(https://img.aijaa.com/t/00509/15311980.t.jpg) (https://aijaa.com/QPfCGY)
Aattelin et paree erottaa nämä erilleen tänne.
Kiinnostaneeko ketään mut silti.
Minusta tuli sattumalta Okkeli-ukkeli.
Appiukolla on 250 lynx. Sille tarjottiin varaosiksi Ockelbo 3500 kelkkaa kun niissä on sama moottori. Kaupat tuli 150 euroon.
Sit kun okkelia tutkittiin, sepä osoittautui iha timmiksi peliksi. Ei raattinu purkaa.
Okkeliin löyty uusi varatela ja tuulilasi 200 e hintaluokkaan ruottista. Penkki verhoilutettiin, hapotettiin runkoa, vähä hitsattiin ja maalailtiin.
Sit kelkka päätyi minulle korpitallille kun on puunajoa.
Vaikka on vain yks talvi takana kelkkahommia, olen hingunnut vaihteellista kelkkaa. Löysin vielä yhden varatelan. Siks olen ettiny punakoppasen 4500 mallin vaihteistoa tai koko kelkkaa.
Yks jäi tulematta Kajaanista ja purkaamo alkoi kikkailemaan laatikkokaupassa.
Ny ois tiedossa 4tkm ajettu punakoppanen 700 e:lla! ;D Eipä kannata ostaa arpalootaa 300:lla jos saa varmasti ehjän kokonaisen kelkan tuommosella hintaa.
Olen puntaroinu ostaako yamaha viking 2te:lla vai jatkaisko okkeleiden parissa.
Koska voin purkaa entisen osiks tarvittaessa ja on teloja, okkeli on vahva ehdokas.
Lisäks 4500:en painoluokka vastaa lynxin 3900:sta. Jammu viking on ehkä hieman turhan raskas pienen rankapuun ajoon tiheiköstä kokemqttoman käsiin.
Jos tarttis raskaampaa kelkkaa, naapurilla seisoo ladossa ockelbo 6000!
Ehkä tämä on kohtalon johdatusta ( tai kirous!!)
Okkelit on rullatelastolla olevia. Eli ei ole samanmoisia liukumuoveja kuin vaikka uudemmassa Lynxissä.
Rulla-alustainen on ilmeisesti huonompi vetopidoltaan koska jousitettu rulla antaa myöten jos tela yrittää ottaa pitoa polanteen epätasaisuudesta ( tai jotain sinnepäin)
Kuulemmq rullan jousen tilalle käy esim IKH: n maataloushärvelin jäykemmät jouset jos on tarvista
Etuna rulla-alustassa on se et laakeroidut rullat ei tartte lumisuihkua jäähtymiseen/"voiteluun". Ääritilanteessa liukumuovit voi kuumentua kuulemma hyvinkin paljon.
Olen viime talvena ajanu omaa 3500:sta jossa pitkä 38 cm levee tela ja naapurin 6000:ta jossa 60 cm levee tela.
Näyttäis olevan totta mitä nettikeskusteluissa lukee: kun kelkan paino nousee ja tela levenee, vetoteho nousee mut kääntyvyys ja käsiteltävyys heikkenee.
On muodostunu semmonen käsitys, et työkelkkaa etsittäessä saattaa päätyä valitsemaan turhan järeä kampe.
Lynxin 5900 on ilmeisesti hyvä kompromissi. Siinä on kuulemma pitkähkö 1-vaihde ja vaihteistot voi olla melkosen loppuunkaluttuja. Ja suosittuina melko arvokkaita.
Okkelissa vois tulla osapulmaa eteen mut koska näihin ei saa enää uusia teloja on kokonaisten kelkkojen hinnat matalia.
Sinänsä okkeli on ruottalaista laatutyötä: vankasti tehty ja materiaalit aikansa huippua. Appiukko tuumaili et runko on vankempi kuin lynx 250:ssa.
(https://img.aijaa.com/t/00140/15311982.t.jpg) (https://aijaa.com/A1tmo5)
Sitte on tuo Mitsubishi mt 372.
Joskus mietin ratkasua ruohonleikkuuseen ja lumitöihin.
Ensalkuun kokeilin Hondan sarvirattorilla pari talvea lumihommoo, mut se semmosta eestaas roluamista. Siihe on sitte lisälaitteina linkorojekti, jyrsin, niittyleikkuri, kärry.
Yks päivä oli Kiertonetissä tommonen Mitsu Pulkkilan kunnalla myynnissä. Varusteina 3 teränen leikkuri, etunostolaite ja puskulevy. Sain sen sitte 4800 e:lla. Rekisterissä, hyvät nurmikumit.
(https://img.aijaa.com/t/00857/15311991.t.jpg) (https://aijaa.com/6ruGvo)
Mitsuun on sitte pitäny haalia turhiakin työkoneita: Hydraulivinssi, kyntöaura, karhi, kärry, trukkipiikit, juootopankko-sovellus, Virosta takakauha.
Mehtäajoon olen hommannu käytetyt BFG MT renkaat ja Jackie Vheeler vanteet. Niitä varten sai tilattua tosi asialliset spacer-adapterit jotka antaa hieman lisää raideleveyttä.
Kun Mitsusta sai korjattua joitain kierteitä, laitettua turvakaaren, letkulämppärin, puskutuet, pohjapanssarin ym. on kone ollu hyvin luotettava usiamman vuoden.8
(https://img.aijaa.com/t/00840/15312018.t.jpg) (https://aijaa.com/lqlZi9)
Vinssikin piti saada, tuli vaan semmonen viiraus yks päivä. Oli lähes uusi Come UP Yak 7 vinssi Torissa 400 eurolla!.
Kun vinssi tuli, letkut IKH:lta ja innoissaan kokeilemmaan.
Vinssin nopeus Mitsussa oli iso pettymys. En ollu osannu ajatella että Mitsun hydepumpun tuotto on vain jotain 12 l/min luokkaa.
Ensin kokeilin isontaa vinssin rullan halkaisijaa laittamalla polyeteenistä lisälevyt ja käyttämällä rullalla pitkästi ankkuriliinaa. Tuli pieni parannus, mut ei tarpeeks.
Sitte mietin isompaa pumppua rattoriin, on olemassa pumppuja ulostottoonkin. Edullisinta oli ostaa IKH:lta puolet pienemmällä tilavuudella oleva hydraulimoottori vinssiin. Se tuplasi vinssin nopeuden. On se vielä hidas. Rattoriin voisi vaihtaa jonkun yhdistelmäpumpun tms. mut jos vinssi nopeutuu, vastaavasti vetoteho tippuu. Toistaiseksi vinssi saap olla noin.
Tein vinssille asennuslevyn 10 mm levystä. Sen saa yhdellä 25 mm tapilla joko juontopakko-kyhäelmään tai rattorin keulaan nopeasti kiinni. Jos nyt aloittaisin hommaa näillä tiedoilla, ehkä ostaisin pelkän hydemoottorin ja kyhäisin siitä vinssin ilman välitystä. Toisaalta valmiissa vinssissä on vedon vapautus, jolloin on nopea vetää liina kelalta ja takaisin voi kelata helposti rumpua käsin pyörittämällä. Vinssin hankinta oli hyvä oppipläjäys hydrauliikasta joten ei tuon hankinta harmita. On tehoja!
Isommassa rattorissa tuo pääsis juontohommissa kunnolla oikeuksiinsa.
