Tuolla projektijutuissa kun on ollut noista jakajan alipaine-ennakoista tarinaa, onko imusarjan alipaineella vai ported vacuumissa ja asia vähän liippaa omiakin kokeiluja, niin väitellään täällä, ettei sotkeennu nuo projektiketjut.
Omassa oldsissa on ennakot ported vakuumissa, katsottiin joskus yhdestä alkuperäisestä mallia, miten se on.
Auto on vähän outo käytökseltään, kun ei tahdo mennä päästöistä läpi muuten kuin sytty myöhäisellä ja sitten taas ei ole oikein vetoja. Ja jos taas perusennakoita on liikaa, niin startti ei jaksa pyöräyttää käyntiin.
Ported-liitäntä auttaa, kun startatessa ei nyt ennakkoa niin ole ole.
Mutta nyt kun vähän säätelin perusennakkoa myöhemmäksi niin semmoinen ilmiö voimistui, että tyhjäkäynniltä kaasua avatessa kierrokset ryntää ihan itsekseen johonkin parin tonnin huitteille, johtunee ehkä juuri siitä, että läpän avautessa ennakonsäädin saa myös alipainetta ja ennakon lisäys nostaa kierroksia.
Melko ärsyttävä ilmiö tilanteissa, joissa tarkoitus lähteä nätisti liikkeelle. ;D
Ei näitä voi yleistää koska se ennakon tarve riippuu palotilan koosta ja muodosta. Jos on pieni ja nopea palotila niin tulee toimeen yllättävän pienellä ennakolla. Ja se palotila ei ole pelkkä kansi vaan männän kanssa yhteinen. Mulla esimerkkinä yks tiukalla ~0.7mm kuetsilla ollu 383 ströykkikone ei sietänyt yli 32° ennakkoa lainkaan ja alipainesäädöstä oli pelkkää haittaa kun se koitti sitä maantiellä vielä aikaistaa.
Joskus tutkinu noitten gm ruuttakoneiden sytkäkarttoja niin vettessä oli muistaakseni peräti 50° maksimi.
Pääsääntöisesti vakioissa tai vähän kirratuissa tuo full-vacuum on the way to go.
Em. Erikoistapauksia lukuunottamatta sitä ennakkoa tarvitaan varsinkin cruise ja matalilla kierroksilla ylipäätään.
Tapauksesta riippuen max mek.ennakko sinne 30-36° ja vakio alip.kello full vacuumissa on aika varma resepti.
Ite tipautin perusennakkoa ykässä 36sta 33een kun epäilys keskialueen kuolleesta kohdasta kääntyi äänettömään detonointiin ja auttoi. Mutta mulla onkin laskennallinen purkka 10,2 ja nokka vastaa nykysellään compin 262sta. Vakionokalla ja esmes niillä
@Toyopet :lle menneillä edellisillä kansilla joilla purkka oli siellä 9,5 nurkilla ni se 36° oli oikein passeli.
Ported vacuumista en keksi mitään hyvää sanottavaa paitsi että motti lämpeää tyhjäkäynnillä nopeammin kun sytty on myöhäsellään. Toki päästöistä menee helpommin mutta siinäpä ne edut onkin.
mulla on puikissa siinä ported vacuumissa,muistaakseni kokeilin siinä full vacuumissa kanssa mut nuin rokkaa paremmin.voi tietysti tuo dynaflow vaikuttaa asiaan...
tätä kirjoittaessa vaihoin sen full-vacuumiin,tyhjäkäynti tietysti keveni huomattavasti kun ennen 5 astetta ja nyt 25 maksimi edelleen 38.ja onhan siinä alhaalta enemmän voimaa
Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 20:46tätä kirjoittaessa vaihoin sen full-vacuumiin,tyhjäkäynti tietysti keveni huomattavasti kun ennen 5 astetta ja nyt 25 maksimi edelleen 38.ja onhan siinä alhaalta enemmän voimaa
Nimenomaan tämä.
Ja suurin muutos on oikeastaan siinä että kun läppäsee lämän tiskiin ni ei stumppaa likikään niin herkästi. Toki ite ainakin edelin kanssa oppinu että tyhjäkäyntiseos saa olla pikkusen rikkaalla muutenkin kun siinä on niin onneton se kiihari
joo sais antaa enemmän soppaa kiihari kun polkasee kerralla tyhjäkäynniltä pedaalin pohjaan.mut kun kävin koeajolla ja samalla saunajuomat hakemassa niin kopasin vitostielle liittyessä niin tuolla low aluella sutii varmaan yli satasen nopeuteen😎
Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 21:10joo sais antaa enemmän soppaa kiihari kun polkasee kerralla tyhjäkäynniltä pedaalin pohjaan.mut kun kävin koeajolla ja samalla saunajuomat hakemassa niin kopasin vitostielle liittyessä niin tuolla low aluella sutii varmaan yli satasen nopeuteen😎
Hiuksenhieno offtopic, mutta mikä kaasari?
