Lainattu overin keskustelusta.
LIITTEET
ehdotukseen
EUROOPAN PARIAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS
ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta
{SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} - {SWD(2023) 257 final}
LIITE I
KRITEERIT SEN MÄÄRITTÄMISEKSI, ONKO KÄYTETTY AJONEUVO ROMUAJONEUVO
A OSA
AJONEUVOJEN KORJATTAVUUDEN ARVIOINTIKRITEERIT
1.Ajoneuvo on teknisesti korjauskelvoton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:
a)se on leikattu paloiksi tai sen käyttökelpoiset osat on irrotettu;
b)se on hitsattu kiinni tai suljettu eristysvaahdolla;
c)se on kokonaan palanut niin, että moottoritila tai matkustamo on tuhoutunut;
d)se on ollut vedessä niin, että kojelauta on ollut vedenpinnan alapuolella;
e)yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon komponenteista ei voida korjata tai vaihtaa:
i)ajoneuvon ja maan väliset komponentit (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden hallintalaitteet;
ii)istuinten kiinnitykset ja liitokset;
iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden toimintaan liittyvät oheiskomponentit;
iv)ajoneuvon runko ja alusta;
f)sen rakenne- ja turvakomponenteissa on peruuttamattomia teknisiä vikoja, jotka estävät niiden vaihtamisen, kuten metallin vanheneminen, useita katkoksia pohjamaaleissa tai liiallinen puhkiruostuminen;
g)sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, korin tai alustan vaihtamista, jolloin ajoneuvon alkuperäiset tunnistetiedot häviävät.
2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.
3.Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjauskelvottomana, jos
a)se on ollut vedessä niin, että vedenpinta on pysynyt kojelaudan alapuolella, ja sen moottori tai sähköjärjestelmä on vaurioitunut;
b)ajoneuvon ovet eivät ole kiinni siinä;
c)siitä on vuotanut polttoainetta tai polttoainehöyryjä, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
d)sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
e)siitä on vuotanut käyttönesteitä (polttoaine, jarruneste, jäätymisenestoaine, akkuhappo ja jäähdytysneste), mikä aiheuttaa vesien pilaantumisen riskin; tai
f)sen jarrut ja ohjauksen osat ovat liian kuluneita.
Jos jokin näistä edellytyksistä täyttyy, on tehtävä yksilöllinen tekninen arviointi siitä, riittääkö ajoneuvon tekninen tila katsastustodistuksen saamiseen jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.
B OSA
VIITTEELLINEN LUETTELO ROMUAJONEUVOJA KOSKEVISTA KRITEEREISTÄ
Seuraavia kriteerejä voidaan käyttää lisäperusteina määritettäessä, onko käytetty ajoneuvo romuajoneuvo:
a)ajoneuvon tunnisteiden, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;
b)sen omistaja ei ole tiedossa;
c)sille ei ole tehty vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin katsastus olisi edellisen kerran pitänyt tehdä;
d)sitä ei ole suojattu asianmukaisesti vaurioitumiselta varastoinnin, kuljetuksen, lastaamisen ja purkamisen aikana; tai
e)se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen.
Mulla on siis kaksi(ehkä..) muuta kuin romu ajoneuvoa hallinnassani. :o Leimattuja molemmat.
Voi olla että yksi, jos aletaan tarkemmin syynäämään..
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 11 lokakuu, 2023, 10:55Saattaa tulevaisuudessa autojen purkuharrastus ja projektien varastointi hankaloitua. Autoalan kierrätysfirmojen lobbaustoiminta on tuottamassa tuloksia.
https://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/romuajoneuvoasetus_kiristaa_harmaata_toimijaa.3502.news
Näen tässä käytettyjen varaosien hankintakanavan kuivumisen lisäksi myös vakavia uhkia nykyiselle verovapaudelle liikennekäytöstäpoiston ajalle koska suomen poliitikot haluaa tunnetusti nopeita ja kattavia ratkaisuja jossa usein lapset menee pesuveden mukana.
"Yksi hyvä keino on muuttaa nykyistä rekisterikäytäntöä niin, että jatkossa autoa ei voi ilmaiseksi roikottaa rekisteritiedoissa hyödyntämällä liikennekäytöstäpoiston mahdollistamaa porsaanreikää", toteaa Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.
Nostetaanpas vielä HarriS laittama linkki tänne, niin aukeaa vielä pahemmin silmät tän direktiivin valmisteluun osallistuneista lobbaajista.