(https://img.aijaa.com/t/00963/15312020.t.jpg) (https://aijaa.com/hVAsBi)
Aika harvoin vinssi on käytössä. Oli tossa työkaverilla möksän pihan raivausta. Kaadettiin aika isoja mäntyjä. Yks runko oli risukossa, kävin sen siellä katkasemassa ja vedin vinssillä pois. Läksin vetämään rattorilla. Tuli aika nihkeesti. Sitte vasta huomasin et eihän runko ollukaan kokonaan poikki, tuli koko pitkä pötkö perässä. Tullu todettua että tuommonen pikkukone vetää yllättävän ison puun, kovalla alustalla ainakin. Sitte on kauheen miehekäs olo! Mukavoo hommoo, mut en lähtis urakoimaan.
2+r vaihteellisen punasen okkelin kaupat etenee hyvin. Sovittiin että soitellaan myyjän kanssa.
Töissä huomasin aamulla että myyjä oli soittanu. Soitin takas ja tuumasin iloisesti että "okkeli-asioita". Toisessa päässä oli hiljaista. Jatkoin sitte että "moottorikelkka-juttuja". Myyjä naureskeli että oli miettinyt hetkisen mistä helvetin sokkelista joku soittelee. ;D
Mukava ukkeli, kerää perämoottoreita, lisäks vanhoja moottorikelkkoja. Helppo sopia asioista. Ei tarvinnu tinkiä ku hinta oli mielestäni sopiva. Ois tuonu kelkan paikkakunnalle missä minun veli asuu 30 €:lla, lupasin maksaa 40 € tuonnista. Myyjä menee kattomaan jotain kaivuria samalla reissulla samalle paikkakunnalle.
Joskus hommat vaan alkaa sujua jos joskus tökkiikin. :) Toivottavasti tämä yksilö jäis minulle. 447 Rotaxilla. Entinen on 253 rotaxilla joten ois noin tuplasti tehoja.
Oo varovainen ettei sitte lähe käsistä! :o
Nimim. Junnuna 6000 Okkelin 447:n voimilla ranteita venyttänyt :))
Yhtään **tuttanu ku naapurin poika ajo 3900 Lynxillä kasia ympärillä.. :'(
;D
Viime talvena ajettiin puita naapurin 6000lla jossa tuo sama kone. Mentiin savotalle ja okkelin kaasuvaijeri oli jäässä. Keksittiin sitte että kun moottorin ottaa näkösälle -koppa pois-voi kaasuttaa vaijerin kuoresta vetämällä.
1 silmään ja ukko pukille. Kun vaijerista veti, pääsi kaasarin koho hyppäämään sen luistia ohjaavan napukan taa. Kaasu täysillä. Kelkka lähti keulien puita kohti. Päin puolilahoa koivua. Ukko lens kaaressa kyydistä, onneks ei osunu puuhun. Keulan putkipuskuri mutkalle.
Sen jälkeen oon muistanu omassa kelkassa laittaa turvasammuttimen-kiekuran käden ympärille.
Kaverille kävi myös samalla tyylillä ja varmasti hyvin monelle käyny myös.
Pihassa repi kelkan käyntiin ja sitten kun lähti niin selästä --> selälleen ja kelkka tolppaa päin kaasu pohjassa.
https://www.nettimoto.com/ockelbo/6000/3181858
Myyntipalstoilla on ollu okkeli jossa on erikoisen näkönen muovimatto.
Sattumalta huomasin Teo Lehtimäen sivustolta tuosta tietoa. Se on Suomessa paloista tehty Piippo OY:n ja Sallalaisen pikkupajan toimesta. Muovipalat yhdistetään teräspuikoilla.
Joku 3D -tulostelija voisi varmaan tehdä noita paloja itsekin. Siinäpä yksi keino tehdä vanhaan kelkkaan matto.
Viestittelin sinne Sallalaiseen firmaan matoista iha vastaisen varalle. Niillä oli vielä vajaan maton verran 6000sen paloja ja aivan uusi 4500sen matto, hintapyyntö oli niin kova että jätin väliin ku ei ny o akuutti tarve
(https://img.aijaa.com/t/00688/15318023.t.jpg) (https://aijaa.com/RL3T95)
Okkeli seisoi kuukauden kuusen alla ja 2 nykäsyllä käyntiin.
Ajelin vähä jälkeä kasoille. Tiheämmässä metässä on paikoin huononlaisesti lunta. Pitäs käydä lapioimassa ojiin täytettä.
Viime talvi oli hyvä harjotteluun, kyllä sai ajaa paksussa lumessa! Ny ei jää yhtä helposti kiinni kun on ajosilmä vähä kehittyny.
Pakki ois toivelistalla. Pari kertaa sai nostella kun ei mahu kääntymään.
Punasen yksilön myyjä ei o ilmotellu mitään, jokoha kiipes puuhun hänkin.
(https://img.aijaa.com/t/00061/15318062.t.jpg) (https://aijaa.com/UVrCl0)
Aattelin että kierrän jalan puulenkin mut läksinkin suoraan kelkalla umpiseen.
Kerran jäi perä kantamaan ojan penkkaan ja kerran kelkka kallistui kannon päällä mut muuten okkeli jyryää kiitettävän tarmokkaasti mättäiden ja ojien yli.
Lunta on ja ei ole. Saapas uppoaa paikoin yli varren mitan mut kannot töröttää toisin paikoin pinnalla. Rantapenkalla tela raapi jäätäkin näkyviin mut nous se siitäkin.
(https://img.aijaa.com/t/00077/15321021.t.jpg) (https://aijaa.com/d6OXnf)
Eilen ajeltiin muutama reellinen koivua naapurin 6000:lla.
(https://img.aijaa.com/t/00873/15321022.t.jpg) (https://aijaa.com/AF411M)
Okkelin tuotanto siirtyi Suomeen merkin elinkaaren lopussa. Siks laitteessa on komiat Valmetin tarrat.
Punanen okkeli pitäs saapua veljen luo viikon sisällä. Siinä on se telatunneli vääntynyt. Naapurin kaa mietittiin että se on ehkä kiertynyt. Suora perän vääntymä ei pitäs olla mahollista ilman pellin repeämistä. Tarttee viritellä jotain tunkki/vinssi patenttia niin jospa se oikenis. Polttelee jo, iso lapsi tarttee uusia leluja välillä!
Punanen Okkeli on Oulussa. Aijaacom ei lataudu ni ei saa kuvia liitettyä.
Naapurin kanssa jo oiottiin telatunnelia, sen yläosassa on pientä peltihommoo.
Laatikossa oli ihan kirkkaat öljyt. Ihmeteltiin et miks 2 jarrukahvaa. Se toinen onkin variaattorijarrulle joka toimii!
Mikään vaijeri ei ollu ruostunu kii. Moottorissa tuntuu hyvät puristukset. Puutteena on vain toinen tulpanjohto niin vois kokeilla käyntiin.
Ohjauksessa on ehkä joku pusla sökö, se on hieman epämääräsen tuntunen.
Mut pääpiirteissään melkosen hyvin säilyny kelkka. Entisessä oli esim. mittarin vaijeri ja variaattorin suoja kadonneet. Tässä ne on tallessa.
Aamusta pökäsin talliin tutkimaan konetta lisää. Kysyin ruottin okkelisteiltä öljymääristä ja vaihdoin lootaan öljyt.
Ohjauksen vika oli helppo korjata. Suksien pysyakseleiden 8 pulttia oli löysällä.
Tuulilasin otin pois.
Käänsin kelkan kyljelleen. Tela menee aika liki tunnelin reunoja joten piti vielä naputella pari lommoa ulospäin. Tarttis säveltää väliaikaista vahvistusta runkoputkiin ettei ne taivu uudelleen. Takaa on pellit paikoin hapertunu niin paikat on veltostunu ( vähä samaa kuskilla)
Tänään motonetistä hakeen tulpanjohto, vaseliinia ja pakoputkiklemmareita joilla saa osan vahvikkeista runkoputkiin kiinni.
