Talven aikana pitäisi tehdä päätös millä kokoonpanolla jatkaa ensi kesän cruisaamista.
Mitä itse tekisit ja miksi?
Tilanne on tämä:
283+PG
Autossa on kiinni oletettavasti alkuperäinen 283 -> 195hp versio. Powerpack kannet + quadrajetin 2 jet + HEI jakaja ja laatikkona PG.
Paketti toimii kaikinpuolin oikein hienosti, mutta kone tiputtelee melko reilusti jo öljyä allensa ainakin takastefasta. Jos matkamittaria on uskominen niin tekniikalla ajettu noin 80tkm.
Eli alkuperäisen koneen nostaminen pois ja vähintäänkin alakerran tiivisteiden vaihtaminen..
Tai:
305+PG/TH200-4R
Tallin nurkassa olisi vaihtoehtona 80 luvun 305, joka on rengastettu, laakeroitu ja nokka + jakopää vaihdettu. Tähän on myös edelbrokin aluimari ja 600cfm edelbrokin kaasutin. Kaveriksi tälle joko tuo PG tai mahdollisesti TH200-4R, joka on tällä hetkellä palapeli..
Tavoitteena olisi vain saada mahdollisimman mukava käyttöpeli jolla ruisailla. Laatikon vaihto kiinnostaisi joka tapauksessa lisävaihteiden takia, koska matkaakin tulee ajeltua..
Ja tässä mennään myös melko budjetilla, joten 283 täysremppa tai virittäminen ei ole vaihtoehto.
Mitä tehdä..
283+PG
283+TH200
305+PG
305+TH200??
Auto = -65 Impala, sikäli sillä mitään merkitystä tässä tapauksessa..
PS. Missä hinnoissa tuommoisen TH2004R remppaaminen on ja kuka osaa tehdä?
305+TH2004R ois oma valintani.
TH2004R remppoja ainakin
@Mudracer tainnut täältä foorumilta tehä?
Jos noin vähän ajettu 283, niin mä vaihtaisin vaan tiivisteet, myisin sen 305 ja sillä rahalla remppaisin th200. Jäis vielä alkup. pg hyllyyn eläkepäiviä varten.
305 on niin ankee kone, että pitäisin alkuperäsen ja vaihtaisin tiivisteen. Toosanakin pitäisin pgn jos perävälitys on luokkaa 3, kun se th200r4 aika kuppanen tuotos. Sellasen pystyy kyllä itse remppaamaan ihan hyvin jos jostain syystä semmosen tahtoo. Turbiinilukolle pitää tehdä vaan ohjaus
aika vaikea valinta muuten.
jos se 283 on muuten hyvässä kunnossa ja pirteä, niin ehkä silti pitäisin sen paikallaan ja sen perään tuo ylivaihde laatikko. se voi olla ärhäkämmän tai pirteemmän olonen cityssä heti, kun ykkönen paljon jyrkempi kun PGssä (n.1.8 vs 2.7).
sekin ylivaihde asia tosin riippuen tietenkin kuinka harva se perävälitys siinä autossa on.. jos on matala 2, niin voi mennä vähän liiankin raskaaksi se ajeleminen ylivaihteella kun kierrokset jää liian matalaksi pienelle koneelle matkavauhdissa.
eli riittääkö vääntö alakierroksilla mukavan vääntävään kulkuun vai ei. voi olla kovin hengetön just väärässä nopeuksissa kun yrittää tyhjäkäynniltä esim. ohituskiihtyvyyttä löytää. ja jokaselle koneelle on se oma optimi kierrosluku missä se tykkää olla, hyvän teho-vääntö suhteen kohdalla missä se kuluttaa vähän ja vähän isommilla kierroksilla se kone herää helposti vauhtiin. joten silloin se vähän isompi 305 jonka vääntökäyrää on paremmin tehtaalta suunniteltu toimimaan matalilla kierroksilla voi olla ylivaihdelaatikon kanssa parempi vaihtoehto.