Kenraalin kanssa jos sattuisi pimeälle kujalle, niin tulis persreikä, evp hyvin herkästi.. :banghead:
Ei jumalauta...
Jaaha, nostipas aikamoisen kyr*** otsaan... :o
Juha kertoi kumminkin että talous kiittää kun kaikki paaliin, joo niin tekee, hänen ja toverien ( paska olentojen) talous.
Direktiivin ja yleisen byrokratian vuoksi olen päätynyt harrastamaan nykyisin laitteita joita ei rekisteröidä.
Ei identiteettiä —> ei rekisteröintiä —> ei katsastusta —> ei ongelmaa.
Ja rekisteröimättömyyshän ei estä laitteiden rakentamista ja niillä ajamista kun leikkelee sopivat "siirtokilvet" vanhoista siirtotarroista naapureiden mieliksi.
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 maaliskuu, 2024, 18:34Direktiivin ja yleisen byrokratian vuoksi olen päätynyt harrastamaan nykyisin laitteita joita ei rekisteröidä.
Ei identiteettiä —> ei rekisteröintiä —> ei katsastusta —> ei ongelmaa.
Ja rekisteröimättömyyshän ei estä laitteiden rakentamista ja niillä ajamista kun leikkelee sopivat "siirtokilvet" vanhoista siirtotarroista naapureiden mieliksi.
Vähän haiskahtaa siltä, että sinua(kin) saattaa jopa hieman harmittaa tuo uutinen?
Suljettu eristysvaahdolla :))
Lainaus käyttäjältä: Valde - 18 maaliskuu, 2024, 18:38Vähän haiskahtaa siltä, että sinua(kin) saattaa jopa hieman harmittaa tuo uutinen?
Puolet kalustosta on jo sellaisia että ne ei ole virallisesti ajoneuvoja vaan ajoneuvojen muotoisia tarve-esineitä.
Neljä ajolaitetta on kilvissä ja säännöllisessä käytössä, katsastuksissa ja toiset neljä ajolaitetta puolestaan ei ole kilvissä (niistä vain Toronado saattaa päätyä aikanaan kilpiin).
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 maaliskuu, 2024, 18:45Puolet kalustosta on jo sellaisia että ne ei ole virallisesti ajoneuvoja vaan ajoneuvojen muotoisia tarve-esineitä.
Neljä ajolaitetta on kilvissä ja säännöllisessä käytössä, katsastuksissa ja toiset neljä ajolaitetta puolestaan ei ole kilvissä (niistä vain Toronado saattaa päätyä aikanaan kilpiin).
Juu, tarkoitin sarkastisesti viestilläni sitä, että sinäkin lie pidät tuota esitystä ahneuden ja idiotismin evoluution tuloksena.
Aivan sama, minulta eivät vie.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 maaliskuu, 2024, 14:16Lainattu overin keskustelusta.
LIITTEET
ehdotukseen
EUROOPAN PARIAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS
ajoneuvojen suunnittelua koskevista kiertotalousvaatimuksista ja romuajoneuvojen jätehuollosta, asetusten (EU) 2018/858 ja 2019/1020 muuttamisesta sekä direktiivien 2000/53/EY ja 2005/64/EY kumoamisesta
{SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} - {SWD(2023) 257 final}
LIITE I
KRITEERIT SEN MÄÄRITTÄMISEKSI, ONKO KÄYTETTY AJONEUVO ROMUAJONEUVO
A OSA
AJONEUVOJEN KORJATTAVUUDEN ARVIOINTIKRITEERIT
1.Ajoneuvo on teknisesti korjauskelvoton, jos se täyttää yhden tai useamman seuraavista kriteereistä:
a)se on leikattu paloiksi tai sen käyttökelpoiset osat on irrotettu;
b)se on hitsattu kiinni tai suljettu eristysvaahdolla;
c)se on kokonaan palanut niin, että moottoritila tai matkustamo on tuhoutunut;
d)se on ollut vedessä niin, että kojelauta on ollut vedenpinnan alapuolella;
e)yhtä tai useampaa seuraavista ajoneuvon komponenteista ei voida korjata tai vaihtaa:
i)ajoneuvon ja maan väliset komponentit (kuten renkaat ja pyörät), jousitus, ohjaus, jarrut ja niiden hallintalaitteet;
ii)istuinten kiinnitykset ja liitokset;
iii) turvatyynyt, esikiristimet, turvavyöt ja niiden toimintaan liittyvät oheiskomponentit;
iv)ajoneuvon runko ja alusta;
f)sen rakenne- ja turvakomponenteissa on peruuttamattomia teknisiä vikoja, jotka estävät niiden vaihtamisen, kuten metallin vanheneminen, useita katkoksia pohjamaaleissa tai liiallinen puhkiruostuminen;
g)sen korjaaminen edellyttää moottorin, vaihteiston, korin tai alustan vaihtamista, jolloin ajoneuvon alkuperäiset tunnistetiedot häviävät.
