KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Autosähkö => Aiheen aloitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:13

Otsikko: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:13
Talviseisokin aikana rouvan Camaron (-89, 305 TBI) varvikello on alkanut näyttämään n. kolmanneksen liikaa. Tai saattanut olla jo syksyllä, mutta en kiinnittänyt huomiota. Jenkkikeskustelupalstojen mukaan ilmeisesti joku kondensaattori (capasitor) mittarin takaa olisi paskoontunut. Kielen ymmärrys ei ole kovin hyvää. Tietäkös kukaan tuota vaivaa ja onko paha homma uusia? Elektroniikka ei ole vahvinta osaamisaluetta. Vai tuleeko tästä  reissu Leppvedelle, jos saisi samalla aikaiseksi  ilmastoinnin yrittää saada kuntoon.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 01:36
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:13Talviseisokin aikana rouvan Camaron (-89, 305 TBI) varvikello on alkanut näyttämään n. kolmanneksen liikaa. Tai saattanut olla jo syksyllä, mutta en kiinnittänyt huomiota. Jenkkikeskustelupalstojen mukaan ilmeisesti joku kondensaattori (capasitor) mittarin takaa olisi paskoontunut. Kielen ymmärrys ei ole kovin hyvää. Tietäkös kukaan tuota vaivaa ja onko paha homma uusia? Elektroniikka ei ole vahvinta osaamisaluetta. Vai tuleeko tästä  reissu Leppvedelle, jos saisi samalla aikaiseksi  ilmastoinnin yrittää saada kuntoon.
Tyhjästä lähtee, kun en oo tollasta koskaan tutkinu. Voi toki olla konkkakin, mutta sopishan tuohon "default" asetuksen pätkiminenkin, jos olis siirtyny kutosen asetuksiin...

Se ilmastointihomma pitäs pohjustaa jotenkin ensin. Ei oo nopee, jos aletaan vuotoa ettiin. Jos vaan vähän vajaa, niin lisätäyttö kyllä menee aika sujuvasti.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:46
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 01:36Tyhjästä lähtee, kun en oo tollasta koskaan tutkinu. Voi toki olla konkkakin, mutta sopishan tuohon "default" asetuksen pätkiminenkin, jos olis siirtyny kutosen asetuksiin...

Se ilmastointihomma pitäs pohjustaa jotenkin ensin. Ei oo nopee, jos aletaan vuotoa ettiin. Jos vaan vähän vajaa, niin lisätäyttö kyllä menee aika sujuvasti.
Mä yritin etsiä tietoa, mutta en oikein ymmätänyt. Tuo kaveri, kellä on jenkkiautopaja, etsi myös netistä, ja jostain konkan viasta oli kuulemma juttua.

Tuo ilmastointi pitäis tutkia, saattaa olla kunnon vuotokin tai sitten vaan on hiljalleen hiipunut. Ei varmaan ikinä oo mitään tehty. Vaan on vieläkin vähän vaiheessa, että tuleeko tuosta pitoauto, vai lähteekö kiertoon? Ei oo koriltaan kovin hyvä.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:05
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:46Mä yritin etsiä tietoa, mutta en oikein ymmätänyt. Tuo kaveri, kellä on jenkkiautopaja, etsi myös netistä, ja jostain konkan viasta oli kuulemma juttua.