305sessa on pidempi isku, enemmän alavääntöä kai kuin 283 joka enemmän kierroskone? ja onko kannet lyijybensalle sopivat tossa 283sessa jo vai tarvisko käyttää lisäainetta? (ja bonusta on jos se 305 on jo valmiiksi rempattu.)
eli jos autossa on joku lähellä tai kolmosella alkava perävälitys, esim 3.08 tai isompi niin se ehkä vasta alkaisi olemaan sopiva loppuvälitys ylivaihteelle.
3.08 x 0.67 ylivaihde = 2.06 "loppuperävälitys",
3.23= "2.16", 3.55= "2.38". 3.73= "2.5"
mutta esim 2.41 välityksellä (mikä esim mun cutlassin perä on) se olisikin vaan "1.61" ja 2.73 välityksellä "1.83".
305 ei kyllä väännä juuri millään kierroksilla, eikä ole edes mielestäni kovin taloudellinenkaan noin olemattomaksi koneeksi. Tehdaslaisen th200r4 toosan kanssa menee ohituksissa oman aikansa kun plärätään vaihteita läpi. Kun eka avataan lukko, sitte vaihdetaan kolmoselle, sitte kakkoselle millä mennään kierrokset tapissa. Kun mitään ei tapahdu pienillä jenkoilla.
Jossain mid sizessä tai pikkuautossa varmaan ihan jees kone
Muutaman 200r:n rempannu eikä oo mikään ameriikantemppu. Osat ostin Ebaysta kun sieltä sai silloin esim. masterkitin varsin edukkaasti.
Mulla pitäis olla pdf tiedosto ATSG korjausmanuaalista jolla homma onnistuu jos perustyökalut pysyy käsissä (tosin muutama juttu vaatii kekseliäisyyttä soveltaa työvaihe olemassaolevilla kalskeilla).
Nykytilanne varaosille ei ole tiedossa eikä kauheasti omakohtaista intoa/paikkaa/aikaa alkaa noita toisille purkamaan ja kasaamaan.
Koneen huohotussydeemin vois tarkistella, sen puutteet kun yleensä saa aikaan sen takapään vuotamisen. Eihän 80tkm ole mikään ajo vielä.
niin, tuossahan voi olla tehtaaltakin vielä joku putki maahan- tyyppinen verme.
Täällä on taas ihme hourailua :)) .
Kaverilla jemmassa -85 lankku jossa orkkis 305/th700. Menee ihan sukkasillaan kiltisti nelosella lukko päällä ja pysyy riittävän ripeästi liikenteen mukana.
Se on absoluuttinen fakta että pidempi-iskuisella kampuralla vääntö paranee kun moottorin tilavuus ja viritysaste on suunnilleen sama.
mulla on vuoskaudet ollu 89 sedan orggis 305/th200r4 tekniikalla niin ei tartte kavereitten autoista hourailla
Se kannattais laittaa kuntoon niin ei tarvii itkeä että omistaa ihan paskan.
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 13 joulukuu, 2024, 14:56Täällä on taas ihme hourailua :)) .
Kaverilla jemmassa -85 lankku jossa orkkis 305/th700. Menee ihan sukkasillaan kiltisti nelosella lukko päällä ja pysyy riittävän ripeästi liikenteen mukana.
Se on absoluuttinen fakta että pidempi-iskuisella kampuralla vääntö paranee kun moottorin tilavuus ja viritysaste on suunnilleen sama.
No onhan 700 ihan eri maasta kun kusinen 200 :o
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 13 joulukuu, 2024, 19:55Se kannattais laittaa kuntoon niin ei tarvii itkeä että omistaa ihan paskan.
sinä et näytä nyt tässä tapauksessa omistavan edes sitä paskaa
Totta, en omista yhtään paskaa mitä pitää haukkua vuodesta toiseen.
silti suu tuntuu tässä aiheessa kovasti käyvän vaikka mitään alottajan esittämiin vaihtoehtoihin relevanttia sanottavaa ei ole, vai onko sulla nyt joku näistä?
283+PG
283+TH200
305+PG
305+TH200
Lainaus käyttäjältä: Stige - 13 joulukuu, 2024, 20:14No onhan 700 ihan eri maasta kun kusinen 200 :o
Ja syystä, ?
Tuo jankkaaminen nyt on turhaa, tavallisessa cruisailuajossa nuo kaikki toimii.
