Alusta hitsaus hommissa olen käyttänyt Elgan 0.8 lankaa,
Nyt olis edessa kahteen projektiin melko laajat pinta peltien korjaus.
Olen ajatellut että olisko Esab OK Autrod 12.51 lanka laadukkaampaa?
Tietysti vetelyä tulee vähemmän, kun piemmillä virroilla mennään.
Vai onko syytä ryöstää itsensä ja hakea argoni pullo tiggiin?
Eikait tuo ongelmaksi muodostu kun hakee vaan 0,6mmstä lankaa vaikka kaaduna pitää hiilarin/misonin ja vetelee migillä?
Käyttää vaan aikaa paikkojen suunnitteluun että jos vaan mahdollista ni pääsis vasartamaan saumoja jos kovin vetelee?
Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 25 joulukuu, 2024, 13:25Alusta hitsaus hommissa olen käyttänyt Elgan 0.8 lankaa,
Nyt olis edessa kahteen projektiin melko laajat pinta peltien korjaus.
Olen ajatellut että olisko Esab OK Autrod 12.51 lanka laadukkaampaa?
Tietysti vetelyä tulee vähemmän, kun piemmillä virroilla mennään.
Vai onko syytä ryöstää itsensä ja hakea argoni pullo tiggiin?
Hae pikkurulla kokeeksi 0,6 ei vetele mielestäni yhtäpajon. Merkkien paremmuudesta ei havaintoja.
PS Jäin näköjään jalkoihin.
ite olen käyttäny 0.8 kun on enemmän yleislanka, 0.6 tekee myös enemmän syöttöhäröä. merkillä ei väliä kunhan laadukasta esim. juuri elga tai esab.
tigillä en tekis pellitöitä.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2024, 15:14ite olen käyttäny 0.8 kun on enemmän yleislanka, 0.6 tekee myös enemmän syöttöhäröä. merkillä ei väliä kunhan laadukasta esim. juuri elga tai esab.
tigillä en tekis pellitöitä.
Täysin samaa mieltä, toi 0.6 iha turhaa jeesustelua ja 0.8 tekee jo paljon kovempaakin tavaraa sit kanssa ja iha yhtälailla (tai paremmin/helpommin) tarttuu 0.7 pellit toisiinsa.
Kyllä 0,8sillakin hitsaa ohkasia ilman ongelmaa, mutta nyt olikin kyse siitä ettei vetelis. Kaksi täysin eri asiaa.
0,6sella langalla lämpösiirtymä on huomattavasti pienempää.
lämpösiirtymään eniten vaikuttaa kauanko hitsaaja sitä nappia painaa. Jos vaikka 0.6 pitää painaa sekuntti, 0.8 voi painaa puol sekunttia saaden saman lopputuloksen. Tokaks eniten peltien lämpöön vaikuttaa johdetaanko lämpö yhteen vai kahteen peltiin. Näihin ei lankakoko juurikaan vaikuta kun se sauma joka tapauksessa tarttee tietyn lämpömäärän sulaakseen läpi asti. 0.6 käy helposti niin ettei virtaa ole tarpeeksi, eikä kyllä vetelekkään muttei saumakaan ole sulanut läpi vaan railon päälle on vaan tehty kapea rautakökö, mikä vielä pahimmassa tapauksessa hiotaan pois.
Aivan. Se on kyllä hienoa miten tulee asiantuntevaa tekstiä :))
On se jännä että se 0,6mmnen tarvii vähemmän virtaa sulaakseen ja kummasti sitä kuitenkin noihin hommiin käytetään just sen lämpösiirtymän vähemmyyden vuoksi.
Mutta jokainen tehköön niinkuin haluaa. Itse ole asian käytännössäkin testannut (laiskuttaani käytän siitä huolimatta 0,8sia kun en jaksa olla vaihtamassa lankarullaa) ja kyllä se 0,6sella hitsailu vetelee vähemmän.