Tämä on varmaakin Valmetin tehtailla tehty koska mittarissa ja tyyppikilvessä on valametin V.
Tässä on premium varusteet: trippimittari ja kevennysreiitys vaihdekepissä. O0
Jarrusatulasta lähti jotkut sähköjohdot. Voisko tosiaan olla varotusvalo jarrunesteen määrälle :o Vautsi vau.
Kipasin motonetista tulpanjohtoa ja hatun.
Porailin rungosta niittejä pois niin sai penkin ja tyäkalulootan irti. Helepompi tutkia runkoa.
Sitte kahtelin löytyykö kipinää, mut ei näkyny leiskuntaa. Aattelin että pitää alkaa purkaa virtavehkeitä.
Pistin kuiten bensaa tulpanreiistä. Nykäsy ja rotaxi pärähti käyntiin.
Primeri on kuiva joten virittelin isosta ruiskusta ja letkusta patenttiprimerin. Kone lähti käyntiin. Variaattori ei pysähdy jarrulla, pitäs kai uusia palat.
Kone kävi kuin henkeä haukkoen, pitää putsata kaasari
Vähä kokeilin liikutella kelkkaa pihalla eestaas. Hankalaa kun moottorin käynti on vielä huonoa ja variaattorikin kaipais putsia. Lisäks piha on jäässä.
Hyökkää kyl vähä eritavalla kuin 253 rotaxilla, tässä on tuplasti hepoja.
Tihee ykkönen ja pakki on vietekkäin. Kun vari ei pyöri vaihde päälä tyhjäkäynnillä, pystyy pakin ja ykkösen välillä vaihtamaan ilman rutinoita ilman varijarruakin.
Tämä kelkkarojekti on edenny yllättävän nopsaan. Kaasarin jos putsais ja vähä hitsais, pääsis jo enämpikin ajeleen. ^-^ Jos ei mitään muuta ropleemia löydy.
Tänään putsasin kaasarin. Ei silti vastaa kaasuun normaalisti. Sitte huomasin vanhan bensansuodattimen letkussa. Poistolla ei vaikutusta.
Nykybensan kovettamien letkujen irrotus ahtaasta välistä onkin mielenkiintonen homma kun liitinnipassa on laajennus päässä. Voi prkl.
Sitte irrotin imuilma-pöntön. Ei sekään ollu tukossa.
Välillä ku kaasutti, jysähti putkessa.
On vähä pidettävä mietintätaukoa.
-Pakoputki tukossa ehkä.
-Tai tankin imusihti.
- Tai sytty päässy liikkumaan
myöhäselle.
-stefatkin on voinu kovettua ja vuotaa.
Ihan kuin siitä imuilmapöntöstä ois lykänny painetta ulospäin. Se viittais pakoputken tukokseen. Sisuskalut ruostunu tai ampiaispesä tms. Pakoääni on ehkä hiljasempi kuin naapurin kelkassa.
Siinäpä pientä tutkimista.
Onneks noita rotaxin koneita rassaa yks jos toinen joten eiköhä asia selviä. Vaihteistovika ois
ikävämpi.
M. Nettijutuista luin että bensapumppukin voi olla syyllinen.
Piti pitää välipäivä okkelista mut en malttanu vaikka kelkka on ulkona ja sataa vettä. :P
Aattelin kokeilla purkailla kakkosvariaattorin pois. Käsin ei lähteny tulemaan niin vähä lämmitin pikkutöhöttimellä ja naputtelin toiselta puolen harjanvarren ja vasaran avulla. Läks se sitte irtoomaan.
Sitte näki variaattorijarrunkin. Sen palat ottaa samaan jarrulevyyn mihin ottaa käyttöjarrun palatkin. En oikein ymmärrä miten se voi sitte jarruttaa variaattoria. Ehkä se on jotenkin väärin asennettu. Tai jos se on oikein, vois kai asian hoitaa pelkällä käyttöjarrullakin.
Jos loota lähtee kohtuuvaivalla pois kokeilen sitä ekassa okkelissa. Sais pakin käyttöön. Sitte vois myöhemmin tutkia punasesta käyntihäiriötä.
Tännehän saap kuvia!
Asia jäi vaivaamaan joten taas pihalle. Ny vasta huomasin et se pikkujarru onkin käsijarru. Oikeessa kahvassa on lukitushakanen. Ei täsä olekaan varijarrua. Ehkä on ajateltu et voi käynnistää vaihde päällä ku on käsäri päällä. Tai jättää tunturin kupeeseen parkkiin kone käyntiin.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 31 tammikuu, 2025, 07:06https://www.nettimoto.com/ockelbo/6000/3181858
Myyntipalstoilla on ollu okkeli jossa on erikoisen näkönen muovimatto.
Sattumalta huomasin Teo Lehtimäen sivustolta tuosta tietoa. Se on Suomessa paloista tehty Piippo OY:n ja Sallalaisen pikkupajan toimesta. Muovipalat yhdistetään teräspuikoilla.
Joku 3D -tulostelija voisi varmaan tehdä noita paloja itsekin. Siinäpä yksi keino tehdä vanhaan kelkkaan matto.
Viestittelin sinne Sallalaiseen firmaan matoista iha vastaisen varalle. Niillä oli vielä vajaan maton verran 6000sen paloja ja aivan uusi 4500sen matto, hintapyyntö oli niin kova että jätin väliin ku ei ny o akuutti tarve
Piipolta saa uusia osia. Ainakin vielä jokunen vuosi sitten sai. Uuden normi maton verran kustantaa koko telan osat, tai vähän enemmän. Aivan mitättömän liukas on tuollainen muovitela. Sen takia jäi pois yleisesti käytöstä.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 helmikuu, 2025, 19:53Aivan mitättömän liukas on tuollainen muovitela. Sen takia jäi pois yleisesti käytöstä.
Jep. Liukkaudesta olen myös kuullut. Netissä oli muisteluita että lapin ukkelit kun oli muovitelakelkalla kovalla pakkasella kairassa, piti kämpältä aamulla lähtiessä laittaa kelkka kyljelleen ja tulet viereen että alkoi muovitela notkistua. Tiedä sitte pitääkö paikkaansa, mut ei se muovi taida se paras matsku telaan olla.
Aukaisin bensapumpun. Kalvo näytti ehjältä. Puhalsin paineilmalla letkuun tankkiin päin jos siellä ois tukosta. Vaihtelin samalla bensaletkua. Tenttua vähä tankkiin jos bensassa on vettä. Moottori käyntiin ja starttipilottia stefaan ja muuallekin minkä pitäis paljastaa jos vuotaa. Ei vaikutusta joten ei kai sitte vuoda.
Hetken vaikutti jopa hyvältä joten laitoin variaattorin kiinni. Sitte sama tilanne: hyvin käynnistyy, käy tyhjäkäyntiä mutta ei ota kierroksia. Hetkittäin kiertää jos pitää kaasua pohjassa ja remputtaa kaasua.
Pitää ottaa kaasari uudelleen tutkintaan. En ottanu viimeksi neulaventtiiliä irti, oisko siellä vielä roska.
Pitää hakea uusi primeri, sitä pumppaamalla voi sitte tutkia vaikuttaako käyntiin. Ryypyn ku laitto päälle, sammahti. Jos primeri ei vaikuta, ehkä kyseessä on joku sähköhomma. Puola tai onko se ny se "tyristori" tai mikä lie se boksi.
Käynnistyy tosi hyvin ja tuntuu olevan puristuksia. ja loota pelaa.
Lumet vaan hupenee vauhdilla :P Ens viikolla on hiihtoloma ja piti ajaa puuta mustalla pikku-okkelilla
Miten lie tankin sisäinen imuletku voi? Tuleeko "kuntoon" jos tankkaa reilusti lisää bensaa tankkiin?