Kyllähän th2004r on ihan toimiva kampe ja näyttää kestävän vakiona lankkukylkiversiona myös pikkuisen piristetyssä kokoonpanossa.
Vaikka harvalla perävälityksellä pitkäksi välitetty ylivaihde, kuten th2004r:ssä on, ei ole ihan paras "pienen" koneen kanssa. On siinä kuitenkin se keppi, että voi ajella vaikka vaan kolmella vaihteella, jos nelonen on liikaa. Silti taitaa olla käyttökelpoisempi kuin se powegliden 2-vaihdetta. Luulisi ainakin liikkeellelähtöjen olevan kevyempiä.
Se,että kumpi kone sitten on parempi, periaatteessa se 283 hyötyy myös, jos lootan välitykset ovat paremmat.
305:t eivät ole geneerisiä, vaan niissä on eroja sen suhteen, mistä ne on lähtöisin ja vuosimalli vaikuttaa myös. Ja onko se sitten vakio, vai tehty jotain?
Tehoskaalakin niissä on, kun joku nössöin california-malli on 125hv ja pirtsakimmat aavistuksen päälle 200heppaa.
Ja tuon ikäisessä voi virityksiä vielä tehdä miettimättä päästörajoja, kyllä noistakin saa hönkää kohtuudella ulos.
Ei kai se 283:kaan mikään huono ole.
Mutta ei kai tähän pysty ihan absoluuttista totuutta edes kertomaan.
Ja Ilmavirran Mika osaa varmasti tehdä th2004r lootan mutta ehtiikö nykyisellään.
Mutta taitaa onnistua myös
@Camino79 ::)
Ei olisi mahdoton matka.
Tää lankku jonka mainitsin on alle 200donaa ajettu ja odottaa sisustan osia ja sen jälkeen museointia. Kone avattiin sen takia kun öölit tuli joka lävestä ulos. Ainoa "viritys" oli sellainen että sattu löytymään halvalla std kokoiset flat top männät ja lohkotasot höylättiin nollaan, nokka on rokin listalta tilattu stock replacementti eli täysin vakio.
Tässä on vakiona huimat 165 kaakkia mutta käytännössä kyllä lähemmäs 200 ja nyt ehkä yli kun kulku on senverran vaivatonta.
Tämähän aukaisi ihan mukavasti keskustelua.
Itse en osaa sanoa, että kuinka suuri olisi ero 200 / 700 laatikon välillä normaalissa ajossa ja miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!? Tuo laatikko joka on nyt osina niin on ainakin edellisellä käyttäjällä kestänyt melko rajua käyttöä ainakin kaksi kesää ja antautui nyt todennäköisesti yhden öljykanavan tukkeutumisen takia. Kumia on poltettu useammat parit ja Himoksellakin oltu ihan palkintosijoilla asti. :D
Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.
Todennäköisin vaihtoehto taitaa kuitenkin olla se, että vanha 283 nousee tallin nurkkaan odottamaan lopullista tuomiota ja ainakin ensi kesä ajellaan remontoidulla 305:lla ja luultavasti PG:llä. Vähän meinaa pussihousuttaa ja tekisi mieli kuitenkin remontoida se 283 ja päivittää samalla vähän sisuskalujen osalta.
Kuten jo aiemmin todettu, niin tässä haetaan vaan käyttömukavuutta ja luotettavasti toimivaa tekniikkaa. Mitään rakettia tuosta autosta ei ole tulossa, mutta lisää voimaa ja vääntöä siihen vähän kaipaa. Juutuubia selailleena näyttää, että kyllä 283/305 saadaan hönkimään myös sen 300-500 heposta ulos jos niin haluaa. :)
Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11Tämähän aukaisi ihan mukavasti keskustelua.
Itse en osaa sanoa, että kuinka suuri olisi ero 200 / 700 laatikon välillä on normaalissa ajossa ja miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!? Tuo laatikko joka on nyt osina niin on ainakin edellisellä käyttäjällä kestänyt melko rajua käyttöä ainakin kaksi kesää ja antautui nyt todennäköisesti yhden öljykanavan tukkeutumisen takia. Kumia on poltettu useammat parit ja Himoksellakin oltu ihan palkintosijoilla asti. :D
Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.
