KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Projektit => Aiheen aloitti: Harri S - 16 huhtikuu, 2025, 15:23

Otsikko: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 16 huhtikuu, 2025, 15:23
(https://img.aijaa.com/m/00749/15344661.jpg) (https://aijaa.com/ocawWZ)

(https://img.aijaa.com/m/00629/15344656.jpg) (https://aijaa.com/vEuYA8)

29v sitten mulla oli otsikon prätkä jonka ostin eräältä palomieheltä Kaarinasta.
Pyörä oli aika nuhjuinen ja siinä oli 4-1 megafonipakoputkisto joka muutti perus japsinelikon käyntiäänet sangen urheiluhenkiseksi.
Asuin tuolloin parin kilsan päässä työpaikasta ja työkaverit sanoikin että tyynellä säällä kuuli hyvin kun laitoin pyörän käyntiin ja hetken päästä helkkarinmoinen ulvonta ja tuntui kuin joku RR kilpapyörä on tulossa "isoa kovaa" ja hetken päästä näkyviin tuli pieni Honda jolla nopeutta noin 50km/h. Hondamaiseen tyyliin laite tykkää kierroksista. Punaviiva on asetettu 10 000 r/min ja voimaa kokonaista 34 hevosvoimaa.

Ostamani pyörä oli sininen ja sellaiseksi sen rupiset tankin ja sivuposket myös maalasin. Ja koska oli kevättalvi niin maalaustyö tapahtui kerrostalon kylpyhuoneessa paukkumaaleilla.
Toisen sivuposken "350Four"-merkki uupui mutta otin toisen kopan merkistä pakkelilla muotin ja valoin asunnon hellalla kopion vanhoista uudenvuodentinoista. Kiinnitysnastojen juottamisen ja maalaamisen jälkeen merkin ulkonäkö oli tyydyttävä eikä sitä aidosta äkkiseltään erottanut.

Pyörä jätti kerran välille virran loputtua. Muutaman tupakan mittaisen tauon jälkeen akku oli sen verran elpynyt että pääsin muutamat kilsat takas kotipihaan varovasti ilman valoja ajellen. Syylliseksi paljastui laturin staattori josta mittasin yhden käämin olevan palanut.

Toisen lapsen juuri synnyttyä ja talouden ollessa laman jälkeen muutenkin tiukilla ei ollut varaa uusiin osiin.
Siispä ostin Clymerin korjauskäsikirjan Alfameristä josta selvisi laturin käämien oikeat vastusarvot ja staattoria tarkemmin tutkimalla ja mittaamalla paikallistin tummentuneen ja katkenneen kääminkohdan.
Varovasti avasin tuota kyseistä käämiä kierros kierrokselta kunnes palanut kääminkohta löytyi. Juotin katkoksen kiinni ja käämin takaisinkiertämisessä eristin käämityksestä tuon palaneen kohdan tankin maalauksesta jääneellä kirkaslakalla ja WC paperin suikaleilla jotka upotin lakkaan.
Lakkauksen kuivuttua laturi nippuun joka pelittikin hienosti koko kesän ja lopulta myös pyörän myyntiin asti koska yhden ihmisen palkka ei riittänyt kasvaneen perheen elättämiseen ja lisäksi liikennevakuutuskin oli tuolloin suhteettoman kallis.

Vuosisata vaihtui ja välillä pyörän myynti harmitti. Selailin aina välillä tarjontaa mutta vanhojen Hondien hinnat oli nousseet parissa kymmenessä vuodessa melkoisesti eikä hyväkuntoisia ja kohtuuhintaisia yksilöitä myyntiin juurikaan tullut.
Vuosi sitten urheiluautokerhomme vieraili Otto Brandtin päämajassa ja siellä museon puolella tuli tietysti kuolattua esillä olevaan kalustoa, erityisesti esillä ollutta  350Fouria. Ja koska mukana oli myös paljon asiantuntemusta laitoin muutaman paikallaolleen myötä kyselyn vetämään mahdollisista myyntiin tulevista yksilöistä.
Yhden halvan yksilön bongasin itsekin viime syksynä Seinäjoella mutta se meni kaupaksi ennen yhteydenottoani.

Muutama viikko sitten Imatralla perikunta realisoi viime syksynä kuolleen harrastajan kokoelmaa jossa oli mukana siisti punainen 350Four vuosimallia 1974. Pyörä oli kuvissa nätti kuin karamelli ja mikä tärkeintä arvokkain, ja se mikä näistä yleensä puuttuu, eli pakoputkisto oli tallella ja jopa ihan kohtuu siistinä.
Viime viikolla pyyntihinta tipahti kohtuulliseksi joten puhelin käteen ja soitto myyjälle, selvitys käyntikunnosta, pikku tinkaus ja muutamassa minuutissa kauppa oli lyöty kiinni ja myyjän vastustelusta huolimatta tonni käsirahaa myyjän tilillä.
Aika moni oli sitä jo käynyt tinkaamassa mutta tarjoukset olivat olleet niin jobbarimaisia että perikunta oli myyntihommiin jo varsin väsynyt.

(https://img.aijaa.com/m/00938/15344632.jpg) (https://aijaa.com/sTCKMJ)

Viime sunnuntaina lainasin pakun ja kävin noutamassa pyörän kotiin ja se oli lupausten mukaisessa kunnossa. Täysin entisöimätön ja alkuperäisessä kunnossa. Perikunta oli paikalla ja kauppatilanne varsin liikuttava ja lopuksi sainkin erityisen paljon kiitoksia erittäin suoraviivaisesta ja rehdistä kaupankäynnistä.

(https://img.aijaa.com/m/00727/15344637.jpg) (https://aijaa.com/t9DU78)

Säät suosi joten olen nyt ajellut sillä hieman jokaisena päivänä ja tänään sitten otin tähän mennessä havaitut puutteet työn alle.

Etujarru kirskui ja oli hieman tunnoton joten purin ensiksi sen ja hankalinta oli saada kierrelukitteella lukitut jarruputken juntturit auki. Ilmaruuvi oli niin tiukassa että sitä en edes alkanut väkisin avaamaan koska poikkihan se olis kuitenkin mennyt. Jarrunesteen vaihto oli hyvinkin ajankohtainen ja melko paljon sai putsata ruostetta ja hapettumaa satulasta. Onneksi mäntä oli ehjä ja hurjasta ensinäystä huolimatta hapettumat olivat jarrusylinterin ulkopuolella.

(https://img.aijaa.com/m/00926/15344638.jpg) (https://aijaa.com/hVtatx)

(https://img.aijaa.com/m/00101/15344639.jpg) (https://aijaa.com/3Xa97H)

(https://img.aijaa.com/m/00920/15344648.jpg) (https://aijaa.com/lcKsxU)

Putsasin osat ja kasasin jarrurasvan kera, uudet jarrunesteet ilmasin yläkautta vinkalla satulaa ja kahvaa ees taas pumppaamalla.
Koeajolla kirskuminen oli tipotiessään ja jarrutuntumaakin tuli mukavasti lisää.

Pakoputkiston lahoaminen on näiden Fourien tyyppivika ja johtuu ylösvedettyihin pakoputkiin jäävästä kondenssivedestä.
Änkkärien alimmissa kohdissa on vesireiät jotka menee ajan myötä tukkoon ja vesi ruostuttaa äänenvaimentimet jotka ovat "yhtä puuta" pakokäyrien kanssa ja tarvikkeinakin lähemmäs 1000€ kappale eli kaikki 4kpl enemmän kuin koko pyörän arvo.
Tässä oikeanpuoleiset reiät toimi kunten kuuluukin mutta vasemmanpuolesista ruskea kondenssivesi roiskui pelkästään pakoputken takapäästä.

(https://img.aijaa.com/m/00610/15344647.jpg) (https://aijaa.com/jPBvXB)

(https://img.aijaa.com/m/00996/15344646.jpg) (https://aijaa.com/CjT0cn)

Joten rassasin vasemmanpuoleiset vesireiät auki rautalangalla ja terävällä piikillä ja nyt vesi tulee pois myös tuolta vasemmalta puolelta kuten kuuluukin.

(https://img.aijaa.com/m/00714/15344644.jpg) (https://aijaa.com/tmJ0IC)

(https://img.aijaa.com/m/00307/15344645.jpg) (https://aijaa.com/M1EPij)

(https://img.aijaa.com/m/00001/15344643.jpg) (https://aijaa.com/m2gU0n)

Lopuksi säädin vielä toisioketjun joka olikin aika löysällä ja aiheutti siksi melkoista nyhtämistä hitaan ajon aikana. Nyt pyörä käyttäytyy nätisti ja moottoristakaan ei kuulu hälyääniä.

Prätkän mukana tuli 4-2 tarvikepakoputkisto ja jotku valkoiset sivulaukut joita en ainakaan näillä näkymin ole asentamassa eikä niissä ole pyörään kuuluvia kiinnitysrautojakaan. Takarengas on kovettunut, kanttinen ja aika loppu joten ainakin se menee hankintalistalle.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: samulis - 16 huhtikuu, 2025, 16:38
Nää kuulostaa kyllä uskomattoman hyvälle. Omat kokemukset on itä-Vantaan lähiön kasvatin CB 500Four koeajoon nuorena kollina, tuntui nopealta PV50 verrattuna. Aikaisempi pomo puljaa CB 750 kanssa, viimeisin oli sandcast. Äänimaailma on suoraan 70 luvun F1 autoista, CBX1000 on ainut joka ajaa äänissä ohitse.
Onko mukana tulleet sivulaukut samat kuin mitkä näkyy wikipedian kuvassa?
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Harri S - 16 huhtikuu, 2025, 17:42
Eivät ole.
Luulen että ne on jostakin suurempikokoisesta pyörästä.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Smirkelimies - 18 huhtikuu, 2025, 11:32
Minun 1970 350 Jawassa on 18 hv lypsykone. Mistähän kaikesta johtuu että Hondassa on tuplasti tehoja?