750 carter
Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 21:43750 carter
Eli käytännössä edeli... kiiharin tanko lähimmäiseen reikään ja kokeile kääntää vaikka vartti lisää soppaa tyhjäkäyntiruuveista. Jos on laajakaista ni tyhjäkäynti-afr tonne 12 pintaan.
niin,sama laitos.seosta jo rikastin mut pitää vielä tuo kiihari kahtoo,muistelen että ois nuin ollu.
Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 heinäkuu, 2024, 23:58Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
totta.minunkin pitäs vielä saada säädettyä sen alipaine ennakon määrää,nyt tuntuu kylillä ajellessa että tyhjäkäynti jää aavistuksen leijumaan ja siitä en tykkää
Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 07 heinäkuu, 2024, 00:40totta.minunkin pitäs vielä saada säädettyä sen alipaine ennakon määrää,nyt tuntuu kylillä ajellessa että tyhjäkäynti jää aavistuksen leijumaan ja siitä en tykkää
Jos kaasarin tyhjäkäynti on säädetty "huonolle" ennakolle, niin sitä voi helposti tiputtaa alemmas. Samaten seosruuveille voi löytyä ihan uusi parempi asento nyt täydellä alipaine-ennakolla.
Jos noi ei tuota haluttua, niin perusennakkoakin pystyy nyt vähän laskemaan.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 heinäkuu, 2024, 23:58Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
joo,kaikkee jo vähä veivasin mut siinähän tuon näkee
Tohon kulutusjutskaan liittyen väänsin rotken sytkää tossa pihalla niin kauan aikaiselle että pisti startatessa hanttiin ja siitä ina takaisin. Nyt vetää paljon paremmin ja kevyemmin. Mitähän tollanen antaa maksimi ennakkoa? Ei ainakaan kilistelly kun vetelin nelosella nousuja.
Taipuukos holleyn tbi tollaseen? Kun eikös siinä se ole?
Gmmän tbi ei ainakaan tainnut tykätä jos hirveesti ropas ennakkoa.
Miksei taipuisi ja miten se ennakko siihen truuttaan vaikuttaa?
Myös platserista väänsin katsastukseen sytkän myöhäselle ja sen jälkeen taas reilusti aikaiselle. Ero ajossa isoilla renkailla on helvetin suuri.
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 07 heinäkuu, 2024, 15:58Taipuukos holleyn tbi tollaseen? Kun eikös siinä se ole?
Gmmän tbi ei ainakaan tainnut tykätä jos hirveesti ropas ennakkoa.
Fiksu kaveri ohjaa sillä sniperilla sen sytkän, saa ennakot just mitä haluaa kaikkialle eikä sen mitä jakaja suo.
Lainaus käyttäjältä: Stige - 07 heinäkuu, 2024, 16:57Fiksu kaveri ohjaa sillä sniperilla sen sytkän, saa ennakot just mitä haluaa kaikkialle eikä sen mitä jakaja suo.
Holleyn tbillä meinasin sitä kasaripeliä vähän kun gmmäläinen.
Voin olla väärässä mutta muistelisin, että gmmän tbissä se ennakon säätö ei juuri suvea ja talvea tehnyt. Pieni pelivara oli mutta tietokonepuoli oli pökkelö. Ja nakutustunnistinhan samalla säätelee yläpäätä?
Mulla oli Cyklonessa crank trigger ja MSD AL6 syttä jonka käynnistysennakkoa myöhäistettiin ja syttäkäyrää ohjattiin Megasquirtilla. Tavan MSD billetijakaja jakoi pelkkää kipunaa MSD suurtehopuolalta tulpille. Muistakseni rajotin oli 7000r/min siinä 482cid sideoiler alsaisolohkossa.
Halvan sytkäennakon myöhästyksen starttaukseen saa oikeella GM HEI modulillakin, -10 astetta ennakkoo saa halutessaan yhellä karvalla.
Lainaus käyttäjältä: Stige - 07 heinäkuu, 2024, 23:06Halvan sytkäennakon myöhästyksen starttaukseen saa oikeella GM HEI modulillakin, -10 astetta ennakkoo saa halutessaan yhellä karvalla.
Kerro lisää?
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 07 heinäkuu, 2024, 23:22Kerro lisää?
LX330 oli muistaakseni se maadotettava versio ja -10 astetta
Tolla se sytkän myöhästäminen onnistuu.
(https://m.media-amazon.com/images/I/41hgEdieeKL._AC_.jpg)
Jeps, aivan, minulla oli vanissa tuo 5-napainen ja siitä piti deletoida myöhästämisominaisuus,kun oli vaihdettu kaasariksi edeli mutta jätetty silti sähköromppeita mukaan, aina kiihdyttäessä vei tehot, kun myöhästytti sytkää.
Tuossa oldsin mekaanisessa on 4-napainen moduuli.
Vaihdoin viikonloppuna cutlassista alipaineletkun ported reiästä oletettavasti suoraan ja samalla perusennakkoa myöhemmälle.
Se ihan sukkasillaan ajon nyhtäminen hävisi ja tuntuu kuitenkin olevan menohalut tallessa.
Muoks. Tai sitten ei...