Todennäköisin vaihtoehto taitaa kuitenkin olla se, että vanha 283 nousee tallin nurkkaan odottamaan lopullista tuomiota ja ainakin ensi kesä ajellaan remontoidulla 305:lla ja luultavasti PG:llä. Vähän meinaa pussihousuttaa ja tekisi mieli kuitenkin remontoida se 283 ja päivittää samalla vähän sisuskalujen osalta.
Kuten jo aiemmin todettu, niin tässä haetaan vaan käyttömukavuutta ja luotettavasti toimivaa tekniikkaa. Mitään rakettia tuosta autosta ei ole tulossa, mutta lisää voimaa ja vääntöä siihen vähän kaipaa. Juutuubia selailleena näyttää, että kyllä 283/305 saadaan hönkimään myös sen 300-500 heposta ulos jos niin haluaa. :)
Niin, onkos tämä nyt se CVY-31 impala?
Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11miksi juuri tuo 200 on joidenkin mielestä paska?!?
Hyvä kysymys ja nää paskaksi haukkajat ei taida itekkään tietää. Vakion ja pikkasen fiilatunkin koneen perään toi on kuitenkin parempi kuin hyvä.
Kait se 200r4 toosan suurin murhe on pitkä ykkönen... plus että itellä ei se takasprägi kestäny ykän perässä rääkkiä syystä x, mutta vielä mä meinasin sen elvyttää ajoon kunhan jaksan, ehdin ja on motia. Koska syskokalin kitillä ja hd-kamoilla se on kyllä ollu ehdottomasti paras aski käytökselleen mitä mulla on ollu :thinking:
ja kaikenlaiset jumivat lukkoturbiinin solenoidit on kohtalaisen suolesta ja vakiokunnossa joko täyskaasulla hyvä tai normi ajossa hyvä, molemmissa ei. Vanhemmiten myös vaijeria saa olla kirraamassa koko ajan, hitaita ollu järjestään selailemaan vaihteita. Ei ole näitä ongelmia jonkun th400, C6 tms. oikeen toosan kanssa. Vaikuttaa kyllä saasteajan säästämällä tehdyltä viritelmältä tämäkin niinkun moni muukin ton ajan tuotos. Saas nähdä millasen tosta farmariin tehdystä toosasta sain aikaseksi. Syskokalin shift kitti näytti parantavan nopeilla testeillä käytöstä huomattavasti vakioon verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Pumba - 18 joulukuu, 2024, 08:11Välitys tuossa omassa autossa on todennäköisesti 3.08 tai 2.73, pitää tutkia tarkemmin kun löytyy riittävästi motivaatiota alkaa touhumaan tuota vanhaa konetta irti.
2.73 voi olla liian pitkä välitys ylivaihtelle. 3.08 on varmaan kesänopeuksille ok.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 18 joulukuu, 2024, 20:59Kait se 200r4 toosan suurin murhe on pitkä ykkönen... :thinking:
Se on lyhyt se ykkönen kuitenkin, jos vaihtoehtona on pg ;)
Lainaus käyttäjältä: sössö - 18 joulukuu, 2024, 23:132.73 voi olla liian pitkä välitys ylivaihtelle. 3.08 on varmaan kesänopeuksille ok.
No olds-moottoristen perässä 2.73 ja th2004r on ollut ihan tehtaan valinta.
Onhan se ylivaihde vähän pitkähkö, 80km vauhdissa 235/75r15 tai vastaavan korkuisella renkaalla kierroksia on ~1000rpm mutta osaa se vaihtaa pienemmälle tarvittaessa.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 joulukuu, 2024, 23:52Se on lyhyt se ykkönen kuitenkin, jos vaihtoehtona on pg ;)
No olds-moottoristen perässä 2.73 ja th2004r on ollut ihan tehtaan valinta.