Jawassa on yks kaasari. Kaveri vähä naureskeli ku Jawaan on oikein viritysohjeitakin, onhan niitä ollu jopa kilpakäytössä kun on se Six Days malliki. Viriohjeilla saap aina kullakin melko hankalallakin toimella yleensä noin yhen hepan lisää  ;D
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Vito - 18 huhtikuu, 2025, 12:00
Tästäpä tulikin mieleen että mulla on seissy hyllyssä tuollanen pannu jotain 30 vuotta.Siitäkin uupuu alkuperäset putket ja 4-1 sarja vaan olemassa.Oliskohan tuolla mitään arvoa kun en tuolle mitään käyttöö keksiny. :thinking:
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Harri S - 18 huhtikuu, 2025, 17:53
Lainaus käyttäjältä: Vito - 18 huhtikuu, 2025, 12:00Tästäpä tulikin mieleen että mulla on seissy hyllyssä tuollanen pannu jotain 30 vuotta.Siitäkin uupuu alkuperäset putket ja 4-1 sarja vaan olemassa.Oliskohan tuolla mitään arvoa kun en tuolle mitään käyttöö keksiny. :thinking:

Lähinnä alkuperäisputket on ongelma ja siksi kalliita. Se 4-1 kiinnostaa, lähinnä nostalgiamielessä kun siinä ekassa prätkässä oli sellainen. Kunnolla ei ole niinkään väliä.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: sössö - 18 huhtikuu, 2025, 18:04
Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 18 huhtikuu, 2025, 11:32Minun 1970 350 Jawassa on 18 hv lypsykone. Mistähän kaikesta johtuu että Hondassa on tuplasti tehoja?

Jawassa on yks kaasari. Kaveri vähä naureskeli ku Jawaan on oikein viritysohjeitakin, onhan niitä ollu jopa kilpakäytössä kun on se Six Days malliki. Viriohjeilla saap aina kullakin melko hankalallakin toimella yleensä noin yhen hepan lisää  ;D
jaawa on aika alkeellinen matalajenkanen vehje ja ilmeisesti mentiin sillä mihin ennen sotaa tehty kehittäminen riitti. Vähän niinku jonkun SGS puchin kanssa, minkä valmistus kai loppu joskus 70- luvun alussa. ton ajan suitsassa kuitenki ollu 38hp, kawassa varmaan yli 40?
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: palontie - 18 huhtikuu, 2025, 18:12
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 huhtikuu, 2025, 17:53Lähinnä alkuperäisputket on ongelma ja siksi kalliita. Se 4-1 kiinnostaa, lähinnä nostalgiamielessä kun siinä ekassa prätkässä oli sellainen. Kunnolla ei ole niinkään väliä.

Kaverille järkkäilin aikoinaan tuuttihondaan vakioputket Japaniasta,oli sitten helvetin kalliit..
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Harri S - 12 toukokuu, 2025, 17:55
Mobilisti teki pyörästä koeajojutun viime viikolla hienoisesta lumisateesta huolimatta.
Joku ramppikuume tätä vaivasi kun yhtäkkiä se alkoi kadotella kipinää ja sahautti pariin kertaan akun tyhjäksi.
No uhkasi laitetta brutaalilla kustomoinnilla jolla sain ajettua pahat henget pois koeajon ajaksi.
Sitten vika taas toistui ja poistin sötöstellyn akkukaapelin joka oli yksi ilmeinen vikapaikka ja tein uuden tilalle eikä vika ole vielä toistunut.

(https://img.aijaa.com/m/00325/15350983.jpg) (https://aijaa.com/ixbt4o)

(https://img.aijaa.com/m/00390/15350960.jpg) (https://aijaa.com/y9eV5B)

(https://img.aijaa.com/m/00062/15350961.jpg) (https://aijaa.com/orFBu9)

(https://img.aijaa.com/m/00655/15350962.jpg) (https://aijaa.com/Mh3rpA)

(https://img.aijaa.com/m/00141/15350963.jpg) (https://aijaa.com/kRN3y7)

Joopa joo.
Ostin hieman rojua ensi talveksi josko vaikka rakentelis itselle caferacerin tai bosozokun suoralla 4-1 pakoputkella kun sellainen olis varmaan järjettömin 2-pyöräinen laite näillä leveysasteilla ja hyvä jatkumo Diesel Boss Hossille.
Olispaha hallussa sellanen laite jolla kelpaa mennä vaikka nykytyyliseen Tiksin cruisingiin jossa savu- ja melusaaste tuntuu olevan ykkösprioriteetti tänä päivänä.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/B%C5%8Ds%C5%8Dzoku


(https://img.aijaa.com/m/00081/15350957.jpg) (https://aijaa.com/PCsKqZ)

(https://img.aijaa.com/m/00227/15350523.jpg) (https://aijaa.com/23wFvO)

Näissä Hondan 350 foureissa on orkkiksena todella nätti ja hiljainen käynti. Mutta jos jättää huollot väliin menee kannesta nokan laakerointi (eli koko kansi) ja nokkaketju löystyessään hakkaa kiristimen saranan jumiin.

Avasin moottorin ja tutkin nokan laakeroinnin joka oli kunnossa ja samalla kurkistin kiristimen saranan joka sekin liikkui herkästi. Hyvä niin, sillä kiristimen saranan korjaus vaatii koko mottorin halkaisun eli purkamisen alkutekijöihinsä. Se kun on pultattu alakautta kiinni ylempään lohkonpuolikkaaseen.

(https://img.aijaa.com/m/00343/15350531.jpg) (https://aijaa.com/tG96p7)



(https://img.aijaa.com/m/00078/15350832.jpg) (https://aijaa.com/htQSYI)

(https://img.aijaa.com/m/00676/15350830.jpg) (https://aijaa.com/QTSo0J)

(https://img.aijaa.com/m/00462/15350833.jpg) (https://aijaa.com/e5IICB)

Tätä on joskus auottu venakopasta hartaudella ja jouduin ainakin yhden kierteen holkittamaan rosteisella korjausholkilla joka kyllä pysyy jatkossa paikallaan Loctiten sinisellä.
Korjausholkissa oli tiheä 9mm ulkokierre ja jouduin tonkimaan speciaali kierretyökalukokoelmastani 9mm tapin jolla sain kanteen holkille sopivan kierteen.

(https://img.aijaa.com/m/00513/15350829.jpg) (https://aijaa.com/4hmhPq)

Sylinterikannen random kuusiokolopultit oli kahta eri sorttia joten ostin lisää perinteisellä kuusiokolokannalla varustettuja sekä tilasin orkkismalliset venttiiliensäätökorkit kustom-mallisten tilalle.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Toyopet - 13 toukokuu, 2025, 10:41
Siinä on siis kannessa samanlainen laakerointi eli ei varsinaisesti ollenkaan, kuin osassa toyotan moottoreita.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Harri S - 13 toukokuu, 2025, 20:31
Prätkissä toinon aika yleinen rakenne ja ihan toimiva kunhan muistaa joskus vaihdella öljyt.

Jakoketjun kiristimen säätöpultti ja lukitusruuvi oli aika mielenkiintoisia esityksiä. Lisäksi tuo lukituruuvi oli reilusti mutkalla ja tuntui että se katkeaa ennen kuin sen sai kierrettyä irti. Onneksi kierteet säilyi ehjinä.

(https://img.aijaa.com/m/00368/15350526.jpg) (https://aijaa.com/LGy0sn)

(https://img.aijaa.com/m/00425/15350527.jpg) (https://aijaa.com/0wZaf5)

Tein uuden lukitusruuvin pultista ja sahasin päähän ruuvimeisselille loven kuten alkuperäisessäkin ja nyt tuo lienee valmis. Toki pitää sitten moottori käynnissä testa ja säädellä.

(https://img.aijaa.com/m/00925/15351252.jpg) (https://aijaa.com/xj6Db4)

Tänään sain kansihommelit valmiiksi muutamien uusien kuusiokoloruuvien hankinnan jälkeen.
Yksi puuttunut venttiilinsäätöruuvin lukitusmutteri puuttui ja kävin ostamassa sen Moposportista ja samalla uudet sytytystulpat.
Huohotinkotelolle tein paperista uuden tiivisteen ja tuo alkais olemaan asennusvalmis jahka runko saapuu tontille.
Uudet orkkismalliset venansäätökorkit on tulossa ja sytytyspuolat niin pääsee koekäyttämään.

(https://img.aijaa.com/m/00531/15351251.jpg) (https://aijaa.com/KqhUWI)

Moottori painaa ihan helkkaristi. Vissiin lähes 70kg. Ei voi ymmärtää että mikä tuossa oikein painaa kun aika pieni murkula.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four
Kirjoitti: Harri S - 16 toukokuu, 2025, 15:01
Käynnistysongelmat eivät ole enää palanneet tuon päävirtakaapelin uusimisen jälkeen.

Tänään on pitkästä aikaa mukavan lämmin päivä joten Honda tallista esiin ja taustapeilien entraukseen.
Peilit oli joskus maalattu mustiksi ja sehän ei sovi kalassikkolaitteen tyyliin ollenkaan. Pyörä on joskus kaatunut ja ilmeisesti se on jättänyt hieman naarmuja ja syvän lommon toiseen peiliin, jotka sitten on peitetty maalauksella. Ostin tähän jenkeistä myös naarmuttoman OEM sytytyspuolen peitekupin kun siinäkin on pieniä jälkiä kaatumisesta. Hankintalistalla on vielä vasemmanpuolen kahvakumi koska alkuperäinen on teipillä korjattu.