2.Ajoneuvo on taloudellisesti korjauskelvoton, jos sen markkina-arvo on alhaisempi kuin sellaisten korjausten kustannukset, jotka ovat tarpeen sen palauttamiseksi unionissa sellaiseen tekniseen kuntoon, joka riittäisi katsastustodistuksen saamiseen siinä jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.
3.Ajoneuvoa voidaan pitää teknisesti korjauskelvottomana, jos
a)se on ollut vedessä niin, että vedenpinta on pysynyt kojelaudan alapuolella, ja sen moottori tai sähköjärjestelmä on vaurioitunut;
b)ajoneuvon ovet eivät ole kiinni siinä;
c)siitä on vuotanut polttoainetta tai polttoainehöyryjä, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
d)sen nestekaasujärjestelmästä on vuotanut kaasua, mikä aiheuttaa tulipalo- ja räjähdysvaaran;
e)siitä on vuotanut käyttönesteitä (polttoaine, jarruneste, jäätymisenestoaine, akkuhappo ja jäähdytysneste), mikä aiheuttaa vesien pilaantumisen riskin; tai
f)sen jarrut ja ohjauksen osat ovat liian kuluneita.
Jos jokin näistä edellytyksistä täyttyy, on tehtävä yksilöllinen tekninen arviointi siitä, riittääkö ajoneuvon tekninen tila katsastustodistuksen saamiseen jäsenvaltiossa, jossa ajoneuvo oli rekisteröity ennen sen korjaamista.
B OSA
VIITTEELLINEN LUETTELO ROMUAJONEUVOJA KOSKEVISTA KRITEEREISTÄ
Seuraavia kriteerejä voidaan käyttää lisäperusteina määritettäessä, onko käytetty ajoneuvo romuajoneuvo:
a)ajoneuvon tunnisteiden, erityisesti ajoneuvon valmistenumeron, puuttuminen;
b)sen omistaja ei ole tiedossa;
c)sille ei ole tehty vaadittua kansallista teknistä katsastusta yli kahteen vuoteen siitä päivästä, jolloin katsastus olisi edellisen kerran pitänyt tehdä;
d)sitä ei ole suojattu asianmukaisesti vaurioitumiselta varastoinnin, kuljetuksen, lastaamisen ja purkamisen aikana; tai
e)se on luovutettu käsiteltäväksi valtuutettuun keräyspisteeseen tai valtuutettuun jätteenkäsittelylaitokseen.
EI VITTU SAATANA
Sori ylläpito..
Tuli punainen vahingossa..
En kovin kovasti stressaisi asiasta tässä vaiheessa. Ensinnäkin kyseessä on ehdotus, ei varmasti tuosssa muodossa tule menemään läpi. Tulee lukuisia helpotuksia ja poikkeuksia, ym. tai jopa hylätään kokonaan. Direktiivi antaa tiettyjä ohjeistuksia, ei ole mitenkään määräävä asia. Direktiivi on ohje, mikä pitää huomioida kansallisessa lainsäädännössä. Siinä voidaan vielä lisätä huomattavasti poikkeuksia, ym.
Onhan direktiiviehdotusten mukaan Suomen metsätkin jo suojeltu moneen kertaan ja niiden käyttö sosialisoitu eurooppaan, mutta mikään ei ole sellaisenaan mennyt läpi, eikä käytännössä mitään muutosta metsänomistajalle ole tullut.
Tommosta luki pussihousuaviisissa. Eli ehkä täällä joidenkin on syytä olla huolissaan... :rolleyes:
(https://img.aijaa.com/b/00881/15228524.jpg)
Ei vittu hyvää päivää!
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 18 maaliskuu, 2024, 20:18Tommosta luki pussihousuaviisissa. Eli ehkä täällä joidenkin on syytä olla huolissaan... :rolleyes:
(https://img.aijaa.com/b/00881/15228524.jpg)
Noh, ehken hieman ylimielinen kanta...
Oma volvo seisoo heinikossa, koska parempaa paikkaa sille vehkeelle ei ole. Aikaa sille ei vielä ole, eikä rahaakaan.