Uskoisin että tältäkin palstalta ainakin mun tietoon sekä
@DX ja
@Teesi kuitenkin tekee/on tehny duunikseen, ni jos haluaa saada ihan amatimiehen vastauksen kun meillä "harrastelijoilla" on näemmä eri näkemyksiä asiasta :+1:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:29On se jännä että se 0,6mmnen tarvii vähemmän virtaa sulaakseen ja kummasti sitä kuitenkin noihin hommiin käytetään just sen lämpösiirtymän vähemmyyden vuoksi.
Et sä sitä lankaa (toivottavasti) sulata vaan ne hitsattavat kappaleet sulatat yhteen, lanka on lisäaine millä täytetään ne raot mitkä on siinä kun kappaleet ei koskaan ole 100% istuvia. Se pelti tarttee sulaakseen sen saman lämpömäärän molemmilla langoilla, 0.8 langalla se vaan tulee nopeemmin koska virrat on isompia. Sillä 0.6mm langalla helposti sulattaa just sitä lankaa eikä kappaleita ja lopputuloksena on se rautakökkäre peltien päällä. Suurin ongelma mitä näitä suomalaisia autohitsauksia olen nähnyt, on liian pienet virrat minkä seurauksena sauma ei ole mennyt läpi asti.
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:29Uskoisin että tältäkin palstalta ainakin mun tietoon sekä @DX ja @Teesi kuitenkin tekee/on tehny duunikseen, ni jos haluaa saada ihan amatimiehen vastauksen kun meillä "harrastelijoilla" on näemmä eri näkemyksiä asiasta :+1:
Kellä "meillä" harrastelijoilla. Muutaman vuoden minäki olen työkseni hitsannut parhaimmillaan iso kela per viikko, yleensä puolessa toista viikossa meni yksi iso kela. Ilmeisesti sitte ei ole tarpeeksi siinä sauman tekemistä, jotta näistä asioista voisin yhtään mitään tietää...
Mainitaan nyt sekin, että tollasia 0.6 lankoja en missään ole nähnyt muualla kuin jossain autotallikoneissa ja harrastehitsailuissa.
No mulle tuo kertoo ihan riittävästi siitä mitä tiedät ja osaat.
Mulla on ollu kempin kolvi kourassa alta 10vuotiaasta ja aktiivisesti tullu peltihitsailuja tehtyä ja kokeiltua jos jotakin.
Ja kyllä se ohuempi lanka on auttanu lämmönhallinnassa. Pintapeltejä kun ei vedellä pitkillä saumoilla, niin miksi sä sitä 0,8lankaa käyttäisit kun hitsaat keskimäärin 0,5-0,7mm vahvuisia korjauspeltejä?
Koska se langan sulaminen ottaa enemmän virtaa kuin "perusmateriaalin" sulaminen.
Sama kun alkaisit 4mm tinalangalla juottaa 0,75mm2 kaapeleita toisiinsa... sulatat vaan sen suojakuoren. KYLLÄ, se juotos on hyvä mutta lämmöntarve aivan ylimitoitettu.
Sit jos paikkapalat on vaikka millisestä tai millipiikistä tehtyjä ni se 0,8mm2 lanka on oikeinkin hyvä.
Mutta kun pääosin korjauspelleissä se matsku nyt vaan on ohuempaa.
Alle milliset pintapellit pulssikoneella ja CuSi langalla 0.8,argon tietenkin suojakaasuna.
Juurikin siksi koska on hyvin pieni lämmönsiirtymä ja helppo hioa. Ja ennen sönkötyksiä tämä on tullut esiin myös kaikilla alan kursseilla kouluttajien opettamana kymmeniä vuosia sekä omasta kokemuksesta joten ihan turha taas wänkätä omaa agendaa tänne jos ei kokemusta aiheesta taaskaan ole..
Vahvemmat korjaukset mitkä korjausohjeen perusteella vaatii mustaa niin sitten ollaan jo millisellä langalla. Eri asia kuin pintapeltiliitos.
