakehommista sellasta että hopeanväriselle pohjalle ja jos flake tulee maaliruiskusta läpi niin se on liian pientä. Ainakin 70- lukulaiselle tyylille. Isot flaket puhalletaan jollain muulla konstilla märän lakan päälle ja lisää ruiskulla lakkaa flaken päälle. Monta kerrosta ja lopuksi hiotaan ja taas lakataan. Sitä en muista pitikö se väri sekoittaa sitten sen lakan sekaan minkä väriseksi lopputulos halutaan. Ohjeita ja tyylejä on monia.
@DX vois tässä kohtaa valottaa tekniikkaa.. :P
Tuohon C1500 pikuppiin sekoitin lakan sekaan hileet. Saman tyylistä flakea ku pikkutytöt ostaa "Tiimarista" tai tigeristä siis nykyään, myydään sielläkin pikkupurkissa.
Siinä ite tein sellasen virheen, että lakkasin päälle liian vähän kerroksia. Hioessa osa niistä Candy apple hileistä muuttu hopeisiksi.
Tuon vois korjata ehkä vielä sekoittamalla sellasta punaista kuullotetta lakan sekaan. Vähän sama kuin kolmikerrosvärissä se viimenen reissu.
Maalaushommat on erittäin mielenkiintoisia ja erittäin haastavia. Pikkuasiasta voi mennä vituix
Tuohon hilehommaan olen löytänyt kolme erilaista ohjetta:
- vedetään liki samanlainen väri kuin hileen väri. TAI
- musta pohjalle ja hilettä päälle sen verran ettei pohja näy. TAI
- maalataan hopeanharmaalla hilemaalilla tai harmaapohja+hileet ja sitten sopivalla candyllä tehdään haluttu pintaväri.
Candyjen värikartoissa kylläkin sitten löytyy esimerkit, miltä kyseinen candy voisi näyttää eri värisillä pohjilla eli se harmaakaan ei ole mikään oleellinen vaan lopputulos ratkaisee pohjavärin.
Menikö stirwellin myymä L-kokoinen hile läpi 2mm suuttimesta?
Ja temadur metallic on aika hilepitoinen maali, ruiskusta piti ottaa säiliön pohjalla oleva sihti pois, että sai maalin läpi. 1.6mm suutin.
Vaatiiko jonkun erikoisen pohja/tartuntamaalin esim lohkoon?
Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 16 tammikuu, 2022, 09:39Vaatiiko jonkun erikoisen pohja/tartuntamaalin esim lohkoon?
Mä ainakaan sen kummempaa oo laittanu kuin epoksipohjamaalin.
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 16 tammikuu, 2022, 10:48Mä ainakaan sen kummempaa oo laittanu kuin epoksipohjamaalin.
OK, ja ilmeisesti on hyvin pysynyt kiinni?
Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 16 tammikuu, 2022, 10:51OK, ja ilmeisesti on hyvin pysynyt kiinni?
Juu, olisinko neljä mottia elämäni aikana näin pohjustanut. Huolellisen pesun luonnollisesti kyllä vaatii.
Näköjään tullu juutuubaanki jotai videoit joskus tehtyy. Miten tästäki voi jo kohta olla 10v?! Tarttis varmaa vähä ryhdistäytyä näitten touhuumisten kaa...
En muista mitä tällöin tein, mut uudenvuoden aattoilta oli kuitenkin..
Tulipa mieleen, että suhailit tällä joskus vanda cruisingien parkkiksella ohi, ku olit vissiin ettimässä vapaata parkkiruutua.
Mutta koska olen saamaton nyhverö, ni en tullu nykäsemään turp...eiku siis hihasta.
Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 13 helmikuu, 2022, 00:17Tulipa mieleen, että suhailit tällä joskus vanda cruisingien parkkiksella ohi, ku olit vissiin ettimässä vapaata parkkiruutua.
Mutta koska olen saamaton nyhverö, ni en tullu nykäsemään turp...eiku siis hihasta.
No koska olen myöskin saamaton nyhverö, ni en ajanut pääll...eiku siis en ajatellut että siellä vois virtuaali tuttujakin olla..
Pari kesää jääny välii, mut kyllä sitä ens suvena taas siel teiän suunnan pönötyksis tulee pyörähdettyy
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 13 helmikuu, 2022, 00:34No koska olen myöskin saamaton nyhverö, ni en ajanut pääll...eiku siis en ajatellut että siellä vois virtuaali tuttujakin olla..
Pari kesää jääny välii, mut kyllä sitä ens suvena taas siel teiän suunnan pönötyksis tulee pyörähdettyy
No ehkäpä näemme silloin, jos ei sokeiksi tulla. O0
Ei kannata...
Tavata vai sokeutua?