Tuo ilmastointi pitäis tutkia, saattaa olla kunnon vuotokin tai sitten vaan on hiljalleen hiipunut. Ei varmaan ikinä oo mitään tehty. Vaan on vieläkin vähän vaiheessa, että tuleeko tuosta pitoauto, vai lähteekö kiertoon? Ei oo koriltaan kovin hyvä.
Jos toi mittarihomma realisoituu, niin täytyy munkin ettiä pohjatiedot siihen. Noi harvoin on sellasia, et vaan just yhen osan vaihdat. Joskus kyllä, mutta yleensä toiveajattelua.
Se ilmastointi jos vuotaa, niin se on pitkä duuni, ei mee vaan sillai käväsemällä. Varsin usein se on lauhari kun vuotaa. Ja sehän purettava pois sieltä ennenku pystyy edes arvioimaan paikkausta. Joka vehkeessä on vähän omansa o-renkaat ja muutkin tiivisteet, niin koskaan tiedä onko sopivia "hyllyssä".
Kun saisit jollain sinne pari bar grillikaasua sisään, niin voisit vuotospraylla tai fairyvedellä ettiä vuotopaikkaa. Jos siellä taas on se 2 bar jo nyt tallessa, niin ei se tarvii kun lisätä ainetta.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 02:46
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:05Jos toi mittarihomma realisoituu, niin täytyy munkin ettiä pohjatiedot siihen. Noi harvoin on sellasia, et vaan just yhen osan vaihdat. Joskus kyllä, mutta yleensä toiveajattelua.
Se ilmastointi jos vuotaa, niin se on pitkä duuni, ei mee vaan sillai käväsemällä. Varsin usein se on lauhari kun vuotaa. Ja sehän purettava pois sieltä ennenku pystyy edes arvioimaan paikkausta. Joka vehkeessä on vähän omansa o-renkaat ja muutkin tiivisteet, niin koskaan tiedä onko sopivia "hyllyssä".
Kun saisit jollain sinne pari bar grillikaasua sisään, niin voisit vuotospraylla tai fairyvedellä ettiä vuotopaikkaa. Jos siellä taas on se 2 bar jo nyt tallessa, niin ei se tarvii kun lisätä ainetta.

Suunnitellaan... Pitää kaverilta hakea mittaristo ja kokeilla toimiiko, kun tuossa on muutakin vikaa. Matkamittari takkuilee ja laittaa nopeusmittarin heilumaan ja se sotkee cruisen. Ja öljynpainemittari ei toimi. Ja varvikellon sopivuudesta en edes tiedä. Ja on ehkä jopa kutoskoneisesta. Pitkään navetan ylisillä tai jossain puimalassa on olleet jemmassa, joskus ysärillä puretusta lavacamarosta ovat vissiin. Kaverikaan ei oikein tiedä mitä kaikkea on, kun sai romut toisen kaverin lopetettua jenkkiautokorjaamon. Muuten romut olis menneet roskiin, niin otti talteen.