Hetken kun olin hitsaamassa lämmityskattiloita ja viikossa meni kela millistä lankaa niin jos sönnkkö hitsaa viikpssa harrastekäyttöön saman verran niin voi vittu sentään mitä paskaa taas vaihterks päästää suustaan :rotfl:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:59No mulle tuo kertoo ihan riittävästi siitä mitä tiedät ja osaat. Mulla on ollu kempin kolvi kourassa alta 10vuotiaasta ja aktiivisesti tullu peltihitsailuja tehtyä ja kokeiltua jos jotakin.
itse tuota ammatikseen hitsaamista korostit. Ilmeisesti et kuitenkaan päätyöksesi ole hitsannu koskaan mitään ja nyt ei työkseen hitsanneen vastaukset asiaan kelpaakkaan...
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:59Ja kyllä se ohuempi lanka on auttanu lämmönhallinnassa. Pintapeltejä kun ei vedellä pitkillä saumoilla, niin miksi sä sitä 0,8lankaa käyttäisit kun hitsaat keskimäärin 0,5-0,7mm vahvuisia korjauspeltejä? Koska se langan sulaminen ottaa enemmän virtaa kuin "perusmateriaalin" sulaminen.
Toikaan nyt ei pidä paikkaansa, hyvin pienellä virralla saat paksun rautalangan sulamaan punaseksi, eli tolta osin ei eroa noilla langoilla ole. Sillä 0.6 langalla teet pidemmässä ajassa saman kappaleiden yhteen liittämisen mitä 0.8 langalla lyhyemmässä ajassa...0.8 langalla on isompi riski läpi palamiseen mikä kuitenkin on mielestäni pienempi paha kuin 0.6 langan kanssa oleva riski siihen ettei sauma sula läpi saakka vaikka nätiltä näyttäisikin (etenkin jos se sauma pitää hioda pois). 0.8 langalla kuitenkin vielä on ihan hallittavissa vielä jollain kemppi- tason peruskoneellakin se lämmön siirtyminen, mikä paksummalla langalla on hankalaa kun liekki pitäisi sammuttaa suunnilleen heti kun se on syttynyt.
"Yleisemminkin" 0.8mm langan puolesta puhuu sekin, että sillä pystyy mun mielestäni käytännössä "autotallissa" hitsaamaan kaiken sellasen mitä umpilangalla kannattaa hitsata. Kun se 0.8 ei riitä, sen jälkeen kannattaa käyttää jo melkein 1.2mm vai mitä nuo onkaan, kuumakaarihitsaukseen tehtyjä ydintäytelankoja.
Lainaus käyttäjältä: Teesi - 25 joulukuu, 2024, 18:22Hetken kun olin hitsaamassa lämmityskattiloita ja viikossa meni kela millistä lankaa niin jos sönnkkö hitsaa viikpssa harrastekäyttöön saman verran niin voi vittu sentään mitä paskaa taas vaihterks päästää suustaan :rotfl:
Työkseni minäkin olen hitsannu noita määriä, joten voi taas vähän yrittää rajottaa tätä omakeksimien valheiden suoltamista. Toki sulle tuntuu olevan paskanpuhuminen normaali tapa kun jossain muualla valehtelit mun vaihtelevan jotain kiinandefoja kuukauden välein tms. paskaa.
"Mää oon niin paljo hitsannu etten mää tartte maskia"
No vitsi vitsi ;D
Ite paistellu 0,8 langalla rungot/lattiat/pintapellit. Vetelyä koitettu vähentää paineilmalla jäähdyttämistä joka pisteen jälkeen (yksinään tosi hankalaa). Sitä märkää rättiäki joskus kokeilin mut oli aika lutraamista..
Ei jeesus :))
Toiset hitsatkoot vaikka 1,2sella langalla pintapellit ja käyttäkööt laikkakoneessa 2mm "katkaisulaikkoja". Mun osalta tää on tässä.
Alottajalle, ota vaan sitä 0,6sta lankaa pintapelteihin :+1:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 13:33Käyttää vaan aikaa paikkojen suunnitteluun että jos vaan mahdollista ni pääsis vasartamaan saumoja jos kovin vetelee?
Paikkojen suunnittelu kyllä todellakin kannattaa. Sauma jonkin pokkauksen viereen mikäli mahdollista eikä teräviä kulmia paikkaan, mikäli on mahdollista. Pyöreä paikka vetelee periaatteessa vähiten, mutta on harvoin mahdollinen. Terävät kulmat vetelee pahiten, eli paikan kulmat kannattaa pyöristää reilusti.