Onhan se ylivaihde vähän pitkähkö, 80km vauhdissa 235/75r15 tai vastaavan korkuisella renkaalla kierroksia on ~1000rpm mutta osaa se vaihtaa pienemmälle tarvittaessa.
tämä tehtaan valinta on just niitä ton ajan surkeimpia ja epätoivosimpia yrityksiä säästää bensaa. 3+ perävälityksellä muuttuu ihan kelvolliseksi nekin eikä kulutus muutu mihinkään. En tiedä jaksaisiko joku vähän prepattu kone mennä kunnolla tolla n. 1000rpm. varmaan se vakiokin jollain aavikolla on jaksanut tms. ihan tasasella.
Mulla oli Challengerissa alkujaan kasivarttinen perä 2.7x välityksellä. Isolohkon vaihto ei juuri tuonu iloa. Kiihdytykset oli sellasia kuminauhan venytyksia ettei paikaltaan oikein ollu lähdön tuntua, mutta sit vauhtia se tuntu kyllä kelaavan.
Remontoitiin kaverin kaventama 8¾ alle lukolla ja 3.23 välityksellä, mutta sillä en koskaan ehtiny ajelemaan. Vaihteistona oli alunperin 904 ja sit 727 noissa kiihdytyskokeiluissa.
Kyllä 200R4 kirstussa on lyhyt ykkönen jos verrataan 3-vaihteisiin, vain tavis 200 ja A-999 plootikoissa on yhtä lyhyt.
Siellä impalassa oletettavasti on 3.36 välitys ja sen pitäisi olla ihan mainio ylivaihteen kanssa.
Lainaus käyttäjältä: LowCrow - 18 joulukuu, 2024, 13:22Niin, onkos tämä nyt se CVY-31 impala?
Juurikin kyseinen tuote.
Lainaus käyttäjältä: CC - 21 joulukuu, 2024, 13:28Siellä impalassa oletettavasti on 3.36 välitys ja sen pitäisi olla ihan mainio ylivaihteen kanssa.
Onko tuo ollut yleisesti käytössä noissa alunperin? Jostain luin, että akselin putkeen ois merkitty alkuperäinen välitys, mutta en ainakaan nopealla katselulla löytänyt mitään merkintöjä.
Suomeen alunperin tuoduissa ilmeisesti erityyppinen alustarakenne kun näissä tuontivehkeissä?
ehkä helpointa olisi vaan katsoa välitys pyörittämällä renkaita ja katsomalla paljonko kardaani pyörii
joo. jos on lukoton perä: auto ylös, kardaaniin tai yokeen teipinpala. renkaaseen myös. estää toisen renkaan pyörähdyksen. ja sitten pyörittelee sitä toista rengasta sen 10 kierrosta ja laskee kuinka monta kertaa kardaani pyörähtää.
kertoo sen luvun kahdella. jakaa 10:llä. ja tuloksena tarpeeksi tarkka arvio perävälityksestä.
tai sitte vaan nostaa yhden kulman ylös, pyörittää rengasta 2 kierrosta samalla katsoen montako kertaa kartaani pyörii. ei tartte teippailla mitään tms. outoja amerikan temppuja. Voi myös pyörittää rengasta niin kauan että kardaani on pyörinyt 3 kertaa. Jos jää vajaa 2 kierrosta niin ei kannata harkita ylivaihdetoosaa, jos menee yli niin kannattaa.
jos vaan pari kertaa pyöräyttää niin monet välitykset ovat yllättävän lähellä toisiaan jos yrittää vilkuilla mihin kohtaan se kardaani oikeesti pysäskään. eli joo vähemmänkin riittää mutta isommalla määrällä saa vaan varmemman tuloksen.
