Vivaronpaska vilkuttelee latausvaloa.
Linkissä video, nyttemmin ei vilku ihan noin vahvasti/usein.
https://aijaa.com/ax5rhc
Uutta on laturi, akku, akunkengät ja siivosin alkuperäiset liittimet myös pois akkukaapeleiden päistä.
Itselle ei tule enää mieleen muuta kuin, että herätejohto on jostain rikki ja saa satunnaisesti maata tai sitten mittariston piirilevyllä on jotain feelua.
Virtalukon pohja saattaisi ehkä olla ehdolla myös :thinking:
Aatoksia mistäpäin lähtisi perkaamaan
Vaivarossakin taitaa olla moottorinohjainboxin säätelemä pwm-ohjattu (https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pulssinleveysmodulaatio) lataus :thinking:
Näissä latauksen merkkivalolla ja laturin toiminnalla oi ole suoranaista yhtettä, vaan merkkivalon syttymistäkin säätelee ohjainlaite, tai pari...
Esimerkki: mun työmatkaohjuksesta hajos muovinen tehostinpumpun hihnapyörä. Olin kyllä jo muutama km ennen vilkaissut sivuäänien perusteella konehuoneeseen ja
todennut, mitä tulee tapahtumaan, mutta kun en saanut hälyytettyä apuvoimia paikalle, päätin lyhentää kävelymatkan mahdollisimman pieneen... Lähtökohtana oli 12km kotiin, hihnapyörä ja remmi lähti 9km:n kohdalla, lämpöjen varoitusvalo syttyi 7km:n kohdalla ja höyrypilvi pöllähti paisarista/konepellin raosta, kun matkaa oli jäljellä n. 6,5km :rolleyes: Latausvalokin päätti sit syttyä jo heti tässä vaiheessa, eli ajoin remmin lähdettyä noin about 2,5km remmin poistumisesta ennen valon syttymistä ja tämähän on tilanteeseen nähden realistisella kuudenkympin vauhdilla noin kolmisen minuuttia...
Voi se vika silti olla laturin herätteessäkin, mutta vaihtoehtoja on myös muita, alkaen viallisesta mittaristosta :iiiiik:
Laturille ei ainakaan tule kuin kaksi johtoa, b+ ja pieni herätekarva.
Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:
Lainaus käyttäjältä: leemu - 23 tammikuu, 2025, 21:25Laturille ei ainakaan tule kuin kaksi johtoa, b+ ja pieni herätekarva.
Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:
Todennäköisesti sitä herätettä ohjailee ohjainlaite.
Lainaus käyttäjältä: leemu - 23 tammikuu, 2025, 21:25Tällä arvelin, että olisi ihan perinnemallia sisäänrakennetulla säätimellä :thinking:
Kyllä niissä pwm-ohjatuissakin on ihan normaali jännitteensäädin.
Pwm-ohjauksella pulssitetaan laturin herätettä joissain tilanteissa laturin ottamaa tehoa pienentämään joissain olosuhteissa. Syy tähänkin on päästöjen vähentäminen/kulutuksen pienentäminen (ja ehkä joissain tapauksissa myös sen parin lisähevosvoiman vapauttaminen vetopyörille kiihdytysvaiheessa) Luonnollisesti se perinteinen latauksenvalo syttyis laturin herätteen katketessa, joten se merkkivalo hoidetaan nykyään silleen
epäsuorasti.
Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 18:05Kyllä niissä pwm-ohjatuissakin on ihan normaali jännitteensäädin.
Pwm-ohjauksella pulssitetaan laturin herätettä joissain tilanteissa laturin ottamaa tehoa pienentämään joissain olosuhteissa. Syy tähänkin on päästöjen vähentäminen/kulutuksen pienentäminen (ja ehkä joissain tapauksissa myös sen parin lisähevosvoiman vapauttaminen vetopyörille kiihdytysvaiheessa) Luonnollisesti se perinteinen latauksenvalo syttyis laturin herätteen katketessa, joten se merkkivalo hoidetaan nykyään silleen epäsuorasti.