Mitään kiinalaisia alkuperäisennäköisiä tarvikepeilejä en tähän laita koska ne ei istu kulahtaneeseen kokonaisuuteen ja tuppaavat muutenkin ruostumaan pilalle ensimmäisessä vesisateessa. Eletyn elämän jäljet kuuluu tähän laitteeseen.
Eli otin peilit irti ja suoraan maalinpoistoainekäsittelyyn jossa kunnon aineella maali kuiriutui näppärästi pois muutamassa minuutissa.

(https://img.aijaa.com/m/00166/15351781.jpg) (https://aijaa.com/jQfZCd)

Alta paljastui hirvittävät hiontajäljet jolla oli tehty tartuntaa maalaukselle. Peilin varret on kromatut joten niitä ei voi pelastaa entiselleen mutta niissä ei myöskään mattapintaisuudesta ole liiemmin haittaa. Kupuosat on rosteria jonka voi kiillottaa takas kiiltäväksi.

(https://img.aijaa.com/m/00063/15351780.jpg) (https://aijaa.com/b08gCX)

Tein porakoneharjaan kankaasta laikantapaisen, tyhjensin kuivuneen Autosolituubin purkkiin ja tilkalla moottoriöljyä sain siitä jälleen sopivaa kiillotustahnaa. Parin tunnin tehokkaan hinkkauksen jälkeen sain peilinkuvuista lähes kaikki syvät hiontajäljet pois ja kuvut kiiltäviksi. Oikean puolen peilin lommon sain myös vedettyä lähes suoraksi. Enempää en uskaltanut tuota kiskoa ettei lasi mene halki.

(https://img.aijaa.com/m/00108/15351778.jpg) (https://aijaa.com/TnA4sN)

(https://img.aijaa.com/m/00438/15351779.jpg) (https://aijaa.com/TR2odQ)

(https://img.aijaa.com/m/00153/15351777.jpg) (https://aijaa.com/JJ5OG7)

(https://img.aijaa.com/m/00920/15351776.jpg) (https://aijaa.com/Wj5oiY)

Lopuksi täytin renkaat kahdesta kilosta —> kolmeen kiloon jolla oli huomattava ajo-ominaisuuksia parantava vaikutus ja sitten kävinkin ajelemassa muutaman kymmenen kilsan lenkin ja täytyy kyllä todeta että tämä on yli 50 vuotiaaksi pyöräksi ihan mahtilaite nurkkapörräilyyn ja fiilistelyyn.
Kahden prätkän taktiikka on toimiva kun toista voi rakentaa ja toisella voi ajella.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 17 toukokuu, 2025, 14:26
Tässä pyörässä on "säästösähköt" ja ihme ettei se oo palanu.
Takajarruvalo paloi ajaessa koko ajan ja parkki puolestaan ei edes jarruttaessa.
Satulanalus näytti tältä.

(https://img.aijaa.com/m/00691/15352094.jpg) (https://aijaa.com/QhkdWi)

Sentään yksi abikopari on raaskittu ostaa ja loput piuhat surrattu yhteen ja teippiä päälle.
Aika hankala on löytää laadukkaita pyöreitä liittimiä mutta lopulta löysin ja korvasin teippaukset sopivilla liittimillä. Kutistesukalla värikoodasin liittimiä kun piuhat ei mene "väriväriin".

(https://img.aijaa.com/m/00982/15352093.jpg) (https://aijaa.com/R1OJQk)

Sitten taas hieman ajolenkkiä ja pyörä takas talliin kun seuraava harraste vaatii huomiota.

(https://img.aijaa.com/m/00646/15352092.jpg) (https://aijaa.com/fsEvRx)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Jussi - 18 toukokuu, 2025, 03:58
Tulipa mieleen, ettei oo kyllä ihan kauheen isot männät tuollaisessa.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Springer - 18 toukokuu, 2025, 08:05
Neljä pientä kanelipurkkia ;)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 18 toukokuu, 2025, 17:27
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 18 toukokuu, 2025, 03:58Tulipa mieleen, ettei oo kyllä ihan kauheen isot männät tuollaisessa.

Poraus on 47mm joten aika pienet männät.

Tänään en tehny museopyörälle mitään kun aika meni Austinilla ajellessa mutta raaseriin ostin tutulta hienon kilpakatteen.

(https://img.aijaa.com/m/00883/15352311.jpg) (https://aijaa.com/s5Ltmo)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Toyopet - 18 toukokuu, 2025, 17:38
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 toukokuu, 2025, 17:27Poraus on 47mm joten aika pienet männät.


Tuosta 47mm porauksesta tuli mieleen, että onkohan käytetty yhteisiä osia dax 72cc:n kanssa, missä siinäkin 47mm poraus?
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 18 toukokuu, 2025, 18:37
Todennäköisesti Daxin männät.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Peto - 18 toukokuu, 2025, 20:25
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 18 toukokuu, 2025, 17:27Poraus on 47mm joten aika pienet männät.

Tänään en tehny museopyörälle mitään kun aika meni Austinilla ajellessa mutta raaseriin ostin tutulta hienon kilpakatteen.

(https://img.aijaa.com/m/00883/15352311.jpg) (https://aijaa.com/s5Ltmo)

Saatanan hieno kate O0  Tonne suojakuvun alle vielä keltainen kusivalo alle 8) 
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 20 toukokuu, 2025, 17:23
Tänään saapui runko Italiasta. Hinta halpa, runko suora ja rahtikin vain 35€ kotiovelle vaikka rungolla on painoa ja kokoa kuin lehmävasikalla.
Mukana tuli myös tahahaarukka ja ketjusuoja.

Pesin ensiksi öljypiet pois bräkliinerillä ja fairyllä. Asemoin sen sitten huvipajaan työpöydälle moottorin sovitusta varten.

(https://img.aijaa.com/m/00335/15353006.jpg) (https://aijaa.com/qM9gFf)

(https://img.aijaa.com/m/00493/15353005.jpg) (https://aijaa.com/EHxmly)

Sitten olikin melko jupuaminen että sain raskaan moottoripaketin ujutettua koloonsa kun kevyt runko ei meinannut pysyä millään paikallaan. Lopuksi oikea asento kuitenkin löytyi ja moottori istuu rungossa omalla paikallaan.

(https://img.aijaa.com/m/00368/15353004.jpg) (https://aijaa.com/nys5OZ)

Tänään saapui postissa Italiasta pakoputken kiinnityskruunut holkkeineen joilla saan pakoputkiston paikalleen sekä käytetty laturinkopan peitelätkä.
Ostin tähän tänään myös täydellisen keulan t-kappaleineen USA:sta, öljynsuodattimen Vantaalta ja johtosarjan Saksasta. Sytytyspuolat tulee Kiinasta kuten venttiiliensäätökorkitkin.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Springer - 20 toukokuu, 2025, 19:39
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 toukokuu, 2025, 17:23Sitten olikin melko jupuaminen että sain raskaan moottoripaketin ujutettua koloonsa kun kevyt runko ei meinannut pysyä millään paikallaan.
Itse olen laittanut moottorin kyljelleen ja sitten ujuttanut rungon siihen. Huomattavasti kevyempää pyöritellä runkoa kuin moottoria.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: rb - 20 toukokuu, 2025, 22:09
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 toukokuu, 2025, 17:23(https://img.aijaa.com/m/00335/15353006.jpg) (https://aijaa.com/qM9gFf)
Nyt alkaa näyttää enempi Harrin hommille...
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: palontie - 21 toukokuu, 2025, 05:43
Lainaus käyttäjältä: Springer - 20 toukokuu, 2025, 19:39Itse olen laittanut moottorin kyljelleen ja sitten ujuttanut rungon siihen. Huomattavasti kevyempää pyöritellä runkoa kuin moottoria.

Sama
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 21 toukokuu, 2025, 16:31
👍 Tuo konsti on hyvä tietää kun maalattuja osia kasailee niin ei mene rungon maalit heti ruvelle.

Tänään hain puuilosta pulttitarpeita eli pätkät 10mm ja 12mm tankoa koska 240-330mm pituiset pultit ei ole missään hyllytavaraa.
Moottorin etuosa on tuettu ylhäältä yhdellä 10mm pultilla tuohon irtonaiseen korvakkeeseen joka tuli takaswingin ohella rungon mukana ja oli yksi osasyy tämän kyseisen rungon ostamiseen.
Alhaalta puolestaan kahdella 10mm pultilla molempiin alarunkoaisoihin.

(https://img.aijaa.com/m/00690/15353263.jpg) (https://aijaa.com/JC9y8I)

Moottorin takaosasta puolestaan ylhäältä noin 250mm pitkällä 10mm pultilla ja alhaalta 330mm pitkällä 12mm pultilla jotka tein noista ostamistani irtotangoista.
Mitään kierretankoa tähän ei tule koska se syö löystyytyään ajanoloon alumiinisen moottorin korvakkeet pilalle.
Yläkorvakkeen oikean puolen irto-osa puuttui, se on irroitettava jotta moottori mahtuu sujahtamaan kehdon sisään.

(https://img.aijaa.com/m/00023/15353262.jpg) (https://aijaa.com/DG0TLR)

Tein uuden osan 4mm teräslevystä ja lisäksi moottorin yläkorvakkeen ja rungon väliin tulee molemmille puolille 12mm ja 22mm teräsholkit jotka sorvasin umpitangosta.

(https://img.aijaa.com/m/00069/15353261.jpg) (https://aijaa.com/B5TpFe)

(https://img.aijaa.com/m/00234/15353257.jpg) (https://aijaa.com/22F83D)

(https://img.aijaa.com/m/00762/15353258.jpg) (https://aijaa.com/SQKcQa)

(https://img.aijaa.com/m/00516/15353256.jpg) (https://aijaa.com/SpAKdp)

12mm alapultti oli hieman "ylipitkä" koska jalkatappien korvakkeet tulee kiinni samalla pultilla.
Nyt moottori on pultattu tukevasti runkoon kiinni.