Pitää tuon ilmastoinnin takia tulla käymään, että testaimlaan. Veikkaan, että ennen juhannusta ei kyllä mitenkään ole aikaa lähteä mihinkään. Ne vähät viikonlopun vapaat kyllä kuluu kotona pakollisissa kuvioissa.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 02:50
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:05Kun saisit jollain sinne pari bar grillikaasua sisään, niin voisit vuotospraylla tai fairyvedellä ettiä vuotopaikkaa.
Pitää noita liittimiä tutkia. Kyllä mä iskarityppeä saan vaikka koko pullollisen sinne, jos liittimet löytyy. Paljonko painetta?
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:53
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 02:46viikonlopun vapaat kyllä kuluu kotona pakollisissa kuvioissa.
Tajuu kyllä tuota yhtään, ennen teki töissä ollessa vaikka mitä vielä päälle. Nyt hyvä kun ehtii ne pakolliset tehä.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:56
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 02:50Pitää noita liittimiä tutkia. Kyllä mä iskarityppeä saan vaikka koko pullollisen sinne, jos liittimet löytyy. Paljonko painetta?
Propaanilla riittää 2bar, niin pysyy varmasti kaasuna. Typellä voi laittaa vähän enemmänkin.
Lauduttimen alareunaa kannattaa tutkia, jos löytyy kuplivia pistesyöpymiä putkista.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: sössö - 10 toukokuu, 2025, 02:57
Mulla on uuden VDO:n mittarin kanssa saman tyylinen ongelma. Pikkukierroksilla näyttää kutakuinkin oikein joskin vaeltelee, vähänkin enemmän niin näyttää selkeesti liikaa ja 3000 kierroksella vetää tappiin ja on siellä. Vastuksilla olen kattonu mitä tekee muttei ole ollu apua. Jossain oli että diodi kai voisi auttaa signaalikaapelin, en tosin vielä kokeillut vaikka niitä mulla on. Myös joku "sisäänmenokonkka" voi olla kai rikki, mikä ikinä se onkaan.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:03
Lainaus käyttäjältä: sössö - 10 toukokuu, 2025, 02:57Mulla on uuden VDO:n mittarin kanssa saman tyylinen ongelma. Pikkukierroksilla näyttää kutakuinkin oikein joskin vaeltelee, vähänkin enemmän niin näyttää selkeesti liikaa ja 3000 kierroksella vetää tappiin ja on siellä. Vastuksilla olen kattonu mitä tekee muttei ole ollu apua. Jossain oli että diodi kai voisi auttaa signaalikaapelin, en tosin vielä kokeillut vaikka niitä mulla on. Myös joku "sisäänmenokonkka" voi olla kai rikki, mikä ikinä se onkaan.
Noi on joskus melko keljuja korjata, kun kaikki voi olla "oikein", mutta just joku konkka on ikääntyessään liukunu vähän väärään arvoon.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:04
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 02:53Tajuu kyllä tuota yhtään, ennen teki töissä ollessa vaikka mitä vielä päälle. Nyt hyvä kun ehtii ne pakolliset tehä.
No kun kahtoo pihalle, niin kaikki kaatuu pälle. Tässä on 15 rakennusta ja uusin on -51 tehty rantasauna, eli korjattavaa riittää. Ja lisäks isäukon (eli käytännössä mun ja brodin) mökki ja jotain muutakim. Laskettiin, että yhteensä 31 rakennusta pitäis pitää kunnossa. Ja tietysti hehtaarin piha ja vene ja harrasteajokit ja, ja... Mehtää pitäis raivata, eikä polttopuutkaan ole vielä tehty... Ihan kauppa-asioitakin on rästissä, viimeksi arkivapaan pidin tammikuussa, normaalisti olen kotona n. klo 18.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:07
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:04No kun kahtoo pihalle, niin kaikki kaatuu pälle. Tässä on 15 rakennusta ja uusin on -51 tehty rantasauna, eli korjattavaa riittää. Ja lisäks isäukon (eli käytännössä mun ja brodin) mökki ja jotain muutakim. Laskettiin, että yhteensä 31 rakennusta pitäis pitää kunnossa. Ja tietysti hehtaarin piha ja vene ja harrasteajokit ja, ja... Mehtää pitäis raivata, eikä polttopuutkaan ole vielä tehty... Ihan kauppa-asioitakin on rästissä, viimeksi arkivapaan pidin tammikuussa, normaalisti olen kotona n. klo 18.
Huh, on sulla siinä hommaa. Minä en taho ehtii vähemmän kaluston kanssa tehä kaikkee mitä pitäs.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:10
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:07Huh, on sulla siinä hommaa. Minä en taho ehtii vähemmän kaluston kanssa tehä kaikkee mitä pitäs.

Älkää ikinä perikö vanhaa pappilaa...
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: sössö - 10 toukokuu, 2025, 03:21
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:03Noi on joskus melko keljuja korjata, kun kaikki voi olla "oikein", mutta just joku konkka on ikääntyessään liukunu vähän väärään arvoon.

Tai "kiinalaisuudessaan" liukunut. Ikääntyminen ei mun mittarissa selitä.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:26
Lainaus käyttäjältä: sössö - 10 toukokuu, 2025, 03:21Tai "kiinalaisuudessaan" liukunut. Ikääntyminen ei mun mittarissa selitä.
Harvoin noi yksinkertaisen selkeitä on. Syyllistä voi yrittää moittia, kunhan sen ensin löytää. Sitä ennen spekulointi on aika turhaa.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:31
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:26Harvoin noi yksinkertaisen selkeitä on. Syyllistä voi yrittää moittia, kunhan sen ensin löytää. Sitä ennen spekulointi on aika turhaa.

