KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Projektit => Aiheen aloitti: jusssi - 24 heinäkuu, 2024, 06:35

Otsikko: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 24 heinäkuu, 2024, 06:35
Tämmönen tuli sit vaihdettua oldsilla. Joku pervo mieltymys ollu aina näihin ja pitihän se toteuttaa, kun tilaisuus koitti. ;D
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: stana - 24 heinäkuu, 2024, 06:51
Lainaus käyttäjältä: jusssi - 24 heinäkuu, 2024, 06:35Tämmönen tuli sit vaihdettua oldsilla. Joku pervo lieltymys ollu aina näihin ja pitihän se toteuttaa, kun tilaisuus koitti. ;D

Emännälle haettiin tuommonen farmari kans.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 24 heinäkuu, 2024, 07:36
Mikään varsinainen projekti tämä ei onneksi ole, mutta kyllä tässä kaikkee laitettavaa löytyy.
Ensi töikseni jo laturi purin, kun melkosta vinkunaa piti. Mukana seuranneessa osakasassa oli uudet laakerit ja hiilisilta, mitkä vaihdoin, ja jo hiljeni.
Vaihteiston takakannatin on hännästä vuotaneen öljyn vaikutuksesta lakannut olemasta ja melko jyrinää piti, ensiavuksi sulloin roiskeläppäkumia väliin ja tilasin jo uuden kumin sinne.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: Smirkelimies - 24 heinäkuu, 2024, 08:14
Minun eka auto oli tommonen mutta pepsodentin sininen. Ostin sen satasella joskus 1980-luvulla. Ajelin pellolla ja pihalla siihe asti kun se vaikeni.  :)
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 14 joulukuu, 2024, 08:29
Opelkin on päässyt talviteloille ja "pientä" puuhaa on jo ollut ja lisää tiedossa.
Tuulilasin vaihdoin ja samalla alakulmista pintaruosteet pois. Nyt riuhdoin vaihteiston irti, olipa muuten yllättävän kova homma, kun ei mahdukkaan tulemaan välistä pois ilman että kampeaa konetta kunnolla eteenpäin. Joku aiempi korjailija jo taistellut jäljistä päätellen tän kanssa, näköjään kytkinlevy vaihdettu. Yksi jousisakara on vääntynyt ilmeisesti tämän irrotus/asennus taistelun seurauksena. Lootan poistamiseen on syynä kevyt peruskorjaus, lähinnä ääntävät laakerit. Kytkin- ja pääakselin välinen ainakin ääntää jo reilusti. Mielenkiinnolla jo odotan sitä kasausvaihetta...  ;D
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: Camino79 - 14 joulukuu, 2024, 08:47
Siis miksei mahdu?  :o

Kaverin siskonpojan b-karvaan vaihdoin kytkimen joku vuos sit ja en kyllä muista että ois tapeltu minkään muun kun vaihdekepin irroituksen kanssa  :thinking:
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 14 joulukuu, 2024, 10:12
@Camino79
Lootan ja tulipellin väli on niin pieni, että kytkinakseli on vielä pitkällä syvällä kun kopan yläreuna ottaa koriin kiinni.
Oliko se sun kokemus alkusarjan vsi veislifti korisesta, jos niis on jotain eroo.?  ::)
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: Camino79 - 14 joulukuu, 2024, 10:13
Enpäs muista nyt äkkiseltään  :))
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: Markok - 14 joulukuu, 2024, 14:47
Kyllä se ikävä taitaa olla.
On ikävä ottaa pelkkä konekkin pois ja laittaa kun ottaa öljynputsari joka oltava pois ja justiin pitkän kytkinakselin takia.

Vaikka tilaa on niin ei sitä kumminkaan liikaa ole.