(https://img.aijaa.com/m/00618/15353255.jpg) (https://aijaa.com/LqNMXc)

(https://img.aijaa.com/m/00334/15353266.jpg) (https://aijaa.com/Rbru1i)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: samulis - 30 toukokuu, 2025, 10:29
Mulla on Harri mennyt ohi missä vaiheessa ja mistä toinen pyörä ilmestyi, koitin lukea tarinan uudestaan mutten viisastunu.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 30 toukokuu, 2025, 10:44
Toinen alko vähän niin kuin vahingossa kun ostin moottorin mitä mun ei alunperin pitäny ostaa ollenkaan.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 01 kesäkuu, 2025, 17:33
Tänään saapui italiasta ostamani ruosteinen ilmaputsarikotelo ja viimeviikolla laitoin öljysudin ja uudet venansäätökorkit paikalleen.
Ostin tuon kotelon lähinnä siksi että siinä oli mukana kaikki releet ja lataussäätimet sun muut ja jotka on yksittäin ostettaessa kalliita. Saan siitä myös OEM akkukaapelin tuohon museopyörääni.
Akun kiinnitysremmi oli näemmä unohtunu matkasta mutta mukana tuli lähes kokonainen johtosarja ja molemmat sytytyspuolat joka oli hyvä asia kun Kiinasta tilaamani ovat ilmeisesti etanapostin kyydissä.

(https://img.aijaa.com/m/00834/15355931.jpg) (https://aijaa.com/WTNtzk)

Kasailin sähköosat kiinni runkoon ja startin solenoidin joutu avaamaan ja rasvaamaan se kun on tehty alunperinkin avattavaksi.

(https://img.aijaa.com/m/00371/15355932.jpg) (https://aijaa.com/t6arF7)

(https://img.aijaa.com/m/00645/15355933.jpg) (https://aijaa.com/PTJgBF)

(https://img.aijaa.com/m/00879/15355936.jpg) (https://aijaa.com/RT6YYx)

Putsasin ja viilasin molemmat kärjet ja kipinä löytyi, eli osat oli ehjiä ja ajattelin päräyttää tuon moottorin käyntiin mutta vituiksihan sekin suunnitelma meni kun kaikki kaasuttimet tulvi pahasti ja avatessa niistä kaikista puuttui mm. pääsuuttimet ja neulaventtiilit. Puuttuneen öljyfilsun huomasin jo aiemmin ja se tuli hankittua samointein.
Olis ollu hyvin aikaa tarkistaa myös nuo kaasarit muita osia odotellessa...

Onneksi säät sentään suosii ja kävinkin ajelemassa muutaman kymmenen kilsan lenkin tuolla valmiilla prätkällä.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 03 kesäkuu, 2025, 22:05
Muiden puuhastelujen ohessa päätin kokeilla sähkökemiallista ruosteenpoistoa vahvasti ruosteessa olleeseen ilmanputsarikoteloon.

(https://img.aijaa.com/m/00371/15355932.jpg) (https://aijaa.com/t6arF7)

Laitoin 10L kanisterista leikattuun altaaseen vahvaa sitruunahappoa ja pellinsuikaleita. Kytkin akkulaturilla kotelon altaaseen porisemaan ja tehostin prosessia kuumentamalla happoallasta alapuolelta auton sisätilanlämmittimellä.
2A virralla osa porisi mukavasti altaassa ja lopuksi pesin liat sekä hapot pois ja kuivasin kotelon Sievertillä kuumentamalla.

(https://img.aijaa.com/m/00836/15356413.jpg) (https://aijaa.com/PTb0eW)

(https://img.aijaa.com/m/00236/15356414.jpg) (https://aijaa.com/GOtRbk)

Tuosta kun hivasee teräsharjalla moskat ja pintaruosteet pois, voi kunnon liuotinpesun jälkeen ruiskuttaa uuden mustan maalipinnan.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 06 kesäkuu, 2025, 15:38
Kaasuttimien korjaussarja saapui jo tänään ja pääsinkin heti asentamaan sitä kaasuttimiin. Paljon O-renkaita sun muuta tilkettä ja olihan tuossa näprääminen että sai osat paikalleen ja kaasutinpatterin takas nippuun. Neulventtiilin ja pääsuuttimen paikat hivasin kevyesti vesihiomapapaerilla puhtaaksi hapettumista ettei uuden O-renkaat mene jo asentaessa rikki.
Neuloja en vielä vaihtanut, pelkät emulsioputket jotta kaasuttimien synkronointi pysyy edes suunnilleen alkuperäisenä.

Yksi pääsuuttimen pidikkeistä puuttui kokonaan ja tein sen vanhasta rautasahanterästä jossa on  samalainen jousiominaisuus kuin alkuperäisessäkin osassa. Bensapinnat säädin ohjeen mukaisesti 21 millimetriin. Loput säädöt teen sitten myöhemmmin jahka moottoria on koekäytelty enemmän ja osat on hieman asettuneet.

(https://img.aijaa.com/m/00591/15356916.jpg) (https://aijaa.com/ZDK6JG)

(https://img.aijaa.com/m/00755/15356917.jpg) (https://aijaa.com/hRzVrx)

Sitten olikin aika laittaa kaasuttimet kiinni ja muutenkin viritellä moottori koekäyttökuntoon. Alkuviikolla putsasin katkojankärjet ja ajoitin sytytyksen valmiiksi perussäätöihin.

Seuraavaksi hyytyikin jälleen tuo oikukas ostartti ja se kuumeni taas hurjasti. Heitin sen ensiksi vesiämpäriin jäähtymään jotta sain sen purettua ilman palovammoja. Tutkiessa selvisi että päätypusla on kulunut todella väljäksi ja ankkuri raapi kiinni kenttään. Vanha pusla irtosi kiertämällä siihen 10mm pultti jolla sen sai kiskottua pois kolostaan.
Uusi pusla syntyi messingistä jonka sain tehtyä hieman sorvia sisätilanlämmittimellä "tekohengittämällä". Kun siinä on ilmeisesti konkat menneet huonoksi.

(https://img.aijaa.com/m/00443/15356918.jpg) (https://aijaa.com/8iMPDG)

(https://img.aijaa.com/m/00710/15356919.jpg) (https://aijaa.com/CLYxWD)
:)
(https://img.aijaa.com/m/00360/15356920.jpg) (https://aijaa.com/7UkW7R)

(https://img.aijaa.com/m/00109/15356921.jpg) (https://aijaa.com/9yS5mK)

Tuon korjauksen jälkeen moottori jaksoikin sitten jo lähteä tulille.
Ei savuta, kolise, rallata tai mitään muutakaan. Hyvä niin koska tähän on tullu riskillä ostettua osia useammalla sadalla eurolla laitteen ajokuntoon saattamiseksi.


Museokuntoisesta pyörästä olikin näemmä peräti 8 sivuinen artikkeli uusimmassa Mobilistilehdessä jonka posti toi samalla kertaa kuin tuon kaasuttimien korjaussarjankin. Pitää kohta lukasta se mitä Janne on prätkästä lehteen kirjoitellut.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: HendriXXX - 06 kesäkuu, 2025, 16:19
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 06 kesäkuu, 2025, 15:38Museokuntoisesta pyörästä olikin näemmä peräti 8 sivuinen artikkeli uusimmassa Mobilistilehdess
Joo, olihan siinä hyvä juttu. Kattelinki että nimi kuulostaa tutulta ja muistin tän sun ketjun.. ;D
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 07 kesäkuu, 2025, 20:43
Eilenillalla saapui Italiasta pari ruosteista vannetta. Syy miksi juuri näihin päädyin oli halvan hinnan lisäksi se että mukana tuli akselit, mittarinpyörittäjä, takajarruosat polkimeen asti, hyväkuntoinen hammasratas ja etujarrulevy. Minä kun tarvitsen nuo kaikki.

Tuuli koko päivän joten vasta klo 19 jälkeen aloitin puunaamisen.
Lähtökohta oli hieman apaattinen mutta reilun tunnin nysväyksen jälkeen noista tuli ihan kelvolliset tähän projektiin.
Ensiksi rasvan ja moskan pesu ja sitten hinkkasin kehät puhtaaksi ja lopuksi hoitoaineet pintaan. Takapinnoja ei pelasta mikään muu kuin ehkä maalaaminen ja se jää ensi talven puuhiksi kuten muukin viimeistely. Uusia pinnoja en  tässä vaiheessa ala hankkimaan.

(https://img.aijaa.com/m/00817/15357361.jpg) (https://aijaa.com/obZCvY)

(https://img.aijaa.com/m/00623/15357359.jpg) (https://aijaa.com/Tyl6Zx)

(https://img.aijaa.com/m/00786/15357358.jpg) (https://aijaa.com/P2RSRV)

(https://img.aijaa.com/m/00269/15357356.jpg) (https://aijaa.com/XIgMQ8)

(https://img.aijaa.com/m/00823/15357360.jpg) (https://aijaa.com/DwGPp3)

(https://img.aijaa.com/m/00422/15357357.jpg) (https://aijaa.com/rN97pO)

(https://img.aijaa.com/m/00876/15357355.jpg) (https://aijaa.com/CVOZvm)

Vielä pitää hommata uusi ketju ja takajarrukengät.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 08 kesäkuu, 2025, 17:26
Ilmanputsarikotelon mukana tullut johtosarja oli katkaistu emäputken kohdalta.
Mulla on jo kokonainen johtosarjakin hommattuna mutta koska tuosta kiinniolevasta puuttui vain noin 10cm etupäästä ja sen liittimet eivät ole auringon kuivattamat, otin ja jatkoin jokaista johtoa reilulla 10 sentillä ja laitoin johdon päihin vastaavat liittimet ehjää johtosarjaa mallina käyttäen.