Meillä oli tundra II vastaavaa ongelmaa. Käyntiin saattoi lähteä mutta ei nostanut kierroksia ja joskus toimi ihan ok, lenkki ajettiin ja se hyytyi sitten ykskaks, saattoi tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä mutta ei ottanut kierroksia, sitten taas yhtäkkiä alkoi pelaamaan. Joskus taas ei saanut millään käyntiin, kaasaria irti ja tulpan vaihtoa ja jollain ilveellä lähti viimein.
Kelkka kävi sitten oikein kelkkahuollossa ja vaihtoivatko primerin ja kehuivat, että nyt toimii.
Ei muuttunut miksikään, joskus toimi joskus ei, syytä ei löytynyt ja möin sen pois. Puita oli silläkin tarkoitus ajaa mutta kun lähtöön piti varata pari tuntia ja sitten, jos metsässä sammutit, niin ei mitään varmuutta käyntiinlähdöstä.
Lainaus käyttäjältä: stana - 27 helmikuu, 2025, 12:16Miten lie tankin sisäinen imuletku voi? Tuleeko "kuntoon" jos tankkaa reilusti lisää bensaa tankkiin?
Tämä pitää kokeilla/tutkia
Käytin isoa ruiskua pikkutankkina. Ei ala kiertää mut puolella kaasulla yrittelee. Hilkulla on.
Mekaanisesti tuo moottori tuntuis olevan hyvä. En tartte kahta kelkkaa niin ehkä otan lootan toiseen kelkkaan ja tämä osiks. Semmonen oli alunperin suunnitelma.
447 Rotaxin arvo kai 300 e
huitteilla. Tela 150 e.Variaattorit ja muu sekalainen sälä ehkä satku-pari.
Eri asia jaksaako alkaa kaupata ku se on semmosta jaapaamista nykyään.
Voiko näissä rotaxeissa sitten vuotaa ne kampiakselin stefat, kuten moottorisahoissa. Se voisi ehkä käytöstä selittää jossain määrin.
Jos kipinä on kunnossa ja kaasarin kautta bensaa menee, niin jossain muualla vika.
Siinä ski-doossa oli joku bensapumppu, joka kai jotenkin alipaineella pelasi. Se olisi voinut olla syypää mutta meni jo hermot sen kanssa.
Nyt olen tehnyt ajouraa traktorille, saa monen vuoden puut, ennenkuin ura kiertää koko metsikön... Olisihan se kelkka hauskempi huvia ajella... ;D
Naapuri huikkas että vaiha tulpat. Ne oli kyl aika uuden näköset.
Ku otin tulpat pois, toisesta pystystä nous usva ja tulppa märkä. En ollu älynny että tämä kävi yhdellä pytyllä.
Sitte äkkiä ostamaan puolaa ja tulppia. Puolan ja tulppien vaihdon jälkeen toimii!!
Pärräsin taloo ympäri. Telakoneisto pitää vähä jonkinlaista pientä kolketta. Niin kuuluu siinä toisessakin okkelissa. Vähä pakastaa, johtusko siitä. Tarttis
tutkia vielä telan kireyssäätö.
Mukavoo tämmönen ku vika löytyy. ^-^
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 helmikuu, 2025, 14:45Nyt olen tehnyt ajouraa traktorille, saa monen vuoden puut, ennenkuin ura kiertää koko metsikön... Olisihan se kelkka hauskempi huvia ajella... ;D
Kelkka on kyl näppärä ahtaissa väleissä. Yks työkaveri kokeili Suomussalmella ajaa puuta kelkalla mut oli niin paha nousu ettei siittä tullu mitään.
Rekeen lastatessa ei tartte puuta kovin paljoa nostaa.
Lapsuudenkodissa ajettiin puuta maatalouskärryllä ja rattorilla. Rankaa syydettiin kyytiin metrisinä pätkinä. Välillä oli ihmettelyä ku käännöksessä jäi puu kärryn ja rattorin väliin. Siinä sitä sitte oltiin ennenku sahas.
Isä oli nuuka niin polttopuu oli semmosta käsivarren paksusta enimmäkseen.
Laihalla tuo varmaan luikuttaa. Toisaalta pitäis herkuttelemalla saada ilman hihnaa kiertämään silloinkin kunnolla. Onko primerin letku tulpattu, jos se on poistettu? Sieltä horii ilmaa kyllä reilusti. Imukurkku/kurkut on kumia ja hapertuvat vanhemmin. Murtumista horii ilmaa. Stefavika voi olla myös, yleensä ekana menee kytkimen puoli. Jos primerin laitat, niin sitä voi käyttää koekäytössä kiihdytyspumppuna ja antaa lisää ruokaa. Kytkin toimii vauhtipyöränä, sekin voi vaikuttaa. Jos kipuna on heikko, niin katso matalajännitepuolen johdotukset. Just tänään työkaveri yhdestä heikkokipinäisestä 503:sta löysi mystisen vian millä korjaantui. Käynnistysnaru oli hangannut jostain piuhoista kuoren puhki ja sieltä pääsi maadoittamaan osittain. Kipinän löi, mutta heikon. Johdot korjaamalla alkoi toimimaan. Staattorivikoja on ollut myös. Ja on joskus pitkään seisoessa kuulemma magnettosta kadonnut magnetismi, itselle ei ole tullut vastaan. Ihmeellisiä asioita voi olla, tuossa hiljattain yksi käyntihäiriö 447 korjaantui kampiakselin vaihdolla. Oli vuosia vaivannut ajoittainen sammuminen. Oli koneremppakin tehty. Nyt laittoi koneen uudestaan osiksi, kun oli varaosakonekin tarjolla. Kampiakselissa oli vähän heittoa, suoremmalla akselilla korjaantui. Oletettavasti jotenkin värisytti uusiakis stefoja, että hori ilmaa. Mutta ihan ekaks bensapuoli varmasti kuntoon, kaasarn kaikki pikkukanavatkin varmasti puhtaaksi ja ilmavuodot kuntoon. Onko tuoreöljykone? Tai siis ollut ja muutettu seoskoneeksi. Öljypumpun putket pitää olla silloin varmasti tukittu. Onhan tuo Mikunilla, ettei Tillotsonilla. Ei ksit niutä enää 447:ssa ollut. Jos on Tillotson, niin vaihda Mikuni, ensimmäisenä.
Tuli vähän vaikeaselkoisesti kyllä heitettyä haja-ajatuksia yhteen pötköön ilman kappalejakoa, mutta toivottavasti jotain selvää saa.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 helmikuu, 2025, 01:48Tuli vähän vaikeaselkoisesti kyllä heitettyä haja-ajatuksia yhteen pötköön ilman kappalejakoa, mutta toivottavasti jotain selvää saa.
Kiitos vinkeistä mut pari viestiä taassepäin löyty vika puolasta. ;D
Naapurin okkelissa pitäs kuulemma vaihtaa stefa kun sieltä ruikkii mustaa seosta pitkin konetta. Vielä ei vaikuta käyntiin mut varmaan saa sieltä ilmaa jo. Näköjään stefavuoto voi näkyä hyvinkin selkeesti.
Eilen hajin uuden primer-pumpun ja laitoin paikalleen. Pistin kelkan kyljeleen ja tutkin telakoneistoa sekä telan kireyttä.
Naapurin okkeli-ukkelikin tuli paikalle avuksi. Hän tuumaili että tela oli aika piukalla niin löysättiin säätöjä. Sitte pyöritettiin telaa perä ylhäällä niin ihan vapaasti se pyöri.