Kyllä alottajan kannattaa nyt toimia ainoan ammattilaismielipiteen mukaan ja käydä hakemassa 400 euron argon pottu, 3000+ euron pulssihitsauskone ja siihen cusi lankaa.
Kenenkään on turha enää vängätä mitään, case closed.
Itse asiassa olen hitsannu mätiäpaskoja -81 vuodesta ja aina päästänu 0.8 langalla,
pari kertaa jopa 1.5 millin puikolla volvoa, kun kaasu loppu viikonloppuna.
Nyt on kyse halusta herkutella ja ja nauttia ettei tarvis yli ämpärillistä
levitellä pondoa.
Toisesta pitäisi syntyä näyttelyyn kelpaava laitos ja mustana.
Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 25 joulukuu, 2024, 22:02Itse asiassa olen hitsannu mätiäpaskoja -81 vuodesta ja aina päästänu 0.8 langalla,
pari kertaa jopa 1.5 millin puikolla volvoa, kun kaasu loppu viikonloppuna.
Nyt on kyse halusta herkutella ja ja nauttia ettei tarvis yli ämpärillistä
levitellä pondoa.
Toisesta pitäisi syntyä näyttelyyn kelpaava laitos ja mustana.
Hae se 0,6mmnen lanka ja herkuttele. Muutama täppi, nortti, muutana täppi, nortti ja kas kummaa ei tarvinnu ämpärillistä laastia ;)
mulla on tyhjänpanttina liki käyttämätön 0.6mm elgamatic 100 lankaa 5kg pikkukela...syyt käyttämättömyyteen mainittu yllä.
Voin myydä sen pois tilaa viemästä jos nyt haluat kokeilla?
Ite oon hitsannu millisellä langalla melkein kaiken mitä tarvinnu. Yhteen väliin harjoittelin tigilläkin hitsailua, mutta käytännössä se vaatii valmisteluja paikan sopivuudelle enemmän. Eli paikan pitää olla just sopivan kokoinen ja päittäissauma, limisauma ei onnistu nätisti, eikä tulppahitsaus yhtä hyvin kuin mikillä.
Mutta onnistuu se siis tigilläkin hyvin, ettei vetele liikaa ja sauma kait pehmeämpi, eikä sauma siksi halkea jos joutuu vasartamaan. Tig saumaa ei ehkä tarvii hioa niin paljoa. Lämpöä johtuu tigillä varmasti enemmän kuin tuolla kiistellyllä 0.6 tai 0.8 on eroa ja oon tigillä päästelly pidemmissä pätkissä.
Oon nähny afrikkalaisten hitsaavan kaasullakin aika hyvin tuloksin ja vanhemmissa autoissa monesti löytyy kaasulla hitsattuja paikkoja.
Taisivat entisaikoina joitain liitoksia tehdä tehtaalla kaasulla ja messingillä tulppahitsauksen sijaan. Etuna vesitiivis sauma. Ei ala tinan alla ruoste kypsymään kun ei kosteus pääse peltien välistä, kuten vaikka tulppahitsatussa liitoksessa, joten jokaiseen paikkaan varmasti löytyy just sopiva menetelmä.
Jos onnistuu amerikkalaisen auton takakyljen vaihto puolen kyljen korkeuteen täyspitkällä päittäissaumalla, eikä siihen mee paria milliä enempää kittiä, niin eikö tuo nyt oo sama onko se lanka 0,6 tai 0,8.
Peltihommat vaatii kärsivällisyyttä opiskella ja vaikka minäkin oon jo neljäntoista vanhasta harrastanu ja just juhlin 30 vuotista rälläkänkatkuista taivalta, on silti joka kerta jotain uutta opittavaa. Ei riitä että tekee ohjeen mukaan.
Pellin lämpötilaa pitää osata seurata, tunnustella muotoa ja hahmottaa mihin suuntaan se hitsaushomma on menossa. Jos ei oikein onnistunu, niin aina voi kokeilla uusiks.