Jonkun potikan olivat laitaneet vanhempaan. On niin ärsyttävän väriset sivut, etten kyennyt kokonaan lukemaan. Oikeasti en saanut selvää enkä pystynyt keskittymään.

http://www.howtoalmanac.com/kevin/projects/automotive/tachfix.htm
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:32
Täälläkin on jotain...

https://www.thirdgen.org/forums/electronics/114057-tach-fixed.html
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:36
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:31Jonkun potikan olivat laitaneet vanhempaan. On niin ärsyttävän väriset sivut, etten kyennyt kokonaan lukemaan. Oikeasti en saanut selvää enkä pystynyt keskittymään.

http://www.howtoalmanac.com/kevin/projects/automotive/tachfix.htm
Tollanen korjaus on helppo tehä, jos se on syyllinen. Tokihan se mittaristo pitää olla irti.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:40
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:32Täälläkin on jotain...

https://www.thirdgen.org/forums/electronics/114057-tach-fixed.html
Nyt ei enää keskittyminen riitä tuon ketjun perkaamiseen, pitäs mennä koisaan et jaksaa herätä huomenna ajoissa...
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:41
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 10 toukokuu, 2025, 03:40Nyt ei enää keskittyminen riitä tuon ketjun perkaamiseen, pitäs mennä koisaan et jaksaa herätä huomenna ajoissa...

sama
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Stige - 10 toukokuu, 2025, 05:20
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:13Talviseisokin aikana rouvan Camaron (-89, 305 TBI) varvikello on alkanut näyttämään n. kolmanneksen liikaa. Tai saattanut olla jo syksyllä, mutta en kiinnittänyt huomiota. Jenkkikeskustelupalstojen mukaan ilmeisesti joku kondensaattori (capasitor) mittarin takaa olisi paskoontunut. Kielen ymmärrys ei ole kovin hyvää. Tietäkös kukaan tuota vaivaa ja onko paha homma uusia? Elektroniikka ei ole vahvinta osaamisaluetta. Vai tuleeko tästä  reissu Leppvedelle, jos saisi samalla aikaiseksi  ilmastoinnin yrittää saada kuntoon.

Mittaristo vika, korjaantuu sopivalla vastuksella mittariston taakse.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 02:18
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:13Talviseisokin aikana rouvan Camaron (-89, 305 TBI) varvikello on alkanut näyttämään n. kolmanneksen liikaa. Tai saattanut olla jo syksyllä, mutta en kiinnittänyt huomiota. Jenkkikeskustelupalstojen mukaan ilmeisesti joku kondensaattori (capasitor) mittarin takaa olisi paskoontunut. Kielen ymmärrys ei ole kovin hyvää. Tietäkös kukaan tuota vaivaa ja onko paha homma uusia? Elektroniikka ei ole vahvinta osaamisaluetta. Vai tuleeko tästä  reissu Leppvedelle, jos saisi samalla aikaiseksi  ilmastoinnin yrittää saada kuntoon.
yhden keskustelun löysin jenkkifoorumilta vuodelta 08 jossa oli linkki tälläseen taustapiirilevyyn joka usein niistä hajoo kuulemma. v6 on eri ku v8, ja v8 on kans erilaisia.. https://www.ebay.com/itm/142495943416

se keskustelu vaikka et ymmärtäiskään.. kuukle kääntää gyl. https://f-body.com/forum/f-body/f-body-technical-assistance-forum/21517-89-iroc-tach-repair/page2
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 02:21
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:31Jonkun potikan olivat laitaneet vanhempaan. On niin ärsyttävän väriset sivut, etten kyennyt kokonaan lukemaan. Oikeasti en saanut selvää enkä pystynyt keskittymään.

