https://photos.app.goo.gl/hfoPFnqyRwccDUbt6
Työntää liki 18V ja toisella vaan 12.5V
Noille kai jotain voisi tehdä?
Muoks. Kun liittimessä on kaikki johdot kinni, niin jännitekin säätyy oikein...
Kylläpä kait tuolle voi jotain tehdä...
Täällä lahdessa on edelleen yks vanhan liiton laturikorjaamo. Kun kolmisen vuotta sitten hommasin tuon kesäkäyttiksen ja se latas tuon 18v, niin kävin kysymässä siltä et haluuko korjata tuon vai mitä tehdään? Sanoi suoraan et jos kyseessä ei ole museoauto, niin laita sisäsellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi.
Näin tein ja ei ole kaduttanut.
Joku voisi ihmetellä, että mikä korjaamo se tuollainen oikein on, onhan ne mekaaniset säätimet ennenkin toiminut? Nii, no en tiiä, jos on näitä helppojakin vaihtoehtoja olemassa niin miksei, tuo on joku 70v ukko...
Lainaus käyttäjältä: Kalu - 18 heinäkuu, 2024, 23:30Kylläpä kait tuolle voi jotain tehdä...
Täällä lahdessa on edelleen yks vanhan liiton laturikorjaamo. Kun kolmisen vuotta sitten hommasin tuon kesäkäyttiksen ja se latas tuon 18v, niin kävin kysymässä siltä et haluuko korjata tuon vai mitä tehdään? Sanoi suoraan et jos kyseessä ei ole museoauto, niin laita sisäsellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi.
Näin tein ja ei ole kaduttanut.
Joku voisi ihmetellä, että mikä korjaamo se tuollainen oikein on, onhan ne mekaaniset säätimet ennenkin toiminut? Nii, no en tiiä, jos on näitä helppojakin vaihtoehtoja olemassa niin miksei, tuo on joku 70v ukko...
Ei aina niissä sisäisellä säätimellä olevissakaan jännite ole kohtallaan. Tuli aikanaan uusi Volvo-Pentan venemoottori. Ei ollut latausjännite kuin 13,6 V, sillähän ei akku lataannu täyteen. Takuuseen tuli uusi säädin vai tulikohan koko laturi, eikä miksikään muuttunut. Tuttu autosähkäri sitten juotti oikeaan piuhaan diodin väliin, että saatiin huijattua säädintä kynnysjännitteen verran, n. 0,5 V.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 heinäkuu, 2024, 16:38https://photos.app.goo.gl/hfoPFnqyRwccDUbt6
Työntää liki 18V ja toisella vaan 12.5V
Noille kai jotain voisi tehdä?
Muoks. Kun liittimessä on kaikki johdot kinni, niin jännitekin säätyy oikein...
Noista kumpikaan ei oikein ole hyvä, jos on 12 voltin järjestelmä. Pitäis olla siellä 14-14,5 voltin korvilla.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 heinäkuu, 2024, 23:41Noista kumpikaan ei oikein ole hyvä, jos on 12 voltin järjestelmä. Pitäis olla siellä 14-14,5 voltin korvilla.
Akku piti 15km ajon jälkeen melkoista pihinää, niin mittasin, että latasi 18V.
Parilla muulla 12,5 ja yhdellä taas sen liki 18V.
Mutta sieltä tosiaan oli yksi johto poikki. Se paikalleen, niin tyhjäkäynnillä 13,6 ja kierroksilla 14,4V
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 heinäkuu, 2024, 00:18Akku piti 15km ajon jälkeen melkoista pihinää, niin mittasin, että latasi 18V.
Parilla muulla 12,5 ja yhdellä taas sen liki 18V.
Mutta sieltä tosiaan oli yksi johto poikki. Se paikalleen, niin tyhjäkäynnillä 13,6 ja kierroksilla 14,4V
Tosta voi päätellä sen verran, että ne "pari muuta" voi merkata rikkinäiseksi ja toi liikaa ladannu on ehjä.