Must tärkeimmät on lämpötilan hallinta, eli riittävän rauhallinen tahti, tupakoitsijaksi nyt ei tarvii alkaa. Kyllä sen melkein silmillään näkee kun muutaman hitsin jälkeen pelti nousee "tissille", jos hitsailua jatkaisi, tulisi sitoneeksi pellit yhteen tähän kireämpään tilaan. Mielestäni riittää että peltien lämpötila pysyy työn ajan alle tuon huomattavan lämpölaajenemisen.
Sit toinen on oikeanmuotoinen paikka, jos siinä paikassa on muotovirhe, sitä on jälkikäteen vaikea korjata. Viivoittimella voi tarkistella linjoja ja paikan korkeutta, jos paikan menee hitsaamaan väärään paikkaan tai korkeuteen, se on työläs korjata.
Ja samat mitä jo aikasemminkin, LPR mainitsi, eli teräviin nurkkiin syntyy enemmän jännitettä, pelti kannattaa leikata pyörelinjaiseksi jne.
Molemmilla riitapukareilla on oikeita näkemyksiä
langan paksuuteen.O,8 on ihan ok ja eniten sitä käytän,mutta ekan kerran mulla on miggi joka ongelmitta pelittää 0,6 langallakin,niin monissa paikoin se on mukavampi käyttää,mutta joissakin tilanteissa tekee juuri sössön mainitsemaa saumaa joka ei ihan hyvin ole sulanut ja se monesti hiotaan veks.Jonkin verran tullut hitsailtua tuolta vuodesta 1982 ihan amatimielessäkin.
Se vielä täytyy lisätä että oon tykänny käyttää 1mm tai 1.25mm peltiä. Autotkin on pääosin ollu vanhempia, joissa pelti paksumpaa. 0.8 on mun mielestä vähän ohutta ruostehommiin ja pellin muotoiluun. Saattaa mennä ohueksi tai puhki jo ihan vasaroimalla.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2024, 22:52mulla on tyhjänpanttina liki käyttämätön 0.6mm elgamatic 100 lankaa 5kg pikkukela...syyt käyttämättömyyteen mainittu yllä.
Voin myydä sen pois tilaa viemästä jos nyt haluat kokeilla?
Mitäs pyydät?
Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 joulukuu, 2024, 20:17Se vielä täytyy lisätä että oon tykänny käyttää 1mm tai 1.25mm peltiä. Autotkin on pääosin ollu vanhempia, joissa pelti paksumpaa. 0.8 on mun mielestä vähän ohutta ruostehommiin ja pellin muotoiluun. Saattaa mennä ohueksi tai puhki jo ihan vasaroimalla.
Tuokin on ihan totta. Itellä kanssa millinen pelti se go-to valinta liki kaikessa, mutta sit jos on joku ei niin kantava ja hankalamman muotoinen pala ni sit oon saattanu käyttää ohuempaakin ni ollu helpompi saada muotoon.
Tosin tuo
@Jooli :n "sponssaama" pelti on kyllä ollu millisenäkin todella miellyttävää muotoiltavaa eikä karkenekaan niinkuin tavan "biltsun pelti" :+1:
Männävuosina tuli hyvin pitkälti rahotettua kaikki ylimääräinen ruostehommilla ni sillon tuli kyllä tutuksi nää uudemmatkin koslat ja niiden pierunkuoresta tehdyt korjauspellit :shitfan:
Sillon sitä 0,6sta lankaakin tuli kokeiltua ja todettua, että kyllä se jelppaa vetelyissä. Ja ei silläkään kylmä sauma jää jos paikan ilmavälit on kunnossa ja asetukset kohdillaan.
Että omankin käytön huomioonottaen ni se 0,8 lanka on ollu se hyvä kompromissi. Sillä pystyy kuitenkin tekemään käytännössä tommosella 273sella migatronicillakin liki puolen millin ainevahvuuksista vielä tonne 5mm kantturoihin kun vähän seevailee.
Mutta jos pitäs taas alkaa enempi tekemään ohutlevyhommaa esmes noiden uudempien autojen peltihommia ni kyl mä sit hakisin taas rullan 0,6sta.
Alle 2mm peltiin 0.6 lanka ja yli johonki 5mm saakka 0.8 lanka.