Ihmetytti vaan telaston etupuolelta kuuluva rolahtelu. Välillä kuulosti että laatikko ääntää.
Lopulta huomattiin että variaattorin hihnaan oli joskus aikoinaan kulunut variaattorin syömät isot montut. Siitä sr ääni tuli kun hihna rolis montun kohdalla.
Naapuri päätteli et kun runko oli taittunu aikoinaan oli tela menny jumiin ja variaattori tuhos hihnan.
Muistaakseni pikku-okkelissa on varahihna. Saap nuita toki
kaupastakin.
Mietittiin telatunnelin korjausta. Motonetissä ois 2 millin peltiä 50x100 cm arkkeina. Jos leikkais yläosan tasaset osat kokonaan pois ja korvais uudella paksummalla pellillä, vois tulla vahva. On tuo uus Walliuksen mikki niin pääsis taas harjottelleen.
Kumma kyllä, mittarikin toimii! Tekniikka vaikuttaa niin terveeltä että mittarilukema reilut 4tkm voi hyvinkin pitää paikkansa. Oon kuullu että tuommosella Rotaxilla vois päästä yli 10tkm ilman remonttia.
Täsä on vaan semmonen ongelma että entinen kelkka tuli appiukon kelkalle varaosiks ja tämä sille osiks. Niin pitääkö vielä hommata varaosakelkan varaosakelkalle varaosakelkka. ;D
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 01 maaliskuu, 2025, 08:49Täsä on vaan semmonen ongelma että entinen kelkka tuli appiukon kelkalle varaosiks ja tämä sille osiks. Niin pitääkö vielä hommata varaosakelkan varaosakelkalle varaosakelkka.
Tottakai, näinhän se pitää tapahtua.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 01 maaliskuu, 2025, 11:13Tottakai, näinhän se pitää tapahtua.
Oli tossa yks osakasa taas myynnissä...Lupasin käydä vilkasemassa...iha vaan kattomassa. :P
(https://img.aijaa.com/t/00405/15324685.t.jpg) (https://aijaa.com/75WO0Q)
Pitihän se osakasa ostaa. Kaikki on käyttämätöntä vanhaa osaa.
(https://img.aijaa.com/t/00097/15324686.t.jpg) (https://aijaa.com/GU5UvW)
(https://img.aijaa.com/t/00960/15324687.t.jpg) (https://aijaa.com/5rtaU6)
Tossa on joukossa iha ketäilytavaraakin. Lynx käyttöohjekirja vm 1995 tehtaan pussissa!
(https://img.aijaa.com/t/00126/15324732.t.jpg) (https://aijaa.com/OwTYtK)
Nuo on ehkä Lynxin vaihteiston rattaita. Monenlaista mallia...
(https://img.aijaa.com/t/00608/15325311.t.jpg) (https://aijaa.com/pVjgoY)
Pikku-okkelin telasto on välillä rolissu. Tulin vilkasseeksi alle. Telapyörä rikki. Pitää ottaa pyörä punasesta lainaan. Sinne on tosin 55 km matkaa.
Lumet on vähissä. Taitaap kivet ja kannot olla telaston surma
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 02 maaliskuu, 2025, 13:16(https://img.aijaa.com/t/00608/15325311.t.jpg) (https://aijaa.com/pVjgoY)
Pikku-okkelin telasto on välillä rolissu. Tulin vilkasseeksi alle. Telapyörä rikki. Pitää ottaa pyörä punasesta lainaan. Sinne on tosin 55 km matkaa.
Lumet on vähissä. Taitaap kivet ja kannot olla telaston surma
Nuo Ookkelin pyörät kestää melko hyvin. Ovat saman kokoiset, kuin PPS 1 alustan yläkääntöpyörät. Niitä meillä molemmat Xtrimit sylki jängälle lukemattomat määrät. Pyöriä piti olla aina reissussa mukana ja tauolla tarkistaa tarviiko laittaa uusi. Sitten kun siirryin käyttämään vanhan Ookkelin pyöriä, ei tarvinnut yhtään vaihtaa. Lynssin orkkispyörässä on pieni muoviin kiinni valettu laakeri, mitä ei voi vaihtaa. Oletettavasti on myös kehnoa laatua, pyörien irtoilu lisääntyi 2009 mallissa, kun siirryttiin valettuun laakeriin. Ookkelin pyörissä on huomattavasti isompi laakeri, niin tuntuu kestävän. Olisko ollut 10-20 mm suurempi. Holkin sorvasin muistaakseni akselille, että sisäkooli kävi.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 maaliskuu, 2025, 02:16Nuo Ookkelin pyörät kestää melko hyvin. Ovat saman kokoiset, kuin PPS 1 alustan yläkääntöpyörät. Niitä meillä molemmat Xtrimit sylki jängälle lukemattomat määrät. Pyöriä piti olla aina reissussa mukana ja tauolla tarkistaa tarviiko laittaa uusi. Sitten kun siirryin käyttämään vanhan Ookkelin pyöriä, ei tarvinnut yhtään vaihtaa. Lynssin orkkispyörässä on pieni muoviin kiinni valettu laakeri, mitä ei voi vaihtaa. Oletettavasti on myös kehnoa laatua, pyörien irtoilu lisääntyi 2009 mallissa, kun siirryttiin valettuun laakeriin. Ookkelin pyörissä on huomattavasti isompi laakeri, niin tuntuu kestävän. Olisko ollut 10-20 mm suurempi. Holkin sorvasin muistaakseni akselille, että sisäkooli kävi.
Kiitos tiedoista.
Touhotin Ouluun osia hakemaan.
Tuli huomattua että 3500: sen pyörä on heikompi kuin 4500:sen jossa pyörä on samaa ainetta läpeensä.
Telastossa on eroa, laakerikoko onkin eri. Piti ruuvata 4500: sen pyörät kii ilman tuota väliakselia
Mut katoin et siinä on joku poikkituki lähellä. Pitää ajaa
järki piässä.
Olikin hyvä ku oli mistä ottaa. Tarttee väijyä palstoja ja hommata vielä joku raato osiks.
Näinä sekundatuotannon aikoina mukava kun telapyörässä lukee: Ockelbo, Made in Canada. O0
(https://img.aijaa.com/t/00647/15325704.t.jpg) (https://aijaa.com/pYGao8)
Ehdinpä ajaa 2 kuormaa puitakin. Rantapenkan uusi polku on käyttökelvoton. Siitä noususta piti puureki vetää jenkkivinssillä ylös. Lumet on siitä kohi lähteny melkein kaikki.
Toisen kuorman ajoin maantietä pitkin. Tielle nousin liian kovalla vauhdilla jyrkästä ojatöyssystä ja kelkka kylelleen maantielle :o
Huomenna pitää kiertää kauempaa ojarummun kautta tielle.
Jospa ne ei näillä kylillä sakottais ja ohan tämä yhenlainen pakkotilanne. C:-)
Eilen kävi melko erikoinen yhteensattuma:
Olin lumilapio kainalossa tutkimassa ajoreittiä.
Korpitallin naapurilla näkyy kelkka vaihtuvan usein, ny ukkeli ajeli vastaan uudenverosella 5900 Lynxillä. Kysäsin onko kelkkoja useempi: "kaheksan" ;D
Ei ihme että mulla kärryssä oleva osa-kasa kiinnosti. Lynx- ukkeli lähti sitte tyytyväisenä mökilleen muovipussissa rattaita ja jarrulevyjä sun muuta. Ihan ku ois käyny kyläkaupassa Lynxillä. O0
(https://img.aijaa.com/t/00872/15328008.t.jpg) (https://aijaa.com/pqtmlL)
Toin osakasan Ouluun. Ruvettiin tytön kanssa lajittelemaan osia. Jopa 14 v rinsessa innostu kun lupasin provikan. Aattelin että kokeilis kaupata nuo sitkeesti palikka kerrallaan.