Ja ihan samanlailla ne koppiautot ym vehkeet on osa maantunu siellä pellon reunassa, kunnes joku on herännyt todellisuuteen...
Lisää samasta läpyskästä.
(https://img.aijaa.com/b/00138/15228575.jpg)
(https://img.aijaa.com/b/00573/15228576.jpg)
(https://img.aijaa.com/b/00245/15228577.jpg)
En silti vielä ole heittämässä kirvestä kaivoon. Kierrätysbisnes on raakaa bisnestä ja niillä on kovat lobbarit, mutta ei autoharrastus lopu tuon takia.
Lainaus käyttäjältä: deeäxä - 18 maaliskuu, 2024, 15:51Jaaha, nostipas aikamoisen kyr*** otsaan... :o
Juha Kenraali, toimitusjohtaja, Suomen Autokierrätys Oy
p. 040 77 22 026, juha.kenraali@autokierratys.fi
Nyt pitäisi Euroopan laajuisesti autoharrasteyhdistysten haudata sotakirveet harrastamisen eri muodoista ja organisoida ja rahoittaa yhdessä kunnollinen ammattilobbareiden ryhmä ajamaan harrastajien etuja koko EU:n alueella. Myös yrityksiä lähtisi mukaan, koska monelle yritykselle autoharrastus on jopa päätoimiala.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 19 maaliskuu, 2024, 04:33Nyt pitäisi Euroopan laajuisesti autoharrasteyhdistysten haudata sotakirveet harrastamisen eri muodoista ja organisoida ja rahoittaa yhdessä kunnollinen ammattilobbareiden ryhmä ajamaan harrastajien etuja koko EU:n alueella. Myös yrityksiä lähtisi mukaan, koska monelle yritykselle autoharrastus on jopa päätoimiala.
Ei tuu onnistumaan ainakaan meillä koska Suomessa autoiluun liittyy niin paljon ideologista vastakkainasettelun sivujuonnetta koskien esim. ajoneuvoluokkia, museo-/harrasteajoneuvoluokkia ja tuoreimpana eri liikenteen käyttövoimia jossa kaikki oman karsinan ulkopuolle asettuva koetaan vakavaksi uhaksi itselle ja jota sitten turvataan sitä toista kampittamalla. Siihen sekaan vielä ripaus suomalaista kateutta jotka yhdessä tekevät autoharrasteesta eilisen hommaa.
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 19 maaliskuu, 2024, 07:24Ei tuu onnistumaan ainakaan meillä koska Suomessa autoiluun liittyy niin paljon ideologista vastakkainasettelun sivujuonnetta koskien esim. ajoneuvoluokkia, museo-/harrasteajoneuvoluokkia ja tuoreimpana eri liikenteen käyttövoimia jossa kaikki oman karsinan ulkopuolle asettuva koetaan vakavaksi uhaksi itselle ja jota sitten turvataan sitä toista kampittamalla. Siihen sekaan vielä ripaus suomalaista kateutta jotka yhdessä tekevät autoharrasteesta eilisen hommaa.
No, massamuutetaan tasa-arvoiseen ja autoystävälliseen Haparandaan koko lössi.
Lainaus käyttäjältä: Musta78 - 18 maaliskuu, 2024, 18:43Suljettu eristysvaahdolla :))
Joku vuosi sitten Tattiksella Afrikkaan matkalla olevat oli täynnä varaosia, ja suljettu urtsilla. Näin itsekin, kun neeperit "sulkivat" autoa.
Lisää paatosta meiltä ylimielisiltä pussihousuilta. Toivottavasti rodiraggarit, lässyttäkää kaikki -kerho sekä linttaliiterin pojat ja tytöt tekee myös osansa niin eiköhän tämä tästä. ;)
(https://img.aijaa.com/b/00997/15240716.jpg)
(https://img.aijaa.com/b/00825/15240717.jpg)
^Juu, pitänee hommata joku romu lissää tuohon pihalle homehtummaan. :thinking:
https://www.iisalmensanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/8392293?sfnsn=wa
Pöliseekö tämäki kohta maaliin asti? :oushit:
Loppuviikolla purkamoliiton kokous.Ehkä siellä jotain tiedonmurusia kylvetään...
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/f026311b-2b64-4bc9-a7cd-2b974978d01c (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/f026311b-2b64-4bc9-a7cd-2b974978d01c)
"Harrasteautoiksi katsotaan kaikki wanhat, 2015 ja aiemmin valmistetut autot mutta ei kuitenkaan 2000 ja vanhempia" C:-)
Laitoin Autoliittoon kyselyä että miten ovat ajaneet / aikovat ajaa etuani tässä asiassa ja rastitin "Haluan vastauksen" -ruudun.