Ite kyllä vedin 3mm levyä 0.6 langalla iha ok tuli,toki ulkokulmaan tuli aika korkee hitsi. En viistäny levyä tarpeeks.Kone on Kemppi minarc mig 170.Toki 0.8mm langalla pystyy ohutta levyä hitsata.
Ihan heti alkuun totean, etää mä en osaa hitsata (mutta useasti oon kyllä saanut ne ei niin suurta rakenteellista lujuuttta vaativat "pellinpalat" yms. tarttumaan toisiinsa kiinni...)
Työmaalla menee kaikki migillä 0,8-langalla, mutta omassa (harraste)liiterissä on hiukan eri tilanne... Yhdessä migissä on 0,8-lanka, toisessa 0.6 ja sit on myös pari puikkoa ja tiggi..
ne puikot saa tässä kohdalla unohtaa, mutta aloittajan kysymykseen ihan amatöörinä sanoisin, että kun kaiketi on mahdollista,sillä tigillä (jos taidot, puhtaus ym. riittää) ja sit toisena vaihtoehtona mig 0,6-langalla, kun nää ilmeisesti oli jo miggilankaa ja/tai kaasua vaille valmiina nurkissa...
Tig on hiukan hidas, mutta vähempi jälkitöita. Mutta toisaalta, jos on ihan pakko, miggikin menee vaikka 0,7mm ovipeltiinkin vaikka silla 1,2-langalla... Eli kohdetta ja hitsaria tarkemmin tietämättä vastaan, että joko mig 0,6-langalla, tai jos taidot antaa myöden tig. Toki varmasti homman saa muullakin tavoilla tehtyä ja mun ehdotus ei ole ainoa oikea vaihtoehto, mutta näillä mä lähestyisin ongelmaa.
Hitsailija täälläkin kommentoi, mutta aikoinaan sain ohjeen että valovirtakoneella kannattaa käyttää 0.6:sta. Sillä on menty peltihommissa
kyllä minustakin 0.6 lanka pelaa paremmin mutta pitää kyllä olla puhdas pinta,tai niinhän se aina pitää mutta silti...tosin en oo ite sitä enää vuosiin ostanut kun enimmäkseen hitsaillaan nuita jokkis vehkeitä ja muita laitteita.joskus kun puikin ovet tein sillälailla että niistä tuli hyvät niin sovitin pellit silleen että päittäisliitos ja joku millin ilmarako ja sitten heppailin parin sentin välein ja hioin hepit alas ja taas heppasin ja hioin alas,ei vetänyt käytännössä ollenkaan eikä jäänyt reikiä saumaan.mutta kun linjarilla katoin niin hepatessa veti sisään ja kun hio hepit alas niin palautu lähtötilanteeseen.ja en jäähdyttänyt paineilmalla ollenkaan tunnustelin kädellä ettei ovipelti lämpene liikaa
0,6 langalla ja tosi lyhkäsellä langalla kokolailla kohtisuoraan pintaan nähen, niin saa mukaan pikkasen tunkeumaakin, hyvillä säädöillä ja tatsilla jää sauma pehmeeks, matalaks, ja kokolailla samanlaiseks pellin molemmin puolin,
eikä pelli kerkee niin lämmetä.
sehän nuisa on, että jos ei meinaa luonata, esmes virtaa liian vähän, tai heppi muusta syystä jää pintaan, niin se kyllä pitääs hioa/kaivaa vähän auki kun muuten kylkeen tuikattava uus heppi tekee kovin mielellään saman tempun, lisäkkää virtaa siinä vaiheessa, hyvillä heppisäädöillä ei kunnollista yhtäjaksosta saumaa oikke saa tehtyäkään kun sihisee enempi ku särisee ja lanka sulaa ja putoilee suuttimelle asti.
ite olen autopeltejä tottunut nollakutosella veteleen ja jengi on ihmetelly miten voikin saada nuin pientä läpisulanutta saumaa, että se on mun mielestä paree jos kone on sellanen että lanka sille kelpaa, joihinkin ei sovi sittenniin yhtään, eikä varmaan hitsuutyyliinkään, niin ei sitä kai auta ku ittekunkin kokeilla.