(https://img.aijaa.com/m/00411/15357484.jpg) (https://aijaa.com/bVPMEr)

(https://img.aijaa.com/m/00518/15357485.jpg) (https://aijaa.com/LX7pdy)

(https://img.aijaa.com/m/00354/15357486.jpg) (https://aijaa.com/omFJgw)

Nyt kun molemmat vanteet on mallillaan niin laitoin takavanteen jarruosineen paikalleen.
Toiseen ketjunkiristimeen piti veistää puuttunut osa 8mm teräslevystä jolla sai senkin kiristimen toimivaksi.

(https://img.aijaa.com/m/00144/15357487.jpg) (https://aijaa.com/Z2G9iu)

Keula, iskarit, jalkatapit ja stonga controlleineen ja sähköosineen saapuvat varmaan jo ensi viikolla. Etujarruosat toivottavasti ennen juhannusta niin pääsee ajamaan.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Herkkumutteri - 08 kesäkuu, 2025, 17:37
Tee tästä bozozoku pliis  ::)  cafe racerit on niin nähtyjä.

(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhIXGnfqxQGM7yr3pll-ekcMi48rKQg5EDehvm1ukQpOnompIXNXJb3NEC_mmS_GjMmAHyGvyik83ULRILkuxvPHi1S34TGbQi9eAMGmfzNgeQmztBC04dQrd8PrQ5BKvI4VettorP5plT8/s1350/Mercenary+Garage+Blog+Custom+Motorcycle+Design+Dublin+Concept+Bosozoku+Japan+Outlaw+Style+Moto+Image+via+Project+Garage+Motorcycles+on+Tumblr.jpg)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 08 kesäkuu, 2025, 17:43
Tuollastahan mä tästä siinä tuoreimman Mobilistin artikkelissakin rakentaa "uhkailin". :))
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 09 kesäkuu, 2025, 16:57
Kipasin hakemassa Moposportista uuden ketjun ja laitoin sen kiinni tuohon museovehkeeseen jolla tulee muutenkin ajettua enemmän ja jonka ketju on jo selkeästi kulahtanut.
Vaihdan vielä ainakin etuhammasrattaat päittäin kun tässä raaseriprojektissa  näyttää olevan uudenveroinen ratas joka istuu siihen uuteen ketjuun paremmin.

(https://img.aijaa.com/m/00007/15357800.jpg) (https://aijaa.com/lg8za6)

Vanhan likaisen ketjun laitoin kanisteriin ja hölskytin bensalla puhtaaksi.
Se päätyi rasvauksen jälkeen tähän projektiin.

(https://img.aijaa.com/m/00637/15357799.jpg) (https://aijaa.com/9nc8IY)

Sitten lähipostiin saapuikin takaiskarit jotka kävin noutamassa ja pulttasin paikalleen.

(https://img.aijaa.com/m/00160/15357798.jpg) (https://aijaa.com/so5fkk)

Ostin eilenillalla tähän takajarrukengät Puolasta ja loput ilmanputsarin osat Saksasta. Keula ja stonga näyttää pakettiseurannan mukaan olevan jo Suomessa.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 10 kesäkuu, 2025, 19:30
Toi raaserin etuhammasratas olikin yhtä hammasta suurempi joten aina parempi kun mielestäni tuo on muutenkin liian tiheäksi välitetty. Pesin siis museoprätkän moottorin vanhoista rasvoista ja laitoin tuon suuremman rattaan paikalleen.

(https://img.aijaa.com/m/00078/15358046.jpg) (https://aijaa.com/xSdKXP)

Koeajojen jälkeen saattoikin todeta että muutoksella pyörän ajettavuus parani.

Sitten tunkkasin raaserin alas työpöydältä koska isoja osia oli saapumassa.

(https://img.aijaa.com/m/00966/15358206.jpg) (https://aijaa.com/qbDEFq)

Nimittäin keula ja stonga saapuivat sopivasti laitoinkin ne paikalleen. Samalla laitoin paikalleen myös caferacer pakoputket mitkä tuli tuon museopyörän mukana.
Tuo korkea stonga on ihan hirveä ajettava mikä tuli todettua sangen lyhyellä koeajolla koska jarruosat on vielä matkalla Suomeen.
Se on vaihtolistalla jahka sopiva korvaava osa löytyy. Ostin sen noiden sähköosien ja kontrollien takia jotka tuli tangon mukana vaijereineen.

(https://img.aijaa.com/m/00671/15358205.jpg) (https://aijaa.com/KIrSzI)

(https://img.aijaa.com/m/00807/15358203.jpg) (https://aijaa.com/OkMUhK)

(https://img.aijaa.com/m/00821/15358202.jpg) (https://aijaa.com/jQJri1)

Sitten mallailin jostakin pikku kilpurista peräisin olevaa vanhaa katetta paikalleen ja se sopii kokonsa ja muotonsa puolesta tähän pieneen nelisylinteriseen pyörään kuin nakutettu. Huom. Katteessa olevat tyylikkäät tarrat.

(https://img.aijaa.com/m/00748/15358200.jpg) (https://aijaa.com/Pnuk74)

(https://img.aijaa.com/m/00502/15358198.jpg) (https://aijaa.com/erIk84)

Se puuttunut venttiilinsäätömutteri oli ajossa tapahtunut haveri sillä tuo kyseinen venttiili on päässyt kantamaan ja falskaa ja siksi ensi talvena pitää käyttää moottorin kansi irti ja korjata vuoto. Siksi tuolla videolla kyseinen sylinteri "tupsauttelee".

(https://img.aijaa.com/t/00350/15358204.t.jpg) (https://aijaa.com/ZxXjkl)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 11 kesäkuu, 2025, 16:01
Sataa vettä ja vissiin vielä huomisenkin joten mitäpä sitä muuta kuin nappasin prätkästä sylinterikannen käteen ja ihmettelemään.
Vika ja juurisyy prätkän romutukseen selvisi samointein. Jokin vierasesine on pyörinyt sylinterissä.

(https://img.aijaa.com/m/00277/15358355.jpg) (https://aijaa.com/0fNpxW)

(https://img.aijaa.com/m/00968/15358356.jpg) (https://aijaa.com/sFZ6Ug)

Ei siis ihme että imuvena hieman falskasi.
Otin siitä pyyystä molemmat venat käteen. ja Hivasin imuvenan tiivistepinnan suoraksi sorvissa ja läppäsin karstat pois molemmista seetipinnoista. Nyt venat pitää ja moottorin saattoi laitella takas nippuun.
Koekäytössä mylly lauloi hienosti ja jäljellä on enää hieman kaasariden hienosäätöä.

Kun mosa tuli nopsasti kuntoon niin tein tähän vielä seisontatuen niin ei tarvi lohkoja huoltopukeilla naarmuttaa.
Saranaosa on sähköcruiserista, sisällä pätkä umpitankoa ja loppuosa vanhaa kaasujousen kuorta joka oli mitoiltaan saranaosaa vastaavaa. Kylkeen kierteet ja johon jouselle tappi ja saranatapin sorvasin grade 10.9 pultista johon porasin haarasokalle reiän.
Kaivelin miljoonalaatikosta vahvan vetojousen jolla jalka lukittuu napakasti ylös ja alas.
Se liikkuu kahden pakoputken välissä muttei osu mihinkään edes yläasennossa.

(https://img.aijaa.com/m/00064/15358357.jpg) (https://aijaa.com/IRlTHu)

(https://img.aijaa.com/m/00158/15358358.jpg) (https://aijaa.com/UVDFmK)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 12 kesäkuu, 2025, 17:54
Ostin tähän tankin ja sivukopat Porvoosta ja hain ne tänään kotiin. Jarrukengät saapuivat myös ja nyt pääsinkin jo ajelemaan reippaammin ja kaikki vaihteet tuntuu myös pelaavan kuten kuuluu.

(https://img.aijaa.com/m/00836/15358617.jpg) (https://aijaa.com/T0D6qf)

Vielä venttiilien säätö ja tämä alkaa olemaan pikkuhiljaa säädöissä ja oikealla bensatankilla kakkuakin virtaa sopivasti, mikä tietty osaltaan myös parantaa käyntiä.
Huom. Bilteman "tilapäisjalkatapit" kun ne oikeat on vielä matkalla Suomeen.

(https://img.aijaa.com/t/00454/15358618.t.jpg) (https://aijaa.com/xFq03O)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 15 kesäkuu, 2025, 15:00
Hellekelit joten mukava laitella välillä museopyörää kultasateen varjossa.
 
Vaihdoin molemmat moottorin sivuposkien merkit/kopat ostamiini parempikuntoisiin ja nämä huonommat sitten puolestaan kiinni raaseriin. Ei nuo uudetkaan virheettömiä ole mutta ihan perusssiistejä ja pyörän ulkoasuun sopivia.

(https://img.aijaa.com/m/00127/15359270.jpg) (https://aijaa.com/5uUJpw)

Tästä puuttui myös penkin lukkolaite kokokonaan ja se oli korvattu käytännöllisellä hiusneulasokalla joka tällaisessa orkkispyörässä on hieman rustiikki ratkaisu.

(https://img.aijaa.com/m/00703/15359268.jpg) (https://aijaa.com/xcreRR)

Toisen pyörän rungossa tuli onneksi mukana myös koko satulan lukkolaite jonka tyhjensin haitoista ja laitoin kiinni tähän museopyörään.