Esim nuo telan soljet maksaa kaupassa noin 3 e/ kpl. Niitä on noin 200 kpl! Pistettiin sitte nettiin ilmotus kelkkalehen foorumille ja hinnaks 1.5 e/ kpl.
Näyttää vaan yllättävän hankalalta tuo osakauppa kun en tiedä tarkalleen mitä nuo osat on.
Joku jo kysy " onko syncron rattaita" Jaa, en o varma... :-[
Varmaan jossain foorumeilla tuskastellaan ny " ihmeellisiä myyjiä" säikeessä että onpa taas yks uuno myymässä.
M. Taidanpa muuttaa ratekiaa. Harrastajille myyn omakustannushintaan. Naapuri vinkkas veteraanikelkkakerhosta. Sieltä tulee joku kelkkailija kahtomaan romuja. Alan jo uskoa ettei näillä tienaa, vaikeaa on myynti. Kelkkapurkaamon ostajat on ämpyilijöitä.
https://www.veteraanikelkat.net/
Kelkkapurkaamoita varmasti kiinnostais. Mutta kun niiden pitäs maksaa niistä osista..
Lainaus käyttäjältä: stana - 07 maaliskuu, 2025, 12:23Kelkkapurkaamoita varmasti kiinnostais. Mutta kun niiden pitäs maksaa niistä osista..
Vähä jo tarjottelin niitä paikalliseen purkaamoon. Ilmotteluvat että esim -90 luvun Lynxin rattaita ei enää iha valtavasti mene kaupaks. Ehkä aika harva viittii tehdä ja hallitsee
lootaremontin.
Yhtä lootaa yritin purkaamolta ostaa mut ne ei tienny hintaa. Sitte ajan päästä tuli viesti 300 e, eikä tietoa kunnosta. Ny ky yritin myydä, ei ne oikein ala
tarjoomaan. Sanovat kyllä että
osat vois kiinnostaa.
Vaan elettävä se on purkaajankin. Kaikki haluaa ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Kumma juttu.
Muutamaa härvelin purkajaa jututin niin oli katkera nuorisolle, kun myyvät kevarin osia liian halvalla..
(https://img.aijaa.com/t/00143/15328282.t.jpg) (https://aijaa.com/cM8s4V)
Kiinnostaneeko ketään mut näitä telastoja on kelkoissa ainakin kolmea mallia:
-6000ssa on rulla-alusta kuulemma niin että joka rulla on oman hakajousen päässä.
-4500ssa on okkelin Wheelslideksi nimeämä alusta jossa rullat on pultattu alumiinikiskoon. Se on kuvassa
-Liukualustassa tela liukuu pitkältä matkalta muoviliukujen
päällä.
Liekö muita ratkaisujakin ollu. Liukusysteemi on syrjäyttänyt rulla-alustat. Oiskohan liukualusta tanakampi? Ehkä tela vähä elää sivusuunnassa rullien päällä tms.
Toisaalta voisi luulla että liukusysteemi olisi edulliwempi valmistaa. Okkelissa kun on pyöriä ihan hitokseen alla.
(https://img.aijaa.com/t/00666/15328590.t.jpg) (https://aijaa.com/VLPwhS)
Iha jänneekin kaupata osia. Ja on näissä vanhoissa pintaruosteisissa alkuperäisosissa oma viehätyksensä. Tuli kysely rattaista ni otin lootarattaista yhteispotretin. Pikkurattaita on 34 kpl. Tarvikeratas taitaa olla jossain 100 -50 e pinnassa/ kpl. Isot reilusti yli satkun :P
Eiköhä joku (toinen) pipomies nämä osta kun myy riittävän halvalla ::)
Mut aikuisten oikeesti aika hienoa että on säästyny wanhaa Keskon kaupan varastoa.
Hypistelin noita aamulla ja jokohan oisin tuntenut jopa seksuaalisia tuntemuksia :-[ Jos puhkee paha addiktio, vähä hankala selittää terapeutille pornoriippuvuuden laatua :-* Ehkä se on tuo keskireikä... Vähä noloo mennä päivystykseen selittämään että on juuttunu Lynxin ratas SINNE.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 07 maaliskuu, 2025, 08:01(https://img.aijaa.com/t/00872/15328008.t.jpg) (https://aijaa.com/pqtmlL)
Toin osakasan Ouluun. Ruvettiin tytön kanssa lajittelemaan osia. Jopa 14 v rinsessa innostu kun lupasin provikan. Aattelin että kokeilis kaupata nuo sitkeesti palikka kerrallaan.
Esim nuo telan soljet maksaa kaupassa noin 3 e/ kpl. Niitä on noin 200 kpl! Pistettiin sitte nettiin ilmotus kelkkalehen foorumille ja hinnaks 1.5 e/ kpl.
Näyttää vaan yllättävän hankalalta tuo osakauppa kun en tiedä tarkalleen mitä nuo osat on.
Joku jo kysy " onko syncron rattaita" Jaa, en o varma... :-[
Varmaan jossain foorumeilla tuskastellaan ny " ihmeellisiä myyjiä" säikeessä että onpa taas yks uuno myymässä.
M. Taidanpa muuttaa ratekiaa. Harrastajille myyn omakustannushintaan. Naapuri vinkkas veteraanikelkkakerhosta. Sieltä tulee joku kelkkailija kahtomaan romuja. Alan jo uskoa ettei näillä tienaa, vaikeaa on myynti. Kelkkapurkaamon ostajat on ämpyilijöitä.
https://www.veteraanikelkat.net/
Yksi noista aktiivijäsenistä, kenet tiedän/tunnen, aauu jossain siellä P-Pohjanmaalla. Piipsjärvelle Oulaisiin on viikon päästä varmasti tulossa.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 08 maaliskuu, 2025, 13:09Yksi noista aktiivijäsenistä, kenet tiedän/tunnen, aauu jossain siellä P-Pohjanmaalla. Piipsjärvelle Oulaisiin on viikon päästä varmasti tulossa.
Tulikin kysely jossa viitattiin " foorumiin". ;D
yks rattaan kyselijä laittoi räjäytyskuvan lootasta. Herkimmin särkyvät rattaat on edelliset kasan jemmaajat hukanneet niinku arvelinkin.
Kelkan osille löytyi käyttömahdollisuus jota en ollu osannu ennen ajatella. Nuo kiinnostaa pikkupoikia melkosen paljon. Yks 5 v jo rakensi osista sukellusveneen moottorin. :) Oli kattonu Oktonautteja.
Kyseinen vekara käy ajelemassa minun kaa Mitsu-rattorilla ja okkelilla.
Jos jotain puhistelis hyvin ja veis läheiseen päiväkotiin. Teräksinen vaihteiston ratas esim. on osa jota ei vilkkainkaan riiviö saa rikki. On kai erityistä viehätystä ku kyseessä on oikia osa eikä mikään nössö Lego.
Itekin lapsena purkailin jotain mopon romua ilman sen kummempia päämääriä. Kuha tutkin. Ehkä se kehittää, jotenkin jotain??
https://www.nettimoto.com/ockelbo/6000/3191546
Nyt ois Oulussa kova laite myynnissä: Ockelbo Fighter. Kävin mittailemassa sitä vertailumielessä. Aattelin voisko sen purkaa osiks minun kelkoille.
Vaihdeloota on päällisin puolin sama kuin 4500ssa. Variaattoriakseli 10 cm pidempi samoin telapyörien raideleveys suurempi. Telapyörät näytti samalta kuin 3500ssa. Fighterin tela on tietääkseni lyhempi kuin perus- 5000ssa.