http://www.howtoalmanac.com/kevin/projects/automotive/tachfix.htm
mä "värjään" ne tekstit tollasissa idioottimaisis sivustois.. eli copy paste tyyppisesti.. korostaa sen luettavaksi. (ja tarvittaessa vaikka tosiaan kopioi sen tekstin johonkin toisaalle word ohjelmassa luettavaksi tai säästettäväksi) 
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 11 toukokuu, 2025, 04:01
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 02:21mä "värjään" ne tekstit tollasissa idioottimaisis sivustois.. eli copy paste tyyppisesti.. korostaa sen luettavaksi. (ja tarvittaessa vaikka tosiaan kopioi sen tekstin johonkin toisaalle word ohjelmassa luettavaksi tai säästettäväksi) 
En osaa
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 04:37
Lainaus käyttäjältä: LPR - 11 toukokuu, 2025, 04:01En osaa
jaa.. ööh.. tietokoneella mä siis klikkaan ensimmäisen kirjaimen eteen ja pidän sen hiiren nappulan pohjassa,(vasen hiiri näppäin) ja sitten liikutan hiiren kursori merkkiä ympäriinsä esim sen tekstin loppuun. sitten päästää hiiren nappulasta irti. (älä klikkaa mitään enää tai se "värjäys" häviää näkyvistä.)

ja sen tekstin kopiointi.. ctrl näppäin pohjaan ensin ja sitten saman aikaisesti c kirjain (eli "copy"). kun päästät irti näppäimistä se on kopioitu väliaikaisesti muistiin.

sitten mene sinne minne haluat sen siirtää/liittää.. teksti tiedosto jossain mihin kirjotat tekstejä (muistilappu/notepad ohjelma, word:in teksti dokumentti tms) eli voit  kopioida eli "paste" sen sinne. klikkaa siihen kohtaan, paina ctrl näppäin alas ja sitten samaan aikaan "v" kirjain. se "värjäämäsi" ja sitten kopiomasi teksti tulee näkyviin.

kännykällä en oikeen surffaile netis niin ei oo tarvinnu kopioida kun yksittäisiä asioita kuten numeroita tms. (pitkä painallus kopioi sen yhden jutun, ja toisalla sitten vaan sama juttu, pitkä painallus ja antaa liittää/ pasteta sen siihen)
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: LPR - 11 toukokuu, 2025, 05:10
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 04:37jaa.. ööh.. tietokoneella mä siis klikkaan ensimmäisen kirjaimen eteen ja pidän sen hiiren nappulan pohjassa,(vasen hiiri näppäin) ja sitten liikutan hiiren kursori merkkiä ympäriinsä esim sen tekstin loppuun. sitten päästää hiiren nappulasta irti. (älä klikkaa mitään enää tai se "värjäys" häviää näkyvistä.)

ja sen tekstin kopiointi.. ctrl näppäin pohjaan ensin ja sitten saman aikaisesti c kirjain (eli "copy"). kun päästät irti näppäimistä se on kopioitu väliaikaisesti muistiin.

sitten mene sinne minne haluat sen siirtää/liittää.. teksti tiedosto jossain mihin kirjotat tekstejä (muistilappu/notepad ohjelma, word:in teksti dokumentti tms) eli voit  kopioida eli "paste" sen sinne. klikkaa siihen kohtaan, paina ctrl näppäin alas ja sitten samaan aikaan "v" kirjain. se "värjäämäsi" ja sitten kopiomasi teksti tulee näkyviin.