Tollasella ulkosäätimellä jo pelkästään säätimen maadotuksen huono kontakti nostaa jännitettä, ja sitä tulee helposti ku auto seisoo pitkään.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 heinäkuu, 2024, 02:41Tosta voi päätellä sen verran, että ne "pari muuta" voi merkata rikkinäiseksi ja toi liikaa ladannu on ehjä.
Tollasella ulkosäätimellä jo pelkästään säätimen maadotuksen huono kontakti nostaa jännitettä, ja sitä tulee helposti ku auto seisoo pitkään.
Olikos noissa kärkisäätimissä joku juttu, millä jännitettä pystyi säätämään? Jotenkin hämärästi näin muistelisin. Vissiin ainakin Lucasin tasurin säätimestä pystyi.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 19 heinäkuu, 2024, 02:56Olikos noissa kärkisäätimissä joku juttu, millä jännitettä pystyi säätämään? Jotenkin hämärästi näin muistelisin. Vissiin ainakin Lucasin tasurin säätimestä pystyi.
Kyllä niissä yleensä on säätöruuvi volttireleen jousella. Ennen aikaan moni sääti ne pilalle, kun yritti saada tyhjäkäynnillä latausta. Varsinkaan tasavirtalaturi ei kyllä juuri lataa niillä kierroksilla. Eli turha yrittää säätää...
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 heinäkuu, 2024, 03:26Kyllä niissä yleensä on säätöruuvi volttireleen jousella. Ennen aikaan moni sääti ne pilalle, kun yritti saada tyhjäkäynnillä latausta. Varsinkaan tasavirtalaturi ei kyllä juuri lataa niillä kierroksilla. Eli turha yrittää säätää...
Menee jo aiheesta ohi, mutta monesti olen miettinyt, että miksi tasurilaturin välitys on sellainen, että vaatii moottorista kunnolla kierroksia, että lataa? Eikö sen voisi välittää kovemminkin pyörimään? Vai eikö kärkisäädin sitten kierroksilla pysty rajoittamaan jännitettä riittävästi? Tuskin sieltä romut lentää pihalle, vaikka kovemminkin pyörisi.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 19 heinäkuu, 2024, 03:38Menee jo aiheesta ohi, mutta monesti olen miettinyt, että miksi tasurilaturin välitys on sellainen, että vaatii moottorista kunnolla kierroksia, että lataa? Eikö sen voisi välittää kovemminkin pyörimään? Vai eikö kärkisäädin sitten kierroksilla pysty rajoittamaan jännitettä riittävästi? Tuskin sieltä romut lentää pihalle, vaikka kovemminkin pyörisi.
Siinä tasurilaturissa on ankkurissa aika paljon tavaraa enemmän ku ac-laturissa. Ja hiilet joutuu käsitteleen koko latausvirran, eikä vaan magnetointia. Hiilet myös kuluu ihan eri tahtiin niissä, koska iso virta ja poikittainen kollektori.
Nopeuden nosto haittaa hiilien pysymistä pinnassa kiinni.
Voiko tollasta vanhaa ulkoista säädintä korvata millään nykyaikasella ja helposti?
Tulisi +maattoiseen tasavirta fordsoniin
Vaan eikö se suunnan vaihto ollu parin sekunnin homma, akku toisinpäin ja plussaa laturille koneen käydessä et suunta vaihtuu?
Siis vaikka tälläsellä
https://www.wandamotor.com/jnnitteensdin-yleismalli-p-266.html?language=fi&gad_source=1
(https://www.wandamotor.com/images/products/jannitteensaadin_kytkentakaavio_wanda.jpg)
Pitäisi varmaan alkaa miettiä, miten tuommoisen toyotan ulkoisella säätimellä varustetun laturin tilalle kytketään joku yleismallin laturi.