Tossa on startillinen 503 Rotax. Pelkästä starttipaketista jotkut pyytelee 200 e.
Myyjä tuumaili ettei tätä raaski purkaa. Oikeassa on. Toivottavasti kelkka saisi sitä vaalivan omistajan. Scooppi ei ole kai alkuperänen mutta sopii aika hyvin ulkonäköön.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 13 maaliskuu, 2025, 07:09https://www.nettimoto.com/ockelbo/6000/3191546
Nyt ois Oulussa kova laite myynnissä: Ockelbo Fighter. Kävin mittailemassa sitä vertailumielessä. Aattelin voisko sen purkaa osiks minun kelkoille.
Vaihdeloota on päällisin puolin sama kuin 4500ssa. Variaattoriakseli 10 cm pidempi samoin telapyörien raideleveys suurempi. Telapyörät näytti samalta kuin 3500ssa. Fighterin tela on tietääkseni lyhempi kuin perus- 5000ssa.
Tossa on startillinen 503 Rotax. Pelkästä starttipaketista jotkut pyytelee 200 e.
Myyjä tuumaili ettei tätä raaski purkaa. Oikeassa on. Toivottavasti kelkka saisi sitä vaalivan omistajan. Scooppi ei ole kai alkuperänen mutta sopii aika hyvin ulkonäköön.
Siinä olis
@tevo :lle talvikulkine,kun se noita fightermiehiä on.
Mää nuista kelekoista välitä en.
Kerran oon Polariksen äkäsellä Indyllä, joskus ´96, ajanu sen 300m, riitti mulle toi hupi...
Sama juttu,mulla taitaa olla kokonais ajomäärä 200m.
Osakasasta löytyy yllätyksiä: Yks ostaja tunnisti lehtijouset Ski doo Elaniin kuuluviksi. Muistu mieleen että okkelin myyjällä on 2 Elania. Pistin viestiä, sattumalta hällä oli toinen jousi rikki! Ostaa nuo mielellään.
Sitte yheltä foorumilta luin että nuo Elanin jouset on hyvin harvinaiset osat joita ei o myynnissä juurikaan.
Rattaissa oli numeroita joiden perusteella ainakin osa on Ski doon rattaita. E- bayssa vastaavia oli käytettyinä noin 20 dollaria/ kpl. Pitää kytätä ostoilmotuksia.
(https://img.aijaa.com/t/00813/15331984.t.jpg) (https://aijaa.com/17ZQni)
Osien tunnistusta. Nuo on kuulemma 2 variaattorin puslia. Jälkituotanto- osatkin maksaa noin vajaat 20 e/ kpl. Tuossakin on siis ehkä 50 euron pussukka kun vaan tavoittais tarvitsijan.
Olis laadukas pusla mihin vaan. Jollain paljon kaikenlaista rakentelevalla vois hyvin olla pieni kokoelma tuommosta pikkuosaa.
Aika hankala tehdä itse jos tarvii olla nuo rasvakolot sisäpuolella.
M. Kasa maksoi 320 e. Nyt olen myyny 140 e: lla. Yks 50 e: n paketti ehkä menee myös kohta. Ja jousimiehelle 20 e ja toivottavasti muutakin. Yks tuttu otti sovitukseen jotain. Taitaa tuosta saada omat pois ku jaksaa jauhaa. Mutta ei näillä rikastumaan pääse! En ihan helposti osta uutta keräilyerää.
Ei tämmöisten osakasojen kanssa kannata hätäillä.
Rikastumisesta haaveileminen on turhaa, pistää vaan hyllylle odottamaan, aika tavaran kaupittelee.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 maaliskuu, 2025, 10:41Ei tämmöisten osakasojen kanssa kannata hätäillä.
Rikastumisesta haaveileminen on turhaa, pistää vaan hyllylle odottamaan, aika tavaran kaupittelee.
Jep. En juur heitä metallia tai vanhoja osia pois. Ajan myötä vaikka joku vanha pesukoneen rosteriruuvi voi olla joskus
hyvinkin tarpeen. Olen vaan aika hätänen luonne. Jos ei o mitään rojuvarastoa, pahapa se on sitte ottaa ku tarvii. Ja monesti nippeleitä voi soveltaa muuhun.
M. Selvis et ne on noita
https://www.ebay.ca/itm/374492941876
27 CAD ebayssa
Kävi pari tosiharrastajaa, isä ja poika. Kuulemma yli 20 kelkkaa perheellä. Kakstahti- pakokaasu haju pöllähti vaatteista väkevästi.
Todellakin tunsivat joka nippelin. Käyvät kai ajelemassa kiuhdytyskisoissakin. Näkyy olevan järjestäytynyttä toimintaa:
https://snowdrag.fi/uutiset/
Jotain ratakisoja on Vintage- kelkoillekin.
Ennen tiesin vain termin " pilkkikelkka". Nämä tykkää urheilukelkoista. Aika harvat enää työkelkoista.
Sunnuntaina ajettiin taas puita 3 reellistä. Ihan kevyesti kiskoo 6000: nen tommosen lastin.
(https://img.aijaa.com/t/00139/15334381.t.jpg) (https://aijaa.com/aWswqX)
Selvittelin okkelimallien samankaltaisuuksia facen okkeliryhmästä. Fighterin ja 4500sen laatikot on samanlaiset.
On vaan ollu paha/ hyvä tapa kerätä varaosia muihinkin laitteisiin ja mitään ei o yleensä hajonnu. Esim. veneilyinto ehti hyytyä ennenkuin tarvitsi varavaihteistoa 30 hv 2t jammuun. Jawankin varaosat ovat hiljalleen hapettuneet varastossa. Rattorin lisälaitteita käyttämättä. Iltikseen 2 vaihteistoa jemmassa.
Onkohan se sitte se taika että jos ei o varaosaa hyllyssä, just sitä sitte kohta tarvii?
Fighterin hinta on tippunu 500 euroon ::)
Kelkkapuolella ei o " rent a wreck" - palveluita. Kohta vois ollakin, minulla. Sitte sais kerätä ryytyneitä vuokralaisia ja hajonneita okkeleita soilta ja vaaroilta.
(https://img.aijaa.com/t/00462/15338610.t.jpg) (https://aijaa.com/eB1ljW)
Punasen okkelin suksien ohjainraudat oli ajettu niin loppuun kuin vaan voi.
Osakasassa oli erilaisia joita sovittelin. Rautojen kovapalat on minulle uusi asia. Yks ostaja kyseli onko kovapalarautoja ja sanoin ettei o.
Myöhemmin vasta hokasin että Ski Doon rautapaketissa luki Carbide ja oliha niissä jotkut juotetut lisäpalat.
Rälläköin niiatä sitte pari ylimäärästä pinnapulttia pois ja muotoilin vähä vasaralla. Sitte ne kävi paikalleen.
Tämmöset kovapalaraudat näkyy maksavan uutena 70 e kiepeillä joten hyvä et edes jotain sain kasasta hyödynnettyä.
Kääntyvyys jäätiköllä parani hirmusesti. Tämmöset pitäs saada naapurnkin kelkkaan ku jäisellä pihalla ei 6000: nen käänny ilman repimistä.
Se hyvä puoli oli kasan ostossa että ilman en olis tuotakaan kovapalahommaa oppinu. Jäätikköön ei tahdo perus lattaraudat edes kantillaan purra. Ainakaan kovin pitkään.
Tämä " carbide" on kuulemma niin kovaa että ei tahdo pystyä esim rälläkän laikka.