(https://img.aijaa.com/m/00603/15359267.jpg) (https://aijaa.com/pO4FC0)

(https://img.aijaa.com/m/00336/15359269.jpg) (https://aijaa.com/G2dCPX)

Sitten olikin kiva hieman tuuletella shortsit ja sandaalit jalassa lähiseudun nurkka-ajeluissa.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: JAMANT - 15 kesäkuu, 2025, 18:49
Kävitkö Veikkolassa asti? Saman näköisen oli näkevinäni (mitään en näistä ymmärrä, mutta just tuollainen punainen Honda oli)...
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 15 kesäkuu, 2025, 19:03
Noup. Ei sitä enää tällä iällä uskalla lähteä Kehä3 ulkopuolelle.
Ei vaiskaan, tää on sopivin ihan nurkkapyörityksessä.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 17 kesäkuu, 2025, 13:52
Vettä sataa ja itse olen sopivasti flunssan kourissa ja veto on aika lailla pois.

Koetin kävästä huvipajassa tekemässä jotakin. Eilen saapui jalkatapit ja purin ne osiksi ja laitoin happokylpyyn putsaantumaan. Jouset jätin pois ettei ne karaistu hapossa pilalle. Liimasin myös nuo haljenneet poljinkumit urataaniliimalla takas nippuun ja vein pannuhuoneeseen kuivumaan. Katotaan myöhemmin miten korjaus onnistui.

(https://img.aijaa.com/m/00825/15359688.jpg) (https://aijaa.com/keDL2Z)

(https://img.aijaa.com/m/00310/15359686.jpg) (https://aijaa.com/1QxSeD)

Tänään sitten putsasin metalliosat ja maalasin mustaksi.

(https://img.aijaa.com/m/00504/15359901.jpg) (https://aijaa.com/Taphxk)

(https://img.aijaa.com/m/00667/15359902.jpg) (https://aijaa.com/sU7tFX)

Sitten postilähetti toikin ilmaputsarin loput osat ja laitoin ne samointein paikalleen.
Ongelmanahan tuossa kokoojapöntössä on lerppu muoviosa jolla voimaa ei saa jakaantumaan erityisesti keskimmäisiin tötteröihin jotta ne sain painettua paikalleen.

Sain ne lopulta paikalleen siten että nitkuttelin käikälettä siten että toisen pään kumitötterö meni paikalleen ja kiristin sen klemmarilla siihen.
Sitten nitkutin toista päätä että sain sen toisen puolen reunimmaisen paikelleen ja sekin klemmarilla kiinni.
Keskimmäiset laitoin siten että kiristin klemmareita  vain sen verran että se puri kii kumitötterön kauluksen olakkeeseen ja pitkällä ruuvarilla runkoa vasten vääntelemllä kahden puolen klemmaria runkoa vastimena käyttäen, muljahti ne keksimmäisetkin lopulta paikalleen.
Mutta molempia pitää väännellä "samaan tahtiin" jotta ne pikku hiljaa menee pohjaan asti.
Putsarin takaosan kumikäikäle olikin sitten helpompi juttu.

(https://img.aijaa.com/m/00311/15359903.jpg) (https://aijaa.com/iKId7A)

(https://img.aijaa.com/m/00357/15359904.jpg) (https://aijaa.com/cmVWmo)

Lopulta kuume ja flunssa vei voiton ja tää saa nyt riittää tältäerää.

Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 18 kesäkuu, 2025, 15:58
Luita särkee ja varsinkin leukaperissä ja vasemmassa korvassa kova jomotus. Kurkku tai keuhkot on ihan ok joten mikä lie korvatulehdus, sikotauti tjsp päällänsä. Pää täynnä migreeni- ja särkylääkkeitä helpottaa hieman. Pakko oli kuitenkin käydä välillä tekemässä jotakin muuta niin paranee nopeammin.

Korjatut kumitupit on kuivunu nyt pari vuorokautta ja laitoin ne aamusella paikalleen saippuan kera. Ei ainakaan vielä ole haljenneet ja uretaaniliima pitää näemmä lujasti kasassa. Hiusmurtumiin laitoin äkkipikaliimaa ja kiristin pariksi tunniksi putkiklemmareita päälle liimausta tukemaan. Aika näyttää onko peli menetetty noiden osalta.

(https://img.aijaa.com/m/00005/15360370.jpg) (https://aijaa.com/VK1z8q)

(https://img.aijaa.com/m/00005/15360372.jpg) (https://aijaa.com/9CSWH1)

(https://img.aijaa.com/m/00766/15360371.jpg) (https://aijaa.com/CHo2s6)

Miksikö korjata vanhaa paskaa? No siksi että erilaiset pojin- ja kahvatarvikekumit on osoittautunut muovimaiseksi ja pahanhajuiseksi roskaksi joka halkeaa parissa viikossa. Samalla saa hyvin ajan kulumaan.

Yläketju tulee pysymään jatkossakin tässä prätkäharrastuksessa kireällä sillä maksoin tänään käsirahan kolmennesta samanlaisesta kokonaisesta rekisteröidystä prätkästä vm-75.
Kankaanpäästä pitää alkaa seuraavaksi sumplimaan kyytiä tuolle tänne Espooseen. Erittäin arvokasta olis jos jollakulla on kalustossa tarvtta ja tilaa ottaa se sieltä kyytiin ja tänne 150-200€ korvausta vastaan koska sillä mä saan sen haettua sieltä itsekin.

Paskaako näitä piti alkaa kaikkia hamstraamaan mutta tuo nyt oli lähes "pakko" ostaa kun hinta oli enemmän kuin kohdallaan.
Tavoite on valita parhaat osat tuohon museoprätkään ja museorekata se niin saa viilattua vakuutusmaksuja fiksummiksi. Mulla ne ajopäivät kun ei tule koskaan täyttymään kun tykkään rakentelusta enemmän.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 22 kesäkuu, 2025, 17:09
Tein toiselle sivukopalle siitä puuttuneen alakiinnikkeen sekä bensatankille takakiinnikkeen ja ohessa purin koko keulan ja poistin ylimääräiset suojapellitykset. Etuputkissa oli myös hieman ruostetta suojapeltien alla jonka hivasin pois hiekkapaperilla ja sorvissa pumppuja pyörittämällä. Laitoin putkien yläosiin suojaksi kirkalakkaa niin ruoste ei ala heti uusimaan.

(https://img.aijaa.com/m/00401/15361245.jpg) (https://aijaa.com/pfiOLk)

Sitten aloin suunnittelemaan syöksykatteelle alakiinnikkeitä. Vanhat kiinnikkeet oli aika napakasti kiinni ruostuneilla pulteilla jotka sain auki ihan kohtuudella. Vanhoista kiinnikkeistä sahasin laput sekä katteiden että rungon puoleisille kiinnikelapuille.
Kiinnityskohdaksi päätin moottorin etukiinnikkeen kohdan josta saa luontevasti vedettyä kiinnikkeet katteen sivuosille.

(https://img.aijaa.com/m/00545/15361244.jpg) (https://aijaa.com/07Ou6u)

(https://img.aijaa.com/m/00372/15361243.jpg) (https://aijaa.com/Z5urHP)

(https://img.aijaa.com/m/00877/15361240.jpg) (https://aijaa.com/KgDRUl)

Kiinnikelappujen väliin katkaisin sopivat pätkät huonekaluputkea jonka heppailin kiinni jahka katteen lopullinen paikka ja asento selvisi. Sitten purin osat pois, hitsasin loppuun ja hioin sekä maalasin harmaalla pohjamaalilla.

(https://img.aijaa.com/m/00193/15361241.jpg) (https://aijaa.com/47dOnY)

(https://img.aijaa.com/m/00076/15361242.jpg) (https://aijaa.com/YS4TJd)

Maalin kuivuessa siivosin hitsit ja kalskeet pois jonka jälkeen osat saattoikin pultata takas paikoilleen ja katteen kiinni noihin tankoihin.
Kiinniketangot kulkee pakoputkien takana takaviistoon.

(https://img.aijaa.com/m/00127/15361239.jpg) (https://aijaa.com/8gJOTZ)

(https://img.aijaa.com/m/00343/15361238.jpg) (https://aijaa.com/lpo9Su)

(https://img.aijaa.com/m/00130/15361237.jpg) (https://aijaa.com/ckVKfI)

Alkuviikolla saapuu etujarruosat ja clip-on ohjaustanko jotka määrittää katteen etukiinnikkeen lopullisen paikan ja mallin.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 23 kesäkuu, 2025, 22:40
Osien saapumisen odottelua ja odotellessa väänsin katteelle etutuen.
Koska etupumput ei kiinteässä katteessa ole vaihtoehto, väänsin karkaistusta hyllykannattimesta hevosenkengän joka sopii tiukasti rungon etuosaan. Kiinnitys 8mm läpipultilla.
Tuohon hitsasin 10cm neliöprofiilinpätkän jossa seinämävahvuus on huonekaluputkea tuplasti paksumpi. Tällä palikalla katteen kiinnityskohta siirtyy etuteleskoopin etupuolelle eikä ohjaus väännä tukea saati tuki riittävän kapeana toimi ohjauksen liikkeen rajoittajana.

(https://img.aijaa.com/m/00366/15361656.jpg) (https://aijaa.com/TwA5rE)

(https://img.aijaa.com/m/00966/15361653.jpg) (https://aijaa.com/TCQzKj)

(https://img.aijaa.com/m/00615/15361652.jpg) (https://aijaa.com/YNzhUN)

Tuosta kohtaa tuki haarautuu katteen etukulmissa oleviin kiinnityskohtiin joissa kiinnitys parilla 6mm pultilla katteen alkuperäisiin kiinnitysreikiin.
Haarat tein 10mm neliskanttisesta umpitangosta ja kiinnityslaput samasta karkastusta latasta josta hevosenkenkäkin.
Hitsaukset vedin puikolla jotta saumoista tulee varmasti lujat.