Kauan kun laittanut erikseen ja viimekerralla laitoin koko paketin etuakselin kanssa
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: stana - 15 joulukuu, 2024, 20:35
Jotenkin mullakin on sellainen kuva että kohta nopeampi ottaa etuakseleineen päivineen.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 23 joulukuu, 2024, 10:55
Laatikko ois nyt purettuna ja eipä tuossa muuten mitään ihmeellistä, mutta ryhmäpyörästön laakerineuloja ei näyttis löytyvän ihan samanlaisina; tuossa on pyöreäpäiset ja tasapäisiä olisi saatavilla... onkohan miten iso juttu?  ??? 
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 23 joulukuu, 2024, 16:11
Ja sit mietin, että voiko irtoneulat korvata neulahäkillä, jos löytyy samoilla mitoilla oleva?  :P
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: Gary Grand - 23 joulukuu, 2024, 18:09
Lainaus käyttäjältä: jusssi - 23 joulukuu, 2024, 10:55Laatikko ois nyt purettuna ja eipä tuossa muuten mitään ihmeellistä, mutta ryhmäpyörästön laakerineuloja ei näyttis löytyvän ihan samanlaisina; tuossa on pyöreäpäiset ja tasapäisiä olisi saatavilla... onkohan miten iso juttu?  ??? 
Riippuu ympäristöstä.
Jos ei ole nurkkapyöristystä, mihin "kulmikas" neulan pää pääsee nojaamaan, niin toimiin.
Jos taas on loivempi pyöristys kuin neulassa, niin neula kantaa vain siitä pyöristyksen alueelta ja hajoaa hetkessä.
Lainaus käyttäjältä: jusssi - 23 joulukuu, 2024, 16:11Ja sit mietin, että voiko irtoneulat korvata neulahäkillä, jos löytyy samoilla mitoilla oleva?  :P
Kyllä jos harvemmpien neulojen kantavuus riittää..
Vaikea päätellä minkälaiselle kuormalle tuo täysrullainen(neulainen) laakerointi on ajateltu, mutta ei sille välttämättä ole kantavuuden puolesta tarvetta. Täysrullainen on joka tapauksessa kuorman kantavuudeltaan reilusti parempi.
On ollut helpompi/halvempi, kuin rullan/neulan pitimellisellä laakerilla ja irtoneulojen saatavuus on liki rajoittamaton.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 23 joulukuu, 2024, 20:17
Joop, kiitoksia kommenteista, jotain tuon suuntaista ajattelin kans. Voip olla, että käyn nuo neulat läpi ja jos ei mitään dramaattista näy, ni kasaan vanhoilla. Kytkin- ja pääakselin välinen neulahäkki on kai tän lootan heikko kohta ja kylhän se himpulalta vaikuttaakin. Päätyjen kuulalaakeritkin piti jo vähän ääntä. Uudet synkrorenkaat tuli auton mukana, ni ne vaihtaa kun saan tuon pääakselin purettua.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 28 joulukuu, 2024, 14:55
Laatikon odotellessa laakereita, päätin vilkaista akun alle, siellä näyttäis olevan jotakin kötöstyskorjausta. Joo, kattopeltiä silikonilla ja popsniiteillä kiinnitettynä ruostereijän päälle... taas oli niitä hetkiä kun tekis mieli ampua joku  >:(
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 28 joulukuu, 2024, 14:57
Noo, ei muuta ku vasara laulamaan ja palaa tekemään tilalle, hapotvielä levittelin ympäristön pintaruosteille.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: palontie - 28 joulukuu, 2024, 14:57
Lainaus käyttäjältä: jusssi - 28 joulukuu, 2024, 14:55Laatikon odotellessa laakereita, päätin vilkaista akun alle, siellä näyttäis olevan jotakin käröstyskorjausta. Joo, kattopeltiä silikonilla ja popsniiteillä kiinnitettynä ruostereijän päälle... taas oli niitä hetkiä kun tekis mieli ampua joku  >:(


Taitaa Joku olla Suomusalmella.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 28 joulukuu, 2024, 17:15
No toisaalta, jos tuon parempaan ei pysty, ni hyvä ettei ole edes yrittänyt hitsaamalla, siitä nähtiin karmeita näytteitä mersua laittaessa...  :-X  ja piti tuo kuitenki vedet pois jalkatilasta; tuosta on ohjattu lämppärikaukalon valumavedet alas.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 21 tammikuu, 2025, 09:09
Vaihteisto tuli asennettua ja pikaisella koeajolla todettu toimivaksi. Olipa vaan hiljainen ja vaihteetkin kloksahteli pesään herkästi. Akun kiinnitysrauta löytyi ja sen vielä entrasin ja hankin 40 Ah akun, kun alkujaankin on vaan 38 Ah ollut. Sopii paljon nätimmin tuonne kuin 60 möhkäle.
Otsikko: Vs: Opel Kadett ’67
Kirjoitti: jusssi - 23 helmikuu, 2025, 18:20
Apurin jalkatilassa  oli kans joku paikkakötöstys, mikä sekin osoittautui luultua pahemmaksi. Pohjaan on joskus jo reilusti aiemmin hitsattu paikka, ilmeisesti ajettu johonkin pohjastaan, kun muutenki lommoilla oli, ja sit siitä lähteny ruostumaan. Sisäpuolelta taas oli popniittisankarin toimesta tehty akkutilan "korjausta" vastaava viritys, kun sitä vettä on sieltä akun alta valutellu ja koko pannu oli pintaruosteessa, tosin miranolilla oli peitetty ruosteita.    >:(
IMG_0196.jpeg
Hetken pähkäiltyäni päätin tilata koko jalkatilan pellin, ni tarvi noita urituksia ja muita muotoja alkaa naputtelemaan.
Nooh, päätin sit irrottaa pakoputkenkin, kun se kulkee just tuosta alta ja jostain vuotaakin, ni tuleee sekin korjattua. Pakosarjan liitosta irrottaessa katkesi kaksi pulttia ja joku oli jo aiemmin katkassu kaksi... ei saatana muuta kun pakosarjakin irti.  :P
IMG_0228.jpeg