Kulmuni kovasti kehuu, että asiat on hoidettu parhain päin. ::) Muualta taas kuuluu, ettei mitään harrastekalustoa ole vielä armahdettu pakkoromuttamiselta.
Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 04 huhtikuu, 2025, 17:47Kulmuni kovasti kehuu, että asiat on hoidettu parhain päin. ::) Muualta taas kuuluu, ettei mitään harrastekalustoa ole vielä armahdettu pakkoromuttamiselta.
Eikä mitään romudirektiiviä myöskään ole tehty.
Ei puoleen eikä toiseen.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 04 huhtikuu, 2025, 18:33Eikä mitään romudirektiiviä myöskään ole tehty.
Ei puoleen eikä toiseen.
Ei.
Kesäkuussa ehkä tulee jotain tietoa...
Pussihousupostissa taas juttua aiheen tiimoilta.
(https://kellari.vip/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.aijaa.com%2Fm%2F00367%2F15345543.jpg&hash=64cf9a42e3c7f9cc74fb0b46f9974299ad84107e) (https://aijaa.com/8MDLAg)
(https://kellari.vip/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.aijaa.com%2Fm%2F00159%2F15345544.jpg&hash=63b2617af950bd8c7aa130d2989a961860fa7557) (https://aijaa.com/zxJCId)
Mulla oli loppuviikolla taas sellainen malliesimerkki-keikka,jonka vuoksi näitä direktiivejä väännetään.Ja siinä sivussa kiusataan autoharrastajia.
350tkm ajettu diesel perhevarmari,hihna unohtunut vaihtaa(oli kuulemma aikakin jo tilattu).Kone poksahti moottoritiellä,hinattu korjaamolle.Siellä kattoivat että täystuho.Yleensä se tässä vaiheessa lojuu korjaamolla juuri niin kauan kuin korjaamon omistaja antaa viidennentoista ja vihonviimeisen kehoituksen,että nyt se paska helvettiiin täältä.Nyt ei ollut viikkoakaan,omistaja hinautti sen omalle pihalleen.Aika usein se lojuu pihalla muutaman vuoden, kaikki jarrut jumittuu,sisusta homeessa ym.Sitten tilataan kyyti romuksi ja ihmetellään kun ei ole mitään arvoa enää.
Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 20 huhtikuu, 2025, 09:52Pussihousupostissa taas juttua aiheen tiimoilta.
(https://kellari.vip/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.aijaa.com%2Fm%2F00367%2F15345543.jpg&hash=64cf9a42e3c7f9cc74fb0b46f9974299ad84107e) (https://aijaa.com/8MDLAg)
(https://kellari.vip/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg.aijaa.com%2Fm%2F00159%2F15345544.jpg&hash=63b2617af950bd8c7aa130d2989a961860fa7557) (https://aijaa.com/zxJCId)
vähän ylhäältäpäin huutelemisen kuva minulle tuossa kirjoituksessa tulee esiin. Kuitenkin keskusjärjestössä on verrattaen vähän ihmisiä yksittäisiin merkkikerhoihin nähden, kuten vaikka Saab klubissa on 4000, btcf 2000, vrcf ehkä saman verran, miks nämä haluisi jonkun SAHKn alle kun SAHKlla on vain 8000 jäsentä jäsenyhdistystensä kautta?
Jotenkin tuntuisi että tälle asialle olisi parempi perustaa jokin oma edunvalvontaelin tms. Poliitikoista ei tainnu viimeksi se harrasteajoneuvorekisterikään jäädä kiinni...
Lainaus käyttäjältä: sössö - 20 huhtikuu, 2025, 16:07vähän ylhäältäpäin huutelemisen kuva minulle tuossa kirjoituksessa tulee esiin. Kuitenkin keskusjärjestössä on verrattaen vähän ihmisiä yksittäisiin merkkikerhoihin nähden, kuten vaikka Saab klubissa on 4000, btcf 2000, vrcf ehkä saman verran, miks nämä haluisi jonkun SAHKn alle kun SAHKlla on vain 8000 jäsentä jäsenyhdistystensä kautta?
Jotenkin tuntuisi että tälle asialle olisi parempi perustaa jokin oma edunvalvontaelin tms.
Pitäisi olla ksttojärjestö, joka ajaisi kaikkien harrastajien etua.
Eli FAK
Finlands
Automobile
Klubben