kännykällä en oikeen surffaile netis niin ei oo tarvinnu kopioida kun yksittäisiä asioita kuten numeroita tms. (pitkä painallus kopioi sen yhden jutun, ja toisalla sitten vaan sama juttu, pitkä painallus ja antaa liittää/ pasteta sen siihen)
Hyvä vinkki, ei ole käynyt mielessäkään tuollein kopioida tekstejä. Kyllä tuon copypaste jutun osaan.
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: sämpy - 11 toukokuu, 2025, 07:19
Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 03:04No kun kahtoo pihalle, niin kaikki kaatuu pälle. Tässä on 15 rakennusta ja uusin on -51 tehty rantasauna, eli korjattavaa riittää. Ja lisäks isäukon (eli käytännössä mun ja brodin) mökki ja jotain muutakim. Laskettiin, että yhteensä 31 rakennusta pitäis pitää kunnossa. Ja tietysti hehtaarin piha ja vene ja harrasteajokit ja, ja... Mehtää pitäis raivata, eikä polttopuutkaan ole vielä tehty... Ihan kauppa-asioitakin on rästissä, viimeksi arkivapaan pidin tammikuussa, normaalisti olen kotona n. klo 18.

Jotenkin osaan sympatisoida tuolaista ahdinkoa. Kun jo pelkkä ylläpito olisi 24/7 duuni, eikä "hyvin" tekemälläkään tahdo saada kelattua työvelkalistaa lyhyemmäksi. Pitäisi löytää se nuoruuden huolettomuus kun vaan jätti tekemättä ja pystyi unohtamaan.

Mittareista muuten Scudon kiekkamittarissakin ollut vuosia häikkää, näyttää toisinaan vaan puolet todellisesta kierrosluvusta. Ja vika on sellainen että se syntyy startissa ja pysyy sellaisena kunnes sammuttaa, ei siis muutu ajossa. Ei ole oikein saanut ajatuksiin että alustuuko se väärin vai voisiko vika olla laturissa tms. Tuollaisessa liikaanäytössä onkin mielenkiintoinen ajatus että se menisi kuutoskonemoodiin, en hokannut sellaista miettiä. No tietääkseni Scudoa ei ole valmistettu veekasilla että siitä voisi olla kyse.  :))
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Stige - 11 toukokuu, 2025, 09:07
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 11 toukokuu, 2025, 02:18yhden keskustelun löysin jenkkifoorumilta vuodelta 08 jossa oli linkki tälläseen taustapiirilevyyn joka usein niistä hajoo kuulemma. v6 on eri ku v8, ja v8 on kans erilaisia.. https://www.ebay.com/itm/142495943416

se keskustelu vaikka et ymmärtäiskään.. kuukle kääntää gyl. https://f-body.com/forum/f-body/f-body-technical-assistance-forum/21517-89-iroc-tach-repair/page2

Ei se piirilevy siellä mikskään mene kun se yks 4 vai 6 jalkanen vastus tms...
Sinne kuka tahansa osaa kolvata korvaavan vastuksen tilalle ku ite korjasin omanikin..
Otsikko: Vs: GM kierroslukumittarin virhe
Kirjoitti: Nikuzai - 15 toukokuu, 2025, 23:38
Lainaus käyttäjältä: sämpy - 11 toukokuu, 2025, 07:19Mittareista muuten Scudon kiekkamittarissakin ollut vuosia häikkää, näyttää toisinaan vaan puolet todellisesta kierrosluvusta. Ja vika on sellainen että se syntyy startissa ja pysyy sellaisena kunnes sammuttaa, ei siis muutu ajossa. Ei ole oikein saanut ajatuksiin että alustuuko se väärin vai voisiko vika olla laturissa tms. Tuollaisessa liikaanäytössä onkin mielenkiintoinen ajatus että se menisi kuutoskonemoodiin, en hokannut sellaista miettiä. No tietääkseni Scudoa ei ole valmistettu veekasilla että siitä voisi olla kyse.  :))

En tiiä onko sama vika mut sellainen mittari koka kalibroi ittensä virroittuessaan tekee kivoja virheitä jos viisari tahmaa eikä mene pohjaan saakka.

Mittaristossa punaisena vilkkuu veden kuva ja summeri huutaa sekä viisari punaisella.
Paisari full rajassa ja yläletkusta kesti pitää kiinni.

Mittariston lasi irti ja viisaria edestakaisin, sit kun liikku koko matkan tapista tappiin alko lämmöt mittaristossakin pysymään normaalissa