tosta voi olla montaa mieltä. Vaikka joku algoritmi teoriassa konvergoituu toistoja lisätessä oikeaa kohti, aina kasvaa todennäköisyys sille ihmisen virheelle ja laskuissa sekoomiselle. Jos haluaa tarkkaa tietoa niin avaa perän kopan eikä pyöritä renkaita. sillä sinänsä ole tässä kontekstissa merkitystä onko se välitys nyt 3.3 vai 3.25, vaan onko se 2.7 vai 3.4
Jos itse olisin tuossa tilanteessa, niin ei tarvisi kahta kertaa miettiä, 283 on hieno moottori ja kunnossa ollessaan kuljettaa cruisailuautoa ihan riittävästi ja menee pienellä bensalla. En näe mitä lisäarvoa 305:n toisi siihen tilalle, toiminnaltaan se lienee cruisailukäytössä samanlainen mutta aina särähtää negatiivisena juttuna korvaan jos joku on swapannut sellaisen vaikka juuri 283:n tilalle. :))
Ja vaihteistona PG, ei ole itsellä ainakaan ollut ylivaihteelle mitään tarvetta. '60 Impalalla tuli kesällä arviolta jotain 10 000 - 15 000 km välille kilsoja, tekniikkana juurikin 283 + PG, 3.08 peräruuvilla ja 255/70/15 takapyörillä kierrokset pysyy matka-ajossa ainakin ihan maltillisina.
Molemmista noista koneistahan saa halutessaan hyvinkin voimaa irti. Tosin 305:n virittäminen on sit siinä ja siinä onko se tässä tapauksessa järkevää, sitten kannattaa mun mielestä pistää panokset mielummin vaikka 350:n. 283 saa halutessaan rakennettua hienon kierrosmoottorin.
Ajokelit alkaa olemaan pelottavan lähellä niin tuli aktivoiduttua tämän osalta. Välitystä tarkastelin aiemmin ja on luultavasti jotain 3.3x..
Ylivaihdeloota odottaa edelleen remontoimista, joten ainakin tuleva kesä mennään vielä pg:n voimin.
283 saa väistyä ainakin toistaiseksi sen 305:sen tieltä, kun ei nyt riitä aika eikä motivaatio sitä sen kummemmin remontoida ja tuo korvaava moottori on kuitenkin suhteellisen kattavasti remontoitu jo valmiiksi. Vähän meinaa kuitenkin pussihousuttaa tuon tekniikan suhteen ja voi olla että remontoin vielä vanhan koneen ja se eksyy takaisin nokalle jossain kohtaa.
Tässä kun ei mitään voimalaitosta olla tekemässä vaan kruisailun kannalta huoletonta ja helppokäyttöistä pakettia, niin onko tuohon järkeä laittaa 4 reikänen edelbrock vai pysyäkkö vanhassa 2 kurkkuisessa? Kaasarit ja imusarjat molempiin vaihtoehtoihin valmiina.. Jostain olin lukevinani, että 4 kurkkuinen saattaisi mennä jopa pienemmällä polttoainemäärällä?
Jos se 4-kurkkune on riittävän pieni vaakkumitoisiolla ja 2-kurkkune iso niin 4-kurkkune voi kuluttaa vähemmän.
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 24 maaliskuu, 2025, 12:21Jos se 4-kurkkune on riittävän pieni vaakkumitoisiolla ja 2-kurkkune iso niin 4-kurkkune voi kuluttaa vähemmän.
Niin unohdimpa ilmoittaa nuo vaihtoehdot.
Edelbrock on 1405 -> 600cfm. Tähän löytyy neula/säätösarja, jolla saa varmaan säädettyä sopivaksi.
Alkuperäinen on Rochester 2jet. Tarkkaa mallia tai cfm lukua en nyt tähän hätään tiedä. Tämäkin varmaan jaksaa laiskaa 305:sta kuljettaa, mutta kumpiko näistä on sitten järkevämpi..
riippuu paljonko tulee kilsoja, jos vähän niin laita edeli. jos paljon niin sillon sitä 2jettiin voi tutustua tarkemmin
Lainaus käyttäjältä: Pumba - 24 maaliskuu, 2025, 12:56Niin unohdimpa ilmoittaa nuo vaihtoehdot.
Edelbrock on 1405 -> 600cfm. Tähän löytyy neula/säätösarja, jolla saa varmaan säädettyä sopivaksi.
Alkuperäinen on Rochester 2jet. Tarkkaa mallia tai cfm lukua en nyt tähän hätään tiedä. Tämäkin varmaan jaksaa laiskaa 305:sta kuljettaa, mutta kumpiko näistä on sitten järkevämpi..
Mittaa rokkiorkun kurkut, jos ne on pienemmät kuin eedelin ensiöpuolella laittaisin sen rokkiorkun.