Ohjainlaite voi myös muutella säätöjännitettä tarpeen mukaan.
Taas tuli inhon väristyksiä..
Lainaus käyttäjältä: LPR - 24 tammikuu, 2025, 18:14Ohjainlaite voi myös muutella säätöjännitettä tarpeen mukaan.
Käytönnössä kyllä, mutta sit kuitenkaan ei... Esim. omassa työmatka-oldsissa säätöjännite on ~14.6V, mutta jos ja kun akku on piripintaan täynnä, ajovalot asennossa drl ja puhallin pienellä, se laturin pwm asettuu taajama-alueella johonkin 20-25% tuntumaan, jolloin laturi lataa vain 1/4 ajasta (tai vähän vähemmän) ihan sillä samalla säätöjännitteellään. Luonnollisesti akun napoihin kytketty volttimittari näyttää alempaa jännitettä, kun se pwm-taajuus on kuitenkin niin suuri, ettei volttimittari "näe" sitä... (oskilloskoopilla näkyy kyllä ..)
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 24 tammikuu, 2025, 20:43Taas tuli inhon väristyksiä..
tervetuloa tälle vuosituhannelle :rolleyes:
Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 20:48tervetuloa tälle vuosituhannelle :rolleyes:
Mä elän menneessä hyvin vahvasti. :hiphopcar:
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 24 tammikuu, 2025, 20:53Mä elän menneessä hyvin vahvasti. :hiphopcar:
Samat aatokset pitkälti.
Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 24 tammikuu, 2025, 20:55Samat aatokset pitkälti.
Jos ei prkle
EDES latausvaloonkaan ole luottamista, niin nuo vempeleet ei ole mua varten.. >:(
Aika outoa! Mikä ihmeen edes?
Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks :rolleyes:
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2025, 21:22Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks :rolleyes:
No hitto, tämähän täytyy tarkistaa :mosh:
Tais olla -05 käyttöönotto ja reipas 400tkm taulussakin jo niin tällainen on jopa enemmän kuin todennäköistä..
Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 24 tammikuu, 2025, 20:44Käytönnössä kyllä, mutta sit kuitenkaan ei... Esim. omassa työmatka-oldsissa säätöjännite on ~14.6V, mutta jos ja kun akku on piripintaan täynnä, ajovalot asennossa drl ja puhallin pienellä, se laturin pwm asettuu taajama-alueella johonkin 20-25% tuntumaan, jolloin laturi lataa vain 1/4 ajasta (tai vähän vähemmän) ihan sillä samalla säätöjännitteellään. Luonnollisesti akun napoihin kytketty volttimittari näyttää alempaa jännitettä, kun se pwm-taajuus on kuitenkin niin suuri, ettei volttimittari "näe" sitä... (oskilloskoopilla näkyy kyllä ..)
Sitten kun mukaan kuvioihin ilmestyy vaikka asutoauton tai veneen tai vaikka työpakun hupiakut ja aletaan priorisoimaan niiden latausta, niin tulee melkoisen mielenkiintoisia yhtälöitä, kun akkutyypitkin voi olla erilaisia.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 tammikuu, 2025, 02:02Sitten kun mukaan kuvioihin ilmestyy vaikka asutoauton tai veneen tai vaikka työpakun hupiakut ja aletaan priorisoimaan niiden latausta, niin tulee melkoisen mielenkiintoisia yhtälöitä, kun akkutyypitkin voi olla erilaisia.
Minä lataan nyt kaikkien sääntöjen vastaisesti veneessä perinteisellä mekaanisella jakoreleellä 200 Ah märkää akkupiiriä ja 300 Ah AGM hidaspurkaus akkupiiriä. Ennen ei ollut ongelmia. Saa nähdä mitä käy, nyt kun uudessa koneessa on 135 A laturi. :oushit: Sitten vielä maasähkölataus ja aurinkopaneeli lisäksi.
Täytyy sanoa, että olin näemmä tällä(kin) osa-alueella pudonnut kelkasta.