Kun ei mistään pussihousuvehkeestä kuitenkaan ole kyse, niin sillä alkuperäisyydellä ole niin väliä.
yleensä helpoimmalla pääsee kun laittaa sen alkuperäsen kuntoon.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 27 huhtikuu, 2025, 20:33yleensä helpoimmalla pääsee kun laittaa sen alkuperäsen kuntoon.
Varmasti, mutta näissä alkaa tulla vastaan se, että alkuperäisiä tai tarvikkeita ei enää oikein helpolla löydy.
Ja sekin vielä, että alkuperäisen kokoinem laturi on vähän äärirajoilla ja rikki.
Ei kait sieltä lahde kuin + akulle ja latausvalo ja mahdollisesti maa.
Jos 45 A riittää, niin Lucas 18 ACR kopio on kyllä halpa 60-100 € myyntipaikasta riippuen.
https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005
Joku 70 A on sitten jo toista sataa.
https://www.ikh.fi/fi/laturi-70a-12v-ford-cnh-mf-st0215
Yleiset laturin liittimien merkinnät
- +, B+ = latausvirta akun + napaan
- D-, B- = laturin maadoitus akun - napaan/runkoon
- IND, D+ = laturin aktivoiminen latauksen merkkivaloon
- W = impulssiliitin sähköinen kierroslukumittari
- S = sensori akun lämpötila-anturiin (Ford)
- AUX = lisävirtaliitin lisälaitteisiin
- F = kenttä tasavirtalatureissa
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 huhtikuu, 2025, 22:53Varmasti, mutta näissä alkaa tulla vastaan se, että alkuperäisiä tai tarvikkeita ei enää oikein helpolla löydy.
Ja sekin vielä, että alkuperäisen kokoinem laturi on vähän äärirajoilla ja rikki.
ok, luulin että laturi on OK jos aikasemmin latasi 18V
Lainaus käyttäjältä: LPR - 27 huhtikuu, 2025, 23:58Ei kait sieltä lahde kuin + akulle ja latausvalo ja mahdollisesti maa.
Jos 45 A riittää, niin Lucas 18 ACR kopio on kyllä halpa 60-100 € myyntipaikasta riippuen.
https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005
Joku 70 A on sitten jo toista sataa.
https://www.ikh.fi/fi/laturi-70a-12v-ford-cnh-mf-st0215
Yleiset laturin liittimien merkinnät
- +, B+ = latausvirta akun + napaan
- D-, B- = laturin maadoitus akun - napaan/runkoon
- IND, D+ = laturin aktivoiminen latauksen merkkivaloon
- W = impulssiliitin sähköinen kierroslukumittari
- S = sensori akun lämpötila-anturiin (Ford)
- AUX = lisävirtaliitin lisälaitteisiin
- F = kenttä tasavirtalatureissa
Veli juuri hiljattain laittoi ACR kopion vanhaan DB traktoriinsa. Ei kuulemma löytänyt enään "relettä" orkkistasavirtalaturiin. Se ACR-liitin piti erikseen hommata, olisi voinut olla jo laturin mukana.
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 21 heinäkuu, 2024, 11:14Voiko tollasta vanhaa ulkoista säädintä korvata millään nykyaikasella ja helposti?
Tulisi +maattoiseen tasavirta fordsoniin
Vaan eikö se suunnan vaihto ollu parin sekunnin homma, akku toisinpäin ja plussaa laturille koneen käydessä et suunta vaihtuu?
Siis vaikka tälläsellä
https://www.wandamotor.com/jnnitteensdin-yleismalli-p-266.html?language=fi&gad_source=1
(https://www.wandamotor.com/images/products/jannitteensaadin_kytkentakaavio_wanda.jpg)
mikä vika siinä alkuperäisessä säätimessä on, tai + maadoituksessa?
ei vaihtovirtalaitteeseen tehtyä tasasuuntaajaa+säädintä voi käyttää tasavirtalaturin kanssa
Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 huhtikuu, 2025, 01:00mikä vika siinä alkuperäisessä säätimessä on, tai + maadoituksessa?
ei vaihtovirtalaitteeseen tehtyä tasasuuntaajaa+säädintä voi käyttää tasavirtalaturin kanssa
Alkuperäisen säätimen vika on et johdot roikku koneen kyljessä ja kojekoteloon ei menny mitään piuhoja perille asti
Mut se korjaantu fordsonin laturilla ja säätimellä
Mites sellainen hiacen ulkoinen säädin johon tulee 6 johtoa saako sillä korjattua/korvattua sisäisen säätimen johdottamalla suoraan hiiliin sen hiacen säätimen et alkuperäinen säädin toimii vaan hiilipitimenä?