nykku pitkästä aikaa vetelin puhtaalla argonilla kun hiilari kusi tyhjäksi viallisesta pikaliittimestä, niin kaasu- ja hitsuuvirrasta sai napata pykälän veke ja kivahan sillä puhdasta oli heppailla ja saumat jäi melkiin pehmeemmäks mitä pelti siinä ympärillä, eikä siinä niin sitä hintaakaan tartte murehtia, mikillä kuluu niin vähän, ottaa kipiää aika harvakseltaan pulloa vaihtaessa.
ja jos hitsaamistaito on sitä kuin pali lankaa palaa päivässä, niin sittehän mää olen paras :))
nimittäin itellä on enkat ollu puoltoista isoa kelaa normi vuorossa,
siinä ku ruvetaan vaikka murskiin holvaamaan reilumpia täyttöjä niin välillä meinaa hitsarikin sulaa osaksi saumaa.
mutta eihän tollasella ole kauheesti tekemistä koslien heppailun kanssa, sitä olen tehnyt ihan duuninakin melko pitkään, mutta pitkän sauman hitsaamiseen sain ammattimaista tuntumaa vasta vuosia myöhemmin kun olin hetken sellasissa hommissa, että tuli tehtyä kuljettimia, kippereitä yms. metritavarasta.
Itse en ole tuota 0.6mm lankaa vielä oppinut käyttämään. :thinking: Vaatisi ihan eri tyylin kolvin käytössä kuin mikä on tullut omaksuttua..
Kyllä sitäkin kela on autotallissa, mutta 0.8mm on se mitä tulee pääsääntöisesti käytettyä.
Tosin pyrin kaiken tekemään 1-1.5mm pellistäkin..
Jäykkyyttä kaipaaviin paikkoihin sitten 2 tai 3mm tavaraa.
Paksumpia sitten 1.0mm langalla..
Pieni pistooli ei sulamatta kestä 1.2mm lankaa ja alkaa sen kanssa hiki tulemaan hitsarillekin. :))
Pitäiskö munkin sanoa tähän jotakin?
Ei varmaan. :-\
Riippuen tietysti paikasta ja hommasta, mutta jos sen saumakohdan jättää vähän alas, ei saumaa tarvitse kokonaan hioa. Se on mun mielestä parempi vaihtoehto kuin tasan pellin mukaan hiottu sauma. Se hitsauskohta on heikompi kuin ehjä pelti. Mikäli se sauma ulottuu molempien hitsattavien peltien päälle hieman, on siinä sillon enemmän matskua kuin se millin pelti, jossa pellin tasaan hiottua saumaa noin 1x1mm alue. Jos pitää ehdottomasta saada tasanen pinta, niin hitsaa sieltä takapuolelta sit mielummin. On vähemmän hiottavaakin.
Kittiä niihin menee kuitenkin vähän, niin ei se vähän alhaalla oleva saumakohta haittaa, vaikka kuinka suomalaisen ylpeydellä ne on aina ilman kittiä tehty, toisin kun amerikanjoen tekeleet.
Lainaus käyttäjältä: Jarona - 27 joulukuu, 2024, 15:57Pitäiskö munkin sanoa tähän jotakin?
Ei varmaan. :-\
Kai sunkin pitää ainoa ja oikea totuus laittaa? :o
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 27 joulukuu, 2024, 20:48Kai sunkin pitää ainoa ja oikea totuus laittaa? :o
Olen samaa mieltä kuin ööää, no vittuko ei tule kielenpäälle..
Olkoon, en ole kenenkään kanssa samaa mieltä koska omani on paras ja ainoa oikea! ^-^
Kelpaako? :pckahvi:
Lainaus käyttäjältä: Jarona - 27 joulukuu, 2024, 21:30Olen samaa mieltä kuin ööää, no vittuko ei tule kielenpäälle..
Olkoon, en ole kenenkään kanssa samaa mieltä koska omani on paras ja ainoa oikea! ^-^
Kelpaako? :pckahvi:
Just näin! 8)
Tuolla saa kavereita!