(https://img.aijaa.com/m/00236/15361651.jpg) (https://aijaa.com/XnMs0L)

Hionnan jälkeen maalia päälle ja tuki kiinni omalle paikalleen. Tästä tuli siro mutta todella vahva eikä kate muita tukia enää tarvitse.

(https://img.aijaa.com/m/00142/15361650.jpg) (https://aijaa.com/hGJiym)

(https://img.aijaa.com/m/00481/15361649.jpg) (https://aijaa.com/ruwMKX)

Sitten saapui jarruosat. Ne on myyjän mukaan CB500:sta mutta samaa tavaraa ne on kuin 350:ssäkin. Etuvannekin sama vaikka 500:sen osana senkin ostin. Eli kuvissa samalta näytti ja samaa oli.
Pääsylinteri on ihan yhtä puuta muutta rajulla väkivallalla eli tohottimella useampaan kertaan kuumentamalla ja viilasta tehdyllä tuurnalla ruusrukissa painaen ja ees taas erikokoisilla pulteilla ja vasaralla hakaten sain sisuskalut paukkeen ja rutinan kera ulos porauksestaan.
Lienee kohtuu selvää että noista ei enää kalua saa mutta hoonasin pääsylinterin kuoren kuitenkin puhtaaksi eikä siellä lopulta syöpymiä sitten ollutkaan vaan tuo mäntä (sinkkiseoksisena) oli ilmeisesti ottanut korroosion hyvin vastaan.
Putsasin lopuksi pääsylinterin rungon ja avasin neulalla nesteporaukset.

(https://img.aijaa.com/m/00996/15361648.jpg) (https://aijaa.com/rkEs5o)

(https://img.aijaa.com/m/00213/15361647.jpg) (https://aijaa.com/vRkwts)

(https://img.aijaa.com/m/00621/15361646.jpg) (https://aijaa.com/sy7ZrR)

Muistin että mullahan on yksi halpa kiinalainen kytkinpuolen pääsylkkä DBH brojektista ylijääneenä, josta kaivoinkin ulos juuri samankokoiset 1/2" männän, tiivisteet ja jousen. Pituuseroa oli 5mm mutta se hoitui 9mm pistoolin hylsyllä joka sisälle laitoin korokkeeksi pienen mutterin ja painoin hylsyn ruustukissa männänvarren päälle.

(https://img.aijaa.com/m/00429/15361644.jpg) (https://aijaa.com/7VUeIZ)

(https://img.aijaa.com/m/00301/15361645.jpg) (https://aijaa.com/AlGWJP)

Satula oli myös ihan jumissa ja sen sain auki rasvaprässillä. Putsasin hapettumat ja tiivisteen sekä kasasin rasvan kera osat takas paikalleen. Letkun rassasin sakasta auki messinkilangalla. Yhdistin sylkän, letkut ja satulan ja laitoin nesteet sisälle ja sehän alkoi toimimaan. Ihme kyllä vuotojakaan ei ollut kummassakaan. Jätin sen silti yöksi ruustukkiin roikkumaan ja huomenna näkee onko hikoilua yön aikana ilmaantunut.

(https://img.aijaa.com/m/00652/15361643.jpg) (https://aijaa.com/AtVtJB)

(https://img.aijaa.com/m/00391/15361642.jpg) (https://aijaa.com/d2HOtN)

(https://img.aijaa.com/m/00801/15361641.jpg) (https://aijaa.com/f09Scy)

Osien mukana tuli käytännössä koko etujarrusetti eli kaikki kiinnikkeet ja levyn suojukset mitä prätkässä tarvitaan, vain ylempi letku puuttui mutta se jää joka tapauksessa pois kun jättää jarruvalokytkimen valettuine runkoineen pois välistä ja liittää tuon alaletkun banjon suoraan pääsylinteriin johon sen clip-on tankojen takia helposti ylettyy.
Posti vaan alkoi tänään niitä ohjaustankoja hautomaan ja nyt toimituspäiväksi on ilmoitettu huominen. Toivotaan että pitää kutinsa ja osat sitä mitä tilasin.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 24 kesäkuu, 2025, 18:10
Tänään ne ohjaustangot lopultakin saapui. Mutta ihan sopivasti ja tyhjensinkin orkkistangon kahvoista ja sähköjohdoista.
Tangot piti olla rosteria. Olihan ne ilmeisesti onneksi kiinnitysosiltaan mutta alumiiniset putket laitoin välittömästi vaihtoon koska ne oli ohutta matskua ja alumiinin laadusta ei ole mitään takeita varsinkin kun niihin pitää porata reiät sähköjohdoille.
Mulla oli onneksi vahvaa kromattua messinkiputkea juuri sopiva määrä josta pätkäsin korvaavat osat tilalle.
Sitten kahvat, johdot sun muut saattoi laitella paikalleen ja säädellä niitä sopivaan asentoon.

(https://img.aijaa.com/m/00953/15361882.jpg) (https://aijaa.com/aGo8m7)

(https://img.aijaa.com/m/00323/15361883.jpg) (https://aijaa.com/x5Gybk)

Laitoin katteen paikalleen ja pikkasen pitää nävertää lisää tilaa merkkivalopaneelille että se ei raavi katteeseen ohjauksen ääriasennoissa, muuten se saa jäädä paikalleen kun on hyvin tyyliin sopiva.
Ohjaustankoa nostin muutamaan otteeseen ettei sormet nirhaannu katteen reunoihin ohjauksen ääriasennoissa.

(https://img.aijaa.com/m/00319/15361881.jpg) (https://aijaa.com/JrO7i0)

Nyt kun laitteessa on myös etujarrut niin pitihän sillä käydä hieman tuulettelemassa kun sateeseenkin tuli sopiva tauko.
Vauhdinhurmaa tällä saa mukavasti jo pienissäkin nopeuksissa. Pleksiin pitää tehdä toi puuttuva palanen niin sen saa symmetriseksi.

(https://img.aijaa.com/m/00274/15361880.jpg) (https://aijaa.com/xCvqLK)

(https://img.aijaa.com/m/00534/15361879.jpg) (https://aijaa.com/U9US4i)

Huominen meneekin sitä kolmatta prätkää noutaessa.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: samulis - 24 kesäkuu, 2025, 23:26
Ai että kun sattuu ranteisiin ihan jo katselu. Vedätkö kilpurin yks väriseks?
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 24 kesäkuu, 2025, 23:29
On mulla pari maalausvisiota mielessä.
Katotaan nyt millaiseen päädyn.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: palontie - 25 kesäkuu, 2025, 08:19
Hippie!
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Harri S - 25 kesäkuu, 2025, 09:40
Tarkoitus oli vähän ravistella taas rajoja eli oon miettiny tuohon Porsche 917-021 tyylistä psykedeelistä väritystä:
vihreä liekki, sininen pohja, ehkä punainen tehoste ja ohuet valkoiset rajaukset.

Kun kerrankin on laite mihin vois tuota kauan himoitsemaani teemaa käyttää. Mutta katsotaan mihin tie johtaa.

Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 2
Kirjoitti: Janne-Pekka - 25 kesäkuu, 2025, 11:22
Lainaus käyttäjältä: Harri S - 25 kesäkuu, 2025, 09:40Tarkoitus oli vähän ravistella taas rajoja eli oon miettiny tuohon Porsche 917-021 tyylistä psykedeelistä väritystä:
vihreä liekki, sininen pohja, ehkä punainen tehoste ja ohuet valkoiset rajaukset.

Kun kerrankin on laite mihin vois tuota kauan himoitsemaani teemaa käyttää. Mutta katsotaan mihin tie johtaa.


Kuulostaa sopivan häiriintyneeltä.  :+1:
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 25 kesäkuu, 2025, 20:41
Kolmas prätkä tontilla.
Yht. reilu 500km eestaas veti niskalihakset jurkkikseen ja korvat humisee vieläkin auton sisämelusta. Ajankohta hyvä koska reitin varrella on lestojen kansainvaellus, ilmeisesti ensi viikonloppuna.

Laite on seissyt todella kauan ja viimeisen vuoden kylmässä ja kosteassa suulissa joka näkyy patinana, mutta eiköhän tuosta kuoriudu ihan soiva orkkispeli sitten aikanaan.

Kilpuri saa luovuttaa tähän siistit kaksoispakoputkensa ja saa tilalle hieman meluisamman putkiston, ilmeisesti sen joka tuli sen irtomoottorin mukana koska tuo pyörässä kii oleva on melko karua tekoa. Myös tankit vaihtuu päittäin kun ovat samaa sävyä ja kilpurissa huomattavasti paremmassa maalissa.

(https://img.aijaa.com/m/00216/15362147.jpg) (https://aijaa.com/iJN449)

(https://img.aijaa.com/m/00108/15362148.jpg) (https://aijaa.com/gnfWOi)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 26 kesäkuu, 2025, 18:57
Sipistelin hieman vielä kilpurin katteen rautoja jotta sain hieman epäsymmetriseksi menneen (tehdyn) katteen istumaan pyörän keskilinjalle niin että sen muodot olis balanssissa molemmilta puolilta katsoen.

Sitten hieman koeajoa ja lopuksi ajoin sen prätkätallille muiden pyörien joukkoon.

(https://img.aijaa.com/m/00212/15362375.jpg) (https://aijaa.com/b7AG1t)

Niin se vain täyttyy tuokin talli ensi syksyä ja talvea varten.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 27 kesäkuu, 2025, 17:34
Tänään aloin virittelemään tuota uusinta hankintaa käyntikuntoon niin selviää mm. moottorin kunto.
Kun tankin ja penkin nappas pois niin aika paljon on tuota banrndustia kertyny moottorin päälle ja siitä johtuen otinkin heti ensitöikseni kaasuttimet pöydälle putsausta varten koska mm. tulviminen olis hyvin todennäköistä.