Tai toisinpäin, hiilet irti ja säädin piuhojen päähän sinne poljinten ja rattiputken sun muiden roippeiden sekaan
Valmetissa oli sellainen laturi missä hiilten kosketus pinnat on keskellä roottoria päädyssä, ei siis sivussa kuten normaalisti vaan päädyssä
Eikä siinä akselin ulos tulevassa päässä kuten joissain, et hiilet on laturin rakenteen ulkopuolella mutta kosketuspinnat roottorin akselin sivussa
Vaan kosketus pinnat tosiaan oli siinä päädyssä toinen keskellä kuten virranjakajassa ja toinen vieressä.
Siis notta tämmöttine
(https://bullfire.net/TR6/TR6-7/SDC12708a.JPG)
Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 huhtikuu, 2025, 00:49ok, luulin että laturi on OK jos aikasemmin latasi 18V
Vuosi sitten latasi, ei enää.
:)
Täytyy vielä käydä romuja läpi, jos löytyisi jotain ehjää alkuperäistä mutta täytyy jo tähänkin vaihtoehtoon valmistautua.
Hiacessa meni alkuperäisestä lataussäätimestä käämiltä lanka poikki. Siinä samassa meni laturi kaput.. tai toisinpäin, who knows.
Megazip kaupasta löyty alkuperäinen vielä. Tarviketta kokeilin ensin ni sillä latasi ihan höpöjä. Se uus säädin taisi tulla jostain United Arabi Emiratesista muistaakseni ja kyllä se ihan just oikea oli ja alkuperäinen oikealla koodilla myös.. ja alkopahan pelaamaan heti oikein.
Taisi maksaa 120€ kaikkenensa..
Ne vielä hyvin viestittely sieltä kun halusin piuhojen väreistä yms varmistuksen, ni ottivat kuvia paljon siitä säätimestä ni sain vertailla että varmasti sama.
Tojotako tässä oli kyseessä? (pitää vilkaista pari jemmaa..)
Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 huhtikuu, 2025, 17:05Tojotako tässä oli kyseessä? (pitää vilkaista pari jemmaa..)
Joo, toiota
Toyotaan jos osia tarvii, niin Amayamalta.
Mulla on ainakin yks tollanen, jos tarvii.
(https://img.aijaa.com/b/00979/15347900.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 huhtikuu, 2025, 23:35Mulla on ainakin yks tollanen, jos tarvii.
(https://img.aijaa.com/b/00979/15347900.jpg)
Jaa, kohta olisi isot ostokset sinulta...
Tuo käy semmoseen vanhaan haisuun ainaki, oliko ne ny kakkos koppasia.. mulla taitaa olla kolmosta tuo oma.
Tänään vaihdoin laturin, löysin sen myydyn farkun mukana tulleista hyvinkin siistin näköisen, purkuautosta aikanaan otettu kaikkea hilpettä vissiin talteen.
No ihan sama eli ilman mitään valoja antaa 14.2V, jopa tyhjäkäynnillä, parkit päällä tipahtaa pari kymmenystä ja ajovalot päällä putoaa sitten sinne 12,5V tuntumaan.
Joko siis toinenkin laturi rikki tai se säädin rikki vai voiko olla jotain muuta vielä. Joulukuussa Big Wheelsissä oli käytössä ja luultavasti latasi, kun JKL:ssäkin starttasi vaikka oli valot ja puhallin isolla molempiin suuntiin.