Lainaus käyttäjältä: DX - 27 joulukuu, 2024, 14:08nykku pitkästä aikaa vetelin puhtaalla argonilla
Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 00:46Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.
Oon vedelly rosterit ja happiksetkin ihan hiilarilla, ei mitään ongelmaa. Mustaa jää pintaan, mut se pingaa irti usein jo jäähtyessä. Alla ihan kunnon sauma.
Rosterin kun hitsaa nätisti kunnon sulalla, niin normilangan tuotoskaan ei ruostu. Seostuu vissiin sekin vähän "rosteriksi" siinä.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 joulukuu, 2024, 01:46Oon vedelly rosterit ja happiksetkin ihan hiilarilla, ei mitään ongelmaa. Mustaa jää pintaan, mut se pingaa irti usein jo jäähtyessä. Alla ihan kunnon sauma.
Rosterin kun hitsaa nätisti kunnon sulalla, niin normilangan tuotoskaan ei ruostu. Seostuu vissiin sekin vähän "rosteriksi" siinä.
Hiilarilla/seoskaasulla kuulemma rosteriin tule lujuus välttämättä ihan sitä mitä perusaineessa, mutta harvoin on ongelma. Olikohan puhtaalla argonilla taas ongelmia tunkeuman kanssa. SK-18:lla minäkin olen rosteria hitsannut.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 02:26Hiilarilla/seoskaasulla kuulemma rosteriin tule lujuus välttämättä ihan sitä mitä perusaineessa, mutta harvoin on ongelma. Olikohan puhtaalla argonilla taas ongelmia tunkeuman kanssa. SK-18:lla minäkin olen rosteria hitsannut.
Veneessä oli paskatankki ja lämmittimen varaajapönttö ihan hiilarilla hitsailtu, parissakymmenessä vuodessa ei niissä ollu mitään. Tallin kellarin pannuhuoneen ulkopiippu on happiksesta tehty samalla sydeemillä ja seinätuet vielä mustaa rautaa. Siinä se on ollu 35 vuotta...
Lainaus käyttäjältä: DX - 27 joulukuu, 2024, 14:27nimittäin itellä on enkat ollu puoltoista isoa kelaa normi vuorossa, siinä ku ruvetaan vaikka murskiin holvaamaan reilumpia täyttöjä niin välillä meinaa hitsarikin sulaa osaksi saumaa.
Tuttua puhaa.Mä oon aika monta murskaimen terää hitsannut,sellaisen millä murskataan isoja tukkeja ja ratapöllejä.Hevetinmoiset virrat ja sulaan hitsiin sekoittui mukaan jotain kovetepaloja /hileitä,Jumalauta että oli kuumaa hommaa.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 00:46Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.
tikistä lainattu poteli, eli puhdas, ei se varmaan ihan optimi oo juu, mutta toimii sekin.
hiilariin verraten ihan reilusti jännitettä alas ja lankaa pikkasen ylös, suoraan hiilarisäädöillä koittaen mikki laulaa ku tikki, koko langan mitalta sihisee kaari,
niin liekö jää sauma kovin pehmeeksi hiilenkin puutteen takia, autopeltien heppailusta seoskaasulla niin pitkä aika,
ettei oo referenssiä, hiilarillahan on taipumusta tulla kovaa saumaa, varsinnii nollakasilla ja jos ei säätöjen puolesta salli pellin "yhtään" lämmetä.
Mulla on yksi pikkukela jotain erikoisseoslankaa, mikä ei juurikaan koveta saumaa. En tiedä mitä se on, eräältä hitsauskauppurilta sain muinoin ja teippiin käsin kirjoitettu langan tyyppi on kadonnut.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 15:19Mulla on yksi pikkukela jotain erikoisseoslankaa, mikä ei juurikaan koveta saumaa. En tiedä mitä se on, eräältä hitsauskauppurilta sain muinoin ja teippiin käsin kirjoitettu langan tyyppi on kadonnut.
Mulla oli joskus iso kela Wonder wire nimistä lankaa, se oli aikas hyvää. Ei näköjään löydy enää.
Se oli väriltään sellasen nikkelin tai hopean väristä, myös leikkuukohta hyvin vaalea sisältä.