(https://img.aijaa.com/m/00481/15362621.jpg) (https://aijaa.com/txvq9X)

(https://img.aijaa.com/m/00698/15362620.jpg) (https://aijaa.com/eELfTk)

(https://img.aijaa.com/m/00809/15362622.jpg) (https://aijaa.com/TzzThg)

Jokainen letku ja kiinnike on omalla paikallaan ja muutenkin laite on kiitettävästi säästynyt erilaisten asentajien räpellyksiltä. Esim. sähköt on ihan alkuperäisessä kuosissa ja johtojen vedot alkuperäisillä paikoillaan ja liittimet koskemattomat. Ajovalon koppa umpioineen on vaihtunut vääränlaiseen, ilmeisesti seiskapuolikkaan vastaavaan, ja se on pakoputkiston ja tarakan lisäksi suurin poikkeama alkuperäisestä.

Pistin kaasuttimet osiksi eikä suotta sillä roskaa ja hapettumaan riitti, bensapinnat miten sattuu ja yksi emulsioputki niin jumissa että luistinpuoli piti purkaa pois jotta sen pääsi napauttamaan pois reiästään.

(https://img.aijaa.com/m/00376/15362619.jpg) (https://aijaa.com/enajaV)

(https://img.aijaa.com/m/00758/15362618.jpg) (https://aijaa.com/rDmPJO)

Toin osat kotiin ja putsasin ne huvipajassa bräkliinerin ja paineilman avulla ja lisäksi suuttimen reiät vaati jonkin verran rassausta jotta ne pienimmätkin sai avattua hapettumista.

Kävin äsken kasaamassa kaasarit, neulaventtiilit pyöräytin puhtaaksi kevyesti teäsvillalla ja laitoin kaasarit paikalleen.
Tankin otin kilpurista kun siinä on ehjä polttoainekorkki ja bensat valmiiksi sisällä. Jokainen kaasutin piti bensat sisällään eikä tulvinut.

(https://img.aijaa.com/m/00139/15362644.jpg) (https://aijaa.com/X4UIng)

(https://img.aijaa.com/m/00200/15362643.jpg) (https://aijaa.com/80YZFw)

(https://img.aijaa.com/m/00852/15362642.jpg) (https://aijaa.com/5jcoeH)

Parin kuukauden huvipajassa ähräämisen jälkeen on taas mukava laitella näitä kun on sopivasti rakentelutilaa ja kunnon valaistus.

(https://img.aijaa.com/m/00044/15362641.jpg) (https://aijaa.com/2bZd4g)
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 28 kesäkuu, 2025, 18:04
Päivän touhunnu tuo uusimman kanssa, sain sen käyntiin ja kaikki tuntuu olevan ehjää. Tosin välillä ykkösen kaasari tulvahtelee mikä sotkee käyntiä. Pitää tilata uudet neulaventtiilit niin saa käynnin tasottumaan.

Purin myös etujarrun. Pääsylkkä ei onneksi ollut jumissa, lähinnä vain nestereiät sakasta tukossa joka hoitui putsaamisella.
Alin letku oli tässäkin tukossa ja se piti rassata auki ja nyt kun pääsylkkä ja letkut oli auki, pystyinkin painelemaan satulasta männän ulos että sai hapettumat ja sakat poistettua ja osat rasvattua.

(https://img.aijaa.com/m/00242/15362801.jpg) (https://aijaa.com/eGtCL5)

(https://img.aijaa.com/m/00444/15362802.jpg) (https://aijaa.com/EJAnnU)

(https://img.aijaa.com/m/00631/15362800.jpg) (https://aijaa.com/AurRFF)

Nyt kun laitteessa on taas jarrut niin tsekkasin valot ja vilkut jotka toimi ilman puuhasteluja. Sateet taukosi sopivasti ja pääsinkin samointein koeajolle ja ajoin samalla kotipihaan jossa penkki, tankki ja sivukotelot pois ja liuotinainepesu vuosikymmenten pölyistä ja rasvoista hammasharjalla ja tiskiharjalla hinkaten.
Kuivatus paineilmalla ja lopuksi ajoin sen takas talliin kuivumaan.
Tästä on hyvä jatkaa taas sisätiloissa kun seuraava saderintama tekee tuloaan.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 29 kesäkuu, 2025, 15:53
Nyt kun barndustit ja piet on pesty pois ja pyörä on yön yli kuivunut oli aika tehdä hieman tarkistuksia.

(https://img.aijaa.com/m/00087/15363251.jpg) (https://aijaa.com/aTYYb1)

Eli tankki pois ja puolat pois tieltä jotta pääsin purkamaan venakopan keinuvipuineen pois. Pultit on erimittaisia joten ne on hyvä laitella esim. pahvilevyyn jotta paikat säilyy oikeina.
Joskus tämäkin on ollut auki koska muutama pultti oli eri mallisia ja siksi on hyvä tarkistaa myös että jakoketjun lahaimet on kunnossa, nokkaketju kireällä, nokka-akselin öljysuihkut oikein päin asennettuna ja kuristin holkin paikallaan öljykanavissa.
Kaikki oli onneksi kuten pitääkin ja osat saattoi laitella takas paikalleen.

(https://img.aijaa.com/m/00704/15363250.jpg) (https://aijaa.com/pxzSaq)

(https://img.aijaa.com/m/00971/15363249.jpg) (https://aijaa.com/vsVfij)

Nyt kun tankki oli taas pois pikaltaan niin leikkasin jäykistyneen johtosarjan kuoren kovettuneen osan pois, muokkasin sen fiksumpaan asentoon ja laitoin kuoren sisään vielä pätkän johtospiraalia tuota kohtaa tukemaan.

(https://img.aijaa.com/m/00567/15363248.jpg) (https://aijaa.com/yw3wDc)

(https://img.aijaa.com/m/00162/15363247.jpg) (https://aijaa.com/FoH3Dc)

Sitten rasvasin löysänä roikkuvan ja rutikuivan toisioketjun ja säädin kerjun kireyden kohdalleen.
Satulan lukkotappi oli ruuvattu irti penkistä ja painettu onneksi lukkoon paikalleen (talteen) joten avasin ja purin lukon, ja tein lukon mekanismiin raudasta muutamia, siitä puuttuneita pikkuosia jolla lukon salpamekanismin sai jälleen toimivaksi pyörän omalla avaimella. Lukkotappi kii penkkiin ja nyt satulalukko toimii kuten kuuluukin.

Muuta en tuolle prätkälle enää tehnyt vaan sipistelin tuosta museotarkastukseen menevästä pyörästä pois erilaisia virityksiä.

Kierroslukumittarin ylämutteri oli irronnut kuoresta ja se vaijerinpää oli asennettu paikalleen paksulla kerroksella vulkanointiteippiä. Rapsin teipit pois ja korjasin pään tekemällä kuoreen paremman kauluksen. Otin toisesta pyörästä tähän myös nopeusmittarin vaijerin lokasuojakiinnikkeen kun se oli korvattu tässä joskus mustalla nippusiteellä.

(https://img.aijaa.com/m/00180/15363246.jpg) (https://aijaa.com/xXinCb)

(https://img.aijaa.com/m/00540/15363245.jpg) (https://aijaa.com/xgdWPx)

(https://img.aijaa.com/m/00765/15363242.jpg) (https://aijaa.com/L8THik)

Sitten vaihtelin keulan yläkolmiosta pois nuo tavan 6mm kilopultit ja ostin tilalle toisista pyöristä oikeanlaiset 8mm kromatut pultit kupumuttereineen. Jännä paikka moiselle viritykselle, kun kyse on kuitenkin aika kriittisestä pultista.

(https://img.aijaa.com/m/00749/15363244.jpg) (https://aijaa.com/haOxyj)

(https://img.aijaa.com/m/00842/15363243.jpg) (https://aijaa.com/bDD45D)

Vaihtelin vielä vilkunlaseja siistimpiin sekä otin uusimmasta pyörästä Scott kumitupit tähän museovehkeeseen paikallaolleiden haljenneiden ja sähköteipillä korjattujen muovisten tilalle, kun ne kerran oli kuvioinniltaan kutakuinkin alkuperäsiä vastaavat mutta laadukkaammat ja pehmeästä kumista valmistetut.

Museotarkastus olis tarkoitus tehdä jo tänä kesänä ja laitoinkin asiasta viestiä paikalliselle museotarkastajalle.
Otsikko: Vs: Honda CB 350Four x 3
Kirjoitti: Harri S - 30 kesäkuu, 2025, 16:05
Eilen illansuussa tuli museotarkastajalta viesti että käykö huominen (siis tänään) iltapäivä.

Mulle tulikin jo hieman kiire käydä meikkaamassa muutama kiveniskemä, vaihtaa loput vääränmalliset pultit pois mm. lokasuojien tukiraudoista ja laitella sähköjohtosarjaan siitä puuttunut roiskesuoja sekä lisätä Hondan orkkis työkalut jotka tuli tuon uusimman pyörän mukana.

Onneksi prätkän värisävy oli sama punainen kuin siinä Mercury Cyclonen Spoiler 2 katossa jota jouduin korjausmalaamaan autonäyttelyä varten silloin aikoinaan auton minulla ollessa.
Tänään sitten hurautin tarkastajien luo ja tarkastus sujui jouhevasti ja merkkiharrastajien asiantuntemuksella ilman huomautuksia.
Reilun parin viikon sisällä sitten muutoskatsastus museoajoneuvoksi jahka tarkastajat saa kirjoitettua lausunnnon valmiiksi.