Seisoi tuossa pihalla sen puolisen vuotta eikä nyt siis lataa.
On vielä pari laturia kokeiltavaksi mutta jännitteensäädin olisi varmaan haettava Jussilta.
Tai hetkeksi lainaan
@LowCrow crownista.
Tuokin säädin on jo hiluxista lainassa.
ja ei reagoi jännite kierroksiin?
Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 toukokuu, 2025, 21:37ja ei reagoi jännite kierroksiin?
No ei oikein muuta kuin siinä ilman kuormaa käyntiinlaiton jälkeen, silloin vaatii vähän kierroksia, että nousee. Mutta muuten tuntuisi pysyvän. Niinkuin valot päällä se jännite on sama liki tyhjäkäynnillä ja isoilla kierroksilla
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 toukokuu, 2025, 21:31Joko siis toinenkin laturi rikki tai se säädin rikki vai voiko olla jotain muuta vielä
Vedä vaikka testiin suora 4-6 neliön piuha laturin B+ navasta akun plussaan ja kokeile.
Jos ongelma jatkuu, niin laturi tai säädin on edelleen rikki. Jos ongelma poistuu, niin vika on johtosarjassa tai kytkennöissä.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 toukokuu, 2025, 00:18Vedä vaikka testiin suora 4-6 neliön piuha laturin B+ navasta akun plussaan ja kokeile.
Jos ongelma jatkuu, niin laturi tai säädin on edelleen rikki. Jos ongelma poistuu, niin vika on johtosarjassa tai kytkennöissä.
Jeps, ongelma jatkuu.
Kunnolla lämmettyään pitää tyhjäkäynnillä 14.7V välillä käy jopa 15V:ssa. Puhallin täysille, niin tipahtaa 13.5 huitteille mutta vähän kun antaa kierroksia niim nousee 14.7-15 välille ja aavistuksen yli tyhjäkäynnin myös pitää siellä. Parkit päälle, ei reagoi mitenkään, ajovalot päälle, niin romahtaa 12.5V tuntumille eikä nouse kierroksillakaan.
Eli kokeiltava sitten LowCrown auton jännitteensäädintä.
Ampeerimittari näyttää kyllä tasapainoa.
Sisäisellä säätäjällä olevan laturin saisi kyllä siis ihan helposti kytkettyä.
Ai niin, tuossa minun autossa se bat-lähdöstä lähtevä piuha on kyllä ihan narua, se kai sinne ampeerimittarille menee. LowCrown autossa taas ainakin jotain 4mm2 piuhaa.
Minun autossa ainakin alkuperäiset.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 14 toukokuu, 2025, 21:13ajovalot päälle, niin romahtaa 12.5V tuntumille eikä nouse kierroksillakaan.
Taitaa olla diodivika laturissa.
LowCrown crownit otin jännitesäätimen, niin ilman kuormaa se 14.7 ja valojen kanssa 13.7
Sitten tuli mieleen farkun mukana tulleet romut, kyllähän vanhan liiton autonrassaaja on varmaan jemmannut jännitteensäätimenkin...
No oli siellä kolmannen pahvilootan pohjalla sanomalehteen käärittynä yksi jännitteensäädin.
Tyhjänä 14.2V ja kuorman kanssa 13.2V
Kyykkää valojen laitossa alle 13V mutta nousee sieltä takaisin.
Olkoon nyt sillä ja täytyy
@Jussi luota yrittää hakea se yksi ja jotain muutakin.
Täytyy varmaan nyt pakoputki suunnitella vielä uusiksi ennenkuin ottaa sitten ajoon.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 toukokuu, 2025, 20:47Kyykkää valojen laitossa alle 13V mutta nousee sieltä takaisin.
On siellä jotain muutakin feelua kun se säädin. Ei tollanen vanhakaan laturi saa valoilla kyykätä noin paljon. Eri asia olis jos kaikki auton sähkövehkeet olis päällä.
Joko johdotuksessa on huonoja kohtia tai se laturi pelaa "vajailla" kuitenkin.