(https://img.aijaa.com/t/00420/15341649.t.jpg) (https://aijaa.com/rlbCBU)
Ei pikkuokkeli toiminu kunnolla koko talvena. Syksyllä vähä aikaa toimi mut sitte tyhjäkäynti on ollu hukassa. Joskus viime keväänä tein huoltoa. Vaihdoin mm. kaasarin kurkun uuteen että ei ois onkelmia ku puuhommat alkaa.
Olen purkaillu kaasaria ja pensapumppua, vaihellu letkuja ja tuskailly ku ei toimi. Tänään tulin vilkaisseeksi uutta kurkkua: se on klemmarin alta halki. Johan ehdin tuolla pari kilsaa ajaakin ::)
Olen kuullu et nuo Aasian kurkut on huonoja. Mut pikkusen kallista ajua jos pitää vaihtaa 2 km välein. 253 rotaxin kurkku on vaurioherkkä kun se on noin pitkä ja rassatessa vääntyilee.
Vähä joskys miettii, miten huonoja osia on laillista myydä. Vai eikö nykyään pystytä enää tekemään kunnollis ta kumiosaa esim ympäristösädösten takia?
Seuraavaks pitäs kehitellä joku kurkku mallia Utajärvi. Ei enää EM C: lle ku siellä sanovat myydessä et nämä on kulutusosia :P
M. Kuuklettelin. Jotkut näkyy pinnottavan tarvikekurkut heti uutena esim. kumiliimalla. Jospa tekiskin niin. Vielä jos keksis jotain ohutta sitkeetä juttua minkä liimais vahvikkeeksi pintaan ni jospa sitte kestäis paremmin. Ohut nahka tms pintaan.
(https://img.aijaa.com/t/00158/15342145.t.jpg) (https://aijaa.com/POiiUX)
Tänään oli touhun iltapäivä. Punasesta okkelista tankki irti, telatunneli auki, telan yläpuolisen akselin laakereiden vaihto. Ne olikin aivan väljät ja kuivat.
Mul on mukava naapuri: auttoi laakerin vaihdossa ja hältä löytyi soppelit laakerit hyllystä. On ollu monenlaisissa konepajahommissa.
Saatiin jopa muoviset ohjainpyörät ehjinä vaihettua. Yksin nuo ois ollu helposti säpäleinä ku oon joskus vähä hätänen.
(https://img.aijaa.com/t/00790/15343371.t.jpg) (https://aijaa.com/LQIRGd)
Pikku- okkelin kumikurkku 253 rotaxiin saapui. Myyjä tuumaili että on heidän konsernin viimeinen tämän mallin alkuperäisosa mikä oli jäljellä eikä uusia tehdä!
Tämä tuntuu äkkiseltään painavammalta kuin tarvike. Klemmarin alle jää kumia millitolkulla. Tarvikkeessa klemmarin kohta oli tehty hyvin paljon ohuemmaksi.
Käärin uuteen varuiksi vulkanusoituvaa teippiä. Se venyy jänskästi. Puuilosta etsin klemmarit jotka ei leikkaa kumia rikki. Vielä kun tarkistaa että imupönttö tukee kaasarin oikein, jokohan alkais kestämään.
Tuo klemmariasia pitää ottaa jatkossa huomioon esin autossa. Jäähyletkujen alkuperäisiä klemmareita ei kannattais vaihtaa ihan mimmoseen vaan. Ja ei lisäteippi haittais niissäkään. Iltiksessä meni yks letky klemmarin juuresta puhki taannoin.
(https://img.aijaa.com/t/00408/15345231.t.jpg) (https://aijaa.com/AC9ccU)
Kävinpä pistämässä uuden kurkun paikalleen. Sillä kaasari tulee eri kulmaan niin primerin ruikut ei valunu pois. Mut voikohan kaasarin keulimisesta johtua että se roiskii bensaa ulos kun moottori käy? Toisaalta onhan nämä käytävä vaikka miten kallellaan. Muuten käy hyvin.
Imupönttö ei käy enää paikalleen, ehkä se ei ole okkelin kun ny sen liitäntä tulee väärään kohtaan. Ehkä tuen kaasarin jollain muulla, tarvinneeko koko pönttöä?
Onkohan neulaventtiilissä ropleemia kun tulvii? Kylläpä nyt pätövehe koettelee... :P
M. Marssinpa uudelleen ulos meisseli tanassa. Kaasarin kuuluu olla noin vähä keulien, sen totesin. Käyntiin, huomasin et bensaa tuleekin bensaliitännän juuresta. Käänsin aiemmin tulonippaa eri asentoon, käänsin takas ja kiristin. Ei vuoda! Nyt pikku- okkeli käydä runksuttaa nätimmin kuin koskaan minulla ollessa. Just sopivasti ku lumet suli
olen tutkaillut punasen okkelin telatunnelia, se näyttäis kannattavan uusia käytännössä kokonaan. Sama kai se on hitsaako sauman astinlaudan viereen vai ylemmäs.
Peltivaihtoehtoja vertailin ja melkein jo ostin koko arkin millistä. Sitte naapurin kanssa mietittiin miten sen kotioloissa kanttaa. Naapuri neuvoi että taitoskohdasta voi ohentaa peltiä rälläkällä niin se taittuu helposti. Sitte pistehitsiä taitokseen.
Mut tsuumailtuani Pala- Metallin tarjontaa, ne myös muotoilee peltiä. Valmiiks kantattuna pelti maksoi 50 e. Tilasin sitte sen. Mitoitus on melko tarkka telan yläakselin takia.
Tuleepahan suorat kantit ^-^
Olen hätänen. Onneks tuli nyt rauhassa mietittyä asiaa. Ensin aattelin pärjätä vaihtamalla vain penkin alle suoran osan. Mut jos jättää vanhaa peltiä, pitää siitä sitte kihnuttaa ruosteet pois. Ja tuppaa ne vanhat kohdat olla jonkin verran ohentuneita ja väsyneitä. Että ei muuta ku uutta tilalle.
Galvanoitua en tohtinu laittaa kun onkos sen hitsaus vähä epäterveellistä? Ja hitsin vierestä ruostuu sekin.
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 03 toukokuu, 2025, 10:57Galvanoitua en tohtinu laittaa kun onkos sen hitsaus vähä epäterveellistä? Ja hitsin vierestä ruostuu sekin.
Ei se sähkösinkitty käryä ja räiski, mutta pinta kestää vuosia. Kuumasinkittyä taas ei yleensä ole edes tarjolla alle 3mm paksuna..
Vähentää se vähäinenkin sähkösinkki jonkun verran sauman vierestä ruostumista kun toimii galvaanisesti.
Toki kaikki hitsisaumat kannattaa takkutukalla puhdistaa ja vetää maali päälle.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2025, 11:45Ei se sähkösinkitty käryä ja räiski, mutta pinta kestää vuosia. Kuumasinkittyä taas ei yleensä ole edes tarjolla alle 3mm paksuna..
Vähentää se vähäinenkin sähkösinkki jonkun verran sauman vierestä ruostumista kun toimii galvaanisesti.
Toki kaikki hitsisaumat kannattaa takkutukalla puhdistaa ja vetää maali päälle.
Mitenkähän onnistuu sähkösinkityn maalaus? Sinkki on aika ohut niin ei voi kovin voimakkaasti karhentaa. Tilasin ny iha peruspeltiä mut vois sinkittyä joskus kokeilla. Motonetistä hajin jo maalit valmiiksi, pikkupurkki mustaa epoksimaalia venepuolelta.
Aattelin karhentaa pinnan ja sitte sivellä laimennetun fosforihapon kun se kai jättää jonkun fosfaattipinnan?? Tai niin tein traktorin maalattavissa pinnoissa ja luulisin ettei hapotuksesta haittaa ollu. Jos pellin varastoinnissa tulee pintaruostetta, saapahan ne tapettua.