Kuvittelin, että jossain euro5 laitteissa vasta olisi noin viisaita latureita kun puhutaan "tavallisista" autoista ;D
Mitäs tuommoinen laturi mahtaa tykätä siitä jos sille syötetään ihan perinteiseen malliin heräte?
Osaako se tehdä mitään vai nouseeko savu?
Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 24 tammikuu, 2025, 21:22Koska Vivaro ja oletettavasti vuosituhannen taitteen tältä puolelta ja alkupäästä ni moottorin johtosarja vaihteiston päältä vetässy hiekkaa kurttuputken sisään ja hiertäny piuhat paskaks :rolleyes:
Saattaa olla tämä vinkki muuten aika hyvin jäljillä :thinking:
Heiluttelin nippua kokeeksi hiukan ja kävin heittämässä pienen lenkin, eikä valo nyt ainakaan vilahtanut kertaakaan..
Täytyy purkaa paremmalla ajalla vähän tavaraa edestä pois niin pääsee suolestamaan karvoja esille.
Suomisähköt on parhautta :banghead:
(https://img.aijaa.com/m/00096/15317993.jpg) (https://aijaa.com/r6v4sp)
Tällainen löytyi laturin herätejohdosta.
Toinen pää johdosta on tällaisessa liittimessä joka löytyi irrallaan puskurin takaa.
(https://img.aijaa.com/m/00851/15317994.jpg) (https://aijaa.com/07rTFY)
Liittimen toinen johto tulee sulakerasian viereen ja siinä on jokin diodi tms. välissä.
(https://img.aijaa.com/m/00967/15317997.jpg) (https://aijaa.com/NOmh3C)
Luulen, että tässä ollaan aika lähellä ongelman ydintä :thinking:
Ilmeisesti tuo kytkentä on webaston ulkolämpötilan anturille.
Täytyy kyllä sanoa, että ei kauheasti nosta arvostusta maahantuojan asennusporukoita kohtaan tuo tyyli jolla on tehty..
Lainaus käyttäjältä: leemu - 08 helmikuu, 2025, 18:28Ilmeisesti tuo kytkentä on webaston ulkolämpötilan anturille.
Täytyy kyllä sanoa, että ei kauheasti nosta arvostusta maahantuojan asennusporukoita kohtaan tuo tyyli jolla on tehty..
Lisälämppärit on kyllä hyvin laidasta laitaan kytkentä laaduissa
Välillä miettiny näitä et miksei voi tehdä ees puoliksi jos kerran tehdään
Jostain johdosta varastetaan virrat ja vieressä on lisävaruste virtojen pistoke.
Noh olihan se hyvä et mankasta volumea lisätessä pyyhkijät alko nousemaan.
Vähän sama ku kaverin isobroidi kaverisa kytki mankan skodaan, radio päällä ei toiminu pyyhkijät ja pyyhkijät päällä mankka soi oli virrat päällä tai ei.
Sit joku ihme himo asentajilla on noihin latauksen piuhoihin, laturilta rosmottu lisälohkolle virrat ja johto viety virran oton vierestä
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 12 helmikuu, 2025, 11:53Lisälämppärit on kyllä hyvin laidasta laitaan kytkentä laaduissa
Välillä miettiny näitä et miksei voi tehdä ees puoliksi jos kerran tehdään
Jostain johdosta varastetaan virrat ja vieressä on lisävaruste virtojen pistoke.
Noh olihan se hyvä et mankasta volumea lisätessä pyyhkijät alko nousemaan.
Vähän sama ku kaverin isobroidi kaverisa kytki mankan skodaan, radio päällä ei toiminu pyyhkijät ja pyyhkijät päällä mankka soi oli virrat päällä tai ei.
Sit joku ihme himo asentajilla on noihin latauksen piuhoihin, laturilta rosmottu lisälohkolle virrat ja johto viety virran oton vierestä
Se on kyllä hämmästyttävää että miten Taas just Nikun kaverin isobroidille sattui semmonen mitä ei kenellekään muulle! Onnea Nikuzai! :o :o